Αποτελέσματα live αναζήτησης

Αρχική › Φορολογικό Αρχείο › Φορολογία Εισοδήματος

Άρθρα

Φορολογικός χειρισμός μερισμάτων που εισέπραξε ημεδαπή μητρική εταιρεία από αλλοδαπή θυγατρική της με έδρα σε κράτος εκτός Ε.Ε., με το οποίο δεν έχει συναφθεί Σ.Α.Δ.Φ. μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του κράτους αυτού, όταν πληρούνται σωρευτικά οι προϋποθέσεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε, όπως αυτές ισχύουν από το φορολογικό έτος 2025 και όταν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις αυτές

Άρθρα
Φορολογικός χειρισμός μερισμάτων που εισέπραξε ημεδαπή μητρική εταιρεία από αλλοδαπή θυγατρική της με έδρα σε κράτος εκτός Ε.Ε., με το οποίο δεν έχει συναφθεί Σ.Α.Δ.Φ. μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του κράτους αυτού, όταν πληρούνται σωρευτικά οι προϋποθέσεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε, όπως αυτές ισχύουν από το φορολογικό έτος 2025 και όταν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις αυτές


Αναδημοσίευση από το Ενημερωτικό Δελτίο Ιανουαρίου Φεβρουαρίου Μαρτίου 2026 της ΣΟΛ Α.Ε.
www.solcrowe.gr

Φορολογικός χειρισμός μερισμάτων που εισέπραξε ημεδαπή μητρική εταιρεία από αλλοδαπή θυγατρική της με έδρα σε κράτος εκτός Ε.Ε., με το οποίο δεν έχει συναφθεί Σ.Α.Δ.Φ. μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του κράτους αυτού, όταν πληρούνται σωρευτικά οι προϋποθέσεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε, όπως αυτές ισχύουν από το φορολογικό έτος 2025 και όταν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις αυτές.

ΕΡΩΤΗΜΑ

Ανώνυμη εταιρεία, έχει κύρια δραστηριότητα την εκμετάλλευση συμμετοχών σε θυγατρικές εταιρείες που εδρεύουν σε κράτος εκτός Ε.Ε., με το οποίο δεν έχει συναφθεί σύμβαση για την αποφυγή της διπλής φορολογίας με την Ελληνική Δημοκρατία και το κράτος αυτό δεν περιλαμβάνονται στα μη συνεργάσιμα βάσει της πιο πρόσφατης Υπουργικής απόφασης Α.1126/2025 που ισχύει για το φορολογικό έτος 2024. 

Στη χρήση 2025 εισέπραξε μερίσματα από δυο θυγατρικές εταιρείες, την Α και τη Β, λαμβάνοντας και τις σχετικές βεβαιώσεις παρακρατούμενου φόρου. 

Για την Α θυγατρική πληρούνται σωρευτικά οι προϋποθέσεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε, όπως αυτές ισχύουν από το φορολογικό έτος 2025, ενώ για τη θυγατρική Β οι εν λόγω προϋποθέσεις δεν πληρούνται.

- Ποιος είναι ο φορολογικός χειρισμός των μερισμάτων που εισέπραξε η ημεδαπή μητρική εταιρεία από τις παραπάνω αλλοδαπές  θυγατρικές της;

ΓΝΩΜΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

Η Γνώμη της Φορολογικής Επιτροπής σχετικά με το παραπάνω ερώτημα είναι η εξής:

Στην παρ. 7 του άρθρο 48 του ν. 4172/2013, όπως προστέθηκε με το άρθρο 98 του ν. 5162/2024 και με έναρξη ισχύος το φορολογικό έτος 2025, ορίζονται τα εξής:

«7. Τα ενδοομιλικά μερίσματα που εισπράττει ένα νομικό πρόσωπο που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας, από νομικό πρόσωπο εγκατεστημένο εκτός της Ε.Ε., απαλλάσσονται από τον φόρο, αν το νομικό πρόσωπο που προβαίνει στη διανομή, σωρευτικά:

