TAXHEAVEN
Η πιο αξιόπιστη πηγή φορολογικής ενημέρωσης
Αθήνα 30/06/2026
Τμήμα: Α2
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπ' όψη:
1. Τις διατάξεις :
α. Του άρθρου 72 του Ν. 5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις.» (ΦΕΚ Α’ 58).
β. Του άρθρου 10 της Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020/23-10-2020 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ Β΄ 4738/26-10-2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)» όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ. Της ΠΟΛ.1064/12-04-2017 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ Β΄ 1440/27-04-2017).
δ. Τη με αριθμό Α.1165/22.11.2022 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.» (ΦΕΚ Β’ 6009).
2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την αριθ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ 2759/ τ. Β΄/01.09.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».
4. Την από …………….. και με αριθμό πρωτοκόλλου ………….ηλεκτρονικώς υποβληθείσα ενδικοφανή προσφυγή του ……………………………, κατοίκου …………………………. κατά της υπ’ αριθ. ……………….. πράξης επιβολής προστίμου των άρθρων 53 και 63 του ν. 5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΧΑΝΙΩΝ και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.
5. Την υπ’ αριθ. …………………… πράξη επιβολής προστίμου των άρθρων 53 και 63 του ν. 5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΧΑΝΙΩΝ, της οποίας ζητείται η ακύρωση και την οικεία έκθεση ελέγχου.
6. Τις απόψεις της ανωτέρω φορολογικής αρχής.
7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Α2 τμήματος επανεξέτασης, όπως αυτή αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από ……………… και αριθμό πρωτοκόλλου ……………………. ηλεκτρονικώς υποβληθείσας ενδικοφανούς προσφυγής του ……………………………….., η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά τη μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Με την υπ’ αριθ. ……………………. πράξη επιβολής προστίμου του ν. 5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΧΑΝΙΩΝ, καταλογίσθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος: α) πρόστιμο ύψους 1.200,00€ λόγω μη εγγραφής στην εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου δώδεκα (12) οχημάτων, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 53 του ν.5104/2024 και β) πρόστιμο ποσού 10.000,00€, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 και 2 του άρθρου 63 του ν.5104/2024, λόγω μη διασύνδεσης του εν χρήσει Φ.Η.Μ. με αριθ. μητρώου ………………….. με Τερματικό Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων (EFT/POS), κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 17 του ν.5104/2024.
Η ανωτέρω προσβαλλόμενη πράξη εδράζεται επί της από ………………………. έκθεσης μερικού επιτόπιου ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του ν.4308/2014 (ΕΛΠ) και ν.5104/2024 (ΚΦΔ), του Προϊσταμένου της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ΑΤΤΙΚΗΣ, κατόπιν ελέγχου που διενεργήθηκε δυνάμει της υπ’ αριθ. ……………….. εντολής ελέγχου της ως άνω υπηρεσίας.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ Δυνάμει της υπ’ αριθ. …………………… εντολής ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) και του ν.5104/2024 (ΚΦΔ), διενεργήθηκε από συνεργείο ελέγχου της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ΑΤΤΙΚΗΣ, την 1η/11/2025, επιτόπιος έλεγχος στον προσφεύγοντα ο οποίος διατηρούσε ατομική επιχείρηση με αντικείμενο εργασιών «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΧΩΡΩΝ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ» και τηρούσε απλογραφικά βιβλία.
Στα πλαίσια του ελέγχου ζητήθηκε από τον υπεύθυνο να διενεργηθεί αντιπαραβολικός έλεγχος μεταξύ των καταχωρηθέντων στο Ψηφιακό πελατολόγιο (ΑΑΔΕ) της επιχείρησης οχημάτων και των οχημάτων που βρίσκονταν σταθμευμένα στο χώρο της επιχείρησης κατά την ώρα του ελέγχου. Ο υπάλληλος, ενημέρωσε τον έλεγχο ότι δεν είχαν καταχωρηθεί τα σταθμευμένα οχήματα στο Ψηφιακό πελατολόγιο της ΑΑΔΕ και ότι η επιχείρηση δεν χρησιμοποιεί την εν λόγω εφαρμογή, αφού o ιδιοκτήτης της επιχείρησης είναι προσωρινά κρατούμενος. Από τον επιτόπιο έλεγχο διαπιστώθηκε ότι δώδεκα (12) οχήματα που είχαν εισέλθει στον χώρο της επιχείρησης πριν την είσοδο του ελέγχου σε αυτή, δεν είχαν καταχωρηθεί στο Ψηφιακό πελατολόγιο της ΑΑΔΕ, ως οχήματα που έχουν κάνει είσοδο στον χώρο της επιχείρησης, όπως είχε υποχρέωση η ελεγχόμενη οντότητα.
Επιπλέον, ο έλεγχος ζήτησε από την ελεγχόμενη οντότητα να προχωρήσει σε μία ηλεκτρονική συναλλαγή μέσω POS, ώστε να ελεγχθεί η διασύνδεση του με εν χρήσει ΦΗΜ, ωστόσο διαπιστώθηκε ότι η ελεγχόμενη οντότητα δεν διαθέτει EFT/POS και συνεπώς δεν υφίσταται διασύνδεση, κατά παράβαση των συνδυασμένων διατάξεων του άρθρου 17 του ν.5104/2024, της ΠΟΛ. 1057/2023 και της Κ.Υ.Α. 8139/2024.
Για τις προαναφερθείσες διαπιστώσεις επιδόθηκε στον υπάλληλο της επιχείρησης κ. ………………… o οποίος παρευρισκόταν κατά τον έλεγχο το υπ. αριθ. ……………………. Σ.Δ.Ε. (Σημείωμα Διαπιστώσεων Ελέγχου) — Κλήση προς Ακρόαση, δυνάμει του οποίου κλήθηκε η ελεγχόμενη οντότητα όπως, εντός είκοσι (20) ημερών από την επίδοσή του, υποβάλλει εγγράφως στην ελέγχουσα υπηρεσία τις απόψεις της, ως προς τις διαπιστωθείσες παραβάσεις που αναφέρονται στο ως άνω Σημείωμα Διαπιστώσεων Ελέγχου (Σ.Δ.Ε), προσκομίζοντας και οποιοδήποτε σχετικό έγγραφο στοιχείο και β) ο υπ' αριθ. ………………….. Προσωρινός Προσδιορισμός Προστίμου (άρθρ. 65 και 33 του Ν.51Ο4/2Ο24) .
Εντός της τεθείσας προθεσμίας, o εξουσιοδοτούμενος δικηγόρος του προσφεύγοντος υπέβαλε, στις ……………….., μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, Υπόμνημα με τις ενστάσεις του προσφεύγοντος επί των διαπιστώσεων ελέγχου, ωστόσο ο έλεγχος δεν αποδέχτηκε τους ισχυρισμούς του.
Κατόπιν των ανωτέρω, η Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ΑΤΤΙΚΗΣ, προέβη στη σύνταξη της από ……………….. έκθεσης μερικού επιτόπιου ελέγχου, η οποία διαβιβάστηκε στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. ΧΑΝΙΩΝ και ο Προϊστάμενος αυτής προέβη στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης επιβολής προστίμου των άρθρων 53 και 63 του ν.5104/2024.
Ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά να γίνει αυτή δεκτή και να ακυρωθεί άλλως να τροποποιηθεί η προσβαλλόμενη πράξη επιβολής προστίμου, προβάλλοντας τους κάτωθι λόγους:
1. Αντικειμενική αδυναμία συμμόρφωσης – Παραβίαση της γενικής αρχής «impossibilium nulla est obligatio».
2. Συνδρομή ανωτέρας βίας.
3. Παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας.
4. Έλλειψη ειδικής και επαρκούς αιτιολογίας και παραβίαση της αρχής της προηγούμενης ακρόασης.
