ΔΕΔ 101/2026
Αγρότισσα με σύμβαση συμβολαιακής γεωργίας δεν δικαιούται απαλλαγή 30% λόγω μη συμπλήρωσης κωδικών στο Ε3
Αριθμός απόφασης: 101
Τμήμα: Α4
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Αθήνα, 09.01.2026
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπ' όψη:
1. Τις διατάξεις :
α. Του άρθρου 72 του ν. 5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις.» (ΦΕΚ Α’ 58).
β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β΄4738/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)».
γ. Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ Β’ 1440/27-04-2014) «Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (Ειδική Διοικητική Διαδικασία - Ενδικοφανής προσφυγή), καθορισμός λεπτομερειών για τη λειτουργία της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), την εφαρμοστέα διαδικασία και τον τρόπο έκδοσης των αποφάσεων αυτής και ρύθμιση ζητημάτων καταβολής και αναστολής καταβολής του οφειλόμενου ποσού σε περίπτωση άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής».
δ. της με αριθ. Α.1165/22.11.2022 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα: «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ» (ΦΕΚ 6009/τ.Β΄/25.11.2022).
2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την αριθμ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ 2759 / τ. Β’ / 01.09.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.
4. Την από 25-09-2025 και με αριθμό ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου ………….. ενδικοφανή προσφυγή της ……………………. με ΑΦΜ …………………… κατοίκου …………. Αττικής, οδός ………….. αρ. ……, κατά της από 26-07-2025 Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 του ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής, με αριθμ. ειδοποίησης ……………. η οποία εκδόθηκε βάσει της υπ’ αριθ. ……………. αρχικής δήλωσης, και τα προσκομιζόμενα με αυτή σχετικά έγραφα.
5. Την ανωτέρω πράξη της οποίας ζητείται η τροποποίηση κατόπιν επανεκκαθάρισης της οικείας δήλωσης φόρου εισοδήματος.
6. Τις απόψεις του ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής.
7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α4, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 25-09-2025 και με αριθμό ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου ………… ενδικοφανούς προσφυγής της ………………………… με ΑΦΜ ………………., η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά τη μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Με την από 26-07-2025 Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 του ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής, με αριθμ. ειδοποίησης ………….. η οποία εκδόθηκε βάσει της υπ’ αριθ………….. αρχικής δήλωσης προέκυψε για την προσφεύγουσα ποσό πληρωμής φόρου ύψους 2.879,86€.
Η προσφεύγουσα, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, στέφεται κατά της ως άνω Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 του ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε.
Αττικής και ζητά την επανεξέτασή της αιτούμενη να υπαχθεί στην περίπτωση του άρθρου 4 του ν.4935/2022 περί απαλλαγής, ως συνεργαζόμενο πρόσωπο, από την καταβολή φόρου εισοδήματος κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί των πραγματοποιούμενων προ φόρων κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση τη φορολογική νομοθεσία, για τα αγροτικά προϊόντα που διατίθενται με σύμβαση συμβολαιακής γεωργίας καθώς όπως ισχυρίζεται, ότι λόγω σφάλματος δεν ελήφθη υπόψη κατά την εκκαθάριση της Δήλωσης Φόρου Εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 ο κωδικός 036 « Υπάγεστε στις διατάξεις του άρθρου 4 ή / και του άρθρου 15 του ν. 4935/2022; » του έντυπού Ε1.
Προς επίρρωση του ως άνω ισχυρισμού της η προσφεύγουσα προσκομίζει και επικαλείται την με ημερομηνία υποβολής 31/07/2024 και με αριθμ…….. αρχική Δήλωση Στοιχείων Σύμβασης Συμβολαιακής Γεωργίας με στοιχεία αγοραστή « ………….. – ΑΦΜ …………………
Επειδή στο άρθρο 22 παρ. 2 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι : «2. Ο φορολογούμενος ή, σε περίπτωση δικαιοπρακτικά ανίκανου, ο νόμιμος εκπρόσωπός του, και, σε περίπτωση νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, ο νόμιμος εκπρόσωπος ή ο φορολογικός εκπρόσωπός τους, βεβαιώνει την ακρίβεια και πληρότητα της φορολογικής δήλωσης με την υποβολή της.».
