Αποτελέσματα live αναζήτησης

Αρχική › Φορολογικό Αρχείο › Κώδικας Φορολογικών διαδικασιών (Κ.Φ.Δ.)

ΔΕΔ 1386/2026 — Μείωση τεκμαρτού εισοδήματος με ιατρική βεβαίωση

Ιατρική βεβαίωση νοσοκομείου που πιστοποιεί αδυναμία εργασίας ως προγραμματιστής λόγω χρόνιων νοσημάτων αρκεί για τη μείωση του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος του άρθρου 28Α ΚΦΕ, ακόμη και αν το ποσοστό αναπηρίας ΚΕΠΑ (75%) δεν φτάνει το 80%

ΔΕΔ 1386/2026
Ιατρική βεβαίωση νοσοκομείου που πιστοποιεί αδυναμία εργασίας ως προγραμματιστής λόγω χρόνιων νοσημάτων αρκεί για τη μείωση του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος του άρθρου 28Α ΚΦΕ, ακόμη και αν το ποσοστό αναπηρίας ΚΕΠΑ (75%) δεν φτάνει το 80%

Αριθμός απόφασης: 1386

Τμήμα: Α8

ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπ' όψη:

1. Τις διατάξεις :

α. Του άρθρου 72 του ν. 5104/2024 (ΦΕΚ Α’ 58), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,

β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/23-10-2020 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (Β’ 4738) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,

γ. Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 (Β’ 1440) Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ,

δ. Την υπ’ αριθ. Α.1165/2022 (Β’ 6009) Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ»,

2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.

3. Την Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ Β΄ 2759/1.9.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».

4. Την από 13.02.2026 και με αριθμό πρωτοκόλλου ................................... ενδικοφανή προσφυγή του ..................................., ΑΦΜ ..................................., κατά α) της υπ' αριθ. ειδοποίησης ................................... (αριθ. δήλωσης ...................................) πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 της ΑΑΔΕ β) της υπ’ αριθμ. ................................... αρνητικής απόφασης του Προϊστάμενου της Δ.Ο.Υ. Κιλκίς επί της με αριθμό ................................... αίτησης αμφισβητήσεως για αντικειμενικούς λόγους του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος του άρθρου 28Α του ν. 4172/2013 (καθ’ ερμηνεία της ενδικοφανούς προσφυγής) και τα προσκομιζόμενα με αυτές σχετικά έγγραφα.

5. Τις ως άνω προσβαλλόμενες πράξεις των οποίων η τροποποίηση.

6. Τις απόψεις της Δ.Ο.Υ. Κιλκίς

7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 – Επανεξέτασης όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.

Επί της από 13.02.2026 και με αριθμό πρωτοκόλλου ................................... ενδικοφανούς προσφυγής του ..................................., ΑΦΜ ................................... και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:

Με την υπ’ αριθ. ειδοποίησης ................................... πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 της ΑΑΔΕ επί της υπ’ αριθ. ................................... αρχικής ηλεκτρονικής δήλωσης προέκυψε για τον προσφεύγοντα ποσό πληρωμής 2.714,34€.

Εφαρμοζόμενων των διατάξεων των άρθρων 28Α-28Δ του ν.4172/2013, συμπεριλήφθηκε στον κωδ. 405 «Ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος άρθρων 28Α-28Δ ΚΦΕ» του εντύπου Ε1 της εν λόγω δήλωσης το ποσό των 11.620,00€ ως ελάχιστο καθαρό εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα. Στην εν λόγω δήλωση ο προσφεύγων συμπεριέλαβε στον κωδ.

425 «Ακαθάριστα έσοδα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας» ποσό 2.161,23€ και στον κωδ. 413 «Ζημιά του ίδιου φορολογικού έτους από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας» ποσό 2.870,88€.

Ακολούθως ο προσφεύγων υπέβαλε το με αρ. πρωτ ...................................αίτημα αμφισβήτησης του ελαχίστου ετήσιου εισοδήματος βάσει του άρθρου 28Α του ΚΦΕ για το έτος 2024, προσκομίζοντας στην φορολογική αρχή ως δικαιολογητικά ιατρική γνωμάτευση και βεβαίωση αναπηρίας από ΚΕΠΑ. Η ανωτέρω αίτηση δεν έγινε δεκτή από την Δ.Ο.Υ Κιλκίς και εκδόθηκε η υπ’ αρ. ................................... 2026 απόφαση απόρριψης με αιτιολογικό ότι δεν αποδεικνύεται με βάση ιατρική γνωμάτευση από νοσοκομείο ή κλινική το χρονικό διάστημα για το έτος 2024 της μείωσης ή αναστολής της επαγγελματικής δραστηριότητας του φορολογούμενου.



Ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την τροποποίηση της ανωτέρω πράξης, ισχυριζόμενος ότι για σοβαρούς λόγους υγείας δεν μπόρεσε να ασκήσει την επαγγελματική τον δραστηριότητα (προγραμματιστής) και ότι τα έσοδα παροχής υπηρεσιών που αναγράφονται στα βιβλία εσόδων εξόδων, αποτελούν υπηρεσίες σε ήδη υπάρχοντες πελάτες και δεν απαιτούν κάποια ενέργεια εκ μέρους του, αλλά είναι πάγιες μηνιαίες συνδρομές.



Επί της της υπ' αριθ. ειδοποίησης ................................... (αριθ. δήλωσης ...................................) πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 της ΑΑΔΕ.

Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 72 του ΚΦΔ - ν. 5104/2024 (Α’ 58) ορίζεται ότι: «1. Ο υπόχρεος, εφόσον αμφισβητεί οποιαδήποτε πράξη που έχει εκδοθεί σε βάρος του από τη Φορολογική Διοίκηση ή σε περίπτωση σιωπηρής άρνησης, οφείλει να υποβάλει ενδικοφανή προσφυγή με αίτημα την επανεξέταση της πράξης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της Φορολογικής Διοίκησης. Η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται στην Υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης που εξέδωσε την πράξη ή παρέλειψε την έκδοσή της και αναφέρει τους λόγους και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του. Η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται από τον υπόχρεο μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης σε αυτόν ή από τη συντέλεση της παράλειψης. Η προθεσμία αυτή ορίζεται σε εξήντα (60) ημέρες για φορολογούμενους κατοίκους εξωτερικού. Οι ανωτέρω προθεσμίες αναστέλλονται κατά το χρονικό διάστημα από 1η έως 31η Αυγούστου». Επιπλέον, με τις διατάξεις του άρθρου 2 της ΠΟΛ. 1064/2017 (Β’ 1440) Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ ορίζεται ότι: «1. Η ενδικοφανής προσφυγή ασκείται κατά πράξεων των φορολογικών αρχών, εντός ανατρεπτικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών που αρχίζει από την κοινοποίηση της πράξεως ή τη συντέλεση της παράλειψης. Η εν λόγω προθεσμία αναστέλλεται κατά το χρονικό διάστημα από 1η έως 31η Αυγούστου […]».

Περαιτέρω, με τις διατάξεις των παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 5 «Κοινοποίηση πράξεων και λοιπών εγγράφων από τη Φορολογική Διοίκηση» του ίδιου κώδικα ορίζεται ότι: «1. Η κοινοποίηση πράξεων και λοιπών εγγράφων που εκδίδει σύμφωνα με τον Κώδικα η Φορολογική Διοίκηση γίνεται με ψηφιακά μέσα με την επιφύλαξη της παρ. 7 του παρόντος και της παρ. 2 του άρθρου 83.

2. Αν η πράξη ή το έγγραφο αφορά φυσικό πρόσωπο, η ψηφιακή κοινοποίηση συντελείται με την ανάρτησή τους στον λογαριασμό του εν λόγω προσώπου ή του νόμιμου αντιπροσώπου του ή του φορολογικού εκπροσώπου του ή του φορολογικού αντιπροσώπου του στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης και την ηλεκτρονική ειδοποίηση στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του. […]

4. Πράξη ή έγγραφο που κοινοποιείται ψηφιακά στον λογαριασμό φυσικού, νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, σύμφωνα με τις παρ. 1 έως 3, θεωρείται ότι έχει νομίμως κοινοποιηθεί:

α) μετά την παρέλευση δέκα (10) ημερών από την ανάρτησή τους στον λογαριασμό του προσώπου στο οποίο αφορά η κοινοποίηση στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης και την ειδοποίησή του στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του, εφόσον δεν προκύπτει προγενέστερος χρόνος παραλαβής τους, ή

β) μετά την παρέλευση δέκα (10) ημερών από την αποστολή τους στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αν το πρόσωπο στο οποίο αφορά η κοινοποίηση δεν διαθέτει λογαριασμό με λειτουργικότητα ανάρτησης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης».

