ΔΕΔ 763/2026
Η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης ΦΠΑ μετά την κοινοποίηση εντολής ελέγχου επισύρει πρόστιμο του άρθρου 54 ΚΦΔ ανεξαρτήτως του αυτοβούλου χαρακτήρα της υποβολής
Τμήμα: Α7-ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις :
α. Του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024 ΦΕΚ Α΄58/19-042024) εφεξής ΚΦΔ.
β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ Β΄4738/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)». γ.Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
δ. Την με αριθμό Α. 1165/22.11.2022 Απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ» (ΦΕΚ Β΄6009).
2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την αριθμ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ 2759/τ. Β’/01.09.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.
4. Την από 12-12-2025 και με αριθμό πρωτ. ............. ενδικοφανή προσφυγή της εταιρίας με την επωνυμία «...............................................................», με ΑΦΜ ..................., με έδρα στην Πολίχνη, …………………., κατά της υπ’αριθμ. .................../08-12-2025 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 54 ΚΦΔ του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης, φορολογικής περιόδου 01-10-2024 έως 31-12-2024, και τα προσκομιζόμενα με αυτή σχετικά έγραφα.
5. Την ανωτέρω πράξη, της οποίας ζητείται η ακύρωση.
6. Τις απόψεις της φορολογικής αρχής.
7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α7- Επανεξέτασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 12-12-2025 και με αριθμό πρωτ. ............. ενδικοφανούς προσφυγής της εταιρίας με την επωνυμία «...............................................................», με ΑΦΜ ..................., η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά τη μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Με την υπ’ αριθμ. .................../08-12-2025 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 ΚΦΔ του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης, φορολογικής περιόδου 01-10-2024 έως 31-122024, επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα πρόστιμο ύψους 584,98€ λόγω εκπρόθεσμης υποβολής, στις 10-11-2025, μετά τη νόμιμη προθεσμία που έληξε στις 31-01-2025 και μετά την κοινοποίηση της με αρ. ............../03-10-2025 εντολής ελέγχου, της υπ’αριθμ. ............../2025 τροποποιητικής δήλωσης Φ.Π.Α. φορολογικής περιόδου από 01-10-2024 έως 31-12-2024, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 36 και 38 του Ν.2859/2000. Από την ανωτέρω δήλωση προέκυψε φόρος για καταβολή.
Η προσφεύγουσα, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης, προβάλλοντας τους κάτωθι ισχυρισμούς:
1.Δεν εφαρμόζεται το άρθρο 58Α ν. 4987/2022 στην προκειμένη περίπτωση. Η διαφορά ΦΠΑ προέκυψε αποκλειστικά από αυτοβούλως υποβληθείσα τροποποιητική δήλωση.
2.Δεν επιβάλλεται πρόστιμο, όταν η αρχική δήλωση έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.
3.Το άρθρο 54 ΚΦΔ δεν εφαρμόζεται, διότι η τροποποιητική δήλωση υποβλήθηκε κατόπιν εντολής ελέγχου.
4.Η προσβαλλόμενη πράξη στερείται ειδικής και εμπεριστατωμένης αιτιολογίας.
5.Παραβίαση της αρχής χρηστής διοίκησης και της αρχής της αναλογικότητας.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 41 του ν. 5144/2024 (ΚΩΔΙΚΑ ΦΠΑ): «1. Ο υποκείμενος στον φόρο υποχρεούται να υποβάλλει τις δηλώσεις που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν. 5104/2024, Α' 58).….……3.Ο υποκείμενος στο φόρο υποχρεούται επίσης: ……β) να υποβάλλει τις δηλώσεις του άρθρου 43.……».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 5144/2024: «1. Οι υπόχρεοι στο φόρο, που ενεργούν φορολογητέες πράξεις ή πράξεις απαλλασσόμενες του φόρου, για τις οποίες έχουν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών με βάση το άρθρο 35, οφείλουν να υποβάλουν δήλωση ΦΠΑ για κάθε φορολογική περίοδο. 