TAXHEAVEN
Η πιο αξιόπιστη πηγή φορολογικής ενημέρωσης
Αθήνα 03/07/2026
Αριθμός απόφασης: 2900
Τμήμα: Α3
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπ' όψη:
1. Τις διατάξεις :
α. Του άρθρου 72 του Ν. 5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις.» (ΦΕΚ Α’ 58).
β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β΄4738/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)».
γ. Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ Β’ 1440/27-04-2014) «Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (Ειδική Διοικητική Διαδικασία - Ενδικοφανής προσφυγή), καθορισμός λεπτομερειών για τη λειτουργία της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), την εφαρμοστέα διαδικασία και τον τρόπο έκδοσης των αποφάσεων αυτής και ρύθμιση ζητημάτων καταβολής και αναστολής καταβολής του οφειλόμενου ποσού σε περίπτωση άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής».
δ. της με αριθ. Α.1165/22.11.2022 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα: «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ» (ΦΕΚ 6009/τ.Β΄/25.11.2022).
2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την αριθμ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ 2759 / τ. Β’ / 01.09.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.
4. Την από 18/03/2026 και με αριθμό ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου ……… ενδικοφανή προσφυγή της …………………, ΑΦΜ …………………, κατοίκου …………….., οδός …………….. κατά της με αριθμ. ………/03-03-2026 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 54 ΚΦΔ της Προϊσταμένης της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου, καθώς και τα προσκομιζόμενα με αυτή σχετικά έγγραφα.
5. Την ως άνω προσβαλλόμενη πράξη, της οποίας ζητείται η ακύρωση, καθώς και την από 03/03/2026 έκθεση ελέγχου διαπίστωσης παράβασης εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου.
6. Τις απόψεις της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου.
7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α3, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 18/03/2026 και με αριθμό ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου …… ενδικοφανούς προσφυγής της …………………., ΑΦΜ ……….., η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα, και μετά τη μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Με τη με αριθμ. ……../03-03-2026 πράξη επιβολής προστίμου της Προϊσταμένης της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου επιβλήθηκε σε βάρος της προσφεύγουσας πρόστιμο ποσού 100,00 ευρώ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 54 παρ. 1 περ. β’ και παρ. 2 περ. β’ του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ). Η παράβαση καταλογίστηκε διότι η προσφεύγουσα υπέβαλε εκπρόθεσμα στις 16/09/2021 τη με αριθμ. …………… αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020.
Η προσφεύγουσα, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την ολική ή μερική ακύρωση της ως άνω προσβαλλόμενης πράξης, ισχυριζόμενη ότι από την αρχή του έτους 2021 αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα υγείας, γεγονός που την οδήγησε και σε πολύμηνη αποχή από την εργασία της, μεταξύ αυτών και το επίμαχο διάστημα υποβολής της φορολογικής της δήλωσης κατά το χρονικό διάστημα από 07/01/2020 έως και 02/10/2021. Παραιτέρω η προσφεύγουσα αναφέρει ότι υποβάλλει ηλεκτρονικά και εμπρόθεσμα όλα τα χρόνια τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματός της και ουδέποτε φάνηκε ασυνεπής ή εκπρόθεσμη σε αυτήν την υποχρέωσή της, με εξαίρεση το επίμαχο φορολογικό έτος 2020, για την οποία για τους λόγους υγείας υπήρξε χρονική καθυστέρηση μόλις έντεκα (11) λεπτών από την εκπνοή του απαιτούμενου χρόνου και τούτο διότι παρουσιάστηκε δυσλειτουργία στην αποθήκευση των δεδομένων, πιθανώς εξαιτίας υπερφόρτωσης του συστήματος.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 18 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ), όπως ίσχυε για το επίμαχο φορολογικό έτος: «1. α. Ο υπόχρεος σε υποβολή φορολογικών δηλώσεων υποβάλλει τις φορολογικές δηλώσεις στη Φορολογική Διοίκηση κατά το χρόνο που προβλέπεται από την οικεία φορολογική νομοθεσία. …………………..»
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 67 του ν. 4172/2013: «1. Ο φορολογούμενος που έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του υποχρεούται να δηλώνει όλα τα εισοδήματα του, τα φορολογούμενα με οποιοδήποτε τρόπο ή απαλλασσόμενα, στη Φορολογική Διοίκηση ηλεκτρονικά. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η δήλωση αυτή μπορεί να υποβάλλεται στη Φορολογική Διοίκηση σε έγχαρτη μορφή. …………………..
3. Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι και την 30ή Ιουνίου του αμέσως επόμενου φορολογικού έτους. …………………..
7. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται ειδικότερα ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής, ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, οι εξαιρετικές περιπτώσεις για τις οποίες επιτρέπεται η μη ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης, καθώς και τα δικαιολογητικά ή άλλα στοιχεία τα οποία συνυποβάλλονται με αυτήν. …………………..»
