ΔΕΔ 3359/2024
Τεκμήριο και φόρος πολυτελείας για ΙΧ επιβατικό αυτοκίνητο προερχόμενο από το Ηνωμ. Βασίλειο - Από τα στοιχεία του TAXIS προέκυψε ότι το όχημα κυκλοφόρησε πρώτη φορά διεθνώς στις 06/04/2005 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η εισαγωγή και τελωνισμός του στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν στις 12/04/2022. Συνεπώς, η παλαιότητα του οχήματος (19 έτη) πληροί τις προϋποθέσεις για απαλλαγή από τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης - Η προέλευση του οχήματος από το Ηνωμένο Βασίλειο (χώρα μέλος της Ε.Ε. κατά το 2005) δεν επηρεάζει την εφαρμογή της εξαίρεσης, παρά την αποχώρησή της από την Ε.Ε. το 2020
Αθήνα, 11/12/2024
Αριθμός απόφασης: 3359

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α3
Ταχ. Δ/νση: Φιλαδέλφειας 8 και Σάμου
Ταχ. Κώδικας: 104 40 - Αθήνα
Τηλέφωνο: 2131312349
E-mail: ded.ath@aade.gr
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις :
α) του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024 Α' 58), εφεξής ΚΦΔ,
β) του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017/10-03-2017 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ Β' 968/22-03-2017) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ) Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε (Β' 1440),
δ) Την με αριθμό Α.1165/22.11.2022 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.» (ΦΕΚ Β' 6009).
2. Την ΠΟΛ. 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την υπ' αριθ. Δ.Ε.Δ.1126366ΕΞ2016/30.08.2016 (Β' 2759) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».
4. Την με ημερομηνία κατάθεσης .................. και με αριθμό πρωτοκόλλου .................... ενδικοφανή προσφυγή του.....................κατοίκου.................... κατά της με αριθ. δήλωσης ......................και αριθ. ειδοπ...................πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου με βάση την αρχική δήλωση φορολογικού έτους 2023, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Σάμου και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.
5. Την ως άνω πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου, της οποίας ζητείται η ακύρωση.
6. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α3, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από.....................και με αριθμό πρωτοκόλλου....................ενδικοφανούς προσφυγής του..............................., η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα, μετά τη μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Ο προσφεύγων υπέβαλε ηλεκτρονικά την με αριθ. καταχ........................ αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 και εκδόθηκε η με αριθ. ειδοποίησης .........................Πράξη Διοικητικού προσδιορισμού φόρου του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Σάμου, σύμφωνα με την οποία καταλογίστηκε φόρος πολυτελούς διαβίωσης ποσού 1.804,83 ευρώ για το με αριθμό κυκλοφορίας................Ι.Χ. επιβατικό αυτοκίνητο, 3.498 κ.ε.
Ο προσφεύγων, ζητά να γίνει δεκτή η υπό κρίση ενδικοφανής προσφυγή, καθώς και να τροποποιηθεί η ως άνω προσβαλλόμενη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φορολογικού έτους 2023 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Σάμου, ισχυριζόμενος ότι όπως αναφέρει και η άδεια κυκλοφορίας του με αριθ. κυκλοφορίας ................Ι.Χ. επιβατικού αυτοκίνητου του, είναι παλαιότητας 19 ετών (ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας στο Ηνωμένο Βασίλειο 06-04-2005) και επομένως δεν θα έπρεπε να υπολογισθεί φόρος πολυτελούς διαβίωσης και τεκμήριο και ουδεμία επιρροή ασκεί το γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο αποχώρησε από την ΕυρωπαϊκήΈνωση το 2020.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 63 του ΚΦΔ (νυν άρθρο 72 του νέου ΚΦΔ), ορίζεται ότι:
«1. Ο υπόχρεος, εφόσον αμφισβητεί οποιαδήποτε πράξη που έχει εκδοθεί σε βάρος του από τη Φορολογική Διοίκηση ή σε περίπτωση σιωπηρής άρνησης, οφείλει να υποβάλει ενδικοφανή προσφυγή με αίτημα την επανεξέταση της πράξης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας από την Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης της Φορολογικής Διοίκησης. Η αίτηση υποβάλλεται στη φορολογική αρχή που εξέδωσε την πράξη ή παρέλειψε την έκδοση της και πρέπει να αναφέρει τους λόγους και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημα του. Η αίτηση πρέπει να υποβάλλεται από τον υπόχρεο εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης σε αυτόν ή από τη συντέλεση της παράλειψης. Η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου αναστέλλεται κατά το χρονικό διάστημα από 1 έως 31 Αυγούστου. Η προθεσμία του τρίτου εδαφίου ορίζεται σε εξήντα (60) ημέρες για φορολογούμενους κατοίκους εξωτερικού. Η υποχρέωση άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής δεν ισχύει στις περιπτώσεις των διαφορών που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Προέδρου Πρωτοδικών του Διοικητικού Πρωτοδικείου, σύμφωνα με την περ. δ' της παρ. 2 του άρθρου 6 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν. 2717/1999, Α' 97).»
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν.4172/2013, ορίζεται ότι:
«Άρθρο 31 - Αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες
1. Για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού εισοδήματος του φορολογουμένου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα:
α) [..........]
β) [..........]
