Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5219/2025 — Κώδικας Φορολογίας Περιουσίας Προβολή νόμου
Άρθρο 67

Αξία και τρόπος φορολογίας του καταπιστεύματος

§ 1
1. Σε περίπτωση καταπιστεύματος και κάθε άλλης διάταξης που υποχρεώνει τον κληρονόμο ή κληροδόχο να παραδώσει μετά από ορισμένο χρονικό σημείο ή γεγονός σε άλλον την κληρονομία που απέκτησε ή ποσοστό αυτής, ο υπόχρεος σε αποκατάσταση κληρονόμος ή κληροδόχος εξομοιώνεται, για την επιβολή του φόρου, με επικαρπωτή.
§ 2
2. Αν κατά τη διάρκεια του καταπιστεύματος ο βεβαρημένος μεταβιβάσει σε τρίτο με τη συναίνεση του καταπιστευματοδόχου το καταπιστευτέο αντικείμενο, ο βεβαρημένος φορολογείται για την αξία της πλήρους κυριότητας αυτού κατά τον χρόνο της μεταβίβασης, με συμψηφισμό του φόρου επικαρπίας. Το πρώτο εδάφιο εφαρμόζεται και σε περίπτωση μονομερούς ή συμβατικής παραίτησης του καταπιστευματοδόχου από το δικαίωμα προσδοκίας του υπέρ του βεβαρημένου.
§ 3
3. Αν κατά τη διάρκεια του καταπιστεύματος ο βεβαρημένος παραιτηθεί συμβατικά από την ενάσκηση του κληρονομικού του δικαιώματος υπέρ του καταπιστευματοδόχου, η παραίτηση λογίζεται ως μεταβίβαση της επικαρπίας προς τον καταπιστευματοδόχο για τον χρόνο διάρκειας του καταπιστεύματος.
§ 4
4. Σε περίπτωση οικογενειακού καταπιστεύματος, ο καταπιστευματοδόχος υποχρεούται σε φόρο που υπολογίζεται με βάση τη συγγενική του σχέση:
α) με τον αρχικό διαθέτη, εφόσον πρόκειται για καταπιστευματοδόχο που ζούσε κατά τον χρόνο του θανάτου του διαθέτη, ή
β) με τον τελευταίο κάτοχο της περιουσίας, ο οποίος και τον αποκατέστησε σε αυτήν, εφόσον πρόκειται για καταπιστευματοδόχο που διαδέχθηκε τον αρχικό διαθέτη μετά τον θάνατό του. Αν ο φόρος της περ. β) είναι μεγαλύτερος από εκείνον της περ. α) καταβάλλεται ο μικρότερος φόρος.
§ 5
5. Ο κατά το άρθρο 1939 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α' 164) υπόχρεος σε αποκατάσταση του περιλιμπανομένου καταβάλλει τον φόρο για την αξία της πλήρους κυριότητας της περιουσίας που έχει καταληφθεί σε αυτόν. Ο καταπιστευματοδόχος στον οποίο περιέρχεται το περιλιμπανόμενο φορολογείται κατά τον χρόνο επαγωγής του καταπιστεύματος βάσει της κατά τον χρόνο αυτόν αξίας της πλήρους κυριότητας του περιλιμπανομένου και της συγγενικής του σχέσης με τον αρχικό διαθέτη.
§ 6
6. Για περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται στην αλλοδαπή και αποκτώνται και φορολογούνται στην ημεδαπή, εφόσον με τελευταία διάταξη του κληρονομουμένου έχουν τεθεί υπό διαχείριση εμπιστοσύνης (in trust) του αγγλοσαξονικού δικαίου, οι δικαιούχοι των χρηματικών ποσών που εισπράττονται κάθε φορά φορολογούνται για τα ποσά αυτά αμέσως, εκτός εάν απαλλάσσονται από άλλη αιτία, εκείνοι όμως στους οποίους τελικά περιέρχεται η περιουσία φορολογούνται για την πλήρη κυριότητα της περιουσίας κατά τον χρόνο που θα περιέλθει σε αυτούς.