Αποτελέσματα live αναζήτησης

Αρχική › Φορολογικό Αρχείο › Κώδικας Φορολογικών διαδικασιών (Κ.Φ.Δ.)

ΔΕΔ 4907/2025

Δεν απαλλάσσεται από φόρο η αποζημίωση εθελούσιας εξόδου αναπήρου 90%

ΔΕΔ 4907/2025
Δεν απαλλάσσεται από φόρο η αποζημίωση εθελούσιας εξόδου αναπήρου 90%

Αθήνα 21/11/2025

Αριθμός απόφασης: 4907

Τμήμα: Α2

ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις :

α. Του άρθρου 72 του Ν. 5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις.» (ΦΕΚ Α’ 58).

β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β΄4738/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)».

γ. Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ Β’ 1440/27-04-2014) «Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (Ειδική Διοικητική Διαδικασία - Ενδικοφανής προσφυγή), καθορισμός λεπτομερειών για τη λειτουργία της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), την εφαρμοστέα διαδικασία και τον τρόπο έκδοσης των αποφάσεων αυτής και ρύθμιση ζητημάτων καταβολής και αναστολής καταβολής του οφειλόμενου ποσού σε περίπτωση άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής».

δ. της με αριθ. Α.1165/22.11.2022 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα: «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ» (ΦΕΚ 6009/τ.Β΄/25.11.2022).

2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.

3. Την υπ’ αριθ. Δ.Ε.Δ.1126366ΕΞ2016/30.08.2016 (Β’ 2759) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής»

4. Τη με ημερομηνία κατάθεσης 27.06.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ………. ενδικοφανή προσφυγή του ………………………., με ΑΦΜ ……………….., κατοίκου ……….. Αττικής, οδός …………….. αρ. … κατά: α) της από 1.6.2025 απορριπτικής απάντησης του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ.

Αττικής στο υπ' αριθ. ………………. ηλεκτρονικό αίτημά του - δήλωση επιφύλαξης επί της με αριθμό καταχώρησης ……………. δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, φορολογικού έτους 2024,

β) πάσης συναφούς προγενέστερης ή μεταγενέστερης πράξης και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.

5. Τις απόψεις της Προϊσταμένης του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ. Αττικής.

6. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α2, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.

Επί της με ημερομηνία κατάθεσης 27.06.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ………… ενδικοφανούς προσφυγής του του ………………………, με ΑΦΜ ………………, η οποία υποβλήθηκε εμπρόθεσμα και μετά τη μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:

Με την από 1.6.2025 απορριπτική απάντηση του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ. Αττικής απορρίφθηκε η κατά το άρθρο 24 του Ν. 5104/2024 (Κ.Φ.Δ.), με αριθμό πρωτοκόλλου ……………… ρητώς διατυπωθείσα επιφύλαξη του προσφεύγοντος επί της με αριθμό καταχώρησης ………… αρχικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, φορολογικού έτους 2024, ως προς την υπαγωγή σε φόρο εισοδήματος της αποζημίωσης ποσού 210.200,00€ που έλαβε λόγω εθελουσίας εξόδου από την Υπηρεσία του.

Ειδικότερα με την ανωτέρω επιφύλαξη ο προσφεύγων ζητούσε να φορολογηθεί η αποζημίωση που εισέπραξε από την ……………… ως εισόδημα από μισθωτή εργασία, ζητώντας εν συνεχεία να απαλλαγεί από τον φόρο εισοδήματος ως άτομο με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, σύμφωνα με το άρθρο 14§2 περίπτωση ε' του ν.4172/2Ο13.

