Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ν. 5144/2024 — Κύρωση Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) Προβολή νόμου
Άρθρο 21

Χρόνος γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης και απαιτητό του φόρου στην παράδοση αγαθών και στην παροχή υπηρεσιών

§ 1
1. Η φορολογική υποχρέωση γεννάται και ο φόρος γίνεται απαιτητός από το Ελληνικό Δημόσιο κατά τον χρόνο που πραγματοποιείται η παράδοση των αγαθών και η παροχή των υπηρεσιών.
Η παράδοση των αγαθών συντελείται κατά τον χρόνο κατά τον οποίο τα αγαθά τίθενται στη διάθεση του προσώπου που τα αποκτά.
Όταν ο προμηθευτής των αγαθών αναλαμβάνει την υποχρέωση αποστολής τους, η παράδοση συντελείται κατά τον χρόνο κατά τον οποίο αρχίζει η αποστολή, εκτός αν ο προμηθευτής αναλαμβάνει και την υποχρέωση συναρμολόγησης ή εγκατάστασης των αγαθών, οπότε η παράδοση συντελείται κατά τον χρόνο αποπεράτωσης των εργασιών αυτών.
Σε περίπτωση παροχής υπηρεσιών που συνεπάγονται τμηματικές καταβολές έναντι λογαριασμού ή διαδοχικές πληρωμές, η παροχή των υπηρεσιών θεωρείται ότι πραγματοποιείται κατά τη λήξη των χρονικών περιόδων, στις οποίες αναφέρονται οι τμηματικές καταβολές ή διαδοχικές πληρωμές.
§ 2
2. Κατ' εξαίρεση, ο φόρος γίνεται απαιτητός:
α) Κατά τον χρόνο έκδοσης του τιμολογίου ή άλλου στοιχείου που επέχει θέση τιμολογίου, σύμφωνα με τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, με εξαίρεση τις παροχές υπηρεσιών, οι οποίες φορολογούνται στον τόπο εγκατάστασης του λήπτη σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 18 και παρέχονται από μη εγκατεστημένο στον τόπο φορολογίας υποκείμενο στον φόρο.
β) Κατά τον χρόνο έκδοσης του τιμολογίου ή άλλου στοιχείου που επέχει θέση τιμολογίου και το αργότερο τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα του επόμενου μήνα εκείνου κατά τον οποίο γεννήθηκε η φορολογική υποχρέωση, προκειμένου για παραδόσεις αγαθών που απαλλάσσονται από τον φόρο σύμφωνα με το άρθρο 33.
γ) Κατά τον χρόνο είσπραξης της προκαταβολής που πραγματοποιείται πριν από την ολοκλήρωση της παροχής των υπηρεσιών, οι οποίες φορολογούνται στον τόπο εγκατάστασης του λήπτη σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 18 και παρέχονται από μη εγκατεστημένο στον τόπο φορολογίας υποκείμενο στον φόρο.
δ) Κατά τη λήξη κάθε ημερολογιακού έτους, προκειμένου για υπηρεσίες, οι οποίες φορολογούνται στον τόπο εγκατάστασης του λήπτη σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 18 και παρέχονται από μη εγκατεστημένο στον τόπο φορολογίας υποκείμενο στον φόρο, εφόσον πρόκειται για υπηρεσίες που παρέχονται συνεχώς και η παροχή τους συνεχίζεται και μετά τη λήξη του ημερολογιακού έτους και δεν έχουν οριστεί ή πραγματοποιηθεί τμηματικές καταβολές έναντι λογαριασμού ή πληρωμές στη διάρκεια της περιόδου παροχής τους.
ε) Κατά τον χρόνο είσπραξης της αντιπαροχής, στην περίπτωση παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που πραγματοποιούνται ύστερα από επιταγή δημόσιας αρχής ή στο όνομά της ή σε εκτέλεση νόμου.
§ 3
3. Ειδικά για τις πράξεις της παρ. 1 και της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 8, καθώς και της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 9, η φορολογική υποχρέωση γεννάται και ο φόρος καθίσταται απαιτητός κατά τον χρόνο:
α) υπογραφής του οριστικού συμβολαίου,
β) σύνταξης της έκθεσης κατακύρωσης στην περίπτωση εκούσιου ή αναγκαστικού πλειστηριασμού και μέχρι τη σύνταξη της περίληψης κατακυρωτικής έκθεσης,
γ) μεταγραφής στις λοιπές περιπτώσεις που δεν απαιτείται η κατάρτιση συμβολαιογραφικού εγγράφου,
δ) πραγματοποίησης των πράξεων της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 9,
ε) υπογραφής προσυμφώνου, με τον όρο της αυτοσύμβασης του άρθρου 235 του Αστικού Κώδικα εφόσον καταβλήθηκε ολόκληρο το τίμημα και παραδόθηκε η νομή του ακινήτου.
§ 4
4. Κατά παρέκκλιση των παρ. 1 και 2, σε περίπτωση που υποκείμενος στον φόρο θεωρείται ότι έχει λάβει και παραδώσει αγαθά σύμφωνα με το άρθρο 7, η φορολογική υποχρέωση γεννάται και ο φόρος γίνεται απαιτητός, τόσο για την παράδοση των αγαθών στον εν λόγω υποκείμενο στον φόρο, όσο και για την παράδοση των αγαθών από τον εν λόγω υποκείμενο στον φόρο, κατά τον χρόνο αποδοχής της πληρωμής. Ως χρόνος αποδοχής της πληρωμής νοείται ο χρόνος κατά τον οποίο η επιβεβαίωση πληρωμής, το μήνυμα για έγκριση πληρωμής ή η ανάληψη υποχρέωσης πληρωμής από τον λήπτη λαμβάνεται από τον προμηθευτή που παραδίδει αγαθά μέσω της ηλεκτρονικής διεπαφής ή για λογαριασμό του, ανεξαρτήτως του χρόνου που πραγματοποιήθηκε η πραγματική καταβολή των χρημάτων, ανάλογα με το ποιο είναι προγενέστερο.
§ 5
5. Με αποφάσεις του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ορίζεται κάθε διαδικαστικό θέμα και λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.