§ 1
1. Η είσπραξη των τελών κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν.
4270/2014 (Α' 143). Τα τέλη κυκλοφορίας εισπράττονται κατά το χρονικό διάστημα από την 1η Νοεμβρίου έως την 31η Δεκεμβρίου του προηγουμένου έτους εκείνου στο οποίο αφορούν. Οι κάτοχοι των αυτοκινήτων οχημάτων είναι υπόχρεοι στην καταβολή των τελών κυκλοφορίας, που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη ενημέρωση αυτών.
§ 2
2. Ειδικά:
α) Για τα οχήματα που τίθενται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία, τα τέλη κυκλοφορίας καταβάλλονται πριν από τη χορήγηση της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος.
β) Σε περίπτωση αλλαγής των χαρακτηριστικών οποιουδήποτε οχήματος, βάσει της οποίας μεταβάλλεται το ύψος των τελών κυκλοφορίας, τα νέα τέλη οφείλονται από το επόμενο ημερολογιακό έτος.
γ) Σε περίπτωση παραχώρησης αυτοκινήτου σε τρίτους από πρόσωπα που απαλλάσσονται από τα τέλη, καταβάλλονται τα τέλη του έτους εντός του οποίου γίνεται η παραχώρηση και επομένων, κατόπιν υποβολής σχετικής δήλωσης από τον υπόχρεο στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
δ) Για αυτοκίνητο που ανήκε σε θανόντα ανάπηρο, στον οποίο είχε χορηγηθεί απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας λόγω της αναπηρίας του, οι κληρονόμοι, στους οποίους περιέρχεται αυτό, οφείλουν τέλη κυκλοφορίας από το επόμενο του θανάτου του κληρονομουμένου ημερολογιακό έτος.
ε) Για μοτοποδήλατα, τα τέλη κυκλοφορίας καταβάλλονται στην αρχή κάθε έτους κατά την ανανέωση της αδείας κυκλοφορίας ή κατά τον χρόνο έκδοσής της.
Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται η διαδικασία, ο τρόπος καταβολής και είσπραξης των τελών της παρούσας περίπτωσης και πάσα αναγκαία λεπτομέρεια για την επιβολή τελών κυκλοφορίας μοτοποδηλάτων.
Η ανανέωση της αδείας κυκλοφορίας μοτοποδηλάτων στην αρχή κάθε έτους είναι υποχρεωτική. Άδεια κυκλοφορίας δεν εκδίδεται ούτε ανανεώνεται, εάν δεν αποδεικνύεται η καταβολή των τελών κυκλοφορίας του έτους, κατά το οποίο πραγματοποιείται η έκδοση ή η ανανέωσή της.
στ) Σε περίπτωση δοκιμαστικής κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων, τα τέλη καταβάλλονται πριν από τη δοκιμαστική κυκλοφορία για το έτος αυτής. Για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης, υποβάλλεται από τους ενδιαφερόμενους σχετική δήλωση στην υπηρεσία της Α.Α.Δ.Ε. που είναι αρμόδια για τη φορολογία εισοδήματος του υπόχρεου, με βάση την οποία καταβάλλονται τα τέλη κυκλοφορίας. Με την απόδειξη της καταβολής των τελών, οι ενδιαφερόμενοι εφοδιάζονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με ειδική άδεια δοκιμαστικής κυκλοφορίας. Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών ορίζονται η χορήγηση των ειδικών πινακίδων δοκιμαστικής κυκλοφορίας και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης.
ζ) Σε περίπτωση άρσης ακινησίας, ο υπόχρεος καταβάλλει πριν από την άρση, τα τέλη κυκλοφορίας του έτους κατά το οποίο γίνεται η άρση.
§ 3
3. Σε περίπτωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας εντός του μηνός Ιανουαρίου του έτους στο οποίο αφορούν, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του ποσού και, σε περίπτωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας εντός του μηνός Φεβρουαρίου του έτους στο οποίο αφορούν, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) του ποσού. Τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο δεν αφορούν τις νέες ταξινομήσεις οχημάτων που πραγματοποιούνται οποιαδήποτε χρονική στιγμή κατά τη διάρκεια του έτους.
