ΔΕΔ 578/2026
Πρόστιμο 100€ για εκπρόθεσμη δήλωση Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής επί πώλησης τροχόσπιτου - Η ακύρωση της συμφωνίας με βούληση των μερών δεν αίρει την υποχρέωση
Θεσσαλονίκη, 12.03.2026
Αριθμός απόφασης: 578

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α8 - ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
Ταχ. Δ/νση : Αθ. Τακαντζά 8-10
Ταχ. Κώδικας : 54639 - Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο : 2313-332241
E-Mail : ded.thess@aade.gr
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπ' όψη:
1. Τις διατάξεις :
α. Του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024 ΦΕΚ Α΄ 58/19.04.2024), εφεξής Κ.Φ.Δ.,
β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β΄ 4738/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ. Της ΠΟΛ.1064/2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β΄ 1440/27-04-2017),
δ. Την με αριθμό Α.1165/2022 Απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.» (ΦΕΚ Β΄ 6009).
2. Την ΠΟΛ.1069/2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ Β΄ 2759/1.9.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».
4. Την από 14.11.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ......... ενδικοφανή προσφυγή του ............................., ΑΦΜ ............................. κατά της υπ' αριθ..............................πράξης επιβολής προστίμου του άρθρου 53 του ν.5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.
5. Την υπ’ αριθ πράξη επιβολής προστίμου, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης, της οποίας ζητείται η ακύρωση.
6. Την έκθεση απόψεων του Προϊσταμένου της της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης.
7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 – Επανεξέτασης όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 14.11.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου.......... ενδικοφανή προσφυγή του ............................., ΑΦΜ ............................., η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Με τη με αριθ. ............................. πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 53 ν. 5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄ Θεσσαλονίκης, επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος πρόστιμο 100,00€, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της υπ’ αρ..............................δήλωσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής επί πώλησης κινητού πράγματος. Συγκεκριμένα, η αρμόδια φορολογική αρχή διαπίστωσε την εκπρόθεσμη υποβολή της υπ’ αριθ......... δήλωσης απόδοσης Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, της περιόδου 01/07/2025 έως 31/07/2025, με συνέπεια να προχωρήσει στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης.
Η εν λόγω προσβαλλόμενη πράξη εδράζεται επί της με αριθμό ............... έκθεσης διαπίστωσης παράβασης του Προϊσταμένου της Ε΄Δ.Ο.Υ. Θεσσαλονίκης.
Ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την ακύρωση της προσβαλλόμενης Πράξης επιβολής προστίμου προβάλλοντας τους παρακάτω ισχυρισμούς: Ακύρωση της συμφωνίας πώλησης του τροχόσπιτου, μετά την υπογραφή του ιδιωτικού συμφωνητικού, λόγω υπαναχώρησης του αντισυμβαλλόμενου από τη μεταξύ τους συμφωνία και μετά την εκπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής. Υποβολή τροποποιητικής δήλωσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής, προκειμένου να αιτηθεί την επιστροφή του ποσού της αρχικής δήλωσης και διαγραφή του επιβληθέντος προστίμου. Μη ανταπόκριση της Φορολογικής αρχής στο αίτημα του.
Επειδή με τις διατάξεις των άρθρων 1, 2, 3, 5, 11 και 32 του ν. 5135/2024,όπως κωδικοποιήθηκε με τον νόμο 5188/2025, ορίζεται ότι:
Άρθρο 1. Σκοπός
Σκοπός του παρόντος είναι η αντικατάσταση του τέλους χαρτοσήμου με φόρο επί των συναλλαγών που θα είναι προβλέψιμος ως προς τις περιπτώσεις εφαρμογής και διαφανής ως προς τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξής του.
Άρθρο 2. Αντικείμενο
Με τις διατάξεις του παρόντος νόμου:
α) καθιερώνεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, ως ενιαίος φόρος επί των συναλλαγών εκείνων που απαριθμούνται περιοριστικά στο παρόν, ο οποίος δηλώνεται και αποδίδεται ψηφιακά,
β) προσδιορίζονται οι συμβάσεις και συναλλαγές, επί των οποίων επιβάλλεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, οι συντελεστές αυτού ανά κατηγορία υποκείμενων συναλλαγών, το πρόσωπο που είναι υποκείμενο του φόρου, o υπόχρεος για την απόδοσή του και το πρόσωπο που βαρύνεται οικονομικά με τον φόρο, οι απαλλαγές και οι εξαιρέσεις από τον φόρο, ο χρόνος γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης, καθώς και η διαδικασία δήλωσης και απόδοσης του φόρου,
γ) καταργείται το από 28.7.1931 π.δ. «Περί κώδικος των νόμων περί τελών χαρτοσήμου» (Α' 239), καθώς και όλες οι ειδικότερες διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τέλους χαρτοσήμου σε διάφορες συναλλαγές, και καταργείται στο εξής το τέλος χαρτοσήμου […]
Άρθρο 3. Αντικείμενο του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
1. Επιβάλλεται φόρος με την ονομασία «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής»:
α) στις συναλλαγές των άρθρων 7 έως 21, όταν τουλάχιστον ένα από τα συναλλασσόμενα μέρη αα) έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα ή αβ) έχει μόνιμη εγκατάσταση, κατά την έννοια του άρθρου 6 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167) στην Ελλάδα, αν η συναλλαγή συνδέεται με τη δραστηριότητα της μόνιμης εγκατάστασης στην Ελλάδα, […]
Άρθρο 5. Δήλωση, απόδοση και επιστροφή του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
1. Εκτός αν ορίζεται διαφορετικά, οι υπόχρεοι για τη δήλωση και απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής για συναλλαγές των άρθρων 7 έως 21 υποβάλλουν δήλωση που καλύπτει χρονική περίοδο από την πρώτη έως την τελευταία ημέρα του μήνα, εντός του οποίου διενήργησαν έστω και μία συναλλαγή, επί της οποίας επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής. Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορά και περιλαμβάνει τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν κατά τον μήνα αυτόν και την οικονομική αξία τους. Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής αποδίδεται εντός της ίδιας προθεσμίας. […]
5. Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής που καταβάλλεται πριν από την έκδοση διοικητικής πράξης ή τη διενέργεια της συναλλαγής επιστρέφεται, αν δεν ακολούθησε η έκδοση της διοικητικής πράξης ή δεν καταρτίσθηκε η σύμβαση για την οποία καταβλήθηκε, καθώς και στην περίπτωση που η συναλλαγή δεν πραγματοποιήθηκε για λόγους απρόβλεπτης μεταβολής των συνθηκών. Η αξίωση επιστροφής του πρώτου εδαφίου παραγράφεται σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου
42 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α' 58). Δεν γεννάται δικαίωμα επιστροφής, αν η διοικητική πράξη ή η συναλλαγή για την οποία καταβλήθηκε το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής ακυρωθεί ή διαπιστωθεί η ακυρότητά της ή κηρυχθεί άκυρη με δικαστική απόφαση ή αν ακυρωθεί με τη βούληση των συμβαλλομένων μετά την έκδοση ή κατάρτισή της.