5. Εσφαλμένη εφαρμογή των διατάξεων περί προστίμων – Έλλειψη υπαιτιότητας – Παραβίαση της αρχής της χρηστής διοίκησης.
Ως προς τον 1ο, 2ο και 5ο ισχυρισμό
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 17 «Υποχρεωτική διασύνδεση των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης ημεδαπής και αλλοδαπής με τη Φορολογική Διοίκηση» του ν. 5104/2024, ορίζεται ότι: «1. α) Οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) που έχουν υποχρέωση χρήσης ή χρησιμοποιούν τερματικά «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)», ημεδαπών ή αλλοδαπών παρόχων, διασυνδέονται και παρέχουν στη Φορολογική Διοίκηση πληροφορίες για τις συναλλαγές που εκτελούνται μέσω αυτών είτε μέσω διασύνδεσης των τερματικών με Φορολογικούς Ηλεκτρονικούς Μηχανισμούς (Φ.Η.Μ.) είτε απευθείας με τα πληροφοριακά συστήματα της Φορολογικής Διοίκησης. Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης του πρώτου εδαφίου, οι οντότητες χρησιμοποιούν τερματικά Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης («Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS») που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18.
β) Οι οντότητες της περ. α) που είναι υπόχρεες σε αποδοχή πληρωμών ή αποδέχονται πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό ή αποδέχονται πληρωμές που ενσωματώνουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, υποχρεούνται να αποδέχονται τις σχετικές πληρωμές στο Σημείο Πώλησης είτε μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)», είτε μέσω Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων. Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης του πρώτου εδαφίου, οι οντότητες είτε χρησιμοποιούν τερματικά Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων «EFT/POS» είτε χρησιμοποιούν Παρόχους Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, που αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18 σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε..».
Επειδή, με τις διατάξεις των παρ. 11 και 17 του άρθρου 83 «Εξουσιοδοτικές διατάξεις», του ν. 5104/2024, όπως ίσχυε κατά χρόνο έκδοσης της προσβαλλόμενης πράξης, ορίζεται ότι: «11.
Με απόφαση του Διοικητή δύναται να προσδιορίζονται οι κατηγορίες των φορολογουμένων που υποχρεούνται να παρέχουν αυτομάτως πληροφορίες για την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, ο τρόπος, ο χρόνος και η διαδικασία υποβολής των πληροφοριών αυτών, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 14, περί πληροφοριών από τον φορολογούμενο. [...] 17. Με απόφαση του Διοικητή καθορίζονται: α) ο τρόπος, ο χρόνος, η έκταση εφαρμογής, η διαδικασία, οι υπόχρεοι, οι όροι και οι προϋποθέσεις διασύνδεσης με τη Φορολογική Διοίκηση των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων (EFT/POS) ημεδαπής και αλλοδαπής ή των λογισμικών Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την αποδοχή πληρωμών στο Σημείο Πώλησης, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 17 και β) ο τύπος, το περιεχόμενο, η διαδικασία και ο χρόνος υποβολής των δηλώσεων συμβατότητας της παρ. 3 του άρθρου 17, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρ. 3.».
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 63 «Παραβάσεις σχετικές με τη διασύνδεση των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης» του ν. 5104/2024, ορίζεται ότι: «1. Σε οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) που έχουν υποχρέωση χρήσης ή χρησιμοποιούν τερματικά «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)» και δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης αυτών με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ή έχουν υποχρέωση αποδοχής πληρωμών ή αποδέχονται πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, ή αποδέχονται πληρωμές που ενσωματώνουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και δεν αποδέχονται τις σχετικές πληρωμές στο Σημείο Πώλησης είτε μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων «EFT/POS» είτε μέσω Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων που αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε., επιβάλλεται πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος ή είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος. Το πρόστιμο του πρώτου εδαφίου μειώνεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%), όταν επιβάλλεται σε οντότητες του πρώτου εδαφίου που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε οικισμούς με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, πλην των τόπων που έχουν ανακηρυχθεί ως τουριστικοί με το π.δ. 899/1976 (Α’ 329) και το π.δ. 664/1977 (Α’ 222).
2. Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα της παρ. 1 διπλασιάζονται και για κάθε επόμενη ίδια παράβαση εντός πενταετίας από την κοινοποίηση της αρχικής πράξης επιβολής προστίμου τριπλασιάζονται. Για την εφαρμογή της παρούσας, ως «αρχική πράξη επιβολής προστίμου» νοείται η παλαιότερη πράξη για την ίδια παράβαση που κοινοποιήθηκε εντός της ίδιας πενταετίας.».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 84 «Μεταβατικές διατάξεις» του ν.5104/2024, ορίζεται ότι: «4.
Πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση των ν. 4174/2013 (Α' 170) και 4987/2022 (Α' 206) εξακολουθούν να ισχύουν.».
Επειδή, με τις διατάξεις της Α.1098/13-07-2022 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα «Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών (πρωτόκολλο επικοινωνίας) και λοιπές λειτουργίες, για την διασύνδεση μεταξύ Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών και EFT/POS τερματικών.
Υλοποίηση επί της αρχής «είσπραξη μέσω κάρτας -υποχρεωτική έκδοση απόδειξης από Φ.Η.Μ.», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, ορίζεται ότι:
[...] Ορίζουμε την υποχρέωση, τον τρόπο και τις διαδικασίες διασφάλισης έκδοσης από ΦΗΜ στοιχείων επί συναλλαγών για τις οποίες η είσπραξη διενεργείται μέσω κάρτας και αποστολής αυτών στο Πληροφοριακό Σύστημα των ΦΗΜ και προσδιορίζουμε τις τεχνικές προδιαγραφές για την ανάπτυξη πρωτοκόλλου επικοινωνίας μεταξύ των ΦΗΜ της επιχείρησης και των τερματικών αποδοχής καρτών που αυτή χρησιμοποιεί καθώς και λοιπές λειτουργίες.
[...] Άρθρο 2 Υποχρέωση διασύνδεσης μεταξύ Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) και EFT/POS τερματικών.
Η υποχρέωση της διασύνδεσης, αφορά στις οντότητες που εκδίδουν λογιστικά στοιχεία μέσω Φ.Η.Μ. (Φ.Τ.Μ., Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., Α.ΔΗ.Μ.Ε.), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4308/2014 (Α' 251) και ταυτόχρονα έχουν την υποχρέωση χρήσης EFT POS. [...]».
Επειδή, με τις διατάξεις της Α.1157/12-10-2023 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (ΚΦΔ). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β' 1826) απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, ορίζεται ότι: «[...] Άρθρο 1 Χρόνος και διαδικασία διασύνδεσης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251) με τα Ταμειακά τους Συστήματα, και την Α.Α.Δ.Ε.
1. ΟΡΙΣΜΟΙ 1.1 Ως «Πάροχος Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirer)»: Το νομικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες εκτέλεσης πράξεων είτε μέσω πληρωμής με κάρτα πληρωμής (πιστωτικής, χρεωστικής, προπληρωμένης κ.λπ.) είτε μέσω μεταφοράς πίστωσης. Οι υπηρεσίες αποδοχής καρτών και εκτέλεσης μεταφορών πίστωσης (όπως η υπηρεσία IRIS payments) παρέχονται εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών προς μια συμβεβλημένη οντότητα του άρθρου 1 του ν.4308/2014, προκειμένου η τελευταία να είναι σε θέση να δέχεται την καταβολή του αντιτίμου των αγαθών ή/και υπηρεσιών, δια της χρήσης καρτών πληρωμών ή υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.
