Αποτελέσματα live αναζήτησης

Αρχική › Φορολογικό Αρχείο › Κώδικας Φορολογικών διαδικασιών (Κ.Φ.Δ.)

ΔΕΔ 264/2026 — Άρθρο 39Β: Απόρριψη μείωσης φόρου ανακαίνισης

Άρθρο 39Β ΚΦΕ: Απορρίπτεται μείωση φόρου 11.530,85€ για δαπάνες ανακαίνισης χωρίς ΑΤΑΚ και με υλικά που παραδόθηκαν σε άλλη διεύθυνση

ΔΕΔ 264/2026
Άρθρο 39Β ΚΦΕ: Απορρίπτεται μείωση φόρου 11.530,85€ για δαπάνες ανακαίνισης χωρίς ΑΤΑΚ και με υλικά που παραδόθηκαν σε άλλη διεύθυνση

Αριθμός απόφασης: 264



ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις :
α. Του άρθρου 72 του ν. 5104/2024 (ΦΕΚ Α’ 58), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,
β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/23-10-2020 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (Β’ 4738) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ. Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 (Β’ 1440) Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ,
δ. Την υπ’ αριθ. Α.1165/2022 (Β’ 6009) Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ»,

2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών,

3. Την υπ’ αριθ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ 2759/τ. Β’/01.09.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών,

4. Την από 07-10-2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ........................ ενδικοφανή προσφυγή του ........................με ΑΦΜ: ........................, κατά της με αριθ. ειδοποίησης ........................πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 της ΑΑΔΕ, και τα προσκομιζόμενα με αυτή σχετικά έγραφα,

5. Την ανωτέρω πράξη, της οποίας ζητείται η τροποποίηση κατόπιν επανεκκαθάρισης της οικείας δήλωσης φόρου εισοδήματος.

6. Τις απόψεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΚΑΒΑΛΑΣ.

7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.

Επί της από 07-10-2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ........................ ενδικοφανούς προσφυγής του ........................με ΑΦΜ: ........................, η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά τη μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:

Με την με αριθ. ειδοποίησης ........................πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2024 της ΑΑΔΕ, προέκυψε σε βάρος του ποσό φόρου προς πληρωμή ύψους 38,68€. Ο προσφεύγων με την υπ’ αριθ. ........................1η τροποποιητική δήλωσή του είχε συμπεριλάβει στον κωδικό 627 «Επιλέξιμες δαπάνες του άρθρου 39Β» το ποσό των 11.530,85€. Η Δ.Ο.Υ. ΚΑΒΑΛΑΣ προέβη στην έκδοση της με αριθ. ειδοποίησης ........................πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 χωρίς να ληφθεί υπόψη ο κωδικός 627 «Επιλέξιμες δαπάνες του άρθρου 39Β», καθόσον στα παραστατικά που προσκομίστηκαν δεν αναγραφόταν ο ΑΤΑΚ του ακινήτου σύμφωνα με την Α.1197/2024.

Ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την τροποποίηση της ανωτέρω πράξης, προβάλλοντας τους κάτωθι ισχυρισμούς:

• Τα παραστατικά εκδόθηκαν πριν την έκδοση της Α.1197/2024 και συνεπώς δεν ήταν δυνατόν να γνωρίζει την απαίτηση αναγραφής ΑΤΑΚ.

• Εκ των υστέρων, στα χειρόγραφα παραστατικά ο προμηθευτής υλικών ανέγραψε τον ΑΤΑΚ του ακινήτου του.

• Στο ηλεκτρονικό παραστατικό παροχής υπηρεσιών δεν υπήρχε τεχνικά η δυνατότητα αναγραφής ΑΤΑΚ.

• Όσον αφορά τη μεταφορά των υλικών στο πατρικό του σπίτι στο ………, αυτή έγινε αποκλειστικά για πρακτικούς λόγους, λόγω έλλειψης χώρου αποθήκευσης στο ακίνητο που ανακαινίστηκε. Η μεταφορά έγινε τμηματικά από τον κατασκευαστή προς τον χώρο της ανακαίνισης.