2. Η φορολογική περίοδος ορίζεται ως εξής: α) ένας ημερολογιακός μήνας, προκειμένου για υπόχρεους οι οποίοι χρησιμοποιούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, καθώς και για το Δημόσιο όταν ασκεί δραστηριότητες για τις οποίες υπόκειται στο φόρο, β) ένα ημερολογιακό τρίμηνο, προκειμένου για υπόχρεους οι οποίοι χρησιμοποιούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα, καθώς και για μη υπόχρεους για την ενημέρωση λογιστικών αρχείων και την έκδοση παραστατικών πωλήσεων (στοιχείων)………. 4. Οι δηλώσεις ΦΠΑ των παρ. 1 και 2 υποβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του μήνα που ακολουθεί τη λήξη της φορολογικής περιόδου.……... 8. Ο υποκείμενος στον φόρο, ο οποίος ενεργεί αποκλειστικά πράξεις για τις οποίες δεν του παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης, τα νομικά πρόσωπα που δεν υπόκεινται στο φόρο σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 3, καθώς και οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος του άρθρου 48, που πραγματοποιούν ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών ή λαμβάνουν αγαθά ή υπηρεσίες για τις οποίες είναι υπόχρεοι για την καταβολή του φόρου, υποχρεούνται να υποβάλουν δήλωση ΦΠΑ μόνο για τις φορολογικές περιόδους κατά τις οποίες πραγματοποιούν τις ως άνω φορολογητέες πράξεις..».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 71 του ν. 5144/2024 : «1. Όπου σε κείμενες διατάξεις γίνεται παραπομπή ή αναφορά σε διάταξη του ν. 2859/2000 (Α' 248) ή του ν. 1642/1986 (Α' 125) ή στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ή στα Παραρτήματά του, εφεξής νοείται η αντίστοιχη διάταξη του παρόντος Κώδικα ή ο παρών Κώδικας και τα Παραρτήματα αυτού. 2.
Κανονιστικές αποφάσεις ή άλλες διοικητικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση διατάξεων του ν. 2859/2000 ή του ν. 1642/1986 ή του Κώδικα ΦΠΑ, όπως ισχύει μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος Κώδικα, εξακολουθούν να ισχύουν….»
Επειδή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1108/2014: «Άρθρο 1 Χρόνος υποβολής της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ.1. Η περιοδική δήλωση υποβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από τη λήξη της φορολογικής περιόδου στην οποία αφορά η δήλωση. 2. Ως φορολογική περίοδος ορίζεται ο ημερολογιακός μήνας για τους υποκείμενους στο φόρο που τηρούν διπλογραφικά βιβλία και το ελληνικό δημόσιο και το ημερολογιακό τρίμηνο για του υποκείμενους που τηρούν απλογραφικά βιβλία ή δεν είναι υπόχρεοι σε τήρηση βιβλίων……………..».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 23 του ΚΦΔ: «1. Αν ο φορολογούμενος διαπιστώσει ότι η φορολογική δήλωση που υπέβαλε στη Φορολογική Διοίκηση περιέχει λάθος ή παράλειψη, υποχρεούται να υποβάλει τροποποιητική φορολογική δήλωση. 2. Αν ο φορολογούμενος υποβάλει τροποποιητική φορολογική δήλωση μέσα στην προθεσμία υποβολής της αρχικής φορολογικής δήλωσης, τότε και η τροποποιητική φορολογική δήλωση επέχει θέση αρχικής δήλωσης και θεωρείται ότι και οι δύο, αρχική και τροποποιητική έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα.
3……..γ)
Εάν η τροποποιητική φορολογική δήλωση υποβληθεί μετά την κοινοποίηση εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14 και έως και τη δέκατη (10η) ημέρα από την κοινοποίηση προσωρινού προσδιορισμού του φόρου, εφόσον προκύπτει ποσό φόρου προς καταβολή, επιβάλλεται επί του ποσού αυτού, αντί του προστίμου των παρ. 1 έως 3 του άρθρου 53, πρόστιμο που ισούται με το ποσό του προστίμου της παρ. 1 του άρθρου 54 ή της παρ. 2 του άρθρου 54, κατά περίπτωση. Για τον υπολογισμό του ανωτέρω προστίμου λαμβάνεται ως βάση υπολογισμού το ποσό της διαφοράς μεταξύ του φόρου που προκύπτει με βάση την τελευταία υποβαλλόμενη τροποποιητική φορολογική δήλωση και εκείνου που προκύπτει με βάση την αρχικώς υποβληθείσα δήλωση και τις τυχόν τροποποιητικές δηλώσεις που έχουν εν τω μεταξύ υποβληθεί μέχρι την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14, και συνυπολογίζεται το σύνολο των προστίμων που έχουν επιβληθεί για τις ήδη υποβληθείσες τροποποιητικές δηλώσεις μετά την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14.. Δεν είναι δυνατή η υποβολή δήλωσης σύμφωνα με την παρούσα περίπτωση με επιφύλαξη……….».