Επειδή στο άρθρο 23 του ν. 5104/2024 ορίζεται ότι : «1. Αν ο φορολογούμενος διαπιστώσει ότι η φορολογική δήλωση που υπέβαλε στη Φορολογική Διοίκηση περιέχει λάθος ή παράλειψη, υποχρεούται να υποβάλει τροποποιητική φορολογική δήλωση. […]
3. α) Τροποποιητική φορολογική δήλωση υποβάλλεται έως και τη δέκατη (10η) ημέρα από την κοινοποίηση προσωρινού προσδιορισμού του φόρου από τη Φορολογική Διοίκηση ή μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για κοινοποίηση πράξης προσδιορισμού του φόρου».
Επειδή σύμφωνα με το Ν. 4935/2022 ορίζεται ότι : «Άρθρο 4 - Απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος στην περίπτωση συνεργασίας προσώπων.
Με την επιφύλαξη του άρθρου 15, στην περίπτωση συνεργασίας προσώπων κατά την έννοια της περ. β` του άρθρου 2, παρέχεται το κίνητρο της απαλλαγής από την καταβολή φόρου εισοδήματος για κάθε συνεργαζόμενο πρόσωπο επί των πραγματοποιούμενων προ φόρων κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση τη φορολογική νομοθεσία, κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%). Στην περίπτωση που η συνεργασία πραγματοποιείται δυνάμει της ίδρυσης νέου νομικού προσώπου ή άλλης νομικής οντότητας, καθένα από τα συνεργαζόμενα πρόσωπα εισφέρει στο εταιρικό κεφάλαιο του υπό ίδρυση νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας ποσό ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) τουλάχιστον του εταιρικού του κεφαλαίου και το εταιρικό κεφάλαιο του νέου νομικού προσώπου ή της νέας νομικής οντότητας δεν υπολείπεται του ποσού των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ. Αν η συνεργασία προσώπων πραγματοποιείται δυνάμει σύμβασης με αντικείμενο τη συμβολαιακή γεωργία, σύμφωνα με το άρθρο 16, ο συνεργαζόμενος παραγωγός εισφέρει στον αγοραστή ποσότητες προϊόντων ίσες με το σαράντα τοις εκατό (40%) τουλάχιστον της συνολικής ποσότητας όμοιων ή παρεμφερών προϊόντων παραγωγής του. ........................ Άρθρο 6 - Γενικές διατάξεις για την απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος «1. Στις περιπτώσεις των άρθρων 3, 4 και 5, η απαλλαγή από τον φόρο εφαρμόζεται για έως εννέα (9) φορολογικά έτη, αρχής γενομένης από το επόμενο έτος της ημερομηνίας ολοκλήρωσης του μετασχηματισμού εταιρειών οποιασδήποτε μορφής ή της ημερομηνίας πραγματοποίησης εισφοράς ατομικής επιχείρησης σε οποιασδήποτε μορφής εταιρεία ή της ημερομηνίας έναρξης της οποιασδήποτε μορφής συνεργασίας. Η νέα εταιρεία που προκύπτει από την εφαρμογή των άρθρων 3 έως 5, κατά περίπτωση, μπορεί να μεταφέρει τις ζημίες των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων ή της εισφερόμενης ατομικής επιχείρησης, υπό τους ίδιους όρους που θα ίσχυαν για τις μετασχηματιζόμενες ή εισφερόμενες επιχειρήσεις, εάν δεν είχε λάβει χώρα ο μετασχηματισμός.
2. Στην περίπτωση μετασχηματισμού επιχείρησης κατά την έννοια του άρθρου 1, ή εισφοράς ατομικής επιχείρησης άρθρου 5, το φορολογικό όφελος δεν μπορεί να υπερβαίνει το συνολικό ποσό των πεντακοσίων χιλιάδων (500.000) ευρώ, σε διάστημα έως εννέα (9) ετών από την ημερομηνία εφαρμογής της απαλλαγής από τον φόρο κατά τις παρ. 1 και 3.
