§ 1
1. Ο υποκείμενος στον φόρο υποχρεούται να υποβάλλει τις δηλώσεις που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (
ΚΦΔ, ν.
5104/2024, Α' 58).
§ 2
2. Για κάθε υποκείμενο στον φόρο χρησιμοποιείται ως Αριθμός Φορολογικού Μητρώου Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΑΦΜ/ΦΠΑ) ο μοναδικός αριθμός φορολογικού μητρώου, ο οποίος χορηγείται, σύμφωνα με τον
ΚΦΔ.
§ 3
3. Ο υποκείμενος στον φόρο υποχρεούται επίσης:
α) να τηρεί λογιστικά αρχεία (βιβλία) και να εκδίδει παραστατικά πωλήσεων, σύμφωνα με τη νομοθεσία για τα ελληνικά λογιστικά πρότυπα, εκτός αν είναι εγκατεστημένος σε άλλο κράτος μέλος και δεν διαθέτει εγκατάσταση στην Ελλάδα.
Ειδικά:
αα) Ο υποκείμενος στον φόρο που παραλαμβάνει ενσώματα κινητά αγαθά, τα οποία του αποστέλλονται από
άλλο κράτος μέλος από ή για λογαριασμό υποκείμενου στον φόρο που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ σε αυτό το άλλο κράτος μέλος, με σκοπό την εκτέλεση υπηρεσιών πραγματογνωμοσύνης ή εργασιών σε αυτά, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι εργασίες της περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 11, υποχρεούται να καταχωρίζει τις σχετικές πληροφορίες στα λογιστικά του αρχεία (βιβλία) κατά τρόπο που να είναι δυνατή η εξακρίβωση των αγαθών αυτών,
αβ) ο υποκείμενος στον φόρο που παραδίδει ακίνητα του άρθρου 8 υποχρεούται να καταχωρίζει στα λογιστικά του αρχεία (βιβλία) αναλυτικά το κόστος ανά οικοδομή που υπάγεται στο άρθρο 8,
β) να υποβάλλει τις δηλώσεις του άρθρου 43.
Υποχρέωση υποβολής δήλωσης δεν υφίσταται, για υποκείμενους στον φόρο που πραγματοποιούν αποκλειστικά πράξεις που απαλλάσσονται από τον φόρο, χωρίς δικαίωμα έκπτωσης. Ειδικά για τη δήλωση της παρ. 10 του άρθρου 43, η υποχρέωση υφίσταται ανεξάρτητα από την ιδιότητα του προσώπου ως υποκείμενου ή μη στον φόρο,
γ) να υποβάλλει στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ):
γα) Ειδική δήλωση ΦΠΑ, όταν ενεργεί τις πράξεις που αναφέρονται στην παρ. 1 και στην περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 8. Η δήλωση αυτή υποβάλλεται κατά τον χρόνο γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 21. Με την υποβολή της δήλωσης αυτής, καταβάλλεται εφάπαξ ο αναλογών στην παράδοση του ακινήτου φόρος, αφού συμψηφισθεί ο φόρος εισροών κατά το ποσοστό που βαρύνει τη μεταβιβαζόμενη ιδιοκτησία, όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι τη χρονική στιγμή γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης.
Η ίδια δήλωση υποβάλλεται και για τις πράξεις της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 9, χωρίς την καταβολή του φόρου, ο οποίος καταβάλλεται με τη δήλωση ΦΠΑ της παρ. 1 του άρθρου 43 της οικείας φορολογικής περιόδου,
γβ) ειδικά έντυπα απεικόνισης του συνολικού κόστους της οικοδομής και κατανομής αυτού στις επί μέρους ιδιοκτησίες, προϋπολογιστικά και απολογιστικά,
γγ) γνωστοποίηση για τη χρησιμοποίηση ακινήτου, το οποίο κατασκευάστηκε ως εμπορεύσιμο στοιχείο επιχείρησης, ως παγίου σε φορολογητέα δραστηριότητα, καθώς και για ακίνητο το οποίο απαλλοτριώθηκε. Η γνωστοποίηση αυτή υποβάλλεται ταυτόχρονα με τη δήλωση της φορολογικής περιόδου κατά την οποία άρχισε η χρησιμοποίηση ή πραγματοποιήθηκε η απαλλοτρίωση,
γδ) υπεύθυνη δήλωση με την οποία γνωστοποιεί τις τυχόν αιτίες για τις οποίες πρόκειται να συνταχθεί έγγραφο με το οποίο διορθώνεται, συμπληρώνεται, τροποποιείται ή επαναλαμβάνεται άλλο έγγραφο το οποίο αφορά σε πράξεις της παρ. 1 και της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 8.
Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ ορίζονται ο τύπος, το περιεχόμενο και η διαδικασία υποβολής της ειδικής δήλωσης και των ειδικών εντύπων καθώς και ο χρόνος υποβολής των εντύπων αυτών και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου.
δ) να ορίζει φορολογικό αντιπρόσωπό του, πριν από την ενέργεια οποιασδήποτε φορολογητέας πράξης στο εσωτερικό της χώρας, εφόσον πρόκειται για υποκείμενο στον φόρο που δεν είναι μόνιμα εγκατεστημένος στο εσωτερικό της χώρας ή στο εσωτερικό άλλου κράτους μέλους και για την οποία είναι ο ίδιος υπόχρεος στον φόρο, σύμφωνα με το άρθρο 40.
Ο ορισμός του φορολογικού αντιπροσώπου γίνεται με την υποβολή αντιγράφου του σχετικού πληρεξούσιου εγγράφου στην υπηρεσία της ΑΑΔΕ, που είναι αρμόδια για τη φορολογία εισοδήματος του φορολογικού αντιπροσώπου. Το αντίγραφο αυτό πρέπει να είναι θεωρημένο από την ελληνική προξενική αρχή του τόπου, όπου είναι εγκατεστημένος ο υποκείμενος στον φόρο, ή από την Αρχή που έχει οριστεί για τη θεώρηση, σύμφωνα με την από 5.10.1961 Σύμβαση της Χάγης.
ε) Φορολογικό αντιπρόσωπο δύνανται να ορίζουν, σύμφωνα με την περ. δ) και οι υποκείμενοι στον φόρο που είναι εγκατεστημένοι σε άλλο κράτος μέλος και δεν διαθέτουν εγκατάσταση στην Ελλάδα. Ο φορολογικός αντιπρόσωπος της περίπτωσης αυτής δεν υποχρεούται στην τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων για τις πράξεις που πραγματοποιεί ο εντολέας του.
στ) Να τηρεί λεπτομερείς καταχωρίσεις στα λογιστικά του αρχεία (βιβλία) για τα αγαθά που απέστειλε ή μετέφερε ή τα οποία απεστάλησαν ή μεταφέρθηκαν για λογαριασμό του σε άλλο κράτος μέλος, για τις ανάγκες των πράξεων που αναφέρονται στις περ. γ), δ) και ε) της παρ. 4 του άρθρου 9, καθώς και για τα αγαθά που μετακινούνται από άλλο κράτος μέλος προς το εσωτερικό της χώρας, σύμφωνα με την περ. γ) του άρθρου 15.
ζ) Να τηρεί λεπτομερείς καταχωρίσεις στα λογιστικά του αρχεία (βιβλία) για τα αγαθά που μεταφέρονται σε άλλο κράτος μέλος, στο πλαίσιο των ρυθμίσεων για τα αποθέματα στη διάθεση συγκεκριμένου αποκτώντα, σύμφωνα με το άρθρο 10. Επίσης, να τηρεί λεπτομερείς καταχωρίσεις στα λογιστικά του αρχεία (βιβλία) για τα αγαθά που παραδίδονται στο εσωτερικό της χώρας, στο πλαίσιο των ρυθμίσεων για τα αποθέματα στη διάθεση συγκεκριμένου αποκτώντα, σύμφωνα με το άρθρο 10.
