TAXHEAVEN

Η πιο αξιόπιστη πηγή φορολογικής ενημέρωσης

Οδηγίες (ενημερωμένο)

συμπλήρωσης εντύπου Ν φορολογικού έτους 2025

Ημερομηνία: 13 Μαρτίου 2026

Κατηγορία: Φορολογία Εισοδήματος

Αφορά: Οδηγίες συμπλήρωσης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων (έντυπο Ν) φορολογικού έτους 2025

Πηγή: https://tax2.taxheaven.gr/circulars/52392/odhgies-enhmerwmeno


New Page 2

Οδηγίες Συμπλήρωσης Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Νομικών Προσώπων και Νομικών Οντοτήτων (έντυπο Ν) Φορολογικού Έτους 2025

Σε συνέχεια των παραπάνω, με την Ε.2007/2026 εγκύκλιο δόθηκαν οδηγίες για τη συμπλήρωση και την εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2025.


Η δήλωση φορολογίας εισοδήματος για φορολογικό έτος που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025 υποβάλλεται εμπρόθεσμα από την 16η Μαρτίου 2026 μέχρι την 15η Ιουλίου 2026. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες των οποίων το φορολογικό έτος 2025 λήγει σε διαφορετική ημερομηνία από την 31η Δεκεμβρίου η δήλωση υποβάλλεται μέχρι και την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έκτου μήνα από το τέλος του φορολογικού έτους. Σε περίπτωση που με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος προκύπτει πιστωτικό υπόλοιπο προς επιστροφή, αυτό επιστρέφεται σύμφωνα με όσα ορίζονται στις διατάξεις της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 42 του ΚΦΔ, δίχως να απαιτείται η υποβολή έγγραφου αιτήματος του φορολογουμένου, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περ. δ’ της παρ.2 του άρθρου 42 του ΚΦΔ.


Για την πληρέστερη κατανόηση του εντύπου και τη διευκόλυνση των φορολογούμενων και πριν περάσουμε στην απεικόνιση του εντύπου ανά σελίδα, παρέχονται οι ακόλουθες διευκρινίσεις για τη συμπλήρωση αυτού:


Όλα τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες, όπως ορίζονται στο άρθρο 45 του ν. 4172/2013, έχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας ηλεκτρονικά για όλα τα εισοδήματα τους (σχετ. άρθρα: 2, 45 και 68 του ν. 4172/2013).


Τα γραφεία αλλοδαπών ναυτιλιακών επιχειρήσεων που εγκαθίστανται στην Ελλάδα βάσει των διατάξεων του άρθρου 25 του ν.27/1975, καθώς και οι ημεδαπές επιχειρήσεις που υπάγονται στις ίδιες διατάξεις, υποβάλλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος μόνο στην περίπτωση που αποκτούν φορολογητέο εισόδημα.


Οι ναυτιλιακές εταιρείες οποιασδήποτε νομικής μορφής που φορολογούνται με τις διατάξεις του ν.27/1975 καθώς και του άρθρου 57 του ν. 4646/2019 υποβάλλουν τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος σε κάθε περίπτωση. Όταν δεν αποκτούν φορολογητέο εισόδημα συνυποβάλλεται με το έντυπο Ε3 η κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης, καταχωρώντας υποχρεωτικά στον κωδικό 2018 τις αντίστοιχες δαπάνες που αφορούν στα απαλλασσόμενα έσοδα, έτσι ώστε με την παράλληλη συμπλήρωση του κωδικού 559 του εντύπου Ν με τα ακαθάριστα έσοδα να οδηγούμαστε σε μηδενικό φορολογικό αποτέλεσμα.


Σε περίπτωση που αποκτούν και φορολογητέο εισόδημα, στην κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης καταχωρούν και τις δαπάνες που αντιστοιχούν στα έσοδα που φορολογούνται και δεν εκπίπτουν από αυτά σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 22 και 23 του ΚΦΕ.


Τα νομικά πρόσωπα ή οι νομικές οντότητες που υποβάλλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος με επιφύλαξη, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 24 του ΚΦΔ, επιλέγουν την ένδειξη «ΝΑΙ» στο πεδίο «Με επιφύλαξη» της δήλωσης, συμπληρώνοντας, παράλληλα, το πεδίο «Λόγοι Επιφύλαξης» με τη συνοπτική περιγραφή των λόγων που τελούν προς εξέταση ώστε η επιφύλαξη να καταστεί ειδική και αιτιολογημένη.


Τα παραπάνω νομικά πρόσωπα ή οι νομικές οντότητες προσκομίζουν στην αρμόδια για τη φορολογία τους υπηρεσία εντός προθεσμίας τριάντα (30) εργάσιμων ημερών αντίγραφο της δήλωσης που έχουν υποβάλει με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, συνοδευόμενη με τα απαραίτητα δικαιολογητικά έγγραφα και στοιχεία, έτσι ώστε να αποφανθεί για τη σχετική επιφύλαξη.


Η καταχώρηση των οικονομικών δεδομένων της επιχείρησης, εφ’ όσον συντρέχει λόγος, πρέπει να ξεκινάει από τους πίνακες έτσι ώστε να μεταφέρονται τα ποσά που δεν επιδέχονται τροποποιήσεις στους αντίστοιχους κωδικούς.


Προσοχή: Για το φορολογικό έτος 2023 και επόμενα τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που τυγχάνουν της φορολογικής απαλλαγής των διατάξεων των άρθρων 3, 4 και 5 του ν. 4935/2022 πρέπει με την είσοδο στην εφαρμογή και πριν πραγματοποιήσουν κάποια καταχώρηση να επιλέξουν ΝΑΙ στους κωδικούς [687], [688] και [689], κατά περίπτωση.


Οι κωδικοί στους οποίους μεταφέρονται ποσά για τα οποία απαιτείται η προηγούμενη συμπλήρωση των πινάκων είναι:

• [579] συγκρίνεται με το ποσό του κωδικού [577] του πίνακα III. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (ν.3908/2011).


• [574] συγκρίνεται με το ποσό του κωδικού [572] του πίνακα IV. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (ν.4399/2016).


• [590] συγκρίνεται με το ποσό του κωδικού [592] του πίνακα V. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (ν.4887/2022).


• [582] συγκρίνεται με το ποσό του κωδικού [584] του πίνακα VI. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (ν.4608/2019).


• [586] συγκρίνεται με το ποσό του κωδικού [588] του πίνακα VII. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (ν.4864/2021).


• [537] συγκρίνεται με το άθροισμα των ποσών των κωδικών [527] και [535] των πινάκων VIII. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (άρθρα 3 & 5 του ν.4935/2022) και IX. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (άρθρο 4 του ν.4935/2022), αντίστοιχα.


• Ο κωδικός [586] για το φορολογικό έτος 2025, λόγω μη πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων, θα παραμείνει ανενεργός.


• [619] είναι προσυμπληρωμένος και μεταφέρεται το ποσό του φόρου που αναλογεί για το δηλωθέν εισόδημα στην Ελλάδα από τον πίνακα 8Α.


• [090} «Φόρος που παρακρατήθηκε ή καταβλήθηκε». Στον κωδικό 090 αναγράφεται το ποσό του φόρου που παρακρατήθηκε ή καταβλήθηκε στην ημεδαπή και υπάρχει ηλεκτρονική πληροφόρηση. Ο κωδικός είναι προσυμπληρωμένος μόνο για νομικά πρόσωπα με φορολογικό έτος 1/1 έως 31/12.


• [052] προσυμπληρώνεται και μεταφέρονται τα ποσά των φόρων νομικών προσώπων που έχουν καταχωρηθεί της πίνακες 3Α1α και 3Α1δ.


• [751] συγκρίνεται με το άθροισμα των ποσών των κωδικών [769]+[770]+[771]+[772]+[773] του πίνακα 6Β.


• [763] συγκρίνεται με το ποσό του κωδικού [774] του πίνακα 6Β.


• [600] είναι προσυμπληρωμένος και μεταφέρεται το ποσό του φόρου που αναλογεί για το δηλωθέν εισόδημα στην Ελλάδα από τον πίνακα 8Β.


• [015] έρχεται προσυμπληρωμένο από τους κωδικούς του εντύπου Ε3 και ανεξάρτητα από την κατηγορία βιβλίων μεταφέρεται το ποσό του κωδικού [047] του εντύπου Ε3.


• [116], [117] προσυμπληρώνονται από τους κωδικούς του εντύπου Ε3. Ανεξάρτητα από την κατηγορία βιβλίων μεταφέρεται το ποσό του κωδικού [529] του εντύπου Ε3.


• Αν [529]>0 τότε [116] = [529].


• Αν [529]<0 (αρνητικός αριθμός) τότε [117] = απόλυτη τιμή [529].


• [118] ανεξάρτητα από την κατηγορία βιβλίων μεταφέρεται το ποσό του κωδικού [732] του εντύπου Ε3.


• [119] ανεξάρτητα από την κατηγορία βιβλίων μεταφέρεται το ποσό του κωδικού [733] του εντύπου Ε3.


• [455] προσυμπληρώνεται από τον κωδικό 2100 του εντύπου της φορολογικής αναμόρφωσης, που συνυποβάλλεται με το έντυπο Ε3.


• [495] συγκρίνεται με το συνολικό ποσό του Πίνακα 4: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 48 ν. 4172/2013.


• [480] συγκρίνεται με το συνολικό ποσό του Πίνακα 7: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 48Α ν. 4172/2013.


• [752] προσυμπληρώνεται από τον κωδικό [753] του πίνακα X. ΧΡΕΩΣΤΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΛΟΓΩ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ ΟΜΟΛΟΓΩΝ

– P.S.I. (ν.4046/2012)


• [503] μεταφέρεται αθροιστικά το ποσό των πεδίων 001 έως 004 του πίνακα 9Α «Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας άρθρου 22Α του ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)».


• [504] μεταφέρεται αθροιστικά το ποσό των πεδίων 001 έως 012 του πίνακα 9Β «Δαπάνες άρθρων 22Β και 22Ε ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)».


• [509] μεταφέρεται αθροιστικά το ποσό των πεδίων 001 έως 002 του πίνακα 9Γ «Δαπάνη για την εφαρμογή ηλεκτρονικής τιμολόγησης άρθρου 71Θ (Εξωλογιστικά)».


• [529] μεταφέρεται αθροιστικά το ποσό των πεδίων 001 έως 005 του πίνακα 9Δ «Δαπάνη για την εισαγωγή επιχειρήσεων σε ρυθμιζόμενη αγορά, άρθρου 22ΣΤ ν. 4172/2013 (εξωλογιστικά)».


• [512] μεταφέρεται αθροιστικά το ποσό των πεδίων 001 έως 008 του πίνακα 9Ε «Προσαυξημένες αποσβέσεις άρθρων 24 και 71Ζ του ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)» .


• [513] μεταφέρεται αθροιστικά το ποσό των πεδίων 001 έως 013 του πίνακα 10Α «Αφορολόγητα έσοδα για τα οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του αρ.47 του ν. 4172/2013».


• [514] μεταφέρεται αθροιστικά το ποσό των πεδίων 005 έως 032 του πίνακα 10Β «Αφορολόγητα έσοδα για τα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του αρ.47 του ν. 4172/2013».


• [524] Μεταφέρεται το ποσό της επιλογής «Μέγιστη επιτρεπόμενη απαλλαγή» (του πίνακα IA.A του εντύπου Ε3.


• [525] Μεταφέρεται το ποσό της επιλογής «Συνολικό ποσό αποσβεσθείσας απαλλαγής» του πίνακα IA.A του εντύπου Ε3.


• [526] Μεταφέρεται το ποσό της επιλογής «Φορολογητέα κέρδη» του πίνακα IA.A του εντύπου Ε3.


• [527] Μεταφέρεται το ποσό της επιλογής «Ποσό απαλλαγής τρέχοντος φορολογικού έτους» του πίνακα IA.A του εντύπου Ε3.


• [528] Μεταφέρεται το ποσό της επιλογής «Υπολειπόμενο ποσό απαλλαγής» του πίνακα IA.A του εντύπου Ε3.


• [532] Μεταφέρεται το σύνολο των ποσών των επιλογών «Μέγιστη επιτρεπόμενη απαλλαγή» των υποπινάκων IA.Β του εντύπου Ε3.


• [533] Μεταφέρεται το σύνολο των ποσών των επιλογών «Συνολικό ποσό αποσβεσθείσας απαλλαγής» των υποπινάκων IA.Β του εντύπου Ε3.


• [534] Μεταφέρεται το σύνολο των ποσών των επιλογών «Φορολογητέα κέρδη» των υποπινάκων IA.Β του εντύπου Ε3.


• [535] Μεταφέρεται το σύνολο των ποσών των επιλογών «Ποσό απαλλαγής τρέχοντος φορολογικού έτους» των υποπινάκων IA.Β του εντύπου Ε3.


• [536] Μεταφέρεται το σύνολο των ποσών των επιλογών «Υπολειπόμενο ποσό απαλλαγής» των υποπινάκων IA.Β του εντύπου Ε3.


Νέοι κωδικοί του εντύπου που ισχύουν από το φορολογικό έτος 2025 και επόμενα.


• [658] Στις διατάξεις του ν. 4935/2022 ή του ν. 5162/2024 ως εισφέρουσα εταιρεία.


• [659] Στις διατάξεις του ν. 4935/2022 ή του ν. 5162/2024 ως λήπτρια εταιρεία.


• [529] Δαπάνη για την εισαγωγή επιχειρήσεων σε ρυθμιζόμενη αγορά αρθ. 22ΣΤ του ν. 4172/2013 (εξωλογιστικά).


Ο πίνακας 4 ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 48 του ν. 4172/2013 χωρίζεται σε δύο υποπίνακες:


• Πίνακας 4Α: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 48 του ν. 4172/2013 (ΕΝΤΟΣ Ε.Ε.) και


• Πίνακας 4Β: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 48 του ν. 4172/2013 (ΕΚΤΟΣ Ε.Ε.).


Ο πίνακας 7 ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 48Α του ν. 4172/2013 χωρίζεται σε δύο υποπίνακες:


• Πίνακας 7Α: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 48Α του ν. 4172/2013 (ΕΝΤΟΣ Ε.Ε.) και


• Πίνακας 7Β: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 48Α ν. 4172/2013 (ΕΚΤΟΣ Ε.Ε.)


Στον πίνακα 9 και στους προστέθηκαν οι υποπίνακες 9Α και 9Δ με παράλληλη αναδιάταξη των παλαιότερων πινάκων με σκοπό να απεικονίζονται σειριακά σε σχέση με τα άρθρα του ν. 4172/2013 που αυτοί αφορούν:


• Υποπίνακας 9Α Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας άρθρου 22Α ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)


1. [001] Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας πρώτου εδαφίου παρ. 1 του άρθρου 22Α, με προααύξηση 100%,


2. [002] Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας δευτέρου εδαφίου παρ. 1 του άρθρου 22Α, με προααύξηση 150%,


3. [003] Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας παρ. 4 του άρθρου 22Α, με προααύξηση 200% και


4. [004] Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας παρ. 4 του άρθρου 22Α, με προααύξηση 215%.


• Υποπίνακας 9Δ Δαπάνη για την εισαγωγή επιχειρήσεων σε ρυθμιζόμενη αγορά, άρθρου 22ΣΤ του ν. 4172/2013 (εξωλογιστικά)


1. [001] Δαπάνες για τη διενέργεια απαραίτητων νομικών, οικονομικών και φορολογικών ελέγχων περ. α΄ αρθ. 22ΣΤ του ν. 4172/2013,


2. [002] Δαπάνες για την ανάθεση σε ανάδοχο / σύμβουλο του συντονισμού και της διαχείρισης της διαδικασίας εισαγωγής περ. β΄ αρθ. 22ΣΤ του ν. 4172/2013,


3. [003] Δαπάνες που αφορούν σε εκπιπτόμενους, φόρους τέλη και χρεώσεις περ. γ΄ αρθ. 22ΣΤ ν. 4172/2013,


4. [004] Δαπάνες για την εκτύπωση ενημερωτικών δελτίων, και την προετοιμασία του φακέλου εισαγωγής περ. δ΄ αρθ. 22ΣΤ του ν. 4172/2013 και


5. [005] Λοιπές δαπάνες.


2 Γενικά στοιχεία επιχείρησης 


Εικόνα 1. Γενικά στοιχεία επιχείρησης 


Κωδικός 649
 
Υποχρεωτικό πεδίο.

Ο κωδικός αριθμός 649 συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που δηλώνουν αν υπόκεινται σε έλεγχο υποχρεωτικό από νόμιμο ελεγκτή ή ελεγκτικό γραφείο (σχετ. ν. 4336/2015 άρθρο 2Α1 & άρθρο 2 ν. 4308/2014) ή όχι.


Κωδικός 657 

Ο κωδικός αριθμός 657 συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 71Η του ν. 4172/2013.


Κωδικοί 001 – 003

Από το φορολογικό έτος 2020 και επόμενα για την υποστήριξη των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013, έχουν τροποποιηθεί οι κωδικοί από τους οποίους μεταφέρονται τα ποσά των κωδικών 001 και 003.


Κωδικός 001 

Στον κωδικό 001 μεταφέρεται το ποσό του κωδικού 088 και τυχόν ποσό που υφίσταται στον κωδικό 100, προκειμένου να φορολογηθούν με τους προβλεπόμενους κατά περίπτωση συντελεστές των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 58 του ν. 4172/2013 (22% ή 29% ή 10%) και ο σχετικός φόρος υπολογίζεται στον κωδικό 004.


Κωδικός 003 

Στον κωδικό 003 μεταφέρεται το ποσό του κωδικού 888 , ώστε να είναι δυνατή η επαλήθευση με τον ΚΑ 039 «Ζημία παρελθουσών χρήσεων» στη δήλωση του επόμενου φορολογικού έτους.

Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που υπάρχει μεταφερόμενη ζημία στον κωδικό 888 και ταυτόχρονα είναι συμπληρωμένο ποσό στον κωδικό 100, τότε στον 001 μεταφέρεται το ποσό του κωδικού 100 και στον κωδικό 003 το ποσό του κωδικού 888.


Κωδικός 087 

Στον κωδικό 087 μεταφέρεται το ποσό του κωδικού 086 που είναι το ποσό κερδών που φορολογείται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013 και αφορά στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου και ο σχετικός φόρος υπολογίζεται στον κωδικό 089.

Για να χρησιμοποιηθεί ο μειωμένος συντελεστής φορολόγησης θα πρέπει να έχει ενεργοποιηθεί το αντίστοιχο πεδίο στον κωδικό 686 ότι δηλαδή ο υπόχρεος υπάγεται στις ειδικές διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013.


Κωδικός 079 

Στον κωδικό 079 μεταφέρεται το ποσό των κερδών ή αποθεματικών που διανέμεται ή κεφαλαιοποιείται εκτός από αυτό που αντιστοιχεί στις διατάξεις του άρθρου 71Ζ (το άθροισμα δηλαδή των κωδικών 382, 383, 392, 393, 385 και 386 του εντύπου) που περιλαμβάνεται στον κωδικό 387, προκειμένου να υπαχθεί ξεχωριστά (αυτοτελώς) σε φορολόγηση κατά την εκκαθάριση του φόρου (μετά την αναγωγή του σε μικτό) και ο σχετικός φόρος υπολογίζεται στον κωδικό 080 (παραγρ. 1 άρθρο 47 του ν. 4172/2013, ΠΟΛ 1014/2018).


Κωδικός 091 

Στον κωδικό 091 μεταφέρεται το ποσό των κερδών που διανέμεται ή κεφαλαιοποιείται από τα κέρδη και αντιστοιχεί στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ (το άθροισμα δηλαδή των κωδικών 388, 389, 394, 395, 390 και 391) που περιλαμβάνεται στον κωδικό 387, προκειμένου να υπαχθεί ξεχωριστά (αυτοτελώς) σε φορολόγηση κατά την εκκαθάριση του φόρου (μετά την αναγωγή του σε μικτό) και ο σχετικός φόρος υπολογίζεται στον κωδικό 092.


Κωδικοί 995 – 996 

Οι κωδικοί 995 και 996 αναφέρονται στις διατάξεις του άρθρου 27Α οι οποίες αφορούν στην αναβαλλόμενη φορολογία νομικών προσώπων των παραγράφων 5, 6 και 7 του άρθρου 26 που εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος ή τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό.

Σε περίπτωση που τα παραπάνω νομικά πρόσωπα των παραγράφων 5, 6 και 7 του άρθρου 26 εφαρμόσουν για το τρέχον φορολογικό έτος τις διατάξεις του άρθρου 27Α του ν. 4172/2013, θα καταχωρήσουν στον κωδικό 995 το ποσό της φορολογικής απαίτησης του έτους αυτού το οποίο συμψηφίζεται με τον αναλογούντα φόρο (ΚΑ: 004 και 080). Σε περίπτωση που το ποσό του ΚΑ: 995 είναι μεγαλύτερο του αθροίσματος των ΚΑ:

004+080, το υπόλοιπό του ή το συνολικό ποσό (ζημιογόνα αποτελέσματα) θα καταχωρηθεί στον κωδικό 996 καθόσον το ποσό της φορολογικής απαίτησης κατά το μέρος που δεν συμψηφίζεται είναι, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 27Α του ν. 4172/2013, άμεσα εισπράξιμο από το Ελληνικό Δημόσιο. Επισημαίνεται ότι αν το νομικό πρόσωπο έχει κάνει χρήση των φορολογικών κινήτρων του ν.3908/2011, του ν.4399/2016, του ν. 4887/2022, του ν. 4608/2019, του ν. 4864/2021, του ν. 4935/2022 και του ν. 4030/2011 (παρ. Β2 άρθρου 43 και παρ.Β2 άρθρου 44) το ποσό της φορολογικής απαίτησης θα συμψηφίζεται με τον αναλογούντα φόρο (ΚΑ: 004+080) μειωμένο με το ποσό των κωδικών 579, 574, 590, 582, 586, 537 και 575, αντίστοιχα. Σε αυτή την περίπτωση επηρεάζεται και ο υπολογισμός του κωδικού 700.


