Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5219/2025 — Κώδικας Φορολογίας Περιουσίας Προβολή νόμου
Άρθρο 9

Υποκείμενο του φόρου

§ 1
1. Υποκείμενο του φόρου είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα του άρθρου 8, ανάλογα με το δικαίωμα και το ποσοστό του, και ειδικότερα:
α) Αυτός που αποκτά δικαίωμα σε ακίνητο από οποιαδήποτε αιτία, από την ημερομηνία σύνταξης του οριστικού συμβολαίου κτήσης ή από την ημερομηνία τελεσιδικίας της δικαστικής απόφασης με την οποία αναγνωρίζεται δικαίωμα ή καταδικάζεται ο δικαιοπάροχος σε δήλωση βουλήσεως.
β) Ο υπερθεματιστής, από την ημερομηνία σύνταξης της κατακυρωτικής έκθεσης.
γ) Ο κληρονόμος και ειδικότερα:
γα) Ο εκ διαθήκης κληρονόμος, εφόσον έχει δημοσιευθεί διαθήκη μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου της φορολογίας έτους.
γβ) Ο εξ αδιαθέτου κληρονόμος, εφόσον δεν έχει δημοσιευθεί διαθήκη μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου της φορολογίας έτους.
γγ) Ο μετά από αποποίηση κληρονόμος, από το επόμενο έτος του θανάτου του κληρονομούμενου ή, στην περίπτωση που έχει δημοσιευθεί διαθήκη, από το επόμενο έτος της δημοσίευσης αυτής.
δ) Όποιος έχει αποκτήσει δικαίωμα σε ακίνητο με οριστικό συμβόλαιο δωρεάς αιτία θανάτου, εφόσον ο θάνατος επήλθε μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου της φορολογίας έτους.
§ 2
2. Υποκείμενο του φόρου είναι και:
α) Αυτός που αποκτά δικαίωμα με προσύμφωνο αγοράς, εφόσον σε αυτό προβλέπεται η κατάρτιση της εμπράγματης δικαιοπραξίας με αυτοσύμβαση, με εξαίρεση το εργολαβικό προσύμφωνο.
β) Ο δικαιούχος ακινήτου από το Ελληνικό Δημόσιο ή τον πρώην Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας (Ο.Ε.Κ.) ή τον πρώην Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.) ή τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.Υ.Π.Α.) ή Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) ή άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), ακόμη και για το χρονικό διάστημα πριν από την έκδοση οριστικού παραχωρητηρίου, εφόσον έχει παραλάβει το ακίνητο.
γ) Ο κηδεμόνας, για την ακίνητη περιουσία σχολάζουσας κληρονομίας, διαχωρισμένη από την ατομική του περιουσία, για όσο χρόνο τη διαχειρίζεται.
δ) Ο εκτελεστής διαθήκης ή εκκαθαριστής κληρονομίας για την κληρονομιαία ακίνητη περιουσία, διαχωρισμένη από την ατομική του περιουσία, για όσο χρόνο τη διαχειρίζεται και τη διοικεί.
ε) Ο μεσεγγυούχος ακίνητης περιουσίας, για την υπό μεσεγγύηση περιουσία, διαχωρισμένη από την ατομική του περιουσία, για όσο χρόνο διαρκεί η μεσεγγύηση.
στ) Ο νομέας επίδικου ακινήτου. Αν το ακίνητο εκνικηθεί με τελεσίδικη απόφαση, ο φόρος που καταβλήθηκε δεν επιστρέφεται.
ζ) Ο εργολάβος, για ακίνητο το οποίο, αν και συμφωνήθηκε να μεταβιβασθεί, δεν έχει μεταβιβαστεί από τον γηπεδούχο στον εργολάβο ή σε τρίτα πρόσωπα που αυτός θα είχε υποδείξει, μετά την παρέλευση τεσσάρων (4) ετών από την ημερομηνία έναρξης των εργασιών. Εάν ο εργολάβος εκμισθώσει ή χρησιμοποιήσει το ακίνητο με οποιονδήποτε τρόπο πριν από την παρέλευση των τεσσάρων (4) αυτών ετών, αυτός καθίσταται υπόχρεος με βάση τον χρόνο της εκμίσθωσης ή της χρήσης.
η) Ο κάτοχος ακινήτου που ανήκει σε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, χωρίς τη συναίνεση του φορέα.
θ) Ο κάτοχος ακινήτου, πλην του Ελληνικού Δημοσίου, που ανήκει στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ.) Α.Ε. ή ανήκε στην πρώην εταιρεία Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε., με τη συναίνεση των ως άνω εταιρειών και ανεξαρτήτως του τρόπου περιέλευσης σε αυτόν της κατοχής του ακινήτου.
