Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5219/2025 — Κώδικας Φορολογίας Περιουσίας Προβολή νόμου
Άρθρο 95

Τρόπος φορολόγησης λόγω ακύρωσης ή ανάκλησης

§ 1
1. Δωρεές εν ζωή και γονικές παροχές κατά πλήρη κυριότητα οι οποίες:
α) ακυρώνονται ή αναγνωρίζονται ως άκυρες εν όλω ή εν μέρει ή ανατρέπονται τα αποτελέσματά τους λόγω ανάκλησης με τελεσίδικη δικαστική απόφαση, λογίζονται και φορολογούνται ως δωρεές ή γονικές παροχές επικαρπίας των αντικειμένων των δωρεών ή γονικών παροχών για τον χρόνο από την παράδοση αυτών μέχρι την τελεσιδικία της απόφασης και γίνεται νέος προσδιορισμός του φόρου σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α' 58). Αν με την ίδια απόφαση διατάσσεται η επιστροφή των αντικειμένων των δωρεών ή γονικών παροχών με τους καρπούς αυτών και αποδεικνύεται αυτή με εκτέλεση της απόφασης ή με συμβολαιογραφική πράξη, εκπίπτει και επιστρέφεται ολόκληρος ο φόρος που προσδιορίστηκε και καταβλήθηκε.
β) Ανακαλούνται με συμφωνία των μερών:
βα) εντός μιας πενταετίας από τη σύστασή τους, φορολογούνται για τη σύστασή τους, και δεν φορολογούνται για την ανάκληση ως δωρεές του τέως δωρεοδόχου ή τέκνου προς τον αρχικό δωρητή ή γονέα προς τον οποίο επανέρχονται τα αντικείμενα των δωρεών ή γονικών παροχών,
ββ) μετά την πάροδο πενταετίας, φορολογούνται για τη σύστασή τους, καθώς και για την ανάκληση, ως δωρεές του τέως δωρεοδόχου ή τέκνου προς τον αρχικό δωρητή ή γονέα προς τον οποίο επανέρχονται τα αντικείμενα των δωρεών ή γονικών παροχών.
§ 2
2. Οι περ. α) και β) της παρ. 1 εφαρμόζονται ανάλογα και σε περίπτωση ανάκλησης δωρεών εν ζωή και γονικών παροχών επικαρπίας.
§ 3
3. Δωρεές και γονικές παροχές ψιλής κυριότητας, που φορολογήθηκαν σύμφωνα με την περ. ε) της παρ. 5 του άρθρου 66 οι οποίες:
α) ακυρώνονται ή αναγνωρίζονται ως άκυρες εν όλω ή εν μέρει ή ανατρέπονται τα αποτελέσματά τους λόγω ανάκλησης με τελεσίδικη δικαστική απόφαση, δεν υπόκεινται σε φόρο, ο φόρος δε που προσδιορίστηκε ή καταβλήθηκε εκπίπτει ή επιστρέφεται κατά περίπτωση και δεν φορολογούνται ως δωρεές του τέως δωρεοδόχου ή τέκνου προς τον αρχικό δωρητή ή γονέα προς τον οποίο επανέρχονται τα αντικείμενα των δωρεών ή γονικών παροχών,
β) ανακαλούνται με συμφωνία των μερών, φορολογούνται για τη σύστασή τους σύμφωνα με την περ. ε) της παρ. 5 του άρθρου 66, και δεν φορολογούνται ως δωρεές του τέως δωρεοδόχου ή τέκνου προς τον αρχικό δωρητή ή γονέα προς τον οποίο επανέρχονται τα αντικείμενα των δωρεών ή γονικών παροχών.
§ 4
4. Δωρεές αιτία θανάτου αμετάκλητες, καθώς και δωρεές και γονικές παροχές ψιλής κυριότητας, των οποίων αναβλήθηκε η φορολογία και ακυρώνονται ή αναγνωρίζονται ως άκυρες εν όλω ή εν μέρει ή ανατρέπονται τα αποτελέσματά τους λόγω ανάκλησης με τελεσίδικη δικαστική απόφαση ή ανακαλούνται με συμφωνία των μερών οποτεδήποτε, δεν υπόκεινται σε φόρο για τη σύσταση καθώς και για την ακύρωση ή ανάκλησή τους.
§ 5
5. Η επανάληψη συμβολαίου δωρεάς ή γονικής παροχής μεταξύ των ίδιων προσώπων ή των ειδικών ή καθολικών διαδόχων τους για το ίδιο ακίνητο, για οποιονδήποτε λόγο, καθώς και η διόρθωση συμβολαίου, εφόσον δεν αναφέρεται στο όνομα των συμβαλλομένων, στην έκταση ή στη θέση και στην περιγραφή του ακινήτου, δεν δημιουργεί υποχρέωση καταβολής φόρου. Αν με μεταγενέστερο συμβόλαιο διευκρινίζεται ότι η έκταση του ακινήτου που μεταβιβάστηκε είναι μεγαλύτερη από αυτήν που περιγράφεται στο αρχικό συμβόλαιο, οφείλεται φόρος μόνο για την αξία της επιπλέον έκτασης. Δεν οφείλεται φόρος, όταν η επιπλέον έκταση δεν υπερβαίνει το ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) της έκτασης που αναγράφεται στο συμβόλαιο που επαναλαμβάνεται και η αξία του ποσοστού αυτού δεν υπερβαίνει τα χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ. Αν με μεταγενέστερο συμβόλαιο διευκρινίζεται ότι η έκταση του ακινήτου που μεταβιβάστηκε είναι μικρότερη από αυτήν που περιγράφεται στο αρχικό συμβόλαιο, δεν οφείλεται φόρος.