Κωδικός 658 

Υπάγεστε στις διατάξεις του ν. 4935/2022 ή του ν. 5162/2024 ως εισφέρουσα εταιρεία.

Στον κωδικό 658 συμπληρώνουν την ένδειξη ΝΑΙ τα νομικά πρόσωπα ή οι νομικές οντότητες (εισφέρουσες εταιρείες) που έχουν μετασχηματιστεί (συγχώνευση και διάσπαση, εξαιρουμένης της μερικής διάσπασης και της απόσχισης κλάδου) κάνοντας χρήση των διατάξεων είτε του ν. 4935/2022 (Α΄103) είτε του ν. 5162/2024 (Α΄198) και υποβάλλουν τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του τελευταίου φορολογικού έτους τους πριν την ολοκλήρωση του μετασχηματισμού ώστε να είναι δυνατή η υποβολή της σχετικής δήλωσης εντός της τιθέμενης με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 68 του Κ.Φ.Ε. προθεσμίας, ήτοι μέχρι και την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έκτου μήνα από το τέλος του φορολογικού έτους (Οδηγός Ερωτήσεων - Απαντήσεων για τη συμπλήρωση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και Ε. 2088/2025 εγκύκλιος ΑΑΔΕ.


Κωδικός 659 

Υπάγεστε στις διατάξεις του ν. 4935/2022 ή του ν. 5162/2024 ως λήπτρια εταιρεία.

Στον κωδικό 659 συμπληρώνουν την ένδειξη ΝΑΙ τα νομικά πρόσωπα ή οι νομικές οντότητες (λήπτριες εταιρείες) που έχουν μετασχηματιστεί κάνοντας χρήση των διατάξεων είτε του ν.4935/2022 είτε του ν. 5162/2024, προκειμένου να είναι δυνατή η μεταφορά στη λήπτρια εταιρεία της φορολογικής ζημίας της εισφέρουσας εταιρείας, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν.4935/2022 ή στην παρ. 2 του άρθρου 51 του ν.5162/2024, κατά περίπτωση. Ειδικότερα, κατά τη συμπλήρωση του κωδικού 039, εφόσον έχει επιλεχθεί η ένδειξη ΝΑΙ, εμφανίζεται υποπίνακας στον οποίο η λήπτρια εταιρεία, πέραν της δικής της ζημίας παρελθουσών χρήσεων, συμπληρώνει τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου και τη μεταφερόμενη ζημία της εισφέρουσας εταιρείας (Ε.2088/2025 εγκύκλιος ΑΑΔΕ). Επισημαίνεται ότι για την ορθή μεταφορά της φορολογικής ζημίας της εισφέρουσας εταιρείας στη λήπτρια εταιρεία απαιτείται, πριν τη υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της λήπτριας εταιρείας, να έχει προηγηθεί η υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της εισφέρουσας εταιρείας για το τελευταίο φορολογικό έτος πριν την ολοκλήρωση του μετασχηματισμού.


Κωδικός 687 

Υπάγεστε στις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 4935/2022 
Ο κωδικός συμπληρώνεται από τα πρόσωπα που κάνουν χρήση των φορολογικών κινήτρων που παρέχονται με τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 4935/2022 λόγω μετασχηματισμού.


Κωδικός 688 

Υπάγεστε στις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4935/2022 
Ο κωδικός συμπληρώνεται από τα πρόσωπα που κάνουν χρήση των φορολογικών κινήτρων που παρέχονται με τις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4935/2022 λόγω συνεργασίας δυνάμει σύμβασης ή συμφωνίας:

• με σκοπό την ίδρυση νομικού προσώπου ή οντότητας,

• με αντικείμενο τη συμβολαιακή γεωργία ή

• με αντικείμενο τη δικαιόχρηση (franchising)


Κωδικός 689 

Υπάγεστε στις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 4935/2022 
Ο κωδικός συμπληρώνεται από τα πρόσωπα που κάνουν χρήση των φορολογικών κινήτρων που παρέχονται με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.4935/2022 λόγω εισφοράς ατομικής επιχείρησης.


Κωδικός 652 
Υπάγεστε στην παρ.2 άρθρου 58 ν. 4172/2013 και είστε εγγεγραμμένοι στο Μητρώο του άρθρου 22 του ν. 4673/2020 ή στο Μητρώο Οργανώσεων Παραγωγών και ομάδων 
Ο κωδικός 652 συμπληρώνεται από τους αγροτικούς συνεταιρισμούς και τις νομικές οντότητες που αναγνωρίζονται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ως Ομάδες και Οργανώσεις Παραγωγών, ώστε, εφόσον είναι εγγεγραμμένοι στα σχετικά Μητρώα, να εφαρμοστεί ο μειωμένος συντελεστής που ορίζεται στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 58 του ν. 4172/2013, όπως ισχύει.


Κωδικός 666 

Υπάγεστε στις διατάξεις του άρθρου 27Α του ν. 4172/2013 
Τον κωδικό 666 επιλέγουν τα πιστωτικά ιδρύματα της περίπτωσης 1 της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ν. 4261/2014, εφόσον έχουν ενταχθεί και για τα φορολογικά έτη που υπάγονται στις ειδικές διατάξεις του άρθρου 27Α και φορολογούνται με συντελεστή είκοσι εννέα τοις εκατό (29%).


Κωδικός 686 
Υπάγεστε στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013 
Τον κωδικό 686 επιλέγουν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, προκειμένου να έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013.

Με την επιλογή του παραπάνω κωδικού παρέχεται η δυνατότητα τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες να χρησιμοποιήσουν τους κωδικούς 388, 389, 394, 395, 390, 391, 086 και 848 και κατά συνέπεια τους κωδικούς 087, 089, 091, 092 και 093 που εμφανίζονται προσυμπληρωμένοι στο έντυπο. Σε διαφορετική περίπτωση οι παραπάνω κωδικοί θα παραμένουν ανενεργοί.

Σημείωση: Το άρθρο 71Ζ προστέθηκε με το άρθρο 10 του ν. 4710/2020 (ΦΕΚ Α' 142/2307-2020) και εφαρμόζεται για δαπάνες που πραγματοποιούνται και εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 01.01.2020 και μετά, σύμφωνα με την παράγραφο 48 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013, όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 11 του ν. 4710/2020.


Κωδικοί 655 – 656 
Οι κωδικοί 655 και 656 αφορούν την απαλλαγή ενδοομιλικών μερισμάτων από νομικό πρόσωπο σε λήπτη φορολογούμενο (νομικό πρόσωπο) που δεν έχει διακρατήσει το ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής επί είκοσι τέσσερις (24) μήνες, αλλά πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις των παραγράφων 1, 2 και 7 του άρθρου 48 του ΚΦΕ. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συμπλήρωση του πίνακα 4 του εντύπου Ν. Ειδικότερα, σε περίπτωση που ο λήπτης νομικό πρόσωπο των εισπραττόμενων μερισμάτων που δεν απαλλάσσεται της φορολογίας εισοδήματος λόγω μη συμπλήρωσης της περιόδου των 24 μηνών ζητήσει προσωρινά απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος με κατάθεση αντίστοιχης εγγυητικής επιστολής, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 48, θα πρέπει να αναγράψει στον ίδιο πίνακα τα στοιχεία της εγγυητικής επιστολής (ΠΟΛ.1039/2015 εγκύκλιος) και ταυτόχρονα να συμπληρώσει τον κωδικό 656 με την ένδειξη ΝΑΙ.

Αντίθετα, σε περίπτωση που το νομικό πρόσωπο που δεν έχει συμπληρώσει την περίοδο των 24 μηνών έχει επιλέξει να μην καταθέσει εγγυητική επιστολή και επομένως να φορολογηθεί με τις γενικές διατάξεις, θα συμπληρώσει τον κωδικό 655 (και τον κωδικό 656 με την ένδειξη «ΟΧΙ») και στη συνέχεια θα πρέπει να υποβάλλει τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις, για το ίδιο φορολογικό έτος μόλις συμπληρωθεί η προϋπόθεση διακράτησης του ποσοστού συμμετοχής (2 έτη) προκειμένου να φορολογηθεί με τη μέθοδο της απαλλαγής. Τυχόν επιπλέον χρεωστικά ποσά που προκύπτουν από την εκκαθάριση της τροποποιητικής δήλωσης βεβαιώνονται.


3 Εκκαθάριση φόρου, τελών κ.λπ. 


Εικόνα 2. Εκκαθάριση φόρου, τελών κ.λπ. 


Κωδικός 004 
Στον κωδικό 004 υπολογίζεται ο φόρος που αναλογεί στα φορολογητέα κέρδη όπως προκύπτουν από τον κωδικό 001 ως ακολούθως:

• με συντελεστή 22% (νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων) καθώς επίσης και

• με συντελεστή 10% σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 58 του ν. 4172/2013, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 22 του ν. 4646/2019 (ΦΕΚ Α' 201/12-12-2019) και εφαρμόζεται για εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1.2020 και μετά, σύμφωνα με την παράγραφο 20 του άρθρου 66 του ιδίου νόμου, για το ποσό των κερδών που αποκτούν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και οι ομάδες παραγωγών. Επισημαίνεται ότι για να χρησιμοποιηθεί ο μειωμένος συντελεστής φορολόγησης 10% θα πρέπει να έχει ενεργοποιηθεί το αντίστοιχο πεδίο (κωδικός 652) ότι ο υπόχρεος είναι εγγεγραμμένος στο Μητρώο του άρθρου 22 του ν. 4673/2020 ή στο Μητρώο Οργανώσεων Παραγωγών και Ομάδων και

• Ειδικά τα πιστωτικά ιδρύματα της περίπτωσης 1 της παρ.1 του άρθρου 3 του ν.4261/2014, εφόσον έχουν ενταχθεί και για τα φορολογικά έτη που υπάγονται στις ειδικές διατάξεις του άρθρου 27Α, φορολογούνται με συντελεστή είκοσι εννέα τοις εκατό (29%). Για να χρησιμοποιηθεί ο συντελεστής φορολόγησης 29% θα πρέπει να έχει ενεργοποιηθεί το αντίστοιχο πεδίο στον κωδικό 666 ότι ο υπόχρεος υπάγεται στις ειδικές διατάξεις του άρθρου 27Α.


Κωδικός 080 
Ο κωδικός 080 προ-συμπληρώνεται αυτόματα και είναι ο φόρος του ποσού αποθεματικών ή κερδών που διανέμεται ή κεφαλαιοποιείται (κωδικός 079) και για το οποίο δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων (παραγρ.1 άρθρο 47 ν.4172/13).

Ο φόρος που προκύπτει από τη φορολόγηση του ποσού αυτού, δεδομένου ότι αποτελεί φόρο επί κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα, συμψηφίζεται με τους αναφερόμενους στο πρώτο εδάφιο της παρ.3 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013 φόρους, εφαρμοζόμενων όσων έχουν διευκρινισθεί από τη Διοίκηση αναφορικά με την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος, χωρίς όμως να βεβαιώνεται προκαταβολή φόρου με βάση τις διατάξεις του άρθρου 71 του ίδιου νόμου (ΠΟΛ.1014/2018 εγκύκλιος).


Κωδικός 089 

Στον κωδικό 089 υπολογίζεται ο φόρος που αναλογεί στα φορολογητέα κέρδη της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013 και προκύπτει από το ποσό του κωδικού 087 του εντύπου, με βάση τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ του Κ.Φ.Ε. και αφορά στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Για να χρησιμοποιηθεί ο μειωμένος συντελεστής φορολόγησης θα πρέπει να έχει ενεργοποιηθεί το αντίστοιχο πεδίο στον κωδικό 686 ότι δηλαδή ο υπόχρεος υπάγεται στις ειδικές διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 71Ζ του Κ.Φ.Ε.


Κωδικός 092 

Ο κωδικός 092 προ-συμπληρώνεται αυτόματα και είναι ο φόρος ποσού αποθεματικών ή κερδών που διανέμεται ή κεφαλαιοποιείται (κωδικός 091 του εντύπου) και για το οποίο δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, για το εισόδημα της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013. Ο φόρος που προκύπτει από τη φορολόγηση του ποσού αυτού, δεδομένου ότι αποτελεί φόρο επί κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα, συμψηφίζεται με τους αναφερόμενους στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013 φόρους, εφαρμοζόμενων όσων έχουν διευκρινισθεί από τη Διοίκηση αναφορικά με την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος, χωρίς όμως να βεβαιώνεται προκαταβολή φόρου με βάση τις διατάξεις του άρθρου 71 του ίδιου νόμου (ΠΟΛ.1014/2018 εγκύκλιος).


Κωδικός 761 

Στον κωδικό 761 μεταφέρεται αυτόματα το ποσό του κωδικού 756 του υποπίνακα 6Α «Πιστωτικά υπόλοιπα της παραγράφου 1 του άρθρου 93 του ν. 4605/2019» του πίνακα 6 «Τραπεζικές Επιχειρήσεις».


Κωδικός 762 

Στον κωδικό 762 μεταφέρεται αυτόματα το ποσό του κωδικού 757 του υποπίνακα 6Α «Πιστωτικά υπόλοιπα της παραγράφου 1 του άρθρου 93 του ν. 4605/2019» του πίνακα 6.

Οι κωδικοί 761 και 762 αφορούν τα πιστωτικά ιδρύματα, για τα οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 93 του ν.4605/2019 και απαραίτητα προηγουμένως συμπληρώνουν τον πίνακα 6.

Σημείωση: Στους κωδικούς 761 και 762 θα γίνει αναλυτική αναφορά στο εδάφιο για τη συμπλήρωση του πίνακα 6.

Κωδικοί 579 - 574 - 590 - 582 - 586 - 537 - 575 

Οι κωδικοί 579, 574, 590, 582, 586, 537 και 575 συμπληρώνονται από τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει χρήση των εν λόγω κινήτρων προκειμένου να αφαιρεθεί το ποσό της απαλλαγής από την καταβολή φόρου κατά το τρέχον φορολογικό έτος, είτε λόγω πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων, στο πλαίσιο των διατάξεων του ν.3908/2011 (φορολογική απαλλαγή ν.3908/2011), του ν .4399/2016 (φορολογική απαλλαγή ν.4399/2016), του ν. 4887/2022 (φορολογική απαλλαγή) του ν. 4608/2019 (φορολογική απαλλαγή ν.4608/2019), του 4864/2021 (φορολογική απαλλαγή ν. 4864/2021), είτε λόγω μετασχηματισμού ή συνεργασίας σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4935/2022 (φορολογική απαλλαγή ν. 4935/2022), καθώς και το διπλάσιο ποσό του μισθώματος που καταβάλλεται για τη χρήση ακινήτου στην περιοχή Γεράνι – Μεταξουργείο, με βάση τις διατάξεις της παρ.Β2 των άρθρων 43 και 44 του ν. 4030/2011 (φορολογικά κίνητρα αποκατάστασης κτιρίων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας), αντίστοιχα.

Σε περίπτωση που επιχειρήσεις έχουν κάνει χρήση περισσότερων εκ των ανωτέρω κινήτρων, το κίνητρο της απαλλαγής από την καταβολή φόρου του ν.4935/2022 (φορολογική απαλλαγή ν.4935/2022) εφαρμόζεται κατά προτεραιότητα.

Ειδικά για τους κωδικούς 579, 574, 590, 582 και 586 το ποσό της φορολογικής απαλλαγής υπολογίζεται μετά την αφαίρεση από τον αναλογούντα φόρο του φόρου που αναλογεί στα κέρδη που διανέμονται ή αναλαμβάνονται από τους εταίρους (μετά την αναγωγή του σε μικτό ποσό).

Για τον υπολογισμό του φόρου που αναλογεί στα «κέρδη που διανέμονται ή αναλαμβάνονται από τους εταίρους» ως κέρδη νοούνται αυτά της χρήσης και όχι προηγούμενων χρήσεων. Περαιτέρω, σημειώνεται ότι αν για τη διαμόρφωση των φορολογητέων κερδών έχουν ληφθεί υπόψη απαλλασσόμενα έσοδα για τα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε. (όπως για παράδειγμα έσοδα από μερίσματα ή κέρδη από συμμετοχή σε νομικό πρόσωπο με βάση το άρθρο 48, κωδικός 495) και τα οποία διανέμονται κατά το ίδιο φορολογικό έτος, κατά τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος επί του οποίου θα χορηγηθεί το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής δεν αφαιρείται ποσό φόρου, καθόσον κατά τη διανομή των εν λόγω εσόδων (κερδών) δεν αναλογεί φόρος εισοδήματος, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε.. 


Κωδικός 579 
Ο κωδικός 579 συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει χρήση του εν λόγω κινήτρου προκειμένου να αφαιρεθεί το ποσό της απαλλαγής από την καταβολή φόρου κατά το τρέχον φορολογικό έτος λόγω πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων, στα πλαίσια των διατάξεων του ν. 3908/2011 (φορολογική απαλλαγή ν. 3908/2011).

Ο κωδικός 579 πρέπει να ισούται με τον κωδικό 577.


Κωδικός 574 

Ο κωδικός 574 (Απαλλαγή καταβολής φόρου ν.4399/2016) συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει χρήση του υπόψη κινήτρου προκειμένου να αφαιρεθεί το ποσό της απαλλαγής από την καταβολή φόρου κατά το τρέχον φορολογικό έτος λόγω πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων, στο πλαίσιο των διατάξεων του ν.4399/2016 (φορολογική απαλλαγή ν.4399/2016), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τον ν. 4605/2019.

Ο κωδικός 574 πρέπει να ισούται με τον κωδικό 572.

Σημείωση: Στην Ε.2007/2026 εγκύκλιο υπάρχει αναλυτικό παράδειγμα επιχείρησης που υπήγαγε επενδυτικό της σχέδιο σε καθεστώς ενίσχυσης για το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής και τον αντίστοιχο υπολογισμό του ποσού της φορολογικής απαλλαγής που οφείλει να καταχωρήσει στον κωδικό 574.


Κωδικός 590 


Ο κωδικός 590 (Απαλλαγή καταβολής φόρου ν. 4887/2022) συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει χρήση του υπόψη κινήτρου προκειμένου να αφαιρεθεί το ποσό της απαλλαγής από την καταβολή φόρου κατά το τρέχον φορολογικό έτος λόγω πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων, στο πλαίσιο των διατάξεων του ν. 4887/2022 (φορολογική απαλλαγή ν.4887/2022).

Ο κωδικός 590 πρέπει να ισούται με τον κωδικό 592.


Κωδικός 582 


Ο κωδικός 582 (Απαλλαγή καταβολής φόρου ν. 4608/2019) συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει χρήση του υπόψη κινήτρου προκειμένου να αφαιρεθεί το ποσό της απαλλαγής από την καταβολή φόρου κατά το τρέχον φορολογικό έτος λόγω πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων, στο πλαίσιο των διατάξεων του ν. 4608/2019 (φορολογική απαλλαγή ν. 4608/2019).

Ο κωδικός 582 πρέπει να ισούται με τον κωδικό 584.


Κωδικός 586


Ο κωδικός 586 (Απαλλαγή καταβολής φόρου ν. 4864/2021) συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει χρήση του υπόψη κινήτρου προκειμένου να αφαιρεθεί το ποσό της απαλλαγής από την καταβολή φόρου κατά το τρέχον φορολογικό έτος λόγω πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων, στο πλαίσιο των διατάξεων του ν. 4864/2021 (φορολογική απαλλαγή ν.4864/2021).

Ο κωδικός 586 πρέπει να ισούται με τον κωδικό 588.

Ωστόσο, λόγω μη πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων εντός του φορολογικού έτους 2024, ο ως άνω κωδικός μένει ανενεργός για το έτος αυτό.


Κωδικός 537 


Ο κωδικός 537, (Απαλλαγή καταβολής φόρου άρθρων 3, 4 και 5 ν.4935/2022) συμπληρώνεται με τη μεταφορά του αθροίσματος των ποσών των κωδικών [527] και [535] των πινάκων VΙΙI. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (Άρθρο 3 & 5 ν. 4935/2022) και ΙΧ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (Άρθρο 4 ν. 4935/2022), από τα πρόσωπα που κάνουν χρήση των φορολογικών κινήτρων που παρέχονται με τις διατάξεις του ν.4935/2022 λόγω μετασχηματισμού (άρθρο 3), συμπεριλαμβανομένης της εισφοράς ατομικής επιχείρησης (άρθρο 5) ή συνεργασίας (άρθρο 4).


Κωδικοί 524, 525, 526, 527 και 528 του πίνακα VΙΙI. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (Άρθρο 3 & 5 ν. 4935/2022), καθώς και 532, 533, 534, 535 και 536 του πίνακα ΙΧ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (Άρθρο 4 ν. 4935/2022)

Οι κωδικοί 524, 525, 526, 527 και 528, (Πίνακας VIII, Φορολογική Απαλλαγή, άρθρα 3 & 5 ν. 4935/2022) και οι κωδικοί 532, 533, 534, 535 και 536, (Πίνακας ΙΧ, Φορολογική Απαλλαγή, άρθρο 4 ν. 4935/2022) συμπληρώνονται κατόπιν μεταφοράς των στοιχείων που έχουν καταχωρηθεί στα σχετικά πεδία των πινάκων ΙΑ.Α ή ΙΑ.Β του εντύπου Ε3 κατά περίπτωση.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η προηγούμενη συμπλήρωση των πινάκων ΙΑ.Α (Φορολογική απαλλαγή άρθρων 3 & 5) ή ΙΑ.Β (Φορολογική απαλλαγή άρθρου 4), κατά περίπτωση, του εντύπου Ε3.

