ΔΕΔ 3410/2024
Ελάχιστο εισόδημα άρθρου 28Α - Ο προσφεύγων είναι διεζευγμένος και ισχυρίζεται ότι έχει αναλάβει την υποχρέωση καταβολής μηνιαίας διατροφής ποσού 200,00€ μηνιαίως στην πρώην σύζυγό του για τις ανάγκες του ανήλικου τέκνου τους για την επιμέλεια του οποίου συμφωνήθηκε ότι θα ασκείται από κοινού από τους δύο γονείς του, ορίζοντας και τον χρόνο που αυτή θα διανέμεται μεταξύ τους. Περαιτέρω, από τις οικείες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2018 προκύπτει η συμπλήρωση τόσο από τον προσφεύγοντα όσο και από την πρώην συζύγό του στα στοιχεία εξαρτώμενων μελών του Πίνακα 8.1 της δήλωσης, του ανήλικου τέκνου τους ως προστατευόμενο τέκνο. Συνεπώς, στην υπό κρίση περίπτωση δεν προκύπτει η απόδοση στον προσφεύγοντα της αποκλειστικής επιμέλειας του ανήλικου τέκνου - Ο προσφεύγων δεν εμπίπτει στην περίπτωση του μονογονέα όπως επικαλείται εν προκειμένω και ως εκ τούτου δεν μπορεί να τύχει της προβλεπόμενης μείωσης του ετήσιου ελαχίστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα σύμφωνα με την παρ.2 του αρθ. 28Γ του ΚΦΕ.
Αθήνα, 16-12-2024
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΑΔΕ
Αριθμός απόφασης: 3410
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΑ3
Ταχ. Δ/νση : Φιλαδελφείας 8 και Σάμου
Ταχ. Κώδικας : 104 40 - Αθήνα
Τηλέφωνο : 2131312349
E-mail : ded.ath@aade.gr
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
'Εχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις :
α) του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024 Α' 58), εφεξής ΚΦΔ, β) του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017/10-03-2017 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ B' 968/22-03-2017) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ) Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε (Β' 1440),
δ) Την με αριθμό Α.1165/22.11.2022 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.» (ΦΕΚ Β' 6009).
2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την υπ' αριθ. Δ.Ε.Δ.1126366ΕΞ2016/30.08.2016 (Β' 2759) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».
4. Την με ημερομηνία κατάθεσης ..................... και με αριθμό πρωτοκόλλου ..................
ενδικοφανή προσφυγή του ........................ κατοίκου ........................ κατά της με αρ. ειδοπ.
............................πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Καλαμάτας, και τα προσκομιζόμενα με αυτή σχετικά έγραφα.
5. Τις απόψεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Καλαμάτας.
6. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α3, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από...............και με αριθμό πρωτοκόλλου................ενδικοφανούς προσφυγής του
...........................η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα, και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
-Με τη με αρ. ειδοπ.....................πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος
φορολογικού έτους 2023 της Δ.Ο.Υ. Καλαμάτας, επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος συνολικό ποσό κυρίου φόρου ύψους 2.159,72€ πλέον προκαταβολής φόρου ύψους 712,23€ και τέλους επιτηδεύματος ύψους 325,00€, ήτοι συνολικό καταλογιζόμενο ποσό ύψους 3.196,95€.
Η ως άνω πράξη εκδόθηκε κατόπιν υποβολής από τον προσφεύγοντα της από ...................και με αριθ........................αρχικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 στην οποία συμπεριελήφθη στον οικείο κωδ.401 ποσό ύψους 7.293,39€ ως ποσό καθαρών κερδών από την άσκηση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας. Κατά την εκκαθάριση της ως άνω δήλωσης και κατ' εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 28Α-28Δ του ν.4172/2013, συμπεριλήφθηκε στον κωδ. 405 «Ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος άρθρων 28Α-28Δ ΚΦΕ» της δήλωσης το ποσό των 13.155,61€ ως ελάχιστο καθαρό εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα.
Ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή ζητά την ακύρωση άλλως την τροποποίηση της προσβαλλόμενης πράξης, προβάλλοντας τους κάτωθι ισχυρισμούς:
1. Κατά την εκκαθάριση της δήλωσης προσδιορίστηκε φόρος ύψους 3.196,95€ καθόσον
δεν λήφθηκε υπόψιν ο κωδικός 047 ώστε να λάβει την έκπτωση της παρ. 2 του αρθ.28Γ του ΚΦΕ ως γονέας μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικο τέκνο. Όπως προκύπτει από το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης καθώς και την με αρ...............Πράξη λύσης
γάμου που επισυνάπτει, βρίσκεται σε διάσταση με την πρώην σύζυγό του. Το δε ανήλικο τέκνο που έχουν αποκτήσει, διαμένει μόνιμα μαζί του τις μισές μέρες του μήνα, για τις δε υπόλοιπες καταβάλλει διατροφή στην πρώην σύζυγό του.
2. Επίκληση της διάταξης του άρθρου 28Γ του ΚΦΕ όπως αυτό προστέθηκε με το αρθ. 17 του ν. 5073/2023.
Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 28Α του ν.4172/2013 (ΚΦΕ), όπως προστέθηκε με το άρθρο 15 του ν.5073/2023 και ισχύει για εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη 2023 και επόμενα:
«1. Για τους ασκούντες ατομική επιχείρηση της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251) το ετήσιο ελάχιστο εισόδημα από την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας τεκμαίρεται ότι δεν υπολείπεται του ποσού που προσδιορίζεται σύμφωνα με το παρόν.
2. Ως ελάχιστο ετήσιο εισόδημα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας τεκμαίρεται ποσό μέχρι πενήντα χιλιάδες ευρώ (50.000 €) που προκύπτει από το άθροισμα των παρακάτω: α) ποσού μέχρι τις τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000 €) που αντιστοιχεί στο μεγαλύτερο εκ των εξής:
αα) του ετήσιου ποσού του μικτού κατώτατου μισθού των άρθρων 134 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α' 222) και 103 του παρόντος, όπως ισχύει κατά την τελευταία ημέρα του αντίστοιχου φορολογικού έτους, προσαυξανόμενου κατά δέκα τοις εκατό (10 %) για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας από τη δήλωση έναρξης επαγγελματικής δραστηριότητας, επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τρίτης τριετίας για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας και επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τέταρτης τριετίας για τα επόμενα έτη ή
αβ) του ποσού που αντιστοιχεί στις μικτές αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου που απασχολείται από τον υπόχρεο της παρ. 1, πλέον
β) ποσού, έως δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ (15.000 €), που ισούται με το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου κόστους που καταβάλλει ο υπόχρεος της παρ. 1 για τη μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολεί, πλέον
γ) ποσού που ανέρχεται στο πέντε τοις εκατό (5%) επί του ποσού, κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) της περ. ιστ) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4919/2022 (Α' 71), όπως ορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται με βάση την παρ. 4 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022, στον οποίο ο υπόχρεος πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα.Η προσαύξηση της περ. γ) δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ή
β) όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται στον συγκεκριμένο Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τους τριάντα (30).
Για την εφαρμογή της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεύτερου βαθμού του προηγούμενου φορολογικού έτους, που αφορά στους υπόχρεους της παρ. 1, όπως αυτός αναρτάται στον ιστότοπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), εντός ενός μηνός από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του άρθρου 67 εκάστου έτους. Για τον προσδιορισμού του μέσου όρου του προηγούμενου εδαφίου δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών.
Ειδικά ως προς τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)», «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» και «λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα (47.26)», για τον προσδιορισμό του ετήσιου κύκλου εργασιών του υπόχρεου και τον προσδιορισμό του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ. δεν λαμβάνονται υπόψη οι πωλήσεις των καπνοβιομηχανικών προϊόντων της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 30 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 2859/2000, Α' 248). Για τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)» και «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» ως μέσος όρος της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος ετήσιου κύκλου εργασιών του συνόλου των επιτηδευματιών με τους δύο αυτούς Κ.Α.Δ., χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών. Για την εύρεση του μέσου όρου ετήσιου κύκλου εργασιών των επιτηδευματιών με τους λοιπούς τεταρτοβάθμιους κωδικούς υπό τον Κ.Α.Δ. 47.19, πλην των Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02, δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02.[..]»
Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 28Γ του ν.4172/2013, όπως προστέθηκε με το άρθρο 17 του ν.5073/2023 και ισχύει για εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη 2023 και επόμενα:
«Λοιπές μειώσεις του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και ειδικές ρυθμίσεις
1. Τα άρθρα 28Α και 28Β δεν εφαρμόζονται για τα τρία (3) πρώτα έτη από την πρώτη έναρξη της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας των υπόχρεων της παρ. 1 του άρθρου 28Α. Για το τέταρτο έτος από την πρώτη έναρξη της άσκησης της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος της παρ. 2 του άρθρου 28Α μειώνεται κατά δύο τρίτα (2/3). Για το πέμπτο έτος από την πρώτη έναρξη της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας το τεκμαιρόμενο ποσό της παρ. 2 του άρθρου 28Α μειώνεται κατά ένα τρίτο (1/3).
2. Το ποσό του άρθρου 28Α μειώνεται κατά το ήμισυ (1/2) για υποχρέους που είναι πολύτεκνοι, για υπόχρεους που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του εξήντα επτά τοις εκατό (67%), για γονείς μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα και για γονείς με τέκνα με ποσοστό νοητικής ή σωματικής αναπηρίας τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%), εφόσον είναι άγαμα, διαζευγμένα ή σε χηρεία που θεωρούνται εξαρτώμενα, κατά την περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 11 και οι εκμεταλλευτές Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης οχημάτων (ΤΑΞΙ) με ποσοστό ιδιοκτησίας επί του οχήματος που δεν υπερβαίνει το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%).
3. Το ποσό της παρ. 2 του άρθρου 28Α μειώνεται κατά το ήμισυ (1/2) για υπόχρεους της παρ. 1 που ασκούν τη δραστηριότητά τους και έχουν την κύρια κατοικία τους σε οικισμούς με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων ή σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων».
Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις του αρθ. 69 του ΚΦΕ «Προκαταβολή του φόρου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν φυσικά πρόσωπα», ορίζεται ότι: «1. Με βάση τη δήλωση που υποβάλλει ο φορολογούμενος και τους λοιπούς τίτλους βεβαίωσης που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας βεβαιώνεται ποσό ίσο με το πενήντα πέντε τοις εκατό (55%) του φόρου που προκύπτει από επιχειρηματική δραστηριότητα για τον φόρο που αναλογεί στο εισόδημα του διανυόμενου φορολογικού έτους. Αν στη δήλωση περιλαμβάνονται και εισοδήματα για τα οποία ο φόρος παρακρατείται ή καταβάλλεται κατά τις διατάξεις των επόμενων παραγράφων, ο φόρος που παρακρατήθηκε ή καταβλήθηκε για τα εισοδήματα αυτά εκπίπτει από τον φόρο που πρέπει να βεβαιωθεί κατά το προηγούμενο εδάφιο. Αν το εισόδημα με βάση το οποίο ενεργείται η βεβαίωση του φόρου προσδιορίζεται κατά τρόπο τεκμαρτό, ο φόρος που αναλογεί στο τεκμαρτό αυτό εισόδημα λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό του ποσού που πρέπει να βεβαιωθεί κατά το άρθρο αυτό. Όταν αποκτάται για πρώτη φορά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, το προς βεβαίωση ποσό της παραγράφου αυτής περιορίζεται στο μισό.»
Επειδή στην παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 ορίζεται ότι: «1. Οι επιτηδευματίες και οι ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα, εφόσον τηρούν βιβλία Β' ή Γ' κατηγορίας του Κ.Β.Σ., υποχρεούνται σε καταβολή ετήσιου τέλους επιτηδεύματος, το οποίο ορίζεται ως εξής: α) Για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως.
β) Για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε χίλια (1.000) ευρώ ετησίως.
γ) Για τους επιτηδευματίες και ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα σε τριακόσια είκοσι πέντε ευρώ (325 €) ετησίως. [..]