α) έχει τη νομική μορφή κεφαλαιουχικής εταιρείας με βάση το δίκαιο του κράτους εγκατάστασής του,

β) δεν είναι εγκατεστημένο σε μη συνεργάσιμο κράτος, σύμφωνα με το άρθρο 65,

γ) υπόκειται, χωρίς τη δυνατότητα επιλογής ή απαλλαγής, σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων ή άλλο παρόμοιο φόρο,

δ) ο λήπτης φορολογούμενος κατέχει ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) της αξίας ή του πλήθους του μετοχικού ή βασικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου του νομικού προσώπου που διανέμει και

ε) το ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής διακρατείται τουλάχιστον είκοσι τέσσερις (24) μήνες.

Η παρούσα ισχύει επίσης για τα ενδοομιλικά μερίσματα από μόνιμες εγκαταστάσεις εταιρειών κρατών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βρίσκονται στην Ελλάδα και προέρχονται από τις θυγατρικές τους σε άλλο κράτος. Οι παρ. 3 έως 6 εφαρμόζονται αναλόγως και στα εισοδήματα της παρούσας.»

Στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 98 του ν. 5162/2024 αναφέρονται, μεταξύ των άλλων, και τα εξής:

«Η ισχύς των απαλλαγών για τις εκτός Ε.Ε. θυγατρικές που προβλέπονται με την προτεινόμενη ρύθμιση βασίζεται στα κριτήρια που ήδη προβλέπονται με τις υφιστάμενες διατάξεις της παρ. 1 των άρθρων 48 και 48Α του Κώδικα. Περαιτέρω, για τις εκτός Ε.Ε. θυγατρικές εισάγεται εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής των νέων ρυθμίσεων των αλλοδαπών θυγατρικών εταιρειών που είναι εγκατεστημένες σε μη συνεργάσιμα κράτη, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 65 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και απαριθμούνται ρητά σε οικεία απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.».

Στην ΠΟΛ.1039/2015 με θέμα «Οδηγίες για την εφαρμογή των άρθρων 48 και 63 του ν. 4172/2013, αναφορικά με την απαλλαγή ενδοομιλικών μερισμάτων και παρακράτησης φόρου ενδοομιλικών πληρωμών» αναφέρονται και τα εξής:

«Άρθρο 48 Απαλλαγή ενδοομιλικών μερισμάτων

1. Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού παρέχεται απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος για τα μερίσματα που εισπράττει ένα νομικό πρόσωπο που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας, εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
(…)
Αντίθετα, για τα μερίσματα που εισπράττει ημεδαπή μητρική εταιρεία από ημεδαπή ή αλλοδαπή θυγατρική της με έδρα σε άλλο κράτος-μέλος της E.E. όταν δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 48, καθιερώνεται η μέθοδος της πίστωσης του φόρου ως τρόπος φορολογικής μεταχείρισης των εισπραττόμενων μερισμάτων. Ειδικότερα, με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 68 προβλέπεται ότι από το ποσό του φόρου εκπίπτει το ποσό του φόρου που καταβλήθηκε ως φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, καθώς και το ποσό του φόρου που παρακρατήθηκε ως φόρος επί του μερίσματος. Επισημαίνεται ότι για τα μερίσματα ή κέρδη που εισπράττει ημεδαπή μητρική εταιρεία από αλλοδαπή θυγατρική της, με έδρα σε τρίτη χώρα (εκτός E.E.), από τον αναλογούντα φόρο του νομικού προσώπου εκπίπτει μόνο το ποσό του φόρου που παρακρατήθηκε ως φόρος επί του μερίσματος.

Για την εφαρμογή των ανωτέρω, το ποσό των εισπραττόμενων μερισμάτων καταχωρείται μικτό στα βιβλία του νομικού προσώπου προκειμένου στη συνέχεια να συμψηφιστεί ο φόρος που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή είτε στο επίπεδο του νομικού προσώπου είτε ως παρακρατούμενος στη διανομή κερδών.