§ 4
4. Ο υποκείμενος στον φόρο που πραγματοποιεί ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών, σύμφωνα με τα άρθρα 14 και 15, καθώς και απαλλασσόμενες παραδόσεις αγαθών σύμφωνα με το άρθρο 33, υποχρεούται επίσης:
α) να υποβάλλει ανακεφαλαιωτικό πίνακα για τις παραδόσεις αγαθών που πραγματοποιεί, σύμφωνα με τις περ. α) και γ) της παρ. 1 του άρθρου 33 και το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 20, καθώς και να παρέχει στον ανακεφαλαιωτικό πίνακα πληροφορίες σχετικά με τον ΑΦΜ/ΦΠΑ των υποκείμενων στον φόρο, για τους οποίους προορίζονται τα αγαθά στο πλαίσιο των ρυθμίσεων για τα αποθέματα στη διάθεση συγκεκριμένου αποκτώντα, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 10, καθώς και σχετικά με οποιαδήποτε αλλαγή σε ό,τι αφορά τις πληροφορίες που έχει ήδη υποβάλει,
β) να χρησιμοποιεί για τις συναλλαγές αυτές τον ΑΦΜ του με το πρόθεμα «Ευ» πριν από αυτόν, καθώς επίσης να αναγράφει στα στοιχεία που εκδίδει τον ΑΦΜ/ΦΠΑ του συναλλασσόμενου με το ανάλογο πρόθεμα που ισχύει σε κάθε κράτος μέλος, και
γ) να υποβάλλει στατιστική δήλωση (INTRASTAT), για τις ενδοκοινοτικές συναλλαγές που πραγματοποιεί για κάθε μήνα.
δ) να υποβάλλει ανακεφαλαιωτικό πίνακα για τις ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών που πραγματοποιεί, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 14 και του άρθρου 15, καθώς και για τις αποκτήσεις που πραγματοποιεί και αποδεικνύει ότι έγιναν με σκοπό τη μεταγενέστερη παράδοση εντός άλλου κράτους μέλους, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 20.
Οι πληροφορίες που αναφέρονται στην περ. α) για τα αγαθά τα οποία αποστέλλονται ή μεταφέρονται στο πλαίσιο των ρυθμίσεων για τα αποθέματα στη διάθεση συγκεκριμένου αποκτώντα, σύμφωνα με την περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 10, καταχωρίζονται στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες που αφορούν στην ημερολογιακή περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας ξεκίνησε η μεταφορά ή η αποστολή τους προς το άλλο κράτος μέλος, ή αντίστροφα από το άλλο κράτος μέλος σε περίπτωση επιστροφής των αγαθών, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 10. Τυχόν μεταβολές στις προαναφερόμενες πληροφορίες καταχωρίζονται στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες την ημερολογιακή περίοδο κατά την οποία έλαβαν χώρα οι μεταβολές αυτές.
§ 5
5. Ο υποκείμενος στον φόρο που πραγματοποιεί παροχές υπηρεσιών, για τις οποίες ο τόπος δεν είναι το εσωτερικό της χώρας, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 18, και για τις οποίες ο λήπτης είναι υποκείμενο στον φόρο πρόσωπο ή μη υποκείμενο στον φόρο νομικό πρόσωπο που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ σε άλλο κράτος μέλος, υποχρεούται:
α) να χρησιμοποιεί, για τις εν λόγω παροχές υπηρεσιών, τον ΑΦΜ του με το πρόθεμα «EL» πριν από αυτόν, καθώς επίσης να αναγράφει στα στοιχεία που εκδίδει τον ΑΦΜ/ΦΠΑ του συναλλασσόμενου με το ανάλογο πρόθεμα που ισχύει σε κάθε κράτος μέλος, και
β) να υποβάλλει ανακεφαλαιωτικό πίνακα για τις εν λόγω παροχές υπηρεσιών.
Οι ανωτέρω υποχρεώσεις δεν ισχύουν για υπηρεσίες οι οποίες απαλλάσσονται από τον φόρο στο κράτος μέλος του λήπτη των υπηρεσιών.
