Ενότητα Α.
Υπολογισμός του κύριου φόρου για τα κτίσματα
1 Ο κύριος φόρος που αναλογεί στα δικαιώματα επί των κτισμάτων υπολογίζεται με βάση τη γεωγραφική θέση,την επιφάνεια, τη χρήση, την παλαιότητα, τον όροφο και τον αριθμό προσόψεων του κτίσματος.
Ειδικότερα:
α) Η γεωγραφική θέση του κτίσματος προσδιορίζει την τιμή ζώνης, στην οποία υπάγεται αυτό, σύμφωνα με το άρθρο 4 και τις αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότησή του. Ανάλογα με την τιμή ζώνης που ισχύει την 1η Ιανουαρίου του έτους φορολογίας, γίνεται κατάταξη του κτίσματος σε αντίστοιχη φορολογική ζώνη (Φ.Ζ.).
β) Η επιφάνεια υπολογίζεται σε τετραγωνικά μέτρα.
γ) Προκειμένου για ειδικά κτήρια, η επιφάνεια απομειώνεται με την εφαρμογή Συντελεστή Απομείωσης Επιφανείας (Σ.Α.Ε.). Ως ειδικά κτήρια για την εφαρμογή του παρόντος Μέρους νοούνται τα κτίσματα των περ. δ', ε', στ', ζ', η' και θ' της παρ. 1 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία 1129485/479/Γ0013ΠΟΛ.1310/3.12.1996 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών «Προσδιορισμός κατ' άρθρο 41α του Ν.
1249/1982 με αντικειμενικά κριτήρια, αξίας κτισμάτων ακινήτων, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές όπου δεν ισχύει το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού» (Β' 1152), με τις προϋποθέσεις που ορίζονται σε αυτή.
δ) Η χρήση των χώρων του κτίσματος διακρίνεται σε κύρια και βοηθητική. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ορίζονται η διάκριση των χώρων σε κύρια και βοηθητική σχετικά με την επιβολή του φόρου και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου.
ε) Η παλαιότητα του κτίσματος προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ του έτους φορολογίας και του έτους έκδοσης της νεότερης οικοδομικής άδειας. Αν δεν υπάρχει οικοδομική άδεια, ως έτος έκδοσής της λαμβάνεται το έτος κατασκευής το οποίο προκύπτει από δημόσιο έγγραφο. Αν το έτος κατασκευής δεν προκύπτει από δημόσιο έγγραφο ή από τη δήλωση στοιχείων ακινήτων, ως έτος έκδοσης της άδειας λαμβάνεται το έτος κατά το οποίο δηλώθηκε το κτίσμα με την υποβολή προς τη Φορολογική Διοίκηση της δήλωσης στοιχείων ακινήτων.
2. Για τον υπολογισμό του κύριου φόρου, με βάση τα κριτήρια της παρ. 1, καθορίζονται συντελεστές ως εξής:
α) Βασικός Φόρος (Β.Φ.) ανά φορολογική ζώνη (Φ.Ζ.), όπως αυτή αντιστοιχεί στην τιμή ζώνης, σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί:
| Τιμή Ζώνης (€/μ2) |
Φ.Ζ. |
Συντελεστής βασικού φόρου (€/μ2) |
| 0-750 |
1 |
2,00 |
| 751-1500 |
2 |
2,80 |
| 1501-2500 |
3 |
3,70 |
| 2501-3000 |
4 |
4,50 |
| 3001-3500 |
5 |
7,60 |
| 3501-4000 |
6 |
9,20 |
| 4001-4500 |
7 |
11,10 |
| 4501-5000 |
8 |
13,40 |
| ≥5001 |
9 |
16,20 |
Κτίσματα εντός ή εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού, για τα οποία δεν έχει καθορισθεί τιμή ζώνης, καθώς και τα ειδικά κτήρια της περ. γ) της παρ. 1 της παρούσας Ενότητας, εντάσσονται στην κατώτερη τιμή ζώνης της Δημοτικής Ενότητας στην οποία βρίσκονται. Αν δεν έχουν καθοριστεί τιμές ζώνης στη Δημοτική Ενότητα, εντάσσονται στην κατώτερη τιμή ζώνης του οικείου Δήμου και αν δεν έχουν καθοριστεί τιμές ζώνης στον Δήμο, εντάσσονται στην κατώτερη τιμή ζώνης της οικείας Περιφερειακής Ενότητας και αν δεν έχουν καθοριστεί τιμές ζώνης στην Περιφερειακή Ενότητα, εντάσσονται στην κατώτερη τιμή ζώνης της οικείας Περιφέρειας.