3. Με την επιφύλαξη του άρθρου 15, στην περίπτωση συνεργασίας προσώπων κατά την έννοια της περ. β΄ άρθρου 2, το φορολογικό όφελος δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των εκατόν είκοσι πέντε χιλιάδων (125.000) ευρώ για καθένα από τα συνεργαζόμενα πρόσωπα, το οποίο υπολογίζεται επί των κερδών που προκύπτουν από τη συνεργασία για καθένα από αυτά, σε διάστημα έως εννέα (9) ετών από την ημερομηνία εφαρμογής της απαλλαγής από τον φόρο του άρθρου 4.
4. Το παρόν δεν εφαρμόζεται στις κατασκευαστικές κοινοπραξίες, καθώς και στους μετασχηματισμούς και τις συνεργασίες κατά την έννοια της περ. β` του άρθρου 2, στις οποίες μετέχουν, με οποιονδήποτε τρόπο, κατασκευαστικές κοινοπραξίες.
5. Αν η συνεργασία δημιουργείται δυνάμει συμφωνίας δικαιόχρησης (franchising), το κίνητρο της απαλλαγής παρέχεται αποκλειστικά υπέρ του δικαιοδόχου (franchisee). ................... Άρθρο 16 - Συμβολαιακή γεωργία Η μελλοντική πώληση αγροτικών προϊόντων μεταξύ παραγωγών και αγοραστών δύναται να συμφωνείται με ιδιωτικές έγγραφες συμβάσεις βεβαίας χρονολογίας. Οι συμβάσεις, που καταρτίζονται, καταχωρούνται από τα συμβαλλόμενα μέρη ηλεκτρονικά μέσω της εφαρμογής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) «my AADE», σύμφωνα με την παρ. 16 του άρθρου 8 του ν. 1882/1990 (Α` 43).
Στις συμβάσεις του πρώτου εδαφίου, για την εφαρμογή άρθρου 15, περιλαμβάνονται:
α) το είδος, η καλλιεργούμενη έκταση και η ποσότητα των προς πώληση αγροτικών προϊόντων,
β) η ελάχιστη χρονική διάρκεια ισχύος της σύμβασης, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από ένα (1) έτος, και
γ) η τιμή του προϊόντος......»
Επειδή στην υπό στοιχεία 127754 ΕΞ 2022/9-9-2022 Υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων με θέμα: «Καθορισμός της διαδικασίας, των δικαιολογητικών και του ελέγχου των προϋποθέσεων για την απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος επί κερδών από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα και κάθε αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή των προβλέψεων αυτών σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 15 του ν. 4935/2022, καθώς και του τύπου και του ελάχιστου περιεχομένου των συμβάσεων συμβολαιακής γεωργίας για την εφαρμογή των ως άνω άρθρων» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, ορίζεται : «Άρθρο 1 - Αγρότες δικαιούχοι των κινήτρων του άρθρου 15 του ν. 4935/2022
1. Δικαιούχοι του κινήτρου της απαλλαγής κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του φόρου εισοδήματος από την άσκηση αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας του άρθρου 15 του Ν. 4935/2022 είναι φυσικά πρόσωπα, επαγγελματίες αγρότες, εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (Μ.Α.Α.Ε.) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατά την 31/12 του έτους για το οποίο χορηγείται η απαλλαγή. ................ Άρθρο 2 - Παραγωγοί δικαιούχοι των κινήτρων του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 4 του ν. 4935/2022 .
1. Παραγωγοί δικαιούχοι του κινήτρου της απαλλαγής κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί του φόρου εισοδήματος από την άσκηση αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο του άρθρου 4 του ν. 4935/2022 είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή οντότητες, που παράγουν ένα από τα προϊόντα της περ. ζ της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3874/2010, με εξαίρεση τα προϊόντα αλιείας (θαλάσσιας αλιείας, σπογγαλιείας, οστρακαλιείας, αλιείας εσωτερικών υδάτων).