Επισημαίνεται ότι προκειμένου να είναι δυνατή η μεταφορά των ποσών των πιο πάνω πινάκων και κωδικών του εντύπου Ε3 στους αντίστοιχους κωδικούς 524, 525, 526, 527 και 528 του πίνακα VΙΙI. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (Άρθρο 3 & 5 ν. 4935/2022), καθώς και 532, 533, 534, 535 και 536 του πίνακα ΙΧ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (Άρθρο 4 ν. 4935/2022), απαιτείται τα πρόσωπα που δικαιούνται να κάνουν χρήση της απαλλαγής από την καταβολή φόρου να έχουν δηλώσει προηγουμένως ότι υπάγονται στις διατάξεις των άρθρων 3 & 5 ή 4 του ν. 4935/2022, επιλέγοντας ΝΑΙ στον κωδικό 687 ή 688 ή 689, κατά περίπτωση.


Κωδικός 575


Ο κωδικός 575 συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει χρήση του εν λόγω κινήτρου προκειμένου να αφαιρεθεί το διπλάσιο ποσό του μισθώματος που καταβάλλεται για τη χρήση ακινήτου στην περιοχή Γεράνι - Μεταξουργείο, με βάση τις διατάξεις της παρ. Β2 των άρθρων 43 και 44 του ν. 4030/2011(φορολογικά κίνητρα αποκατάστασης κτιρίων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας).

Κωδικός 700 

Ο κωδικός 700 υπολογίζεται αυτόματα από το σύστημα και είναι το αλγεβρικό άθροισμα των παραπάνω κωδικών {(004)+(080)+(089)+(092)+(761)} - {(762)+(579)+(574)+(590)+ (582)+( 586) + (537) + (575)}.



Εικόνα 3. Κωδικός 619


Κωδικός 619 


Ο κωδικός 619 είναι προσυμπληρωμένος και σε αυτόν αναγράφεται ο φόρος αλλοδαπής που έχει καταβληθεί σε χώρα με την οποία υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας με την Ελλάδα. Το εν λόγω ποσό φόρου μεταφέρεται από τον πίνακα 8Α και συγκεκριμένα από το πεδίο του συνολικού φόρου που αναλογεί στην Ελλάδα για εισόδημα που προκύπτει στην αλλοδαπή, σε χώρες με τις οποίες υφίσταται ΣΑΔΦ.

Το ποσό του κωδικού δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση τα φορολογητέα κέρδη του νομικού προσώπου, δηλαδή το άθροισμα των ποσών των ΚΑ: 004+080+089+092 μειωμένο κατά το ποσό της φορολογικής απαίτησης του άρθρου 27Α ν. 4172/2013 (ΚΑ: 995). Το ποσό που τελικά μεταφέρεται στον κωδικό 619 αφαιρείται κατά προτεραιότητα έναντι των λοιπών φόρων της παρ. 3 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013, σύμφωνα με την Ε. 2089/2021 εγκύκλιο.

Σημείωση: Για τον πίνακα 8 θα γίνει αναλυτική αναφορά παρακάτω.


Κωδικός 009 


Στον κωδικό 009 αναγράφεται το ποσό του φόρου που παρακρατήθηκε ή καταβλήθηκε στην ημεδαπή και δεν υπάρχει ηλεκτρονική πληροφόρηση, τόσο για εισοδήματα του τρέχοντος φορολογικού έτους, όσο και για εισοδήματα προηγούμενων φορολογικών ετών (αποθεματικά) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους. Επίσης, στον κωδικό αυτό αναγράφεται και το ποσό που καταβλήθηκε με βάση τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν.2579/1998 (μεταβίβαση άδειας κυκλοφορίας και οχήματος Δ.Χ.) σε περίπτωση που η υπεραξία από την ως άνω μεταβίβαση διανεμηθεί ή κεφαλαιοποιηθεί και υπαχθεί σε φορολογία με βάση τις διατάξεις του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, καθώς και ο φόρος που καταβλήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.δ.1146/1972 από τη μεταβίβαση αυτοκινήτου ΙΧ από επιχείρηση που τηρεί απλογραφικά βιβλία, σε περίπτωση που η προκύπτουσα υπεραξία φορολογηθεί με τις γενικές διατάξεις.


Κωδικός 090 


Στον κωδικό 090 αναγράφεται το ποσό του φόρου που παρακρατήθηκε ή καταβλήθηκε στην ημεδαπή και υπάρχει ηλεκτρονική πληροφόρηση (επιχειρηματικές συναλλαγές – τόκοι – μερίσματα). Επίσης, συμπεριλαμβάνεται και ο προκαταβλητέος φόρος μηχανικών και αρχιτεκτόνων της παρ. 4 του άρθρου 69 του ν. 4172/2013.

Ο κωδικός είναι προσυμπληρωμένος μόνο για νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες με φορολογικό έτος από 1/1 έως 31/12.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση εισφοράς όλου ή μέρους δημόσιου τεχνικού έργου από τον αρχικό ανάδοχο σε κοινοπραξία ή εταιρεία στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος, προκειμένου να εφαρμοστούν τα τέσσερα τελευταία εδάφια της περίπτωσης δ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 θα πρέπει ο αρχικός ανάδοχος, εφόσον το ποσό του παρακρατηθέντος φόρου (3%) έχει καταχωρηθεί στον κωδικό 090 (μέσω αποστολής του ηλεκτρονικού αρχείου βεβαιώσεων) να το διαγράψει από τον αντίστοιχο κωδικό έτσι ώστε αυτό να συμψηφισθεί, με σχετική βεβαίωση που θα χορηγήσει, από τον αναλογούντα φόρο της κατασκευάστριας εταιρείας ή κοινοπραξίας (σχετ. η Α. 1195/2025 Απόφαση Διοικητή ΑΑΔΕ).

Τα ως άνω εφαρμόζονται ανάλογα και στην περίπτωση πωλήσεων για λογαριασμό τρίτου.

Ειδικότερα, σε περίπτωση που αντιπρόσωπος πραγματοποιεί πωλήσεις για λογαριασμό του εντολέα του (τρίτος), θα πρέπει ο αντιπρόσωπος, εφόσον το ποσό του παρακρατηθέντος φόρου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του Κ.Φ.Ε. έχει καταχωρηθεί στον κωδικό 090 (μέσω αποστολής ηλεκτρονικού αρχείου βεβαιώσεων) να το διαγράψει από τον αντίστοιχο κωδικό, ώστε αυτό να συμψηφισθεί, με σχετική βεβαίωση που θα χορηγήσει, από τον αναλογούντα φόρο του εντολέα του (σχετ. η Α.1195/2025 Απόφαση Διοικητή ΑΑΔΕ).


Κωδικός 008 


Στον κωδικό 008 προσυμπληρώνεται από το αρχείο του Taxis το ποσό του φόρου που προκαταβλήθηκε από το νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα το προηγούμενο φορολογικό έτος.

Προσοχή: Εάν το ποσό έχει διαφοροποιηθεί για οποιοδήποτε λόγο τότε ο φορολογούμενος πρέπει να απευθυνθεί στην αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης υπηρεσία, για τη διόρθωση αυτού και στη συνέχεια να υποβάλει τη δήλωση μέσω TAXISnet.


Κωδικός 052 


Ο κωδικός 052 προσυμπληρώνεται με το ποσό του αναλογούντος φόρου εισοδήματος (ο οποίος υπολογίζεται με την εφαρμογή του εκάστοτε ισχύοντος συντελεστή φορολογίας εισοδήματος) κατά το μέρος που αφορά στα διανεμόμενα κέρδη του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που προβαίνει στη διανομή κερδών της ημεδαπής (ΠΟΛ. 1147/2018 εγκύκλιος ΑΑΔΕ), προκειμένου για τα μερίσματα που εισπράττει ημεδαπή μητρική εταιρεία από ημεδαπή θυγατρική της, όταν δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 48 του ν. 4172/2013, δηλαδή τα ποσά των φόρων νομικών προσώπων που έχουν καταχωρηθεί στους πίνακες 3Α1α και 3Α1δ, στα οποία περιλαμβάνονται και τα μερίσματα που εισπράττουν μέλη των κοινοπραξιών λόγω συμμετοχής τους σε αυτές (ΠΟΛ.1121/2015).

Επιπλέον, σημειώνεται ότι τα ανωτέρω ισχύουν και για διανομή κερδών παρελθουσών χρήσεων. Στην περίπτωση αυτή το ποσό του αναλογούντος φόρου εισοδήματος, κατά το μέρος που αφορά στα διανεμόμενα κέρδη του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που προβαίνει στη διανομή κερδών, υπολογίζεται με βάση τον ισχύοντα κατά τον χρόνο διανομής συντελεστή.

Σε περίπτωση που το ποσό του φόρου που αναλογεί στα διανεμόμενα κέρδη είναι μεγαλύτερο από το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση τα φορολογητέα κέρδη του νομικού προσώπου, δηλαδή από το άθροισμα των ποσών του φόρου των ΚΑ 004 και ΚΑ 089 μειωμένο με το ποσό της φορολογικής απαίτησης του άρθρου 27Α ν. 4172/2013 (ΚΑ: 995), η επιπλέον διαφορά δεν επιστρέφεται, καθόσον με βάση τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013 επιστρέφεται μόνο το επιπλέον ποσό που αντιστοιχεί στον φόρο που προκαταβλήθηκε ή παρακρατήθηκε.


Κωδικός 111 


Στον κωδικό 111 αναγράφεται ο φόρος που έχει ήδη καταβληθεί με βάση τις προηγούμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος από τα νομικά πρόσωπα της παρ.1 του άρθρου 101 του ν.2238/1994 και ο οποίος αντιστοιχεί στα τεκμαρτά κέρδη της οικοδομής της οποίας ολοκληρώθηκε η ανέγερση, ανεξάρτητα από το αν η οικοδομική άδεια εκδόθηκε πριν ή μετά την 1.1.2006.

Ειδικά, τα νομικά πρόσωπα της παρ.4 του άρθρου 2 του ν.2238/1994 συμψηφίζουν φόρο που προέρχεται μόνο από πωλήσεις ημιτελών οικοδομών που πραγματοποιήθηκαν μέχρι 31.12.2013, η κατασκευή των οικοδομών αυτών ολοκληρώθηκε το φορολογικό έτος 2025 και των οποίων η οικοδομική άδεια εκδόθηκε μετά την 1.1.2006.


Κωδικός 751 


Στον κωδικό 751 μεταφέρεται το άθροισμα των κωδικών 769, 770, 771, 772, 773 του υποπίνακα 6Β «Πιστωτικά Υπόλοιπα της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν. 4046/2012» του πίνακα 6 «ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ» που συμψηφίζεται με τον φόρο εισοδήματος του φορολογικού έτους 2024, μειωμένο με το ποσό της φορολογικής απαίτησης του άρθρου 27Α ν. 4172/2013 (ΚΑ: 995), κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 6 του άρθρου 3 του ν.4046/2012.


Κωδικός 763 


Στον κωδικό 763 μεταφέρεται το ποσό που αναγράφεται στον κωδικό 774 του υποπίνακα 6Β «Πιστωτικά Υπόλοιπα της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν. 4046/2012» του πίνακα 6 «ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ».


Κωδικός 600 

Ο κωδικός 600 είναι και αυτός προσυμπληρωμένος, όπως ο 619, και σε αυτόν αναγράφεται ο φόρος αλλοδαπής που έχει καταβληθεί σε χώρα με την οποία δεν υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας με την Ελλάδα. Το εν λόγω ποσό φόρου μεταφέρεται από τον πίνακα 8Β και συγκεκριμένα από το πεδίο του συνολικού φόρου που αναλογεί στην Ελλάδα για εισόδημα που προκύπτει στην αλλοδαπή, σε χώρες με τις οποίες δεν υφίσταται ΣΑΔΦ.

Το ποσό του κωδικού δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση τα φορολογητέα κέρδη του νομικού προσώπου, το άθροισμα δηλαδή των ποσών των ΚΑ 004 + 080 + 089 + 092 μειωμένο κατά το ποσό της φορολογικής απαίτησης του άρθρου 27Α ν. 4172/2013 (ΚΑ: 995) πλέον του ποσού του φόρου αλλοδαπής που έχει καταβληθεί σε χώρα με την οποία υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας με την Ελλάδα (ΚΑ 619).

Σημείωση: Στους κωδικούς 619 και 600 θα γίνει αναλυτική αναφορά στο εδάφιο για τη συμπλήρωση του πίνακα 8.


Κωδικός 701 


Υπολογίζεται από το σύστημα αυτόματα και είναι το άθροισμα των ακόλουθων κωδικών:

[701]=[619]+[009]+[090]+[008]+[052]+[111]+[751]+[763]+[600] 


Εικόνα 4. Κωδικός 012


Κωδικός 012 


Κωδικός 012 
Υπολογίζεται από το σύστημα αυτόματα.


Κωδικός 011
 

Υπολογίζεται από το σύστημα αυτόματα.


Κωδικός 014 


Υπολογίζεται αυτόματα από το σύστημα για τις αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις εμπρόθεσμες ή εκπρόθεσμες εντός του ίδιου φορολογικού έτους.

[014]=[051] 


Κωδικός 990 


Υπολογίζεται αυτόματα από τον πίνακα 3Α4 με βάση τον κωδικό 208, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες τυγχάνουν μισθωτές ακίνητης περιουσίας των Ιερών Μονών του Αγίου Όρους, το ψηφιακό τέλος συναλλαγής που αναλογεί στη σχετική συναλλαγή αποδίδεται από τον μισθωτή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 22 του ν.4283/2014 με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος με τη συμπλήρωση του κωδικού 214.


Κωδικός 911 


Ο κωδικός 911 αφορά τους υπόχρεους καταβολής του τέλους επιτηδεύματος του ν.3986/2011, υπολογίζεται από το σύστημα και είναι προεκτυπωμένος στη φόρμα της δήλωσης, καθόσον συμβεβαιώνεται με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.


Κωδικός 702 


Υπολογίζεται αυτόματα από το σύστημα:

[702]=[011]+[014]+[006]+[007]+[990]+[911] 


Κωδικός 704 


Υπολογίζεται αυτόματα από το σύστημα:

Αν [702]-[012]>=0 τότε [704]=[702]-[012] Αν [704] > 0 τότε [703]=0 [704] και [703] δεν μπορούν να συνυπάρχουν 


Κωδικός 703 
Υπολογίζεται αυτόματα από το σύστημα:

Αν [702]-[012]<0 τότε [703]=([702]-[012])

Αν [703] > 0 τότε [704]=0 [704] και [703] δεν μπορούν να συνυπάρχουν 


Κωδικοί 749 – 750 


Στον κωδικό 749 αναγράφεται το μέρος του πιστωτικού υπολοίπου της παραγράφου 6 του άρθρου 3 του ν. 4046/2012 που προκύπτει στο φορολογικό έτος 2025 και μεταφέρεται για συμψηφισμό με τον φόρο εισοδήματος των πέντε (5) επόμενων φορολογικών ετών, προκειμένου να διαχωριστεί από το πιστωτικό υπόλοιπο προς επιστροφή (κωδικός 750).


4 Φορολογική αναμόρφωση λογαριασμού «Αποτελέσματα Χρήσεως»

Εικόνα 5. Φορολογική αναμόρφωση λογαριασμού «Αποτελέσματα Χρήσεως»


Κωδικός 015 

Στον κωδικό 015 εμφανίζονται τα ακαθάριστα έσοδα χρήσης από επιχειρηματική δραστηριότητα της κάθε οντότητας. Εμφανίζεται προσυμπληρωμένο, βάσει των στοιχείων του Ε3. Ανεξάρτητα από την κατηγορία βιβλίων μεταφέρεται το ποσό του κωδικού 047 του εντύπου Ε3.


Κωδικοί 116 – 117 – 118 – 119 


Οι κωδικοί 116, 117, 118 και 119 αφορούν όλα τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που συντάσσουν τις οικονομικές καταστάσεις τους με βάση είτε τα Δ.Λ.Π. είτε τα Ε.Λ.Π.

Επισημαίνεται, ότι οι κωδικοί 118 και 119 αφορούν μόνο αυτούς που εμφανίζουν διαφορές φορολογικής και λογιστικής βάσης, καθόσον διαφορετικά θα συμπληρώνονται μόνο οι κωδικοί 116 και 117, αντίστοιχα.

Στον κωδικό 116 μεταφέρεται το θετικό ποσό του κωδικού 529 του εντύπου Ε3. Αν στον κωδικό 529 προκύπτει αρνητικό ποσό αυτό μεταφέρεται στον κωδικό 117.

Οι κωδικοί 118 και 119 προσυμπληρώνονται από τον πίνακα Ε του εντύπου Ε3 (Πίνακας προσωρινών διαφορών μεταξύ Φορολογικής – Λογιστικής βάσης) με τα ποσά των κωδικών 732 και 733 αντίστοιχα.


Κωδικοί 016 – 017 


Οι κωδικοί 016 και 017 είναι το αλγεβρικό άθροισμα των παραπάνω κωδικών και αφορά όλα τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που συντάσσουν τις οικονομικές καταστάσεις τους με βάση είτε τα Δ.Λ.Π. είτε τα Ε.Λ.Π.


Κωδικός 455 


Στον κωδικό 455 μεταφέρεται το σύνολο των μη εκπιπτόμενων δαπανών από την κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης, καθόσον η ανάλυση, σε επιμέρους κωδικούς, των αντίστοιχων δαπανών καταχωρείται πλέον μόνο στην κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης από όπου μεταφέρεται το συνολικό ποσό αυτών στη δήλωση (ΚΑ: 2100).

Στην κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης(ΚΑ: 2013) καταχωρούνται οι δαπάνες προς φορολογικούς κατοίκους με έδρα σε κράτος μη συνεργάσιμο ή με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της περ. ιγ΄ του άρθρου 23 του Κ.Φ.Ε. (σχετ. η ΠΟΛ. 1197/2016 εγκύκλιος). Κατά τη συμπλήρωση του σχετικού κωδικού εμφανίζεται υποπίνακας και επιλέγεται από αναδυόμενη λίστα το κράτος, μη συνεργάσιμο ή με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, κατά περίπτωση, στο οποίο έχει την έδρα του ο λήπτης της αμοιβής, με βάση τις σχετικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων των παρ. 4 και 7 του άρθρου 65 του Κ.Φ.Ε. και έχουν δημοσιευτεί κατά τον χρόνο έναρξης της υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση έκδοσης των σχετικών αποφάσεων συγκεκριμένου φορολογικού έτους σε μεταγενέστερο χρόνο της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης, με τις οποίες διαφοροποιείται ο ορισμός των μη συνεργάσιμων ή με προνομιακό φορολογικό καθεστώς κρατών σε σχέση με το περιεχόμενο της υποβληθείσας δήλωσης, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται, εντός μηνός από την έκδοση των αποφάσεων, σε υποβολή τροποποιητικής δήλωσης, χωρίς την επιβολή τόκων του άρθρου 52 και προστίμου του άρθρου 53 του ΚΦΔ.

Στον κωδικό ΚΑ2020 καταχωρούνται και τα ποσά που διανέμονται από τα κέρδη της τρέχουσας χρήσης σε μέλη Δ.Σ. καθώς και στο προσωπικό της επιχείρησης, τα οποία με βάση τις διατάξεις του ν.4308/2014 (Ε.Λ.Π.) αντιμετωπίζονται ως δαπάνες (παροχές σε εργαζομένους). Στον ίδιο κωδικό καταχωρείται και η τυχόν ζημία από εκποίηση μεριδίων ΟΣΕΚΑ, καθόσον η υπεραξία από την εκποίησή τους απαλλάσσεται του φόρου.

Στον κωδικό ΚΑ 2025 της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης αναγράφεται το ποσό της πολιτιστικής χορηγίας που υπερβαίνει το δέκα τοις εκατό (10%) των καθαρών κερδών που προκύπτουν από τα βιβλία της επιχείρησης, με βάση τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 12 του ν.3525/2007, ενώ για τα ποσά που καταχωρούνται στους κωδικούς ΚΑ 2024 και 2026 ισχύουν τα αναφερόμενα στους κωδικούς 059 και 072 αντίστοιχα.

Στον κωδικό ΚΑ 2027 της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης αναγράφονται οι δαπάνες ενοικίων, εφόσον η εξόφλησή τους δεν έχει πραγματοποιηθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, με βάση τις διατάξεις της περ. ιε' άρθρου 23.

Στον κωδικό ΚΑ 2028 της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης αναγράφονται χρηματικά ποσά ή άλλα ανταλλάγματα που τυχόν καταβλήθηκαν άμεσα ή έμμεσα για μη εξουσιοδοτημένη πώληση διαφημιστικού τηλεοπτικού χρόνου τα οποία δεν εκπίπτουν σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. ιστ’ του άρθρου 23 του ΚΦΕ (σχετ. η Ε. 2033/2021 εγκύκλιος).

Στον κωδικό ΚΑ 2029 της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης αναγράφονται οι δαπάνες για δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης οι οποίες δεν εκπίπτουν στην περίπτωση που δεν προκύπτουν λογιστικά κέρδη χρήσης, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. α’ του άρθρου 22 του ΚΦΕ (σχετ. η Ε.2107/2021 εγκύκλιος).

Στον κωδικό ΚΑ 2030 της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης αναγράφονται οι δαπάνες που συνδέονται με τίτλους συμμετοχής που μεταβιβάζονται κατά την παρ. 1 του άρθρου 48Α του ΚΦΕ (σχετ. η αριθ. Ε. 2057/2021 ΑΑΔΕ).

Στον κωδικό ΚΑ 2031 της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης αναγράφεται η ζημία από την εκμετάλλευση ευρεσιτεχνίας διεθνώς αναγνωρισμένης στο όνομα της επιχείρησης (σχετ. άρθρο 1 παρ. 4 της αριθμ. 79628 ΕΞ2022/8.6.2022 απόφασης περί καθορισμού των όρων, προϋποθέσεων και διαδικασιών για την εφαρμογή του άρθρου 71Α του ΚΦΕ, Β΄2928).

