Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5219/2025 — Κώδικας Φορολογίας Περιουσίας Προβολή νόμου
Άρθρο 88

Έννοια και περιεχόμενο της κτήσης αιτία δωρεάς και γονικής παροχής

§ 1
Ενότητα Α.
Κτήση αιτία δωρεάς
1. Κτήση περιουσίας αιτία δωρεάς για την επιβολή του φόρου είναι:
α) αυτή που προέρχεται από δωρεά η οποία συνιστάται κατά τον Αστικό Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α' 164) με την επιφύλαξη της δωρεάς αιτία θανάτου ολόκληρης περιουσίας της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 54,
β) αυτή που προέρχεται από κάθε παροχή, παραχώρηση ή μεταβίβαση οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου χωρίς αντάλλαγμα, ακόμη και αν δεν καταρτίσθηκε έγγραφο.
2. Ως δωρεά για την επιβολή του φόρου κατά το παρόν Τμήμα θεωρείται:
α) η απαλλοτρίωση περιουσίας με σκοπό τη σύσταση προσόδου ή διατροφής μεταξύ ανιόντων, κατιόντων ή συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης,
β) τα ποσά ή συντάξεις που οφείλονται λόγω θανάτου του ασφαλισμένου από τον ασφαλιστή σε αυτόν υπέρ του οποίου έγινε η ασφάλιση, εφόσον η ασφάλεια έγινε ή μεταφέρθηκε στην Ελλάδα,
γ) η ασφάλεια που έγινε στην αλλοδαπή και δεν μεταφέρθηκε στην Ελλάδα, εφόσον αυτός υπέρ του οποίου έγινε η ασφάλεια είναι Έλληνας υπήκοος, ανεξάρτητα από την κατοικία του, ή αλλοδαπός που έχει την κατοικία του στην Ελλάδα κατά τον χρόνο του θανάτου αυτού που ασφαλίστηκε,
δ) η αποζημίωση ή το βοήθημα που καταβάλλεται εφάπαξ ή περιοδικά από ασφαλιστικό ταμείο ή οργανισμό λόγω θανάτου του ασφαλισμένου σε πρόσωπα άλλα από εκείνα που απαλλάσσονται σύμφωνα με την περ. β) της Ενότητας Β' του άρθρου 97, ανεξάρτητα από τον χαρακτήρα κτήσης του δικαιούμενου ποσού που αναφέρεται στους κανονισμούς του ταμείου ή οργανισμού,
ε) τα ποσά που καταβάλλονται από νομικά πρόσωπα, επιπλέον εκείνων που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις, σε μέλη διοικητικού συμβουλίου τους, λόγω λύσης της μεταξύ τους σχέσης,
στ) η συνένωση επικαρπίας ακινήτων ή κινητών εν γένει πραγμάτων με την ψιλή κυριότητα λόγω συμπλήρωσης του χρόνου διάρκειας της επικαρπίας, όταν η κτήση ή μεταβίβαση με επαχθή αιτία της ψιλής κυριότητας αυτών και η κτήση της επικαρπίας ορισμένου χρόνου ή η παρακράτησή της για ορισμένο χρόνο γίνεται από την 1η Ιανουαρίου 2006 και εφεξής, είτε από φυσικό είτε από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα. Στις περιπτώσεις αυτές θεωρείται ότι η επικαρπία περιέρχεται στον κατά τον χρόνο της συνένωσης ψιλό κύριο από τον επικαρπωτή αιτία δωρεάς και η αξία αυτής προσδιορίζεται στην αξία της πλήρους κυριότητας, μετά την αφαίρεση από αυτή του τμήματος της αξίας που αναλογεί στο ποσοστό για το οποίο ο ψιλός κύριος είχε υπαχθεί σε φόρο κατά την απόκτηση της ψιλής κυριότητας.
3. Η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να χαρακτηρίσει ως δωρεά, ολικά ή μερικά, κάθε παραχώρηση περιουσίας που γίνεται εικονικά με τον τύπο σύμβασης με αντάλλαγμα, και υποκρύπτει δωρεά κατά την έννοια της παρ. 1. Κατά την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου, αν πρόκειται για ακίνητα ή πλοία ή για μετοχές εταιρειών μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο ή για λοιπούς μη εισηγμένους στο Χρηματιστήριο τίτλους κινητών αξιών ή συμμετοχές σε εταιρείες ή συνεταιρισμούς ή άλλες νομικές οντότητες και έχει επιβληθεί φόρος για τη μεταβίβαση αυτή, από τον αναλογούντα φόρο δωρεάς εκπίπτει ο φόρος μεταβίβασης ή ο φόρος υπεραξίας που είχε προσδιοριστεί.
4. Σε περίπτωση αγοράς ακινήτου ή ανέγερσης οικοδομής, από πρόσωπο που δεν αποδεικνύει την οικονομική του δυνατότητα, ως αξία για την επιβολή του φόρου της άτυπης δωρεάς λαμβάνεται για την περίπτωση αγοράς ακινήτου, η μεγαλύτερη μεταξύ αντικειμενικής και τιμήματος, και για την ανέγερση οικοδομής, η μεγαλύτερη μεταξύ αντικειμενικής και συνολικής δαπάνης που πραγματοποιήθηκε, όπως αυτή προκύπτει από τα νόμιμα παραστατικά.
5. Για την επιβολή του φόρου δεν θεωρούνται ως δωρεές ή γονικές παροχές, οι δωρεές ή γονικές παροχές χρηματικών ποσών που είχαν συσταθεί αποκλειστικά για την αγορά ή ανέγερση ακινήτων, η οποία εξαιρείτο και δεν υπαγόταν στην περ. γ) του άρθρου 17 του ν. 2238/1994 (Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, Α' 151), μέχρι του ποσού το οποίο εξαιρείτο.
6. Για την επιβολή του φόρου δεν θεωρείται δωρεά η κτήση περιουσίας που συνιστά εισόδημα κατά τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167).
7. Δεν θεωρούνται δωρεές, για την επιβολή του φόρου, οι παροχές με τη μορφή καταβολής από τον εργοδότη των δαπανών νοσηλείας του εργαζομένου ή συγγενικού του προσώπου κατά την έννοια της περ. στ) του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α’ 167) και με τους ειδικότερους όρους και τις προϋποθέσεις της περ. κβ) της παρ. 1 του άρθρου 14 του Κ.Φ.Ε..
Ενότητα Β.
Κτήση αιτία γονικής παροχής
Κτήση περιουσίας αιτία γονικής παροχής για την επιβολή του φόρου είναι η παροχή περιουσίας στο τέκνο από οποιονδήποτε γονέα του, σύμφωνα με το άρθρο 1509 του Αστικού Κώδικα, είτε για τη δημιουργία ή τη διατήρηση οικονομικής ή οικογενειακής αυτοτέλειας, είτε για την έναρξη ή την εξακολούθηση επαγγέλματος, μέχρι το ποσό που δεν υπερβαίνει το μέτρο το οποίο επιβάλλουν οι περιστάσεις.