2. Η απαλλαγή χορηγείται στα πρόσωπα ή τις οντότητες της παρ. 1, εφόσον πωλούν στο πλαίσιο συμβολαιακής γεωργίας το σαράντα τοις εκατό (40%) τουλάχιστον της συνολικής αγροτικής τους παραγωγής. Για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου απαιτείται η σύναψη τουλάχιστον μίας (1) σύμβασης συμβολαιακής γεωργίας σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4935/2022 και την παρούσα, ανά προϊόν ή παρεμφερή προϊόντα, με την οποία ο παραγωγός δεσμεύεται για την πώληση ποσοτήτων ίσων με το σαράντα τοις εκατό (40%) τουλάχιστον των όμοιων ή παρεμφερών προϊόντων παραγωγής του.
3. Το κίνητρο του παρόντος άρθρου παρέχεται για μέχρι εννέα (9) φορολογικά έτη αρχής γενομένης από το επόμενο έτος εντός του οποίου συνάπτεται η σύμβαση συμβολαιακής γεωργίας.
Το συνολικό φορολογικό όφελος από την εφαρμογή του κινήτρου, για τα έτη εφαρμογής του, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 125.000 €, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 4935/2022.
4. Για λόγους χρηστής διοίκησης, τα κίνητρα του παρόντος άρθρου δύνανται να παρέχονται και σε παραγωγούς μέλη αναγκαστικών αγροτικών συνεταιρισμών, εφόσον οι παραγωγοί υποβάλλουν στην εφαρμογή των συμφωνητικών της Α.Α.Δ.Ε. της παρ. 1 του άρθρου 5 τα στοιχεία του άρθρου
4. Ως επωνυμία του αντισυμβαλλόμενου δηλώνεται η επωνυμία και ο νόμος σύστασης του αναγκαστικού συνεταιρισμού και ως ΑΦΜ, ο ΑΦΜ του συνεταιρισμού.
5. α) Η πώληση προϊόντων μέσω συμβολαιακής γεωργίας στο επόμενο της παραγωγής τους έτος δεν εμποδίζει την εφαρμογή του ευεργετήματος του παρόντος άρθρου. Η απαλλαγή του φόρου υπολογίζεται στο φορολογικό έτος εντός του οποίου εκδίδεται το παραστατικό ή τα παραστατικά πωλήσεων των προϊόντων σύμφωνα με τη νομοθεσία για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ν.
4308/2014,Α'251).
β) Η απαλλαγή του φόρου του παρόντος άρθρου δεν παρέχεται για το εισόδημα από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα που προκύπτει από τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 500 KW. ................................. Άρθρο 4 - Τύπος και περιεχόμενο των συμβάσεων συμβολαιακής γεωργίας
1. Οι συμβάσεις συμβολαιακής γεωργίας που συνάπτονται σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4935/2022 είναι έγγραφα ιδιωτικά συμφωνητικά μεταξύ του παραγωγού και συγκεκριμένων επιχειρήσεων - αγοραστών (νομικών προσώπων ή οντοτήτων ή ατομικών επιχειρήσεων), είτε με τη συνεργασία πιστωτικού ιδρύματος είτε όχι, με την οποία ο παραγωγός δεσμεύεται για την πώληση προϊόντων του.
2. Στα συμφωνητικά της παρ. 1 αναφέρονται κατ' ελάχιστον τα εξής στοιχεία:
α) το ονοματεπώνυμο και το πατρώνυμο ή η επωνυμία, κατά περίπτωση, και ο ΑΦΜ των συμβαλλομένων,
β) το είδος των προϊόντων,
γ) η έκταση των αγροτεμαχίων, όπου παράγονται τα προϊόντα της περ. β, όπως δηλώνονται στην Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (δήλωση ΟΣΔΕ) του οικείου έτους. Εάν πρόκειται για κτηνοτροφική εκμετάλλευση, αντί της έκτασης αναγράφεται ο αριθμός του ζωικού κεφαλαίου από το οποίο παράγονται τα προϊόντα της περ. β,
δ) η ποσότητα των προϊόντων,
ε) η χρονική διάρκεια του συμφωνητικού, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη του έτους, στ) η τιμή των προϊόντων,
ζ) ο χρόνος παράδοσης.