§ 6
6. Ο υποκείμενος στον φόρο ή το μη υποκείμενο στον φόρο νομικό πρόσωπο που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ στο εσωτερικό της χώρας και λαμβάνει υπηρεσίες από υποκείμενο στον φόρο εγκατεστημένο σε άλλο κράτος μέλος, για τις οποίες ο τόπος φορολογίας είναι το εσωτερικό της χώρας, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 18, και για τις οποίες είναι ο ίδιος υπόχρεος στον φόρο, υποχρεούται για τις εν λόγω υπηρεσίες:
α) να χρησιμοποιεί τον ΑΦΜ του με το πρόθεμα «EL» πριν από αυτόν,
β) να υποβάλλει ανακεφαλαιωτικό πίνακα.
Η υποχρέωση δεν ισχύει για υπηρεσίες οι οποίες απαλλάσσονται από τον φόρο στο εσωτερικό της χώρας.
§ 7
7. Οι πράξεις που αναφέρονται στις παρ. 4, 5 και 6 καταχωρίζονται στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες την ημερολογιακή περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας ο φόρος καθίσταται απαιτητός, σύμφωνα με άρθρα 21 και 23 και στην περίπτωση μείωσης της φορολογητέας αξίας μετά την πραγματοποίηση της πράξης, την ημερολογιακή περίοδο που πραγματοποιείται η μείωση.
§ 8
8. Όταν υποκείμενος στον φόρο διευκολύνει, μέσω της χρήσης ηλεκτρονικής διεπαφής, όπως αγοράς, πλατφόρμας, διαδικτυακής πύλης ή παρόμοιων μέσων, την παράδοση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών σε μη υποκείμενο στον φόρο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το Κεφάλαιο Γ', ο υποκείμενος στον φόρο, ο οποίος διευκολύνει την παράδοση των αγαθών ή την παροχή των υπηρεσιών υποχρεούται να τηρεί καταχωρίσεις των εν λόγω πράξεων. Οι εν λόγω καταχωρίσεις είναι λεπτομερείς, ώστε να επιτρέπουν στις φορολογικές αρχές του κράτους μέλους όπου οι εν λόγω πράξεις φορολογούνται να επαληθεύουν την ακρίβεια του υπολογισμού του ΦΠΑ.
Οι καταχωρίσεις των προηγούμενων εδαφίων πρέπει να διατίθενται, κατόπιν αιτήματος, με ηλεκτρονικά μέσα στο ενδιαφερόμενο κράτος μέλος και διαφυλάσσονται για διάστημα δέκα (10) ετών, το οποίο αρχίζει από τις 31 Δεκεμβρίου του έτους κατά το οποίο πραγματοποιήθηκε η πράξη.
§ 9
9. Ο υποκείμενος στον φόρο ο οποίος ενεργεί αποκλειστικά πράξεις για τις οποίες δεν του παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης, τα νομικά πρόσωπα που δεν υπόκεινται στον φόρο και οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος του άρθρου 48, εφόσον διενεργούν ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών, οι οποίες δεν καλύπτονται από την παρέκκλιση της παρ. 2 του άρθρου 14 υποχρεούνται:
α) να υποβάλλουν τις δηλώσεις που προβλέπονται από την παρ. 1 και να λαμβάνουν ΑΦΜ σύμφωνα με τον
ΚΦΔ,
β) να υποβάλλουν δήλωση μεταβολών, με την οποία γνωστοποιούν στην ΑΑΔΕ τη διενέργεια φορολογητέων ενδοκοινοτικών αποκτήσεων αγαθών σύμφωνα με τον
ΚΦΔ. Η δήλωση αυτή υποβάλλεται κατά τον χρόνο που διαπιστώνεται η συνδρομή των προϋποθέσεων για τη φορολόγηση, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 14,
γ) να υποβάλλουν τη δήλωση της παρ. 8 του άρθρου 43,
δ) να υποβάλλουν δήλωση μεταβολών σύμφωνα με τον
ΚΦΔ, με την οποία γνωστοποιούν στην ΑΑΔΕ την παύση των φορολογητέων ενδοκοινοτικών αποκτήσεων αγαθών. Η δήλωση αυτή υποβάλλεται εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη του έτους για το οποίο δεν προβλέπεται η πραγματοποίηση φορολογητέων ενδοκοινοτικών αποκτήσεων αγαθών, και ισχύει από την έναρξη αυτού.
