§ 1
1. Η παράδοση μεταχειρισμένων αγαθών, όπως αυτά ορίζονται στην περ. α) της παρ. 8 του άρθρου 53, καθώς και αντικειμένων καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας, υπάγεται σε ειδικό καθεστώς φορολόγησης του περιθωρίου κέρδους του υποκείμενου στον φόρο μεταπωλητή, σύμφωνα με το παρόν άρθρο.
§ 2
2. Για την εφαρμογή της παρ. 1, ως παράδοση αγαθών που εμπίπτει στο ειδικό καθεστώς θεωρείται η παράδοση των αγαθών αυτών, που πραγματοποιείται από υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή, κατά την έννοια της περ. β) της παρ. 8 του άρθρου 53, εφόσον τα αγαθά αυτά του παραδόθηκαν στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από:
πρόσωπο μη υποκείμενο στον φόρο, ή
πρόσωπο υποκείμενο στον φόρο, εφόσον πρόκειται για παράδοση η οποία απαλλάσσεται από τον φόρο, σύμφωνα με την περ. κη) της παρ. 1 του άρθρου 27 ή αντίστοιχη διάταξη άλλου κράτους μέλους, ή
πρόσωπο υποκείμενο στον φόρο, το οποίο υπάγεται στο ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων των άρθρων 44 έως 44ζ, εφόσον πρόκειται για αγαθά που αποτελούσαν γι’ αυτόν αγαθά επένδυσης, κατά την έννοια της παρ. 4 του άρθρου 38, ή αντίστοιχης διάταξης άλλου κράτους μέλους, ή άλλον υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή, εφόσον η παράδοση του αγαθού από αυτόν έχει υπαχθεί στον φόρο, σύμφωνα με το ειδικό καθεστώς του περιθωρίου κέρδους του παρόντος άρθρου ή αντίστοιχη διάταξη άλλου κράτους μέλους.
§ 3
3. Φορολογητέα αξία της παράδοσης αγαθών είναι το περιθώριο κέρδους που πραγματοποιεί ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής.
Ως περιθώριο κέρδους λαμβάνεται η θετική διαφορά μεταξύ της τιμής πώλησης του αγαθού από τον υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή και της τιμής αγοράς. Η βάση επιβολής του φόρου συνίσταται στο περιθώριο κέρδους μειωμένο με τον ΦΠΑ που αναλογεί στη θετική αυτή διαφορά και ο οποίος εξευρίσκεται με τους κανόνες της εσωτερικής υφαίρεσης.
Σε περίπτωση που η τιμή πώλησης του αγαθού είναι μικρότερη από την τιμή αγοράς του, η αρνητική αυτή διαφορά δεν μπορεί να συμψηφιστεί με τη θετική διαφορά που προκύπτει από άλλες παραδόσεις αγαθών του υποκείμενου στον φόρο μεταπωλητή.
Ως τιμή πώλησης λαμβάνεται το σύνολο του αντιτίμου που έλαβε ή πρόκειται να λάβει ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής από τον αγοραστή, όπως αυτό προσδιορίζεται στο άρθρο 24, περιλαμβανομένου του ΦΠΑ. Ως τιμή αγοράς λαμβάνεται το σύνολο του αντιτίμου που κατέβαλε ή θα καταβάλει ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής στον προμηθευτή του.
§ 4
4. Ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής μπορεί να επιλέξει την εφαρμογή του ειδικού καθεστώτος του παρόντος άρθρου και στις παρακάτω παραδόσεις:
α) αντικειμένων καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας, τα οποία εισήγαγε ο ίδιος, σύμφωνα με το άρθρο 13,
β) αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας που του παραδόθηκαν από τον ίδιο τον δημιουργό τους ή τους διαδόχους του,
γ) αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας που του παραδόθηκαν από άλλο υποκείμενο στον φόρο πρόσωπο, εκτός από τον υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή.
Τα ανωτέρω εφαρμόζονται υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει εφαρμοστεί μειωμένος συντελεστής στα σχετικά αντικείμενα καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας που παραδίδονται σε υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή ή εισάγονται από υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή.
Η παραπάνω επιλογή γίνεται με υποβολή δήλωσης στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη του φορολογικού έτους για το οποίο υποβάλλεται.