1.2 Ως «Πάροχος Μέσων Πληρωμών (NSP)»: Το νομικό πρόσωπο που δραστηριοποιείται στην παροχή και διαχείριση τερματικών μηχανημάτων POS καθώς και στην παροχή υπηρεσιών που περιλαμβάνουν τη σύνδεση των τερματικών POS στις υπόχρεες οντότητες του άρθρου 1 του ν.4308/2014, την παροχή και εγκατάσταση λογισμικού στα τερματικά, τις υπηρεσίες συντήρησης/ επισκευής επί του τερματικού, καθώς και τη συλλογή και τη διόδευση συναλλαγών για λογαριασμό των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirer) ή του Συστήματος Ηλεκτρονικών Πληρωμών (όπως το διατραπεζικό σύστημα ΔΙΑΣ). Ο Πάροχος Μέσων Πληρωμών (NSP) δύναται να συμβάλλεται τόσο με Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirer) όσο και απευθείας με τις υπόχρεες οντότητες του άρθρου 1 του ν.4308/2014.
1.3 Ως «Χρήστης υπηρεσιών πληρωμών»: Η οντότητα του άρθρου 1 του ν.4308/2014 που ως δικαιούχος. χρησιμοποιεί υπηρεσίες εκτέλεσης πράξεων πληρωμής είτε με κάρτα είτε μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία IRIS payments.
1.4 Ως «Μέσο Πληρωμών»: Η εξατομικευμένη συσκευή και/ή σειρά διαδικασιών που έχει συμφωνηθεί μεταξύ του Χρήστη υπηρεσιών πληρωμών και του Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirer), που χρησιμοποιείται για την εκκίνηση εντολής πληρωμής με κάρτα, καθώς και για την αποδοχή πληρωμών μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία IRIS payments. Ειδικότερα, περιλαμβάνονται όλες οι διαθέσιμες συσκευές (πχ. ενσύρματο τερματικό POS, mobile POS), μέθοδοι και εφαρμογές (πχ. soft POS) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποδοχή καρτών τόσο με φυσική παρουσία κάρτας, όσο και χωρίς φυσική παρουσία κάρτας (e-commerce πλατφόρμες), καθώς και για την αποδοχή πληρωμών στο Σημείο Πώλησης, μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία IRIS payments.
[...] 1.8. Ως «Ταμειακό Σύστημα»: Το σύστημα που χρησιμοποιεί η οντότητα του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 για την έκδοση παραστατικών συναλλαγών εσόδων με δυνατότητα έκδοσης/δημιουργίας λοιπών παραστατικών για την παρακολούθηση των εισπράξεων και επιστροφών για την ίδια και για λογαριασμό τρίτων.
[...]
2. ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ 2.1. Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αμέσως μετά την υποβολή της δήλωσης συμμόρφωσης του άρθρου 18 ΚΦΔ, όπως αυτή ρυθμίζεται στην υπό στοιχεία Α.1156/2023 απόφαση του Διοικητή ΑΑΔΕ, καθώς και οι Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ), αμέσως μετά την πιστοποίησή τους από την Επιτροπή Ελέγχου Καταλληλότητας λογισμικού Παρόχου ή Ιδιοπαρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων της υπό στοιχεία Α.1112/2025 απόφασης του Διοικητή ΑΑΔΕ για την παροχή υπηρεσιών αποδοχής άμεσων πληρωμών, υποχρεούνται να προβούν αμελλητί σε όλες τις, κατά περίπτωση, απαιτούμενες ενέργειες, ώστε οι υπηρεσίες εκτέλεσης πράξεων πληρωμών που παρέχουν ή/και τα Μέσα Πληρωμών που διαθέτουν στους Χρήστες υπηρεσιών πληρωμών, να πληρούν τις λειτουργικές απαιτήσεις των υπό στοιχεία Α.1098/2022 και Α.1155/2023 αποφάσεων του Διοικητή της ΑΑΔΕ.
2.2. Με σκοπό την κατά προτεραιότητα αναβάθμιση των υφιστάμενων, κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας, Μέσων Πληρωμών των Χρηστών υπηρεσιών πληρωμών που υποχρεούνται να χρησιμοποιούν ΦΗΜ ή αντί αυτού, Πάροχο Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ), σύμφωνα με τις παρ. 8 και 10 του άρθρου 12 του ν. 4308/2014 ή χρησιμοποιούν προαιρετικά ΦΗΜ, η Α.Α.Δ.Ε. αποστέλλει στους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) αρχείο, το οποίο περιλαμβάνει τα προς, κατά προτεραιότητα, αναβάθμιση Μέσα Πληρωμών των ως άνω Χρηστών υπηρεσιών πληρωμών, στα οποία οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) εμφανίζονται ως διαχειριστές στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών.
2.3. Οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) υποχρεούνται να ενημερώνουν την Α.Α.Δ.Ε. το αργότερο σε ημερήσια βάση για τα Μέσα Πληρωμών διαχείρισής τους, στα οποία ολοκληρώθηκε η αναβάθμιση την προηγούμενη ημέρα.
2.4. Η Α.Α.Δ.Ε. ενημερώνει τους Χρήστες υπηρεσιών πληρωμών για τη δυνατότητα αναβάθμισης κάθε Μέσου Πληρωμών που διαθέτουν. Η ενημέρωση συντελείται με την αποστολή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και την ανάρτηση σχετικής ειδοποίησης στη θυρίδα τους (Τα Μηνύματά μου) στην ψηφιακή πύλη «myAADE», καθώς και με την αναγραφή ένδειξης «Προς Αναβάθμιση» στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών.
2.5. Η ΑΑΔΕ ενημερώνει κάθε Χρήστη υπηρεσιών πληρωμών για την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του συνόλου των Μέσων Πληρωμών που αυτός διαθέτει. Η ενημέρωση συντελείται με την αποστολή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και την ανάρτηση σχετικής ειδοποίησης στη θυρίδα τους (Τα Μηνύματά μου) στην ψηφιακή πύλη "myAADE".
Περαιτέρω, οι Χρήστες υπηρεσιών πληρωμών που έχουν υποχρέωση διασύνδεσης των ΦΗΜ τους με τα Μέσα Πληρωμών και την ΑΑΔΕ οφείλουν να προβούν σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για την τυχόν αναβάθμιση των Ταμειακών Συστημάτων τους και τη διασύνδεσή τους με τα Μέσα Πληρωμών που διαθέτουν, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 15Β ΚΦΔ:
α) Έως 31/3/2024, εφόσον διασυνδέονται σύμφωνα με το πρωτόκολλο επικοινωνίας της υπό στοιχεία Α.1098/2022 (Β'3940) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ.
β) Έως 30/4/2024, εφόσον οι υπόχρεες οντότητες προτίθενται να αντικαταστήσουν το Ταμειακό τους Σύστημα με σύστημα στο οποίο το Ταμειακό Σύστημα και το Μέσο Πληρωμών ενσωματώνονται σε μία συσκευή (ΑΙΙ in one - Cash Register/POS) και δηλώσουν την πρόθεσή τους στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών στην ψηφιακή πύλη «myAADE» το αργότερο έως 29/3/2024.
γ) Έως και την 30.9.2024, εφόσον διασυνδέονται σύμφωνα με το πρωτόκολλο επικοινωνίας της υπό στοιχεία Α.1155/2023 (Β'5992) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ και εξαιρετικά έως και την 29.11.2024, στην περίπτωση που διαθέτουν έκδοση Εμπορικού/ Λογιστικού Προγράμματος Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP»), το οποίο αδυνατεί για τεχνικούς λόγους να διασυνδεθεί με τον τύπο Μέσου Πληρωμών που διαθέτει η οντότητα. Η εν λόγω αδυναμία διασύνδεσης προκύπτει από τον Πίνακα ετοιμότητας διασύνδεσης μοντέλων POS με εκδόσεις Εμπορικών/Λογιστικών Προγραμμάτων Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP»), ο οποίος βρίσκεται αναρτημένος στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ στη διαδρομή Διασύνδεση POS Ταμειακών Συστημάτων -> Πρωτόκολλα/Τεκμηρίωση για διασύνδεση με βάση την υπό στοιχεία Α.1155/2023.
