1.Κατ' εξαίρεση
η
φορολογική
υποχρέωση
γεννιέται:
α) Κατά το χρόνο
πλήρωσης της
αίρεσης, όταν η
δωρεά
ή η γονική
παροχή
εξαρτάται από
αναβλητική
και όχι καθαρά
εξουσιαστική
αίρεση. Αν όμως
τα
αντικείμενα
της δωρεάς ή
της γονικής
παροχής
περιέρχονται
στην κατοχή
του
δωρεοδόχου ή
του τέκνου
πριν από την
πλήρωση της
αίρεσης, η
φορολογική
υποχρέωση
γεννιέται κατά
το χρόνο της
περιέλευσης
αυτών.
β) Κατά το χρόνο
της με
οποιονδήποτε
τρόπο λήξης της
επιδικίας,
όταν τα
αντικείμενα
της δωρεάς ή
της γονικής
παροχής είναι
επίδικα κατά
το χρόνο της
κατάρτισης
της σύμβασης
της δωρεάς ή
της γονικής
παροχής ή του
θανάτου του
δωρητή, σε
περίπτωση
δωρεάς αιτία
θανάτου, και
ο
δικαιούχος
δεν έχει τη
νομή αυτών. Αν
πριν από τη λήξη
της
επιδικίας
περιέλθουντα αντικείμενα
της δωρεάς ή
της γονικής
παροχής στη
νομή του
δωρεοδόχου ή
του τέκνου, η
φορολογική
υποχρέωση
γεννιέται κατά
το χρόνο της
περιέλευσης.
γ) Κατά το χρόνο
της σύνταξης
του
εγγράφου
αποδοχής της
δωρεάς ή της
γονικής
παροχής από το
δωρεοδόχο ή
το τέκνο, όταν
αυτή γίνεται
με ιδιαίτερο
έγγραφο. Αν τα
αντικείμενα δωρεάς
ή γονικής
παροχής
παραδίδονται
πριν από τη
σύνταξη του
εγγράφου
αποδοχής
αυτών, η
φορολογική
υποχρέωση
γεννιέται κατά
το χρόνο της
παράδοσης
αυτών.
δ) Κατά το χρόνο
της συνένωσης
της
επικαρπίας
με την ψιλή
κυριότητα, όταν
αντικείμενο
της δωρεάς ή
της γονικής
παροχής είναι
η ψιλή
κυριότητα,
εκτός από τις
περιπτώσεις
της παραγράφου
5 του άρθρου 16.
Για την
εφαρμογή της
διάταξης της
περίπτωσης ε'
της
παραγράφου 5
του άρθρου 16
σε δωρεά ή σε
γονική παροχή,
το αίτημα του
ψιλού
κυρίου καταχωρίζεται
στη δήλωση
που
προβλέπεται
από το άρθρο 85.
Στην περίπτωση
αυτή η δήλωση
υποβάλλεται
μέσα στην
προθεσμία
που ορίζεται
από το άρθρο 86, η
οποία, ως
προς το
αίτημα της
άμεσης
φορολόγησης,
είναι
ανατρεπτική
και ο φόρος
υπολογίζεται
στην αξία της
ψιλής
κυριότητας,
που
εξευρίσκεται
σύμφωνα με τα
οριζόμενα στα
άρθρα 15 και 16
και δεν
μπορεί
σε κάθε
περίπτωση να
είναι
μικρότερη από
την αξία που
προκύπτει σε
περίπτωση
ισόβιας
παρακράτησης
της
επικαρπίας.
ε) Κατά το χρόνο καταβολής του τιμήματος για τα κτήματα που απαλλοτριώνονται αναγκαστικά ή κατά το χρόνο άρσης της απαλλοτρίωσης, εφόσον η απαλλοτρίωση κηρύχθηκε πριν από τη μεταβίβαση λόγω δωρεάς ή γονικής παροχής. Θεωρούνται ως αναγκαστικά απαλλοτριούμενα και τα ρυμοτομούμενα ακίνητα από την έκδοση του οικείου διατάγματος. Ο υπόχρεος σε φόρο δύναται, με ανέκκλητη δήλωση, που υποβάλλεται στον προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. οποτεδήποτε πριν την καταβολή της αποζημίωσης ή την άρση της απαλλοτρίωσης, να ζητήσει την άμεση φορολόγηση του ακινήτου. Στην περίπτωση αυτή, χρόνος φορολογίας είναι ο χρόνος υποβολής της δήλωσης. Αν το αίτημα για την άμεση φορολόγηση του υπό απαλλοτρίωση ακινήτου υποβάλλεται με την εμπρόθεσμη δήλωση, χρόνος γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης είναι ο οριζόμενος στο παρόν άρθρο και στο άρθρο 39.
στ) Κατά το
χρόνο
απόδοσης από
το Κράτος των
κτημάτων που
έχουν
καταληφθεί
από αυτό ως
εγκαταλειμμένα,
καθώς και
αυτών που
τελούν υπό
μεσεγγύηση,
ως ανήκοντα
σε υπηκόους
εχθρικών
κρατών, εφόσον
αυτά πριν από τη
μεταβίβαση
λόγω δωρεάς ή
γονικής
παροχής είχαν
καταληφθεί
ως
εγκαταλειμμένα
ή είχαν τεθεί
υπό
μεσεγγύηση.