Επειδή, με το άρθρο 31 του ν. 4797/2021 προστέθηκε στο άρθρο 72 του ν. 4172/2013 η παράγραφος 65 ως εξής: «65. Οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2020 υποβάλλονται εμπρόθεσμα μέχρι τη 10η Σεπτεμβρίου 2021. ………»
Επειδή, σύμφωνα με την παράγραφο 1 της Α.1210/2021 με θέμα “Παράταση της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020 φυσικών προσώπων του άρθρου 3 και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013”: «1. Η προθεσμία του πρώτου εδαφίου της παρ. 65 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 για την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020 των φυσικών προσώπων του άρθρου 3 του ν. 4172/2013, παρατείνεται μέχρι και την 15η Σεπτεμβρίου 2021.»
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 54 παρ. 1 περ. α’ και παρ. 2 περ. α’ του ν.4174/2013: «1. Για καθεμία από τις παρακάτω παραβάσεις επιβάλλεται πρόστιμο στον φορολογούμενο ή οποιοδήποτε πρόσωπο, εφόσον υπέχει αντίστοιχη υποχρέωση από τον Κώδικα ή τη φορολογική νομοθεσία που αναφέρεται στο πεδίο εφαρμογής του:
β) δεν υποβάλλει ή υποβάλλει εκπρόθεσμα φορολογική δήλωση, …………………..
2. Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 καθορίζονται ως εξής:
β) εκατό (100) ευρώ, για κάθε παράβαση των περιπτώσεων β΄, γ΄ και δ΄ της παραγράφου 1, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν είναι υπόχρεος τήρησης λογιστικών αρχείων (βιβλίων), …………………..»
Επειδή, στο άρθρο 71 παρ. 1 του ν. 5104/2024 (νέος ΚΦΔ) ορίζεται: «1. Ο φορολογούμενος δύναται να ζητά απαλλαγή από τόκους ή πρόστιμα σε περίπτωση ανωτέρας βίας. Απαλλαγή δεν χορηγείται, αν δεν έχουν εξοφληθεί, πριν από το αίτημα απαλλαγής, όλοι οι φόροι για τους οποίους επιβλήθηκαν τα πρόστιμα. Απαλλαγή δεν χορηγείται για τόκους και πρόστιμα που επιβάλλονται για ανακριβή δήλωση, καθώς και για τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις φοροδιαφυγής.»
Επειδή, εν προκειμένω, η προσφεύγουσα υπέβαλε στις 16/09/2021 την υπ’ αριθμ. ………/2021 αρχική δήλωση φορολογικού έτους 2020, με βάση την οποία εκδόθηκε η με αριθμ. ειδοποίησης ………./16-09-2021 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους
2020. Καθώς η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2020 είχε παραταθεί έως 15/09/2026, εκδόθηκε από τη Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου σε βάρος της προσφεύγουσας η προσβαλλόμενη πράξη προστίμου για εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης.
Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης, προκύπτει ότι η υπ’ αριθμ. ………/2021 δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020 υποβλήθηκε ηλεκτρονικά στις 16/09/2021 και ώρα 00:11, ήτοι με καθυστέρηση έντεκα (11) μόλις λεπτών από τη λήξη της καταληκτικής προθεσμίας υποβολής της 15/09/2021.
Επειδή, η ως άνω χρονική απόκλιση είναι όλως οριακή και δεν καταδεικνύει πρόθεση της προσφεύγουσας να παραβεί τις φορολογικές της υποχρεώσεις ή να αποκομίσει οποιοδήποτε όφελος από την εκπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης, ενώ αντιθέτως προκύπτει σαφής πρόθεση συμμόρφωσης εντός του προβλεπόμενου χρονικού πλαισίου.
Επειδή, η υποβολή πραγματοποιήθηκε μέσω ηλεκτρονικού πληροφοριακού συστήματος, η λειτουργία του οποίου εξαρτάται από τεχνικούς και διαδικαστικούς παράγοντες που δεν τελούν υπό τον απόλυτο έλεγχο του χρήστη, ενώ η ολιγόλεπτη υπέρβαση της προθεσμίας δύναται ευλόγως να συνδέεται με τον χρόνο ολοκλήρωσης της διαδικασίας ηλεκτρονικής υποβολής κατά τις τελευταίες στιγμές πριν τη λήξη της προθεσμίας.
Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, κρίνεται ότι υπό τις ιδιαίτερες συνθήκες της κρινόμενης υπόθεσης η επιβολή του προσβαλλόμενου προστίμου δεν παρίσταται επαρκώς δικαιολογημένη και, ως εκ τούτου, ο σχετικός ισχυρισμός της προσφεύγουσας γίνεται δεκτός.
Την αποδοχή της από 18/03/2026 και με αριθμό ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου …………. ενδικοφανούς προσφυγής της ………………, ΑΦΜ …………….., και την ακύρωση της με αριθμ. ……./03-03-2026 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 54 ΚΦΔ της Προϊσταμένης της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου.
Οριστική φορολογική υποχρέωση της υπόχρεης - καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:
Πρόστιμο άρθρου 54 ΚΦΔ: 0,00 Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία στον υπόχρεο.
Ακριβές Αντίγραφο Με εντολή του Προϊσταμένου της
Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών Η Υπάλληλος του Τμήματος Η Προϊστάμενη της Διοικητικής Υποστήριξης Υποδιεύθυνσης Επανεξέτασης
ΓΡΑΜΜΑΤΩ ΣΚΟΥΡΑ
Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.