Η δήλωση αυτή ισχύει τουλάχιστον για δύο (2) πλήρη φορολογικά έτη μετά την πάροδο των οποίων μπορεί να ανακληθεί. Η ανάκληση ισχύει από το επόμενο φορολογικό έτος.
Σε περίπτωση άσκησης της επιλογής της παρούσας παραγράφου, προκειμένου να υπολογιστεί το περιθώριο κέρδους, κατά την έννοια της παραγράφου 3, ως τιμή αγοράς λαμβάνεται η φορολογητέα αξία κατά την εισαγωγή, σύμφωνα με το άρθρο 25, ή η φορολογητέα αξία της παράδοσης σύμφωνα με το άρθρο 24, κατά περίπτωση, προσαυξημένη με τον ΦΠΑ με τον οποίο επιβαρύνθηκαν οι πράξεις αυτές.
§ 5
5. Απαλλάσσονται από τον φόρο οι παραδόσεις αγαθών της παρ. 1, που πραγματοποιούνται σύμφωνα με τα άρθρα 29 και 32, για τις οποίες η φορολογητέα αξία υπολογίζεται σύμφωνα με την παρ. 3.
§ 6
6. Ο υποκείμενος στον φόρο, κατά την έννοια του άρθρου 3, δεν δικαιούται να εκπίπτει από τον φόρο τον οποίο οφείλει, τον φόρο με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί τα αγαθά της παρ. 1, εφόσον πρόκειται για αγαθά που παραδόθηκαν σε αυτόν από υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή, ο οποίος εφάρμοσε το ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου.
§ 7
7. Ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής, που εφαρμόζει το ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου, δεν μπορεί να εκπίπτει από τον φόρο τον οποίο οφείλει για τις παραδόσεις αγαθών που πραγματοποιεί, σύμφωνα με το παρόν άρθρο, τον ΦΠΑ που κατέβαλε ή πρόκειται να καταβάλλει για απόκτηση αντικειμένων σύμφωνα με την παρ. 4.
§ 8
8. Ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής, που εφαρμόζει το ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου, υποχρεούται:
α) να καταχωρίζει διακριτά στα λογιστικά του αρχεία (βιβλία) την ημερομηνία, το είδος του παραστατικού, το είδος, την ποσότητα και την αξία, κατά την απόκτηση και κατά την πώληση των αγαθών για παραδόσεις αγαθών που φορολογούνται σύμφωνα με την παρ. 3.
Σε περίπτωση συγκεντρωτικών αγορών ή πωλήσεων, υποχρεούται να επιμερίζει την αξία των αγαθών, στον βαθμό που κρίνεται απαραίτητο, για τον προσδιορισμό του περιθωρίου κέρδους εκάστης παράδοσης.
β) Στα παραστατικά πωλήσεων (φορολογικά στοιχεία) που εκδίδει, ενσωματώνει στην τιμή τον φόρο που αναλογεί στις παραδόσεις αγαθών, οι οποίες φορολογούνται, σύμφωνα με την παρ. 3.
§ 9
9. Σε περίπτωση κατά την οποία ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής πραγματοποιεί παράλληλα πράξεις τόσο του παρόντος άρθρου όσο και του κανονικού καθεστώτος, υποχρεούται να καταχωρίζει διακριτά στα λογιστικά του αρχεία (βιβλία) τις πράξεις που υπάγονται σε καθένα από τα δύο αυτά καθεστώτα.
§ 10
10. Κατά παρέκκλιση από την παρ. 3, στις περιπτώσεις που είναι δύσκολο να προσδιοριστεί το περιθώριο κέρδους για κάθε παράδοση χωριστά λόγω κυρίως συγκεντρωτικών αγορών ή πωλήσεων ή μικρής αξίας αγαθών, η φορολογητέα αξία προσδιορίζεται συνολικά ανά φορολογική περίοδο. Στην περίπτωση εφαρμογής του προηγούμενου εδαφίου, η φορολογητέα αξία για παραδόσεις αγαθών που υπάγονται στον ίδιο συντελεστή ΦΠΑ είναι το συνολικό περιθώριο κέρδους, που πραγματοποιεί ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής κατά τη συγκεκριμένη φορολογική περίοδο.