Επειδή, με το άρθρο 39Β του ν. 4172/2013, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 31 του ν. 5073/2023, και ισχύει για δαπάνες που πραγματοποιούνται μετά την 1η Ιανουαρίου 2024, ορίζεται ότι: «1. Οι δαπάνες που πραγματοποιούνται για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, τα οποία δεν έχουν ήδη ενταχθεί ή δεν εντάσσονται σε πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων, μειώνουν, ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο πέντε (5) ετών, τον φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων, μέχρι του αναλογούντος για κάθε φορολογικό έτος φόρου, με ανώτατο συνολικά όριο δαπάνης τις δεκαέξι χιλιάδες (16.000) ευρώ. Το ποσό των δαπανών για αγορά αγαθών που λαμβάνεται υπόψη για τη μείωση του φόρου, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο δεν υπερβαίνει το ένα τρίτο (1/3) του ποσού των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών που λαμβάνεται υπόψη για τη μείωση του φόρου. 2. Προϋπόθεση για τη μείωση του φόρου από το ποσό των δαπανών της παρ. 1, αποτελεί η απόδειξή τους με νόμιμα παραστατικά του ν. 4308/2014 (Α' 251) και η εξόφλησή τους με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, τηρουμένου του άρθρου 15Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022, Α' 206). 3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται οι προϋποθέσεις, οι όροι, η διαδικασία, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.»

Επειδή, με την Α.1197/2024, όπως τροποποιήθηκε με την Α.1153/2025, διευκρινίζεται ότι: 

«Άρθρο 1 Υπολογισμός της έκπτωσης

1. Οι δαπάνες για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 3 ως «επιλέξιμες δαπάνες», μειώνουν ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο πέντε (5) ετών, τον φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων, μέχρι του αναλογούντος φόρου για κάθε φορολογικό έτος. Φόρος που αναλογεί είναι ο φόρος που προκύπτει όταν από τον φόρο κλίμακας εισοδήματος αφαιρεθούν οι προβλεπόμενες από τον νόμο μειώσεις, όπως προκύπτει από την Πράξη Διοικητικού/Διορθωτικού Προσδιορισμού του φόρου εισοδήματος. Αν το ποσό της μείωσης που δικαιούται ο φορολογούμενος για το οικείο φορολογικό έτος είναι μεγαλύτερο από τον φόρο που αναλογεί, το πλεονάζον ποσό δεν επιστρέφεται, δεν συμψηφίζεται με άλλη φορολογική υποχρέωση, δεν μεταφέρεται και δεν εκπίπτει σε επόμενο φορολογικό έτος ούτε μεταφέρεται προς έκπτωση στον άλλο σύζυγο ή στο έτερο μέρος του συμφώνου συμβίωσης.

2. Οι «επιλέξιμες δαπάνες», με εξαίρεση τα συστήματα ορυκτών καυσίμων αυτών πέραν του έτους 2024, αφορούν όλα τα κτίρια ανεξαρτήτως της χρήσης τους, εφόσον δεν έχουν ήδη ενταχθεί ή δεν εντάσσονται σε πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων ή άλλα προγράμματα ή δράσεις επιχορήγησης και αναγνωρίζονται για τη μείωση του φόρου, εφόσον: α) Πραγματοποιούνται από 1/1/2024 έως και 31/12/2026 σε ακίνητα που βρίσκονται στην Ελλάδα και η προμήθεια των αγαθών και η παροχή των σχετικών υπηρεσιών πραγματοποιείται από επιχειρήσεις οι οποίες έχουν τη φορολογική κατοικία τους ή διατηρούν μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και β) δεν έχουν εκπέσει ως δαπάνη από τα ακαθάριστα έσοδα επιχειρηματικής δραστηριότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΕ. Το ανώτατο συνολικό ποσό των «επιλέξιμων δαπανών» και της μείωσης του φόρου που δικαιούται ο φορολογούμενος είναι το ποσό των δεκαέξι χιλιάδων (16.000) ευρώ, για όλα τα έτη εφαρμογής του άρθρου 39Β του ΚΦΕ. Το ποσό της δαπάνης για την αγορά αγαθών που λαμβάνεται υπόψη για τη μείωση του φόρου, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα τρίτο (1/3) του ποσού των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών. Η μείωση που δικαιούται ο φορολογούμενος κατανέμεται στο έτος που πραγματοποιείται η δαπάνη ή μέρος αυτής και στα τέσσερα (4) επόμενα έτη, με το ανώτατο ετήσιο ποσό μείωσης να ανέρχεται στο ποσό των τριών χιλιάδων διακοσίων (3.200) ευρώ.