δ) Έως και την 31.12.2025, εφόσον έχουν ήδη προβεί σε υλοποιήσεις διασύνδεσης του Ταμειακού Συστήματος με τα Μέσα Πληρωμών που διαθέτουν, οι οποίες καίτοι δεν συμμορφώνονται επακριβώς με τα πρωτόκολλα των υπό στοιχεία Α.1098/2022 ή Α.1155/2023, κατά περίπτωση, αποφάσεων, δεν επιτρέπουν κατ' ελάχιστο, την ελεύθερη πληκτρολόγηση ποσού στο Μέσο Πληρωμής και εφόσον η ΑΑΔΕ λάβει σχετική ενημέρωση από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών.
[...] Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 63 ΚΦΔ.
2.6. Οντότητες που έχουν ήδη προβεί σε διασύνδεση των Ταμειακών τους Συστημάτων με τα Μέσα Πληρωμών που διαθέτουν, υποχρεούνται, σε περίπτωση που προτίθενται να αντικαταστήσουν τα διασυνδεδεμένα Ταμειακά Συστήματα ή/και οποιοδήποτε από τα ενεργά διασυνδεδεμένα Μέσα Πληρωμών που διαθέτουν, με άλλα Ταμειακά Συστήματα ή/και Μέσα Πληρωμών, να διασφαλίσουν την εκ νέου διασύνδεση των διάδοχων Ταμειακών Συστημάτων ή/και Μέσων Πληρωμών, άμεσα εφόσον διασυνδέονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Α.1098/2022 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ ή σύμφωνα με τις ειδικότερες προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 6 της υπό στοιχεία Α.1155/2023 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ, εφόσον διασυνδέονται βάσει των οριζομένων σε αυτή. Το προηγούμενο εδάφιο καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις διασύνδεσης σύμφωνα με την περ. γ' της παρ. 2.5 με την επιφύλαξη ωστόσο των οριζόμενων στην περ. δ' της παρ. 2.5 καθώς και των παρ. 2.8 και 2.9.
[…] 2.8. Οι οντότητες που εκδίδουν τα λογιστικά τους στοιχεία με τη χρήση ΕΑΦΔΣΣ ή είναι κάτοχοι αυτών και έχουν υποχρέωση δήλωσης οριστικής παύσης τους έως και την 31.7.2024, έχουν υποχρέωση διασύνδεσης των Μέσων Πληρωμών που διαθέτουν με το Ταμειακό Σύστημά τους που λειτουργεί είτε με ΦΗΜ είτε με Πάροχο Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων και με το οποίο αντικαθιστούν την οριστικώς αποσυρόμενη ΕΑΦΔΣΣ, έως και την 31.7.2024 εφόσον η διασύνδεση ακολουθεί τα οριζόμενα στην Α.1098/2022 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ και έως και την 30.9.2024 εφόσον η διασύνδεση ακολουθεί τα οριζόμενα στην Α.1155/2023 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ. Τα ανωτέρω δεν αίρουν την υποχρέωση διασύνδεσης λοιπών τύπων ΦΗΜ πλην ΕΑΦΔΣΣ ή λογισμικού Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων που η οντότητα τυχόν χρησιμοποιεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 2.5 ή 2.7 κατά περίπτωση. [...]».
Επειδή, στις διατάξεις της Ε.2044/19-06-2024 με θέμα «Παροχή διευκρινίσεων περί της υποχρεωτικής διασύνδεσης των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS) των οντοτήτων με τα ταμειακά τους συστήματα και την ΑΑΔΕ.», αναφέρεται ότι: «[...] Α. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΩΝ ΟΝΤΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 1 ΤΟΥ
Ν.4308/2014 ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΟΡΙΖΟΜΕΝΑ ΣΤΙΣ ΥΠΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Α.1098/2022 ΚΑΙ
Α.1155/2023 ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΑΑΔΕ
1. Η υποχρέωση διασύνδεσης των οντοτήτων του άρθρου 1 του ν.4308/2014 που διαθέτουν Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ) που δεν συνεργάζεται με ενδιάμεσο Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (ERP) εξειδικεύεται στις διατάξεις της υπό στοιχεία Α.1098/2022 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ.
2. Η υποχρέωση διασύνδεσης των οντοτήτων που διαθέτουν ΦΗΜ που συνεργάζεται με ενδιάμεσο Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (ERP) εξειδικεύεται στις διατάξεις των υπό στοιχεία Α.1155/2023 και Α.1098/2022 αποφάσεων του Διοικητή της ΑΑΔΕ. Οι οντότητες που υπέχουν υποχρέωση διασύνδεσης έχουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν τα όσα ορίζονται είτε στη μία είτε στην άλλη Απόφαση ανάλογα με τις επιχειρησιακές τους απαιτήσεις. [...]».
Επειδή, με τις διατάξεις της Α.1057/10-04-2025 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα: «Καθορισμός των κατηγοριών φορολογουμένων, οι οποίοι υποχρεούνται να παρέχουν αυτομάτως πληροφορίες για την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, του τρόπου, του χρόνου και της διαδικασίας υποβολής των πληροφοριών αυτών, καθώς και κάθε άλλου αναγκαίου θέματος για την εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων», ορίζεται ότι: «ΑΡΘΡΟ 1 ΕΝΝΟΙΑ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΕΛΑΤΟΛΟΓΙΟΥ
1. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο αποτελεί την εφαρμογή εγγραφής και απεικόνισης συναλλαγών χονδρικής ή λιανικής των υπόχρεων οντοτήτων του άρθρου 2 με λήπτες των σχετικών υπηρεσιών, σε πραγματικό χρόνο και σε κάθε περίπτωση πριν την έναρξη παροχής των υπηρεσιών αυτών.
[...]
ΑΡΘΡΟ 2 ΕΚΤΑΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ ΤΗΡΗΣΗΣ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΕΛΑΤΟΛΟΓΙΟΥ Οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α’ 251), που δραστηριοποιούνται στους κλάδους συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων, φανοποιείων, τοποθέτησης συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα, χώρων στάθμευσης, πλυντηρίων και επιχειρήσεων ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων σύμφωνα με τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας του Παραρτήματος της παρούσας, το οποίο και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής και ανεξάρτητα αν αυτοί αντιστοιχούν σε κύρια ή δευτερεύουσα δραστηριότητά τους, υποχρεούνται να τηρούν Ψηφιακό Πελατολόγιο.
[...]
ΑΡΘΡΟ 4 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΕΛΑΤΟΛΟΓΙΟΥ
1. Η εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου τηρείται στη ψηφιακή πύλη της ΑΑΔΕ (myaade.gov.gr).
2. Οι υπόχρεες οντότητες δύνανται να παραχωρούν εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στην εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου σε φυσικά πρόσωπα της επιλογής τους.
[...]
ΑΡΘΡΟ 5 ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ Σε περίπτωση απώλειας διασύνδεσης με την εφαρμογή, τα δεδομένα καταχωρούνται αμελλητί με την αποκατάσταση της διασύνδεσης.
ΑΡΘΡΟ 6 ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ [...] Κάθε εγγραφή συνιστά υποβολή πληροφοριακής δήλωσης. Κάθε εκπρόθεσμη εγγραφή θεωρείται ως εκπρόθεσμη υποβολή πληροφοριακής δήλωσης, κάθε ελλιπής εγγραφή ως ελλιπής υποβολή πληροφοριακής δήλωσης και κάθε μη εγγραφή ως παράλειψη υποβολής πληροφοριακής δήλωσης. Οι παραβάσεις του δεύτερου εδαφίου επισύρουν τις κυρώσεις των διατάξεων της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 53 του ν. 5104/2024 «ΚΦΔ». [...]».