Στον κωδικό ΚΑ 2032 της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης αναγράφεται η ζημία που προκύπτει σε τρίτες χώρες, εκτός ΕΕ/ΕΟΧ, από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσω μόνιμης εγκατάστασης (σχετ. Ε. 2100/2021 και ΠΟΛ.1200/2016).


Κωδικός 443 


Ο κωδικός 443 «τεκμαρτό εισόδημα από ιδιοχρησιμοποίηση ακινήτου» συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που δεν έχουν καταχωρήσει στα βιβλία τους το ποσό του εσόδου από ιδιοχρησιμοποίηση (τεκμαρτό εισόδημα), τα οποία ταυτόχρονα πρέπει να αναγράφουν στον κωδικό 462 το αντίστοιχο ποσό της μη καταχωρηθείσας στα βιβλία τους δαπάνης (τεκμαρτή δαπάνη), προκειμένου να προκύψει φορολογικά αδιάφορο αποτέλεσμα, με βάση τα αναφερόμενα στην Ε.2156/2019 εγκύκλιο ΑΑΔΕ.


Κωδικοί 457 - 473 - 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 995  - 996


Ο κωδικός 457 συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα των παρ. 5, 6 και 7 του άρθρου 26 του ΚΦΕ για τα οποία προκύπτει χρεωστική διαφορά λόγω πιστωτικού κινδύνου κατά το πρώτο φορολογικό έτος από τη διαγραφή χρεών οφειλετών τους, κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 27 του ΚΦΕ Στον σχετικό κωδικό δηλώνονται το τρέχον φορολογικό έτος τα 19/20 ή περισσότερο της προκύπτουσας διαφοράς, προκειμένου να μπορέσει να εκπέσει το 1/20, ή το μέρος αυτού για το οποίο παρέχεται η δυνατότητα φορολογικής έκπτωσης κατά το τρέχον φορολογικό έτος, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 3Α του άρθρου 27 του ΚΦΕ Για τα επόμενα φορολογικά έτη, στον κωδικό 473 αναγράφεται το ποσό των χρεωστικών διαφορών των προηγουμένων ετών (1/20 ή μέρος αυτού που δεν εξέπεσε σε προηγούμενα φορολογικά έτη λόγω του περιορισμού της έκπτωσης) για το οποίο παρέχεται η δυνατότητα φορολογικής έκπτωσης κατά το τρέχον φορολογικό έτος, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 3Α του άρθρου 27 του ΚΦΕ Ειδικά τα νομικά πρόσωπα των παρ. 5, 6 και 7 του άρθρου 26 του ΚΦΕ, τα οποία έχουν ήδη μειώσει ή αυξήσει αντίστοιχα τα φορολογικά κέρδη χρήσης ή την φορολογική ζημία χρήσης (Κωδικοί 016 ή 017) με το 1/20 της προκύπτουσας απόσβεσης της χρεωστικής διαφοράς (του τρέχοντος έτους και των προηγούμενων ετών) που προέκυψε από τη διαγραφή χρεών οφειλετών τους, λόγω του περιορισμού της φορολογικής έκπτωσης της απόσβεσης της χρεωστικής διαφοράς κατ΄ εφαρμογή της παρ. 3A του άρθρου 27 του ΚΦΕ, ο κωδικός 457 συμπληρώνεται μόνο με το ποσό της προκύπτουσας αποσβεσμένης χρεωστικής διαφοράς του τρέχοντος έτους που δεν εκπίπτει και μεταφέρεται προς έκπτωση σε επόμενα φορολογικά έτη, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις ίδιες διατάξεις. Για τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα, ο κωδικός 473 συμπληρώνεται μόνο με το ποσό του συνόλου ή μέρους της αποσβεσμένης χρεωστικής διαφοράς των προηγουμένων ετών, που δεν εξέπεσε σε προηγούμενα φορολογικά έτη λόγω του περιορισμού της έκπτωσης, για το οποίο παρέχεται η δυνατότητα φορολογικής έκπτωσης κατά το τρέχον φορολογικό έτος, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 3Α του άρθρου 27 του ν. 4172/2013.

Επίσης, από τα ίδια νομικά πρόσωπα συμπληρώνονται οι κωδικοί 811-815 (πίνακας ΧΙ) προκειμένου να δηλώσουν το συνολικό ποσό της χρεωστικής διαφοράς που προέκυψε τα προηγούμενα έτη, το ποσό χρεωστικής διαφοράς που προέκυψε το τρέχον έτος καθώς και τα αντίστοιχα ποσά που αποσβέστηκαν τα προηγούμενα έτη και το τρέχον έτος (1/20 των χρεωστικών διαφορών του έτους και των προηγούμενων ετών που προέκυψε από τη διαγραφή χρεών οφειλετών τους) προκειμένου να προκύψει το υπολειπόμενο ποσό αυτής προς απόσβεση για τα επόμενα έτη. Τα νομικά πρόσωπα που έχουν εφαρμόσει τις διατάξεις της παρ. 3Α του άρθρου 27 του ΚΦΕ συμπληρώνουν τους κωδικούς 816-819 (πίνακας ΧII) προκειμένου να δηλώσουν τα κέρδη/ζημίες μετά τη φορολογική αναμόρφωση και πριν την αφαίρεση της ετήσιας απόσβεσης της χρεωστικής διαφοράς, την ετήσια απόσβεση της χρεωστικής διαφοράς, το ποσό αυτής που εξέπεσε το τρέχον φορολογικό έτος, καθώς και το ποσό που δεν εξέπεσε και μεταφέρεται προς έκπτωση σε επόμενα φορολογικά έτη.

Περαιτέρω, σε περίπτωση που τα υπόψη νομικά πρόσωπα εφαρμόσουν για το τρέχον φορολογικό έτος τις διατάξεις του άρθρου 27Α του ΚΦΕ, θα καταχωρήσουν στον κωδικό 995 το ποσό της φορολογικής απαίτησης του έτους αυτού το οποίο συμψηφίζεται με τον αναλογούντα φόρο (ΚΑ: 004 και 080). Σε περίπτωση που το ποσό του ΚΑ: 995 είναι μεγαλύτερο του αθροίσματος των ΚΑ: 004+080, το υπόλοιπό του ή το συνολικό ποσό (ζημιογόνα αποτελέσματα) θα καταχωρηθεί στον κωδικό 996, καθόσον το ποσό της φορολογικής απαίτησης κατά το μέρος που δεν συμψηφίζεται είναι, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 27Α του ν. 4172/2013, άμεσα εισπράξιμο από το Ελληνικό Δημόσιο.

Επισημαίνεται ότι αν το νομικό πρόσωπο έχει κάνει χρήση των φορολογικών κινήτρων του ν.3908/2011, του ν.4399/2016, του ν.4887/2022, του ν.4608/2019, του ν.4864/2021, του ν.4935/2022 και του ν.4030/2011 (παρ. Β2 άρθρου 43 και παρ.Β2 άρθρου 44) το ποσό της φορολογικής απαίτησης συμψηφίζεται με τον αναλογούντα φόρο των κωδικών 004 και 080 μειωμένο με το ποσό των κωδικών 579, 574, 590, 582, 586, 537 και 575, αντίστοιχα.


Κωδικός 452 


Στον κωδικό 452 αναγράφεται το μη διανεμηθέν εισόδημα ελεγχόμενης αλλοδαπής εταιρείας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4172/2013, όπως αυτές ισχύουν.


Κωδικός 446 


Στον κωδικό 446 αναγράφεται η διαφορά κερδών λόγω ενδοομιλικών συναλλαγών, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 454 

Ανενεργός κωδικός 

Κωδικός 444 


Ο κωδικός 444 συμπληρώνεται με το 1/5 της ωφέλειας που προέκυψε σε προηγούμενο φορολογικό έτος κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 21 του ΚΦΕ και το οποίο πρέπει να βαρύνει τα αποτελέσματα του τρέχοντος φορολογικού έτους.


Κωδικοί 024 - 224 


Οι κωδικοί 024 και 224 είναι το αλγεβρικό άθροισμα των κωδικών 016, 017, 455, 443, 457, 452, 446 και 444 και αφορά όλα τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που συντάσσουν τις οικονομικές καταστάσεις τους με βάση είτε τα Δ.Λ.Π. είτε τα Ε.Λ.Π.



Εικόνα 6. Φορολογική αναμόρφωση λογαριασμού «Αποτελέσματα Χρήσεως» (συνέχεια)


Στους κωδικούς 495, 480, 474, 458, 465, 466, 470, 494, 463, 467, 459, 468, 471, 469, 559, 752, 475, 473, 462, 516, 476, 479, 477, 478, 488, 496, 497, 517, 498, 499, 518, 519, 503, 504, 509, 529, 511, 512, 513 και 514 αναγράφονται τα έσοδα που με βάση τις αναφερόμενες, στους οικείους κωδικούς, διατάξεις του ν. 4172/2013 ή άλλων νόμων απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος. Επισημαίνεται ότι οι ως άνω κωδικοί συμπληρώνονται χωρίς να ελέγχεται η επάρκεια κερδών με βάση το ποσό του κωδικού 016. Σε περίπτωση που μετά την αφαίρεση των ως άνω κωδικών από τον κωδικό 024 προκύψει ζημία, η ζημία αυτή αναγνωρίζεται φορολογικά. Τα ίδια ισχύουν και στην περίπτωση που προσαυξάνονται οι ζημίες του κωδικού 224 λόγω της πρόσθεσης των πιο πάνω κωδικών.


Κωδικός 495 


Στον κωδικό 495 αναγράφεται το ποσό των εισπραττόμενων μερισμάτων που απαλλάσσεται της φορολογίας εισοδήματος με βάση τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 48 του ν. 4172/2013. Για την τεκμηρίωση της πλήρωσης των προϋποθέσεων το νομικό πρόσωπο θα συμπληρώνει υποχρεωτικά τον Πίνακα 4.

Για εισπραττόμενα μερίσματα από κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμπληρώνεται ο Πίνακας 4Α με τους επιμέρους υποπίνακες, ενώ για εισπραττόμενα μερίσματα από κράτη εκτός Ε.Ε. (τρίτες χώρες πλην μη συνεργάσιμων κρατών) συμπληρώνεται ο Πίνακας 4Β με τους επιμέρους υποπίνακες.

Ο κωδικός αυτός συμπληρώνεται ανεξάρτητα από την κατηγορία των βιβλίων (απλογραφικά ή διπλογραφικά) που τηρούν τα νομικά πρόσωπα, προκειμένου για τον προσδιορισμό των φορολογητέων αποτελεσμάτων τους. Επίσης, σε περίπτωση που ο λήπτης νομικό πρόσωπο ζητήσει προσωρινά απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος με κατάθεση αντίστοιχης εγγυητικής επιστολής, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 48 είτε των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 48, σύμφωνα με τις οποίες για εισπραττόμενα μερίσματα από κράτη εκτός Ε.Ε. εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις της παρ. 3 περί πρόβλεψης εγγυητικής επιστολής, θα πρέπει να αναγράψει στον υποπίνακα 4Α3 ή στον υποπίνακα 4Β3, κατά περίπτωση, τα στοιχεία της εγγυητικής επιστολής (ΠΟΛ.1039/2015 εγκύκλιος) και ταυτόχρονα να συμπληρώσει στην α΄ σελίδα του εντύπου τον κωδικό 656 με την ένδειξη «ΝΑΙ».

Αντίθετα, σε περίπτωση που το νομικό πρόσωπο που δεν έχει συμπληρώσει την περίοδο των 24 μηνών έχει επιλέξει να μην καταθέσει εγγυητική επιστολή και επομένως να φορολογηθεί με τις γενικές διατάξεις, θα συμπληρώσει στην α΄ σελίδα του εντύπου τον κωδικό 655 (και τον κωδικό 656 με την ένδειξη «ΟΧΙ») και στη συνέχεια θα πρέπει να υποβάλλει τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις, για το ίδιο φορολογικό έτος μόλις συμπληρωθεί η προϋπόθεση διακράτησης του ποσοστού συμμετοχής (2 έτη) προκειμένου να φορολογηθεί με τη μέθοδο της απαλλαγής. Τυχόν επιπλέον χρεωστικά ποσά που προκύπτουν από την εκκαθάριση της τροποποιητικής δήλωσης βεβαιώνονται.

Για τα ως άνω ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 480 


Στον κωδικό 480 αναγράφεται το ποσό που προκύπτει από την υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής που απαλλάσσεται της φορολογίας εισοδήματος με βάση τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 48Α του ν. 4172/2013. Για την τεκμηρίωση της πλήρωσης των προϋποθέσεων το νομικό πρόσωπο συμπληρώνει υποχρεωτικά τον Πίνακα 7.

Συγκεκριμένα, για την υπεραξία από τη μεταβίβαση τίτλων συμμετοχής σε νομικό πρόσωπο που είναι φορολογικός κάτοικος κράτους – μέλους της Ε.Ε. συμπληρώνεται ο Πίνακας 7Α με τους επιμέρους υποπίνακες, ενώ για την υπεραξία από τη μεταβίβαση τίτλων συμμετοχής σε νομικό πρόσωπο εγκατεστημένο σε κράτος εκτός της Ε.Ε. συμπληρώνεται ο Πίνακας 7Β με τους επιμέρους υποπίνακες.

Ο κωδικός αυτός συμπληρώνεται ανεξάρτητα από την κατηγορία των βιβλίων (απλογραφικά ή διπλογραφικά) που τηρούν τα νομικά πρόσωπα, προκειμένου για τον προσδιορισμό των φορολογητέων αποτελεσμάτων τους (σχετ. η Ε. 2057/2021 εγκύκλιος).

Για τα ως άνω ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 474 


Στον κωδικό 474 αναγράφεται το ποσό των εσόδων λόγω συμμετοχής που έχει αποκτήσει νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα από αφορολόγητα έσοδα του ν.2238/1994, τα οποία φορολογήθηκαν κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 12 και 13 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013, προκειμένου κατά την περαιτέρω διανομή τους να μην έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (φορολόγηση με τον ισχύοντα συντελεστή του άρθρου 58 του ν. 4172/2013), καθόσον με την επιβολή της αυτοτελούς φορολόγησης (15% ή 19%) εξαντλήθηκε κάθε φορολογική υποχρέωση και των μετόχων ή εταίρων που τα απέκτησαν.

Επιπλέον, στον κωδικό αυτό αναγράφονται και τα ποσά των πλεονασμάτων των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων του ν.4673/2020, διανεμηθέντων και μη, προκειμένου οι υπόψη συνεταιρισμοί να τύχουν απαλλαγής από τον φόρο εισοδήματος, καθόσον τα ποσά αυτά δεν φορολογούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. α΄ της παρ. 10 του άρθρου 26 του ν.4673/2020 και όταν διανέμονται φορολογούνται στο όνομα μελών τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27 του ν.4673/2020.

Επίσης, στον κωδικό αυτό αναγράφονται τα μερίσματα από ΕΚΕΣ του ν.2367/1995 καθόσον για τα υπόψη ποσά η φορολόγηση έχει εξαντληθεί στο όνομα της Ε.Κ.Ε.Σ. με βάση τα οριζόμενα στις υπόψη διατάξεις (σχετ. η ΠΟΛ.1072/2016 εγκύκλιος).

Για τα ως άνω ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 458 

Στον κωδικό 458 αναγράφεται η υπερτίμηση που προκύπτει από τυχόν αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτου η οποία δεν υπόκειται σε φόρο εισοδήματος, όπως διευκρινίσθηκε στην ΠΟΛ.1059/2015 εγκύκλιο.

Για τα ως άνω ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 465 

Στον κωδικό 465 αναγράφεται η υπεραξία που προκύπτει από μεταβίβαση εταιρικών ομολόγων που έχουν εκδοθεί κατ’ εφαρμογή του ν.3156/2003, καθώς και εταιρικών ομολόγων που έχουν εκδοθεί από εταιρείες με έδρα σε χώρες της Ε.Ε και του ΕΟΧ/ΕΖΕΣ, όπως έχει διευκρινισθεί με την ΠΟΛ.1032/2015 εγκύκλιο.


Κωδικός 466 

Στον κωδικό 466 αναγράφεται η υπεραξία που προκύπτει από εκποίηση μεριδίων ΟΣΕΚΑ (ημεδαπών, Ε.Ε., ΕΟΧ/ΕΖΕΣ), όπως έχει διευκρινισθεί με την ΠΟΛ.1032/2015 εγκύκλιό μας, καθώς και τα διανεμόμενα κέρδη από μερίδια ΟΣΕΚΑ (ημεδαπών, Ε.Ε., ΕΟΧ/ΕΖΕΣ) με βάση τα αναφερόμενα στην ΠΟΛ.1042/2015 εγκύκλιο.

Για τα ως άνω ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, καθόσον κατισχύουν οι ειδικότερες διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 103 του ν.4099/2012, από τις οποίες προκύπτει ότι οι μεριδιούχοι ή μέτοχοι, κατά περίπτωση, των ΟΣΕΚΑ απαλλάσσονται από κάθε φόρο, δεδομένου ότι με την καταβολή του φόρου στο επίπεδο του ΟΣΕΚΑ (ειδικός φόρος επί του ενεργητικού του), εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση των ΟΣΕΚΑ και των μεριδιούχων ή μετόχων του.

Στον ίδιο κωδικό αναγράφεται και το ποσό των μερισμάτων που εισπράττουν νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες από εταιρίες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία του ν.2778/1999 ή του άρθρου 58 του ν.5193/2025 (Α΄56), κατά περίπτωση, για τα οποία επίσης δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 σε περίπτωση τυχόν διανομής τους κατά το τρέχον φορολογικό έτος (σχετ. το αριθ. ΔΕΑΦ Β 1097106 ΕΞ2016/24.6.2016 έγγραφο).

Επισημαίνεται ότι η τυχόν ζημία από εκποίηση μεριδίων ΟΣΕΚΑ θα πρέπει να καταχωρηθεί στην κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης ως μη εκπιπτόμενη δαπάνη.


Κωδικός 470 

Στον κωδικό αναγράφεται το ποσό της υπεραξίας από τη μεταβίβαση αυτοκινήτου ΙΧ του ν.δ.1146/1972 νομικού προσώπου με απλογραφικά βιβλία, σε περίπτωση που έχει επιλεγεί η αυτοτελής φορολόγηση με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης και το σχετικό ποσό έχει καταχωρηθεί στα βιβλία του.

Επίσης, στον ίδιο κωδικό καταχωρείται η υπεραξία που προκύπτει από μεταβίβαση της άδειας και του οχήματος κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 10 του ν.2579/1998 (Α΄31), η εφαρμογή των οποίων έχει παραταθεί με βάση τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν.5000/2022 (Α΄226), όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 91 του ν. 5162/2024 (Α΄198), έως και 31.12. 2026, καθόσον με την καταβολή του φόρου με τις διατάξεις αυτές δεν έχουν περαιτέρω εφαρμογή οι διατάξεις του Κ.Φ.Ε. στις πωλήτριες επιχειρήσεις.

Σε περίπτωση διανομής του ως άνω ποσού έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (ΠΟΛ.1128/2015 εγκύκλιος).


Κωδικός 494 

Στον κωδικό 494 αναγράφεται το ποσό της υπεραξίας από τη μεταβίβαση σε τρίτο στοιχείων παγίου ενεργητικού εταιρείας που έχει προκύψει από μετασχηματισμό που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 1 του ν.4935/2022, συμπεριλαμβανομένης και της εισφοράς ατομικής επιχείρησης σε κεφαλαιουχική εταιρεία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν.4935/2022 και υπό τις τεθείσες σε αυτό προϋποθέσεις.


Κωδικός 463 

Στον κωδικό 463 αναγράφεται το ποσό της υπεραξίας σε περίπτωση εισφοράς ενεργητικού ή συγχώνευσης με τις διατάξεις των άρθρων 52, 53 και 54 του ν. 4172/2013, αντίστοιχα, η οποία με βάση τις ίδιες διατάξεις δεν φορολογείται κατά τον χρόνο του μετασχηματισμού.


Κωδικός 467 

Στον κωδικό 467 αναγράφεται το ποσό των τόκων που προκύπτουν από ομόλογα που εκδόθηκαν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ), κατ’ εφαρμογή του προγράμματος συμμετοχής στην αναδιάταξη του ελληνικού χρέους, καθώς και των τόκων που προκύπτουν από ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, οι οποίοι απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (σχετ. η Ο. 3047/2023 οδηγία). Επισημαίνεται ότι η απαλλαγή των τόκων από ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου δεν καταλαμβάνει τα πιστωτικά ιδρύματα του άρθρου 3 του ν.4261/2014 (Α΄107) που εδρεύουν στην Ελλάδα. Ως πιστωτικά ιδρύματα που εδρεύουν στην Ελλάδα, για την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων, νοούνται τα πιστωτικά ιδρύματα που έχουν την καταστατική τους έδρα στην Ελλάδα και ως εκ τούτου πιστωτικά ιδρύματα που έχουν την έδρα τους σε άλλη χώρα πλην της Ελλάδας δεν εμπίπτουν στην πιο πάνω έννοια, έστω και αν διατηρούν στη χώρα μας υποκατάστημα (μόνιμη εγκατάσταση).

Στον ίδιο κωδικό αναγράφεται και το ποσό των τόκων από τα προϊόντα δανεισμού τίτλων της Αγοράς Παραγώγων του Χρηματιστηρίου Αθηνών, οι οποίοι απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε., όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 93 του ν. 5104/2024 (Α΄58).


Κωδικός 459 

Ο κωδικός 459 συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις που αποκτούν κέρδη από τη διάθεση παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 58 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 468 

Στον κωδικό 468 αναγράφονται τα απαλλασσόμενα έσοδα των φορέων γενικής κυβέρνησης που είναι κεφαλαιουχικές εταιρείες και στις οποίες συμμετέχει το κράτος ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με ποσοστό 100%, προκειμένου τα υπόψη νομικά πρόσωπα να φορολογηθούν για το εισόδημά τους από κεφάλαιο και υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περ. α’ του άρθρου 46 του ν. 4172/2013.

Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρωθεί και ο κωδικός 2017 της «Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης» με βάση τις αντίστοιχες δαπάνες που αφορούν στα απαλλασσόμενα έσοδα, προκειμένου να υπαχθεί τελικά σε φορολόγηση, κατά την εκκαθάριση της δήλωσης, το οριζόμενο από το νόμο αντίστοιχο εισόδημα (κεφάλαιο και υπεραξία κεφαλαίου). Τα ανωτέρω ισχύουν και για τις επιχορηγήσεις του Υπουργείου Οικονομικών που λαμβάνουν οι πιο πάνω εταιρείες, με αποκλειστικό σκοπό την ικανοποίηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων τους προς τρίτους, σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν.4281/2014 (Α΄ 160) ή την παρ. 2α της υποπαρ. Γ2 του άρθρου πρώτου του ν.4093/2012 (Α΄ 222) και τις κατ’ εξουσιοδότηση των άρθρων αυτών υπουργικές αποφάσεις (περ. α΄ άρθρου 46 ΚΦΕ).

Επίσης, στον υπόψη κωδικό αναγράφονται και τα ποσά των πιο πάνω επιχορηγήσεων τα οποία λαμβάνουν κεφαλαιουχικές εταιρείες που αποτελούν καταρχήν φορείς γενικής κυβέρνησης και κατά συνέπεια περιλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης που τηρείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, στις οποίες, ωστόσο, το κράτος ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου συμμετέχει με ποσοστό μικρότερο του εκατό τοις εκατό (100%), προκειμένου οι σχετικές επιχορηγήσεις να απαλλαχθούν από το φόρο εισοδήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της περ. α΄ του άρθρου 46 ΚΦΕ, όπως προστέθηκαν με το άρθρο 55 του ν.4916/2022. Περαιτέρω, για την ορθή εκκαθάριση της δήλωσης, οι εν λόγω κεφαλαιουχικές εταιρείες συμπληρώνουν τον ΚΑ 2017 της «Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης» με τυχόν δαπάνες που αφορούν τις σχετικές επιχορηγήσεις.

Τέλος, στον κωδικό αυτό αναγράφονται και οι τυχόν πρόσοδοι των πιο πάνω φορέων γενικής κυβέρνησης, που δεν αποτελούν πρόσωπα υπαγόμενα στην υποχρεωτική συμπλήρωση του Πίνακα 2 του εντύπου φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, από τη συμμετοχή τους στο Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν.2469/1997, καθώς και από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης, σύμφωνα με την περ. η΄ της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν.2469/1997, οι οποίες απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος δυνάμει της παρ. 9 του άρθρου 47 του ΚΦΕ η οποία προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 54 του ν.4916/2022 (Α΄65). Αντίστοιχα, θα συμπληρωθεί ο ίδιος πιο πάνω ΚΑ 2017 της «Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης», με βάση τυχόν αντίστοιχες δαπάνες που αφορούν στα πιο πάνω ποσά, προκειμένου για την ορθή εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Για τα ως άνω ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 471 

Στον κωδικό 471 αναγράφονται τα έσοδα των αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών ως ακολούθως:

Στο εσωτερικό πεδίο με υποκωδικό 001 του εν λόγω κωδικού αναγράφονται τα έσοδα των εν λόγω προσώπων που αποτελούν εισροές κεφαλαιουχικού χαρακτήρα (π.χ. συνδρομές και εγγραφές των μελών, χορηγίες ή δωρεές προς τις εταιρείες, κ.λπ.) και τα οποία, όπως έχει γίνει δεκτό με την ΠΟΛ.1059/2015 εγκύκλιο, δεν εμπίπτουν στην έννοια των ακαθάριστων εσόδων και συνεπώς δεν φορολογούνται και στο εσωτερικό πεδίο με υποκωδικό 002 του κωδικού 471 αναγράφονται τα έσοδα από υπεραξία κεφαλαίου που πραγματοποιούν οι εγγεγραμμένες στο Ειδικό Μητρώο Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) της περ. α΄της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021 (Α΄248) αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. στ΄της παρ. 1 του άρθρου 4 του ίδιου πιο πάνω νόμου, τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. ε΄του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε.. Ταυτόχρονα, όμως θα πρέπει να συμπληρωθεί ο κωδικός 2021 της «Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης», με βάση τις αντίστοιχες δαπάνες που αφορούν στα πιο πάνω ποσά, προκειμένου να είναι εφικτή η εκκαθάριση των εισοδημάτων των υπόψη νομικών οντοτήτων στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.


Κωδικός 469 

Στον κωδικό 469 αναγράφονται τα έσοδα των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που απαλλάσσονται της φορολογίας κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 46 του ν. 4172/2013 (π.χ. Τράπεζα Ελλάδος) ή ειδικών διατάξεων νόμων (π.χ. απαλλασσόμενα έσοδα αεροπορικών εταιρειών κατ’ εφαρμογή Σ.Α.Δ.Φ, απαλλασσόμενα έσοδα ανωνύμων εταιριών επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία του ν.2778/1999 ή του ν.5193/2025, κατά περίπτωση, απαλλασσόμενα έσοδα Ασιατικής Τράπεζας Υποδομών και Επενδύσεων).

Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρωθεί και ο κωδικός 2019 της «Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης» με βάση τις αντίστοιχες δαπάνες των υπόψη προσώπων και οντοτήτων, προκειμένου να είναι εφικτή η εκκαθάριση των εισοδημάτων τους στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.

Για τα ως άνω ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 559 

Στον κωδικό 559 αναγράφονται τα έσοδα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων η φορολόγηση των οποίων διέπεται από τις διατάξεις του ν.27/1975, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των παρ.14 και 15 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013, ή των υπαγόμενων νομικών προσώπων/οντοτήτων στις διατάξεις της παρ. 12 του άρθρου 57 του ν.4646/2019, περί προσδιορισμού και καταβολής τέλους ρυμουλκών και αλιευτικών πλοίων. Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρωθεί και ο κωδικός 2018 της «Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης» με βάση τις αντίστοιχες δαπάνες που αφορούν στα απαλλασσόμενα έσοδα για λόγους εκκαθάρισης της δήλωσης.

Για τα ως άνω απαλλασσόμενα ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου, κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, καθόσον ο κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 2 του ν.27/1975 επιβαλλόμενος φόρος εξαντλεί τη φορολογική υποχρέωση των μετόχων ή εταίρων όσον αφορά τα κέρδη που προκύπτουν από την εκμετάλλευση πλοίων. Σε περίπτωση που οι ως άνω επιχειρήσεις έχουν εισόδημα και από άλλους κλάδους δραστηριότητας, συμπληρώνουν τον κωδικό 559 μόνο με τα έσοδα του ναυτιλιακού κλάδου. Εάν διανείμουν κέρδη, γίνεται επιμερισμός του ποσού των κερδών με βάση τα αναφερόμενα στην ΠΟΛ.1012/2017 εγκύκλιο.

Επίσης, στον ίδιο κωδικό (559) καταχωρούνται και τα τυχόν έσοδα που αποκτούν νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες από τη συμμετοχή τους στις ναυτιλιακές εταιρείες του ν.27/1975, δεδομένου ότι από τις σχετικές διατάξεις προκύπτει η εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης των μετόχων/εταίρων των εν λόγω εταιρειών. Τα ίδια ισχύουν και για τους μετόχους ή εταίρους των ως άνω εταιρειών, για το εισόδημα που αποκτούν με τη μορφή διανομής καθαρών κερδών ή μερισμάτων, είτε απευθείας είτε από εταιρείες χαρτοφυλακίου (holding companies), ανεξαρτήτως του αριθμού των εταιρειών χαρτοφυλακίου που παρεμβάλλονται μεταξύ της πλοιοκτήτριας εταιρείας και του τελικού μετόχου ή εταίρου (ΠΟΛ.1073/1992 εγκύκλιος και άρθρο 26 ν.27/1975).


Κωδικός 752

Ο κωδικός 752 συμπληρώνεται από τις επιχειρήσεις (νομικά πρόσωπα των περ. α’ και δ’ του άρθρου 45, ήτοι κεφαλαιουχικές εταιρείες, συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών) για τις οποίες η χρεωστική διαφορά που προκύπτει σε βάρος τους από την ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου ή εταιρικών ομολόγων με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, κατ’ εφαρμογή του προγράμματος συμμετοχής στην αναδιάταξη του ελληνικού χρέους, εκπίπτει ισόποσα σε τριάντα (30) ισόποσες ετήσιες δόσεις, αρχής γενομένης από τη χρήση μέσα στην οποία πραγματοποιείται η ανταλλαγή των τίτλων και ανεξάρτητα από τον χρόνο διακράτησης των ομολόγων. Επίσης, από τις ίδιες επιχειρήσεις συμπληρώνονται οι κωδικοί 746, 747, 753 και 748 (Πίνακας Χ), προκειμένου να δηλώσουν το συνολικό ποσό της χρεωστικής διαφοράς, το συνολικό ποσό της χρεωστικής διαφοράς που αποσβέσθηκε στις προηγούμενες χρήσεις, το ποσό απόσβεσης της χρεωστικής διαφοράς του τρέχοντος φορολογικού έτους και το υπολειπόμενο ποσό της χρεωστικής διαφοράς προς απόσβεση, αντίστοιχα.


Κωδικός 475

Ο κωδικός 475 συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που αποκτούν ωφέλεια από τη διαγραφή μέρους ή του συνόλου του χρέους τους, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 62 του ν.4389/2016 (Α΄94). Στον ίδιο κωδικό αναγράφεται και η ωφέλεια που προκύπτει από τη διαγραφή μέρους ή του συνόλου του χρέους τους, κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων του τελευταίου εδαφίου της παρ. 6 του άρθρου 21 του Κ.Φ.Ε., όπως ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με την παρ. 1 του άρθρου 99 του ν. 5162/2024, με εξαίρεση την ωφέλεια που προκύπτει στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού του ν. 4738/2020, η οποία καταχωρείται στον κωδικό 488.. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση διανομής του ως άνω ποσού έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε.


Κωδικός 473

Στον κωδικό 473 έχει γίνει αναφορά παραπάνω (ενότητα «Κωδικοί 457 - 473 - 811 - 812 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 995 - 996»).


Κωδικός 462 

Στον κωδικό 462 αναγράφεται το αχρησιμοποίητο ποσό των προβλέψεων που συνυπολογίζεται στα αποτελέσματα του τρέχοντος φορολογικού έτους το οποίο όμως έχει ήδη φορολογηθεί τα προηγούμενα έτη (λόγω αναμόρφωσης). Επίσης, στον κωδικό αυτό αναγράφονται ποσά δαπανών που έχουν βαρύνει το λογιστικό αποτέλεσμα προηγούμενων φορολογικών ετών τα οποία είχαν αναμορφωθεί και πρέπει να συμπεριληφθούν στο φορολογικό αποτέλεσμα του τρέχοντος φορολογικού έτους (π.χ καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές, φόροι, κ.λπ. με βάση τα αναφερόμενα στην ΠΟΛ.1113/2015 εγκύκλιο) και τα οποία δεν έχουν αντιμετωπισθεί ως προσωρινές διαφορές.

Επιπλέον, στον κωδικό αυτό αναγράφονται τα ποσά των δαπανών που σχετίζονται με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (σχετ. η Ε.2209/2021 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικός 516 

Στον κωδικό 516 αναγράφεται το ποσό των προσωρινών διαφορών το οποίο στο τρέχον φορολογικό έτος προστίθεται στη φορολογική βάση αλλά έχει ήδη φορολογηθεί λόγω διανομής, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 47 του ΚΦΕ, σε προηγούμενα φορολογικά έτη στα οποία η φορολογική βάση ήταν μειωμένη με τα ποσά αυτά (σχετ. η Ε. 2089/2022 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικός 476 

Στον κωδικό αυτό αναγράφονται τα κεφαλαιακά κέρδη που προκύπτουν από την ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου ή εταιρικών ομολόγων με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου με άλλους τίτλους κατ’ εφαρμογή του προγράμματος συμμετοχής στην αναδιάταξη του ελληνικού χρέους, τα οποία απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.5 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.

Επίσης, στον ίδιο κωδικό καταχωρούνται τα κεφαλαιακά κέρδη που έχουν προκύψει στο πλαίσιο του προγράμματος ανταλλαγής τίτλων βάσει της αριθμ. 1332/2017 Απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, καθόσον, όπως διευκρινίσθηκε με την ΠΟΛ.1174/2017 εγκύκλιο, αποτελούν μέρος του προγράμματος συμμετοχής στην αναδιάταξη του ελληνικού δημόσιου χρέους.

Σε περίπτωση διανομής των ως άνω ποσών έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 479 

Στον κωδικό 479 καταχωρείται το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.), το οποίο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν.4832/2021, είναι αφορολόγητο.

Σε περίπτωση διανομής του ως άνω ποσού έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 477 

Στον κωδικό αυτό αναγράφεται η δαπάνη τόκων προηγούμενων ετών που μεταφέρεται για έκπτωση στο τρέχον φορολογικό έτος, με βάση τις διατάξεις της παρ.6 του άρθρου 49 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 478 

Στον κωδικό 478 καταχωρούνται τα ποσά που είχαν υπαχθεί σε φορολογία τα προηγούμενα φορολογικά έτη με βάση τις διατάξεις του άρθρου 66 του ν. 4172/2013 (ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες – ΕΑΕ) και τα οποία το τρέχον φορολογικό έτος καταβάλλονται στο νομικό πρόσωπο/ νομική οντότητα ως διανεμόμενα κέρδη (μερίσματα), προκειμένου να αφαιρεθούν από τα καθαρά αποτελέσματά του, καθόσον σε διαφορετική περίπτωση θα υπήρχε διπλή φορολόγηση του υπόψη εισοδήματος.

Στον κωδικό αυτό καταχωρούνται και τα ποσά που είχαν υπαχθεί σε φορολογία τα προηγούμενα φορολογικά έτη με βάση τις διατάξεις του άρθρου 66 του ν. 4172/2013 σε περίπτωση εκποίησης συμμετοχών σε ελεγχόμενη αλλοδαπή εταιρεία με βάση τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 66 του ν. 4172/2013, κατά το ποσοστό συμμετοχής που μεταβιβάζεται.

Για τα ως άνω ποσά, σε περίπτωση διανομής τους από τους δικαιούχους, δεν οφείλεται φόρος νομικού προσώπου κατά τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 488

Στον κωδικό 488 καταχωρείται η ωφέλεια που προκύπτει υπέρ νομικών προσώπων από τη διαγραφή ή ρύθμιση μέρους ή του συνόλου των χρεών τους ως αποτέλεσμα αναδιάρθρωσης οφειλών στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, σύμφωνα με τα άρθρα 5 – 30 του ν.4738/2020 (νέος Πτωχευτικός Κώδικας) ή προπτωχευτικής διαδικασίας εξυγίανσης, σύμφωνα με τα άρθρα 31 – 64 του ίδιου πιο πάνω νόμου, η οποία δεν αποτελεί εισόδημα με βάση τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 170 του ν.4738/2020. Στον ίδιο κωδικό καταχωρείται και τυχόν ωφέλεια που προκύπτει υπέρ επιχείρησης από τη διαγραφή υποχρεώσεων στο πλαίσιο προπτωχευτικής διαδικασίας εξυγίανσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 99 και επόμενα του ν.3588/2007 (προϊσχύων Πτωχευτικός Κώδικας), για τις περιπτώσεις πτώχευσης που εφαρμόζεται το προϊσχύον δίκαιο και όχι ο νέος Πτωχευτικός κώδικας, η οποία δεν αποτελεί φορολογητέο εισόδημα κατά τον χρόνο διαγραφής (σχετ. η Ε.2164/2020 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).

Για τα πιο πάνω ποσά της ωφέλειας κατά το χρόνο διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ΚΦΕ (σχετ. η Ε.2164/2020 εγκύκλιος ΑΑΔΕ και το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 170 του ν.4738/2020).

Επίσης, στον ίδιο κωδικό (488) καταχωρείται και η ωφέλεια που προκύπτει υπέρ υπό ασφαλιστική εκκαθάριση εταιρειών, από τη διαγραφή, κατά τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 2 του ν.3867/2010 (Α΄128), όπως προστέθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 35 του ν.5024/2023 (Α΄41), των χρεών τους προς τους δικαιούχους απαιτήσεων από ασφάλιση, η οποία δεν θεωρείται εισόδημα, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. δ΄της παρ. 11 του ίδιου πιο πάνω άρθρου και νόμου. Ομοίως, βάσει των ίδιων διατάξεων, για τα πιο πάνω ποσά της ωφέλειας δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του ΚΦΕ, κατά το χρόνο διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους.


Κωδικός 496 

Στον κωδικό 496 καταχωρείται το κέρδος από τη μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων κατ’ εφαρμογή συμφωνίας εξυγίανσης ή της εκκαθάρισης του ν. 4738/2020 (σχετ. η παρ. 3 του άρθρου 170 του ν.4738/2020).

Στον ίδιο κωδικό καταχωρείται από την ασφαλιστική επιχείρηση που βρίσκεται σε ασφαλιστική εκκαθάριση η οποιαδήποτε ωφέλεια που προκύπτει από τη ρευστοποίηση του ενεργητικού και τη διαχείριση του παθητικού της, ενδεικτικά από μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων, είσπραξη πάσης φύσεως κύριων και παρεπόμενων απαιτήσεων, απόσβεση οφειλών έναντι τρίτων και έκτακτα έσοδα κατά τη διάρκεια της ασφαλιστικής εκκαθάρισης, η οποία απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος, σύμφωνα με όσα ορίζονται στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 243 του ν. 4364/2016 (Α΄13), όπως προστέθηκαν με το άρθρο 90 του ν. 5193/2025.

Σε περίπτωση διανομής του ως άνω ποσού έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 497 

Στον κωδικό 497 καταχωρούνται τα κέρδη των τεχνικών εταιρειών από εκτέλεση τεχνικού έργου στην αλλοδαπή που απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 9 του ν.4171/1961 (σχετ. Ε. 2121/2021 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικός 517 

Στον κωδικό 517 καταχωρούνται τα ποσά που αφορούν την προσαρμογή των φορολογητέων κερδών εταιρείας με βάση τις διατάξεις της παρ. 1Α του άρθρου 50 του ν. 4172/2013 (σχετ. Ε.2087/2022 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικός 498 

Στον κωδικό 498 καταχωρείται κατά το πρώτο φορολογικό έτος το ποσό της ωφέλειας που προκύπτει από την εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 21 του ΚΦΕ. Στον σχετικό κωδικό δηλώνονται το τρέχον φορολογικό έτος τα 4/5 του ποσού, προκειμένου να φορολογηθεί το 1/5. Για τα επόμενα φορολογικά έτη, το σχετικό ποσό αναγράφεται μόνο στον κωδικό 444 προκειμένου να φορολογείται κατ’ έτος το 1/5 της ωφέλειας.


Κωδικός 499 
Στον κωδικό 499 αναγράφεται το ποσό των εσόδων λόγω συμμετοχής που αποκτά νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα από τη διανομή αποθεματικών που σχηματίσθηκαν βάσει των διατάξεων της παρ.6 του άρθρου 8 του ν.3299/2004 με τις οποίες ορίζεται ότι με την καταβολή του οφειλόμενου φόρου εξαντλείται κάθε φορολογική υποχρέωση από τον φόρο εισοδήματος των μετόχων και των εταίρων.

Σε περίπτωση διανομής του ως άνω ποσού δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 518 

Στον κωδικό 518 αναγράφεται το κέρδος που αποκτάται μέσω μόνιμης εγκατάστασης ημεδαπού νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας στην Αλβανία, στο Ουζμπεκιστάν ή στην Ουκρανία και εξαιρείται από το φόρο στην Ελλάδα. Ειδικότερα, αναγράφεται το κέρδος που αποκτάται μέσω μόνιμης εγκατάστασης ημεδαπού νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας στην Αλβανία (περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 23 της Σ.Α.Δ.Φ., όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2755/1999) και στο Ουζμπεκιστάν (παρ. 2 του άρθρου 23 της Σ.Α.Δ.Φ., όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2659/1998).

Αναφορικά με την Ουκρανία, στην παρ. 7 του άρθρου 23 της Σ.Α.Δ.Φ, όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3046/2002, ορίζεται ότι όπου κάτοικος της Ελληνικής Δημοκρατίας αποκτά εισόδημα, το οποίο σύμφωνα με τις διατάξεις του Άρθρου 7 ή του Άρθρου 14 της παρούσας Σύμβασης μπορεί να φορολογηθεί στην Ουκρανία, αλλά λόγω της νομοθεσίας της Ουκρανίας, για το εισόδημα αυτό παρέχεται απαλλαγή από τους φόρους που καλύπτονται από την παρούσα Σύμβαση, το εν λόγω εισόδημα δεν φορολογείται στην Ελληνική Δημοκρατία.

Σε περίπτωση διανομής του ως άνω ποσού δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 519 

Στο κωδικό 519 αναγράφονται τα κέρδη από την εκμετάλλευση ευρεσιτεχνίας διεθνώς αναγνωρισμένης στο όνομα της επιχείρησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 71Α του ΚΦΕ, όπως ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 89 του ν.4864/2021 και τις διατάξεις του άρθρου 37 του ν. 5162/2024. Ειδικότερα, με τις νέες διατάξεις καθώς και όσα έχουν οριστεί στην αριθμ. 79628 ΕΞ 2022 (B' 2928) απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η χρήση του κινήτρου της ευρεσιτεχνίας είναι ανεξάρτητη από το αποτέλεσμα (κέρδος ή ζημία) από την επιχειρηματική δραστηριότητα της επιχείρησης και συνεπώς, εφόσον υφίστανται κέρδη από την εκμετάλλευση της ευρεσιτεχνίας και πληρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται στο άρθρο 71Α του ΚΦΕ, τα κέρδη αυτά απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος, ανεξάρτητα από την επάρκεια κερδών από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης.