Άρθρο 2 
Δικαιούχοι της μείωσης φόρου

1. Το ποσό των επιλέξιμων δαπανών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική ή αισθητική αναβάθμιση του κτιρίου, μειώνει το φόρο εισοδήματος του φυσικού προσώπου που τις πραγματοποίησε και έχει δικαίωμα πλήρους κυριότητας, επικαρπίας ή ψιλής κυριότητας σε αυτό. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας το ανώτατο συνολικό όριο δαπάνης και η μείωση του φόρου εισοδήματος περιορίζονται με βάση το ποσοστό πλήρους κυριότητας του φυσικού προσώπου που πραγματοποίησε τη δαπάνη. Σε περίπτωση που το φυσικό πρόσωπο που πραγματοποίησε τη δαπάνη έχει δικαίωμα επικαρπίας ή ψιλής κυριότητας στο κτίριο, το ανώτατο συνολικό όριο δαπάνης και η μείωση του φόρου εισοδήματος περιορίζονται ανάλογα με την αξία του δικαιώματος επί της συνολικής αξίας του ακινήτου, όπως αυτή προσδιορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15 και 16 του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια.

2. Στην περίπτωση δαπανών των κοινόχρηστων χώρων, οι οποίες εξοφλούνται από τον διαχειριστή πολυκατοικίας/συγκροτήματος ιδιοκτησιών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, αυτές λαμβάνονται υπόψη για τους δικαιούχους ανάλογα με τα χιλιοστά συνιδιοκτησίας τους, με βάση σχετική βεβαίωση που χορηγείται από τον διαχειριστή και στην οποία καταχωρείται ο ΑΤΑΚ του ακινήτου το οποίο βρίσκεται εντός του κτιρίου για το οποίο πραγματοποιείται η σχετική δαπάνη.

Άρθρο 3 
Καθορισμός επιλέξιμων δαπανών 

Οι δαπάνες λήψης υπηρεσιών και αγοράς αγαθών οι οποίες αναγνωρίζονται για την εφαρμογή της παρούσας είναι οι εξής:

Α. Δαπάνες λήψης υπηρεσιών

α) Ενεργειακές

- Τοποθέτηση θερμομόνωσης.

- Αντικατάσταση κουφωμάτων, υαλοπινάκων και εξωτερικών προστατευτικών φύλλων.

- Εγκατάσταση ή αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης/ ψύξης καθώς και των αναγκαίων υποδομών και στοιχείων ώστε να καθίσταται πλήρως λειτουργικό.

- Εγκατάσταση διατάξεων αυτόματου ελέγχου της λειτουργίας του συστήματος θέρμανσης/ψύξης.

- Εγκατάσταση συστήματος αυτοπαραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος (με ενεργειακό συμψηφισμό), καθώς και συστημάτων ηλεκτρικών συσσωρευτών (μπαταρίες) όταν συνδυάζονται με φωτοβολταϊκά συστήματα.

- Εγκατάσταση συστήματος παραγωγής ζεστού νερού με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).

- Εγκατάσταση συστήματος μηχανικού αερισμού με ανάκτηση θερμότητας.

- Αναβάθμιση φωτισμού των κοινόχρηστων χώρων πολυκατοικίας.

β) Λειτουργικές-αισθητικές

- Τοποθέτηση/αντικατάσταση υδραυλικής εγκατάστασης.

- Τοποθέτηση/αντικατάσταση ηλεκτρολογικής εγκατάστασης.

- Συντήρηση/επισκευή στέγης.

- Επισκευή τοιχοποιίας/Χρωματισμού εσωτερικά και εξωτερικά των κτιρίων.

- Τοποθέτηση σταθερών ή κινητών συστημάτων σκίασης.

- Αναβάθμιση ή εγκατάσταση ανελκυστήρα.

- Εγκατάσταση οικιακών σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

- Αλλαγή ή επισκευή δαπέδων.

Β. Δαπάνες αγοράς αγαθών

- Υλικά θερμομόνωσης.

- Κουφώματα, υαλοπινάκων και εξωτερικών προστατευτικών φύλλων προς αντικατάσταση

- Σύστημα αυτοπαραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος (με ενεργειακό συμψηφισμό), καθώς και συστήματα ηλεκτρικών συσσωρευτών (μπαταρίες), όταν συνδυάζονται με φωτοβολταϊκά συστήματα.

- Σύστημα παραγωγής ζεστού νερού με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).

- Σύστημα μηχανικού αερισμού με ανάκτηση θερμότητας.

- Υλικά υδραυλικής εγκατάστασης.

- Υλικά ηλεκτρολογικής εγκατάστασης.