β) Συντελεστής Παλαιότητας Κτίσματος (Σ.Π.Κ.), σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί:
| Παλαιότητα |
Συντελεστής Παλαιότητας Κτίσματος (Σ.Π.Κ.) |
| 26 έτη και άνω |
1,00 |
| 20 έως και 25 έτη |
1,05 |
| 15 έως και 19 έτη |
1,10 |
| 10 έως και 14 έτη |
1,15 |
| 5 έως και 9 έτη |
1,20 |
| Μέχρι και 4 έτη |
1,25 |
Για τα κτήρια που ανεγέρθηκαν προ του 1930 εφαρμόζεται συντελεστής παλαιότητας μηδέν κόμμα οκτώ (0,8), ενώ για τα κτήρια με παλαιότητα άνω των εκατό (100) ετών εφαρμόζεται συντελεστής παλαιότητας μηδέν κόμμα εξήντα (0,60).
γ) Συντελεστής Απομείωσης Επιφάνειας (Σ.Α.Ε.) κτίσματος, προκειμένου για κύριους χώρους ειδικών κτηρίων, ο οποίος εφαρμόζεται κλιμάκιο επιφάνειας στο οποίο αντιστοιχεί, σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί:
| Κλιμάκιο Επιφάνειας (μ2) |
Συντελεστής Απομείωσης Επιφάνειας (Σ.Α.Ε.) |
| 0-500 |
1,00 |
| 500,01 - 1.500 |
0,80 |
| 1.500,01-3.000 |
0,75 |
| 3.000,01-5.000 |
0,65 |
| 5.000,01-10.000 |
0,55 |
| 10.000,01-25.000 |
0,45 |
| 25.000,01-50.000 |
0,35 |
| 50.000,01 και άνω |
0,25 |
δ) Συντελεστής Ορόφου (Σ. Ορόφου), ο οποίος εφαρμόζεται για τον όροφο στον οποίο βρίσκεται το κτίσμα, σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί:
| Όροφος |
Συντελεστής Ορόφου (Σ. Ορόφου) |
| Υπόγειο |
0,98 |
| Ισόγειο και 1ος |
1,00 |
| 2ος και 3ος |
1,01 |
| 4ος και 5ος |
1,02 |
| 6ος και άνω |
1,03 |
Σε περίπτωση που το κτίσμα εκτείνεται σε περισσότερους από έναν ορόφους, ως Συντελεστής Ορόφου λαμβάνεται εκείνος του υψηλότερου ορόφου.
Συντελεστής Ορόφου δεν εφαρμόζεται στα ειδικά κτήρια και τις μονοκατοικίες.
ε) Προκειμένου για μονοκατοικία, εφαρμόζεται Συντελεστής Μονοκατοικίας (Σ. Μον.), ο οποίος ορίζεται σε ένα κόμμα μηδέν δύο (1,02).
στ) Συντελεστής Πρόσοψης (Σ. Πρόσοψης), ο οποίος ορίζεται σε ένα (1) για μηδενικό αριθμό προσόψεων, σε ένα κόμμα μηδέν ένα (1,01) για κτήρια με μία πρόσοψη και σε ένα κόμμα μηδέν δύο (1,02) για κτήρια με δύο ή περισσότερες προσόψεις. Ο συντελεστής πρόσοψης δεν εφαρμόζεται στους βοηθητικούς χώρους και στα ειδικά κτήρια.
ζ) Συντελεστής Βοηθητικών Χώρων (Σ.Β.Χ.), ο οποίος ορίζεται σε μηδέν κόμμα ένα (0,1).