Άρθρο 11
1. Επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής στην πώληση κινητού πράγματος, εφόσον η συναλλαγή δεν υπάγεται σε Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.).
2. Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επιβάλλεται επίσης: β) εφόσον ο μεταβιβάζων ή παραχωρών δεν είναι υποκείμενος στον Φ.Π.Α. σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, Α' 248) ή η συναλλαγή είναι εκτός πεδίου εφαρμογής του ανωτέρω κώδικα: βα) στη μεταβίβαση ή παραχώρηση άδειας χρήσης δικαιώματος επί πνευματικής ιδιοκτησίας σύμφωνα με το Κεφάλαιο Τρίτο του ν. 2121/1993 (Α' 25).
Άρθρο 32. Μεταβατικές διατάξεις – προσθήκη περίπτωσης 54 στο Παράρτημα Α’ του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
1. Όπου γίνεται αναφορά σε «τέλος χαρτοσήμου», νοείται εφεξής το «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής».
2. Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επιβάλλεται σε πράξεις, συμβάσεις και συναλλαγές που καταρτίζονται ή διενεργούνται από την 1η Δεκεμβρίου 2024. Συναλλαγές που καταρτίζονται μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2024 επιβαρύνονται με τέλος χαρτοσήμου και η βεβαίωση μπορεί να γίνει και μετά την 1η Δεκεμβρίου 2024, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί παραγραφής. […]»
Επειδή με την Απόφαση Α.1149/2024 με θέμα: «Καθορισμός, του τύπου και του περιεχομένου της δήλωσης του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, της διαδικασίας, του τρόπου υποβολής και απόδοσης της δήλωσης, καθώς και του τρόπου επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής» του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., προβλέπονται μεταξύ άλλων τα κάτωθι:
«Άρθρο 1
Τύπος, περιεχόμενο και διαδικασία του τρόπου υποβολής της δήλωσης απόδοσης του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
1. Καθορίζουμε τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, υπόδειγμα της οποίας προσαρτάται στην παρούσα ως Παράρτημα Α και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής, τη διαδικασία, τον τρόπο υποβολής της δήλωσης και απόδοσης, καθώς και τον τρόπο επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής.
2. Η δήλωση υποβάλλεται ψηφιακά, μέσω της ψηφιακής πύλης «myAADE» (myAADE.gov.gr). Οι υπόχρεοι για την απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής υποβάλλουν δήλωση που καλύπτει χρονική περίοδο από την πρώτη έως την τελευταία ημέρα του μήνα, εντός του οποίου διενήργησαν έστω και μία συναλλαγή, επί της οποίας επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής.
Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορά και περιλαμβάνει τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν κατά τον μήνα αυτό και την οικονομική αξία τους. Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής αποδίδεται εντός της ίδιας προθεσμίας. Οι υπόχρεοι καταχωρίζουν αναλυτικά τα στοιχεία της συναλλαγής ανά είδος συναλλαγής σύμφωνα με τον πίνακα του Παραρτήματος Β.
Για τα δεδομένα που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα mydata, η διαδικασία ψηφιακής υποβολής όπως περιγράφεται στην παρούσα εφαρμόζεται έως και τη διασύνδεση της δήλωσης με την ως άνω πλατφόρμα, οπότε και τα δεδομένα των συναλλαγών που θα ήδη έχουν διαβιβαστεί σε αυτή, θα προσυμπληρώνουν τη δήλωση.
Σε περίπτωση αποδεδειγμένης τεχνικής αδυναμίας κατά τη λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής, η δήλωση υποβάλλεται ψηφιακά μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου», που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ (myaade.gov.gr) σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στην υπό στοιχεία Α.1054/2022 απόφαση Διοικητή ΑΑΔΕ.
Ως χρόνος υποβολής της δήλωσης απόδοσης Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής με τη χρήση ψηφιακής μεθόδου, θεωρείται ο χρόνος οριστικοποίησης αυτής από τον υπόχρεο σε δήλωση.
3. Με την υποβολή της δήλωσης προκύπτει άμεσος προσδιορισμός του φόρου και εκδίδεται «Ταυτότητα Οφειλής».»
Επειδή, σύμφωνα με την Ε.2094/2025 εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. «VIII. Πώληση κινητού πράγματος ή άυλου αγαθού - Άρθρο 10.
52. Σύμφωνα με το άρθρο 10 υπάγονται σε Τέλος οι πωλήσεις κινητών πραγμάτων εφόσον οι συναλλαγές αυτές δεν υπάγονται σε Φ.Π.Α..
Επίσης, Τέλος επιβάλλεται στις κάτωθι περιπτώσεις:
α) στη σύμβαση σύστασης, έναντι ανταλλάγματος, επικαρπίας κινητού πράγματος, καθώς και στη σύμβαση μεταβίβασης, έναντι ανταλλάγματος, της ενάσκησης του δικαιώματος επικαρπίας κινητού πράγματος, η οποία πραγματοποιείται είτε λόγω πώλησης, είτε λόγω δόσης αντί καταβολής, σύμφωνα με το άρθρο 419 του Αστικού Κώδικα (π.δ.456/1984, Α'164),
β) εφόσον ο μεταβιβάζων ή παραχωρών δεν είναι υποκείμενος στον Φ.Π.Α. σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κώδικα Φ.Π.Α. ή η συναλλαγή είναι εκτός πεδίου εφαρμογής του Φ.Π.Α.:
βα) στη μεταβίβαση ή παραχώρηση άδειας χρήσης δικαιώματος επί πνευματικής ιδιοκτησίας σύμφωνα με το Κεφάλαιο Τρίτο του ν.2121/1993 (Α' 25),
ββ) στη μεταβίβαση ή παραχώρηση άδειας χρήσης εμπορικού σήματος ή διακριτικού γνωρίσματος ή τεχνογνωσίας ή ευρεσιτεχνίας, σύμφωνα με το Κεφάλαιο Γ' του ν.4679/2020 (Α'71).