- Υλικά τοιχοποιΐας/χρωματισμού εσωτερικά και εξωτερικά των κτηρίων, καθώς και λοιπές δαπάνες αγοράς αγαθών αντίστοιχες με αυτές της λήψης υπηρεσιών της περ. Α’.

Άρθρο 4 
Λοιπές προϋποθέσεις και διαδικασίες 

Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μείωση της παρ. 1 του άρθρου 1, αποτελούν σωρευτικά:

α) Η απόδειξη πραγματοποίησης των δαπανών αυτών, με νόμιμα παραστατικά (Τιμολόγιο ή στοιχείο λιανικής πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών) του ν. 4308/2014, στα οποία αναγράφεται διακριτά το είδος και η αξία των αγαθών και υπηρεσιών του άρθρου 3, τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ) του προσώπου καθώς και τα στοιχεία του ακινήτου (ΑΤΑΚ), εκτός αν πρόκειται για κοινόχρηστα, για τα οποία αρκεί μόνο η διεύθυνση του ακινήτου,

β) η τμηματική ή εξολοκλήρου εξόφληση των δαπανών, ανεξαρτήτως του ύψους αυτών, να έχει πραγματοποιηθεί, εντός του οικείου φορολογικού έτους, με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, μη λαμβανομένων υπόψη των εξαιρέσεων της περ. γ’ της παρ. 6 του άρθρου 15 ΚΦΕ. Ως «ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής», νοείται κάθε μέσο πληρωμής, κατά την έννοια της περ. ιδ’ του άρθρου 62 του ν. 4446/2016, που απαιτεί τη μεσολάβηση ενός τηλεπικοινωνιακού ή ηλεκτρονικού δικτύου, όπως π.χ. η μεταφορά χρημάτων μέσω ειδικών διαδικτυακών εφαρμογών («e-banking»), καρτών, το «ηλεκτρονικό πορτοφόλι», κ.λπ., ενώ η έννοια του «παρόχου υπηρεσιών πληρωμών» ορίζεται με τις διατάξεις της περ. 11 του άρθρου 4 του ν. 4537/2018 (Α’ 84). Επομένως, στους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα πιστωτικά ιδρύματα, τα γραφεία ταχυδρομικών επιταγών και τα ιδρύματα πληρωμών, ανεξάρτητα αν έχουν την έδρα τους στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή (Ε.Ε., τρίτες χώρες). Το μέρος των δαπανών για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που δεν εξοφλείται με τους ως άνω τρόπους δεν αναγνωρίζεται προς έκπτωση,

γ) τα παραστατικά της περ. α’ πρέπει να έχουν διαβιβασθεί στην ΑΑΔΕ σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 5104/2024 (Α’ 58).

Άρθρο 5 Έναρξη ισχύος

1. Οι διατάξεις της παρούσας ισχύουν για δαπάνες που πραγματοποιούνται από 01/01/2024 έως και 31/12/2026.

2. Για δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί από 01/01/2020 έως 31/12/2023 ισχύουν τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Α.1090/2021 (Β'1636) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Διοικητή της ΑΑΔΕ.»

Επειδή, με την Α.1090/2021 με θέμα «Καθορισμός των προϋποθέσεων, των όρων, της διαδικασίας και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39Β του ν. 4172/2013.» που ίσχυε για δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί από 01/01/2020 έως 31/12/2023, ορίζονταν τα ακόλουθα: «Άρθρο 1 Υπολογισμός της έκπτωσης

1. Οι δαπάνες για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 3 ως «επιλέξιμες δαπάνες», μειώνουν ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο πέντε (5) ετών, τον φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων, μέχρι του αναλογούντος φόρου για κάθε φορολογικό έτος. Φόρος που αναλογεί είναι ο φόρος που προκύπτει όταν από τον φόρο κλίμακας εισοδήματος αφαιρεθούν οι προβλεπόμενες από τον νόμο μειώσεις, όπως προκύπτει από την Πράξη Διοικητικού/Διορθωτικού Προσδιορισμού του φόρου εισοδήματος. Αν το ποσό της μείωσης που δικαιούται ο φορολογούμενος για το οικείο φορολογικό έτος είναι μεγαλύτερο από τον φόρο που αναλογεί, το πλεονάζον ποσό δεν επιστρέφεται, δεν συμψηφίζεται με άλλη φορολογική υποχρέωση, δεν μεταφέρεται και δεν εκπίπτει σε επόμενο φορολογικό έτος ούτε μεταφέρεται προς έκπτωση στον άλλο σύζυγο ή στο έτερο μέρος του συμφώνου συμβίωσης. … Άρθρο 4 Λοιπές προϋποθέσεις και διαδικασίες Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μείωση της παρ. 1 του άρθρου 1, αποτελούν σωρευτικά:

α) Η απόδειξη πραγματοποίησης των δαπανών αυτών, με νόμιμα παραστατικά (Τιμολόγιο ή στοιχείο λιανικής πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών) του ν. 4308/2014, στα οποία αναγράφεται διακριτά το είδος και η αξία των αγαθών και υπηρεσιών του άρθρου 3, τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ) του προσώπου καθώς και τα στοιχεία του ακινήτου (ΑΤΑΚ), εκτός αν πρόκειται για κοινόχρηστα, για τα οποία αρκεί μόνο η διεύθυνση του ακινήτου.

β) η τμηματική ή εξολοκλήρου εξόφληση των δαπανών, ανεξαρτήτως του ύψους αυτών, να έχει πραγματοποιηθεί, εντός του οικείου φορολογικού έτους, με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, μη λαμβανομένων υπόψη των εξαιρέσεων της περ. γ΄ της παρ. 6 του άρθρου 15 ΚΦΕ.

Ως «ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής», νοείται κάθε μέσο πληρωμής, κατά την έννοια της περ. ιδ΄ του άρθρου 62 του Ν. 4446/2016, που απαιτεί τη μεσολάβηση ενός τηλεπικοινωνιακού ή ηλεκτρονικού δικτύου, όπως π.χ. η μεταφορά χρημάτων μέσω ειδικών διαδικτυακών εφαρμογών («e-banking»), καρτών, το «ηλεκτρονικό πορτοφόλι»,κ.λπ., ενώ η έννοια του «παρόχου υπηρεσιών πληρωμών» ορίζεται με τις διατάξεις της περ. 11 του άρθρου 4 του ν. 4537/2018 (Α΄84). Επομένως, στους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα πιστωτικά ιδρύματα, τα γραφεία ταχυδρομικών επιταγών και τα ιδρύματα πληρωμών, ανεξάρτητα αν έχουν την έδρα τους στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή (Ε.Ε., τρίτες χώρες). Το μέρος των δαπανών για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που δεν εξοφλείται με τους ως άνω τρόπους δεν αναγνωρίζεται προς έκπτωση.

γ) τα παραστατικά της περ. α΄ πρέπει να έχουν διαβιβασθεί στην ΑΑΔΕ σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 16 του Ν. 5104/2024 (Α΄ 58). …»

Επειδή, με το άρθρο 77 του ν. 5104/2024 ορίζεται ότι: «Σε περίπτωση αμφισβήτησης πράξης προσδιορισμού φόρου στο πλαίσιο ενδικοφανούς προσφυγής, ο φορολογούμενος ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προβαίνει στην εν λόγω αμφισβήτηση φέρει το βάρος της απόδειξης της πλημμέλειας της πράξης προσδιορισμού του φόρου.»

Επειδή, ο προσφεύγων προς απόδειξη των ισχυρισμών του συνυποβάλλει τα κάτωθι δικαιολογητικά:

• Την ΑΠΥ ........................(συνολικής αξίας 3.348,00€) εκδόσεως του ........................, ΑΦΜ ........................, όπου αναγράφεται ως περιγραφή «παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτη» με παρατηρήσεις την ανακατασκευή στέγης κατοικίας, ενώ δεν αναγράφεται διεύθυνση, ούτε ο ΑΤΑΚ του ακινήτου.

• Τις φορολογικές αποδείξεις ........................(συνολικής αξίας 192,50€) και ........................(συνολικής αξίας 97,00€) εκδόσεως του ........................, ΑΦΜ ........................ με πωληθέντα είδη οικοδομικά υλικά, υδραυλικά και σιδηρικά. Τα σχετικά δελτία αποστολής αναγράφουν το όνομα και τον ΑΦΜ πελάτη, και ως τόπο αποστολής το ........................, χωρίς να αναφέρεται ο ΑΤΑΚ του ακινήτου.

• Την φορολογική απόδειξη ........................(συνολικής αξίας 189,10€) εκδόσεως της ........................, ΑΦΜ ........................ με πωληθέντα είδη υδραυλικά, φωτιστικά και ηλεκτρολογικό υλικό. Το σχετικό δελτίο αποστολής αναγράφει το όνομα και τον ΑΦΜ πελάτη, και ως τόπο αποστολής το ........................, χωρίς να αναφέρεται ο ΑΤΑΚ του ακινήτου.