Επειδή, με την Α. 1076/2024 (Β’ 2864) Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα “Καθορισμός των προϋποθέσεων, της διαδικασίας και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 5 του ν. 5104/2024 (Α’58) για την ψηφιακή κοινοποίηση πράξεων, αποφάσεων και λοιπών εγγράφων που εκδίδει η Φορολογική Διοίκηση”, ορίζονται τα ακόλουθα: «… Άρθρο 3 - Διαδικασία ψηφιακής κοινοποίησης «1. Η ψηφιακή κοινοποίηση των πράξεων ή αποφάσεων ή εγγράφων ή ατομικών ειδοποιήσεων, που φέρουν ηλεκτρονική υπογραφή ή έχουν μορφή σαρωμένου (σκαναρισμένου) εγγράφου, με τα κατά νόμο συγκοινοποιούμενα, του άρθρου 1 συντελείται με την ανάρτησή τους:

α) Εάν αφορούν φυσικό πρόσωπο στο λογαριασμό του εν λόγω προσώπου ή του νόμιμου αντιπροσώπου του ή του φορολογικού εκπροσώπου του ή του φορολογικού αντιπροσώπου του στην ψηφιακή πύλη myAADE στην οικεία ψηφιακή εφαρμογή για τις πράξεις που εκδίδονται κεντρικά ή σε οποιοδήποτε υποδειχθέν από την ηλεκτρονική ειδοποίηση σημείο του δικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε. ή στην εφαρμογή «Μητρώο και Επικοινωνία-Τα Μηνύματά μου» και

β) εάν αφορούν νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα … .

2. Οι πράξεις, οι αποφάσεις, τα έγγραφα και οι ατομικές ειδοποιήσεις του άρθρου 1, θεωρείται ότι έχουν νομίμως κοινοποιηθεί μετά την παρέλευση δέκα (10) ημερών α) από την ανάρτησή τους στον λογαριασμό των προσώπων της παρ. 1 του παρόντος, στα οποία αφορά η κοινοποίηση, στην ψηφιακή πύλη myAADE στην οικεία ψηφιακή εφαρμογή για τις πράξεις που εκδίδονται κεντρικά ή σε οποιοδήποτε υποδειχθέν από την ηλεκτρονική ειδοποίηση σημείο του δικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε. ή στην εφαρμογή «Μητρώο και Επικοινωνία-Τα Μηνύματά μου» και την ηλεκτρονική ειδοποίησή τους στις δηλωθείσες από τα ως άνω πρόσωπα διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, της προθεσμίας αυτής αρχομένης από οποιαδήποτε ενέργεια (ανάρτηση ή ηλεκτρονική ειδοποίηση) λάβει χώρα τελευταία, εφόσον δεν προκύπτει προγενέστερος χρόνος παραλαβής της κοινοποιούμενης πράξης ή του εγγράφου ή β) από την αποστολή τους στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σε περίπτωση που το πρόσωπο που αφορά η κοινοποίηση δεν διαθέτει λογαριασμό με λειτουργικότητα ανάρτησης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης […].

Άρθρο 4 - Πιστοποιητικό Παραλαβής - Στοιχεία Ηλεκτρονικής Κοινοποίησης Με την παραλαβή από τον φορολογούμενο στην ψηφιακή πύλη myAADE στην εφαρμογή «Μητρώο και Επικοινωνία-Τα Μηνύματά μου» ή στην οικεία ψηφιακή εφαρμογή για τις πράξεις που εκδίδονται κεντρικά ή σε οποιοδήποτε υποδειχθέν από την ηλεκτρονική ειδοποίηση σημείο του δικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε. της κοινοποιούμενης πράξης, ή απόφασης ή ατομικής ειδοποίησης ή εγγράφου του άρθρου 1, διατίθεται από το σύστημα ψηφιακό πιστοποιητικό παραλαβής, που φέρει μοναδικό αριθμό και περιλαμβάνει υποχρεωτικά τον Αριθμό Φορολογικό Μητρώου του φορολογούμενου, το είδος, τον αριθμό, την ημερομηνία και το όργανο έκδοσης της πράξης, της απόφασης, της ατομικής ειδοποίησης ή του εγγράφου του άρθρου 1 και των συγκοινοποιούμενων, την ημερομηνία και την ώρα παραλαβής στην ψηφιακή πύλη myAADE στην εφαρμογή «Μητρώο και Επικοινωνία-Τα Μηνύματά μου» ή στην οικεία ψηφιακή εφαρμογή για τις πράξεις που εκδίδονται κεντρικά ή σε οποιοδήποτε υποδειχθέν από την ηλεκτρονική ειδοποίηση σημείο του δικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε. καθώς και τα ηλεκτρονικά ίχνη ανάρτησης.

