Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5222/2025 — Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας και άλλες διατάξεις - Συνταξιοδοτικές διατάξεις Προβολή νόμου
Άρθρο 157

Απαλλαγή μεταφορικών μέσων από το τέλος ταξινόμησης και προσωπικών ειδών από δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις για φυσικά πρόσωπα, που μεταφέρουν τη συνήθη κατοικία τους - Φορολογική μεταχείριση μεταβιβαζόμενων αυτοκινήτων μετοικούντων

§ 1
1. Σε κάθε φυσικό πρόσωπο που είχε τη συνήθη κατοικία του, όπως αυτή ορίζεται στην περ. ε) του άρθρου 135, εκτός Ελλάδος, τουλάχιστον τους τελευταίους είκοσι τέσσερις (24) μήνες πριν από τη μεταφορά της στην Ελλάδα, χορηγείται πλήρης απαλλαγή από δασμό, τέλος ταξινόμησης, Φόρο Προστιθέμενης Αξίας και λοιπούς φόρους για τα προσωπικά είδη που εισάγονται από τρίτη χώρα ή παραλαμβάνονται από άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε..
Η απαλλαγή του προηγούμενου εδαφίου, ως προς τα μέσα μεταφοράς, χορηγείται για ιδιωτικής χρήσης οδικά μηχανοκίνητα οχήματα και οχήματα που ρυμουλκούνται από αυτά, μοτοποδήλατα ή μοτοσυκλέτες, τροχόσπιτα, σκάφη αναψυχής και ιδιωτικά αεροπλάνα, με την προϋπόθεση ότι έχουν χρησιμοποιηθεί από τον αιτούμενο την απαλλαγή τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν από τη μεταφορά της συνήθους κατοικίας του στην Ελλάδα.
Η απαλλαγή χορηγείται για ένα είδος, κάθε κατηγορίας, μεταφορικού μέσου.
Η απαλλαγή σε κάθε δικαιούχο πρόσωπο χορηγείται μία φορά. Αν το πρόσωπο αυτό θεμελιώσει δικαίωμα μετοικεσίας για δεύτερη φορά, δικαιούται απαλλαγή, μόνο για τα είδη που δεν είχαν συμπεριληφθεί στη χορήγηση της πρώτης απαλλαγής.
§ 2
2. Η απαλλαγή της παρ. 1 παρέχεται και σε φυσικό πρόσωπο που βρίσκεται στην Ελλάδα και εκφράζει τη βούλησή του να μεταφέρει τη συνήθη κατοικία του στην Ελλάδα εντός είκοσι τεσσάρων (24) μηνών ή εφόσον πρόκειται για πρόσωπο που συνταξιοδοτείται εντός τριάντα έξι (36) μηνών από την ημερομηνία άφιξής του στην Ελλάδα. Τα μεταφορικά μέσα των προσώπων αυτών πρέπει να έχουν χρησιμοποιηθεί για τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν από την ημερομηνία άφιξής τους στην Ελλάδα.
§ 3
3. Κατ' εξαίρεση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1, σε δικαιούχο απαλλαγής φυσικό πρόσωπο που μεταφέρει τη συνήθη κατοικία του από τις ηπείρους Αμερική, Αφρική, Ωκεανία και από τα κράτη Ιράκ, Ιορδανία, Κουβέιτ, Σαουδική Αραβία, Μπαχρέιν, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δύναται να χορηγείται μερική απαλλαγή από τέλος ταξινόμησης για καινούριο ή μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο ή αυτοκινούμενο τροχόσπιτο ιδιωτικής χρήσης, ως ακολούθως:
α) απαλλαγή ογδόντα τοις εκατό (80%) από το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης για οχήματα με κυλινδρισμό έως και δύο χιλιάδες (2.000) κυβικά εκατοστά,
β) απαλλαγή πενήντα τοις εκατό (50%) από το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης για οχήματα με κυλινδρισμό άνω δύο χιλιάδων (2.000) κυβικών εκατοστών.
Στις ανωτέρω περιπτώσεις καταβάλλεται ο αναλογών Φ.Π.Α..
§ 4
4. Για τους σκοπούς του παρόντος, ως προσωπικά είδη θεωρούνται τα είδη που προορίζονται για προσωπική χρήση των δικαιούχων προσώπων ή για τις ανάγκες του νοικοκυριού τους, όπως εξειδικεύονται στο άρθρο 2 του Κανονισμού (ΕΚ) 1186/2009 του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2009 για τη θέσπιση του κοινοτικού καθεστώτος τελωνειακών ατελειών (L 324), με την επιφύλαξη του άρθρου 6 αυτού.