• Την φορολογική απόδειξη ........................(συνολικής αξίας 387,90€) εκδόσεως ........................, ΑΦΜ ........................ με πωληθέντα είδη ηλεκτρολογικό υλικό, σιδηρικά και υδραυλικά. Το σχετικό δελτίο αποστολής αναγράφει το όνομα και τον ΑΦΜ πελάτη, και ως τόπο αποστολής το ........................, χωρίς να αναφέρεται ο ΑΤΑΚ του ακινήτου.

• Τις φορολογικές αποδείξεις ........................(συνολικής αξίας 1.500,13€), ........................(συνολικής αξίας 1.313,80€), ……… (συνολικής αξίας 504,40€), ........................(συνολικής αξίας 3.055,22€), ........................(συνολικής αξίας 690,00€) και ........................(συνολικής αξίας 252,80€) εκδόσεως ........................, ΑΦΜ ........................ με πωληθέντα είδη ξυλουργικά, σιδηρικά, οικοδομικά υλικά και χρώματα. Τα σχετικά δελτία αποστολής αναγράφουν το όνομα και τον ΑΦΜ πελάτη και ως τόπο αποστολής το ........................, χωρίς να αναφέρεται ο ΑΤΑΚ του ακινήτου. Η μεταγενέστερη αναγραφή του ΑΤΑΚ του ακινήτου με αριθμό ........................, όπως αναφέρει ο προσφεύγων στην ενδικοφανή προσφυγή του, απαγορεύεται.

• Σχετικές τραπεζικές πληρωμές.

Βάσει της δηλωθείσας περιουσιακής κατάστασης (Ε9) όπως έχει δηλωθεί την 1η Ιανουαρίου 2025 από τον προσφεύγοντα κατέχει δικαιώματα σε τρία κτίσματα:

α) επί της οδού ........................με ΑΤΑΚ ........................, στο οποίο κατέχει ποσοστό συνιδιοκτησίας 50,00%

β) στο ........................ με ΑΤΑΚ ........................, στο οποίο κατέχει ποσοστό συνιδιοκτησίας 50,00% και

γ) στο ........................ με ΑΤΑΚ ........................, στο οποίο κατέχει ποσοστό συνιδιοκτησίας 50,00%.

Βάσει των ανωτέρω δεν προκύπτει ο συσχετισμός του συγκεκριμένου ΑΤΑΚ με τις εν λόγω δαπάνες, κατά παράβαση των διατάξεων της Α.1197/2024 κοινής υπουργικής απόφασης (υποχρέωση που υπήρχε και με την προϊσχύουσα Α.1090/2021). Περαιτέρω, ο προσφεύγων αναφέρει ότι οι εργασίες με τα υλικά χρησιμοποιήθηκαν στο ΑΤΑΚ ........................ ήτοι στην οδό ........................, ενώ τα υλικά πήγαν στο ......................... Βάσει των ανωτέρω δεν προκύπτει ότι τα υλικά και οι εργασίες, η αξία των οποίων είχε συμπεριληφθεί στον κωδικό 627 «Επιλέξιμες δαπάνες του άρθρου 39Β» έχουν χρησιμοποιηθεί από τον προσφεύγοντα στο ΑΤΑΚ ......................... 

Κατόπιν των ανωτέρω, οι ισχυρισμοί του προσφεύγοντος απορρίπτονται ως αβάσιμοι.

Αποφασίζουμε

Την απόρριψη της από 07-10-2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ........................ ενδικοφανούς προσφυγής του ........................με ΑΦΜ: ......................... Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου – καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:

ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024 Τελικό Χρεωστικό Ποσό: 38,68 € Το παραπάνω ποσό προέκυψε με την με αριθ. δήλωσης ........................και αριθ. ειδοποίησης ........................Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 της ΑΑΔΕ.





Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα

απόφαση στον υπόχρεο.

Ακριβές αντίγραφο ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ Η υπάλληλος του Αυτοτελούς ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης Ο Προϊστάμενος του Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ Τμήματος Α8 Επανεξέτασης ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ α/α ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ Καλπατσινίδου Αθανασία

ΜΑΒΙΝΙΔΟΥ ΚΥΡΑΤΣΑ

Σ η μ ε ί ω σ η :

Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.