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 «Κυρώσεις για παράλειψη υποβολής ή εκπρόθεσμη υποβολή φορολογικών δηλώσεων και δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα και παράλειψη χορήγησης στοιχείων που ζητούνται από τη Φορολογική Διοίκηση» του ν. 5104/2024, ορίζεται ότι: «1. Με την επιφύλαξη του οίκοθεν προσδιορισμού της παρ. 4 του άρθρου 36, σε φορολογούμενους που παραλείπουν να υποβάλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα φορολογικές δηλώσεις και δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα από τις οποίες δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου ή δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ για κάθε παράβαση.
[...]».
Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, την …………………, ημέρα Σάββατο και ώρα 11:36 πμ, ελεγκτές της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ΑΤΤΙΚΗΣ, διενήργησαν μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο στην έδρα της ατομικής επιχείρησης του προσφεύγοντος, για τη διαπίστωση της ορθής εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4308/2014. Από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι: α) η επιχείρηση δεν χρησιμοποιεί την εφαρμογή του Ψηφιακού πελατολογίου της ΑΑΔΕ, ως εκ τούτου δεν είχαν καταχωρηθεί τα σταθμευμένα, κατά την ώρα του ελέγχου, δώδεκα (12) οχήματα στην εν λόγω εφαρμογή και β) η ελεγχόμενη οντότητα δεν διέθετε EFT/POS συνδεδεμένο με τον εν χρήσει ΦΗΜ με αριθ. μητρώου ……………….
Επειδή, για τις διαπιστωθείσες παραβάσεις επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ποσού 11.200,00€. Ειδικότερα επιβλήθηκε: α) το πρόστιμο του άρθρου 63 παρ. 1 του ν.5104/2024 ύψους 10.000,00€ για τη μη διασύνδεση του εν χρήσει ΦΗΜ με τερματικό Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (EFT/POS) και β) το πρόστιμο του άρθρου 53 παρ. 1 του ν.5104/2024 ύψους 1.200,00€, ήτοι 100,00€ για κάθε παράλειψη καταχώρισης στην εφαρμογή «Ψηφιακό Πελατολόγιο» των οχημάτων που εισέλθει και σταθμεύσει στον χώρο των εγκαταστάσεων του προσφεύγοντος (100 x 12).
Επειδή, ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι συντρέχει πρόδηλη και αποδεδειγμένη περίπτωση ανωτέρας βίας και αντικειμενικής αδυναμίας συμμόρφωσης εκ μέρους του τόσο ως προς την υποχρέωση ύπαρξης POS, όσο και ως προς την υποχρέωση τήρησης ψηφιακού πελατολογίου.
Συγκεκριμένα ισχυρίζεται ότι η αδυναμία αυτή δεν οφείλεται σε υπαιτιότητά του, καθώς διέθετε νόμιμα μηχάνημα αυτόματων τραπεζικών συναλλαγών (POS), το οποίο ωστόσο κατασχέθηκε από την Ελληνική Αστυνομία στις ………………. στο πλαίσιο ποινικής έρευνας. Περαιτέρω, στο πλαίσιο της ίδιας υπόθεσης συνελήφθη και τέθηκε σε καθεστώς προσωρινής κράτησης (προφυλάκισης) στο Κατάστημα Κράτησης ……………., η οποία συνεχίζεται αδιαλείπτως μέχρι και σήμερα. Ο δε φορολογικός έλεγχος διενεργήθηκε μετά την προφυλάκισή του, δηλαδή σε χρονικό σημείο κατά το οποίο ήταν αντικειμενικά αδύνατο για εκείνον να προβεί στην απόκτηση νέου POS, δεδομένου ότι η επιχείρηση λειτουργούσε μόνο από έναν αλλοδαπό υπάλληλο (υπήκοος Πακιστάν), ο οποίος δεν είχε εξουσιοδότηση, ούτε δικαιοδοσία να συνάψει σύμβαση με τράπεζα για νέο POS. Επιπλέον ο εν λόγω υπάλληλος δεν έχει ουδεμία γνώση καταχώρισης οχημάτων στο σύστημα του ψηφιακού πελατολογίου, καθώς δεν είναι γνώστης της ελληνικής γραφής και ανάγνωσης. Συνεπώς, όπως ισχυρίζεται, η μη ύπαρξη POS αλλά και η μη καταχώριση των οχημάτων που βρίσκονταν στο χώρο του πάρκινγκ στο σύστημα της ΑΑΔΕ, κατά τον χρόνο του ελέγχου δεν οφείλονται σε παράλειψή του, αλλά σε περιστάσεις ανώτερης βίας και αντικειμενικής αδυναμίας. Προς επίρρωση του ισχυρισμού του, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, προσκομίζει και επικαλείται, μεταξύ άλλων, έγγραφο της Ελληνικής Αστυνομίας με τίτλο «ΈΚΘΕΣΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΩΣ», σύμφωνα με το οποίο την …………….., στα πλαίσια προανάκρισης για παραβάσεις των νομοθετικών διατάξεων περί ναρκωτικών, διενεργήθηκε σωματική έρευνα στον προσφεύγοντα και κατάσχεση των ανευρεθέντων αντικειμένων, μεταξύ των οποίων και μίας (1) συσκευής Smart POS Terminal.
Επειδή, βάσει των στοιχείων που τηρούνται στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών, σύμφωνα με τις Δηλώσεις Μέσων Πληρωμών που υποβάλλουν οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirerς) ή/και οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών, ο προσφεύγων διέθετε τρία (3) τερματικά POS ως κάτωθι:
| TID | Ημ έναρξης σύμβασης |
Είδος μέσου πληρωμών |
Ημ. ενεργοποίησης |
Επωνυμία Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirer) |
Επωνυμία Παρόχου Μέσων Πληρωμών (NSP) |
|---|---|---|---|---|---|
| ……………. | 21/03/2025 | softPOS | 11/05/2023 | ……………. | ……………. |
| ……………. | 21/03/2025 | softPOS | 20/10/2023 | ……………. | ……………. |
| ……………. | 21/03/2025 | softPOS | 19/12/2023 | ……………. | ……………. |
Συνεπώς προκύπτει ότι ο προσφεύγων, εκτός της κατασχεθείσας, διέθετε δύο (2) επιπλέον συσκευές POS για τις οποίες είχε ήδη συναφθεί σύμβαση με Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών. Ως εκ τούτου αβάσιμα προβάλλεται ο ισχυρισμός της μη δυνατότητας απόκτησης νέου POS λόγω αντικειμενικής αδυναμίας.
Επειδή, ο έλεγχος διενεργήθηκε σε λειτουργούσα επιχείρηση, παρά την προφυλάκιση του προσφεύγοντος, γεγονός από το οποίο τεκμαίρεται η βούληση του προσφεύγοντος για τη συνέχιση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας κατά το χρονικό διάστημα της παραμονής του στο Κατάστημα Κράτησης …………….. Ως εκ τούτου, ως λειτουργούσα επιχείρηση, η ελεγχόμενη οντότητα, με ευθύνη του προσφεύγοντος, όφειλε να διαθέτει την οργάνωση και τα μέσα να συμμορφωθεί με τις φορολογικές ή άλλες υποχρεώσεις της, στα πλαίσια του αντικείμενου δραστηριότητάς της.
