1. Η παρ. 21 του
άρθρου 7 του ν.
2992/2002 (Α' 54), περί Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών κλειστού τύπου, αντικαθίσταται ως εξής:
«21. Για τη φορολόγηση των αμοιβαίων κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών του παρόντος νόμου (
Α.Κ.Ε.Σ.) και των μεριδιούχων αυτών εφαρμόζονται εναλλακτικά οι παρακάτω τρόποι φορολόγησης:
α) Τα
Α.Κ.Ε.Σ. υπόκεινται σε φόρο. Η εταιρεία διαχείρισης του
Α.Κ.Ε.Σ. υποχρεούται, στο όνομα και για λογαριασμό του αμοιβαίου κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών που διαχειρίζεται, στην υποβολή δήλωσης και την απόδοση φόρου που υπολογίζεται σε ετήσια βάση επί της διαφοράς μεταξύ της αξίας των εταιρικών συμμετοχών του κεφαλαίου την 31η Δεκεμβρίου κάθε φορολογικού έτους και του κόστους απόκτησης των εταιρικών συμμετοχών, προσαυξημένου κατά τις σωρευτικές δαπάνες λειτουργίας του κεφαλαίου. Με την καταβολή του φόρου της παρούσας εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση του αμοιβαίου κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών και των μεριδιούχων του για φόρο εισοδήματος κατά το χρονικό διάστημα διακράτησης των μεριδίων. Τα κέρδη με τη μορφή μερισμάτων ή άλλων ωφελημάτων εκ των μεριδίων δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου και προκειμένου περί
Α.Κ.Ε.Σ. δεν εφαρμόζονται τα άρθρα 62 και 64 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.
4172/2013, Α' 167). Ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε πέντε τοις εκατό (5%) επί του εκάστοτε ισχύοντος επιτοκίου πράξεων κύριας αναχρηματοδότησης του Ευρωσυστήματος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (εφεξής «επιτόκιο αναφοράς»). Ο φόρος αποδίδεται στην αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης μετά από δήλωση που υποβάλλεται μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του μηνός Σεπτεμβρίου που έπεται της διαχειριστικής χρήσης στην οποία αφορά. Σε περίπτωση μεταβολής του Επιτοκίου Αναφοράς εντός του ίδιου φορολογικού έτους, η προκύπτουσα νέα βάση υπολογισμού του φόρου ισχύει από την πρώτη ημέρα του επόμενου της μεταβολής μήνα ή εναλλακτικά.
β) Τα
Α.Κ.Ε.Σ. δεν είναι υποκείμενα οποιουδήποτε φόρου. Η φορολόγηση των μεριδιούχων
Α.Κ.Ε.Σ. για το κάθε μορφής εισόδημα που αποκτούν από την ιδιότητα αυτή γίνεται στο πρόσωπό τους ως εξ αδιαιρέτου συγκυριών, κοινωνών και γενικά συνδικαιούχων των περιουσιακών στοιχείων που απαρτίζουν το
Α.Κ.Ε.Σ.. Η μεταβίβαση ή άλλη συναλλαγή επί μεριδίων
Α.Κ.Ε.Σ. εξομοιώνεται φορολογικά με την αντίστοιχη συναλλαγή επί του αναλογούντος εξ αδιαιρέτου μεριδίου των κατ' ιδίαν περιουσιακών στοιχείων που απαρτίζουν το
Α.Κ.Ε.Σ..
γ) Με την καταβολή φόρου της περ. α) εξαντλείται η υποχρέωση του
Α.Κ.Ε.Σ και των μεριδιούχων του λόγω της ιδιότητας αυτής και στο πρόσωπό τους, από πλευράς φορολογίας εισοδήματος. Η απαλλαγή καταλαμβάνει και το εισόδημα των μεριδιούχων που αντιστοιχεί στη θετική διαφορά μεταξύ του ποσού που κατέβαλαν για τη συμμετοχή τους και του συνόλου των ποσών που τους καταβλήθηκαν από το
Α.Κ.Ε.Σ. κατά τον χρόνο λειτουργίας του ή με τη λύση του.
δ) Από τον φόρο που αποδίδεται με τη δήλωση της περ. α) εκπίπτει ο φόρος που αποδεδειγμένα καταβλήθηκε στην αλλοδαπή. Αν ο φόρος που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή υπερβαίνει τον φόρο της περ. α), η σχετική διαφορά λογίζεται ως πιστωτικό υπόλοιπο που μεταφέρεται για έκπτωση από τον αντίστοιχο φόρο της περ. α) που θα αποδοθεί με τις οικείες δηλώσεις των επόμενων φορολογικών ετών.
ε) Η υπεραξία που προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης μεριδίων
Α.Κ.Ε.Σ. και της τιμής μεταβίβασής τους από επαχθή αιτία ή από την επιστροφή των μεριδίων αυτών και την ακύρωσή τους απαλλάσσεται από κάθε φόρο, εισφορά, δικαίωμα ή οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και οποιουδήποτε τρίτου. Αν από τη μεταβίβαση προκύψει ζημία, αυτή δεν αναγνωρίζεται φορολογικά προς έκπτωση.
στ) Η απόκτηση μεριδίων συμμετοχής σε
Α.Κ.Ε.Σ. δεν συνεπάγεται αφ' εαυτής την απόκτηση από τον μεριδιούχο της ιδιότητας κατοίκου Ελλάδας ή μονίμως εγκατεστημένης στην Ελλάδα αλλοδαπής επιχείρησης ή οργανισμού για την εφαρμογή φορολογικών διατάξεων.
ζ) Η δυνατότητα επιλογής του τρόπου φορολόγησης εφαρμόζεται για
Α.Κ.Ε.Σ. τα οποία συστήνονται από 1ης.1.2025 και εφεξής και λαμβάνει χώρα δεσμευτικά με οικεία δήλωση κατά την έναρξη λειτουργίας του
Α.Κ.Ε.Σ.. Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται ο χρόνος και ο τρόπος υποβολής της δήλωσης επιλογής του τρόπου φορολόγησης του
Α.Κ.Ε.Σ. και της δήλωσης και απόδοσης του φόρου της περ. α). Για τα υφιστάμενα
Α.Κ.Ε.Σ., καθώς και όσα συστήνονται μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2024 εφαρμόζεται αποκλειστικά η περ. β).»