Διευκρινίζεται, ότι για την πίστωση του φόρου αλλοδαπής ισχύει ο περιορισμός της παραγράφου 2 του άρθρου 9, δηλαδή ότι η μείωση του φόρου δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που αναλογεί για το εισόδημα αυτό στην Ελλάδα.

Το ποσό των εισπραττόμενων μερισμάτων που απαλλάσσεται της φορολογίας εισοδήματος με βάση τις κοινοποιούμενες διατάξεις, προκειμένου για τα νομικά πρόσωπα που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, εμφανίζεται σε ειδικό λογαριασμό αποθεματικού, το οποίο όμως δεν φέρει τον όρο «αφορολόγητο» όπως άλλωστε έχει διευκρινιστεί με την ΠΟΛ.1007/2014 εγκύκλιό μας για τα αφορολόγητα έσοδα που προβλέπονται από τις διατάξεις του νέου Κ.Φ.Ε., μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και τα εισπραττόμενα μερίσματα κατ' εφαρμογή του άρθρου 48.

Επισημαίνεται, ότι η απαλλαγή επεκτείνεται και στις επιχειρήσεις που παρουσιάζουν ζημιογόνα αποτελέσματα και δεν μπορούν να σχηματίσουν αποθεματικό, καθόσον το απαλλασσόμενο ποσό εμφανίζεται σε λογαριασμό ειδικού αποθεματικού, ανεξάρτητα από την επάρκεια κερδών ή όχι.

Αν διανεμηθεί ή κεφαλαιοποιηθεί το αποθεματικό αυτό ή μέρος του, με την παρούσα γίνεται δεκτό ότι δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, δηλαδή αυτό δεν προστίθεται στα κέρδη της επιχείρησης συναθροιζόμενο με τα λοιπά κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα. Ωστόσο, υπόκειται σε παρακράτηση φόρου με συντελεστή 10%, με την επιφύλαξη των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 63 του ν.4172/2013, γιατί θεωρείται ότι εμπίπτει στην έννοια των μερισμάτων (διανεμομένων κερδών) με βάση τις διατάξεις των άρθρων 39 και 64 του ίδιου νόμου.

Για παράδειγμα, ανώνυμη εταιρεία με φορολογικό έτος 1.1.2014 - 31.12.2014, εμφανίζει κέρδη ισολογισμού 10.000.000 ευρώ. Μέσα στο έτος αυτό, εισέπραξε 2.000.000 ευρώ που αφορούν ενδοομιλικά μερίσματα που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 48, 665.000 ευρώ (καθαρό ποσό) που αφορά μερίσματα από θυγατρική με έδρα σε άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε. όπου δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 48 και για τα οποία έχει καταβληθεί φόρος νομικού προσώπου 300.000 ευρώ και έχει παρακρατηθεί φόρος μερισμάτων 35.000 ευρώ, καθώς και 576.000 ευρώ (καθαρό ποσό) από θυγατρική τρίτης χώρας, επί των οποίων έχει καταβληθεί φόρος αλλοδαπού νομικού προσώπου 160.000 ευρώ και έχει παρακρατηθεί φόρος 64.000 ευρώ.

Με βάση όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω, το ποσό των 2.000.000 ευρώ θα αντιμετωπισθεί φορολογικά ως απαλλασσόμενο έσοδο και θα εμφανισθεί σε ειδικό λογαριασμό αποθεματικού. Για το ποσό των 665.000 ευρώ θα εφαρμοστεί η μέθοδος της πίστωσης φόρου ως τρόπος φορολόγησης των μερισμάτων, μετά την αναγωγή του σε μικτό ποσό με την προσθήκη του φόρου του αλλοδαπού νομικού προσώπου και του παρακρατηθέντος φόρου (665.000 + 35.000 + 300.000 = 1.000.000). Στη συνέχεια, από τον αναλογούντα φόρο που θα προκύψει θα συμψηφισθεί ο φόρος που καταβλήθηκε ως φόρος αλλοδαπού νομικού προσώπου καθώς και ο παρακρατηθείς φόρος μερισμάτων, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 68 του ν.4172/2013, μέχρι του ποσού του φόρου που αναλογεί στο εισόδημα αυτό στην Ελλάδα, ήτοι 260.000 ευρώ. Τέλος, για το ποσό των 576.000 ευρώ, θα εφαρμοσθεί επίσης η μέθοδος της πίστωσης του φόρου, μετά την αναγωγή του σε μικτό ποσό με την προσθήκη μόνο του παρακρατηθέντος φόρου μερισμάτων (640.000) και θα συμψηφισθεί ο παρακρατηθείς αυτός φόρος. (…)».