η) Συντελεστής Ημιτελών Κτισμάτων (Σ.Η.Κ.), ο οποίος ορίζεται σε μηδέν κόμμα τέσσερα (0,4) και εφαρμόζεται στα ημιτελή κτίσματα, ανεξαρτήτως σταδίου κατασκευής, που:
ηα) δεν είχαν ποτέ ηλεκτροδοτηθεί και είναι κενά ή
ηβ) ηλεκτροδοτούνται με εργοταξιακό ηλεκτρικό ρεύμα, δεν είχαν ποτέ άλλη παροχή ρεύματος πλην της εργοταξιακής και είναι κενά.
θ) Συντελεστής Ειδικών Κτηρίων (Σ.Ε.Κ.), ο οποίος ορίζεται σε μηδέν κόμμα πέντε (0,5). Ο Συντελεστής Ειδικών Κτηρίων δεν εφαρμόζεται όταν χρησιμοποιείται ο συντελεστής βοηθητικών χώρων. Για τα ειδικά κτήρια αγροτικής χρήσης ο Συντελεστής Ειδικών Κτηρίων και ο συντελεστής βοηθητικών χώρων ορίζονται σε μηδέν (0).
3.α. Ο κύριος φόρος για τα δικαιώματα επί των κτισμάτων, εκτός των ειδικών κτηρίων, ισούται με το γινόμενο της επιφάνειας, του βασικού φόρου, του συντελεστή παλαιότητας κτίσματος, του συντελεστή ορόφου ή μονοκατοικίας, του συντελεστή πρόσοψης, του συντελεστή βοηθητικών χώρων και του συντελεστή ημιτελούς κτίσματος, κατά περίπτωση, ως εξής:
Φόρος = Επιφάνεια κτίσματος (μ2)
x ΒΦ
x ΣΠΚ
x Σ. Ορόφου ή Σ. Μον.
x Σ. Πρόσοψης
x ΣΒΧ (όπου
εφαρμόζεται)
x ΣΗΚ (όπου εφαρμόζεται)
β. Προκειμένου για τα ειδικά κτήρια της περ. γ) της παρ. 1 της παρούσας Ενότητας, ο κύριος φόρος ισούται με το γινόμενο της επιφάνειας, του βασικού φόρου, του συντελεστή ειδικών κτηρίων, του συντελεστή παλαιότητας κτίσματος, του συντελεστή απομείωσης επιφάνειας, του συντελεστή βοηθητικών χώρων και του συντελεστή ημιτελούς κτίσματος, κατά περίπτωση, ως εξής:
Φόρος = Επιφάνεια κτίσματος (μ2)
x ΒΦ
x ΣΕΚ
x ΣΠΚ
x ΣΑΕ
x ΣΒΧ (όπου εφαρμόζεται)
x ΣΗΚ (όπου εφαρμόζεται)
Ενότητα Β.
Υπολογισμός κύριου φόρου για οικόπεδα και γήπεδα
Ο κύριος φόρος που αναλογεί στα δικαιώματα επί των γηπέδων εντός σχεδίου πόλης ή οικισμού(οικόπεδα) ή των γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού (γήπεδα) υπολογίζεται σύμφωνα με τις επόμενες παραγράφους.
1. Ειδικότερα, για τα οικόπεδα:
α) Το οικόπεδο εντάσσεται σε φορολογική ζώνη και προσδιορίζεται συντελεστής φόρου με βάση τη μοναδιαία αξία του οικοπέδου, σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί:
| Μοναδιαία αξία (€/μ2) |
Φ.Ζ |
Συντελεστής φόρου (€/μ2) |
| 0,01-6,00 |
1 |
0,0037 |
| 6,01-20,00 |
2 |
0,0075 |
| 20,01-50,00 |
3 |
0,0125 |
| 50,01-75,00 |
4 |
0,0185 |
| 75,01-100,00 |
5 |
0,0375 |
| 100,01-150,00 |
6 |
0,0750 |
| 150,01-200,00 |
7 |
0,1850 |
| 200,01-300,00 |
8 |
0,2470 |
| 300,01-400,00 |
9 |
0,3700 |
| 400,01-600,00 |
10 |
0,5550 |
| 600,01-800,00 |
11 |
0,7400 |
| 800,01-900,00 |
12 |
0,9900 |
| 900,01-1000,00 |
13 |
1,2500 |
| 1000,01-1500,00 |
14 |
1,6000 |
| 1500,01-2000,00 |
15 |
2,3500 |
| 2000,01-3000,00 |
16 |
3,7000 |
| 3000,01-4000,00 |
17 |
4,9500 |
| 4000,01-5000,00 |
18 |
7,4000 |
| ≥5000,01 |
19 |
9,2500 |
β) Η Μοναδιαία Αξία του οικοπέδου ανά τετραγωνικό μέτρο είναι ο λόγος της φορολογητέας αξίας του οικοπέδου προς τη συνολική επιφάνειά του. Αν το οικόπεδο βρίσκεται σε περιοχή, στην οποία δεν ισχύουν οι αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 4, η μοναδιαία αξία του οικοπέδου ανά τετραγωνικό μέτρο δεν μπορεί να είναι ανώτερη της τιμής ανά τετραγωνικό μέτρο, η οποία
ελήφθη υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου ακίνητης περιουσίας φυσικών προσώπων έτους 2013.