Το ψηφιακό πιστοποιητικό παραλαβής καταχωρίζεται στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης και είναι διαθέσιμο σε κάθε περίπτωση που τυχόν απαιτηθεί.

Άρθρο 5 - Στοιχεία ηλεκτρονικής ειδοποίησης Στην ηλεκτρονική ειδοποίηση που αποστέλλεται στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλωθεί από τον φορολογούμενο, με την ανάρτηση της πράξης, της απόφασης, της ατομικής ειδοποίησης ή του εγγράφου του άρθρου 1, αναφέρεται κατά περίπτωση ο Α.Φ.Μ., το username, τα στοιχεία του φορολογούμενου (όνομα, επώνυμο, πατρώνυμο) εμφανιζόμενα μερικώς με την υπόδειξη να μεταβεί στην ψηφιακή πύλη myAADE στην οικεία ψηφιακή εφαρμογή για τις πράξεις που εκδίδονται κεντρικά ή σε οποιοδήποτε υποδειχθέν από την ηλεκτρονική ειδοποίηση σημείο του δικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε. ή στην εφαρμογή «Μητρώο και Επικοινωνία-Τα Μηνύματά μου» προκειμένου να ενημερωθεί για πράξη ή απόφαση ή ατομική ειδοποίηση ή εγγράφου του άρθρου 1 της Φορολογικής Διοίκησης που τον αφορά…»

Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, η προσβαλλόμενη πράξη (με αριθμό ειδοποίησης ...................................) εκδόθηκε κατόπιν υποβολής στις 11-07-2025 από τον προσφεύγοντα της με αριθμό καταχώρησης ................................... αρχικής δήλωσης, η οποία και εκκαθαρίστηκε άμεσα (αυθημερόν) από την Α.Α.Δ.Ε. και κοινοποιήθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ΚΦΔ, κατά τα ως άνω οριζόμενα στην Α.1076/2024.

Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει προγενέστερος χρόνος κοινοποίησης, συνεπώς, σύμφωνα με τις προπαρατεθείσες διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 4 του ΚΦΔ και της Α. 1076/2024, η προσβαλλόμενη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φορολογικού έτους 2024 της ΑΑΔΕ θεωρείται ότι έχει νομίμως κοινοποιηθεί δέκα (10) μέρες μετά την έκδοση της πράξης, ήτοι στις 22-07-2025.

Επειδή, από τα ανωτέρω συνάγεται ότι η κρινόμενη ενδικοφανής προσφυγή, κατά το μέρος που προσβάλλεται η υπ' αριθ. ειδοποίησης ................................... πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου, φορολογικού έτους 2024, της ΑΑΔΕ υποβλήθηκε εκπρόθεσμα την 1302-2026, ήτοι μετά την πάροδο της προβλεπόμενης από τις προπαρατεθείσες διατάξεις του άρθρου 72 παρ. 1 του ΚΦΔ προθεσμίας των τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης και ως εκ τούτου, πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη ως προς την εν λόγω προσβαλλόμενη πράξη.

Επί της υπ’ αριθμ. ................................... αρνητικής απόφασης του Προϊστάμενου της Δ.Ο.Υ. Κιλκίς επί της με αριθμό ................................... αίτησης αμφισβητήσεως για αντικειμενικούς λόγους του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος του άρθρου 28Α του ν. 4172/2013.

Επειδή, με το άρθρο 28Α του ν.4172/2013, όπως ισχύει για εισοδήματα που αποκτώνται στο φορολογικό έτος 2024, ορίζεται ότι: «1. Για τους ασκούντες ατομική επιχείρηση της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 4308/2014 (Α΄ 251) το ετήσιο ελάχιστο εισόδημα από την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας τεκμαίρεται ότι δεν υπολείπεται του ποσού που προσδιορίζεται σύμφωνα με το παρόν.