Στην παρ. 3 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013 «Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και καταβολή του φόρου», ορίζεται ότι:

«(…)

3. Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων υπολογίζεται με βάση την ετήσια φορολογική δήλωση του φορολογούμενου και το ποσό της φορολογικής οφειλής καθορίζεται σύμφωνα με τα άρθρα 31 και 32 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, κατόπιν έκπτωσης:

α) του φόρου που παρακρατήθηκε,

β) του φόρου που προκαταβλήθηκε,

γ) του φόρου που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή σύμφωνα με το άρθρο 9(…)».

Στο άρθρου 9 Πίστωση φόρου αλλοδαπής του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι:

«1. Εάν κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους ένας φορολογούμενος που έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα αποκτά εισόδημα στην αλλοδαπή, ο καταβλητέος φόρος εισοδήματος του εν λόγω φορολογούμενου, όσον αφορά στο εν λόγω εισόδημα, μειώνεται κατά το ποσό του φόρου που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή για αυτό το εισόδημα. Η καταβολή του ποσού του φόρου στην αλλοδαπή αποδεικνύεται με τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

2. Η μείωση του φόρου εισοδήματος που προβλέπεται στην προηγούμενη παράγραφο δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που αναλογεί για το εισόδημα αυτό στην Ελλάδα».

Στην ΠΟΛ.1060/2015 και στις οδηγίες εφαρμογής των άρθρων 68 και 9 «Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και καταβολή του φόρου, καθώς και πίστωση φόρου αλλοδαπής» αναφέρονται και τα εξής:

(…)

4. Όσον αφορά στην πίστωση του φόρου αλλοδαπής, με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν. 4172/2013 προβλέπεται, ότι εάν κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους ένας φορολογούμενος (νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα) που έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 4, αποκτά εισόδημα στην αλλοδαπή, ο καταβλητέος φόρος εισοδήματος του εν λόγω φορολογούμενου, όσον αφορά στο εν λόγω εισόδημα, μειώνεται κατά το ποσό του φόρου που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή για αυτό το εισόδημα. Η καταβολή του ποσού του φόρου στην αλλοδαπή αποδεικνύεται με τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (άρθρο 16 του ν. 4174/2013) και όπως αυτά καθορίζονται στην ΠΟΛ.1026/2014 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ 170Β). Στην περίπτωση που ο φόρος αλλοδαπής έχει καταβληθεί σε άλλο νόμισμα πέραν του ευρώ (π.χ. σε δολάρια Η.Π.Α.), για τις ανάγκες της πίστωσης του φόρου αλλοδαπής λαμβάνεται υπόψη η ισοτιμία ευρώ και ξένου νομίσματος, όπως αυτή προκύπτει κατά την ημερομηνία καταβολής του φόρου στην αλλοδαπή που αναγράφεται στη σχετική βεβαίωση της αρμόδιας φορολογικής αρχής ή Ορκωτού Ελεγκτή.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του ίδιου ως άνω άρθρου και νόμου ορίζεται, ότι η μείωση αυτή του φόρου εισοδήματος, κατά το ποσό του φόρου που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή, δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που αναλογεί για το εισόδημα αυτό στην Ελλάδα. Επισημαίνεται, ότι σε περίπτωση πιστωτικού υπολοίπου, το ποσό αυτό δεν επιστρέφεται, καθόσον σε αντίθετη περίπτωση (επιστροφής) δεν θα είχαμε επιστροφή φόρου, αφού αυτός δεν θα είχε αποδοθεί προηγουμένως στο Ελληνικό Δημόσιο (όπως συμβαίνει με τους παρακρατούμενους ή την προκαταβολή), αλλά απλώς μία καταβολή ποσού από το Δημόσιο προς το νομικό πρόσωπο μη προβλεπόμενη από το νόμο(…)»