§ 5
5. Για τη χορήγηση της απαλλαγής που προβλέπεται από το παρόν, εκδίδεται πιστοποιητικό μετοικεσίας από την αρμόδια ελληνική προξενική αρχή του τόπου συνήθους κατοικίας του δικαιούχου. Η ημερομηνία έκδοσης του πιστοποιητικού μετοικεσίας συνιστά ημερομηνία μεταφοράς της συνήθους κατοικίας του δικαιούχου. Το πιστοποιητικό μετοικεσίας ισχύει για δώδεκα (12) μήνες από την έκδοσή του. Κατά τη διάρκεια ισχύος του πιστοποιητικού μετοικεσίας, τα προσωπικά είδη δύνανται να τελωνίζονται εφάπαξ ή τμηματικά.
§ 6
6. Τα προσωπικά είδη δύνανται να τελωνίζονται με απαλλαγή, πριν από τη μεταφορά της συνήθους κατοικίας του δικαιούχου προσώπου, με καταβολή χρηματικής ή τραπεζικής εγγύησης, ποσού ίσου με το ύψος των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων. Στην περίπτωση αυτή το πιστοποιητικό μετοικεσίας προσκομίζεται εντός έξι (6) μηνών από τον τελωνισμό, για την οριστικοποίηση της απαλλαγής. Τα μεταφορικά μέσα των προσώπων αυτών πρέπει να έχουν χρησιμοποιηθεί τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν από τον τελωνισμό τους.
§ 7
7. Τα ιδιωτικής χρήσης μεταφορικά μέσα των φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη συνήθη κατοικία τους στην Ελλάδα δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο χρησιδανείου, ενεχύρου, εκμίσθωσης ή μεταβίβασης από επαχθή ή χαριστική αιτία, μέχρι τη συμπλήρωση ενός (1) έτους από την ημερομηνία αποδοχής του κατά περίπτωση προβλεπόμενου παραστατικού.
§ 8
8. Ιδιωτικής χρήσης μεταφορικά μέσα που παραλαμβάνονται με απαλλαγή, σύμφωνα με το παρόν, είναι δυνατόν να μεταβιβάζονται από το δικαιούχο ατέλειας πρόσωπο, μετά την παρέλευση της ετήσιας περιοριστικής προθεσμίας, ύστερα από έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, αφού, προηγουμένως, καταβληθεί ποσοστό του τέλους ταξινόμησης ιδιωτικής χρήσης μεταφορικών μέσων, αναλόγως του διαστήματος που έχει παρέλθει από την ημερομηνία αποδοχής του, κατά περίπτωση, παραστατικού τελωνισμού, ως ακολούθως:
α) από ένα (1) μέχρι δύο (2) έτη, καταβάλλεται το πενήντα τοις εκατό (50%),
β) από δύο (2) μέχρι τρία (3) έτη, καταβάλλεται το σαράντα τοις εκατό (40%),
γ) από τρία (3) μέχρι τέσσερα (4) έτη, καταβάλλεται το τριάντα τοις εκατό (30%),
δ) από τέσσερα (4) μέχρι πέντε (5) έτη, καταβάλλεται το είκοσι τοις εκατό (20%),
ε) από πέντε (5) έτη και άνω, χωρίς καταβολή.
Το ποσοστό των προηγουμένων περιπτώσεων υπολογίζεται επί του ποσού του τέλους ταξινόμησης που αναλογεί στο συγκεκριμένο μεταφορικό μέσο με βάση τους συντελεστές που ορίζονται στην περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 136 και τη φορολογητέα αξία του μεταφορικού μέσου, όπως αυτή διαμορφώνεται κατά την ημερομηνία τελωνισμού του.
Μετά την πάροδο πενταετίας από την ημερομηνία αποδοχής του, κατά περίπτωση, παραστατικού τελωνισμού με απαλλαγή του μεταφορικού μέσου, η μεταβίβαση γίνεται χωρίς να απαιτείται έγκριση της τελωνειακής αρχής. Σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου προσώπου, δεν οφείλονται τα ποσοστά του τέλους ταξινόμησης που ορίζονται στο πρώτο εδάφιο της παρούσας και η έγκριση για την περιέλευση του μεταφορικού μέσου στους κληρονόμους χορηγείται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, ύστερα από αίτησή τους.
§ 9
9. Απαλλάσσονται από δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις τα προσωπικά είδη που βρίσκονται εκτός Ελλάδος και περιέρχονται με κληρονομική διαδοχή, είτε εκ διαθήκης, είτε εξ αδιαθέτου σε φυσικά πρόσωπα με συνήθη κατοικία στην Ελλάδα ή σε νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα. Η απαλλαγή παρέχεται μόνο για προσωπικά είδη που εισάγονται ή παραλαμβάνονται οριστικά, εφάπαξ ή τμηματικά, μέσα σε προθεσμία δύο (2) ετών από την ημερομηνία κατά την οποία περιέρχονται οριστικά στους νόμιμους κληρονόμους.
§ 10
10. Η απαλλαγή της παρ. 2 του άρθρου 12 του Κανονισμού (ΕΚ) 1186/2009 του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2009 για τη θέσπιση του κοινοτικού καθεστώτος τελωνειακών ατελειών (L 324) εφαρμόζεται για δώρα, η αξία καθενός από τα οποία δεν ξεπερνά τα τριακόσια πενήντα (350) ευρώ.