Το συνολικό περιθώριο κέρδους ισούται με τη διαφορά μεταξύ του συνολικού ποσού των τιμών πωλήσεων και του συνολικού ποσού των τιμών αγορών που πραγματοποιεί ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής κατά τη διάρκεια της φορολογικής περιόδου, για κάθε συντελεστή ΦΠΑ χωριστά, μειωμένο κατά το ποσό του ΦΠΑ που αναλογεί στο συνολικό αυτό περιθώριο κέρδους, το οποίο βρίσκεται με τους κανόνες της εσωτερικής υφαίρεσης.
Σε περίπτωση που η διαφορά μεταξύ των συνολικών ποσών τιμών πωλήσεων και τιμών αγορών, σε μία φορολογική περίοδο, είναι αρνητική, η διαφορά αυτή προσαυξάνει τις αγορές της επόμενης φορολογικής περιόδου και συμψηφίζεται με τυχόν θετική διαφορά επόμενης φορολογικής περιόδου, μέσα στο ίδιο φορολογικό έτος. Τυχόν προκύπτουσα αρνητική διαφορά στην τελευταία φορολογική περίοδο δεν μεταφέρεται για συμψηφισμό σε φορολογική περίοδο επόμενου φορολογικού έτους.
Όταν η φορολογητέα αξία υπολογίζεται με την παρούσα, ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής δεν δικαιούται επιστροφή του φόρου που προκύπτει από αρνητικό περιθώριο στη συγκεκριμένη φορολογική περίοδο ή στο συγκεκριμένο φορολογικό έτος.
Ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής που υπάγεται στο καθεστώς της παρούσας παραγράφου μπορεί να επιλέξει για ορισμένες παραδόσεις που πραγματοποιεί να υπαχθεί στις γενικές διατάξεις του φόρου.
Σε περίπτωση που κάνει χρήση της ευχέρειας του προηγούμενου εδαφίου, καθώς και σε κάθε περίπτωση πραγματοποίησης πράξεων που προβλέπονται από την παρ. 5, η αξία κτήσης των εν λόγω αγαθών που διατίθενται για την πραγματοποίηση των πράξεων αυτών αφαιρείται από τις συνολικές αγορές της συγκεκριμένης φορολογικής περιόδου, κατά την οποία πραγματοποιούνται οι παραπάνω πράξεις, προκειμένου να εξευρεθεί το συνολικό περιθώριο κέρδους της φορολογικής αυτής περιόδου.
Οι παραδόσεις κάθε είδους μεταχειρισμένων μεταφορικών μέσων δεν μπορούν να υπαχθούν στο απλοποιημένο καθεστώς της παρούσας παραγράφου.
§ 11
11. Ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής μπορεί να εφαρμόζει το κανονικό καθεστώς φορολογίας για παραδόσεις αγαθών της παρ. 1, έστω και αν πληρούνται οι προϋποθέσεις των παρ. 2 και 4, για την εφαρμογή του ειδικού καθεστώτος του περιθωρίου κέρδους. Στην περίπτωση αυτή, ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής δύναται να εκπίπτει από τον φόρο που αναλογεί στις ενεργούμενες από αυτόν πράξεις, τον φόρο που επιβάρυνε τα αγαθά σύμφωνα με την παρ. 4. Το δικαίωμα έκπτωσης, κατά το προηγούμενο εδάφιο, γεννάται κατά τον χρόνο που ο φόρος καθίσταται απαιτητός, σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 22.
§ 12
12. Το παρόν άρθρο δεν εφαρμόζεται προκειμένου για παραδόσεις καινούργιων μεταφορικών μέσων κατά την έννοια της περ. γ) της παρ. 4 του άρθρου 14, εφόσον πραγματοποιούνται κατά το άρθρο 33.
12Α. Ειδικότερα για τους μεταπωλητές μεταχειρισμένων μεταφορικών μέσων, συστήνεται στην Α.Α.Δ.Ε. ηλεκτρονικό μητρώο υποκείμενων στον φόρο μεταπωλητών μεταχειρισμένων μεταφορικών μέσων. Στο μητρώο αυτό καταχωρίζονται και τηρούνται τα στοιχεία των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων, τα οποία, στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, αποκτούν, είτε από το εσωτερικό της χώρας, είτε από άλλα κράτη μέλη και παραδίδουν μεταχειρισμένα μεταφορικά μέσα με το ειδικό καθεστώς του παρόντος.