53. Ο εφαρμοστέος συντελεστής καθορίζεται σε 2,40% εφόσον τουλάχιστον ένας από τους συναλλασσόμενους είναι κεφαλαιουχική ή προσωπική εταιρεία που συστάθηκε στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις εφαρμόζεται συντελεστής 3,60%, όπως η πώληση κινητού πράγματος μεταξύ ιδιωτών ή με ιδιώτη και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, ή μεταξύ νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κ.α..
Υποκείμενος και υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοσή του Τέλους είναι ο πωλητής του κινητού πράγματος. Σε περίπτωση που ο πωλητής είναι φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής χωρίς μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, υπόχρεος για την απόδοση καθίσταται ο αγοραστής. Ομοίως, στην περίπτωση που ο πωλητής είναι ιδιώτης και συναλλάσσεται με πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα και αποτελεί οντότητα του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ), υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοσή του Τέλους είναι ο αγοραστής (ΕΛΠ).
Εφόσον προκύπτει υποχρέωση παρακράτησης και απόδοσης φόρου εισοδήματος σύμφωνα με τα άρθρα 59 και 61 του Κ.Φ.Ε., το Τέλος αποδίδεται ταυτοχρόνως και με την ίδια διαδικασία με τη δήλωση και απόδοση του παρακρατούμενου φόρου (σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4).»
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 22 του Κ.Φ.Δ., ορίζεται ότι: «1. α) Ο υπόχρεος σε υποβολή φορολογικών δηλώσεων υποβάλλει τις φορολογικές δηλώσεις στη Φορολογική Διοίκηση κατά τον χρόνο που προβλέπεται από την οικεία φορολογική νομοθεσία».
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Κ.Φ.Δ., ορίζεται ότι: «… 1. Με την επιφύλαξη του οίκοθεν προσδιορισμού της παρ. 4 του άρθρου 36, σε φορολογούμενους που παραλείπουν να υποβάλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα φορολογικές δηλώσεις και δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα από τις οποίες δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου ή δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ για κάθε παράβαση. Παράβαση του πρώτου εδαφίου συνιστούν ιδίως:
α) η μη υποβολή ή η ελλιπής υποβολή ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης πληροφοριακού χαρακτήρα ή φορολογικής δήλωσης, συμπεριλαμβανομένων των δηλώσεων που υποβάλλονται στη φορολογία κεφαλαίου, από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου, και των δηλώσεων παρακράτησης φόρου,
β) η παράλειψη υποβολής ή η ελλιπής υποβολή ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης φόρου εισοδήματος,
γ) η παράλειψη υποβολής ή η ελλιπής υποβολή ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) του άρθρου 38 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, Α' 248),
δ) η παράλειψη υποβολής ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9). Σε περίπτωση υποβολής δηλώσεων στοιχείων ακινήτων για περισσότερα του ενός (1) έτη, επιβάλλεται ένα μόνο πρόστιμο, εφόσον στις δηλώσεις αυτές επαναλαμβάνονται οι ίδιες μεταβολές. Δεν επιβάλλεται πρόστιμο στις δηλώσεις Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων - πράξεις προσδιορισμού φόρου, οι οποίες συντίθενται μηχανογραφικά από τη Φορολογική Διοίκηση.».
Επειδή, σύμφωνα με την Ε.2059/2025 εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ: «2. Παραβάσεις μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής φορολογικών δηλώσεων ή δηλώσεων παρακράτησης φόρου ή μη ανταπόκρισης σε αίτημα παροχής πληροφοριών ή στοιχείων από φορολογούμενους που είναι υπόχρεοι σε τήρηση λογιστικού συστήματος (παρ. 2 του άρθρου 53 του ΚΦΔ). Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 53 του ΚΦΔ, ειδικά σε φορολογούμενους που δεν υποβάλλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα φορολογική δήλωση, με εξαίρεση τις δηλώσεις που υποβάλλονται στις φορολογίες κεφαλαίου και τις δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα, δεν υποβάλλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα δήλωση παρακράτησης φόρου ή δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο διακοσίων πενήντα (250) ευρώ ανά παράβαση αν είναι υπόχρεοι τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και πεντακοσίων (500) ευρώ ανά παράβαση αν είναι υπόχρεοι τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος. 2.1. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι τα πρόστιμα της παρ. 2 του άρθρου 53 επιβάλλονται στους υπόχρεους τήρησης λογιστικού συστήματος για τις παραβάσεις της μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής φορολογικής δήλωσης (πλην των δηλώσεων που υποβάλλονται στις φορολογίες κεφαλαίου και των δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα), ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της δήλωσης (χρεωστική, πιστωτική, μηδενική), με την επιφύλαξη των διατάξεων της περ. α' της παρ. 7, όσον αφορά στην εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση Φ.Π.Α. και των περ. β' και γ' της παρ. 7 του ίδιου άρθρου που αφορούν στις εκπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος……
2.2. Διευκρινίζεται, επίσης, ότι σε ό,τι αφορά τη φορολογία εισοδήματος τα πρόστιμα της παρ. 2 του άρθρου 53 του ΚΦΔ επιβάλλονται σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, εφόσον είναι υπόχρεοι τήρησης λογιστικού συστήματος. Σε ότι αφορά στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και υποχρεούνται στην τήρηση λογιστικού συστήματος, τα πρόστιμα της παρ. 2 επιβάλλονται μόνο σε περίπτωση παραβάσεων που σχετίζονται με στοιχεία που αφορούν στην επιχειρηματική δραστηριότητά τους και ως εκ τούτου, όταν οι παραβάσεις σχετίζονται με άλλα στοιχεία, πλην της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 53.