Επειδή σύμφωνα με την Α.1061/2024 Απόφαση «Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2023, των λοιπών εντύπων και των δικαιολογητικών εγγράφων που συνυποβάλλονται με αυτή. Τύπος και περιεχόμενο της πράξης διοικητικού/διορθωτικού προσδιορισμού φόρου φορολογικών ετών 2023 και εφεξής», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με την Α.1090/2024 και την Α.1112/2024. ορίζονται μεταξύ άλλων τα κάτωθι:
Άρθρο 5
Περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος
[..]Γ. ΕΝΤΥΠΟ Ε1
[..]ΠΙΝΑΚΑΣ 2 (ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ)
17. α).. κα). Οι νέοι κωδικοί 047-048 «Εμπίπτετε στην παρ. 2 ή/και στην παρ. 3 του άρθρου 28Γ ΚΦΕ και δικαιούστε μείωση του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα;» συμπληρώνονται από το φορολογούμενο προκειμένου να λάβει την προβλεπόμενη κατά το ήμισυ μείωση του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος των άρθρων 28Α 28Δ του ΚΦΕ. Στον υποπίνακα των κωδικών αυτών ο φορολογούμενος μπορεί να επιλέξει μία ή περισσότερες από τις κατωτέρω ενδείξεις:
Α) «'Εχετε την ιδιότητα του πολύτεκνου ως γονέας ή απορφανισθέν τέκνο; (άρθρο πρώτο του ν. 1910/1944) (Α' 75)»
Β) «Είστε γονέας μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα;»
Γ) «Είστε εκμεταλλευτής ταξί με ποσοστό ιδιοκτησίας < 25%;»
Δ) «Επαγγελματική έδρα και κύρια κατοικία σε οικισμό με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων ή σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων»
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά καθορίζονται στο άρθρο 6 της παρούσας ενώ η εκκαθάριση των υπόψη δηλώσεων, κατόπιν ελέγχου των δικαιολογητικών, στις περιπτώσεις που απαιτείται θα ολοκληρώνεται στην αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης υπηρεσία.
Άρθρο 6
Δικαιολογητικά που συνυποβάλλονται ή φυλάσσονται για μελλοντικό έλεγχο
Στις περιπτώσεις που η δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων υποβάλλεται στην αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης υπηρεσία, κατά τα αναφερόμενα στην παρ. 1γ του άρθρου 1 της παρούσας συνυποβάλλονται, κατά περίπτωση, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, σε ευκρινή φωτοαντίγραφα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του Κεφαλαίου Α' του ν. 4250/2014, ενώ όταν οι δηλώσεις υποβάλλονται με τη χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, τα ως άνω δικαιολογητικά φυλάσσονται από τον φορολογούμενο για μελλοντικό έλεγχο.
1...12. Για την εξαίρεση εφαρμογής του ελάχιστου ποσού του καθαρού εισοδήματος του άρθρου 28Α του ΚΦΕ ή την εφαρμογή των προβλεπόμενων μειώσεων των άρθρων 28Β -28Δ, απαιτούνται, κατά περίπτωση, τα κατωτέρω:
- Αναφορά σε νομοθετική ή κανονιστική ρύθμιση από την οποία να προκύπτει ο περιορισμός της άσκησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας του υπόχρεου
- Πιστοποιητικό απόδειξης ιδιότητας πολύτεκνου ως γονέα ή απορφανισθέντος τέκνου
- Πιστοποιητικό απόδειξης ιδιότητας γονέα μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα π.χ. πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή ληξιαρχική πράξη γέννησης (σε περίπτωση άγαμης μητέρας), πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή ληξιαρχική πράξη θανάτου (στην περίπτωση χηρείας) ή δικαστική απόφαση απόδοσης επιμέλειας (σε περίπτωση διαζυγίου) ή ιδιωτικό συμφωνητικό που έχει κατατεθεί στο πρωτοδικείο για την έκδοση διαζυγίου (συναινετική λύση γάμου) ή τελεσίδικη δικαστική απόφαση υιοθεσίας από έναν γονέα ή πιστοποιητικό κράτησης σε σωφρονιστικό κατάστημα (φυλάκιση του άλλου γονέα) κ.λπ.
Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 77 του Κ.Φ.Δ.: «Σε περίπτωση αμφισβήτησης πράξης προσδιορισμού φόρου στα πλαίσια ενδικοφανούς προσφυγής, ο φορολογούμενος ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προβαίνει στην εν λόγω αμφισβήτηση φέρει το βάρος της απόδειξης της πλημμέλειας της πράξης προσδιορισμού φόρου.»