Επειδή, η ευθύνη λειτουργίας της επιχείρησης σύμφωνα με τις διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας είναι αντικειμενική, οι δε κυρώσεις που επιβάλλονται για φορολογικές παραβάσεις είναι τυπικές, ανεξάρτητα από την υπαιτιότητα του υπόχρεου προσώπου. Επιπλέον, ο ίδιος ο προσφεύγων φέρει την ευθύνη λειτουργίας της επιχείρησης σύμφωνα με τις διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας και στο βαθμό που από τα στοιχεία του φακέλου δεν αποδεικνύεται ότι ο προσφεύγων επέδειξε τη δέουσα επιμέλεια, δεδομένης της, παρά την προφυλάκισή του συνέχισης άσκησης της δραστηριότητας της επιχείρησής του, για την εκτέλεση της διασύνδεσης του ταμειακού συστήματος της επιχείρησης με ένα εκ των λοιπών διαθέσιμων τερματικό POS ή/και την ορθή τήρηση του ψηφιακού πελατολογίου, ο επικαλούμενος λόγος περί έλλειψης ευθύνης και υπαιτιότητας απορρίπτεται ως αβάσιμος.
Επειδή, περαιτέρω, η μη γνώση χρήσης ηλεκτρονικών εφαρμογών ή τα γλωσσικά εμπόδια του αλλοδαπού υπαλλήλου, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τη λειτουργία της επιχείρησης, με ιδία βούληση του προσφεύγοντος και εν απουσία του, δεν αίρουν την ευθύνη συμμόρφωσης με τη φορολογική νομοθεσία, όπως αβάσιμα ισχυρίζεται ο προσφεύγων.
Επειδή, η διοίκηση, κατά την έκδοση των διοικητικών πράξεων, δεσμεύεται από το εκάστοτε ισχύον δίκαιο, ενώ κρίσιμο νομικό καθεστώς των διοικητικών πράξεων είναι το ισχύον κατά τον χρόνο εκδόσεως τους, όπως δέχεται το ΣτΕ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι εφαρμοζόμενες φορολογικές διατάξεις επιβάλλουν δέσμια αρμοδιότητα της διοίκησης, οι δε προϋποθέσεις επιβολής των προσβαλλόμενων μέτρων καθορίζονται κατά τρόπο γενικό, αλλά σαφή, συγκεκριμένο και αντικειμενικό από τον ίδιο το νόμο, έτσι ώστε το αρμόδιο διοικητικό όργανο, κατά την έκδοση των ατομικών διοικητικών πράξεων να περιορίζεται στην απλή διαπίστωση των προϋποθέσεων αυτών, όπως συνέβη στην προκειμένη περίπτωση, και όχι στη δυνατότητα παραβίασης των τυπικών αυτών και στην εφαρμογή τους κατά διακριτική ευχέρεια.
Επειδή, περαιτέρω, γίνεται δεκτό από τη νομολογία ότι τα πρόστιμα είναι διοικητικές κυρώσεις και για την επιβολή τους δεν απαιτείται, ούτε εξετάζεται η ύπαρξη δόλου (πρόθεσης), αλλά αρκεί μόνο η διαπίστωση της παράβασης, χωρίς να απαιτείται η συνδρομή της υποκειμενικής υπαιτιότητας εκ μέρους του υπόχρεου (ΣτΕ 2074/1982), ως εκ τούτου οι ισχυρισμοί του προσφεύγοντος απορρίπτονται ως αβάσιμοι.
Ως προς τον 3ο ισχυρισμό
Επειδή, σύμφωνα με το κατά πάγια νομολογία περιεχόμενο της αρχής της αναλογικότητας, οι επιβαλλόμενοι από τον κοινό νομοθέτη και τη διοίκηση περιορισμοί στην άσκηση των ατομικών δικαιωμάτων πρέπει να είναι μόνο οι αναγκαίοι και να συνάπτονται προς τον υπό του νόμου επιδιωκόμενο σκοπό. Ένα μέτρο που προβλέπεται από διάταξη νόμου ως κύρωση για παράβαση διατάξεως, τότε μόνον αντίκειται στην αρχή της αναλογικότητας, όταν από το είδος ή τη φύση του είναι προδήλως ακατάλληλο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού ή όταν οι δυσμενείς συνέπειες του μέτρου τελούν σε προφανή δυσαναλογία ή υπερακοντίζουν τον επιδιωκόμενο σκοπό (ΟλΣτΕ 990/2004, ΣτΕ 1249/2010). Όταν η ίδια η φορολογική αρχή, ενόψει των ανωτέρω, δε διαθέτει διακριτική ευχέρεια να προσδιορίζει το ύψος του προστίμου αναλόγως των ειδικότερων συνθηκών της παράβασης, θέμα παραβίασης της αρχής της δεν μπορεί να τεθεί.
Επειδή, η Δημόσια Διοίκηση δεσμεύεται από την αρχή της νομιμότητας, όπως αυτή καθιερώνεται με τις διατάξεις των άρθρων 26 παρ. 2, 43, 50, 82, 83 και 95 παρ.1 του Συντάγματος (ΣτΕ 8721/1992, 2987/1994), και η οποία συνεπάγεται ότι η Διοίκηση οφείλει ή μπορεί να προβαίνει μόνο σε ενέργειες που προβλέπονται και επιβάλλονται ή επιτρέπονται από τους κανόνες που θεσπίζουν το Σύνταγμα, οι νομοθετικές πράξεις, οι διοικητικές κανονιστικές πράξεις, που έχουν εκδοθεί βάσει νομοθετικής εξουσιοδότησης, καθώς και από κάθε κανόνα ανώτερης ή ισοδύναμης προς αυτούς τυπικής ισχύος.
Επειδή, σε κάθε περίπτωση, ο έλεγχος της συνταγματικότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 87 παρ. 2 και 93 παρ. 4 του Συντάγματος, ανήκει στη δικαιοδοσία των Δικαστηρίων και δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα των οργάνων της Διοίκησης, τα οποία οφείλουν να εφαρμόζουν το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος απορρίπτεται ως αβάσιμος.
Ως προς τον 4ο ισχυρισμό
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 20 του Συντάγματος: «Το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης του ενδιαφερόμενου ισχύει και για κάθε διοικητική ενέργεια ή μέτρο που λαμβάνεται σε βάρος των δικαιωμάτων ή συμφερόντων του».
Επειδή, περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν.
2690/1999), με το οποίο ορίζονται τα εξής: «1. Οι διοικητικές αρχές, πριν από κάθε ενέργεια ή μέτρο σε βάρος των δικαιωμάτων ή συμφερόντων συγκεκριμένου προσώπου, οφείλουν να καλούν τον ενδιαφερόμενο να εκφράσει τις απόψεις του, εγγράφως ή προφορικώς, ως προς τα σχετικά ζητήματα.».
Επειδή, με το αρ. πρωτ.: ΔΕΛ Α 1069048/2.5.2014 «Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 23, 25, 27, 28, 34, 62 και 66 του του ν.4174/2013 "Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας"» έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών διευκρινίζεται: «Με την παράγραφο 1 του άρθρου 28 προβλέπεται ότι με την ολοκλήρωση των ελεγκτικών επαληθεύσεων από τον ελεγκτή και σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνεται από το φορολογικό έλεγχο ότι προκύπτει διαφοροποίηση της φορολογικής οφειλής του φορολογούμενου σε σχέση με τις δηλώσεις που έχει υποβάλλει, πριν τη σύνταξη της οικείας έκθεσης ελέγχου και της έκδοσης της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου θα επιδίδεται στον υπόχρεο προσωρινός διορθωτικός προσδιορισμός του φόρου μαζί με το σχετικό σημείωμα διαπιστώσεων με τα αποτελέσματα του φορολογικού ελέγχου στο οποίο θα αναφέρεται η φορολογική οφειλή με βάση τα αποτελέσματα του ελέγχου αυτού καθώς και οποιοδήποτε σχετικό στοιχείο αιτιολογεί τη διαφοροποίηση της αμέσως ως άνω οφειλής σε σχέση με τη φορολογική οφειλή με βάση τη δήλωση.
