Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5177/2025 — Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής και λοιποί έμμεσοι φόροι του ΚΦΔ Προβολή νόμου
Άρθρο 43

Αντικείμενο, συντελεστής, υποκείμενο και απαλλαγές από τον φόρο

§ 1
1. Επιβάλλεται φόρος στα ασφάλιστρα με την ονομασία «φόρος ασφαλίστρων», σύμφωνα με το παρόν άρθρο.
§ 2
2. Αντικείμενο του φόρου είναι τα απαιτητά ασφάλιστρα και τα πάσης φύσεως δικαιώματα που απορρέουν από την ασφαλιστική σύμβαση.
Ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε:
α. Είκοσι τοις εκατό (20%) στα ασφάλιστρα κλάδου πυρός,
β. τέσσερα τοις εκατό (4%) στα ασφάλιστρα κλάδου ζωής,
γ. δεκαπέντε τοις εκατό (15%) στα ασφάλιστρα των λοιπών κλάδων.
§ 3
3. Στον φόρο υπόκεινται:
α. Οι ημεδαπές ασφαλιστικές επιχειρήσεις,
β. οι αλλοδαπές ασφαλιστικές επιχειρήσεις και αλληλέγγυα οι φορολογικοί αντιπρόσωποι αυτών,
γ. φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που εισπράττουν ασφάλιστρα παροχής οδικής βοήθειας σε περίπτωση ατυχήματος οδικού οχήματος είτε με τη μορφή συνδρομής είτε εκτάκτως.
§ 4
4. Ο φόρος υπολογίζεται στο σύνολο των ασφαλίστρων, χωρίς καμία έκπτωση, και επιρρίπτεται από τον κατά νόμο υπόχρεο σε βάρος του αντισυμβαλλομένου, έστω και αν αυτός απολαμβάνει γενική απαλλαγή από κάθε φόρο υπέρ του Δημοσίου.
§ 5
5. Απαλλάσσονται από τον φόρο:
α) Τα ασφάλιστρα ζωής, εφόσον τα συναπτόμενα συμβόλαια είναι διάρκειας τουλάχιστον δέκα (10) ετών,
β) τα ασφαλιστήρια συμβόλαια πλοίων και αεροσκαφών της περ. β του άρθρου 3 του ν.δ. 551/1970 (Α' 114),
γ) τα ασφαλιστήρια συμβόλαια που συνάπτονται από αλλοδαπές και ημεδαπές ναυτιλιακές επιχειρήσεις που διέπονται από τον ν. 27/1975 (Α' 77),
δ) τα ασφάλιστρα υγείας, που εγγράφονται στον Κλάδο Ι.3 των ασφαλίσεων ζωής του άρθρου 5 του ν. 4364/2016 (Α' 13) και στον Κλάδο 2 των ασφαλίσεων κατά ζημιών του άρθρου 4 του ιδίου νόμου, εφόσον ο καλυπτόμενος είναι ανήλικος. Ειδικότερα, δεν καταβάλλεται φόρος για φορολογικά έτη, για τα οποία κατά την 1η Ιανουαρίου αυτών ο καλυπτόμενος δεν έχει συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας. Για ομαδικά ή οικογενειακά ασφαλιστήρια, δεν καταβάλλεται φόρος για τα καλυπτόμενα μέλη που εμπίπτουν στην απαλλαγή της παρούσας περίπτωσης.
§ 6
6. Οι υπόχρεοι για την καταβολή του φόρου υποβάλλουν δήλωση στην υπηρεσία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) που είναι αρμόδια για τη φορολογία εισοδήματος εντός του μηνός Ιουνίου για τα απαιτητά ασφάλιστρα και πάσης φύσεως δικαιώματα του πρώτου τριμήνου του οικείου έτους, εντός των μηνών Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου για τα απαιτητά ασφάλιστρα και πάσης φύσεως δικαιώματα του δευτέρου και του τρίτου αντίστοιχα τριμήνου του οικείου έτους και εντός του Μαρτίου του επομένου έτους για τα απαιτητά ασφάλιστρα και πάσης φύσεως δικαιώματα του τελευταίου τριμήνου του προηγούμενου έτους.
§ 7
7. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται ο τύπος και το περιεχόμενο των δηλώσεων, των πράξεων επιβολής του φόρου και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.
§ 8
8. Όπου στις κείμενες διατάξεις γίνεται αναφορά στον «φόρο κύκλου εργασιών» επί των ασφαλίστρων, νοείται ο «φόρος ασφαλίστρων» του παρόντος.