γ) Η φορολογητέα αξία του οικοπέδου ισούται με το γινόμενο του συντελεστή οικοπέδου, της συνολικής τιμής εκκίνησης του οικοπέδου, του συντελεστή πρόσοψης και της επιφάνειας του οικοπέδου. Για τον υπολογισμό της φορολογητέας αξίας, εφαρμόζονται τα εξής:
γα) Ο συντελεστής οικοπέδου (Σ.Ο.), η συνολική τιμή εκκίνησης του οικοπέδου, καθώς και ο συντελεστής αξιοποίησης οικοπέδου (Σ.Α.Ο.), για τον υπολογισμό της συνολικής τιμής εκκίνησης του οικοπέδου, λαμβάνονται όπως ορίζονται κάθε φορά στις αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 4,ανεξάρτητα αν ο συντελεστής δόμησης που ισχύει για τα ακίνητα είναι διαφορετικός από τον Σ.Α.Ο.. Αν το οικόπεδο είναι δεσμευμένο για κοινωφελή χρήση, ο Σ.Α.Ο. είναι ίσος με τον συντελεστή δόμησης του Οικοδομικού Τετραγώνου, όπως έχει καθοριστεί με προεδρικό διάταγμα.
γβ) Αν το οικόπεδο βρίσκεται σε περιοχή, στην οποία δεν έχουν καθοριστεί με τις αποφάσεις της υποπερ. γα, συντελεστής οικοπέδου (Σ.Ο.),ως συνολική τιμή εκκίνησης του οικοπέδου και συντελεστής αξιοποίησης οικοπέδου (Σ.Α.Ο.), λαμβάνονται οι χαμηλότεροι Σ.Ο., συνολική τιμή εκκίνησης του οικοπέδου και Σ.Α.Ο. της ζώνης με τη χαμηλότερη τιμή ζώνης της οικείας Δημοτικής Ενότητας, όπως ορίζονται κάθε φορά στις αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που εκδίδονται κατ εξουσιοδότηση του άρθρου 4. Αν δεν έχουν καθοριστεί τέτοιες ζώνες και τέτοιοι συντελεστές στη Δημοτική Ενότητα, λαμβάνονται οι κατώτερες αντίστοιχες τιμές του οικείου Δήμου, και αν δεν έχουν καθοριστεί ούτε στον Δήμο, λαμβάνονται οι κατώτερες αντίστοιχες τιμές της οικείας Περιφερειακής Ενότητας και αν δεν έχουν καθοριστεί ούτε στην Περιφερειακή Ενότητα, λαμβάνονται οι κατώτερες αντίστοιχες τιμές της οικείας Περιφέρειας.
γγ) Ανάλογα με την πρόσοψη εφαρμόζεται Συντελεστής Πρόσοψης (Σ. Πρόσοψης), ως εξής: ένα (1,00) για πρόσοψη σε μία μόνο οδό, ένα κόμμα μηδέν οκτώ (1,08) για προσόψεις σε δύο (2) ή περισσότερες οδούς ή σε οδό και πλατεία και μηδέν κόμμα ογδόντα (0,80), αν δεν υπάρχει πρόσοψη σε οδό.
γδ) Οι υποπερ. εα), εβ), εγ), έδ), εε) και εστ) της περ. έ) της παρ. 9 του άρθρου 6 εφαρμόζονται ανάλογα.