2. Ως ελάχιστο ετήσιο εισόδημα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας τεκμαίρεται ποσό μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ που προκύπτει από το άθροισμα: α) Ποσού που αντιστοιχεί στο ετήσιο ποσό του μικτού κατώτατου μισθού των άρθρων 134 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α΄ 222) και 103 του παρόντος, όπως ισχύει κατά την τελευταία ημέρα του αντίστοιχου φορολογικού έτους, προσαυξανόμενου κατά δέκα τοις εκατό (10%) για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας από τη δήλωση έναρξης επαγγελματικής δραστηριότητας, επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τρίτης τριετίας για τα τρία (3) έτη που έπονται της τρίτης τριετίας και επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τέταρτης τριετίας για τα επόμενα έτη, πλέον β) ποσού έως δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ που ισούται με το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου κόστους που καταβάλλει ο υπόχρεος της παρ. 1 για τη μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολεί, πλέον γ) ποσού που ανέρχεται στο πέντε τοις εκατό (5%) επί του ποσού, κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο όρο του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) της περ. ιστ) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4919/2022 (Α΄ 71), όπως ορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται με βάση την παρ. 4 του άρθρου 57 του

ν. 4919/2022, στον οποίο ο υπόχρεος πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα. Η προσαύξηση της περ. γ) δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ή β) όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται στον συγκεκριμένο Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τους τριάντα (30). Για την εφαρμογή της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεύτερου βαθμού του προηγούμενου φορολογικού έτους, που αφορά στους υπόχρεους της παρ. 1, όπως αυτός αναρτάται στον ιστότοπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου εκάστου έτους.

Για τον προσδιορισμό του μέσου όρου του προηγούμενου εδαφίου δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών. Ειδικά ως προς τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)», «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» και «λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα (47.26)», για τον προσδιορισμό του ετήσιου κύκλου εργασιών του υπόχρεου και τον προσδιορισμό του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ., δεν λαμβάνονται υπόψη οι πωλήσεις της παρ. 4 του άρθρου 35 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν.

5144/2024, Α΄ 162). Για τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)» και «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» ως μέσος όρος της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος ετήσιου κύκλου εργασιών του συνόλου των επιτηδευματιών με τους δύο αυτούς Κ.Α.Δ., χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών. Για την εύρεση του μέσου όρου ετήσιου κύκλου εργασιών των επιτηδευματιών με τους λοιπούς τεταρτοβάθμιους κωδικούς υπό τον Κ.Α.Δ. 47.19, πλην των Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02, δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με Κ.Α.Δ.

47.19.10.01 και 47.19.10.02. Αν το άθροισμα του πρώτου εδαφίου είναι μικρότερο από τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ και ο υψηλότερα αμειβόμενος υπάλληλος που απασχολείται από τον υπόχρεο της παρ. 1 δικαιούται ετήσιες μικτές αποδοχές που υπερβαίνουν το ποσό που προκύπτει από το άθροισμα αυτό, τότε το ποσό των μικτών αποδοχών λαμβάνεται ως τεκμαιρόμενο ετήσιο εισόδημα του υπόχρεου της παρ. 1 μέχρι του ποσού των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ.

3. Το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα που προσδιορίζεται με βάση το τεκμήριο της παρ. 2, μπορεί να αμφισβητηθεί από τον υπόχρεο για αντικειμενικούς λόγους, εφόσον συντρέχει ιδίως κάποια από τις παρακάτω προϋποθέσεις: α) στρατιωτική θητεία, β) φυλάκιση, γ) νοσηλεία σε νοσοκομείο ή κλινική, δ) αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή κατά τους δώδεκα (12) μήνες μετά τον τοκετό ή την υιοθεσία ή αναδοχή τέκνου, ε) εκτεταμένες φυσικές καταστροφές που κατέστησαν αδύνατη, συνολικά ή μερικά, την άσκηση της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, στ) ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής τους επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός τους, ζ) απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε εφαρμογή απόφασης δημόσιας αρχής για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ή άλλου λόγου που υπαγορεύει το δημόσιο συμφέρον, η) άλλοι λόγοι ανωτέρας βίας που εμποδίζουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Για την εφαρμογή της παρούσας, ο φορολογούμενος προσκομίζει τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών του στη Φορολογική Διοίκηση. Η Φορολογική Διοίκηση ελέγχει την αλήθεια των ισχυρισμών και την ακρίβεια των αποδεικτικών στοιχείων του υπόχρεου και υποχρεούται να μειώσει ανάλογα το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα.

4. Αν ο υπόχρεος αμφισβητεί το ποσό που προκύπτει από την εφαρμογή του παρόντος για λόγους πέρα από τη συνδρομή των προϋποθέσεων της παρ. 3, ζητεί τη διενέργεια ελέγχου του άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., Ν. 4987/2022 Α΄ 206) για να αποδειχθεί η ακρίβεια της δήλωσής του για εισόδημα μικρότερο του τεκμαρτού.