Επειδή στην από.................και με αρ..................υποβληθείσα από τον προσφεύγοντα αρχική
δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023, συμπεριελήφθησαν στον οικείο κωδ.401 ποσό ύψους 7.293,39€ ως ποσό καθαρών κερδών από την άσκηση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας και στον κωδ. 145 ακαθάριστο εισόδημα από ιδιοχρησιμοποίηση ύψους 6.600,00€. Κατά την εκκαθάριση της οικείας δήλωσης και τον προσδιορισμό του οφειλόμενου φόρου, προσδιορίσθηκε ποσό ελαχίστου καθαρού εισοδήματος ύψους 13.155,61€ (κωδ. 405) κατεφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 28Α-28Δ του ν.4172/2013, το οποίο προστέθηκε με τα υπόλοιπα δηλωθέντα εισοδήματα του έτους, ήτοι συνολικό φορολογητέο εισόδημα ύψους 21.138,61€ για το οικείο φορολογικό έτος. Με την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης προσδιορίστηκε κύριος φόρος εισοδήματος ύψους 2.159,72€, πλέον προκαταβολή φόρου για το επόμενο έτος, η οποία ανήλθε στο ποσό των 712,23 € και επιβλήθηκε και ποσό τέλους επιτηδεύματος ύψους 325,00€.
Επειδή ο προσφεύγων με την παρούσα προβάλλει τον ισχυρισμό ότι λανθασμένα δεν ελήφθη κατά την εκκαθάριση της οικείας δήλωσης, ο κωδ.047 ώστε να τύχει της προβλεπόμενης έκπτωσης της παρ. του αρθ. 28Γ κατά το ήμισυ (1/2) του ετήσιου ελαχίστου εισοδήματος από την άσκηση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας που προσδιορίστηκε με την προσβαλλόμενη πράξη, καθόσον τυγχάνει γονέας μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικο τέκνο. Προς απόδειξη του ισχυρισμού του προσκομίζει το από ..................... πιστοποιητικό
οικογενειακής κατάστασης καθώς και την με αρ.....................Συμβολαιογραφική πράξη λύσης
γάμου.
Επειδή από τα προσκομισθέντα στοιχεία προκύπτει ότι ο προσφεύγων είναι διεζευγμένος και ότι έχει αναλάβει την υποχρέωση καταβολής μηνιαίας διατροφής ποσού 200,00€ μηνιαίως στην πρώην σύζυγό του για τις ανάγκες του ανήλικου τέκνου τους για την επιμέλεια του οποίου συμφωνήθηκε ότι θα ασκείται από κοινού από τους δύο γονείς του, ορίζοντας και τον χρόνο που αυτή θα διανέμεται μεταξύ τους. Περαιτέρω, από τις οικείες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2018 προκύπτει η συμπλήρωση τόσο από τον προσφεύγοντα όσο και από την πρώην συζύγό του (ΑΦΜ...................) στα στοιχεία εξαρτώμενων μελών του Πίνακα 8.1 της
δήλωσης, του ανήλικου τέκνου τους ως προστατευόμενο τέκνο. Συνεπώς, στην υπό κρίση περίπτωση δεν προκύπτει η απόδοση στον προσφεύγοντα της αποκλειστικής επιμέλειας του ανήλικου τέκνου.
Επειδή εκ των ανωτέρω προκύπτει ότι ο προσφεύγων δεν εμπίπτει στην περίπτωση του μονογονέα όπως επικαλείται εν προκειμένω και ως εκ τούτου δεν μπορεί να τύχει της προβλεπόμενης μείωσης του ετήσιου ελαχίστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα σύμφωνα με την παρ.2 του αρθ. 28Γ του ΚΦΕ.
Επειδή ενόψει των ανωτέρω, νομίμως, σύμφωνα με τις προπαρατεθείσες διατάξεις, εκδόθηκε η προσβαλλόμενη Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος φορολογικού έτους 2023.
Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε
Την απόρριψη της με ημερομηνία υποβολής ................. και με αριθμό πρωτοκόλλου
...........................ενδικοφανούς προσφυγής του..............................και την επικύρωση της με αρ. ειδοπ......................... πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού
έτους 2023 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Καλαμάτας,
Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου - καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:
Φορολογικό έτος 2023
-Ως η υπ' άριθ. ειδοπ....................... πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος
Ποσό πληρωμής: 3.196,95€.
Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία, στον
|
υπόχρεο. |
Με εντολή του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών1 |
| Ακριβές Αντίγραφο Η Υπάλληλος του Τμήματος Διοικητικής Υποστήριξης |
Η Προϊσταμένη του Τμήματος Α3 Επανεξέτασης |
Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.

