§ 1
Κατά παρέκκλιση του άρθρου 92 η φορολογική υποχρέωση γεννάται:
α) Κατά τον χρόνο πλήρωσης της αίρεσης, όταν η δωρεά ή η γονική παροχή εξαρτάται από αναβλητική και όχι καθαρά εξουσιαστική αίρεση. Αν τα αντικείμενα της δωρεάς ή της γονικής παροχής περιέλθουν στην κατοχή του δωρεοδόχου ή του τέκνου πριν από την πλήρωση της αίρεσης, η φορολογική υποχρέωση γεννάται κατά τον χρόνο της περιέλευσης.
β) Κατά τον χρόνο της λήξης της επιδικίας με οποιονδήποτε τρόπο, όταν τα αντικείμενα της δωρεάς ή της γονικής παροχής είναι επίδικα κατά τον χρόνο της κατάρτισης της σύμβασης της δωρεάς ή της γονικής παροχής ή του θανάτου του δωρητή, σε περίπτωση δωρεάς αιτία θανάτου, και ο δικαιούχος δεν έχει τη νομή τους. Αν πριν από τη λήξη της επιδικίας τα αντικείμενα της δωρεάς ή της γονικής παροχής περιέλθουν στη νομή του δωρεοδόχου ή του τέκνου, η φορολογική υποχρέωση γεννάται κατά το χρόνο της περιέλευσης.
γ) Κατά τον χρόνο της σύνταξης του εγγράφου αποδοχής της δωρεάς ή της γονικής παροχής από τον δωρεοδόχο ή το τέκνο, όταν αυτή γίνεται με ιδιαίτερο έγγραφο. Αν τα αντικείμενα της δωρεάς ή της γονικής παροχής παραδίδονται πριν από τη σύνταξη του εγγράφου αποδοχής αυτών, η φορολογική υποχρέωση γεννάται κατά τον χρόνο της παράδοσης.
δ) Κατά τον χρόνο της συνένωσης της επικαρπίας με την ψιλή κυριότητα, όταν αντικείμενο της δωρεάς ή της γονικής παροχής είναι η ψιλή κυριότητα, εκτός από τις περιπτώσεις της παρ. 5 του άρθρου 66.
δα) Ειδικά στην περίπτωση της περ. ε της παρ. 5 του άρθρου 66 το αίτημα του ψιλού κυρίου για την άμεση φορολόγηση της ψιλής κυριότητας υποβάλλεται οποτεδήποτε με τη δήλωση και χρόνος φορολόγησης είναι ο χρόνος υποβολής της.
δβ) Αν το αίτημα για την άμεση φορολόγηση της ψιλής κυριότητας υποβληθεί με εμπρόθεσμη δήλωση σύμφωνα με το άρθρο 100, χρόνος φορολογίας είναι ο οριζόμενος στο άρθρο 92 και στο παρόν άρθρο.
δγ) Στις υποπερ. δα) και δβ) ο φόρος υπολογίζεται στην αξία της ψιλής κυριότητας η οποία προσδιορίζεται σύμφωνα με τα άρθρα 65 και 66 και αυτή δεν μπορεί να είναι μικρότερη από την αξία που προκύπτει σε περίπτωση ισόβιας παρακράτησης της επικαρπίας.
ε) Κατά τον χρόνο καταβολής του τιμήματος για τα ακίνητα που απαλλοτριώνονται αναγκαστικά, ή κατά τον χρόνο άρσης της απαλλοτρίωσης, εφόσον η απαλλοτρίωση κηρύχθηκε πριν από τη μεταβίβαση λόγω δωρεάς ή γονικής παροχής. Θεωρούνται ως αναγκαστικά απαλλοτριούμενα και τα ρυμοτομούμενα ακίνητα από την έκδοση του οικείου διατάγματος. Ο υπόχρεος σε φόρο δύναται, με ανέκκλητη δήλωση που υποβάλλεται στη Φορολογική Διοίκηση οποτεδήποτε πριν από την καταβολή της αποζημίωσης ή την άρση της απαλλοτρίωσης, να ζητήσει την άμεση φορολόγηση του ακινήτου. Στην περίπτωση αυτή, χρόνος φορολογίας είναι ο χρόνος υποβολής της δήλωσης. Αν το αίτημα για την άμεση φορολόγηση του υπό απαλλοτρίωση ακινήτου υποβάλλεται με την εμπρόθεσμη δήλωση σύμφωνα με το άρθρο 100, χρόνος γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης είναι ο οριζόμενος στο άρθρο 92 και στο παρόν άρθρο.
στ) Κατά τον χρόνο απόδοσης από το Ελληνικό Δημόσιο των ακινήτων που έχουν καταληφθεί από αυτό ως εγκαταλελειμμένα, καθώς και αυτών που τελούν υπό μεσεγγύηση, ως ανήκοντα σε υπηκόους εχθρικών κρατών, εφόσον αυτά πριν από τη μεταβίβαση λόγω δωρεάς ή γονικής παροχής είχαν καταληφθεί ως εγκαταλελειμμένα ή είχαν τεθεί υπό μεσεγγύηση.