Σε απάντηση του ανωτέρω αιτήματος με την από 1.6.2025 απορριπτική απάντηση του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ. Αττικής ενημερώθηκε ο προσφεύγων ότι : «η διάταξη του άρθρου 14§2 περίπτωση ε' του ν.4172/2Ο13, η οποία προβλέπει την απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος ποσών που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία άνω του 80% εφαρμόζεται αποκλειστικά σε μισθούς συντάξεις και πάγια αντιμισθία. Δεν αναφέρεται απαλλαγή στην αποζημίωση. Αντίθετα στο άρθρο 15 παράγρ. 3 αναφέρεται ότι οι αποζημιώσεις φορολογούνται αυτοτελώς, χωρίς να γίνεται αναφορά σε τυχόν απαλλαγές».

Στη συνέχεια η υποβληθείσα με αριθμό ………../10.04.2025 αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 εκκαθαρίσθηκε και εκδόθηκε η με αριθμό ειδοποίησης ………/17.11.2025 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φορολογικού έτους 2024 της Α.Α.Δ.Ε., με την οποία απορρίφθηκε από τη Φορολογική Διοίκηση η κατά το άρθρο 20 του Ν. 4174/2013 (Κ.Φ.Δ.), με αριθμό πρωτοκόλλου ……………….. ρητώς διατυπωθείσα επιφύλαξή του επί της ως άνω αρχικής ηλεκτρονικής δήλωσής του και προέκυψε για τον προσφεύγοντα ποσό πληρωμής 1.183,50 €.

Η ανωτέρω με αριθμό ειδοποίησης ………./17.11.2025 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φορολογικού έτους 2024 θεωρείται ως συμπροσβαλλόμενη πράξη, δεδομένου ότι ο προσφεύγων με την ενδικοφανή προσφυγή του στρέφεται και κατά πάσης συναφούς με την προσβαλλόμενη απορριπτική απάντηση του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ Αττικής προγενέστερης ή μεταγενέστερης πράξης.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ Ο προσφεύγων, την 10.04.2025, υπέβαλε εμπρόθεσμα τη με αριθμό καταχώρισης …………. αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, φορολογικού έτους 2024. Εν συνεχεία, επί της εν λόγω ηλεκτρονικώς υποβληθείσας δήλωσής του υπέβαλε το υπ' αριθμ. …………….. ηλεκτρονικό αίτημά του προς το ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ. Αττικής,με το οποίο διατύπωσε ρητά την επιφύλαξή του, βάσει των διατάξεων του άρθρου 24 του Ν. 5104/2024 (Κ.Φ.Δ.),ως προς την υπαγωγή σε φόρο εισοδήματος της αποζημίωσης που έλαβε λόγω εθελουσίας εξόδου από την Υπηρεσία του.

Ειδικότερα, κατά την ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024, στον κωδικό 619 αυτής [«Εισοδήματα που απαλάσσονται από το φόρο ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο με ηλεκτρονική πληροφόρηση»] εμφανιζόταν προσυμπληρωμένο,μεταξύ άλλων,το ποσό των 210.200,00€ (καθαρό φορολογητέο), το οποίο αντιστοιχούσε στο συνολικό ύψος της αποζημίωσης που έλαβε ο προσφεύγων λόγω διακοπής της εργασιακής του σχέσης με τον εργοδότη του, το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με την επωνυμία «…………………..», μετά την αφαίρεση ποσού ύψους 45.800,00€ που αφορούσε στο φόρο που αναλογούσε και παρακρατήθηκε λόγω αυτοτελούς φορολόγησής της, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 15 του Ν. 4172/2013.

Η διακοπή της εργασιακής σχέσης του προσφεύγοντος με το ανωτέρω χρηματοπιστωτικό ίδρυμα έλαβε χώρα δυνάμει του με αριθμό ……/18.11.2024 προγράμματος εθελουσίας εξόδου και η σχετική αποζημίωση ανερχόταν στο συνολικό ποσό των 256.000,00€ με παρακράτηση φόρου εισοδήματος ποσού ύψους 45.800,00€, ήτοι του καταβλήθηκε ποσό (καθαρό) 210.200,00€.

