Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5144/2024 — Κύρωση Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) Προβολή νόμου
Άρθρο 39

Επιστροφή του φόρου

§ 1
1. Με την επιφύλαξη των διατάξεων περί παραγραφής, ο φόρος επιστρέφεται εφόσον καταβλήθηκε στο Δημόσιο αχρεώστητα.
§ 2
2. Επίσης επιστρέφεται στον υποκείμενο στον φόρο, ο οποίος είναι εγκατεστημένος σε άλλο κράτος μέλος, ο φόρος που επιβάρυνε τις παραδόσεις αγαθών ή τις παροχές υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν προς αυτόν από άλλους υποκειμένους στον φόρο στο εσωτερικό της χώρας, καθώς και τις εισαγωγές αγαθών που πραγματοποίησε στο εσωτερικό της χώρας, εφόσον ο υποκείμενος εκπληρώνει τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Κατά την περίοδο επιστροφής σύμφωνα με την παρ. 5, δεν διατηρούσε στην Ελλάδα την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας ή μόνιμη εγκατάσταση από την οποία πραγματοποιούσε οικονομικές δραστηριότητες ή, σε περίπτωση μη ύπαρξης τέτοιας έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης, την κατοικία ή τον τόπο της συνήθους διαμονής του.
β) Κατά την περίοδο επιστροφής σύμφωνα με την παρ. 5 δεν πραγματοποίησε παράδοση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών για τις οποίες ο τόπος φορολογίας βρίσκεται στο εσωτερικό της χώρας, με εξαίρεση τις ακόλουθες πράξεις:
βα) παροχή υπηρεσιών μεταφοράς και συναφείς προς αυτές υπηρεσίες, οι οποίες απαλλάσσονται σύμφωνα με την περ. κθ) της παρ. 1 του άρθρου 27 και τα άρθρα 29, 30 και 32,
ββ) παραδόσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών σε πρόσωπο που έχει οριστεί ως υπόχρεο για την καταβολή του φόρου σύμφωνα με τις περ. ε), στ) και η) της παρ. 1 του άρθρου 40.
γ) Τα αγαθά που παραδόθηκαν ή οι υπηρεσίες που παρασχέθηκαν σε αυτόν χρησιμοποιήθηκαν για φορολογητέες πράξεις που υπάγονται στον φόρο στο κράτος μέλος όπου είναι εγκατεστημένος και για τις οποίες θα είχε δικαίωμα έκπτωσης του φόρου, αν αυτές ενεργούνταν στην Ελλάδα ή χρησιμοποιήθηκαν για πράξεις που απαλλάσσονται του φόρου σύμφωνα με την περ. κθ) της παρ. 1 του άρθρου 27 και τα άρθρα 29, 30, 32, 33 και 54.
§ 3
3. Η επιστροφή του φόρου της παρ. 2 πραγματοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 35 και κατά το μέρος που ο υποκείμενος στον φόρο ενεργεί πράξεις με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών του στο κράτος μέλος εγκατάστασής του.
§ 4
4. Δεν παρέχεται δικαίωμα επιστροφής σύμφωνα με την παρ. 2:
α) Σε περίπτωση που ο αιτών στο κράτος μέλος στο οποίο είναι εγκατεστημένος:
αα) δεν είναι υποκείμενος στον ΦΠΑ,
αβ) πραγματοποιεί αποκλειστικά και μόνο παραδόσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών που απαλλάσσονται από τον φόρο χωρίς δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών του,
αγ) υπάγεται στο αντίστοιχο καθεστώς απαλλαγής για μικρές επιχειρήσεις των άρθρων 44 έως 44ζ του παρόντος,
αδ) υπάγεται στο αντίστοιχο του άρθρου 48 ειδικό καθεστώς αγροτών.
β) Για ποσά φόρου με τα οποία επιβαρύνονται οι παραδόσεις αγαθών που πραγματοποιούνται στο εσωτερικό της χώρας, οι οποίες υπάγονται ή πρέπει να υπάγονται στην απαλλαγή του άρθρου 29 και των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 του άρθρου 33.
γ) Για ποσά φόρου τα οποία έχουν τιμολογηθεί εσφαλμένα.
§ 5
5. Η επιστροφή του φόρου της παρ. 2 γίνεται κατόπιν υποβολής αίτησης και δεν μπορεί να αφορά σε περίοδο μικρότερη των τριών (3) μηνών ή μεγαλύτερη ενός (1) ημερολογιακού έτους, εκτός αν η περίοδος αυτή αφορά στο υπόλοιπο ενός ημερολογιακού έτους.
§ 6
6. Οι εγκατεστημένοι σε άλλο κράτος μέλος υποκείμενοι στον φόρο υποβάλλουν την αίτηση επιστροφής με χρήση ηλεκτρονικών μέσων στο κράτος μέλος εγκατάστασής τους και την απευθύνουν στην Ελλάδα, στην οποία επιβαρύνθηκαν με ΦΠΑ.
§ 7
7. Οι υποκείμενοι στον φόρο που είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα έχουν δικαίωμα επιστροφής από άλλο κράτος μέλος, κατ' ανάλογο τρόπο των παρ. 2, 3, 4 και 5, υποβάλλοντας τη σχετική αίτηση επιστροφής με ηλεκτρονικά μέσα στην αρμόδια αρχή της χώρας, η οποία απευθύνεται στο κράτος μέλος στο οποίο οι υποκείμενοι επιβαρύνθηκαν με ΦΠΑ.
§ 8
8. Οι παρ. 2, 3, 4 και 5 εφαρμόζονται και για τον υποκείμενο στον φόρο που είναι εγκατεστημένος εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπό τον όρο ότι το κράτος της εγκατάστασής του παρέχει στον υποκείμενο στον φόρο που είναι εγκατεστημένος στην Ελλάδα αντίστοιχο δικαίωμα επιστροφής του ΦΠΑ ή άλλου γενικού φόρου κατανάλωσης που ισχύει στο κράτος αυτό. Η αίτηση επιστροφής στην περίπτωση αυτή υποβάλλεται στην αρμόδια αρχή της χώρας.
§ 9
9. Για την εφαρμογή των παρ. 2 και 8, τα δικαιούχα πρόσωπα δεν θεωρείται ότι αποκτούν εγκατάσταση στο εσωτερικό της χώρας, όταν πραγματοποιούν στο εσωτερικό της χώρας παραδόσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών για τις οποίες υπόχρεος στον φόρο είναι ο λήπτης, σύμφωνα με τις περ. ε), στ) και η) της παρ. 1 του άρθρου 40.
§ 10
10. Επίσης επιστρέφεται σε μη υποκείμενο στον φόρο νομικό πρόσωπο εγκατεστημένο σε άλλο κράτος μέλος ο φόρος που καταβλήθηκε κατά την εισαγωγή αγαθών, των οποίων ο τελικός προορισμός είναι το κράτος μέλος της εγκατάστασής του, εφόσον αποδεικνύει ότι καταβλήθηκε ο φόρος που αναλογεί για την ενδοκοινοτική απόκτηση στο κράτος μέλος άφιξης της αποστολής ή της μεταφοράς των αγαθών αυτών.
§ 11
11. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί να ορίζεται ότι, προκειμένου για αγαθά επένδυσης ορισμένων βιομηχανικών και βιοτεχνικών επιχειρήσεων, αντί έκπτωσης ή επιστροφής του φόρου, παρέχεται δικαίωμα αναστολής της πληρωμής του ή ρυθμίζεται με άλλο τρόπο. Με όμοια απόφαση ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την άσκηση του δικαιώματος αυτού.