ι) Οι Ο.Τ.Α. για ακίνητο που δεσμεύουν για οποιονδήποτε λόγο και για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκκρεμεί η καταβολή σχετικής αποζημίωσης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Δικαιοσύνης ρυθμίζονται τα ειδικότερα θέματα εφαρμογής της παρούσας περίπτωσης.
§ 3
3. Ο πλήρης κύριος υποχρεούται στην καταβολή του συνολικού φόρου που βαρύνει το ακίνητο κατά το ποσοστό συνιδιοκτησίας του.
§ 4
4. Αν συστάθηκε επικαρπία, ο συνολικός φόρος που βαρύνει το ακίνητο επιμερίζεται μεταξύ του ψιλού κυρίου και του επικαρπωτή ως εξής:
α) Αν ο επικαρπωτής είναι φυσικό πρόσωπο, ο φόρος που αναλογεί στο δικαίωμα αυτό ορίζεται ως ποσοστό του φόρου που αναλογεί στην πλήρη κυριότητα του ακινήτου, ανάλογα με την ηλικία του επικαρπωτή ως εξής:
(αα) Στα οκτώ δέκατα (8/10), αν ο επικαρπωτής δεν έχει υπερβεί το εικοστό(20ό) έτος της ηλικίας του.
(αβ) Στα επτά δέκατα (7/10), αν ο επικαρπωτής έχει υπερβεί το εικοστό (20ό) έτος της ηλικίας του.
(αγ) Στα έξι δέκατα (6/10), αν ο επικαρπωτής έχει υπερβεί το τριακοστό (30ό) έτος της ηλικίας του.
(αδ) Στα πέντε δέκατα (5/10), αν ο επικαρπωτής έχει υπερβεί το τεσσαρακοστό (40ό) έτος της ηλικίας του.
(αε) Στα τέσσερα δέκατα (4/10), αν ο επικαρπωτής έχει υπερβεί το πεντηκοστό (50ό) έτος της ηλικίας του.
(αστ) Στα τρία δέκατα (3/10), αν ο επικαρπωτής έχει υπερβεί το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας του.
(αζ) Στα δυο δέκατα (2/10), αν ο επικαρπωτής έχει υπερβεί το εβδομηκοστό (70ό) έτος της ηλικίας του.
(αη) Στο ένα δέκατο (1/10), αν ο επικαρπωτής έχει υπερβεί το ογδοηκοστό (80ό) έτος της ηλικίας του.
β) Αν ο επικαρπωτής δεν είναι φυσικό πρόσωπο, ο φόρος που αναλογεί στο δικαίωμα αυτό ορίζεται στα οκτώ δέκατα (8/10) του φόρου που αναλογεί στην πλήρη κυριότητα.
γ) Ο φόρος που αναλογεί στην ψιλή κυριότητα προκύπτει αν από τον φόρο που αναλογεί στην πλήρη κυριότητα αφαιρεθεί ο φόρος που αναλογεί στην επικαρπία.
§ 5
5. Ο κύριος φόρος που αναλογεί στην οίκηση και στο δικαίωμα της επιφάνειας ισούται με τον φόρο που αναλογεί στην επικαρπία. Στην περίπτωση αυτή ο φόρος που αναλογεί στην πλήρη κυριότητα ισούται με τον φόρο που αναλογεί στην ψιλή κυριότητα.
§ 6
6. Ο κύριος φόρος που αναλογεί στο εμπράγματο ή ενοχικό δικαίωμα του δεύτερου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 8, προκύπτει σύμφωνα με το εμπράγματο δικαίωμα επί του ακινήτου του οποίου αποτελεί παρακολούθημα και κατά το ποσοστό του επί αυτού.
§ 7
7. Ο κύριος φόρος που αναλογεί σε ακίνητο των περ. η' θ' και ι' της παρ. 2, ισούται με τον φόρο που αναλογεί στην πλήρη κυριότητα, χωρίς να οφείλεται τέτοιος φόρος από τον κύριο του ακινήτου.
§ 8
8. Για την εφαρμογή του φόρου, ακίνητα που δεν ιδιοχρησιμοποιούνται από το υποκείμενο του φόρου θεωρούνται αυτά τα οποία εκμισθώνονται ή παραχωρούνται καθ' οιονδήποτε τρόπο σε τρίτο. Τα ακίνητα που δεν εμπίπτουν στο προηγούμενο εδάφιο θεωρούνται ιδιοχρησιμοποιούμενα.
§ 9
9. Για τον φόρο επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου της Ενότητας Γ' και την προσαύξηση του κυρίου φόρου φυσικών προσώπων της Ενότητας Ε' του άρθρου 11, καθώς και για τον συμπληρωματικό φόρο νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων του άρθρου 12 εφαρμόζονται ανάλογα οι παρ. 3 έως 8.