5. Για την εφαρμογή των διατάξεων που θέτουν προϋποθέσεις για τη λήψη προνοιακών και κοινωνικών επιδομάτων, καθώς και της περ. β) της παρ. 6 του άρθρου 15, το εισόδημα που λαμβάνεται υπόψη δεν μπορεί να υπολείπεται του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος που προσδιορίζεται με το παρόν και τα άρθρα 28Β έως 28Δ.

6. Το τεκμήριο του παρόντος δεν εφαρμόζεται: α) στα κέρδη από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, β) σε όσους αμείβονται σύμφωνα με την περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 12, εφόσον συμβάλλονται με έως και τρία (3) φυσικά ή νομικά πρόσωπα, και σε ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές που συμβάλλονται με έως και δύο (2) ασφαλιστικές επιχειρήσεις και δηλώνουν ως επαγγελματική έδρα την κατοικία τους, γ) σε πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του ογδόντα τοις εκατό (80%), δ) σε καφενεία που βρίσκονται σε οικισμούς της χώρας με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων, ε) στους υποδιανομείς και υποπράκτορες τύπου, εφόσον συμβάλλονται με έως τρία (3) κεντρικά ή περιφερειακά πρακτορεία διανομής ημερήσιου τύπου, περιοδικού τύπου και εν γένει εντύπων, για τις προμήθειες που εισπράττουν από την παροχή υπηρεσίας προς τα πρακτορεία.

7. Όταν οι επαγγελματικές δραστηριότητες του υπόχρεου περιορίζονται χρονικά από νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις που περιορίζουν την άσκηση της δραστηριότητας εντός του φορολογικού έτους, το τεκμήριο ισχύει αναλογικά για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι δραστηριότητες αυτές επιτρέπονται.

8. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., καθορίζονται η διαδικασία, ο χρόνος διενέργειας του ελέγχου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παρ. 3 και 4.».

Επειδή, με την Α.1055/2024 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, διευκρινίζεται ότι: « …

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β

ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ ΕΤΗΣΙΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΤ’ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΠΑΡ. 4 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 28Α ΚΦΕ Άρθρο 1 Αίτηση για την αμφισβήτηση του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος Χρόνος και προθεσμία υποβολής

1. Ο φορολογούμενος, δύναται να αμφισβητήσει για αντικειμενικούς λόγους το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα από την άσκηση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας του άρθρου 28Α ΚΦΕ επί του οποίου προσδιορίσθηκε φόρος εισοδήματος, με την υποβολή αίτησης μέσω ειδικής εφαρμογής στην ψηφιακή πύλη της Α.Α.Δ.Ε. που θα αναπτυχθεί για το σκοπό αυτό. 2. Η αίτηση υποβάλλεται μετά την έκδοση της πράξης διοικητικού ή διορθωτικού (κατόπιν υποβολής τροποποιητικής δήλωσης) προσδιορισμού φόρου εκάστου φορολογικού έτους, οποτεδήποτε μέχρι την κοινοποίηση από τη Φορολογική Διοίκηση εντολής ελέγχου φορολογίας εισοδήματος ή μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έκδοση πράξης προσδιορισμού του φόρου. Η τροποποίηση υποβληθείσας αίτησης είναι δυνατή εντός των προθεσμιών του προηγούμενου εδαφίου.

Άρθρο 2 Λόγοι αμφισβήτησης και απαιτούμενα δικαιολογητικά

1. Η αίτηση του άρθρου 1 περιέχει τους αντικειμενικούς λόγους για τους οποίους αμφισβητείται το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα, ήτοι τα πραγματικά περιστατικά που άγουν αντικειμενικά σε μείωση της επαγγελματικής δραστηριότητας είτε για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είτε για ολόκληρο το φορολογικό έτος. Με την αίτηση συνυποβάλλονται σε ηλεκτρονική μορφή τα απαραίτητα για την απόδειξη των ισχυρισμών του φορολογούμενου δικαιολογητικά, όπως ορίζονται στην παρ. 2. 2. Οι αντικειμενικοί λόγοι που δύναται να επικαλεσθεί ο φορολογούμενος και τα δικαιολογητικά που συνυποβάλλονται για την απόδειξη αυτών, κατά περίπτωση είναι τα εξής: ….