Ομοίως, ειδικά ως προς τις φορολογίες των τελών χαρτοσήμου/Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής/ τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, σε ό,τι αφορά τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και υποχρεούνται στην τήρηση λογιστικού συστήματος τα πρόστιμα που προβλέπονται στις διατάξεις της παρ. 2 επιβάλλονται μόνο σε περίπτωση που τα πρόσωπα αυτά ενεργούν στο πλαίσιο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας και όχι ως ιδιώτες…… 2.4. Στην περίπτωση που φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα και τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα υποβάλλει εκπρόθεσμη αρχική δήλωση ψηφιακού τέλους συναλλαγής ή τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση στην οποία περιλαμβάνονται εγγραφές που σχετίζονται τόσο με την επιχειρηματική του δραστηριότητα όσο και με την δράση του ως ιδιώτη πχ. υποβολή εκπρόθεσμης δήλωσης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση για ενοικιαζόμενα δωμάτια/ξενοδοχεία και για δυο ακίνητα από βραχυχρόνια μίσθωση, επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ. 2 του άρθ. 53 ΚΦΔ, λόγω συρροής βάσει του άρθ. 66 ΚΦΔ. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση ή δήλωσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής επιβάλλεται το πρόστιμο κατά περίπτωση της παρ. 1 ή της παρ. 2 βάσει των στοιχείων της δήλωσης που τροποποιούνται, ενώ σε περίπτωση που τροποποιούνται στοιχεία από αμφότερες δραστηριότητες επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ.2…..5. Εξαιρέσεις από την επιβολή προστίμων (παρ. 1, 7 και 8 άρθρου 53 και παρ. 7 άρθρου 65 ΚΦΔ)… 5.2.1 Διευκρινίζεται ότι η παρ. 7 του άρθρου 53 ΚΦΔ δεν καταλαμβάνει τις λοιπές δηλώσεις έμμεσης φορολογίας (ενδεικτικά δήλωση Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής).».
Επειδή, η Δημόσια Διοίκηση δεσμεύεται από την αρχή της νομιμότητας, όπως αυτή καθιερώνεται με τις διατάξεις των άρθρων 26 παρ. 2, 43, 50, 82, 83 και 95 παρ.1 του Συντάγματος (ΣτΕ 8721/1992, 2987/1994), και η οποία συνεπάγεται ότι η Διοίκηση οφείλει ή μπορεί να προβαίνει μόνο σε ενέργειες που προβλέπονται και επιβάλλονται ή επιτρέπονται από τους κανόνες που θεσπίζουν το Σύνταγμα, οι νομοθετικές πράξεις, οι διοικητικές κανονιστικές πράξεις, που έχουν εκδοθεί βάσει νομοθετικής εξουσιοδότησης, καθώς και από κάθε κανόνα ανώτερης ή ισοδύναμης προς αυτούς τυπικής ισχύος.
Επειδή τα πρόστιμα και οι φορολογικές κυρώσεις για την παράβαση των φορολογικών διατάξεων επιβάλλονται ανεξαρτήτως αμέλειας ή δόλου από την πλευρά του φορολογουμένου (ΣτΕ 3278/92, 138/98) (Κ.Δ. Φινοκαλιώτης, Φορολογικό Δίκαιο, σελ. 41).
Επειδή, από τις προαναφερθείσες διατάξεις προκύπτει ότι η απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής διενεργείται το αργότερο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την ημερομηνία που πραγματοποιήθηκε η συναλλαγή, επί της οποίας επιβάλλεται ψηφιακό τέλος συναλλαγής.
Επειδή στη προκειμένη περίπτωση με την υπ’ αριθ. 0.............................Πράξη Επιβολής Προστίμου, του Προϊσταμένου της Ε΄Δ.Ο.Υ. Θεσσαλονίκης, επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος πρόστιμο ποσού 100,00€, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής στις 15-09-2025 της με αριθμό .............................δήλωσης απόδοσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής επί πώλησης κινητού πράγματος (τροχόσπιτου), περιόδου 1/07/2025-31/07/2025, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 53 του ΚΦΔ.
Επειδή η προθεσμία εμπρόθεσμης υποβολής της δήλωσης απόδοσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής για συναλλαγές της περιόδου 01/07/2025 έως 31/07/2025 έληξε την 01/09/2025, κατά τα προβλεπόμενα στην Απόφαση Α.1149/2024 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., η υπ’ αριθ. .............................δήλωση που υποβλήθηκε από τον προσφεύγοντα στις 15/09/2025 είναι εκπρόθεσμη και επισύρει τις κυρώσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 53 του ν. 5104/2024.
Επειδή με την κρινόμενη προσφυγή ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι το πρόστιμο που επιβλήθηκε, ποσού 100 ευρώ λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της παραπάνω δήλωσης πρέπει να ακυρωθεί λόγω ακύρωσης της συμφωνίας πώλησης του τροχόσπιτου και αιτείται την άμεση και πλήρη επιστροφή τόσο του ποσού της δήλωσης όσο και τη διαγραφή του επιβληθέντος προστίμου.
Επειδή, όπως διευκρινίστηκε με την Ε.2059/2025 εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ (κεφ. 5. Εξαιρέσεις από την επιβολή προστίμων (παρ. 1, 7 και 8 άρθρου 53 και παρ. 7 άρθρου 65 ΚΦΔ-παρ. 5.2.1), στις εξαιρέσεις της παρ. 7 του άρθρου 53 ΚΦΔ, δεν καταλαμβάνει τις λοιπές δηλώσεις έμμεσης φορολογίας (ενδεικτικά δήλωση Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής) όπως στην υπό κρίση περίπτωση.
Επειδή η επιβολή προστίμου για εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης αποτελεί αυτοτελή διοικητική κύρωση, η οποία δε συναρτάται με το ύψος του φόρου που υπολογίζεται με τη δήλωση ή την καθυστέρηση πληρωμής του.
Επειδή, βάσει του άρθ. 5 του ν. 5135/2024 δε γεννάται δικαίωμα επιστροφής αν η συμφωνία ακυρωθεί με τη βούληση των μερών της.
Κατόπιν των ανωτέρω, ορθώς η αρμόδια φορολογική αρχή προέβη στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης επιβολής προστίμου, ως όφειλε, στα πλαίσια της αρχής της νομιμότητας.
Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε
Την απόρριψη της από 14.11.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου .............. ενδικοφανή προσφυγή του ............................., ΑΦΜ ............................. και την ακύρωση της υπ’ αρίθμ. ............................. πράξης επιβολής προστίμου του άρθρου 53 του ν. 5104/2024 φορολογικού έτους 2025.
Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου - καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:
Η με αρ. .............................πράξη επιβολής προστίμου φορολογικής περιόδου 01/07/2025 - 31/07/2025 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε ΄ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα
Ο Προϊστάμενος του Τμήματος Α8 Επανεξέτασης
α.α
ΚΑΛΠΑΤΣΙΝΙΔΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑ
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΜΑΒΙΝΙΔΟΥ ΚΥΡΑΤΣΑ
Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.