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 54 του ΚΦΔ : «Άρθρο 54. Κυρώσεις για την υποβολή ανακριβούς δήλωσης ……….2. Ειδικά για ανακριβείς δηλώσεις Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) του άρθρου 38 ή του άρθρου 47α του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 2859/2000, Α' 248) ή δηλώσεις παρακρατούμενου φόρου, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί της διαφοράς…»
Επειδή, στην υπό κρίση περίπτωση, η προσφεύγουσα υπέβαλε στις 10-11-2025, μετά την κοινοποίηση της υπ’αριθμ. ............../03-10-2025 εντολής ελέγχου, την υπ’αριθμ. ............../2025 τροποποιητική δήλωση ΦΠΑ φορολογικής περιόδου 01/10/2024 έως 31/12/2024, από την οποία προέκυψε ποσό για καταβολή ύψους 1.169,96€. Συνεπώς, ορθά επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 584,98€ και εκδόθηκε η προσβαλλόμενη υπ’αριθμ. .................../08-12-2025 πράξη επιβολής προστίμου βάσει του άρθρου 54 ΚΦΔ που προβλέπει την επιβολή προστίμου ίσου με το 50% επί της διαφοράς φόρου που προέκυψε από την υποβολή της τροποποιητικής δήλωσης. Περαιτέρω, δεν εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 53 παρ.7 ΚΦΔ στην εν λόγω περίπτωση, καθώς αφορά μόνο τα επιβαλλόμενα πρόστιμα κατά τις διατάξεις του άρθρου 53 ΚΦΔ και όχι λοιπών προστίμων που επιβάλλονται βάσει άλλων άρθρων του ΚΦΔ, όπως, εν προκειμένω, του άρθρου 54 ΚΦΔ.
Επειδή, βάσει των ανωτέρω, ο ισχυρισμός της προσφεύγουσας ότι η προσβαλλόμενη πράξη στερείται ειδικής και εμπεριστατωμένης αιτιολογίας απορρίπτεται ως αβάσιμος.
Επειδή, οι εφαρμοζόμενες φορολογικές διατάξεις επιβάλλουν δέσμια αρμοδιότητα της διοίκησης, οι δε προϋποθέσεις επιβολής των προσβαλλόμενων μέτρων καθορίζονται κατά τρόπο γενικό, αλλά σαφή, συγκεκριμένο και αντικειμενικό από τον ίδιο το νόμο, έτσι ώστε το αρμόδιο διοικητικό όργανο, κατά την έκδοση των ατομικών διοικητικών πράξεων να περιορίζεται στην απλή διαπίστωση των προϋποθέσεων αυτών και όχι στη δυνατότητα παραβίασης των τυπικών αυτών και στην εφαρμογή τους κατά διακριτική ευχέρεια. Ο σκοπός που επιδιώκεται εν προκειμένω, είναι ο κολασμός του παραβάτη και η αποτροπή παρόμοιων παραβάσεων.
Επειδή, οι αρχές που επικαλείται η προσφεύγουσα ερείδονται σε συνταγματικούς κανόνες και υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις, ο έλεγχος των οποίων ανήκει στην αποκλειστική δικαιοδοσία των Δικαστηρίων, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 87 παρ. 2 και 93 παρ. 4 του Συντάγματος και δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Διοίκησης, η οποία οφείλει να εφαρμόζει το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο.
Αποφασίζουμε
Την απόρριψη της από 12-12-2025 και με αριθμό πρωτ. ............. ενδικοφανούς προσφυγής της εταιρίας με την επωνυμία «...............................................................», με ΑΦΜ ................... και την επικύρωση της υπ’αριθμ. .................../08-12-2025 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 54 ΚΦΔ του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης, φορολογικής περιόδου 01-10-2024 έως 31-12-2024.
Οριστική φορολογική υποχρέωση της προσφεύγουσας με βάση την παρούσα απόφαση:
| υπ’αριθμ. .................../08-12-2025 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 ΚΦΔ |
Βάσει ελέγχου | Βάσει παρούσας απόφασης |
|---|---|---|
| Οφειλόμενο ποσό : | 584,98€ | 584,98€ |
Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα
απόφαση στην υπόχρεο.
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ
ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ακριβές Αντίγραφο Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ
Η Υπάλληλος του Αυτοτελούς ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΜΑΒΙΝΙΔΟΥ ΚΥΡΑΤΣΑ
Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.