θ) Άλλοι λόγοι ανωτέρας βίας πέραν των ανωτέρω αναφερόμενων, ήτοι ανυπαίτια γεγονότα εντελώς εξαιρετικής φύσης, τα οποία δεν αναμένονταν, ούτε ήταν δυνατό να προληφθούν ή να αποτραπούν από τον φορολογούμενο, ούτε με μέτρα άκρας επιμέλειας και σύνεσης και τα οποία εμπόδισαν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Τέτοιο γεγονός δύναται ιδίως να συνιστά σοβαρό πρόβλημα υγείας του φορολογούμενου ή τέκνου του, λόγω ασθένειας ή ατυχήματος, για το οποίο δεν απαιτείται νοσηλεία, αλλά αποδεικνύεται με βάση ιατρική γνωμάτευση από νοσοκομείο ή κλινική ότι εμποδίζει για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί, την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του φορολογούμενου.

Άρθρο 3 Αρμόδιο όργανο και διαδικασία για την εξέταση και την αποδοχή ή απόρριψη της αίτησης

1. Η αίτηση του άρθρου 1 εξετάζεται από τον Προϊστάμενο της υπηρεσίας η οποία είναι αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του φορολογούμενου για το οικείο φορολογικό έτος.

2. Ο Προϊστάμενος της υπηρεσίας της παρ. 1, ελέγχει την αλήθεια των ισχυρισμών και την ακρίβεια των αποδεικτικών στοιχείων του υπόχρεου και σε περίπτωση αποδοχής τους, υποχρεούται να μειώσει ανάλογα το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα, λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (ημέρες) για το οποίο αποδεικνύεται ότι περιορίσθηκε η άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας του φορολογούμενου. Ακολούθως, ο Προϊστάμενος της υπηρεσίας της παρ. 1 εκδίδει νέα πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, σύμφωνα με το άρθρο 32 του ΚΦΔ, με την οποία ο φόρος προσδιορίζεται ως εξής:

α) με βάση το εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα που δηλώθηκε από τον φορολογούμενο εάν αυτό υπερβαίνει το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα, όπως μειώθηκε κατά τα ανωτέρω ή

β) με βάση το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα, όπως μειώθηκε κατά τα ανωτέρω εάν αυτό υπερβαίνει το εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα που δηλώθηκε από το φορολογούμενο.

Η πράξη που εκδίδεται κατά τα αναφερόμενα στο προηγούμενο εδάφιο κοινοποιείται στον φορολογούμενο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ΚΦΔ.

3. Σε περίπτωση μη απόδειξης των ισχυρισμών του φορολογούμενου, ο Προϊστάμενος της υπηρεσίας της παρ. 1, απορρίπτει αιτιολογημένα την αίτηση και κοινοποιεί στον φορολογούμενο την απορριπτική απόφαση (Παράρτημα Α), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ΚΦΔ. Σε περίπτωση που πριν την εξέταση της υποβληθείσας αίτησης κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο εντολή ελέγχου φορολογίας εισοδήματος, η αίτηση εξετάζεται από την αρμόδια υπηρεσία κατά προτεραιότητα.

4. Κατά της απόφασης της παρ. 3 με την οποία απορρίπτεται η αίτηση ή κατά της σιωπηρής απόρριψης αυτής, χωρεί άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 63 ΚΦΔ.

Επειδή, ο προσφεύγων υπέβαλε εμπρόθεσμα στις 11.07.2025 την υπ’ αριθ. ................................... αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 στην οποία συμπεριέλαβε στον κωδ. 425 «Ακαθάριστα έσοδα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας» ποσό 2.161,23€ και στον κωδ. 413 «Ζημιά του ίδιου φορολογικού έτους από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας» ποσό 2.870,88€. Εφαρμοζόμενων των διατάξεων των άρθρων 28Α-28Δ του ν.4172/2013, συμπεριλήφθηκε στον κωδ. 405 «Ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος άρθρων 28Α-28Δ ΚΦΕ» του εντύπου Ε1 της εν λόγω δήλωσης το ποσό των 11.620,00€ ως ελάχιστο καθαρό εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα

Επειδή, ο προσφεύγων υπέβαλε το με αρ. πρωτ ...................................αίτημα αμφισβήτησης του ελαχίστου ετήσιου εισοδήματος βάσει του άρθρου 28Α του ΚΦΕ για το έτος 2024, στην ψηφιακή εφαρμογή της ΑΑΔΕ για άλλους λόγους ανωτέρας βίας, και συγκεκριμένα για αδυναμία άσκησης επαγγέλματος λόγω χρόνιων νοσημάτων. Η ανωτέρω αίτηση δεν έγινε δεκτή από την Δ.Ο.Υ Κιλκίς και εκδόθηκε η υπ’ αρ. ................................... 2026 απόφαση απόρριψης με αιτιολογικό ότι δεν αποδεικνύεται με βάση ιατρική γνωμάτευση από νοσοκομείο ή κλινική το χρονικό διάστημα για το έτος 2024 της μείωσης ή αναστολής της επαγγελματικής δραστηριότητάς του φορολογούμενου.