Με το σημείωμα αυτό θα καλείται ο φορολογούμενος να διατυπώσει τις απόψεις του σχετικά με τον προσωρινό διορθωτικό προσδιορισμό του φόρου εντός είκοσι (20) ημερών από την επίδοσή του.
Ο προσωρινός διορθωτικός προσδιορισμός του φόρου, το σημείωμα διαπιστώσεων καθώς και το ότι λήφθηκαν υπόψη οι απόψεις του φορολογούμενου στην περίπτωση που αυτές παρασχέθηκαν ή ενδεχόμενη μη ανταπόκρισή του θα αναφέρονται στη σχετική έκθεση ελέγχου με βάση την οποία θα εκδίδεται η οριστική πράξη του φόρου.
Η έκθεση ελέγχου θα περιλαμβάνει εμπεριστατωμένα και αιτιολογημένα τα γεγονότα, τα στοιχεία και τις διατάξεις τις οποίες έλαβε υπόψη του ο φορολογικός έλεγχος για τον προσδιορισμό του φόρου και κοινοποιείται στον φορολογούμενο μαζί με την οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου (σχετ. η αριθ. ΔΕΛ Α1198404 ΕΞ 2013/31.12.2013 Απόφαση του Γ.Γ.Δ.Ε.). Σε περίπτωση μη διαπίστωσης διαφορών δεν ακολουθείται η ως άνω διαδικασία, συντάσσεται μόνο η έκθεση ελέγχου και τίθεται στο αρχείο.».
Επειδή, η κοινοποίηση του Σημειώματος διαπιστώσεων του φορολογικού ελέγχου εμπεριέχει και το στοιχείο της κλήσεως του διοικουμένου προς ακρόαση ενώπιον της φορολογικής αρχής, ώστε να εξασφαλίζεται η πλήρης νομική και ουσιαστική διερεύνηση της φορολογικής διαφοράς, καθώς με το Σημείωμα διαπιστώσεων παρέχεται η δυνατότητα στον φορολογούμενο να προβάλει συγκεκριμένους ισχυρισμούς ενώπιον του αρμόδιου για την έκδοση της δυσμενούς διοικητικής πράξεως οργάνου, ούτως ώστε να επηρεάσει τη λήψη από το όργανο αυτό της σχετικής απόφασης ύστερα από διαφορετική εμφάνιση ή εκτίμηση του πραγματικού υλικού.
Επειδή, σύμφωνα με την από ………………….. έκθεσης μερικού επιτόπιου ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του ν.4308/2014 (ΕΛΠ) και ν.5104/2024 (ΚΦΔ), του Προϊσταμένου της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.
ΑΤΤΙΚΗΣ, για τις διαπιστώσεις του διενεργηθέντος ελέγχου στην ατομική επιχείρηση του προσφεύγοντος συντάχθηκε το υπ’ αριθ. ………………….. Σημείωμα Διαπιστώσεων άρθρου 33 του ν.5104/2024 και ο υπ' αριθ. ……………….. προσωρινός προσδιορισμός προστίμου. Τα εν λόγω έγγραφα επιδόθηκαν στον υπάλληλο της επιχείρησης κ. ……………………… προκειμένου η ελεγχόμενη οντότητα να διατυπώσει τις απόψεις της επί των ευρημάτων του ελέγχου. Εντός της τεθείσας προθεσμίας απεστάλη, από τον εξουσιοδοτημένο λογιστή του προσφεύγοντος υπόμνημα με τις ενστάσεις του επί των διαπιστώσεων του ελέγχου.
Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω προκύπτει ότι η προσβαλλόμενη πράξη επιβολής προστίμου εκδόθηκε αφού προηγουμένως η αρμόδια φορολογική αρχή είχε κοινοποιήσει στον προσφεύγοντα το σχετικό σημείωμα διαπιστώσεων με τα αποτελέσματα του επιτόπιου ελέγχου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 33 του ΚΦΔ καθώς και τον προσωρινό προσδιορισμό προστίμου, ο σχετικός ισχυρισμός του προσφεύγοντος προβάλλεται αβάσιμα.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27 «Φορολογικός έλεγχος» του ν. 5104/2024, ορίζεται ότι: «1. Η Φορολογική Διοίκηση έχει την εξουσία να επαληθεύει, να ελέγχει και να διασταυρώνει την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων εκ μέρους του φορολογούμενου, την ακρίβεια των φορολογικών δηλώσεων που υποβάλλονται σε αυτήν και να επιβεβαιώνει τον υπολογισμό και την καταβολή του οφειλόμενου φόρου, διενεργώντας έλεγχο σε έγγραφα, λογιστικά αρχεία (βιβλία και στοιχεία) και στοιχεία γνωστοποιήσεων και παρόμοιες πληροφορίες, θέτοντας ερωτήσεις στον φορολογούμενο και σε τρίτα πρόσωπα, ερευνώντας εγκαταστάσεις και μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται για τη διενέργεια επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με τις διαδικασίες και χρησιμοποιώντας μεθόδους που προβλέπονται στον Κώδικα.».
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 30 «Διενέργεια επιτόπιου φορολογικού ελέγχου» του ν.5104/2024, ορίζεται ότι: «1. Ο υπάλληλος ή οι υπάλληλοι της Φορολογικής Διοίκησης που διενεργούν τον φορολογικό έλεγχο φέρουν έγγραφη εντολή διενέργειας επιτόπιου φορολογικού ελέγχου, η οποία εκδίδεται από τον Διοικητή ή από εξουσιοδοτημένα από αυτόν όργανα της Φορολογικής Διοίκησης, την οποία επιδεικνύουν μαζί με το δελτίο αστυνομικής ή υπηρεσιακής ταυτότητάς τους πριν από την έναρξη του φορολογικού ελέγχου. Η εντολή της Φορολογικής Διοίκησης για τη διενέργεια φορολογικού ελέγχου που εκδίδεται σύμφωνα με το παρόν κοινοποιείται στον φορολογούμενο με προηγούμενη έγγραφη ειδοποίηση.
2. Ο επιτόπιος φορολογικός έλεγχος διενεργείται στις εγκαταστάσεις του φορολογούμενου, κατά το επίσημο ωράριο εργασίας της Φορολογικής Διοίκησης, και μπορεί να παρατείνεται μέχρι την ολοκλήρωσή του. Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να διενεργεί επιτόπιο φορολογικό έλεγχο και εκτός του επίσημου ωραρίου εργασίας, εφόσον απαιτείται από το είδος των δραστηριοτήτων του φορολογούμενου. [...].».
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 33 «Διαδικασία προσδιορισμού φόρου μετά το πέρας του φορολογικού ελέγχου» του ν. 5104/2024, ορίζεται ότι: 1. Η Φορολογική Διοίκηση κοινοποιεί στον φορολογούμενο το σημείωμα διαπιστώσεων και τον αντίστοιχο προσωρινό διορθωτικό προσδιορισμό φόρου. Ο φορολογούμενος με αίτησή του λαμβάνει αντίγραφα των εγγράφων, στα οποία βασίζεται ο προσωρινός διορθωτικός προσδιορισμός φόρου. Ο φορολογούμενος διατυπώνει εγγράφως τις απόψεις του, σχετικά με τον προσωρινό διορθωτικό προσδιορισμό φόρου μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από την κοινοποίηση του σημειώματος διαπιστώσεων και του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου. 2. Μέσα σε ένα (1) μήνα από την ημερομηνία παραλαβής των απόψεων του φορολογούμενου ή την εκπνοή της προθεσμίας της παρ. 1, η Φορολογική Διοίκηση εκδίδει την οριστική πράξη προσδιορισμού φόρου. Η έκθεση ελέγχου συντάσσεται με βάση το σημείωμα διαπιστώσεων και τις απόψεις του φορολογούμενου και περιλαμβάνει εμπεριστατωμένα και αιτιολογημένα τα γεγονότα, τα στοιχεία και τις διατάξεις, τις οποίες έλαβε υπόψη της η Φορολογική Διοίκηση για τον προσδιορισμό του φόρου. Με την οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου δεν μπορεί να προσδιορίζεται φόρος υψηλότερος αυτού που προσδιορίζεται με τον προσωρινό διορθωτικό προσδιορισμό φόρου. Η έκθεση ελέγχου και η οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου κοινοποιούνται στον φορολογούμενο.».