Τα προς καταχώριση στοιχεία είναι μόνο το ονοματεπώνυμο φυσικού προσώπου ή επωνυμία νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας και ο αριθμός φορολογικού μητρώου τους.
12Β. Για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας σύμφωνα με το ειδικό καθεστώς του παρόντος είναι υποχρεωτική η εγγραφή στο ηλεκτρονικό μητρώο της παρ. 12Α. Η εγγραφή και η επικαιροποίηση των ανωτέρω καταχωρισθέντων στοιχείων γίνονται με ευθύνη των προσώπων της παρ. 12Α. Στο μητρώο αυτό εγγράφονται υποχρεωτικά και υποκείμενα και μη υποκείμενα στον φόρο πρόσωπα που αποκτούν, είτε από το εσωτερικό της χώρας, είτε από άλλα κράτη μέλη, μεταφορικά μέσα με το ειδικό καθεστώς των μεταπωλητών μεταχειρισμένων αγαθών που ισχύει στο εκάστοτε κράτος μέλος, προκειμένου να εκδοθούν πιστοποιητικά ταξινόμησης στο όνομά τους από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων «icisnet». Με την καταχώριση στο ηλεκτρονικό μητρώο αποδίδεται μοναδικός Αριθμός Εμπόρου Μεταχειρισμένων Μεταφορικών Μέσων του ειδικού καθεστώτος του παρόντος.
12Γ. Τα υπόχρεα προς εγγραφή στο ηλεκτρονικό μητρώο πρόσωπα ή οντότητες διαγράφονται από αυτό, με απόφαση της αρμόδιας υπηρεσίας της Α.Α.Δ.Ε., εφόσον διαπιστωθεί, κατόπιν ελέγχου, η κατά παράβαση του παρόντος άρθρου, εφαρμογή από τα πρόσωπα αυτά του ειδικού καθεστώτος φορολόγησης περιθωρίου κέρδους των μεταπωλητών μεταχειρισμένων αγαθών. Η διαγραφή από το ηλεκτρονικό μητρώο διενεργείται από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης του προηγούμενου εδαφίου και ισχύει για τρία (3) έτη από την ημερομηνία διαγραφής. Φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα οποία έχουν διαγραφεί από το ηλεκτρονικό μητρώο, δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν ως μέλη σε άλλα νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που δραστηριοποιούνται, ή συναλλάσσονται, σύμφωνα με το ειδικό καθεστώς του παρόντος, για το χρονικό διάστημα της διαγραφής τους από το ανωτέρω μητρώο.
12Δ. Η Α.Α.Δ.Ε. είναι υπεύθυνη επεξεργασίας, κατά την έννοια της περ. 7 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (L 119) (Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων), των δεδομένων του ηλεκτρονικού μητρώου της παρ. 12Α, το οποίο τηρείται στη βάση δεδομένων της.
Η επεξεργασία των δεδομένων του ηλεκτρονικού μητρώου γίνεται αποκλειστικά για τον σκοπό της παρ. 12Α.
Η Α.Α.Δ.Ε. λαμβάνει τα κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την ασφάλεια και προστασία των δεδομένων του ηλεκτρονικού μητρώου της παρ. 12Α από κάθε παραβίαση, από σκόπιμη ή τυχαία απειλή, από μη εγκεκριμένη πρόσβαση ή παράνομη επεξεργασία ή τυχαία απώλεια, φθορά ή καταστροφή.
§ 13
13. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται ειδικότερα κριτήρια για την εφαρμογή της παρ. 10. Με όμοια απόφαση δύναται να καθορίζονται κατώτατα όρια περιθωρίου κέρδους, για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, μετά από εξέταση των πραγματικών δεδομένων σε ορισμένους κλάδους δραστηριοτήτων και μετά από συνεννόηση με τις ενδιαφερόμενες παραγωγικές τάξεις.
13Α. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται ο χρόνος έναρξης λειτουργίας του μητρώου, οι αρμόδιες αρχές της παρ. 12Γ, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των παρ. 12Α, 12Β, 12Γ και 12Δ.
§ 14
14. Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ ρυθμίζονται η διαδικασία και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.