Κωδικός 503 

Στον κωδικό 503 καταχωρείται το άθροισμα του υποπίνακα 9Α. «Δαπάνες άρθρου 22Α ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)» του Πίνακα 9 «Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών – αποσβέσεων». Ο υποπίνακας 9Α συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας προκειμένου, πέραν της έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους, να αφαιρούν (εξωλογιστικά) και ποσοστό των δαπανών αυτών, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 22Α του Κ.Φ.Ε.

Ειδικότερα:

1. Στον κωδικό 001 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας σύμφωνα με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 22Α, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με το εκατό τοις εκατό (100%) των δαπανών αυτών.

2. Στον κωδικό 002 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 22Α, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με το εκατόν πενήντα τοις εκατό (150%) των δαπανών αυτών.

3. Στον κωδικό 003 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας σύμφωνα με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 22Α και αποτελούν πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στο Παράρτημα της Σύστασης της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μαΐου 2003, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με το διακόσια τοις εκατό (200%) των δαπανών αυτών, εφόσον οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας αντιστοιχούν σε ποσοστό ανώτερο του είκοσι τοις εκατό (20%) επί του συνόλου των δαπανών που πραγματοποίησαν στο ίδιο φορολογικό έτος, όπως αυτές προκύπτουν από τα λογιστικά αρχεία της επιχείρησης.

4. Στον κωδικό 004 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας σύμφωνα με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 22Α και αποτελούν πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στο Παράρτημα της Σύστασης της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μαΐου 2003, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με το διακόσια δεκαπέντε τοις εκατό (215%) των δαπανών αυτών, εφόσον οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας αντιστοιχούν σε ποσοστό ανώτερο του είκοσι τοις εκατό (20%) επί του συνόλου των δαπανών που πραγματοποίησαν στο ίδιο φορολογικό έτος, όπως αυτές προκύπτουν από τα λογιστικά αρχεία της επιχείρησης, και επιπλέον οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας του τρέχοντος φορολογικού έτους (2025) υπερβαίνουν τον μέσο όρο των αντίστοιχων δαπανών των δύο προηγούμενων φορολογικών ετών, όπως αυτές προκύπτουν από τα λογιστικά αρχεία της επιχείρησης (εφαρμογή των δυο πρώτων εδαφίων της παρ. 4).


Κωδικός 504

Στον κωδικό 504 καταχωρείται το άθροισμα του υποπίνακα 9Β «Δαπάνες άρθρων 22Β και 22Ε ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)» του Πίνακα 9 «Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών – αποσβέσεων» (σχετ. η Ε.2031/2021 εγκύκλιός ΑΑΔΕ). Ο υποπίνακας 9Β συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς, μίσθωσης κ.λπ. κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου αυτού.

Ειδικότερα:

1. Στον κωδικό 001 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς μηνιαίων ή ετήσιων καρτών διαδρομών ΜΜΜ, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με τριάντα τοις εκατό (30%) των δαπανών αυτών, με βάση τα οριζόμενα στην περ. α΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

2. Στον κωδικό 002 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες μίσθωσης εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου μηδενικών ρύπων με μέγιστη Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως τις σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με πενήντα τοις εκατό (50%) των δαπανών αυτών και ποσοστό ίσο με εικοσιπέντε τοις εκατό (25%) για το υπερβάλλον ποσό, με βάση τα οριζόμενα στην περ. β΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

3. Στον κωδικό 003 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες μίσθωσης εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου χαμηλών ρύπων, με μέγιστη ΛΤΠΦ έως τις σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με τριάντα τοις εκατό (30%) των δαπανών αυτών και ποσοστό ίσο με δεκαπέντε τοις εκατό (15%) για το υπερβάλλον ποσό, με βάση τα οριζόμενα στην περ. β΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

4. Στον κωδικό 004 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς, εγκατάστασης και λειτουργίας δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης οχημάτων, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με πενήντα τοις εκατό (50%) των δαπανών αυτών, με βάση τα οριζόμενα στην περ. γ΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

5. Στον κωδικό 005 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία είχαν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης οχημάτων σε νησιωτικούς δήμους τα φορολογικά έτη 2020 και 2021, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με εβδομήντα τοις εκατό (70%) των δαπανών που πραγματοποίησαν το φορολογικό έτος 2025 για τη λειτουργία των πιο πάνω σημείων φόρτισης, με βάση τα οριζόμενα στην περ. γ΄ του άρθρου 22Β του ΚΦΕ.

6. Στον κωδικό 006 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς, εγκατάστασης και λειτουργίας δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης οχημάτων από ΑΠΕ, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με εβδομήντα τοις εκατό (70%) των δαπανών αυτών, με βάση τα οριζόμενα στην περ. γ΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

7. Στον κωδικό 007 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία είχαν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης οχημάτων από ΑΠΕ σε νησιωτικούς δήμους τα φορολογικά έτη 2020 και 2021, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστ οιχεί σε ποσοστό ίσο με ενενήντα τοις εκατό (90%) των δαπανών που πραγματοποίησαν το φορολογικό έτος 2025 για τη λειτουργία των πιο πάνω σημείων φόρτισης, με βάση τα οριζόμενα στην περ. γ΄ του άρθρου 22Β του ΚΦΕ.

8. Στον κωδικό 008 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς, εγκατάστασης και λειτουργίας για τη χρήση σημείων φόρτισης από τους εργαζόμενους της επιχείρησης (μη δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης), το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με τριάντα τοις εκατό (30%) των δαπανών αυτών, με βάση τα οριζόμενα στην περ. γ΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

9. Στον κωδικό 009 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς ελαφρού επαγγελματικού ηλεκτρικού οχήματος (κατηγορία Ν1 μέχρι 3,5 τόνοι μικτό βάρος) μηδενικών ρύπων, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με πενήντα τοις εκατό (50%) των δαπανών αυτών, με βάση τα οριζόμενα στην περ. δ΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

10. Στον κωδικό 010 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς ελαφρού επαγγελματικού ηλεκτρικού οχήματος (κατηγορία Ν1 μέχρι 3,5 τόνοι μικτό βάρος) χαμηλών ρύπων, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με τριάντα τοις εκατό (30%) των δαπανών αυτών, με βάση τα οριζόμενα στην περ. δ΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

11. Στον κωδικό 011 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς οχημάτων τύπου L, μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών, οχημάτων παντός εδάφους και άλλων μικρών οχημάτων µε τρεις ή τέσσερις τροχούς, μηδενικών ρύπων ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO ,/χλµ., το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με πενήντα τοις εκατό (50%) των δαπανών αυτών, με βάση τα οριζόμενα στην περ. δ΄ του άρθρου 22Β του ν. 4172/2013.

12. Στον κωδικό 012 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που νοούνται μικρομεσαίες επιχειρήσεις και έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση, συμπεριλαμβανομένων και των δαπανών απόσβεσης στοιχείων του ενεργητικού τους που αποκτώνται με σκοπό την ενίσχυση της πράσινης οικονομίας, ενέργειας και ψηφιοποίησης, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με εκατό τοις εκατό (100%) των δαπανών αυτών, με βάση τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 22Ε του ΚΦΕ και στην αριθμ. 139818 ΕΞ 2022 (Β΄5083) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Επικρατείας.


Κωδικός 509 
Στον κωδικό 509 καταχωρείται το άθροισμα του υποπίνακα 9Γ «Δαπάνη για την εφαρμογή ηλεκτρονικής τιμολόγησης - 71 Θ ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)» του Πίνακα 9 «Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών – αποσβέσεων».

Ο υποπίνακας αυτός συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες που αφορούν στην πρόωρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 71Θ του Κ.Φ.Ε. και της Α. 1129/2025 (Β΄4938) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ, εφόσον δεν έγινε χρήση των ευεργετημάτων του άρθρου 71ΣΤ σε προηγούμενα φορολογικά έτη.

Ειδικότερα:

1. Στον κωδικό 001 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης –η οποία αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της–, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) της πλήρους απόσβεσης, στο έτος πραγματοποίησής της, με βάση τα οριζόμενα στην περ. α΄της παρ. 1 του άρθρου 71Θ του Κ.Φ.Ε.

2. Στον κωδικό 002 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνη για την παραγωγή, τη διαβίβαση και την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) της δαπάνης αυτής, για τους πρώτους δώδεκα μήνες έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης, με βάση τα οριζόμενα στην περ. β΄της παρ. 1 του άρθρου 71Θ του Κ.Φ.Ε.


Κωδικός 529 

Στον κωδικό 529 καταχωρείται το άθροισμα του υποπίνακα 9Δ «Δαπάνη για την εισαγωγή επιχειρήσεων σε ρυθμιζόμενη αγορά, άρθρου 22ΣΤ ν. 4172/2013 (εξωλογιστικά)» του Πίνακα 9 «Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών – αποσβέσεων». Ο υποπίνακας αυτός συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που αποτελούν πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες (μικρομεσαίες) επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μαΐου 2003, και έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες που αφορούν στην εισαγωγή μετοχών τους και άλλων τίτλων ισοδύναμων με μετοχές σε ρυθμιζόμενη αγορά που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα σύμφωνα με τον ν. 4514/2018 (Α΄14), με βάση όσα ορίζονται στο άρθρο 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε.

Ειδικότερα:

1. Στον κωδικό 001 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες για τη διενέργεια απαραίτητων νομικών, οικονομικών και φορολογικών ελέγχων στο πλαίσιο εισαγωγής στη ρυθμιζόμενη αγορά, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους, το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) των δαπανών αυτών, με βάση όσα ορίζονται στο άρθρο 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε.

2. Στον κωδικό 002 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες για την ανάθεση σε ανάδοχο / σύμβουλο του συντονισμού και της διαχείρισης της διαδικασίας εισαγωγής στη ρυθμιζόμενη αγορά, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους, το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) των δαπανών αυτών, με βάση όσα ορίζονται στο άρθρο 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε.

3. Στον κωδικό 003 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες που αφορούν σε εκπιπτόμενους, σύμφωνα με τον Κ.Φ.Ε., φόρους τέλη και χρεώσεις που προκύπτουν στο πλαίσιο εισαγωγής στη ρυθμιζόμενη αγορά, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους, το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) των δαπανών αυτών, με βάση όσα ορίζονται στο άρθρο 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε.

4. Στον κωδικό 004 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες για την εκτύπωση ενημερωτικών δελτίων, καθώς και λοιπές δαπάνες που αφορούν στην προετοιμασία του φακέλου εισαγωγής στη ρυθμιζόμενη αγορά, το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους, το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) των δαπανών αυτών, με βάση όσα ορίζονται στο άρθρο 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε.

5. Στον κωδικό 005 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες που αφορούν στην εισαγωγή τους στη ρυθμιζόμενη αγορά μη υπαγόμενες σε κάποια από τις κατηγορίες των περ. α – δ της παρ. 2 του άρθρου 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε., το ποσό της προσαυξημένης έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους, το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) των δαπανών αυτών, με βάση όσα ορίζονται στο άρθρο 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε.

Σημειώνεται ότι η προκύπτουσα ωφέλεια λόγω της προσαύξησης δεν δύναται να ξεπερνά το ποσό των διακοσίων χιλιάδων ευρώ (200.000€), για το σύνολο των δαπανών που αφορούν στην εισαγωγή των επιχειρήσεων στη ρυθμιζόμενη αγορά, με βάση όσα ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε.

Ωστόσο για το φορολογικό έτος 2025 ο παραπάνω υποπίνακας είναι ανενεργός.


Κωδικός 511 

Ο κωδικός 511 συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που εφαρμόζουν τις διατάξεις του άρθρου 71Δ του ν. 4172/2013 προκειμένου να καταχωρήσουν (εξωλογιστικά) το ποσό των προσαυξημένων κατά 50% εργοδοτικών εισφορών. Οι προϋποθέσεις εφαρμογής των σχετικών διατάξεων καθορίσθηκαν με την ΠΟΛ.1244/2018 κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.


Κωδικός 512 

Στον κωδικό 512 καταχωρείται το άθροισμα του υποπίνακα 9Ε «Προσαυξημένες αποσβέσεις άρθρων 24 και 71Ζ ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)» του Πίνακα 9 «Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών – αποσβέσεων» (σχετ. η Ε. 2206/2020 εγκύκλιος ΑΑΔΕ). Ο υποπίνακας αυτός συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες τα οποία διενεργούν αποσβέσεις εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου μηδενικών/χαμηλών ρύπων σε νησιωτικούς ή μη δήμους, του κόστους για την αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ),του κόστους ενεργειακής απόδοσης ή εξοικονόμησης νερού, του κόστους επενδύσεων που χαρακτηρίζονται ως συμβάλλουσες σημαντικά στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, και του κόστους της επένδυσης δημιουργίας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και παγίων που έχουν ενταχθεί στις διατάξεις της περ. β΄της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4864/2021.

Ειδικότερα:

1. Στον κωδικό 001 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες απόσβεσης εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου μηδενικών ρύπων, με μέγιστη Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως τις 40.000 ευρώ, το ποσό της προσαυξημένης απόσβεσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με πενήντα τοις εκατό (50%) των δαπανών αυτών και σε ποσοστό εικοσιπέντε τοις εκατό (25%) για το υπερβάλλον ποσό, με βάση τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013.

2. Στον κωδικό 002 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες απόσβεσης εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου χαμηλών ρύπων, με μέγιστη Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως τις 40.000 ευρώ το ποσό της προσαυξημένης απόσβεσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με τριάντα τοις εκατό (30%) των δαπανών αυτών και σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) για το υπερβάλλον ποσό, με βάση τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013.

3. Στον κωδικό 003 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει το φορολογικό έτος 2025 δαπάνες απόσβεσης εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου μηδενικών ρύπων που αποκτήθηκε το φορολογικό έτος 2020 και 2021 από επιχειρήσεις που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα σε νησιωτικούς δήμους της ελληνικής επικράτειας, με μέγιστη Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως τις 40.000 ευρώ, το ποσό της προσαυξημένης απόσβεσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των δαπανών αυτών και ποσοστό τριανταπέντε τοις εκατό (35%) για το υπερβάλλον ποσό, με βάση τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 4172/2013.

Επισημαίνεται ότι ο κωδικός αυτός συμπληρώνεται από τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που διενεργούν αποσβέσεις με τη χρήση χαμηλότερου σταθερού συντελεστή, σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 24 του Κ.Φ.Ε.

4. Στον κωδικό 004 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει το φορολογικό έτος 2025 δαπάνες απόσβεσης εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου χαμηλών ρύπων που αποκτήθηκε το φορολογικό έτος 2020 και 2021 από επιχειρήσεις που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα σε νησιωτικούς δήμους της ελληνικής επικράτειας, με μέγιστη Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως τις 40.000 ευρώ, το ποσό της προσαυξημένης απόσβεσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) των δαπανών αυτών και ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) για το υπερβάλλον ποσό, με βάση τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 24 του Κ.Φ.Ε.

5. Στον κωδικό 005 του υποπίνακα καταχωρούνται οι προσαυξημένες αποσβέσεις με βάση τις διατάξεις της περ. α΄ της παραγράφου 10 του άρθρου 24 του Κ.Φ.Ε. Τα ποσά των προσαυξημένων αποσβέσεων αφαιρούνται από τα καθαρά φορολογητέα αποτελέσματα των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων (εξωλογιστικά), με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους το οποίο αφορούν. Για τον υπολογισμό των προσαυξημένων αποσβέσεων ισχύουν τα αναφερόμενα στην Ε.2065/2020 εγκύκλιο ΑΑΔΕ με την οποία δόθηκαν οδηγίες για την συμπλήρωση και την εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2019.

6. Στον κωδικό 006 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, το ποσό της προσαυξημένης απόσβεσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με δέκα πέντε τοις εκατό (15%) των δαπανών αυτών και ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) όταν πρόκειται για χρηματοδοτική μίσθωση κατά την έννοια του ν.4308/2014, με βάση τα οριζόμενα στην περ. α΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 71Ζ του Κ.Φ.Ε. και τα αναφερόμενα στην Ε. 2051/2021 εγκύκλιο ΑΑΔΕ.

7. Ο κωδικός 007 του υποπίνακα συμπληρώνεται από τις μεταποιητικές επιχειρήσεις που λαμβάνουν το κίνητρο του τελευταίου εδαφίου της περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρο 8 του ν. 4864/2021, με το ποσό των προσαυξημένων αποσβέσεων επί των μηχανημάτων και του μηχανολογικού εξοπλισμού τους από τα ακαθάριστα έσοδά τους (εξωλογιστικά), το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με τριάντα τοις εκατό (30%) του συνόλου των αποσβέσεων που διενεργούν επί των εν λόγω παγίων με βάση τόσο τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 24 του Κ.Φ.Ε. όσο και τις διατάξεις των δύο πρώτων εδαφίων της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4864/2021 (επιταχυνόμενες αποσβέσεις).

Σημειώνεται ότι κατά την εφαρμογή των διατάξεων του α΄εδαφίου της περ. β΄της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4864/2021, τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που έχουν ενταχθεί στο εγκεκριμένο σχέδιο επένδυσης του ίδιου νόμου διενεργούν τις αποσβέσεις των παγίων τους με βάση τους συντελεστές του πίνακα 4 του άρθρου 24 του Κ.Φ.Ε. και περαιτέρω, εφαρμόζουν τον συντελεστή για την επιτάχυνση των αποσβέσεων, ο οποίος υπολογίζεται κατόπιν προσαύξησης του συντελεστή του πίνακα 4 κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%). Το ποσοστό που εφαρμόζεται για την επιτάχυνση των φορολογικών αποσβέσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%), καθόσον, ο τελικός προσαυξημένος συντελεστής δεν μπορεί να υπερβαίνει το σαράντα τοις εκατό (40%), σύμφωνα με το β΄εδάφιο της ίδιας περίπτωσης. Επισημαίνεται ότι το ποσό των επιταχυνόμενων αποσβέσεων συνιστά προσωρινή διαφορά και δεν αποτυπώνεται στον υποπίνακα 9Ε «Προσαυξημένες αποσβέσεις άρθρων 24 και 71Ζ ν. 4172/2013 (Εξωλογιστικά)» του Πίνακα 9 «Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών – αποσβέσεων».

Κατά συνέπεια, οι μεταποιητικές επιχειρήσεις, επενδυτικά σχέδια των οποίων έχουν υπαχθεί στο κίνητρο των επιταχυνόμενων αποσβέσεων με βάση τις διατάξεις του άρθρου 8 του ν. 4864/2021, λαμβάνουν, πλέον της ενίσχυσης των επιταχυνόμενων αποσβέσεων, η οποία αντιμετωπίζεται ως προσωρινή διαφορά, και την ενίσχυση των προσαυξημένων αποσβέσεων για τα μηχανήματα και τον μηχανολογικό εξοπλισμό τους, το ποσό της οποίας συμπληρώνουν στον κωδικό (007).

Ωστόσο, λόγω μη υπαγωγής επιχειρήσεων στο κίνητρο της επιτάχυνσης φορολογικών αποσβέσεων παγίων του ν. 4864/2021 εντός του φορολογικού έτους 2025, ο ως άνω κωδικός 007 μένει ανενεργός για το έτος αυτό.

Για την καλύτερη κατανόηση των ανωτέρω στην Ε. 2007/2026 παρατίθεται παράδειγμα.


Κωδικός 513 

Στον κωδικό 513 καταχωρείται το άθροισμα του υποπίνακα 10Α «Αφορολόγητα έσοδα για τα οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του αρ. 47 του ν. 4172/2013» του Πίνακα 10 «Αφορολόγητα έσοδα από έκτακτα γεγονότα». Ο υποπίνακας αυτός συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες τα οποία αποκτούν έσοδα τα οποία δεν υπόκεινται σε φορολογία εισοδήματος βάσει ειδικότερων διατάξεων νόμων για τα οποία κατά το χρόνο διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.

Ειδικότερα:

1. Στον κωδικό 001 του υποπίνακα συμπληρώνεται το ποσό της ενίσχυσης το οποίο δεν επιστρέφεται στο Ελληνικό Δημόσιο από τις επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής, λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, καθώς και το ποσό της έκπτωσης δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί εφάπαξ καταβολής του επιστρεπτέου ποσού. Τα ως άνω ποσά είναι αφορολόγητα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.4 του άρθρου τρίτου της από 30.03.2020 Π.Ν.Π. η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν.4684/2020 και τα αναφερόμενα στην Ε. 2046/2022 εγκύκλιο.

2. Στον κωδικό 008 του υποπίνακα συμπληρώνονται οι κατ’ αποκοπήν αποζημιώσεις που καταβάλλει ο e-ΕΦΚΑ στους πιστοποιημένους επαγγελματίες που συμπράττουν στη διαδικασία απονομής συνταξιοδοτικών παροχών (άρθρο 255 ν.4798/2021).

3. Στον κωδικό 011 του υποπίνακα συμπληρώνεται η ενίσχυση που καταβάλλεται στο πλαίσιο της χρηματοδοτούμενης από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 δράσης «2ος κύκλος: Έκτακτη Επιχορήγηση σε επιχειρήσεις του κλάδου γούνας που έχουν πληγεί από την επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και τις διεθνείς κυρώσεις που επιβλήθηκαν» (άρθρο 122 ν.5043/2023, Α΄91).