ε) να υποβάλλουν τον ανακεφαλαιωτικό πίνακα της περ. δ) της παρ. 4, τη δήλωση της περ. γ) της ίδιας παραγράφου, καθώς και να εφαρμόζουν όσα προβλέπονται στην περ. β) αυτής.
§ 10
10. Τις υποχρεώσεις που προβλέπει το παρόν άρθρο έχουν κατά περίπτωση και τα εξής πρόσωπα:
α) ο κηδεμόνας, ο εκκαθαριστής, ο προσωρινός διαχειριστής και ο μεσεγγυούχος, στις περιπτώσεις κληρονομίας και μεσεγγύησης,
β) ο επίτροπος, ο κηδεμόνας και ο δικαστικός συμπαραστάτης, στις περιπτώσεις ανηλίκων, απόντων και συμπαραστατούμενων,
γ) ο προσωρινός ή ο οριστικός σύνδικος, σε περίπτωση πτώχευσης του υποκείμενου στον φόρο,
δ) ο φορολογικός αντιπρόσωπος, στις περιπτώσεις που είναι υπόχρεος στον φόρο, σύμφωνα με το άρθρο 40,
ε) οι κληρονόμοι και οι δωρεοδόχοι του υποκείμενου στον φόρο για τις φορολογικές υποχρεώσεις του, μέχρι τον θάνατό του ή τη σύσταση της δωρεάς εν ζωή,
στ) κάθε πρόσωπο το οποίο, με βάση νόμο ή δικαστική απόφαση, υποκαθιστά τον υποκείμενο στον φόρο,
ζ) ο εκπρόσωπος ή μέλος της νομικής οντότητας, κατ' ανάλογη εφαρμογή του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.
4172/2013, Α' 167),
η) ο ιδρυτής της επιχείρησης για τις υποχρεώσεις αυτής μέχρι τον χρόνο έναρξης της λειτουργίας της επιχείρησης.
§ 11
11. Απαλλάσσονται από τις υποχρεώσεις του παρόντος άρθρου, εκτός αν άλλως ορίζεται σε αυτό:
α) τα πρόσωπα, τα οποία καθίστανται υποκείμενα στον φόρο από περιστασιακή παράδοση καινούργιου μεταφορικού μέσου σε άλλο κράτος μέλος,
β) οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος του άρθρου 48,
γ) τα νομικά πρόσωπα που δεν υπόκεινται στον φόρο,
δ) τα φυσικά πρόσωπα τα οποία πραγματοποιούν απαλλασσόμενες πράξεις της περ. κε) της παρ. 1 του άρθρου 27 και μόνο για τις πράξεις αυτές.
§ 12
12. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ορίζονται:
α) οι πληροφορίες και ο τρόπος που απαιτείται αυτές να καταχωρίζονται σύμφωνα με τις περ. α), στ) και ζ) της παρ. 3, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι φορολογικές αρχές δύνανται να επαληθεύσουν την ακρίβεια του υπολογισμού του ΦΠΑ, καθώς και κάθε σχετικό θέμα,
β) ο χρόνος υποβολής των ανακεφαλαιωτικών πινάκων, των περ. α) και δ) της παρ. 4, καθώς και των παρ. 5 και 6, και
γ) ο τύπος και το περιεχόμενο του παραστατικού πώλησης, προκειμένου για παράδοση καινούργιου μεταφορικού μέσου από μη υποκείμενο στον φόρο.
§ 13
13. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ορίζονται τα τυχόν πρόσθετα στοιχεία του ενωσιακού εντύπου INTRASTAT, η διαδικασία και ο χρόνος υποβολής της δήλωσης που προβλέπεται στην περ. γ) της παρ. 4.
§ 14
14. Οι δηλώσεις της περ. β) της παρ. 3, καθώς και οι ανακεφαλαιωτικοί πίνακες των παρ. 4, 5 και 6, δύνανται να υποβάλλονται μέσω διαβίβασης του αρχείου με ηλεκτρονικά μέσα.
Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μπορεί να ορίζεται ως υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων και των πινάκων αυτών ή η διαβίβαση του αρχείου με ηλεκτρονικά μέσα και να καθορίζονται η διαδικασία και κάθε άλλο σχετικό θέμα.