δ) Οικόπεδα, τα οποία είναι επιφάνειες που χρησιμοποιούνται για τον ελλιμενισμό αεροσκαφών, με εξαίρεση τις επιφάνειες που χρησιμοποιούνται για τον ελλιμενισμό αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης ή είναι λωρίδες γης, στις οποίες βρίσκονται σιδηροτροχιές ή οικόπεδα έδρασης πύργων και γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ή βρίσκονται εντός Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων του ν. 3986/2011 (Α' 152) ή εντός Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του ν. 4062/2012 (Α' 70) και στις δύο προηγούμενες περιπτώσεις μόνο μέχρι τη μεταβίβασή τους από τον φορέα της επένδυσης προς τρίτους,ή βρίσκονται εντός τω ορίων των περιοχών που ορίζονται από το άρθρο 1 του ν. 4458/1965 (Α' 33), τα άρθρα 1 και 29 του ν. 2545/1997 (Α' 254), το άρθρο 41 του ν. 3982/2011 (Α' 143) και το άρθρο 3 του ν. 4982/2022 (Α' 195) εντάσσονται στην πρώτη φορολογική ζώνη.
ε) Αν στο οικόπεδο υπάρχει κτίσμα, η επιφάνεια του οικοπέδου για την οποία επιβάλλεται ο κύριος φόρος ισούται με το υπόλοιπο της συνολικής επιφάνειας αφού αφαιρεθεί η επιφάνεια του οικοπέδου, η οποία αναλογεί στον συντελεστή αξιοποίησης του οικοπέδου, με βάση τη δόμηση, η οποία έχει πραγματοποιηθεί στο οικόπεδο, ως εξής:
Επιφάνεια οικοπέδου για την οποία επιβάλλεται φόρος όταν υπάρχει κτίσμα = συνολική επιφάνεια οικοπέδου - επιφάνεια οικοπέδου που αναλογεί στον Σ.Α.Ο. με βάση τη δόμηση που έχει πραγματοποιηθεί.
Για τον Συντελεστή Αξιοποίησης Οικοπέδου (Σ.Α.Ο.) που εφαρμόζεται ισχύουν όσα ορίζονται στην υποπερ. γα) της περ. γ) της παρ. 1 της παρούσας Ενότητας με εξαίρεση την περίπτωση που το κτίσμα έχει ηλικία εκατό (100) ετών ή μεγαλύτερη, καθώς και την περίπτωση που επί του οικοπέδου υπάρχει κτήριο, το οποίο έχει κηρυχθεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο ή έργο τέχνης, οπότε θεωρείται ότι ο Σ.Α.Ο. έχει εξαντληθεί.
στ) Ο κύριος φόρος ισούται με το γινόμενο της επιφάνειας και του συντελεστή φόρου, ως εξής:
Φόρος = Επιφάνεια οικοπέδου (μ2) x ΣΦ.
2. Ειδικότερα, για τα γήπεδα, ο κύριος φόρος προκύπτει από τον Βασικό Συντελεστή Φορολογίας που καθορίζεται σε μηδέν κόμμα μηδέν μηδέν ένα (0,001) του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (1 ευρώ ανά στρέμμα) με την εφαρμογή των συντελεστών θέσης, χρήσης, άρδευσης, απαλλοτρίωσης και του συντελεστή ύπαρξης κατοικίας, κατά περίπτωση, ως εξής:
α) Συντελεστής Θέσης (Σ.Θ.), ο οποίος ορίζεται ανάλογα με τη θέση που αντιστοιχεί στην ελάχιστη Αρχική Βασική Αξία (Α.Β.Α.) της Δημοτικής Ενότητας στην οποία ανήκει το γήπεδο, σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
| Αρχική Βασική Αξία (Α.Β.Α.) (€/μ2) |
Συντελεστής Θέσης(Σ.Θ.) |
| 0,1 - 0,49 |
1,0 |
| 0,5 - 0,99 |
1,1 |
| 1 - 1,99 |
1,2 |
| 2 - 2,99 |
1,3 |
| 3 - 4,99 |
1,5 |
| 5 - 6,99 |
1,7 |
| 7 - 9,99 |
2,0 |
| 10 - 14,99 |
2,3 |
| 15 - 19,99 |
2,5 |
| 20 + |
3,0 |
Η ελάχιστη Αρχική Βασική Αξία (Α.Β.Α.) λαμβάνεται όπως ορίζεται κάθε φορά στις αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 5.
