§ 1
1. Η βεβαίωση και η είσπραξη του Ε.Φ.Κ., που αναλογεί στα προϊόντα του άρθρου 49, ενεργούνται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή κατά τη θέση των προϊόντων σε ανάλωση, με την επιφύλαξη των παρ. 5, 6, 7, 8 και 9 του παρόντος και των άρθρων 110, 118, 119 και 120.
§ 2
2. Για τη βεβαίωση και είσπραξη ή τη χορήγηση απαλλαγής από τον φόρο της παρ. 1 υποβάλλεται, κατά περίπτωση, Δήλωση Ε.Φ.Κ. και λοιπών φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.) ή διασάφηση εισαγωγής, στην αρμόδια τελωνειακή αρχή.
Τα τελωνειακά παραστατικά του προηγούμενου εδαφίου καταρτίζονται και υποβάλλονται με ευθύνη του υπόχρεου προσώπου, ελέγχονται και επαληθεύονται, ως προς το περιεχόμενό τους από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές.
§ 3
3. Με την είσπραξη του Ε.Φ.Κ. εκδίδεται αποδεικτικό είσπραξης και άδεια παράδοσης των εμπορευμάτων, με την επιφύλαξη των άρθρων 110, 118, 119 και 120.
§ 4
4. Με τον Ε.Φ.Κ. βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά την ίδια χρονική στιγμή ο φόρος προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.), καθώς και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση.
Κατ' εξαίρεση, προκειμένου για την αιθυλική αλκοόλη, ο φόρος προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) εισπράττεται το αργότερο μέχρι την εικοστή πέμπτη ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα εξόδου αυτής από το καθεστώς αναστολής.
Όταν η έξοδος προϊόντων από το καθεστώς αναστολής δεν πραγματοποιείται από επαχθή αιτία, το ποσό του αναλογούντος Φ.Π.Α. που καθίσταται εισπρακτέο είναι αυτό που θα είχε εισπραχθεί εάν τα προϊόντα δεν είχαν τεθεί σε καθεστώς αναστολής.
Οι εγκεκριμένοι αποθηκευτές ενεργειακών προϊόντων, αλκοόλης, αλκοολούχων ποτών και βιομηχανοποιημένων καπνών ασκούν το δικαίωμα έκπτωσης του φόρου προστιθέμενης αξίας των εισροών τους με την υποβολή της Δήλωσης Ε.Φ.Κ. και λοιπών φορολογιών με βάση τα δικαιολογητικά δαπανών που κατέχουν κατά τον χρόνο υποβολής της.
Το δικαίωμα έκπτωσης του Φ.Π.Α., όπως αυτό προβλέπεται ανωτέρω, ασκούν και τα πρόσωπα που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην παραγωγή, εξόρυξη, εισαγωγή και διάθεση λιθάνθρακα, λιγνίτη και οπτάνθρακα των κωδικών Σ.Ο. 2701, 2702 και 2704.
§ 5
5. Ο Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στην ηλεκτρική ενέργεια βεβαιώνεται και εισπράττεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, βάσει των εκδιδόμενων από τον διανομέα ή τον αναδιανομέα παραστατικών πώλησης επί των οποίων προσδιορίζονται η μονάδα μέτρησης και οι ποσότητες που παραδίδονται, το αργότερο μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση των ανωτέρω σχετικών παραστατικών πώλησης.
Με τον Ε.Φ.Κ. βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά την ίδια χρονική στιγμή ο Φ.Π.Α. και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση.
Κατ' εξαίρεση προκειμένου για την παράδοση ηλεκτρικής ενέργειας στο εσωτερικό της χώρας, ο Φ.Π.Α. υπολογίζεται με τον οικείο φορολογικό συντελεστή επί του ποσού του Ε.Φ.Κ..
§ 6
6. Ο Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στο φυσικό αέριο βεβαιώνεται και εισπράττεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή το αργότερο μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση των σχετικών παραστατικών πώλησης φυσικού αερίου. Τα στοιχεία για τον υπολογισμό του Ε.Φ.Κ. καθώς και οι λεπτομέρειες εφαρμογής του ανωτέρω εδαφίου καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 23 του άρθρου 196.
Με τον Ε.Φ.Κ. βεβαιώνονται και εισπράττονται κατά την ίδια χρονική στιγμή ο Φ.Π.Α. και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση. Κατ' εξαίρεση, προκειμένου για την παράδοση φυσικού αερίου στο εσωτερικό της χώρας, ο Φ.Π.Α. υπολογίζεται με τον οικείο φορολογικό συντελεστή επί του ποσού του Ε.Φ.Κ..
§ 7
7. Στις περιπτώσεις εφοδιασμού αεροσκαφών με καύσιμα τα οποία εξέρχονται από φορολογικές αποθήκες και δεν παρέχεται απαλλαγή, είτε από Ε.Φ.Κ., είτε από Φ.Π.Α., οι αναλογούντες κατά περίπτωση φόροι βεβαιώνονται και εισπράττονται έως την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα παράδοσης των καυσίμων.
§ 8
8. Ο Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στα προϊόντα των παρ. 5, 6 και 7 του άρθρου 71, τα οποία πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ή διατίθενται προς πώληση ή χρησιμοποιούνται, ως καύσιμα θέρμανσης ή κινητήρων, βεβαιώνεται και εισπράττεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, το αργότερο μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που πραγματοποιήθηκε η πώληση ή η ιδιοκατανάλωση αυτών.
§ 9
9. Ο Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στον λιθάνθρακα, λιγνίτη και οπτάνθρακα βεβαιώνεται και εισπράττεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, το αργότερο μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση των σχετικών παραστατικών πώλησης.