4. Στον κωδικό 013 του υποπίνακα συμπληρώνεται το ποσό των οικονομικών ενισχύσεων που καταβάλλονται, εφάπαξ ή τμηματικά, στο πλαίσιο φιλανθρωπικής δράσης από νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 590/1977 (Α΄146), του άρθρου 17 του ν. 4149/1961 (Α΄41), των άρθρων 319 και 320 του ν. 4957/2022 (Α΄141), του άρθρου 1 του ν. 2456/1920 (Α΄173), του από 19.3.1949 βασιλικού διατάγματος «περί ιδρύσεως ΟΠΑΙΕ» (Α΄79) και του άρθρου 1 του ν.δ. 301/1969 (Α΄195) σε νομικά πρόσωπα που έχουν πληγεί από σεισμούς, πλημμύρες, πυρκαγιές και ανάλογα φυσικά φαινόμενα σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 4662/2020 (Α΄27) και για το χρονικό διάστημα που τελούν σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας (άρθρο 56 του ν. 5128/2024, Α΄118).

5. Στον κωδικό 009 του υποπίνακα συμπληρώνονται τυχόν λοιπά αφορολόγητα ποσά, εφόσον δεν εμπίπτουν σε κάποια άλλη διακριτή περίπτωση είτε του υποπίνακα 10Α είτε του Πίνακα I. «Φορολογική Αναμόρφωση Λογαριασμού «Αποτελέσματα Χρήσης»» εν γένει, για τα οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 514 

Στον κωδικό 514 καταχωρείται το άθροισμα του υποπίνακα 10Β «Αφορολόγητα έσοδα για τα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του αρ. 47 του ν. 4172/2013» του Πίνακα 10 «Αφορολόγητα έσοδα από έκτακτα γεγονότα». Ο υποπίνακας αυτός συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες τα οποία αποκτούν έσοδα τα οποία δεν υπόκεινται σε φορολογία εισοδήματος βάσει ειδικότερων διατάξεων νόμων για τα οποία κατά το χρόνο διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.

Ειδικότερα:

1. Στον κωδικό 005 του υποπίνακα συμπληρώνεται το ποσό της επιχορήγησης για την αντιμετώπιση των ζηµιών από το Πρόγραµµα Δηµοσίων Επενδύσεων η οποία δύναται να παρέχεται στις επιχειρήσεις που πλήττονται από θεοµηνίες (άρθρο 4 του ν.4797/2021). Στον ίδιο κωδικό καταχωρείται και το ποσό της επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών που έχουν προκληθεί σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις, η οποία χορηγείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12Β του ν.4797/2021 και για την οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 4 του ίδιου νόμου.

2. Στον κωδικό 006 του υποπίνακα συμπληρώνεται το ποσό της ζημίας και καταβάλλεται από την ασφαλιστική εταιρεία στις επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ασφαλιστικό συμβόλαιο (άρθρο 5 του ν.4797/2021).

3. Στον κωδικό 007 του υποπίνακα συμπληρώνεται το ποσό της ενίσχυση πρώτης αρωγής ή της ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης, η οποία δύναται να χορηγείται στις επιχειρήσεις που πλήττονται από θεομηνίες και εν γένει φυσικές καταστροφές (άρθρα 6, 6Γ και 24Α του ν.4797/2021).

4. Στον κωδικό 019 του υποπίνακα συμπληρώνεται το ποσό της επιχορήγησης που καταβάλλεται σε επιχειρήσεις που επλήγησαν λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, υπέστησαν μεγάλες οικονομικές απώλειες, οι οποίες επιτάθηκαν από φυσικές καταστροφές που εκδηλώθηκαν εντός του έτους 2021 και έχουν έδρα ή υποκατάστημα σε περιοχές που επλήγησαν από τις εν λόγω φυσικές καταστροφές (άρθρο 21 ν.4859/2021).

5. Στον κωδικό 029 του υποπίνακα συμπληρώνονται τα ποσά των ενισχύσεων που χορηγούνται σε επιχειρήσεις σύμφωνα με όσα ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 47 του ν. 5035/2023.

6. Στον κωδικό 030 του υποπίνακα συμπληρώνεται η ενίσχυση που χορηγείται ως αντιστάθμισμα για ζημιές στη φυτική παραγωγή και στο ζωικό κεφάλαιο, οι οποίες προκλήθηκαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023 (άρθρο 21 ν.5062/2023 (Α΄183), καθώς και η ενίσχυση που χορηγείται ως αντιστάθμισμα για ζημιές στη φυτική παραγωγή και στο ζωικό κεφάλαιο, οι οποίες προκλήθηκαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του Ιουλίου και του Αυγούστου 2023, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 58 του ν. 5075/2023 (Α΄206).

7. Στον κωδικό 031 του υποπίνακα συμπληρώνεται το ποσό της ενίσχυσης που καταβάλλεται στο πλαίσιο τωνης χρηματοδοτούμενωνης δράσεωνης από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 (ν. 4635/2019, Α΄167) με τίτλο α) «Ενίσχυση των επιχειρήσεων που επλήγησαν από την κακοκαιρία "Daniel" στην Περιφέρεια Θεσσαλίας» (άρθρο 23 του ν. 5111/2024, Α΄76) και β) «Ενίσχυση επιχειρήσεων των Περιφερειακών Ενοτήτων Μαγνησίας και Τρικάλων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στη λειτουργία τους από την κακοκαιρία Daniel» (άρθρο 93 ν. 5203/2025, Α΄87).

8. Στον κωδικό 032 του υποπίνακα συμπληρώνεται το ποσό της ενίσχυσης που καταβάλλεται στο πλαίσιο της δράσης που χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 (ν. 4635/2019, Α΄167) με τίτλο «Κύκλος 2Β: Έκτακτη Επιχορήγηση σε επιχειρήσεις του κλάδου γούνας που έχουν πληγεί από την επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και τις διεθνείς κυρώσεις που επιβλήθηκαν» (άρθρο 24 ν. 5111/2024).

9. Στον κωδικό 022 του υποπίνακα συμπληρώνονται τυχόν λοιπά αφορολόγητα ποσά, εφόσον δεν εμπίπτουν σε κάποια άλλη διακριτή περίπτωση είτε του υποπίνακα 10Β είτε του Πίνακα I. «Φορολογική Αναμόρφωση Λογαριασμού «Αποτελέσματα Χρήσης»» εν γένει, για τα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.

Κωδικός 461
Ανενεργός κωδικός.


Κωδικός 029 
Στον κωδικό αυτό υπολογίζονται αυτόματα τα φορολογητέα κέρδη που προκύπτουν από την φορολογική αναμόρφωση.


Κωδικός 030 
Στον κωδικό αυτό υπολογίζονται αυτόματα οι φορολογικές ζημιές που προκύπτουν από την φορολογική αναμόρφωση.



5 Διανομή κερδών 


Εικόνα 7. Διανομή κερδών 

Στους κωδικούς 379, 372, 380, 373 και 381 καταχωρούνται τα διανεμόμενα κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους, όπως περιγράφονται στους αντίστοιχους κωδικούς.

Ειδικότερα:


Κωδικός 379 

Στον κωδικό 379 αναγράφονται τα διανεμόμενα κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους που προκύπτουν από επιχειρηματική δραστηριότητα του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, δηλαδή κέρδη που έχουν προκύψει από αντίστοιχα έσοδα που υπάγονται σε φορολόγηση με τις διατάξεις του ν. 4172/2013, με την προϋπόθεση ότι αυτά δεν υπερκαλύπτονται από μεταφερόμενες ζημίες παρελθουσών χρήσεων.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση ύπαρξης φορολογικών ζημιών παρελθόντων ετών (κωδικός 039), οι οποίες μεταφερόμενες (συμψηφιζόμενες) με τα αποτελέσματα του τρέχοντος έτους δημιουργούν ζημιογόνο αποτέλεσμα (κωδικός 400) και ταυτόχρονα, μέσα στην ίδια χρήση, πραγματοποιείται διανομή κερδών θα πρέπει τα προς διανομή ποσά να φορολογηθούν, κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, ξεχωριστά (αυτοτελώς) και με βάση τα οριζόμενα στην ΠΟΛ. 1014/2018 εγκύκλιο, η καταχώρηση ποσών σε αυτό τον κωδικό δεν επιτρέπεται. Το ποσό των διανεμόμενων κερδών σε αυτή την περίπτωση αναγράφεται στον κωδικό 380 έτσι ώστε να γίνει μικτό και να φορολογηθεί σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις.


Κωδικός 372 

Στον κωδικό 372 αναγράφονται τα διανεμόμενα κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους που προέρχονται από προσωρινές διαφορές μεταξύ της λογιστικής αξίας (ΔΛΠ/ΕΛΠ) και της φορολογικής βάσης του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας τα οποία στο τρέχον φορολογικό έτος έχουν μειώσει τη φορολογική βάση, ωστόσο είχαν περιληφθεί στη φορολογική βάση προηγουμένων ετών και είχε καταβληθεί φόρος εισοδήματος για τα υπόψη ποσά στα έτη αυτά. Επισημαίνεται ότι η αναγραφή των διανεμόμενων ποσών στον κωδικό 372 προϋποθέτει την εν τοις πράγμασι καταβολή φόρου εισοδήματος. Επομένως, σε περίπτωση κατά την οποία τα φορολογητέα κέρδη των προηγούμενων αυτών ετών υπερκαλύπτονταν από μεταφερόμενες ζημίες παρελθουσών χρήσεων, το αντίστοιχο ποσό αναγράφεται στον κωδικό 373 για την εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013. (σχετ. η Ε. 2089/2022 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικός 380

Στον κωδικό 380 αναγράφονται τα διανεμόμενα κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους που προκύπτουν από έσοδα για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος, δηλαδή κέρδη που έχουν προκύψει από αντίστοιχα έσοδα που δεν υπάγονται σε φορολόγηση με βάση διατάξεις του ν. 4172/2013 (π.χ. τόκοι που προκύπτουν από ομόλογα που εκδίδονται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.3 του άρθρου 37 του ν. 4172/2013) ή ειδικότερες διατάξεις νόμων (π.χ. υπεραξία από μεταβίβαση εταιρικών ομολόγων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3156/2003, υπεραξία από εκποίηση μεριδίων ΟΣΕΚΑ σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4099/2012, Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.),καθώς επίσης και διανεμόμενα κέρδη νομικών προσώπων λόγω ύπαρξης φορολογικών ζημιών.

Επιπλέον στην περίπτωση κατά την οποία στο τρέχον φορολογικό έτος λαμβάνει χώρα διανομή των ποσών που έχουν καταχωρηθεί στους κωδικούς 076 και 072, το υπόψη ποσό θα προστεθεί στους κωδικούς 380, 382, 383 προκειμένου να υπολογισθεί ο φόρος της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.


Κωδικός 373

Στον κωδικό 373 αναγράφονται τα διανεμόμενα κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους που προκύπτουν από προσωρινές διαφορές μεταξύ της λογιστικής αξίας (ΔΛΠ/ΕΛΠ) και της φορολογικής βάσης, για τις οποίες δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος, δηλαδή προσωρινές διαφορές που έχουν μειώσει τη φορολογική βάση του τρέχοντος φορολογικού έτους και οι οποίες αναμένεται να αναστραφούν σε επόμενα φορολογικά έτη (σχετ. η Ε.2089/2022 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικός 381

Στον κωδικό 381 αναγράφονται τα διανεμόμενα κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος, δηλαδή τα κέρδη που έχουν προκύψει από έσοδα πέραν αυτών που αφορούν στα έσοδα από κεφάλαιο και υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου.

Επισημαίνεται ότι και οι πέντε κωδικοί (379, 372, 380, 373, 381) δεν επηρεάζουν την εκκαθάριση φόρου, αλλά σε κάθε περίπτωση η συμπλήρωσή τους είναι υποχρεωτική από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες, εφόσον υφίστανται αντίστοιχα ποσά.


Κωδικός 430 

Στον κωδικό αυτό αναγράφεται το αλγεβρικό άθροισμα των κωδικών 379+372+380+373+381.


Κωδικοί 382 - 383

Στον κωδικό 382 καταχωρείται το ποσό των διανεμηθέντων κερδών του τρέχοντος φορολογικού έτους που αντιστοιχεί σε εισοδήματα εκτός του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013, για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος, δηλαδή τα ποσά που έχουν αναγραφεί στους κωδικούς 380 και 381 και περαιτέρω, στον κωδικό 383 το ίδιο ποσό ανάγεται σε μικτό με την προσθήκη του αναλογούντος φόρου εισοδήματος.


Κωδικός 392

Στον κωδικό 392 καταχωρείται το ποσό των διανεμηθέντων κερδών του τρέχοντος φορολογικού έτους που προέρχεται από προσωρινές διαφορές μεταξύ της λογιστικής αξίας (ΔΛΠ/ΕΛΠ) και της φορολογικής βάσης και αντιστοιχεί σε εισοδήματα εκτός του άρθρου 71Ζ του ΚΦΕ, για το οποίο δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος. Περαιτέρω, στον κωδικό 393 το ίδιο ποσό ανάγεται σε μικτό με την προσθήκη του αναλογούντος φόρου εισοδήματος (σχετ. η Ε.2089/2022 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικοί 388 - 389 

Στον κωδικό 388 καταχωρείται το ποσό των διανεμηθέντων κερδών του τρέχοντος φορολογικού έτους που αντιστοιχεί σε εισοδήματα που φορολογούνται με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013 για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος και περαιτέρω στον κωδικό 389 το ίδιο ποσό ανάγεται σε μικτό με την προσθήκη του αναλογούντος φόρου εισοδήματος (σχετ. η Ε 2051/2021 εγκύκλιός μας).


Κωδικός 394 

Στον κωδικό 394 καταχωρείται το ποσό των διανεμηθέντων κερδών του τρέχοντος φορολογικού έτους που προέρχεται από προσωρινές διαφορές μεταξύ της λογιστικής αξίας (ΔΛΠ/ΕΛΠ) και της φορολογικής βάσης και αντιστοιχεί σε εισοδήματα του άρθρου 71Ζ του ΚΦΕ για το οποίο δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος. Περαιτέρω στον κωδικό 395 το ίδιο ποσό ανάγεται σε μικτό με την προσθήκη του αναλογούντος φόρου εισοδήματος (σχετ. η Ε.2089/2022 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικός 384 

Στον κωδικό 384 καταχωρείται το ποσό των διανεμηθέντων κερδών του φορολογικού έτους που έληξε για τα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, ήτοι:

• τα εισπραττόμενα μερίσματα που απαλλάσσονται της φορολογίας με βάση τις διατάξεις του άρθρου 48 του ν. 4172/2013 (κωδικός 495),

• το εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής σε νομικό πρόσωπο (κωδικός 480),

• τα έσοδα που φορολογήθηκαν κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 12 και 13 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 καθώς και μερίσματα από ΕΚΕΣ του ν.2367/1995 (κωδικός 474),

• η υπεραξία από αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτου (κωδικός 458),

• η υπεραξία από εκποίηση μεριδίων ΟΣΕΚΑ (κωδικός 466),

• τα απαλλασσόμενα έσοδα Φορέων Γενικής Κυβέρνησης (ΦΓΚ) (κωδικός 468),

• τα έσοδα απαλλασσόμενων νομικών προσώπων, με βάση την αριθ.116/2019 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ, η οποία κοινοποιήθηκε με την Ε.2107/2019 εγκύκλιο (κωδικός 469),

• τα έσοδα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων η φορολόγηση των οποίων διέπεται από τις διατάξεις του ν.27/1975, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των παρ.14 και 15 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (κωδικός 559),

• το διανεμηθέν εισόδημα ελεγχόμενης αλλοδαπής εταιρείας το οποίο έχει υπαχθεί σε φορολογία τα προηγούμενα φορολογικά έτη (κωδικός 478),

• η ωφέλεια από τη διαγραφή ή τη ρύθμιση χρεών (κωδικός 488),

• τα έσοδα από τη διανομή αποθεματικών που σχηματίσθηκαν βάσει των διατάξεων της παρ.6 του αρ. 8 του ν.3299/2004 (κωδικός 499),

• το κέρδος που εξαιρείται από τον φόρο στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις διατάξεις της εκάστοτε εφαρμοστέας ΣΑΔΦ (κωδικός 518),

• τα αφορολόγητα έσοδα από έκτακτα γεγονότα για τα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (κωδικός 514).

Τα ποσά που αναγράφονται στον κωδικό αυτό δεν προστίθενται στα κέρδη της επιχείρησης συναθροιζόμενα με τα λοιπά κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα, καθόσον δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.

Το άθροισμα των ποσών που καταχωρούνται στους κωδικούς 382, 388 και 384 πρέπει να ισούται με το ποσό που έχει καταχωρηθεί στον κωδικό 380 και 381. Επίσης, το άθροισμα των ποσών που καταχωρούνται στους κωδικούς 392 και 394 πρέπει να ισούται με το ποσό που έχει καταχωρηθεί στον κωδικό 373.

Κωδικοί 385 - 386 

Στον κωδικό 385 καταχωρείται το ποσό των διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων αποθεματικών που δεν έχουν υπαχθεί στην αυτοτελή φορολόγηση της παρ.12 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013, το ποσό των διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων αποθεματικών που σχηματίζονται με βάση τις διατάξεις του ν. 4172/2013 ή άλλων ειδικότερων διατάξεων και απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος, καθώς επίσης και το ποσό των διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων κερδών (αποθεματικών) που προέρχονται από προσωρινές διαφορές μεταξύ της λογιστικής αξίας (ΔΛΠ/ΕΛΠ) και της φορολογικής βάσης που δεν είχαν υπαχθεί σε φόρο κατά τον χρόνο που προέκυψαν, καθώς δεν είχε πραγματοποιηθεί διανομή κερδών, και τα οποία φορολογούνται κατά το έτος διανομής τους, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 47 του ίδιου νόμου.

Ειδικότερα, κατά την επιλογή του κωδικού 385 εμφανίζεται υποπίκανας με υποκωδικούς 
α) 001 «Ποσό διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων κερδών (αποθεματικών) για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος», 
β) 002 «Ποσό διανεμηθέντων κερδών (προηγούμενων χρήσεων) για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος λόγω φορολογικού κινήτρου απαλλαγής βάσει αναπτυξιακών νόμων» και 
γ) 003 «Ποσό διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων κερδών (αποθεματικών) από προσωρινές διαφορές ΔΛΠ/ΕΛΠ-Φ.Β. για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος», οι οποίοι συμπληρώνονται από τις επιχειρήσεις, κατά περίπτωση.


Στον κωδικό 386 αναγράφεται ο αναλογών φόρος των παραπάνω κερδών, προκειμένου το ίδιο ποσό να αναχθεί σε μικτό.


Κωδικοί 390 - 391

Στον κωδικό 390 καταχωρείται το ποσό των διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων αποθεματικών που σχηματίζονται από φορολογητέα κέρδη του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013 με βάση τις διατάξεις των άρθρων του ίδιου νόμου ή άλλων ειδικότερων διατάξεων και απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος, καθώς επίσης και το ποσό των διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων αποθεματικών που προέρχονται από προσωρινές διαφορές μεταξύ της λογιστικής αξίας (ΔΛΠ/ΕΛΠ) και της φορολογικής βάσης που αντιστοιχούν σε εισοδήματα του άρθρου 71Ζ του Κ.Φ.Ε. που δεν είχαν υπαχθεί σε φόρο κατά τον χρόνο που προέκυψαν, καθώς δεν είχε πραγματοποιηθεί διανομή κερδών, τα οποία φορολογούνται κατά το έτος διανομής τους, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 47 του ίδιου νόμου.

Ειδικότερα, κατά την επιλογή του κωδικού 390 εμφανίζεται υποπίκανας με υποκωδικούς 

α) 001 «Ποσό διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων κερδών (αποθεματικών) για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος για εισόδημα του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013»,

β) 002 «Ποσό διανεμηθέντων κερδών (προηγούμενων χρήσεων) που αντιστοιχούν στο άρθρο 71Ζ του ν. 4172/2013 για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος λόγω φορολογικού κινήτρου απαλλαγής βάσει αναπτυξιακών νόμων» και γ) 003 «Ποσό διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων κερδών (αποθεματικών) από προσωρινές διαφορές ΔΛΠ/ΕΛΠ-Φ.Β. για εισοδήματα του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013 για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος», οι οποίοι συμπληρώνονται από τις επιχειρήσεις, κατά περίπτωση.

Στον κωδικό 391 αναγράφεται ο αναλογών φόρος των παραπάνω κερδών, προκειμένου το ίδιο ποσό να αναχθεί σε μικτό.

Επισημαίνεται ότι στους κωδικούς 385 και 390, κατά περίπτωση, και εν γένει στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων δεν καταχωρούνται ποσά που αφορούν διανεμόμενα κέρδη παρελθουσών χρήσεων για τα οποία έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, καθόσον στην περίπτωση αυτή δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε.


Κωδικός 387

Στον κωδικό αυτό αθροίζονται τα ποσά των κωδικών 382 + 383 + 392 + 393 + 388 + 389 + 394 + 395 + 385 + 386 + 390 + 391.

Τα ως άνω ποσά διανεμηθέντων ή κεφαλαιοποιηθέντων κερδών θεωρούνται φορολογικά κέρδη του φορολογικού έτους εντός του οποίου γίνεται η διανομή ή κεφαλαιοποίηση και συναθροίζονται και φορολογούνται με τα λοιπά αποτελέσματα (κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα.

Σε περίπτωση που τα αποτελέσματα του τρέχοντος φορολογικού έτους είναι ζημιογόνα (κωδικός 400) είτε λόγω ύπαρξης φορολογικών ζημιών παρελθόντων χρήσεων είτε λόγω φορολογικής αναμόρφωσης και ταυτόχρονα πραγματοποιηθεί διανομή κερδών, εφαρμόζονται τα αναφερόμενα στις ΠΟΛ.1014/2018 και Ε. 2089/2022 ΑΑΔΕ εγκυκλίους.