Με τη με αριθμό ειδοποίησης ………../17.11.2025 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φορολογικού έτους 2024 της Α.Α.Δ.Ε., η οποία εκδόθηκε την 17.11.2025, βάσει της με αριθμό ………… δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 του προσφεύγοντος, απορρίφθηκε από τη Φορολογική Διοίκηση η κατά το άρθρο 20 του Ν. 4174/2013 (Κ.Φ.Δ.), με αριθμό πρωτοκόλλου ………………., ρητώς διατυπωθείσα προς τη Προϊσταμένη του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ. Αττικής επιφύλαξή του επί της ως άνω αρχικής ηλεκτρονικής δήλωσής του και προέκυψε για τον προσφεύγοντα ποσό πληρωμής 1.183,50 €.

Ο προσφεύγων με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή ζητά: α) την ακύρωση της προσβαλλόμενης απορριπτικής απάντησης του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ. Αττικής β) να γίνει νέα εκκαθάριση της δήλωσης φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 και να απαλλαγεί από το φόρο το επίμαχο ποσό της αποζημίωσης ποσού 256.000,00 ευρώ, καθότι τυγχάνει άτομο με αναπηρία 90% και γ) την επιστροφή, και δη εντόκως, από την καταβολή, κάθε ποσού που θα έχει καταβληθεί, δυνάμει της προσβαλλομένης καταλογιστικής πράξης, προβάλλοντας τους παρακάτω ισχυρισμούς:

- Πλάνη περί τα πράγματα και παραβίαση του άρθ. 14 παρ. 2 περ. ε' του ΚΦΕ (ν.4172/20213), καθότι το επίμαχο ποσό δε συνιστά αποζημίωση αλλά προκαταβολή μισθών ως κίνητρο υπαγωγής στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου του εργοδότη.

- Εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του άρθ. 14 παρ. 2 περ. ε' του ΚΦΕ (ν.4172/20213) καθότι, ακόμη και στην περίπτωση που το επίμαχο ποσό θεωρηθεί αποζημίωση λόγω λύσης της εργασιακής σχέσης, η απαλλαγή που θεσπίζεται στο άρθ. 14 λόγω αναπηρίας καταλαμβάνει και την περίπτωσή του, καθόσον ο ίδιος τυγχάνει άτομο με διαπιστωμένη αναπηρία 90%.

- Όταν ο νομοθέτης απαλλάσσει από τους μισθούς και συντάξεις τα άτομα με αναπηρία, για κοινωνικούς και ηθικούς λόγους και για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητος, προφανώς τους απαλλάσσει και από το φόρο επί του κινήτρου λόγω οικειοθελούς λύσεως της εργασιακής σχέσεως αφού, μάλιστα, με το άρθ. 15 θεσπίζεται ηπιότερη φορολόγηση σε σχέση με τη φορολόγηση των μισθών.

Επειδή, με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 24 «Δήλωση με επιφύλαξη» του Ν. 5104/2024 (Κ.Φ.Δ.) ορίζεται ότι:

1. Όταν ο φορολογούμενος αμφιβάλλει σχετικά με την υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης, έχει δικαίωμα να υποβάλει φορολογική δήλωση με επιφύλαξη, η οποία πρέπει να είναι ειδική και αιτιολογημένη. Κάθε γενική ή αόριστη επιφύλαξη θεωρείται άκυρη και δεν επιφέρει κανένα αποτέλεσμα. Ο Διοικητής δύναται να δεχθεί την επιφύλαξη και να διαγράψει το ποσό της φορολογητέας ύλης για την οποία διατυπώθηκε η επιφύλαξη μέσα σε ενενήντα (90) ημέρες από την υποβολή της δήλωσης. Σε περίπτωση απόρριψης της επιφύλαξης ή παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας απάντησης, ο φορολογούμενος μπορεί να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή, σύμφωνα με το άρθρο 72.

