§ 1
1. Ο φόρος που
βεβαιώνεται
ύστερα από
δήλωση του
υπόχρεου,
ύστερα από πράξη
προσδιορισμού
φόρου, που
έγινε
οριστική λόγω
μη άσκησης ή
εκπρόθεσμης
άσκησης
προσφυγής,
ύστερα από
διοικητική
επίλυση της
διαφοράς και
την καταβολή
του ενός
πέμπτου (1/5) ή
ύστερα από
απόφαση
διοικητικού
δικαστηρίου ή
δικαστικό
συμβιβασμό,
καταβάλλεται
σε δώδεκα (12)
ίσες
διμηνιαίες
δόσεις.
Στις ανωτέρω περιπτώσεις κάθε δόση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των πεντακοσίων
(500) Eυρώ, εκτός της τελευταίας, και η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την
τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του επόμενου μήνα από τη
βεβαίωση ή την υπογραφή του πρακτικού και οι υπόλοιπες μέχρι την τελευταία
εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα των διμήνων που ακολουθούν.
Αν ο υπόχρεος σε φόρο είναι ανήλικος κατά το χρόνο απόκτησης του τίτλου
βεβαίωσης του φόρου, ο αριθμός των δόσεων, που ορίζεται στα προηγούμενα εδάφια,
διπλασιάζεται.
§ 2
2.Αν ο υπόχρεος καταβάλει το σύνολο του αναλογούντος κύριου και πρόσθετου φόρου
που βεβαιώθηκε μετά από δήλωση ή πράξη προσδιορισμού φόρου, που έγινε οριστική
λόγω μη άσκησης ή εκπρόθεσμης άσκησης προσφυγής, μέσα στην προθεσμία καταβολής
της πρώτης διμηνιαίας δόσης, ανεξάρτητα από το ύψος αυτού, παρέχεται έκπτωση
κατά ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%). Το ίδιο ποσοστό εκπίπτεται, αν ο υπόχρεος
καταβάλει το σύνολο του ποσού που προκύπτει συνεπεία διοικητικής επίλυσης της
διαφοράς μέσα στην προθεσμία πληρωμής του ενός πέμπτου (1/5) αυτού.
§ 3
3.Σε κινητές
αξίες και
λοιπά κινητά
γενικά
πράγματα, που
έχουν
κατατεθεί
σε τράπεζες
και λοιπά
νομικά ή φυσικά
πρόσωπα, ο
φόρος που
αναλογεί
επιμεριστικά
στην αξία
τους
καταβάλλεται πριν
από την ανάληψη
τους και τη
χορήγηση του
πιστοποιητικού
του άρθρου 105.
§ 4
4.Εφόσον στην
περίπτωση της
προηγούμενης
παραγράφου
δεν
διασφαλίζεται
από τα
κληρονομιαία
αντικείμενα
που
απομένουν
στην κατοχή
του
κληρονόμου ή
κληροδόχου η
πληρωμή του
υπόλοιπου
φόρου της
κληρονομικής
του μερίδας
και δεν
παρέχεται
εμπράγματη
ασφάλεια ή
εγγυητική
επιστολή
μιας από τις
αναγνωρισμένες
στην Ελλάδα
τράπεζες,
ολόκληρος
ο φόρος που
αναλογεί στη
μερίδα του
κληρονόμου ή
κληροδόχου
καταβάλλεται
πριν από τη
χορήγηση του
πιστοποιητικού
των άρθρων 105 και
112. Σε κάθε άλλη περίπτωση που οφείλεται φόρος που αναλογεί σε μετρητά και γενικά
κινητά πράγματα, εφόσον κατά την κρίση του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. δεν
διασφαλίζεται η πληρωμή του από την περιουσία του υπόχρεου, παρέχεται ασφάλεια
με την υποβολή της δήλωσης, άλλως καταβάλλεται αμέσως ολόκληρος ο φόρος αυτός
και γίνεται μνεία στη δήλωση για την καταβολή.
§ 5
5.Η ευχέρεια καταβολής του φόρου σε δόσεις κατά την παρ. 1 παρέχεται μόνο αν το ακίνητο, που αποκτήθηκε αιτία θανάτου, βρίσκεται στην κυριότητα του οφειλέτη κληρονόμου. Προκειμένου αυτό να μεταβιβασθεί αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής ή βαρυνθεί με εμπράγματα δικαιώματα από τις ίδιες αιτίες, ολόκληρος ο φόρος που αναλογεί σε αυτό καθίσταται απαιτητός και καταβάλλεται πριν από τη χορήγηση πιστοποιητικού, για το οποίο ορίζει το άρθρο 112. Σε περίπτωση που ο οφειλόμενος φόρος αφορά και σε λοιπά περιουσιακά στοιχεία, η πίστωση του επιμεριστικά αναλογούντος στο μεταβιβαζόμενο ακίνητο φόρου γίνεται σε εξόφληση των πρώτων δόσεων από τις ανεξόφλητες, κατά την καταβολή, είτε αυτές είναι ληξιπρόθεσμες είτε όχι, χωρίς να γίνεται επιμερισμός του φόρου αυτού σε όλες τις δόσεις του ποσού που έχει βεβαιωθεί.
§ 6
6. Με πράξη της Φορολογικής Διοίκησης επιτρέπεται η εξόφληση του συνόλου ή μέρους οφειλόμενου φόρου κληρονομιάς από οφειλέτη που βρίσκεται σε αδυναμία να τον καταβάλει με μετρητά, μετά από αίτησή του, με μεταβίβαση στο Ελληνικό Δημόσιο της πλήρους κυριότητας ολοκλήρου αξιόλογου κληρονομιαίου ή άλλου ακινήτου, το οποίο βρίσκεται εντός σχεδίου πόλης και δεν βαρύνεται με οποιοδήποτε εμπράγματο δικαίωμα, αγωγή ή άλλο βάρος. Σε καμία περίπτωση δεν αποδίδεται στον οφειλέτη η τυχόν διαφορά μεταξύ της αξίας του ακινήτου που προσφέρεται και του φόρου κληρονομιάς που οφείλεται. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται η διαδικασία εξόφλησης του φόρου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου.
§ 7
7.Στην περίπτωση
επιβολής
φόρου
κληρονομιάς,
κληροδοσίας
και δωρεάς
με
αντικείμενο
εικαστικά ή
άλλα έργα
τέχνης, ο φόρος
που
αναλογεί
μπορεί να
καταβάλλεται
σε είδος
με παραχώρηση
εικαστικών ή
άλλων έργων
τέχνης ίσης
αξίας που
περιέρχονται
στο
Υπουργείο
Πολιτισμού,
μετά από πρόταση
ειδικής
εκτιμητικής
επιτροπής
που
συγκροτείται
με
κοινή απόφαση
των Υπουργών
Οικονομικών
και
Πολιτισμού.
Με κοινή
επίσης απόφαση
των Υπουργών
Οικονομικών
και
Πολιτισμού
καθορίζονται
οι λεπτομέρειεςτης
διαδικασίας
εφαρμογής
των παραπάνω
εδαφίων.