Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5219/2025 — Κώδικας Φορολογίας Περιουσίας Προβολή νόμου
Άρθρο 78

Κατάταξη των φορολογουμένων σε κατηγορίες

§ 1
1. Οι δικαιούχοι της κτήσης, ανάλογα με τη συγγενική τους σχέση προς τον κληρονομούμενο, κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες.
Στην Α' κατηγορία υπάγονται: 
α) ο σύζυγος του κληρονομουμένου ή το πρόσωπο που έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης με τον κληρονομούμενο, 
β) το πρόσωπο το οποίο είχε συνάψει σύμφωνο συμβίωσης με τον κληρονομούμενο κατά τις διατάξεις του ν. 3719/2008 (Α' 241) και το οποίο λύθηκε με τον θάνατο αυτού, εφόσον η συμβίωση είχε διάρκεια τουλάχιστον δύο (2) ετών, 
γ) οι κατιόντες πρώτου βαθμού, ήτοι: 
γα) τέκνα από νόμιμο γάμο ή σύμφωνο συμβίωσης των περ. α) και β), 
γβ) τέκνα χωρίς γάμο έναντι της μητέρας, αναγνωρισθέντα εκούσια ή δικαστικά έναντι του πατέρα, 
γγ) τέκνα αναγνωρισμένα με επιγενόμενο γάμο ή σύμφωνο συμβίωσης ή δικαστικά έναντι και των δύο γονέων, 
δ) οι κατιόντες εξ αίματος δεύτερου βαθμού και 
ε) οι ανιόντες εξ αίματος πρώτου βαθμού.
Στη Β' κατηγορία υπάγονται: 
α) οι κατιόντες εξ αίματος τρίτου και επόμενων βαθμών, 
β) οι ανιόντες εξ αίματος δεύτερου και επόμενων βαθμών, 
γ) τα εκούσια ή δικαστικά αναγνωρισθέντα τέκνα έναντι των ανιόντων του πατέρα που τα αναγνώρισε, 
δ) οι κατιόντες του αναγνωρισθέντος έναντι του αναγνωρίσαντος και των ανιόντων αυτού, 
ε) οι αδελφοί, αμφιθαλείς ή ετεροθαλείς, 
στ) οι συγγενείς εξ αίματος τρίτου βαθμού εκ πλαγίου, 
ζ) οι πατριοί και οι μητριές, 
η) τα τέκνα από προηγούμενο γάμο του συζύγου ή προηγούμενο σύμφωνο συμβίωσης αυτού, 
θ) τα τέκνα εξ αγχιστείας, γαμπροί ή νύφες και 
ι) οι ανιόντες εξ αγχιστείας, πεθεροί - πεθερές.
Στη Γ' κατηγορία υπάγεται οποιοσδήποτε άλλος εξ αίματος ή εξ αγχιστείας συγγενής του κληρονομουμένου ή εξωτικός.
§ 2
2. Σε περίπτωση υιοθεσίας, η κατάταξη στην οικεία κατηγορία του υιοθετηθέντος ή των συγγενών αυτού έναντι του υιοθετήσαντος ή των συγγενών αυτού γίνεται με βάση τη συγγενική σχέση που προκύπτει κατά τον Αστικό Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α' 164). Κατ' εξαίρεση, η Φορολογική Διοίκηση μπορεί, για τον υπολογισμό του φόρου, να μην λάβει υπόψη τον βαθμό συγγένειας που προκύπτει από την υιοθεσία, εάν διαπιστώσει ότι αυτή έγινε για να καταστρατηγηθούν οι διατάξεις του παρόντος Μέρους.
§ 3
3. Σε περίπτωση σχολάζουσας κληρονομίας, ο φόρος υπολογίζεται στο σύνολο της αξίας της με βάση τους συντελεστές της Γ' κατηγορίας της παρ. 1 του άρθρου 79 με την επιφύλαξη του άρθρου 81 για τον νέο προσδιορισμό του φόρου.