2. Ομοίως, μπορεί να διατυπωθεί επιφύλαξη σε ό,τι αφορά τον χαρακτηρισμό της φορολογητέας ύλης και την υπαγωγή της σε άλλη φορολογία, σε άλλη κατηγορία, σε μειωμένο φορολογικό συντελεστή ή σε σχέση με τυχόν εφαρμοστέες εκπτώσεις και απαλλαγές. Ειδικά προκειμένου για την υπαγωγή σε άλλη φορολογία ή κατηγορία, αν γίνει δεκτή η επιφύλαξη, η δήλωση θεωρείται ότι υποβλήθηκε εμπρόθεσμα για τη φορολογία ή κατηγορία αυτή. Η επιφύλαξη δεν συνεπάγεται την αναστολή της είσπραξης του φόρου. Σε περίπτωση αποδοχής της επιφύλαξης από τον Διοικητή, ο φόρος που τυχόν καταβλήθηκε αχρεωστήτως, επιστρέφεται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 42.

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 12 του Ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.): «1. Το ακαθάριστο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως εισοδήματα σε χρήμα ή σε είδος που αποκτώνται στο πλαίσιο υφιστάμενης, παρελθούσας ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης.

2. Για τους σκοπούς του Κ.Φ.Ε., εργασιακή σχέση υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες:

α) στο πλαίσιο σύμβασης εργασίας, σύμφωνα με το εργατικό δίκαιο,

β) βάσει σύμβασης, προφορικής ή έγγραφης, με την οποία το φυσικό πρόσωπο αποκτά σχέση εξαρτημένης εργασίας με άλλο πρόσωπο, το οποίο έχει το δικαίωμα να ορίζει και να ελέγχει τον τρόπο, το χρόνο και τον τόπο εκτέλεσης των υπηρεσιών,

γ) οι οποίες ρυθμίζονται από τη νομοθεσία περί μισθολογίου και ειδικών μισθολογίων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου,

δ) ως διευθυντής ή μέλος του ΔΣ εταιρείας ή κάθε άλλου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας,

ε) ως δικηγόρος έναντι πάγιας αντιμισθίας για την παροχή νομικών υπηρεσιών, στ) βάσει έγγραφων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες τα οποία δεν υπερβαίνουν τα τρία (3) ή, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα προέρχεται από ένα (1) από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες και εφόσον δεν έχει την εμπορική ιδιότητα και δεν διατηρεί επαγγελματική εγκατάσταση που διαφέρει από την κατοικία του. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση που ο φορολογούμενος αποκτά εισόδημα από μισθωτή εργασία,σύμφωνα με μία από τις περιπτώσεις α' έως ε' του παρόντος άρθρου. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα μπορούν να προβλέπονται περαιτέρω προϋποθέσεις και να καθορίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή αυτής της περίπτωσης».

Επειδή, με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 14 του Ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.) ορίζεται ότι: «2. Οι ακόλουθες κατηγορίες εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις απαλλάσσονται από το φόρο: […] ε) Οι μισθοί, οι συντάξεις και η πάγια αντιμισθία που χορηγούνται σε ανάπηρους με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον ογδόντα τοις εκατό (80%). […]».

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 15 του Ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.): «3. Με την επιφύλαξη της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 14, φορολογείται αυτοτελώς με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης, κάθε εφάπαξ αποζημίωση που παρέχεται από οποιονδήποτε φορέα και για οποιονδήποτε λόγο διακοπής της σχέσεως εργασίας ή άλλης σύμβασης, η οποία συνδέει το φορέα με τον δικαιούχο της αποζημίωσης.

Ο φόρος υπολογίζεται, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:

Κλιμάκιο Αποζημίωσης (ευρώ) Φορολογικός Συντελεστής < 60.000 0% 60.000,01 - 100.000 10% 100.000,01 - 150.000 20% > 150.000 30% ».