γ) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης ορίζεται ως εξής: αα) για τα αυτοκίνητα μέχρι χίλια διακόσια (1.200) κυβικά εκατοστά σε τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ,
ββ) για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των χιλίων διακοσίων (1.200) κυβικών εκατοστών προστίθενται εξακόσια (600) ευρώ ανά εκατό (100) κυβικά εκατοστά μέχρι τα δύο χιλιάδες (2.000) κυβικά εκατοστά,
γγ) για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των δύο χιλιάδων (2.000) κυβικών εκατοστών προστίθενται εννιακόσια (900) ευρώ ανά εκατό (100) κυβικά εκατοστά και μέχρι τρεις χιλιάδες (3.000) κυβικά εκατοστά και
δδ) για αυτοκίνητα μεγαλύτερα από τρεις χιλιάδες (3.000) κυβικά εκατοστά προστίθενται χίλια διακόσια (1.200) ευρώ ανά εκατό (100) κυβικά εκατοστά.
Τα παραπάνω ποσά ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης από κάθε αυτοκίνητο μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητά του, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ, κατά ποσοστό ως εξής:
αα) Τριάντα τοις εκατό (30%) για χρονικό διάστημα πάνω από πέντε (5) και μέχρι δέκα (10) έτη.
ββ) Πενήντα τοις εκατό (50%) για χρονικό διάστημα πάνω από δέκα (10) έτη. Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη δεν εφαρμόζεται για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας το οποίο εκδίδεται από διεθνή ή ημεδαπό φορέα που έχει αρμοδιότητα να εκδίδει τέτοιο πιστοποιητικό, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης τα οποία είναι ειδικά διασκευασμένα για κινητικά αναπήρους. [........]»
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 44 του ν.4111/2013, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, ορίζεται ότι:
Άρθρο 44 - Επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης
1.α. Επιβάλλεται φόρος πολυτελούς διαβίωσης στα ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης που προκύπτουν από την κυριότητα ή κατοχή επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μεγάλου κυβισμού, αεροσκαφών, ελικοπτέρων και ανεμοπτέρων, δεξαμενών κολύμβησης, καθώς και σκαφών αναψυχής ιδιωτικής χρήσης άνω των επτά (7) μέτρων, όπως αυτά προκύπτουν από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και τα λοιπά επιπλέον στοιχεία που έχει στη διάθεση της η ΓΓΠΣ.
β. Ο φόρος αυτής της παραγράφου που επιβάλλεται στα ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης της προηγούμενης υποπαραγράφου, υπολογίζεται αναλυτικά ως εξής:
i) Για επιβατικά αυτοκίνητα από χίλια εννιακόσια είκοσι εννέα (1.929) κυβικά εκατοστά έως δυόμιση χιλιάδες (2.500) κυβικά, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%).
ii) Για επιβατικά αυτοκίνητα από δυόμιση χιλιάδες (2.500) κυβικά εκατοστά και άνω, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί συντελεστή δεκατρία τοις εκατό (13%).
Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των δέκα (10) ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, ή σε χώρα της Ε.Ε. / ΕΟΧ, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας. [........]»
Επειδή, εν προκειμένω, ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι το με αριθ. κυκλοφορίας................Ι.Χ. επιβατικό αυτοκίνητο του, είναι παλαιότητας 19 ετών (ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας στο Ηνωμένο Βασίλειο την 06-04-2005) και επομένως δεν θα έπρεπε να υπολογισθεί φόρος πολυτελούς διαβίωσης και τεκμήριο.
Επειδή, σύμφωνα με την εικόνα του οχήματος που υφίσταται στο πληροφοριακό σύστημα «TAXIS», το ως άνω IX αυτοκίνητο 3.498 κυβικών εκατοστών, αναφέρει ημερομηνία πρώτης άδειας: «29/04/2022», και Ημ. Κυκλοφορίας Διεθνώς: «06/04/2005», Ημερομηνία τελωνισμού: «12/04/2022», Χώρα Προέλευσης: «Τελωνείο: Τρίτες χώρες GB». Ήτοι προκύπτει ότι η ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας είναι η 06/04/2005 με χώρα προέλευσης του οχήματος το Ηνωμένο Βασίλειο. Δεδομένου ότι από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του οχήματος (2005) σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ (εν προκειμένω Ηνωμένο Βασίλειο) έχουν παρέλθει δέκα έτη, πληρείται η προϋπόθεση απαλλαγής που ορίζουν οι διατάξεις των άρθρων 31 του ΚΦΕ και 44 του ν.4111/2013 και ο σχετικός ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί απαλλαγής από την τεκμαρτή δαπάνη και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης βασίμως προβάλλεται και γίνεται αποδεκτός.
Αποφασίζουμε
Την αποδοχή της με ημερομηνία κατάθεσης ................. και με αριθμό πρωτοκόλλου .......................... ενδικοφανούς προσφυγής του ...................... και όπως ο Προϊστάμενος της αρμόδιας φορολογικής αρχής προβεί σε νέα εκκαθάριση της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος σύμφωνα με το ανωτέρω σκεπτικό.
Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία στον υπόχρεο.
Ακριβές Αντίγραφο
Η Υπάλληλος του Τμήματος Διοικητικής Υποστήριξης
Με εντολή του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών
Η Προϊσταμένη του Τμήματος Επανεξέτασης Α3
Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.