Επειδή, σύμφωνα με τα στοιχεία του υποσυστήματος μητρώου του πληροφοριακού συστήματος taxis ο προσφεύγων, έχει έναρξη εργασιών από 05.12.2018 με κύρια δραστηριότητα του προγραμματισμό ηλεκτρονικών συστημάτων (ΚΑΔ 62010000).

Επειδή, ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, διατείνεται ότι για σοβαρούς λόγους υγείας δεν μπόρεσε να ασκήσει την επαγγελματική του δραστηριότητα (προγραμματιστής) το έτος 2024 και ότι τα έσοδα παροχής υπηρεσιών που αναγράφονται στα βιβλία εσόδων εξόδων, αποτελούν υπηρεσίες σε ήδη υπάρχοντες πελάτες και δεν απαιτούν κάποια ενέργεια εκ μέρους του, αλλά είναι πάγιες μηνιαίες συνδρομές.

Επειδή, ο προσφεύγων συνυπέβαλε με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή :

-Την με αριθμό ................................... ιατρική βεβαίωση του νευρολόγου ιατρού ................................... του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου ..................................., στην οποία πιστοποιείται ότι ο προσφεύγων δεν μπορούσε να εργασθεί ως προγραμματιστής υπολογιστών το έτος 2024 λόγω λευκοεγκεφαλοπάθειας υπό διερεύνηση και πολυνευροπάθειας.

-Την με αρ. ................................... γνωστοποίηση αποτελέσματος πιστοποίησης αναπηρίας του ΕΦΚΑ, στην οποία βεβαιώνεται ότι το ποσοστό αναπηρίας του προσφεύγοντος ανέρχεται σε 75% για χρονικό διάστημα από 01-08-2025 έως 30-11-2026.

Επειδή, η φορολογική αρχή εκκαθάρισε την υπ’ αριθμ. ................................... 1η τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορ. έτους 2023 συμπεριλαμβάνοντας τον κωδικό 045 »Εξαίρεση από την εφαρμογή του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα».

Επειδή, λαμβάνοντας υπόψη τα προαναφερθέντα κρίνεται ότι όσον αφορά τον προσφεύγοντα για το φορολογικό έτος 2024 συντρέχει ο αντικειμενικός λόγος της παρ. 3 του άρθρου 28Α του

ν. 4172/2013 ώστε να αμφισβητηθεί το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα που προσδιορίζεται με βάση το τεκμήριο της παρ. 2 του ίδιου άρθρου και συγκεκριμένα άλλο λόγοι ανωτέρας βίας, (σοβαρά προβλήματα υγείας καθόλο το έτος 2024).

Ως εκ τούτου θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ως δηλωθέν εισόδημα, κατά την εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορ. έτους 2024, το ποσό (2.870,88€), που δήλωσε ο προσφεύγων στον κωδικό 413 «Ζημιά του ίδιου φορολογικού έτους από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας».

Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε

-Την απόρριψη της υπ’ αριθ. πρωτ. .................................../13.02.2026 ενδικοφανούς προσφυγής του ..................................., Α.Φ.Μ. ................................... ως απαράδεκτης κατά το μέρος που προσβάλλεται η με αριθμό ειδοποίησης ................................... (αριθ. δήλωσης ...................................) πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 της ΑΑΔΕ.

-Την αποδοχή της προσφυγής κατά το μέρος που στρέφεται κατά της υπ’ αριθμ. ................................... αρνητικής απόφασης του Προϊστάμενου της Δ.Ο.Υ. Κιλκίς επί της με αριθμό ................................... αίτησης αμφισβητήσεως και την ακύρωση αυτής για αντικειμενικούς λόγους του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος του άρθρου 28Α του ν. 4172/2013. Καλείται ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. Κιλκίς όπως προβεί στη τροποποίηση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματός φορ. έτους 2024 σύμφωνα με το σκεπτικό της παρούσας απόφασης.

Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα

απόφαση στον υπόχρεο.

ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ

ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Ακριβές αντίγραφο
O/Η υπάλληλος του Αυτοτελούς
Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης

ΜΑΒΙΝΙΔΟΥ ΚΥΡΑΤΣΑ

Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.