Επειδή, σύμφωνα με τη με Α.1032/2025 εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα:

“Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2024, των λοιπών εντύπων και των δικαιολογητικών εγγράφων που συνυποβάλλονται με αυτή. Τύπος και περιεχόμενο της πράξης διοικητικού/διορθωτικού προσδιορισμού φόρου φορολογικών ετών 2024 και εφεξής” και συγκεκριμένα, σύμφωνα με την περ.β΄ του Πίνακα 6 (Πρόσθετα πληροφοριακά στοιχεία εισοδήματος) της παρ. Γ΄ (Έντυπο Ε1) του άρθρου 5 «Περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος» αυτής: «β. Κωδικοί 659-660 ή 619-620 αα) Στους κωδικούς αυτούς, ανάλογα με το αν υπάρχει ηλεκτρονική πληροφόρηση, συμπληρώνονται τα εισοδήματα που απαλλάσσονται του φόρου ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο και εμφανίζεται πίνακας στον οποίο αναλύονται ανάλογα με την προέλευσή τους:

- Μισθοί, συντάξεις και πάγια αντιμισθία ολικά τυφλών ή κινητικά αναπήρων 80% και άνω […]».

Επειδή, με τη με αριθμό ΠΟΛ. 1072/31-03-2015 της Γ.Γ.Δ.Ε. με θέμα «Οδηγίες περί της εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 60 του Ν. 4172/2013 αναφορικά με την παρακράτηση φόρου στο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις» διευκρινίστηκαν, μεταξύ άλλων, τα εξής: «VII. ΛΟΙΠΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ […]

4. Με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 59 του Ν. 4172/2013 ορίζεται, ότι εισόδημα που απαλλάσσεται από το φόρο δεν υπόκειται σε παρακράτηση. Συνεπώς, δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου οι μισθοί, συντάξεις και η πάγια αντιμισθία που χορηγούνται σε αναπήρους με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 80% και ανεξαρτήτως του είδους της αναπηρίας που αυτοί φέρουν, καθόσον τα εισοδήματα αυτά απαλλάσσονται από το φόρο σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. ε΄ παρ. 2 άρθρου 14 του ίδιου Νόμου.

Ομοίως, δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου και οι άλλες περιπτώσεις εισοδημάτων που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 14 (επίδομα ανεργίας που καταβάλλει ο Ο.Α.Ε.Δ., 65% του επιδόματος επικίνδυνης εργασίας κ.τ.λ.). Περαιτέρω, δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου τα ποσά που σύμφωνα με τις περιπτώσεις της παρ. 1 του άρθρου 14 εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις.».

Επειδή ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι εσφαλμένα υπολογίσθηκε και παρακρατήθηκε φόρος εισοδήματος στην αποζημίωση που έλαβε λόγω διακοπής της εργασιακής του σχέσης κατ’ εφαρμογή της κλίμακας του άρθρου 15 παρ. 3 του Ν. 4172/2013, χωρίς να ληφθεί υπόψη η διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 περ. ε΄ του Ν. 4172/2013 σύμφωνα με την οποία: «2.Οι ακόλουθες κατηγορίες εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις απαλλάσσονται από το φόρο:

ε) Οι μισθοί, οι συντάξεις και η πάγια αντιμισθία που χορηγούνται σε ανάπηρους με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον ογδόντα τοις εκατό (80%).»

Ειδικότερα, υποστηρίζει ότι αφού ισχύει η απαλλαγή από το φόρο του ποσού που λαμβάνει το πρόσωπο με αναπηρία τουλάχιστον 80% ως μισθό, κατά μείζονα λόγο θα ισχύει η απαλλαγή από το φόρο και του ποσού της αποζημίωσης που λαμβάνει το πρόσωπο αυτό λόγω οικειοθελούς λύσης (διακοπής) της εργασιακής του σχέσης (εθελουσία έξοδος), δεδομένου ότι και η αποζημίωση αυτή έχει τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά των εισοδημάτων που απαλλάσσονται δυνάμει της διατάξεως του άρθ. 14 παρ. 2 περ. ε' του ΚΦΕ και σχετίζεται, όπως και εκείνα, με την εργασιακή έννομη σχέση.