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 76 «Επαρκής αιτιολογία» του ν. 5104/2024, ορίζεται ότι: «Η Φορολογική Διοίκηση έχει την υποχρέωση να παρέχει σαφή, ειδική και επαρκή αιτιολογία για τη νομική βάση, τα γεγονότα και τις περιστάσεις που θεμελιώνουν την έκδοση πράξης και τον προσδιορισμό φόρου.».
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 77 «Βάρος απόδειξης» του ν.5104/2024, ορίζεται ότι: «Σε περίπτωση αμφισβήτησης πράξης προσδιορισμού φόρου στο πλαίσιο ενδικοφανούς προσφυγής, ο φορολογούμενος ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προβαίνει στην εν λόγω αμφισβήτηση φέρει το βάρος της απόδειξης της πλημμέλειας της πράξης προσδιορισμού του φόρου.».
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 17 «Αιτιολογία» του Κ.Δ.Δ. (ν.2690/1999) ορίζεται ότι: «1. Η ατομική διοικητική πράξη πρέπει να περιέχει αιτιολογία, η οποία να περιλαμβάνει τη διαπίστωση της συνδρομής των κατά νόμο προϋποθέσεων για την έκδοσή της.
2. Η αιτιολογία πρέπει να είναι σαφής, ειδική, επαρκής και να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, εκτός αν προβλέπεται ρητώς στο νόμο ότι πρέπει να περιέχεται στο σώμα της πράξης».
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ.1 και 4 του άρθρου 171 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν. 2717/1999 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει) ορίζεται ότι: «1. Τα δημόσια έγγραφα που έχουν συνταχθεί από το αρμόδιο όργανο και κατά τους νόμιμους τύπους αποτελούν πλήρη απόδειξη για όσα βεβαιώνεται σε αυτά, είτε ότι ενήργησε ο συντάκτης τους είτε ότι έγιναν ενώπιόν του, ως προς τα οποία είναι δυνατή η ανταπόδειξη μόνο εφόσον τα έγγραφα αυτά προσβληθούν ως πλαστά.
4. Οι εκθέσεις ελέγχου που συντάσσονται από φορολογικά όργανα έχουν, εκτός από τις αναφερόμενες σε αυτές πληροφορίες ή ομολογίες του ελεγχομένου, την κατά την παρ. 1 αποδεικτική δύναμη.».
Επειδή, τα αποτελέσματα του ελέγχου, ήτοι οι διαπιστώσεις των ελεγκτικών οργάνων, τα εξευρεθέντα κρίσιμα στοιχεία και τα εξ αυτών συναγόμενα συμπεράσματα, καταγραφόμενα στην σχετική έκθεση ελέγχου, συνιστούν την αναγκαία αιτιολογία της πράξης (φύλλου ελέγχου), δια της οποίας επιβάλλονται κατόπιν ελέγχου οι φόροι, ως εκ τούτου δε, επιβάλλεται η πληρότητα της έκθεσης ελέγχου κατά τρόπο, δυνάμενο να στηρίξει και ενώπιον των φορολογικών Δικαστηρίων, σε περίπτωση προσφυγής σε αυτά, την εγγραφή.
Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει ότι η έκθεση ελέγχου, που συνιστά την αιτιολογία της καταλογιστικής του φόρου πράξης, πρέπει να είναι σαφής, ειδική και επαρκής.
Σκοπός της αιτιολογίας είναι η δημιουργία δυνατότητος ελέγχου τόσο από το διοικούμενο, όσο και από το Δικαστήριο, κατά πόσο η διοικητική πράξη εκδόθηκε για τη διασφάλιση του διοικουμένου και κατά πόσο είναι σύμφωνη ή βρίσκεται σε αρμονία προς τους κανόνες δικαίου, που καθορίζουν το πλαίσιο της νομιμότητος (βλ. Επαμεινώνδα Σπηλιωτόπουλου, Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου, §5. Αιτιολογία της διοικητικής πράξης).
Σύμφωνα, δε, με τη νομολογία, η παντελής αοριστία της Έκθεσης Ελέγχου ισοδυναμεί με ανυπαρξία αυτής και καθιστά την προσβαλλόμενη πράξη νομικώς πλημμελή και ακυρωτέα λόγω παραβάσεως ουσιώδους τύπου της διαδικασίας εκδόσεώς της. (βλ. ΣτΕ 565/2008, ΣτΕ 2054/1995, ΣτΕ1542/2016).
Επειδή, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς του προσφεύγοντος, περί έλλειψης αιτιολογίας της προσβαλλόμενης πράξης, στην από ……………….. έκθεση μερικού επιτόπιου ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του ν.4308/2014 (ΕΛΠ) και ν.5104/2024 (ΚΦΔ), του Προϊσταμένου της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ΑΤΤΙΚΗΣ, παρατίθενται αναλυτικά όλες οι ελεγκτικές διαδικασίες, στις οποίες προέβη η ελέγχουσα υπηρεσία, από τη διενέργεια των οποίων ο έλεγχος απέκτησε τα στοιχεία εκείνα τα οποία θεμελιώνουν, στοιχειοθετούν και τεκμηριώνουν με συγκεκριμένο τρόπο την διαπίστωση των αποδιδόμενων παραβάσεων.
Επειδή, οι διαπιστώσεις του ελέγχου, όπως αυτές αναφέρονται στην με ημερομηνία θεώρησης ………………… έκθεση μερικού επιτόπιου ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του ν.4308/2014 (ΕΛΠ) και ν.5104/2024 (ΚΦΔ), του Προϊσταμένου της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ΑΤΤΙΚΗΣ, επί της οποίας εδράζεται η υπ’ αριθ. ………………….. πράξη επιβολής προστίμου των άρθρων 53 και 63 του ν. 5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΧΑΝΙΩΝ, κρίνονται βάσιμες, αποδεκτές και πλήρως αιτιολογημένες, ως εκ τούτου ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί έλλειψης ειδικής και επαρκούς αιτιολογίας απορρίπτεται ως αβάσιμος.
Κατόπιν αυτών,
Την απόρριψη της με ημερομηνία κατάθεσης …………………. και με αριθμό πρωτοκόλλου ……………. ηλεκτρονικώς υποβληθείσας ενδικοφανούς προσφυγής του …………………………… και την επικύρωση της υπ’ αριθ. ……………….. πράξης επιβολής προστίμου των άρθρων 53 και 63 του ν. 5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΧΑΝΙΩΝ.
Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου - καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:
Φορολογικό Έτος 2025 Πρόστιμο άρθρων 53 και 63 του ν. 5104/2024 (Αρ. πράξης ……………….)
• Ποσό καταλογισμού: 11.200,00€ Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία στον υπόχρεο.
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ
ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ακριβές Αντίγραφο Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Η/Ο Υπάλληλος του Τμήματος ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ Διοικητικής Υποστήριξης
Σ η μ ε ί ω σ η: Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.