Αποτελέσματα live αναζήτησης

Αρχική › Φορολογικό Αρχείο › Κώδικας Φορολογικών διαδικασιών (Κ.Φ.Δ.)

ΔΕΔ 1798/2026 — Δωρεά μετρητών παππού σε εγγονή - Πρόστιμο εκπρόθεσμης

Μηνιαίες καταθέσεις μικροποσών από παππού σε τραπεζικό λογαριασμό εγγονής φοιτήτριας κρίνονται ως δωρεά χρημάτων – Επιβολή φόρου δωρεάς 10% και προστίμου 50% λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης μετά από κοινοποίηση εντολής ελέγχου

ΔΕΔ 1798/2026
Μηνιαίες καταθέσεις μικροποσών από παππού σε τραπεζικό λογαριασμό εγγονής φοιτήτριας κρίνονται ως δωρεά χρημάτων – Επιβολή φόρου δωρεάς 10% και προστίμου 50% λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης μετά από κοινοποίηση εντολής ελέγχου

Αθήνα 29/04/2026

Τμήμα: Α1

ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1) Τις διατάξεις:

α. του άρθρου 72 του ν. 5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 58),

β. του άρθρου 10 της Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020/23-10-2020 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ Β΄4738/26-10-2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)» όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει,

γ. της ΠΟΛ.1064/12-04-2017 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ Β’ 1440),

δ. της με αριθμό Α.1165/22-11-2022 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ» (ΦΕΚ Β’ 6009).

2) Την ΠΟΛ.1069/04-03-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.

3) Την υπ’ αριθ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30-08-2016 (ΦΕΚ Β’ 2759) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».

4) Την με ημερομηνία κατάθεσης 30-12-2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ……….υποβληθείσα ενδικοφανή προσφυγή της ……….με ΑΦΜ ……….κατοίκου Δροσιά Χαλκίδας επί της οδού ………. Τ.Κ. 34100 κατά της υπ΄ αριθμό ………./26.11.2025 Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Δωρεάς της Προϊσταμένης του ΚΕ.ΦΟ.Κ. Αττικής και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.

5) Τις ως άνω πράξεις, των οποίων ζητείται η ακύρωση.

6) Τις απόψεις του Προϊσταμένου του ΚΕ.ΦΟ.Κ Αττικής.

7) Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Α1 τμήματος της Υπηρεσίας μας, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.

Επί της με ημερομηνία 30/12/2025 και αριθμό πρωτοκόλλου ……….ενδικοφανούς προσφυγής της ……….με ΑΦΜ: ………., η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα, και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:

Με την προσβαλλόμενη πράξη επιβολής φόρου και προστίμου της Προϊσταμένης του ΚΕ.ΦΟ.Κ Αττικής, επιβλήθηκε, σε βάρος της προσφεύγουσας, συνολικός φόρος ύψους 70,00 ευρώ, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 44 του ν.2961/2001, με τις οποίες προβλέπεται αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή 10%, προκειμένου για δικαιούχους που υπάγονται στην Α΄ κατηγορία. Επιπροσθέτως, επιβλήθηκε το πρόστιμο παράλειψης υποβολής δήλωσης της παρ.6 του άρθρου 53 του Κ.Φ.Δ., ποσού 35,00€, (ήτοι ποσοστό 50% επί του ποσού του φόρου που αναλογεί στη μη υποβληθείσα δήλωση) λόγω εκπρόθεσμης υποβολής στις 25/11/2025 της υπ’ αριθ. ………./2025 δήλωσης Δωρεάς, η οποία αφορούσε δωρεά μετρητών που έγινε το έτος 2021 και έως 30/09/2021 μέσω του λογαριασμού της στην Εθνική Τράπεζα, από τον Παππού της ……….. Η εν λόγω δήλωση υπεβλήθη μετά την κοινοποίηση της υπ’ αριθ. ………./27-06-2025 εντολής ελέγχου του Προϊσταμένου του 1ου ΕΛΚΕ Θεσσαλονίκης, βάσει των διατάξεων του άρθρου 22 του ν.5104/2024. Ειδικότερα, μετά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι ο παππούς της προσφεύγουσας ………., κατέθετε στο λογαριασμό της σε μηνιαία βάση διάφορα μικροποσά. Η ελέγχουσα φορολογική αρχή έκρινε ότι τα ποσά αυτά που μεταφέρθηκαν από λογαριασμό της Εθνικής Τράπεζας με συνδικαιούχους τον ………. (παππούς) και την ………. (γιαγιά) προς τον τραπεζικό λογαριασμό της Εθνικής τράπεζας που είχε ως μοναδικό δικαιούχο την προσφεύγουσα (εγγονή), αφορούν σε δωρεά χρημάτων. Κατόπιν αυτών η προσφεύγουσα υπέβαλε την υπ’ αριθ. ………./2025 δήλωση Δωρεάς, πλην όμως η δήλωση αυτή υπεβλήθη εκπρόθεσμα.