Η αναφορά επιπλέον στοιχείων στη σύμβαση δεν επηρεάζει την εφαρμογή της παρούσας.
Άρθρο 5 - Διαδικασία υποβολής συμβάσεων συμβολαιακής γεωργίας
1. Τα στοιχεία των συμφωνητικών της παρ. 2 του άρθρου 4 που συνάπτονται σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4935/2022 υποβάλλονται με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω ειδικής εφαρμογής που έχει υλοποιηθεί για τον σκοπό αυτό στην ψηφιακή πύλη της Α.Α.Δ.Ε., «myAADE». Ειδικά για την ποσότητα των προϊόντων, αυτή δηλώνεται στην εφαρμογή ανά προϊόν της σύμβασης και όχι ανά αγροτεμάχιο.
2. Ως ημερομηνία υποβολής των συμφωνητικών θεωρείται η ημερομηνία οριστικής καταχώρησης των στοιχείων του άρθρου 4 στην εφαρμογή της παρ. 1. Με την υποβολή χορηγείται αριθμός πρωτοκόλλου και καθίσταται βέβαιη η χρονολογία της σύμβασης.
3. Σε περίπτωση που κατά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής υπάρχει τεχνική αδυναμία ολοκλήρωσης της υποβολής, υποβάλλεται σκαναρισμένο αντίγραφο του συμφωνητικού μέσω της ψηφιακής εφαρμογής «Τα αιτήματά μου» στον διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε. Ως ημερομηνία υποβολής θεωρείται η ημερομηνία υποβολής του «αιτήματος» στην εφαρμογή. Με την αποκατάσταση του προβλήματος, ο υπόχρεος ακολουθεί αμελλητί τη διαδικασία της παρ. 1.
4. Τα συμφωνητικά συντάσσονται πριν την έναρξη της παράδοσης των προϊόντων και τα στοιχεία του άρθρου 4 υποβάλλονται από τον παραγωγό στην Α.Α.Δ.Ε. μέχρι και την τελευταία ημέρα του επομένου μήνα από τη σύνταξη του συμφωνητικού.
5. Η τροποποίηση των στοιχείων που δηλώνονται είτε λόγω σφάλματος είτε λόγω τροποποίησης του συμφωνητικού είναι δυνατή μέχρι την τελευταία ημέρα του Ιανουαρίου του επόμενου έτους από τη σύνταξη του συμφωνητικού.
6. Ο αγοραστής μπορεί να επιβεβαιώσει ή να απορρίψει τα στοιχεία έως και το τέλος Φεβρουαρίου του επομένου έτους. Σε περίπτωση που η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου παρέλθει άπρακτη, τεκμαίρεται ότι ο αγοραστής επιβεβαιώνει τα υποβληθέντα στοιχεία.
7. Σε περίπτωση λύσης της σύμβασης, η λύση δηλώνεται από τον παραγωγό εντός της προθεσμίας της παρ. 5.
8. Τα σχετικά έγγραφα συμφωνητικά διαφυλάσσονται για όσο χρόνο απαιτείται η διαφύλαξη των οικείων παραστατικών πωλήσεων σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
9. Οι προθεσμίες των παρ. 4 και 5 είναι ανατρεπτικές.
10. Για τα συμφωνητικά της παρούσας δεν απαιτείται η υποβολή σύμφωνα με την υπ' αρ. 1065606/7222/ΔΕ-Β/18.7.2000 (Β' 951) Α.Υ.Ο. για τον παραγωγό. Για τον αγοραστή απαιτείται, εφόσον δεν επιβεβαιώσει ή απορρίψει τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί από τον παραγωγό.
Άρθρο 6 - Μεταβατικές και λοιπές διατάξεις. .....................