Αριθμός απόφασης: 578

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α8 - ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
Ταχ. Δ/νση : Αθ. Τακαντζά 8-10
Ταχ. Κώδικας : 54639 - Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο : 2313-332241
E-Mail : ded.thess@aade.gr
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπ' όψη:
1. Τις διατάξεις :
α. Του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024 ΦΕΚ Α΄ 58/19.04.2024), εφεξής Κ.Φ.Δ.,
β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β΄ 4738/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ. Της ΠΟΛ.1064/2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β΄ 1440/27-04-2017),
δ. Την με αριθμό Α.1165/2022 Απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.» (ΦΕΚ Β΄ 6009).
2. Την ΠΟΛ.1069/2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ Β΄ 2759/1.9.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».
4. Την από 14.11.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ......... ενδικοφανή προσφυγή του ............................., ΑΦΜ ............................. κατά της υπ' αριθ..............................πράξης επιβολής προστίμου του άρθρου 53 του ν.5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.
5. Την υπ’ αριθ πράξη επιβολής προστίμου, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης, της οποίας ζητείται η ακύρωση.
6. Την έκθεση απόψεων του Προϊσταμένου της της Δ.Ο.Υ. Ε΄Θεσσαλονίκης.
7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 – Επανεξέτασης όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 14.11.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου.......... ενδικοφανή προσφυγή του ............................., ΑΦΜ ............................., η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Με τη με αριθ. ............................. πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 53 ν. 5104/2024, φορολογικού έτους 2025, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε΄ Θεσσαλονίκης, επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος πρόστιμο 100,00€, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της υπ’ αρ..............................δήλωσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής επί πώλησης κινητού πράγματος. Συγκεκριμένα, η αρμόδια φορολογική αρχή διαπίστωσε την εκπρόθεσμη υποβολή της υπ’ αριθ......... δήλωσης απόδοσης Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, της περιόδου 01/07/2025 έως 31/07/2025, με συνέπεια να προχωρήσει στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης.
Η εν λόγω προσβαλλόμενη πράξη εδράζεται επί της με αριθμό ............... έκθεσης διαπίστωσης παράβασης του Προϊσταμένου της Ε΄Δ.Ο.Υ. Θεσσαλονίκης.
Ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την ακύρωση της προσβαλλόμενης Πράξης επιβολής προστίμου προβάλλοντας τους παρακάτω ισχυρισμούς: Ακύρωση της συμφωνίας πώλησης του τροχόσπιτου, μετά την υπογραφή του ιδιωτικού συμφωνητικού, λόγω υπαναχώρησης του αντισυμβαλλόμενου από τη μεταξύ τους συμφωνία και μετά την εκπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής. Υποβολή τροποποιητικής δήλωσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής, προκειμένου να αιτηθεί την επιστροφή του ποσού της αρχικής δήλωσης και διαγραφή του επιβληθέντος προστίμου. Μη ανταπόκριση της Φορολογικής αρχής στο αίτημα του.
Επειδή με τις διατάξεις των άρθρων 1, 2, 3, 5, 11 και 32 του ν. 5135/2024,όπως κωδικοποιήθηκε με τον νόμο 5188/2025, ορίζεται ότι:
Άρθρο 1. Σκοπός
Σκοπός του παρόντος είναι η αντικατάσταση του τέλους χαρτοσήμου με φόρο επί των συναλλαγών που θα είναι προβλέψιμος ως προς τις περιπτώσεις εφαρμογής και διαφανής ως προς τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξής του.
Άρθρο 2. Αντικείμενο
Με τις διατάξεις του παρόντος νόμου:
α) καθιερώνεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, ως ενιαίος φόρος επί των συναλλαγών εκείνων που απαριθμούνται περιοριστικά στο παρόν, ο οποίος δηλώνεται και αποδίδεται ψηφιακά,
β) προσδιορίζονται οι συμβάσεις και συναλλαγές, επί των οποίων επιβάλλεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, οι συντελεστές αυτού ανά κατηγορία υποκείμενων συναλλαγών, το πρόσωπο που είναι υποκείμενο του φόρου, o υπόχρεος για την απόδοσή του και το πρόσωπο που βαρύνεται οικονομικά με τον φόρο, οι απαλλαγές και οι εξαιρέσεις από τον φόρο, ο χρόνος γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης, καθώς και η διαδικασία δήλωσης και απόδοσης του φόρου,
γ) καταργείται το από 28.7.1931 π.δ. «Περί κώδικος των νόμων περί τελών χαρτοσήμου» (Α' 239), καθώς και όλες οι ειδικότερες διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τέλους χαρτοσήμου σε διάφορες συναλλαγές, και καταργείται στο εξής το τέλος χαρτοσήμου […]
Άρθρο 3. Αντικείμενο του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
1. Επιβάλλεται φόρος με την ονομασία «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής»:
α) στις συναλλαγές των άρθρων 7 έως 21, όταν τουλάχιστον ένα από τα συναλλασσόμενα μέρη αα) έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα ή αβ) έχει μόνιμη εγκατάσταση, κατά την έννοια του άρθρου 6 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167) στην Ελλάδα, αν η συναλλαγή συνδέεται με τη δραστηριότητα της μόνιμης εγκατάστασης στην Ελλάδα, […]
Άρθρο 5. Δήλωση, απόδοση και επιστροφή του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
1. Εκτός αν ορίζεται διαφορετικά, οι υπόχρεοι για τη δήλωση και απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής για συναλλαγές των άρθρων 7 έως 21 υποβάλλουν δήλωση που καλύπτει χρονική περίοδο από την πρώτη έως την τελευταία ημέρα του μήνα, εντός του οποίου διενήργησαν έστω και μία συναλλαγή, επί της οποίας επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής. Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορά και περιλαμβάνει τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν κατά τον μήνα αυτόν και την οικονομική αξία τους. Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής αποδίδεται εντός της ίδιας προθεσμίας. […]
5. Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής που καταβάλλεται πριν από την έκδοση διοικητικής πράξης ή τη διενέργεια της συναλλαγής επιστρέφεται, αν δεν ακολούθησε η έκδοση της διοικητικής πράξης ή δεν καταρτίσθηκε η σύμβαση για την οποία καταβλήθηκε, καθώς και στην περίπτωση που η συναλλαγή δεν πραγματοποιήθηκε για λόγους απρόβλεπτης μεταβολής των συνθηκών. Η αξίωση επιστροφής του πρώτου εδαφίου παραγράφεται σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου
42 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α' 58). Δεν γεννάται δικαίωμα επιστροφής, αν η διοικητική πράξη ή η συναλλαγή για την οποία καταβλήθηκε το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής ακυρωθεί ή διαπιστωθεί η ακυρότητά της ή κηρυχθεί άκυρη με δικαστική απόφαση ή αν ακυρωθεί με τη βούληση των συμβαλλομένων μετά την έκδοση ή κατάρτισή της.
