1. Απαγορεύεται οποιαδήποτε ενέργεια κατόπιν αίτησης των δικαιούχων της κτήσης σύμφωνα με το άρθρο 53 ή των διαδόχων τους που έχει υποβληθεί ενώπιον οποιασδήποτε δημόσιας ή δημοτικής αρχής, καθώς και κατόπιν αγωγής ή αίτησης ή ενδίκου μέσου που ασκήθηκε ενώπιον οποιουδήποτε δικαστηρίου σχετικά με το αντικείμενο της κτήσης, εφόσον δεν προσκομίζεται πιστοποιητικό της Φορολογικής Διοίκησης ότι υποβλήθηκε η κατά το νόμο δήλωση ή εκδόθηκε πράξη προσδιορισμού φόρου. Η απαγόρευση ισχύει και κατά τη μεταγραφή οποιουδήποτε συμβολαίου ή πράξης δημόσιας αρχής ή δικαστικής απόφασης. Εάν η μεταγραφή γίνεται συνεπεία ενέργειας τρίτου που έχει έννομο συμφέρον και δεν έχει υποβληθεί η δήλωση, ο προϊστάμενος του κτηματολογικού γραφείου ενημερώνει σχετικά τη Φορολογική Διοίκηση εντός του επόμενου από τη μεταγραφή μήνα.
1α. Κατ’ εξαίρεση της παρ. 1, επιτρέπεται η σύνταξη και μεταγραφή συμβολαίου, με το οποίο μεταβιβάζεται η κυριότητα με επαχθή αιτία ή συνιστώνται από την ίδια αιτία εμπράγματα δικαιώματα σε ακίνητο που αποκτήθηκε αιτία θανάτου, δωρεάς ή γονικής παροχής, χωρίς προσάρτηση του πιστοποιητικού του άρθρου 102, αν η δήλωση υποβάλλεται μαζί με τη δήλωση του φόρου μεταβίβασης ακινήτου ή σύστασης εμπραγμάτων δικαιωμάτων σε ακίνητο και ο συμβολαιογράφος παρακρατεί από το τίμημα και αποδίδει στη Φορολογική Διοίκηση ποσό που αντιστοιχεί στο όριο παρακράτησης που ορίζεται στην παρ. 4 του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.
5104/2024, Α’ 58), περί αποδεικτικού ενημερότητας και βεβαίωσης οφειλής. Στην περίπτωση αυτή ο συμβολαιογράφος μνημονεύει υποχρεωτικά στο συμβόλαιο που συντάσσει την υποβληθείσα, κατά περίπτωση, δήλωση φόρου κληρονομίας, δωρεάς ή γονικής παροχής, καθώς και τα στοιχεία αυτής.