2. ε) Για την εφαρμογή της απαλλαγής από τον φόρο κατά πενήντα τοις εκατό (50%) επαγγελματιών αγροτών σύμφωνα με το άρθρο 1, τα στοιχεία των σχετικών συμβάσεων συμβολαιακής γεωργίας που αφορούν πωλήσεις προϊόντων που έχουν διενεργηθεί εντός του 2024 βάσει συμβάσεων εντός του 2024 ή νωρίτερα, υποβάλλονται στην εφαρμογή της Α.Α.Δ.Ε. πριν την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 και το αργότερο μέχρι και τις 31.3.2025 και επιβεβαιώνονται ή απορρίπτονται από τον αγοραστή μέχρι και τις 30.4.2025. Σε περίπτωση που η προθεσμία επιβεβαίωσης ή απόρριψης των στοιχείων από τον αγοραστή παρέλθει άπρακτη, τεκμαίρεται ότι ο αγοραστής επιβεβαιώνει τα υποβληθέντα στοιχεία. στ) Για την εφαρμογή της απαλλαγής από τον φόρο κατά τριάντα τοις εκατό (30%) παραγωγών σύμφωνα με το άρθρο 2, τα στοιχεία των σχετικών συμβάσεων συμβολαιακής γεωργίας που συντάχθηκαν εντός του 2024, υποβάλλονται μέχρι και τις 31.3.2025 και επιβεβαιώνονται ή απορρίπτονται από τον αγοραστή μέχρι και τις 30.4.2025. Σε περίπτωση που η προθεσμία επιβεβαίωσης ή απόρριψης των στοιχείων από τον αγοραστή παρέλθει άπρακτη, τεκμαίρεται ότι ο αγοραστής επιβεβαιώνει τα υποβληθέντα στοιχεία.....»
Επειδή, σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.2007/2025 « Οδηγίες συμπλήρωσης εντύπου Ε3 (Κατάσταση Οικονομικών Στοιχείων από Επιχειρηματική Δραστηριότητα) και Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης φορολογικού έτους 2024»: «Στους κωδικούς 903, 923, 943 και 963 προσυμπληρώνονται τα «Φορολογητέα καθαρά αποτελέσματα από συνεργασία που υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4935/2022». Η προσυμπλήρωση των ποσών γίνεται βάσει του υποπίνακα στον οποίο ο φορολογούμενος θα συμπληρώνει τα απαραίτητα στοιχεία για κάθε συνεργασία για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 4 του ν. 4935/2022, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 6 του ίδιου ως άνω νόμου.
Ειδικότερα, επιλέγεται το είδος της συνεργασίας μεταξύ των ακόλουθων επιλογών: 1. Ίδρυση ΝΠ και νομικών οντοτήτων, 2. συμφωνία συμβολαιακής γεωργίας και 3. σύμβαση δικαιόχρησης (franchising).
Η επιλογή με τον αύξοντα αριθμό «Α/Α», συμπληρώνεται αυτόματα μετά από κάθε καταχώρηση εγγραφής, καθώς αποδίδεται ξεχωριστός αριθμός για κάθε συνεργασία.
Στην επιλογή «Είδος Δραστηριότητας» επιλέγεται από αναδυόμενη λίστα η δραστηριότητα την οποία αφορά η συνεργασία (εμπορική, παραγωγική, αγροτική-βιολογική, παροχή υπηρεσιών).
Στην επιλογή «ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου» συμπληρώνεται ο ΑΦΜ του αντισυμβαλλόμενου και στη συνέχεια προσυμπληρώνεται η επιλογή «Ονοματεπώνυμο/ Επωνυμία» με το ονοματεπώνυμο ή την επωνυμία αυτού.
Στην επιλογή «Ημερομηνία Σύμβασης» συμπληρώνεται η ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης συνεργασίας που υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4935/2022.
Στην επιλογή «1ο έτος απαλλαγής» συμπληρώνεται αυτόματα το φορολογικό έτος έναρξης της απαλλαγής, το οποίο έπεται του έτους έναρξης της συνεργασίας. Συνεπώς, εφόσον συναφθεί λ.χ. σύμβαση δικαιόχρησης κατά το έτος 2023, φορολογικό έτος έναρξης της απαλλαγής είναι το 2024 και αυτό συμπληρώνεται στον αντίστοιχο κωδικό, καθόσον σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4935/2022, η απαλλαγή από το φόρο εφαρμόζεται από το επόμενο έτος της ημερομηνίας έναρξης της οποιασδήποτε μορφής συνεργασίας.