Στην παράγραφο 3 της ΠΟΛ.1232/2015 αναφέρονται τα εξής: «3. Κατόπιν των ανωτέρω, στις περιπτώσεις που τα εισπραττόμενα μερίσματα αποκτώνται από αλλοδαπή θυγατρική εταιρεία με έδρα σε τρίτη χώρα με την οποία υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας (Σ.Α.Δ.Φ.), τα αναφερόμενα στην ΠΟΛ.1039/2015 εγκύκλιό μας αναφορικά με τη μη έκπτωση του φόρου που καταβλήθηκε ως φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, τελούν υπό την επιφύλαξη των αναφερομένων στη σχετική Σ.Α.Δ.Φ, οι οποίες υπερισχύουν».

Στην Ε.2007/2026 με θέμα: «Οδηγίες για τη συμπλήρωση και την εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2025» αναφέρονται και τα εξής:

«11. Στον κωδικό 495 αναγράφεται το ποσό των εισπραττόμενων μερισμάτων που απαλλάσσεται της φορολογίας εισοδήματος με βάση τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε.. Ο κωδικός αυτός συμπληρώνεται ανεξάρτητα από την κατηγορία των βιβλίων (απλογραφικά ή διπλογραφικά) που τηρούν τα νομικά πρόσωπα, προκειμένου για τον προσδιορισμό των φορολογητέων αποτελεσμάτων τους.

Για την τεκμηρίωση της πλήρωσης των προϋποθέσεων το νομικό πρόσωπο συμπληρώνει υποχρεωτικά τον Πίνακα 4 (Εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου 48 ν. 4172/2013).

Συγκεκριμένα, για εισπραττόμενα μερίσματα από κράτη μέλη της Ε.Ε. συμπληρώνεται ο Πίνακας 4Α, με τους επιμέρους υποπίνακες. Για εισπραττόμενα μερίσματα από κράτη εκτός Ε.Ε. (τρίτες χώρες πλην μη συνεργάσιμων κρατών) συμπληρώνεται ο Πίνακας 4Β με τους επιμέρους υποπίνακες.»

Λαμβάνοντας υπόψη συνδυαστικά τα δεδομένα του ερωτήματος και τα ανωτέρω προκύπτουν τα εξής:

1. Εάν πληρούνται σωρευτικά οι προϋποθέσεις της 
παρ. 7 του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε, όπως αυτές ισχύουν από το φορολογικό έτος 2025, ισχύει ο ακόλουθος φορολογικός χειρισμός:

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 98 του ν. 5162/2024, η ρύθμιση της παρ. 7 του άρθρου 48 του ΚΦΕ για τις εκτός Ε.Ε. θυγατρικές, βασίζεται στα ήδη υπάρχοντα κριτήρια της παρ. 1 του ίδιου άρθρου και νόμου, με την προσθήκη ενός επιπλέον κριτηρίου, της μη εγκατάστασης τους σε μη συνεργάσιμο κράτος, σύμφωνα με το άρθρο 65 του ΚΦΕ.

Δεδομένου ότι από τη Φορολογική Διοίκηση δεν έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα ερμηνευτική εγκύκλιος για τις νέες διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 48 ΚΦΕ, για τη διάταξη αυτή ισχύουν οι οδηγίες που έχουν δοθεί με τη βασική ερμηνευτική εγκύκλιο ΠΟΛ.1039/2015. 