Η προσφεύγουσα, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την ακύρωση της ανωτέρω προσβαλλόμενης πράξης, επικαλούμενη ότι οι μεταφορές των επίμαχων ποσών από τον παππού προς τον εγγονή, πραγματοποιούνται τακτικά με μηνιαίες καταβολές, με αποκλειστικό σκοπό την κάλυψη των αναγκών διαβίωσης της προσφεύγουσας, η οποία κατά την περίοδο εκείνη σπούδαζε στη νήσο Χίο, αφού δεν πληρούν τα ουσιώδη στοιχεία της δωρεάς και δεν γεννούν υποχρέωση υποβολής δήλωσης φόρου δωρεάς.



Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 παρ.6 του ν. 5104/2024 ορίζεται ότι: Εάν δεν υποβληθεί δήλωση από την οποία θα προέκυπτε υποχρέωση καταβολής φόρου, περιλαμβανομένων των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, Φ.Π.Α. με βάση το κανονικό ή τα ειδικά καθεστώτα του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, Α' 248) υποβλητέας στην Ελλάδα ή, εφόσον η Ελλάδα είναι κράτος μέλος κατανάλωσης, σε άλλο κράτος μέλος, φορολογίας κεφαλαίου και παρακρατούμενων φόρων, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του φόρου που αναλογεί στη μη υποβληθείσα δήλωση.

Επειδή με τις διατάξεις του άρθρου 22 του ισχύοντος Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ν. 5104/2024 (Α’ 58) ορίζεται ότι: «1) α) Ο υπόχρεος σε υποβολή φορολογικών δηλώσεων υποβάλλει τις φορολογικές δηλώσεις στη Φορολογική Διοίκηση κατά τον χρόνο που προβλέπεται από την οικεία φορολογική νομοθεσία. β) Εκπρόθεσμη φορολογική δήλωση υποβάλλεται έως και τη δέκατη (10η) ημέρα από την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου από τη Φορολογική Διοίκηση ή μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για κοινοποίηση πράξης προσδιορισμού του φόρου. γ) Εκπρόθεσμη φορολογική δήλωση που υποβάλλεται μέχρι την κοινοποίηση εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14, έχει όλες τις συνέπειες της εκπρόθεσμης δήλωσης. δ) Εάν η εκπρόθεσμη φορολογική δήλωση υποβληθεί μετά την κοινοποίηση εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14 και έως και τη δέκατη (10η) ημέρα από την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου, εφόσον προκύπτει ποσό φόρου προς καταβολή, επιβάλλεται επί του ποσού αυτού, αντί του προστίμου των παρ. 1 έως 3 του άρθρου 53, πρόστιμο που ισούται με το ποσό του προστίμου της παρ. 6 του άρθρου 53. Δεν είναι δυνατή η υποβολή δήλωσης, σύμφωνα με την παρούσα περίπτωση με επιφύλαξη. ε) Για την εξόφληση της προκύπτουσας οφειλής εφαρμόζονται η περ. α) της παρ. 1 και οι παρ. 3 έως 5 του άρθρου 75. στ) Φόροι, πρόστιμα, τέλη, εισφορές και λοιπά ποσά, που έχουν προσδιορισθεί κατά την περ. δ’ δεν διαγράφονται ούτε συμψηφίζονται ή επιστρέφονται».

Επειδή, η προσφεύγουσα υπέβαλε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φόρου δωρεάς για το έτος 2021, κάνοντας χρήση των διατάξεων του άρθρου 22 του ν.5104/2024 να υποβληθεί δήλωση με επιφύλαξη σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 22 του ΚΦΔ και αφετέρου φόροι, τέλη, πρόστιμα που έχουν προσδιοριστεί με την περ. δ΄ της παρ.1 του ίδιου άρθρου δεν διαγράφονται ούτε συμψηφίζονται ή επιστρέφονται.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε

Την απόρριψη της από 30-12-2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ……….υποβληθείσας ενδικοφανούς προσφυγής της ……….με ΑΦΜ ……….και την επικύρωση της υπ’ αριθ. ………./26.11.2025 Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Δωρεάς της Προϊσταμένης του ΚΕ.ΦΟ.Κ. Αττικής.

Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου - καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:

Υπολογισμός φόρου Α’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Φορολογητέα αξία δωρεάς χρημ. ποσών 700,00€ Συντελεστής φόρου δωρεάς (άρθρο 44 10% παρ.2 Ν.2961/2001) Φόρος δωρεάς 70,00€ Πρόστιμο 50% 35,00€ Σύνολο φόρου για καταβολή 105,00€

Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα

απόφαση στην υπόχρεη.

Ακριβές Αντίγραφο ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ

Ο/Η Υπάλληλος του Τμήματος ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ Διοικητικής Υποστήριξης

Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ

ΣΚΟΥΡΑ ΓΡΑΜΜΑΤΩ

Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.