Σε περίπτωση καταβολής μετά από την πάροδο δύο (2) μηνών από την προθεσμία του δεύτερου εδαφίου, ή μη καταβολής, ή καταβολής μέρους μόνο των τελών κυκλοφορίας, με υπαιτιότητα του φορολογουμένου, καταβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με τα τέλη κυκλοφορίας. Τα ανωτέρω πρόστιμα μειώνονται κατά το ήμισυ των τελών κυκλοφορίας, προκειμένου για οχήματα των περ. γ) και δ) της παρ. 1 του άρθρου 55 καθώς και των περ. α), β), γ) και δ) της παρ. 1 του άρθρου 56. Σε κάθε περίπτωση, το πρόστιμο για μη καταβολή τελών κυκλοφορίας δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριάντα (30) ευρώ.
§ 4
4. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται ο τρόπος, η διαδικασία, τα αρμόδια για την είσπραξη όργανα και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας και των τυχόν κατά περίπτωση οφειλόμενων προστίμων καθώς και εν γένει για την εφαρμογή των παρ. 1 και 2 Με όμοια απόφαση δύναται να παρατείνεται η προθεσμία καταβολής των τελών κυκλοφορίας καθώς και η προθεσμία για τη θέση των οχημάτων σε ακινησία.
§ 5
5. Για τα ποσά των τελών κυκλοφορίας που δεν έχουν καταβληθεί έως την καταληκτική προθεσμία πληρωμής τους, καθώς και για τα τυχόν οφειλόμενα πρόστιμα, δημιουργούνται χρηματικοί κατάλογοι από τη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Α.Α.Δ.Ε., για λογαριασμό των αρμοδίων κατά περίπτωση υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε., ή από τις υπηρεσίες αυτές, κατά περίπτωση.
Αρμόδιος για τη βεβαίωση των οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας και προστίμων είναι ο Προϊστάμενος της υπηρεσίας της Α.Α.Δ.Ε. που, κατά τον χρόνο βεβαίωσης αυτών, είναι αρμόδιος για τη φορολογία εισοδήματος του κατόχου του οχήματος. Τα οφειλόμενα ποσά τελών κυκλοφορίας του τρέχοντος κάθε φορά έτους, καθώς και τα αντίστοιχα πρόστιμα βεβαιώνονται εφάπαξ. Για την είσπραξη ή τη βεβαίωση των κατά περίπτωση οφειλόμενων προστίμων, δεν απαιτείται η έκδοση απόφασης του Προϊσταμένου της αρμόδιας υπηρεσίας της Α.Α.Δ.Ε.. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται ο τρόπος βεβαίωσης και καταβολής των οφειλομένων τελών κυκλοφορίας και προστίμων και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου. Τέλη κυκλοφορίας παρελθόντων οικονομικών ετών, που βεβαιώνονται μετά από το οικονομικό έτος το οποίο αφορούν, καταβάλλονται όλα μαζί την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου από τη βεβαίωση μήνα.
§ 6
6. Προκειμένου για λεωφορεία δημοσίας χρήσης, εντεταγμένα σε Κοινά Ταμεία Εισπράξεων (Κ.Τ.Ε.Λ.), η βεβαίωση δύναται να διενεργείται σε βάρος του Κ.Τ.Ε.Λ. με ενιαία εγγραφή για το σύνολο των τελών που αναλογούν στα ενταγμένα σε αυτό λεωφορεία.
§ 7
7. Αν μοτοποδήλατο κυκλοφορεί χωρίς άδεια κυκλοφορίας και χωρίς να έχουν καταβληθεί τα νόμιμα τέλη κυκλοφορίας, επιβάλλεται σε βάρος του ιδιοκτήτη, κατόχου ή εκμισθωτή, εκτός των τελών του έτους κατά το οποίο το μοτοποδήλατο βρέθηκε να κυκλοφορεί και πρόστιμο μέχρι του τριπλάσιου των ετησίων τελών. Τα τέλη και τα πρόστιμα του πρώτου εδαφίου επιβάλλονται με πράξη του Προϊσταμένου της υπηρεσίας της Α.Α.Δ.Ε. που είναι αρμόδια για τη φορολογία εισοδήματος του υπόχρεου. Κατά της πράξης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων. Η άσκηση της προσφυγής δεν αναστέλλει τη βεβαίωση των τελών και την είσπραξη του προστίμου.
§ 8
8. Το ποσό των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων οχημάτων αποτελεί στο σύνολό του έσοδο του Δημοσίου.