Άρθρο 11
1. Επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής στην πώληση κινητού πράγματος, εφόσον η συναλλαγή δεν υπάγεται σε Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.).
2. Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επιβάλλεται επίσης: β) εφόσον ο μεταβιβάζων ή παραχωρών δεν είναι υποκείμενος στον Φ.Π.Α. σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, Α' 248) ή η συναλλαγή είναι εκτός πεδίου εφαρμογής του ανωτέρω κώδικα: βα) στη μεταβίβαση ή παραχώρηση άδειας χρήσης δικαιώματος επί πνευματικής ιδιοκτησίας σύμφωνα με το Κεφάλαιο Τρίτο του ν. 2121/1993 (Α' 25).
Άρθρο 32. Μεταβατικές διατάξεις – προσθήκη περίπτωσης 54 στο Παράρτημα Α’ του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
1. Όπου γίνεται αναφορά σε «τέλος χαρτοσήμου», νοείται εφεξής το «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής».
2. Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επιβάλλεται σε πράξεις, συμβάσεις και συναλλαγές που καταρτίζονται ή διενεργούνται από την 1η Δεκεμβρίου 2024. Συναλλαγές που καταρτίζονται μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2024 επιβαρύνονται με τέλος χαρτοσήμου και η βεβαίωση μπορεί να γίνει και μετά την 1η Δεκεμβρίου 2024, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί παραγραφής. […]»
Επειδή με την Απόφαση Α.1149/2024 με θέμα: «Καθορισμός, του τύπου και του περιεχομένου της δήλωσης του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, της διαδικασίας, του τρόπου υποβολής και απόδοσης της δήλωσης, καθώς και του τρόπου επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής» του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., προβλέπονται μεταξύ άλλων τα κάτωθι:
«Άρθρο 1
Τύπος, περιεχόμενο και διαδικασία του τρόπου υποβολής της δήλωσης απόδοσης του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
1. Καθορίζουμε τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, υπόδειγμα της οποίας προσαρτάται στην παρούσα ως Παράρτημα Α και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής, τη διαδικασία, τον τρόπο υποβολής της δήλωσης και απόδοσης, καθώς και τον τρόπο επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής.
2. Η δήλωση υποβάλλεται ψηφιακά, μέσω της ψηφιακής πύλης «myAADE» (myAADE.gov.gr). Οι υπόχρεοι για την απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής υποβάλλουν δήλωση που καλύπτει χρονική περίοδο από την πρώτη έως την τελευταία ημέρα του μήνα, εντός του οποίου διενήργησαν έστω και μία συναλλαγή, επί της οποίας επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής.
Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορά και περιλαμβάνει τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν κατά τον μήνα αυτό και την οικονομική αξία τους. Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής αποδίδεται εντός της ίδιας προθεσμίας. Οι υπόχρεοι καταχωρίζουν αναλυτικά τα στοιχεία της συναλλαγής ανά είδος συναλλαγής σύμφωνα με τον πίνακα του Παραρτήματος Β.
Για τα δεδομένα που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα mydata, η διαδικασία ψηφιακής υποβολής όπως περιγράφεται στην παρούσα εφαρμόζεται έως και τη διασύνδεση της δήλωσης με την ως άνω πλατφόρμα, οπότε και τα δεδομένα των συναλλαγών που θα ήδη έχουν διαβιβαστεί σε αυτή, θα προσυμπληρώνουν τη δήλωση.
Σε περίπτωση αποδεδειγμένης τεχνικής αδυναμίας κατά τη λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής, η δήλωση υποβάλλεται ψηφιακά μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου», που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ (myaade.gov.gr) σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στην υπό στοιχεία Α.1054/2022 απόφαση Διοικητή ΑΑΔΕ.
Ως χρόνος υποβολής της δήλωσης απόδοσης Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής με τη χρήση ψηφιακής μεθόδου, θεωρείται ο χρόνος οριστικοποίησης αυτής από τον υπόχρεο σε δήλωση.
3. Με την υποβολή της δήλωσης προκύπτει άμεσος προσδιορισμός του φόρου και εκδίδεται «Ταυτότητα Οφειλής».»
Επειδή, σύμφωνα με την Ε.2094/2025 εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. «VIII. Πώληση κινητού πράγματος ή άυλου αγαθού - Άρθρο 10.
52. Σύμφωνα με το άρθρο 10 υπάγονται σε Τέλος οι πωλήσεις κινητών πραγμάτων εφόσον οι συναλλαγές αυτές δεν υπάγονται σε Φ.Π.Α..
Επίσης, Τέλος επιβάλλεται στις κάτωθι περιπτώσεις:
α) στη σύμβαση σύστασης, έναντι ανταλλάγματος, επικαρπίας κινητού πράγματος, καθώς και στη σύμβαση μεταβίβασης, έναντι ανταλλάγματος, της ενάσκησης του δικαιώματος επικαρπίας κινητού πράγματος, η οποία πραγματοποιείται είτε λόγω πώλησης, είτε λόγω δόσης αντί καταβολής, σύμφωνα με το άρθρο 419 του Αστικού Κώδικα (π.δ.456/1984, Α'164),
β) εφόσον ο μεταβιβάζων ή παραχωρών δεν είναι υποκείμενος στον Φ.Π.Α. σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κώδικα Φ.Π.Α. ή η συναλλαγή είναι εκτός πεδίου εφαρμογής του Φ.Π.Α.:
βα) στη μεταβίβαση ή παραχώρηση άδειας χρήσης δικαιώματος επί πνευματικής ιδιοκτησίας σύμφωνα με το Κεφάλαιο Τρίτο του ν.2121/1993 (Α' 25),
ββ) στη μεταβίβαση ή παραχώρηση άδειας χρήσης εμπορικού σήματος ή διακριτικού γνωρίσματος ή τεχνογνωσίας ή ευρεσιτεχνίας, σύμφωνα με το Κεφάλαιο Γ' του ν.4679/2020 (Α'71).