β) Συντελεστής Χρήσης (Σ.Χ.), ο οποίος ορίζεται ανάλογα με τη χρήση του γηπέδου, σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
| Χρήση γηπέδου |
Συντελεστής Χρήσης (Σ.Χ.) |
| Δάσος ή δασική έκταση |
0,1 |
| Βοσκότοπος/Χέρσες μη καλλιεργήσιμες εκτάσεις |
0,5 |
| Καλλιέργειες (μονοετείς ή δενδροκαλλιέργειες)/Αγρανάπαυση καλλιεργήσιμων εκτάσεων |
2,0 |
| Μεταλλείο - Λατομείο |
5,0 |
| Υπαίθρια έκθεση/Χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων και αναψυχής |
8,0 |
γ) Συντελεστής Άρδευσης (Σ. Αρ.), ο οποίος ορίζεται σε ένα κόμμα ένα (1,1).
δ) Συντελεστής Απαλλοτρίωσης, (Σ. Απ.), ο οποίος ορίζεται σε μηδέν κόμμα εβδομήντα πέντε (0,75).
ε) Συντελεστής Κατοικίας (Σ.Κ.),ο οποίος ορίζεται ίσος με πέντε (5), αν υπάρχει κατοικία εντός του γηπέδου.
Αν ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος, το μέρος του συμφώνου συμβίωσης και τα εξαρτώμενα, κατά τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167), τέκνα της οικογένειάς του, δεν έχουν εμπράγματα δικαιώματα της παρ. 2 του άρθρου 8 σε άλλη κατοικία, σύμφωνα με τη δήλωση στοιχείων ακινήτων και τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, και η κατοικία που υπάρχει στο γήπεδο έχει επιφάνεια κύριων χώρων μικρότερη των εκατόν πενήντα τετραγωνικών μέτρων (150 μ2), ο συντελεστής κατοικίας δεν εφαρμόζεται.
Ο συντελεστής κατοικίας εφαρμόζεται στη συνολική επιφάνεια του γηπέδου, χωρίς να αφαιρείται η επιφάνεια του κτίσματος. Αν το γήπεδο έχει επιφάνεια άνω των δέκα χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων (10.000 μ2), ο συντελεστής εφαρμόζεται μέχρι και τις δέκα χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα.
στ) Ο κύριος φόρος ισούται με το γινόμενο της επιφάνειας του γηπέδου, του βασικού συντελεστή φορολογίας,
του συντελεστή θέσης, του συντελεστή χρήσης, του συντελεστή άρδευσης, του συντελεστή απαλλοτρίωσης και του συντελεστή κατοικίας, όπως προβλέπεται, ως εξής:
Φόρος = Επιφάνεια γηπέδου (μ2) x ΒΣΦ x ΣΘ x ΣX x ΣΑρ x ΣΑπ (όπου εφαρμόζεται) x ΣΚ (όπου εφαρμόζεται).
ζ) Ειδικά για γήπεδα εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού, τα οποία χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τον ελλιμενισμό αεροσκαφών, με εξαίρεση τις επιφάνειες που, χρησιμοποιούνται για τον ελλιμενισμό αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης, ή είναι λωρίδες γης στις οποίες βρίσκονται σιδηροτροχιές, ή εδαφοτεμάχια έδρασης πύργων και γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ή βρίσκονται εντός Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων του ν. 3986/2011 ή εντός Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του ν. 4062/2012, και στις δύο προηγούμενες περιπτώσεις μόνο μέχρι τη μεταβίβασή τους από τον φορέα της επένδυσης προς τρίτους, ή βρίσκονται εντός των ορίων των περιοχών που ορίζονται στο άρθρο 1 του ν. 4458/1965, στα άρθρα 1 και 29 του ν. 2545/1997, στο άρθρο 41 του ν. 3982/2011 και στο άρθρο 3 του ν. 4982/2022, ο κύριος φόρος ισούται με το γινόμενο της επιφάνειας του γηπέδου επί τον βασικό συντελεστή φορολογίας της παρούσας παραγράφου.