Στην επιλογή «Έτος λήξης απαλλαγής» συμπληρώνεται αυτόματα το τελευταίο φορολογικό έτος για το οποίο το συνεργαζόμενο πρόσωπο δικαιούται την απαλλαγή από το φόρο, καθόσον αυτή εφαρμόζεται για έως εννέα (9) φορολογικά έτη, αρχής γενομένης από το επόμενο έτος της ημερομηνίας έναρξης της συνεργασίας.
Στην επιλογή «Μέγιστη επιτρεπόμενη απαλλαγή» είναι προσυμπληρωμένο το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο απαλλαγής των 125.000€, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 4935/2022.
Η επιλογή «Συνολικό ποσό αποσβεσθείσας απαλλαγής» προσυμπληρώνεται με το συνολικό ποσό απαλλαγής που χορηγήθηκε κατά τα προηγούμενα έτη.
Στην επιλογή «Φορολογητέα κέρδη» συμπληρώνονται από τα συνεργαζόμενα μέρη τα φορολογητέα κέρδη που προέρχονται από την εν λόγω συνεργασία ή αποδίδονται σε αυτήν, καθόσον αυτά λαμβάνονται ως βάση για τον υπολογισμό της απαλλαγής αυτής της περίπτωσης και στη συνέχεια μεταφέρονται εξωτερικά στον πίνακα ΣΤ προκειμένου να προσυμπληρώσουν τους κωδικούς 903, 923, 943 και 963 κατά περίπτωση.
Τέλος, στην επιλογή «Υπολειπόμενο ποσό απαλλαγής» θα προσυμπληρώνεται, από το δεύτερο έτος χορήγησης της απαλλαγής από το φόρο, το υπόλοιπο ποσό απαλλαγής προς απόσβεση.
Διευκρινίζεται ότι στους παραπάνω κωδικούς 942 και 943 ο φορολογούμενος δεν πρέπει να συμπεριλάβει τα κέρδη από τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 500 KW και την παραγωγή αλιευτικών προϊόντων, δραστηριότητες για τις οποίες δεν παρέχεται απαλλαγή από το φόρο (σχετ. οι υπό στοιχεία 127754 ΕΞ 2022 (Β'4760) και 185340 ΕΞ 2022 (Β’ 6447) ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων). Σημειώνεται ότι ως παραγωγή αλιευτικών προϊόντων, νοείται αυτή που αφορά, μεταξύ άλλων, επιχειρήσεις ιχθυοκαλλιεργειών, οστρεοκαλλιεργειών και λοιπών μαλακίων μέσω υδατοκαλλιεργειών (σχετ. η Ε.2023/2020 εγκύκλιος).»
Επειδή, οι κωδικοί 035 036, με τίτλο: « Υπάγεστε στις διατάξεις του άρθρου 4 ή / και του άρθρου 15 του ν. 4935/2022; » , του εντύπου Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος συμπληρώνονται και στην περίπτωση συνεργασίας προσώπων κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 4 του ν. 4935/2022, με τις οποίες παρέχεται, υπό προϋποθέσεις, το κίνητρο της απαλλαγής από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό ( 30%), τα οποία προκύπτουν με βάση τη φορολογική νομοθεσία.
Επειδή, στην κρινόμενη υπόθεση, η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 είναι εσφαλμένη, καθώς δεν έχει υπολογιστεί το εισόδημά της από συμβολαιακή γεωργία.
Επειδή, από τα στοιχεία το φακέλου της κρινόμενης υπόθεσης προκύπτει ότι η προσφεύγουσα που είναι αγρότισσα ειδικού καθεστώτος υπέβαλε στις 31/07/2024 την με αριθμ. …………αρχική Δήλωση Στοιχείων Σύμβασης Συμβολαιακής Γεωργίας με στοιχεία αγοραστή « ………………. – ΑΦΜ ……………………. η οποία επιβεβαιώθηκε από τον αντισυμβαλλόμενο αυθημερόν.