53. Ο εφαρμοστέος συντελεστής καθορίζεται σε 2,40% εφόσον τουλάχιστον ένας από τους συναλλασσόμενους είναι κεφαλαιουχική ή προσωπική εταιρεία που συστάθηκε στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις εφαρμόζεται συντελεστής 3,60%, όπως η πώληση κινητού πράγματος μεταξύ ιδιωτών ή με ιδιώτη και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, ή μεταξύ νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κ.α..
Υποκείμενος και υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοσή του Τέλους είναι ο πωλητής του κινητού πράγματος. Σε περίπτωση που ο πωλητής είναι φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής χωρίς μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, υπόχρεος για την απόδοση καθίσταται ο αγοραστής. Ομοίως, στην περίπτωση που ο πωλητής είναι ιδιώτης και συναλλάσσεται με πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα και αποτελεί οντότητα του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ), υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοσή του Τέλους είναι ο αγοραστής (ΕΛΠ).
Εφόσον προκύπτει υποχρέωση παρακράτησης και απόδοσης φόρου εισοδήματος σύμφωνα με τα άρθρα 59 και 61 του Κ.Φ.Ε., το Τέλος αποδίδεται ταυτοχρόνως και με την ίδια διαδικασία με τη δήλωση και απόδοση του παρακρατούμενου φόρου (σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4).»
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 22 του Κ.Φ.Δ., ορίζεται ότι: «1. α) Ο υπόχρεος σε υποβολή φορολογικών δηλώσεων υποβάλλει τις φορολογικές δηλώσεις στη Φορολογική Διοίκηση κατά τον χρόνο που προβλέπεται από την οικεία φορολογική νομοθεσία».
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Κ.Φ.Δ., ορίζεται ότι: «… 1. Με την επιφύλαξη του οίκοθεν προσδιορισμού της παρ. 4 του άρθρου 36, σε φορολογούμενους που παραλείπουν να υποβάλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα φορολογικές δηλώσεις και δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα από τις οποίες δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου ή δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ για κάθε παράβαση. Παράβαση του πρώτου εδαφίου συνιστούν ιδίως:
α) η μη υποβολή ή η ελλιπής υποβολή ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης πληροφοριακού χαρακτήρα ή φορολογικής δήλωσης, συμπεριλαμβανομένων των δηλώσεων που υποβάλλονται στη φορολογία κεφαλαίου, από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου, και των δηλώσεων παρακράτησης φόρου,
β) η παράλειψη υποβολής ή η ελλιπής υποβολή ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης φόρου εισοδήματος,
γ) η παράλειψη υποβολής ή η ελλιπής υποβολή ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) του άρθρου 38 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, Α' 248),
δ) η παράλειψη υποβολής ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9). Σε περίπτωση υποβολής δηλώσεων στοιχείων ακινήτων για περισσότερα του ενός (1) έτη, επιβάλλεται ένα μόνο πρόστιμο, εφόσον στις δηλώσεις αυτές επαναλαμβάνονται οι ίδιες μεταβολές. Δεν επιβάλλεται πρόστιμο στις δηλώσεις Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων - πράξεις προσδιορισμού φόρου, οι οποίες συντίθενται μηχανογραφικά από τη Φορολογική Διοίκηση.».
Επειδή, σύμφωνα με την Ε.2059/2025 εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ: «2. Παραβάσεις μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής φορολογικών δηλώσεων ή δηλώσεων παρακράτησης φόρου ή μη ανταπόκρισης σε αίτημα παροχής πληροφοριών ή στοιχείων από φορολογούμενους που είναι υπόχρεοι σε τήρηση λογιστικού συστήματος (παρ. 2 του άρθρου 53 του ΚΦΔ). Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 53 του ΚΦΔ, ειδικά σε φορολογούμενους που δεν υποβάλλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα φορολογική δήλωση, με εξαίρεση τις δηλώσεις που υποβάλλονται στις φορολογίες κεφαλαίου και τις δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα, δεν υποβάλλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα δήλωση παρακράτησης φόρου ή δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο διακοσίων πενήντα (250) ευρώ ανά παράβαση αν είναι υπόχρεοι τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και πεντακοσίων (500) ευρώ ανά παράβαση αν είναι υπόχρεοι τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος. 2.1. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι τα πρόστιμα της παρ. 2 του άρθρου 53 επιβάλλονται στους υπόχρεους τήρησης λογιστικού συστήματος για τις παραβάσεις της μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής φορολογικής δήλωσης (πλην των δηλώσεων που υποβάλλονται στις φορολογίες κεφαλαίου και των δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα), ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της δήλωσης (χρεωστική, πιστωτική, μηδενική), με την επιφύλαξη των διατάξεων της περ. α' της παρ. 7, όσον αφορά στην εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση Φ.Π.Α. και των περ. β' και γ' της παρ. 7 του ίδιου άρθρου που αφορούν στις εκπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος……
2.2. Διευκρινίζεται, επίσης, ότι σε ό,τι αφορά τη φορολογία εισοδήματος τα πρόστιμα της παρ. 2 του άρθρου 53 του ΚΦΔ επιβάλλονται σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, εφόσον είναι υπόχρεοι τήρησης λογιστικού συστήματος. Σε ότι αφορά στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και υποχρεούνται στην τήρηση λογιστικού συστήματος, τα πρόστιμα της παρ. 2 επιβάλλονται μόνο σε περίπτωση παραβάσεων που σχετίζονται με στοιχεία που αφορούν στην επιχειρηματική δραστηριότητά τους και ως εκ τούτου, όταν οι παραβάσεις σχετίζονται με άλλα στοιχεία, πλην της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 53.
Ομοίως, ειδικά ως προς τις φορολογίες των τελών χαρτοσήμου/Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής/ τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, σε ό,τι αφορά τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και υποχρεούνται στην τήρηση λογιστικού συστήματος τα πρόστιμα που προβλέπονται στις διατάξεις της παρ. 2 επιβάλλονται μόνο σε περίπτωση που τα πρόσωπα αυτά ενεργούν στο πλαίσιο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας και όχι ως ιδιώτες…… 2.4. Στην περίπτωση που φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα και τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα υποβάλλει εκπρόθεσμη αρχική δήλωση ψηφιακού τέλους συναλλαγής ή τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση στην οποία περιλαμβάνονται εγγραφές που σχετίζονται τόσο με την επιχειρηματική του δραστηριότητα όσο και με την δράση του ως ιδιώτη πχ. υποβολή εκπρόθεσμης δήλωσης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση για ενοικιαζόμενα δωμάτια/ξενοδοχεία και για δυο ακίνητα από βραχυχρόνια μίσθωση, επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ. 2 του άρθ. 53 ΚΦΔ, λόγω συρροής βάσει του άρθ. 66 ΚΦΔ. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση ή δήλωσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής επιβάλλεται το πρόστιμο κατά περίπτωση της παρ. 1 ή της παρ. 2 βάσει των στοιχείων της δήλωσης που τροποποιούνται, ενώ σε περίπτωση που τροποποιούνται στοιχεία από αμφότερες δραστηριότητες επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ.2…..5. Εξαιρέσεις από την επιβολή προστίμων (παρ. 1, 7 και 8 άρθρου 53 και παρ. 7 άρθρου 65 ΚΦΔ)… 5.2.1 Διευκρινίζεται ότι η παρ. 7 του άρθρου 53 ΚΦΔ δεν καταλαμβάνει τις λοιπές δηλώσεις έμμεσης φορολογίας (ενδεικτικά δήλωση Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής).».