Επομένως, τα μερίσματα που εισέπραξε η ημεδαπή μητρική εταιρεία από την αλλοδαπή  θυγατρική της Α με έδρα κράτος εκτός Ε.Ε. και το οποίο δεν είναι μη συνεργάσιμο κράτος σύμφωνα με την Α.1126/2025 (που ισχύει για το φορολογικό έτος 2024) απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι προϋποθέσεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε, όπως αυτές ισχύουν από το φορολογικό έτος 2025 και αποδεικνύονται με τα σχετικά έγγραφα. Τα εν λόγω μερίσματα καταχωρούνται στα βιβλία της μητρικής εταιρείας με το καθαρό ποσό που εισπράχθηκε και το οποίο εμφανίζεται σε ειδικό λογαριασμό αποθεματικού, ανεξάρτητα από την επάρκεια κερδών ή όχι.

Επίσης, στην περίπτωση που το αποθεματικό αυτό ή μέρος του διανεμηθεί ή κεφαλαιοποιηθεί,  δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, δηλαδή αυτό δεν προστίθεται στα κέρδη της επιχείρησης συναθροιζόμενο με τα λοιπά κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα. Ωστόσο, σε περίπτωση περαιτέρω διανομής ή κεφαλαιοποίησής του, υπόκειται σε παρακράτηση φόρου μερισμάτων σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 64 του ν. 4172/2013. 

Σημειώνεται ότι ο παραπάνω φορολογικός χειρισμός ισχύει εφόσον η Υπουργική απόφαση για τον καθορισμό των μη συνεργάσιμων κρατών για το φορολογικό έτος 2025, που θα εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 4 του άρθρου 65 του ΚΦΕ, δεν θα περιλαμβάνει στα μη συνεργαζόμενα κράτη για το φορολογικό έτος 2025, το κράτος εκτός Ε.Ε. που έχει την έδρα της η θυγατρική εταιρεία Α. 

2. Εάν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε, όπως αυτές ισχύουν από το φορολογικό έτος 2025, ισχύει ο ακόλουθος φορολογικός χειρισμός:

Μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του κράτους εκτός Ε.Ε που έχει την έδρα της η εταιρεία Β δεν έχει συναφθεί σύμβαση για την αποφυγή της διπλής φορολογίας και συνεπώς δεν εφαρμόζεται η παράγραφος 3 της ΠΟΛ.1232/2015 στην οποία αναφέρονται τα εξής: «3. Κατόπιν των ανωτέρω, στις περιπτώσεις που τα εισπραττόμενα μερίσματα αποκτώνται από αλλοδαπή θυγατρική εταιρεία με έδρα σε τρίτη χώρα με την οποία υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας (Σ.Α.Δ.Φ.), τα αναφερόμενα στην ΠΟΛ.1039/2015 εγκύκλιό μας αναφορικά με τη μη έκπτωση του φόρου που καταβλήθηκε ως φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, τελούν υπό την επιφύλαξη των αναφερομένων στη σχετική Σ.Α.Δ.Φ, οι οποίες υπερισχύουν». 

Έτσι το ποσό των εισπραττόμενων μερισμάτων  καταχωρείται στα βιβλία της ημεδαπής  μητρικής εταιρείας μετά την αναγωγή του σε μικτό ποσό με την προσθήκη μόνο του παρακρατηθέντος φόρου μερισμάτων και από τον αναλογούντα φόρο του νομικού προσώπου εκπίπτει μόνο το ποσό του φόρου που παρακρατήθηκε ως φόρος επί του μερίσματος, με τον περιορισμό  που αναφέρεται στην παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 4172/2013. Δηλαδή η μείωση του φόρου εισοδήματος, κατά το ποσό του παρακρατηθέντος φόρου μερισμάτων που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή, δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που αναλογεί για το εισόδημα αυτό στην Ελλάδα. 

Επισημαίνεται, ότι σε περίπτωση πιστωτικού υπολοίπου, το ποσό αυτό δεν επιστρέφεται.

Νομοθεσία-Νομολογία
- Άρθρα 9, 48 και 68 του Ν.4172/2013
- Παρ. 3 της ΠΟΛ.1232/2015  
- ΠΟΛ.1039/2015
- ΠΟΛ.1060/2015
- Ε.2007/2026
- Αιτιολογική έκθεση του άρθρου 98 του ν. 5162/2024