Ενότητα Γ
Υπολογισμός φόρου επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου
1. Για δικαιώματα επί ακινήτων υπολογίζεται φόρος επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου, όπως αυτό αποτυπώνεται στη δήλωση στοιχείων ακινήτων του άρθρου 2, σύμφωνα με την κατωτέρω κλίμακα:
| Κλιμάκια συνολικής αξίας ακινήτου σε ευρώ |
Συντελεστής φόρου ανά κλιμάκιο αξίας |
| 0,01-400.000 |
0% |
| 400.000,01-500.000 |
0,20% |
| 500.000,01-600.000 |
0,30% |
| 600.000,01-700.000 |
0,40% |
| 700.000,01-800.000 |
0,50% |
| 800.000,01-900.000 |
0,60% |
| 900.000,01-1.000.000 |
0,70% |
| 1.000.000,01-2.000.000 |
0,90% |
| ≥2.000.000,01 |
1,00% |
2. Ο φόρος της παρούσας Ενότητας υπολογίζεται στη συνολική αξία του εκατό τοις εκατό (100%) της πλήρους κυριότητας του ακινήτου, όπως το δικαίωμα αυτό αναγράφεται στη δήλωση στοιχείων ακινήτων, απομειώνεται με βάση τον συντελεστή συνιδιοκτησίας της παρ. 9 του άρθρου 6, εφόσον υφίσταται συνιδιοκτησία στην πλήρη ή ψιλή κυριότητα, και επιμερίζεται σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 9. Η αξία του προηγούμενου εδαφίου υπολογίζεται σύμφωνα με τις παρ. 3 και 4 της Ενότητας Ε.
3. Η παρούσα Ενότητα εφαρμόζεται, εφόσον η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του υποκειμένου στον φόρο, όπως αυτή υπολογίζεται βάσει της Ενότητας Ε, υπερβαίνει τις τριακόσιες χιλιάδες (300.000) ευρώ.
4. Δεν επιβάλλεται ο φόρος της παρούσας Ενότητας σε δικαίωμα επί οικοπέδου με ή χωρίς κτίσμα, όταν το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί του εν λόγω οικοπέδου δεν υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%). Επιπλέον, το δικαίωμα επί του οικοπέδου δεν λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή του συντελεστή φόρου ανά κλιμάκιο αξίας της παρούσας Ενότητας, λαμβάνεται όμως υπόψη για τη συνολική αξία της περιουσίας του υποκειμένου στον φόρο για την παρούσα Ενότητα και την Ενότητα Ε.
5. Η παρούσα Ενότητα δεν εφαρμόζεται:
α) για δικαιώματα επί γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού,
β) για δικαιώματα επί των κτηρίων που βρίσκονται σε γήπεδα ή οικόπεδα και τα κτήρια αυτά είναι προγενέστερα των εκάστοτε τελευταίων εκατό (100) ετών και έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία ή ως έργα τέχνης, καθώς και για τα αναλογούντα σε αυτά ποσοστά επί των γηπέδων ή οικοπέδων στα οποία βρίσκονται, και
γ) για δικαιώματα επί ιστορικών διατηρητέων μνημείων ή έργων τέχνης, του Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α' 220) τα οποία δεν εμπίπτουν στην περ. β' καθώς και για δικαιώματα επί κτηρίων, τα οποία έχουν χαρακτηρισθεί μέχρι την 31η.12.2021 ως διατηρητέα, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ν. 1577/1985 (Α' 210), εφόσον τα ως άνω μνημεία, έργα τέχνης ή διατηρητέα κτήρια είναι προγενέστερα της 1ης Ιανουαρίου 1940, και για τα αναλογούντα σε αυτά ποσοστά επί των γηπέδων ή οικοπέδων στα οποία βρίσκονται.
Ενότητα Δ.
Συνολικός υπολογισμός κυρίου φόρου:
1. Ο κύριος φόρος των φυσικών προσώπων ισούται με το άθροισμα του κύριου φόρου κτισμάτων της Ενότητας Α, του κύριου φόρου οικοπέδων και γηπέδων της Ενότητας Β και του φόρου επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου της Ενότητας Γ.