Επειδή, η Δημόσια Διοίκηση δεσμεύεται από την αρχή της νομιμότητας, όπως αυτή καθιερώνεται με τις διατάξεις των άρθρων 26 παρ. 2, 43, 50, 82, 83 και 95 παρ.1 του Συντάγματος (ΣτΕ 8721/1992, 2987/1994), και η οποία συνεπάγεται ότι η Διοίκηση οφείλει ή μπορεί να προβαίνει μόνο σε ενέργειες που προβλέπονται και επιβάλλονται ή επιτρέπονται από τους κανόνες που θεσπίζουν το Σύνταγμα, οι νομοθετικές πράξεις, οι διοικητικές κανονιστικές πράξεις, που έχουν εκδοθεί βάσει νομοθετικής εξουσιοδότησης, καθώς και από κάθε κανόνα ανώτερης ή ισοδύναμης προς αυτούς τυπικής ισχύος.
Επειδή τα πρόστιμα και οι φορολογικές κυρώσεις για την παράβαση των φορολογικών διατάξεων επιβάλλονται ανεξαρτήτως αμέλειας ή δόλου από την πλευρά του φορολογουμένου (ΣτΕ 3278/92, 138/98) (Κ.Δ. Φινοκαλιώτης, Φορολογικό Δίκαιο, σελ. 41).
Επειδή, από τις προαναφερθείσες διατάξεις προκύπτει ότι η απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής διενεργείται το αργότερο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την ημερομηνία που πραγματοποιήθηκε η συναλλαγή, επί της οποίας επιβάλλεται ψηφιακό τέλος συναλλαγής.
Επειδή στη προκειμένη περίπτωση με την υπ’ αριθ. 0.............................Πράξη Επιβολής Προστίμου, του Προϊσταμένου της Ε΄Δ.Ο.Υ. Θεσσαλονίκης, επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος πρόστιμο ποσού 100,00€, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής στις 15-09-2025 της με αριθμό .............................δήλωσης απόδοσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής επί πώλησης κινητού πράγματος (τροχόσπιτου), περιόδου 1/07/2025-31/07/2025, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 53 του ΚΦΔ.
Επειδή η προθεσμία εμπρόθεσμης υποβολής της δήλωσης απόδοσης ψηφιακού τέλους συναλλαγής για συναλλαγές της περιόδου 01/07/2025 έως 31/07/2025 έληξε την 01/09/2025, κατά τα προβλεπόμενα στην Απόφαση Α.1149/2024 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., η υπ’ αριθ. .............................δήλωση που υποβλήθηκε από τον προσφεύγοντα στις 15/09/2025 είναι εκπρόθεσμη και επισύρει τις κυρώσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 53 του ν. 5104/2024.
Επειδή με την κρινόμενη προσφυγή ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι το πρόστιμο που επιβλήθηκε, ποσού 100 ευρώ λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της παραπάνω δήλωσης πρέπει να ακυρωθεί λόγω ακύρωσης της συμφωνίας πώλησης του τροχόσπιτου και αιτείται την άμεση και πλήρη επιστροφή τόσο του ποσού της δήλωσης όσο και τη διαγραφή του επιβληθέντος προστίμου.
Επειδή, όπως διευκρινίστηκε με την Ε.2059/2025 εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ (κεφ. 5. Εξαιρέσεις από την επιβολή προστίμων (παρ. 1, 7 και 8 άρθρου 53 και παρ. 7 άρθρου 65 ΚΦΔ-παρ. 5.2.1), στις εξαιρέσεις της παρ. 7 του άρθρου 53 ΚΦΔ, δεν καταλαμβάνει τις λοιπές δηλώσεις έμμεσης φορολογίας (ενδεικτικά δήλωση Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής) όπως στην υπό κρίση περίπτωση.
Επειδή η επιβολή προστίμου για εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης αποτελεί αυτοτελή διοικητική κύρωση, η οποία δε συναρτάται με το ύψος του φόρου που υπολογίζεται με τη δήλωση ή την καθυστέρηση πληρωμής του.
Επειδή, βάσει του άρθ. 5 του ν. 5135/2024 δε γεννάται δικαίωμα επιστροφής αν η συμφωνία ακυρωθεί με τη βούληση των μερών της.
Κατόπιν των ανωτέρω, ορθώς η αρμόδια φορολογική αρχή προέβη στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης επιβολής προστίμου, ως όφειλε, στα πλαίσια της αρχής της νομιμότητας.
Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε
Την απόρριψη της από 14.11.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου .............. ενδικοφανή προσφυγή του ............................., ΑΦΜ ............................. και την ακύρωση της υπ’ αρίθμ. ............................. πράξης επιβολής προστίμου του άρθρου 53 του ν. 5104/2024 φορολογικού έτους 2025.
Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου - καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:
Η με αρ. .............................πράξη επιβολής προστίμου φορολογικής περιόδου 01/07/2025 - 31/07/2025 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ε ΄ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
| Είδος παράβασης | Βάσει ελέγχου (σε ευρώ) | Βάσει Απόφασης Δ.Ε.Δ. (σε ευρώ) |
| Πρόστιμο άρθρου 53 παρ.1 του ν. 5104/2024 | 100,00€ | 100,00€ |
Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα
Ο Προϊστάμενος του Τμήματος Α8 Επανεξέτασης
α.α
ΚΑΛΠΑΤΣΙΝΙΔΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑ
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΜΑΒΙΝΙΔΟΥ ΚΥΡΑΤΣΑ
Σ η μ ε ί ω σ η : Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.