Επειδή, εν συνεχεία η προσφεύγουσα υπέβαλε την με αριθ. ………… δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 με συμπληρωμένο τον κωδικό 036, με τίτλο: « Υπάγεστε στις διατάξεις του άρθρου 4 ή / και του άρθρου 15 του ν. 4935/2022; » , του εντύπου Ε1, ωστόσο, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα για να χορηγηθεί στην προσφεύγουσα απαλλαγή κατά ποσοστό 30% από την καταβολή φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε. 2007/2025 και εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 6 του ίδιου ως άνω νόμου, θα έπρεπε να έχουν προσυμπληρωθεί από την προσφεύγουσα στους κωδικούς 903, 923, 943 και 963 του Πίνακα ΣΤ ΄του Εντύπου Ε3 φορολογικού έτους 2024, τα « Φορολογητέα καθαρά αποτελέσματα από συνεργασία που υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4935/2022» του οικείου φορολογικού έτους 2024, πλην όπως οι ως άνω κωδικοί έχουν προπληρωθεί με μηδενικό ποσό « 0,00 »
Επειδή, συστημικά ο κωδικός 036, με τίτλο: « Υπάγεστε στις διατάξεις του άρθρου 4 ή / και του άρθρου 15 του ν. 4935/2022; » , του εντύπου Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους αντλεί το ποσό, επί του οποίου θα υπολογιστεί η εν λόγω μείωση, από τους προαναφερόμενους κωδικούς του εντύπου Ε3 και το ποσό αυτό είναι μηδέν με αποτέλεσμα να μην προκύπτει μείωση φόρου κατά την εκκαθάριση.
Επειδή, στις 27/07/2025 απεστάλη από την προσφεύγουσα, μέσω της ψηφιακής πύλης της Α.Α.Δ.Ε. "Τα αιτήματά μου", το με αριθμ. ………………. αίτημα, σύμφωνα με το οποίο ζητούσε, την έκπτωση του κωδικού 036 ο οποίος συμπληρώνεται στην περίπτωση που κάποιος αποκτά εισόδημα από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα και υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 15 του ν.4935/2022, με τις οποίες παρέχεται υπό προϋποθέσεις, το κίνητρο της απαλλαγής από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, τα οποία προκύπτουν από την άσκηση ατομικής αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας ( παραγωγοί), κατά ποσοστό πενήντα της εκατό (30%).
Επειδή η προσφεύγουσα θα πρέπει να υποβάλει τροποποιητική δήλωση, εφόσον επιθυμεί να διορθώσει την εγγραφή στους εν λόγω κωδικούς του εντύπου Ε3 του οικείου φορολογικού έτους.
Επειδή, νομίμως, σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις, εξεδόθη η προσβαλλόμενη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία που δηλώθηκαν από την προσφεύγουσα.
Αποφασίζουμε
Την απόρριψη από 25-09-2025 και με αριθμό ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου …………… ενδικοφανούς προσφυγής της …………………………. με ΑΦΜ …………….. και την επικύρωση της από 26-07-2025 Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 του ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής, με αριθμ. ειδοποίησης ………… η οποία εκδόθηκε βάσει της υπ’ αριθ. ……………….. αρχικής δήλωσης, σύμφωνα με το ανωτέρω σκεπτικό.
Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία στην υπόχρεη.
Οριστική φορολογική υποχρέωση της υπόχρεης – καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024 Ποσό πληρωμής: 2.879,86€ Το παραπάνω ποσό προέκυψε με την με αριθ. δήλωσης …………/2025 και αριθ. ειδοποίησης …………….. Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2025 του ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής.
Ακριβές Αντίγραφο ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ Η Υπάλληλος του Τμήματος Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤOY ΤΜΗΜΑΤΟΣ Διοικητικής Υποστήριξης ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ Α4
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΤΕΡΖΑΚΟΥ
Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.