2. Ο κύριος φόρος των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων ισούται με το άθροισμα του κύριου φόρου κτισμάτων της Ενότητας Α και του κύριου φόρου οικοπέδων και γηπέδων της Ενότητας Β.
Ενότητα Ε.
Προσαύξηση του φόρου φυσικών προσώπων ανάλογα με τη συνολική αξία της περιουσίας
1 Ο φόρος φυσικών προσώπων που προκύπτει από την εφαρμογή του παρόντος άρθρου προσαυξάνεται ανάλογα με τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας ως εξής:
α) για αξία ακίνητης περιουσίας έως και εξακόσιες πενήντα χιλιάδες (650.000) ευρώ, κατά ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%),
β) για αξία ακίνητης περιουσίας έως και οκτακόσιες χιλιάδες (800.000) ευρώ, κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%),
γ) για αξία ακίνητης περιουσίας έως και ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ, κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%),
δ) για αξία ακίνητης περιουσίας από ένα εκατομμύριο και ένα λεπτό (1.000.000,01) ευρώ και άνω, κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%).
2. Η προσαύξηση σύμφωνα με την παρ. 1 της παρούσας Ενότητας εφαρμόζεται, εφόσον η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ.
3. Για τον υπολογισμό της συνολικής αξίας της περιουσίας εφαρμόζεται το άρθρο 6. Αν το οικόπεδο βρίσκεται σε περιοχή, η οποία δεν εντάσσεται στο πεδίο εφαρμογής των αποφάσεων του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 4, για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας αυτού, το γινόμενο της συνολικής τιμής εκκίνησης του οικοπέδου και του συντελεστή οικοπέδου, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος του ένα (1), δεν μπορεί να είναι ανώτερο της τιμής ανά τετραγωνικό μέτρο, η οποία ελήφθη υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου ακίνητης περιουσίας φυσικών προσώπων του έτους 2013.
4. Για τον υπολογισμό της συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας δεν συνυπολογίζεται η αξία των δικαιωμάτων των περ. α), β) και γ) της παρ. 5 της Ενότητας Γ.
5. Για τον υπολογισμό της συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας δεν συνυπολογίζεται η αξία των δικαιωμάτων επί ακινήτων, τα οποία απαλλάσσονται από τον φόρο σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 10, κατά το μέρος της οριζόμενης απαλλαγής.
Ενότητα ΣΤ.
Προσαύξηση κυρίου φόρου κτισμάτων πιστωτικών ιδρυμάτων και διαχειριστών και αγοραστών πιστώσεων
1. Ο κύριος φόρος για δικαιώματα επί κατοικιών ή διαμερισμάτων και μονοκατοικιών, όπως δηλώνονται υπό τους κωδικούς 1 και 2 στη στήλη 9 του εντύπου Ε9, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Α.1035/22.3.2023 απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. «Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) φυσικών και νομικών προσώπων έτους 2023 και επόμενων ετών» (Β' 1831), όπως προσδιορίζεται με βάση την Ενότητα Α, προσαυξάνεται κατά εκατό τοις εκατό (100%), εφόσον ο υποκείμενος στον φόρο είναι πιστωτικό ίδρυμα ή αγοραστής ή διαχειριστής πιστώσεων, όπως αυτά ορίζονται στις περ. 1,6 και 8 του άρθρου 4 του ν. 5072/2023 (Α' 198), ή συνδεδεμένο με αυτά νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, κατά την έννοια της περ. ζ του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167). Η προσαύξηση του προηγούμενου εδαφίου δεν υπολογίζεται, εάν το κτίσμα ήταν μισθωμένο για διάστημα τουλάχιστον έξι (6) μηνών εντός του έτους που προηγείται του έτους φορολογίας. Τα έσοδα από την προσαύξηση του φόρου της παρούσας Ενότητας διατίθενται σε κοινωνικές δράσεις ενίσχυσης της στεγαστικής πολιτικής.
2. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο διαδικαστικό θέμα για την εφαρμογή της παρούσας Ενότητας. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας καθορίζονται οι δράσεις ενίσχυσης της στεγαστικής πολιτικής.
3. Η παρούσα Ενότητα εφαρμόζεται για τον φόρο των ετών 2026 έως 2028.