§ 1
1. Εκτός από τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα που καθορίζουν τη γενεσιουργό αιτία και τους όρους καταβολής του φόρου, ο Ε.Φ.Κ. επί των ενεργειακών προϊόντων καθίσταται απαιτητός και κατά την επέλευση μίας εκ των γενεσιουργών αιτιών που αναφέρονται στις παρ. 5, 6 και 7 του άρθρου 71.
§ 2
2. Ο Ε.Φ.Κ. των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας καθίσταται απαιτητός και στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι δεν πληρούται ή δεν πληρούται πλέον κάποιος όρος τελικής χρήσης για την απαλλαγή ή την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή Ε.Φ.Κ..
§ 3
3. Για την εφαρμογή των άρθρων 51 και 53, η ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. και ο φόρος καθίσταται απαιτητός κατά τη στιγμή της προμήθειάς τους από τον διανομέα ή τον αναδιανομέα.
Όταν η παράδοση προς κατανάλωση πραγματοποιείται στο εσωτερικό της χώρας από διανομέα ή αναδιανομέα που δεν είναι εγκατεστημένος στη χώρα, ο Ε.Φ.Κ. καθίσταται απαιτητός από το πρόσωπο αυτό, το οποίο οφείλει να καταγραφεί στη χώρα, ως διανομέας ή αναδιανομέας.
Φυσικό ή νομικό πρόσωπο που παράγει ηλεκτρική ενέργεια για δική του χρήση θεωρείται, ως διανομέας.
Δεν καθίσταται απαιτητός ο Ε.Φ.Κ. της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται για ιδία χρήση, από μικρούς παραγωγούς που διαθέτουν εγκατάσταση με εγκατεστημένη ισχύ έως και είκοσι ηλεκτρικά κιλοβάτ (20 kWe), εφόσον καταβάλλεται ο Ε.Φ.Κ. των ενεργειακών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή της.
§ 4
4. Για την εφαρμογή των άρθρων 51 και 53, ο λιθάνθρακας, ο οπτάνθρακας και ο λιγνίτης υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. και ο φόρος καθίσταται απαιτητός κατά τη στιγμή της παράδοσής τους από επιχειρήσεις, οι οποίες πρέπει να εγγράφονται σε μητρώο για τον σκοπό αυτόν, από τις αρμόδιες αρχές.
Οι αρχές αυτές δύνανται να επιτρέψουν στον παραγωγό, στον έμπορο, στον εισαγωγέα ή στον φορολογικό εκπρόσωπο να υποκαθιστούν την εγγεγραμμένη επιχείρηση για τις φορολογικές υποχρεώσεις οι οποίες της επιβάλλονται.
§ 5
5. Η κατανάλωση ενεργειακών προϊόντων εντός μίας εγκατάστασης παραγωγής ενεργειακών προϊόντων δεν θεωρείται ως γενεσιουργός αιτία επιβολής φόρου, εάν η κατανάλωση συνίσταται σε ενεργειακά προϊόντα που παράγονται εντός της εγκατάστασης. Όταν η κατανάλωση αυτή γίνεται για λόγους που δεν σχετίζονται προς την παραγωγή ενεργειακών προϊόντων και ειδικότερα για την προώθηση οχημάτων, αυτό θεωρείται ως γενεσιουργός αιτία επιβολής του φόρου.