Επειδή, όπως προκύπτει από την βεβαίωση αποδοχών της Εθνικής Τράπεζας Της Ελλάδος, του φορολογικού έτους 2024, το ποσό των 256.000€ αναγράφεται ως αποζημίωση υπαγόμενη στο άρθρο 15§3 του ν.4172/2013, για το οποίο η Τράπεζα παρακράτησε ποσό φόρου 45.800€, βάσει των συντελεστών του ανωτέρω άρθρου. Τα ποσά που αποτελούν μισθούς τα έχει καταχωρήσει ξεχωριστά και τα έχει υπαγάγει στο άρθρο 14§2 περ. ε', βάσει του οποίου δεν παρακρατεί φόρο, καθώς τα θεωρεί απαλλασσόμενα.

Επειδή, όπως προκύπτει ανωτέρω, το επίδικο ποσό δεν αποτελεί εισόδημα από μισθούς, αλλά ποσό αποζημίωσης υπαγόμενο σε αυτοτελή φορολόγηση σύμφωνα με το άρθρο 15§3 του ν.4172/2013. Επομένως ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος ότι αποτελεί προκαταβολή μισθών δεν στηρίζεται ούτε στο νόμο ούτε στην ανακοίνωση του προγράμματος εθελουσίας εξόδου της Εθνικής Τράπεζας. Επίσης, το γεγονός ότι η ανωτέρω αποζημίωση υπολογίζεται βάσει των καταβαλλόμενων μισθών δεν καθιστά την αποζημίωση μισθό, απλώς αποτελεί περιγραφή της μεθόδου υπολογισμού της αποζημίωσης.

Επειδή, από τις προαναφερόμενες διατάξεις προκύπτει με σαφήνεια ότι απαλλάσσονται του φόρου οι μισθοί, οι συντάξεις και η πάγια αντιμισθία που χορηγούνται σε ανάπηρους με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον ογδόντα τοις εκατό (80%), ήτοι τα εισοδήματα τα οποία φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις.

Επειδή, η φορολογική μεταχείριση της αποζημίωσης που παρέχεται στο πλαίσιο εθελουσίας εξόδου από την εργασία προβλέπεται από τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 15 του Ν. 4172/2013 (αυτοτελής φορολόγηση με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης).

Επειδή, στη διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 15 του Ν. 4172/2013 δεν προβλέπεται από το νομοθέτη απαλλαγή από το φόρο της αποζημίωσης λόγω εθελουσίας εξόδου από την εργασία σε αναπήρους με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.

Επειδή, οι ισχυρισμοί του προσφεύγοντος κρίνονται αβάσιμοι, καθώς δεν προβλέπονται από καμία διάταξη Νόμου και, ως εκ τούτου, δε γίνονται αποδεκτοί.

Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε

Την απόρριψη της με ημερομηνία κατάθεσης 27.06.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ………….. ενδικοφανούς προσφυγής του …………………… του ………………, με ΑΦΜ ………….. και την επικύρωση: α) της από 1.6.2025 απορριπτικής απάντησης του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ. Αττικής β) της συναφούς, με αριθ.ειδοποίησης …………/17.11.2025 πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 της Προϊσταμένης του ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ. Αττικής .

Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου - καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:

Ως η με αριθ.ειδοποίησης ……………../17.11.2025 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 Ποσό πληρωμής : 1.183,50 € Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία στον υπόχρεο.

ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ

Ακριβές Αντίγραφο ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Ο/Η Υπάλληλος του Τμήματος Διοικητικής Υποστήριξηςτου Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ

ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ Α2 ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ

ΣΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΤΩΝΙΑ

Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.