Επισημαίνεται ότι τα ποσά προσωρινών διαφορών των φορολογικών ετών πριν το 2022 για τα οποία είχε αποφευχθεί η διπλή φορολόγηση κατά το χρόνο της διανομής τους μέσω της ΠΟΛ.1014/2018, ήτοι τα προς διανομή ποσά είχαν υπαχθεί σε αυτοτελή φορολόγηση και στο ίδιο έτος είχαν προσαυξηθεί οι μεταφερόμενες φορολογικές ζημίες, στα φορολογικά έτη, από το 2022 και μετά, που τα υπόψη ποσά θα επηρεάσουν τη φορολογική βάση, δεν θα έχουν εφαρμογή και τα οριζόμενα στην Ε. 2089/2022, ήτοι δεν θα αφαιρεθούν από το φορολογικό αποτέλεσμα του εκάστοτε έτους ως αρνητική λογιστική διαφορά.

Ειδικότερα, το ποσό των κερδών που διανέμεται ή κεφαλαιοποιείται και αντιστοιχεί σε δραστηριότητες που δεν υπάγονται στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ (το άθροισμα των κωδικών 382, 383, 392, 393, 385 και 386) που περιλαμβάνεται στον κωδικό 387 μεταφέρεται στον κωδικό 079 προκειμένου να υπαχθεί ξεχωριστά (αυτοτελώς) σε φορολόγηση κατά την εκκαθάριση του φόρου (μετά την αναγωγή του σε μικτό) και ο σχετικός φόρος υπολογίζεται στον κωδικό 080.

Σε περίπτωση που το διανεμηθέν ή κεφαλαιοποιηθέν ποσό προέρχεται από κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους (ΚΑ: 382 και 383) προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημίες και ειδικότερα στον κωδικό 078, ενώ εάν αφορά προσωρινές διαφορές (κωδικοί 392 & 393), καθώς και κέρδη παρελθουσών χρήσεων (αποθεματικών) (κωδικοί 385 & 386) τα ποσά αυτά δεν μεταφέρονται στο κωδικό 078 καθόσον δεν προστίθενται στις φορολογικά αναγνωρίσιμες ζημίες, με βάση τα αναφερόμενα στις ίδιες εγκυκλίους (ΠΟΛ.1014/2018 και Ε. 2089/2022 ΑΑΔΕ εγκυκλίους).

Ομοίως, το ποσό των κερδών που διανέμεται ή κεφαλαιοποιείται από τα κέρδη του άρθρου 71Ζ (το άθροισμα των κωδικών 388, 389, 394, 395, 390 και 391) που περιλαμβάνεται στον κωδικό 387 μεταφέρεται στον κωδικό 091 προκειμένου να υπαχθεί ξεχωριστά (αυτοτελώς) σε φορολόγηση κατά την εκκαθάριση του φόρου (μετά την αναγωγή του σε μικτό) και ο σχετικός φόρος υπολογίζεται στον κωδικό 092. Σε περίπτωση που το διανεμηθέν ή κεφαλαιοποιηθέν ποσό προέρχεται από κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους (ΚΑ: 388, & 389) προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημίες και ειδικότερα στον κωδικό 093, ενώ εάν αφορά προσωρινές διαφορές (κωδικοί 394 & 395), καθώς και κέρδη παρελθουσών χρήσεων (αποθεματικών) (κωδικοί 390 & 391), τα ποσά αυτά δεν μεταφέρονται στο κωδικό 093, καθόσον δεν προστίθενται στις φορολογικά αναγνωρίσιμες ζημίες, με βάση τα αναφερόμενα στις ίδιες ως άνω εγκυκλίους.

Σημείωση: Για να έχουν τη δυνατότητα τα παραπάνω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες να χρησιμοποιήσουν τους κωδικούς 388, 389, 394, 395, 390 και 391, πρέπει προηγουμένως να έχουν δηλώσει ότι υπάγονται στις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 71Ζ του ν. 4172/2013 επιλέγοντας ΝΑΙ στον κωδικό 686.


Κωδικός 038

Στον κωδικό αυτό αναγράφονται τα συνολικά κέρδη μετά την αναμόρφωσή τους από τον πίνακα αφορολόγητων εσόδων και της διανομής κερδών. Το άθροισμα δηλαδή των ποσών από τους κωδικούς (029)+(387).

Στην περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 και των όσων έχουν διευκρινισθεί με την ΠΟΛ.1014/2018 εγκύκλιο, το ποσό του κωδικού 387 δεν αθροίζεται στον συγκεκριμένο κωδικό (σχετικά τα αναφερόμενα στους κωδικούς 379, 380, 382, 383, 385, 386 και 387).


Κωδικός 338

Αθροίζονται οι συνολικές ζημιές μετά την αναμόρφωσή τους από τον πίνακα αφορολόγητων εσόδων.


Κωδικός 039

Συμπληρώνεται εδώ το ποσό της ζημιάς παρελθουσών χρήσεων προς συμψηφισμό.

Για τα νομικά πρόσωπα ή τις νομικές οντότητες (λήπτριες εταιρείες) που έχουν μετασχηματιστεί κάνοντας χρήση των διατάξεων είτε του ν. 4935/2022 είτε του ν. 5162/2024 και τα οποία στον κωδικό 659 συμπληρώνουν την ένδειξη ΝΑΙ, είναι δυνατή η μεταφορά (ως λήπτρια εταιρεία) της φορολογικής ζημίας της εισφέρουσας εταιρείας, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4935/2022 ή στην παρ. 2 του άρθρου 51 του ν.5162/2024, κατά περίπτωση. Ειδικότερα, κατά τη συμπλήρωση του κωδικού 039, εφόσον έχει επιλεχθεί η ένδειξη ΝΑΙ στον κωδικό 659, εμφανίζεται υποπίνακας στον οποίο η λήπτρια εταιρεία, πέραν της δικής της ζημίας παρελθουσών χρήσεων, συμπληρώνει τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου και τη μεταφερόμενη ζημία της εισφέρουσας εταιρείας (Ε. 2088/2025 εγκύκλιος ΑΑΔΕ). Επισημαίνεται ότι για την ορθή μεταφορά της φορολογικής ζημίας της εισφέρουσας εταιρείας στη λήπτρια εταιρεία απαιτείται, πριν τη υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της λήπτριας εταιρείας, να έχει προηγηθεί η υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της εισφέρουσας εταιρείας για το τελευταίο φορολογικό έτος πριν την ολοκλήρωση του μετασχηματισμού.

Εικόνα 8. Υποπίνακας κωδικού 039.

Για τις περιπτώσεις ημεδαπών ή αλλοδαπών εταιρειών που κατά τη διάρκεια του τρέχοντος φορολογικού έτους εντάσσονται στο καθεστώς του α.ν. 89/1967 και έχουν ζημίες προηγούμενων φορολογικών ετών οι οποίες υπερβαίνουν τα φορολογητέα κέρδη του διαστήματος από την έναρξη του φορολογικού έτους μέχρι τον χρόνο ένταξης στις διατάξεις του α.ν. 89/1967, στον κωδικό 039 πρέπει συμπληρώνεται ποσό μέχρι του ύψους των φορολογητέων κερδών του διαστήματος αυτού, καθόσον για το χρονικό διάστημα από τον χρόνο ένταξης στις διατάξεις του α.ν. 89/1967 και μετά εφαρμόζονται οι ειδικότερες διατάξεις του α.ν.89/1967. Όσον αφορά τυχόν ζημία που προκύπτει το διάστημα από την έναρξη του φορολογικού έτους μέχρι τον χρόνο ένταξης στις ως άνω διατάξεις, η οποία δεν καλύπτεται από τα κέρδη του ίδιου διαστήματος, αυτή δεν αναγνωρίζεται φορολογικά (σχετ.Ε.).


Εικόνα 9. Κωδικοί 078, 093, 040, 400 


Κωδικός 078 
Συμπληρώνεται εδώ το διανεμηθέν ή κεφαλαιοποιηθέν ποσό που προέρχεται από κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους (ΚΑ: 382 & 383) και φορολογήθηκε αυτοτελώς με την παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 για να προστεθεί στις μεταφερόμενες ζημίες, ενώ εάν αφορά προσωρινές διαφορές (κωδικοί 392 & 393), καθώς και κέρδη παρελθουσών χρήσεων (αποθεματικών) (κωδικοί 385 & 386) τα ποσά αυτά δεν μεταφέρονται στο κωδικό 078 καθόσον δεν προστίθενται στις φορολογικά αναγνωρίσιμες ζημίες.

Κωδικός 093 
Συμπληρώνεται εδώ το διανεμηθέν ή κεφαλαιοποιηθέν ποσό που προέρχεται από κέρδη του τρέχοντος φορολογικού έτους (ΚΑ: 388 & 389) και φορολογήθηκε αυτοτελώς με την παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 για να προστεθεί στις μεταφερόμενες ζημίες, ενώ εάν αφορά προσωρινές διαφορές (κωδικοί 394 & 395), καθώς και κέρδη παρελθουσών χρήσεων (αποθεματικών) (κωδικοί 390 & 391), τα ποσά αυτά δεν μεταφέρονται στο κωδικό 093, καθόσον δεν προστίθενται στις φορολογικά αναγνωρίσιμες ζημίες.

Κωδικός 040 
Στον κωδικό αυτό μεταφέρεται το υπόλοιπο των κωδικών (038)-(039) αν είναι θετικό ποσό.

Εάν προκύπτει ζημιά μεταφέρεται στον κωδικό 400.


Κωδικός 400 
Μεταφέρεται το άθροισμα των κωδικών (338)+(039)+(078).

6 Αφαίρεση αφορολόγητων αποθεματικών αναπτυξιακών νόμων, κ.λπ. 


Εικόνα 10. Αφαίρεση αφορολόγητων αποθεματικών αναπτυξιακών νόμων, κ.λπ. 

Κωδικοί 046 - 044 - 045 - 099

Στους κωδικούς 046, 044, 045 και 099 καταχωρούνται ποσά κινήτρων, είτε βάσει αναπτυξιακών νόμων, είτε βάσει ειδικών διατάξεων νόμων προκειμένου να υλοποιηθούν τα παρεχόμενα ευεργετήματα των σχετικών διατάξεων των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων.

Προϋπόθεση καταχώρησης ποσών στους ως άνω κωδικούς είναι να εμφανίζονται αντίστοιχα ποσά στον κωδικό 016 «Φορολογικά κέρδη χρήσης».

Σε περίπτωση που προκύψει ζημία μετά την αφαίρεση των ως άνω κωδικών από τον κωδικό 040, η ζημία αυτή δεν αναγνωρίζεται φορολογικά. Τα ίδια ισχύουν και στην περίπτωση που λόγω αφαίρεσης των ως άνω κωδικών προσαυξάνονται οι ζημίες του κωδικού 400.

Για τα ποσά που καταχωρούνται στους ανωτέρω κωδικούς έχουν δοθεί αναλυτικές οδηγίες και διευκρινίσεις στην ΠΟΛ.1059/2015 εγκύκλιο, ενώ ειδικά για την καταχώριση των ποσών των αφορολόγητων αποθεματικών αναπτυξιακών νόμων στο έντυπο Ν, με το αριθ. ΔΕΑΦ Β 1110127 ΕΞ2016/18.07.2016 έγγραφο.


Κωδικός 099 

Στον κωδικό 099 «Αφορολόγητο αποθεματικό για την μετεγκατάσταση επιχ/σεων σε επιχειρηματικά πάρκα (παρ. 3 άρθ. 62 ν. 3982/2011 και παρ. 3 άρθ. 30 ν.4982/2022)» συμπληρώνεται η υπεραξία που προκύπτει από την εκποίηση ακινήτων και λοιπών εγκαταστάσεων επιχειρήσεων που μετεγκαθιστούν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους σε επιχειρηματικά πάρκα και λοιπές περιοχές, η οποία απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος, με βάση είτε τις διατάξεις του άρθρου 62 του ν. 3982/2011 (Α΄143), που ήταν σε ισχύ για αιτήσεις που υποβλήθηκαν μέχρι την έκδοση της κατ’ εξουσιοδότησης των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022 (Α΄195) και με υπ’ αριθ. 53603/2025 (Β΄3613) Κοινής Απόφασης των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, ήτοι έως 10.7.2025, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 48 του ν. 4982/2022, είτε με τις διατάξεις του άρθρου 30 του ν. 4982/2022 (σχετ. η ΠΟΛ.1092/2012 Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (Β΄1131) και η υπ’ αριθ. 46587/2025 Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης (Β΄3190), κατά περίπτωση).


Κωδικός 076 

Ο κωδικός 076 «Ποσό επένδυσης για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων άρθρου 71Ε ν. 4172/2013» συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που επενδύουν σε παραγωγές οπτικοακουστικών έργων. Οι προϋποθέσεις εφαρμογής των σχετικών διατάξεων καθορίσθηκαν με την Α.1007/2019, όπως ισχύει, κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και την υπ’ αριθμ. 31548/10.11.2020 Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Επικρατείας και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ Β΄ 5021) περί καθορισμού των επιλέξιμων δαπανών, των κατηγοριών των οπτικοακουστικών έργων, της διαδικασίας και του χρόνου ελέγχου της τήρησης των όρων και προϋποθέσεων των διατάξεων του άρθρου 71Ε του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α΄ 167), καθώς και των προϋποθέσεων, των όρων και της διαδικασίας και κάθε άλλης λεπτομέρειας για την εφαρμογή του άρθρου αυτού. (σχετ. και η Ε 2189/2020 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).

Επισημαίνεται ότι οι διατάξεις των άρθρων 20 και 25 του ν. 4487/2017 (Α΄116), στις οποίες παραπέμπουν οι διατάξεις του άρθρου 71Ε του Κ.Φ.Ε., για τον ορισμό των παραγωγών οπτικοακουστικών έργων και τον καθορισμό των δικαιούχων της ενίσχυσης, καταργήθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 98 του ν. 5105/2024 (Α΄ 61), με την επιφύλαξη της παρ. 9 άρθρου 94 του ίδιου νόμου περί έκδοσης των προβλεπόμενων στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 89 του ν. 5105/2024 υπουργικών αποφάσεων. Κατά συνέπεια, τον κωδικό 076 συμπληρώνουν νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που κατά το φορολογικό έτος 2025 επένδυσαν σε παραγωγές οπτικοακουστικών έργων οι οποίες δύνανται να υπαχθούν στις διατάξεις του ν. 4487/2017 υπό τις προβλέψεις της παρ. 2 του άρθρου 98 του ν. 5105/2024.

Τα υπόψη νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που μέσα στο φορολογικό έτος 2025 κατέθεσαν στον ειδικό τραπεζικό λογαριασμό ελληνικού πιστωτικού ιδρύματος της παραγωγού εταιρείας, ποσό για την παραγωγή οπτικοακουστικού έργου, υποχρεούνται να συνυποβάλουν με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματός τους, υπεύθυνη δήλωση με το συνολικό ποσό που κατέθεσαν. Σε περίπτωση μη έγκρισης του συνόλου ή μέρους των επενδυτικών δαπανών για την παραγωγή του οπτικοακουστικού έργου, κατόπιν ελέγχου από το Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ., το υπόψη νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, οφείλει να υποβάλει τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος εντός μηνός από την επίδοση της σχετικής απόφασης πιστοποίησης επιλέξιμων δαπανών του Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. χωρίς την επιβολή κυρώσεων.

Εάν εντός 36 μηνών από την κατάθεση της αίτησης υπαγωγής του οπτικοακουστικού έργου στις ευεργετικές διατάξεις του νόμου, αυτό δεν δύναται να ολοκληρωθεί λόγω αδυναμίας του παραγωγού και αδυναμίας να βρεθεί νέος παραγωγός, τότε τα καταβαλλόμενα ποσά που έχουν αφαιρεθεί από το φορολογητέο εισόδημα νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. 31548/10.11.2020 ΚΥΑ, προστίθενται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους στο οποίο έχει κοινοποιηθεί η δήλωση αδυναμίας ολοκλήρωσής του με βάση τα οριζόμενα στην υπ’ αριθμ. 31548/10.11.2020 Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Επικρατείας και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (σχετ. η Ε.2189/2020 εγκύκλιος).


Κωδικός 071 

Ο κωδικός 071 συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες προκειμένου να αφαιρείται (εξωλογιστικά) από τα καθαρά τους κέρδη το ποσό των 1.500 ευρώ, για κάθε άτομο που απασχολούν μέσα στο φορολογικό έτος με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω.


Κωδικός 072 

Ο κωδικός 072 συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες τα οποία είναι υπόχρεα να εγγράφουν σε ειδικό αφορολόγητο αποθεματικό το ποσό που οφείλουν να επενδύσουν για την παραγωγή κινηματογραφικών έργων, με βάση τις διατάξεις της παρ.7 του άρθρου 8 του ν. 3905/2010.

Επίσης, κατά το φορολογικό έτος πραγματοποίησης των δαπανών για την παραγωγή κινηματογραφικών έργων, θα πρέπει να συμπληρωθεί ο κωδικός 2026 της «Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης», μέχρι του ποσού του αποθεματικού που έτυχε απαλλαγής, προκειμένου να μην διενεργείται διπλή έκπτωση των σχετικών ποσών κατά το έτος διάθεσης του σχετικού αποθεματικού, για την επένδυση της κινηματογραφικής παραγωγής, με βάση τις ίδιες διατάξεις.


Κωδικός 053 

Στον κωδικό 053 καταχωρείται ποσοστό έως 35% των κερδών προ φόρων των Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας τα οποία διανέμονται στους εργαζομένους τους προκειμένου να αφαιρεθούν από τα κέρδη τους και να φορολογηθούν στο όνομα των εργαζομένων τους, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περ. θ΄ της παρ. 3 του άρθρου 12 και του τελευταίου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 21 του Κ.Φ.Ε.. Επισημαίνεται ότι τα ανωτέρω ισχύουν, προκειμένου για το φορολογικό έτος 2024, για όσους φορείς είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Μητρώο Κοινωνικής Οικονομίας του ν. 4430/2016.

Στον ίδιο κωδικό καταχωρούνται και τα κέρδη των Ενεργειακών Κοινοτήτων του ν. 4513/2018 που διανέμονται στους εργαζομένους τους, σύμφωνα με τις πιο πάνω διατάξεις του ΚΦΕ, εφόσον αυτές λειτουργούν ως Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας και έχουν ενταχθεί στο μητρώο του προηγούμενου εδαφίου.

Από τα ποσά που καταχωρούνται στους κωδικούς 076, 071, 072 και 053 μόνο το ποσό των κωδικών 076 και 072, συναθροιζόμενο με τα αποτελέσματα (κέρδη ή ζημίες) από επιχειρηματική δραστηριότητα του ίδιου φορολογικού έτους, δημιουργεί αναγνωρίσιμη φορολογικά ζημία.


Κωδικός 059

Χρησιμοποιείται στις εξής περιπτώσεις:

1. Για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 του ν. 3220/2004 και συγκεκριμένα από τις εταιρείες που είναι πιστοποιημένες ως σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης και ενταγμένες στο αντίστοιχο μητρώο των εταιρειών του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.), το οποίο αποστέλλεται στη ΓΔΗΛΕΔ, και λειτουργούν το σύστημα αυτό σε συλλογική και όχι σε ατομική βάση, καθόσον κατά ρητή διατύπωση της διάταξης της παρ. 11 του άρθρου 12 του ν. 4819/2021 στην παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3220/2004 η παραπομπή στην παρ. 19 του άρθρου 2 του ν. 2939/2001 αφορά τους φορείς ΣΣΕΔ (Συλλογικού Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης) της παρ. 26 του άρθρου 3 του ν. 4819/2021.

Οι εν λόγω εταιρείες, προκειμένου να εκκαθαριστεί η δήλωση φορολογίας εισοδήματός τους κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 του ν. 3220/2004, με βάση τις οποίες τα κέρδη τους απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος εφόσον εμφανισθούν σε λογαριασμό ειδικού αποθεματικού, θα πρέπει, εφόσον: α) εμφανίζουν φορολογικά κέρδη (ΚΑ:016) ταυτόχρονα να καταχωρήσουν στον κωδικό 059 ισόποσο ποσό με αυτό του κωδικού 016, β) εμφανίζουν φορολογικές ζημίες (ΚΑ:017) να καταχωρήσουν στον κωδικό 2024 της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης ισόποσο ποσό με αυτό του κωδικού 017.

Με τoν πιο πάνω χειρισμό επιτυγχάνεται η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 του ν.3220/2004 μόνο για προερχόμενο από τη λειτουργία του ΑΣΕΔ εισοδήματος, δεδομένου ότι οι εταιρείες αυτές έχουν εισόδημα και από την κύρια δραστηριότητά τους.

2. Για την καταχώρηση των κερδών των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που λειτουργούν με τη μορφή του Ευρωπαϊκού Ομίλου Οικονομικού Σκοπού, τα οποία φορολογούνται στο όνομα των μελών τους.


Κωδικός 048 

Στον κωδικό 048 μεταφέρονται τα φορολογητέα κέρδη του συνόλου των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, όπως προκύπτουν από τον κωδικό 040 μετά την αφαίρεση των αφορολογήτων αποθεματικών αναπτυξιακών νόμων και τον συμψηφισμό πιθανών ζημιών παρελθουσών χρήσεων.


Κωδικός 448 

Στον κωδικό 448 υπολογίζονται οι μεταφερόμενες ζημίες του συνόλου των δραστηριοτήτων της επιχείρησης μετά από τη φορολογική αναμόρφωση όπως προκύπτει από τον κωδικό 040 ή τον κωδικό 400 μετά την αφαίρεση των αφορολογήτων αποθεματικών αναπτυξιακών νόμων και τον συμψηφισμό πιθανών ζημιών παρελθουσών χρήσεων.


Κωδικός 086 

Στον κωδικό 086 συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου με τα φορολογητέα κέρδη της χρήσης από τη δραστηριοποίηση στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα (Ε. 2051/09.03.2021 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).


Κωδικός 848 

Στον κωδικό 848 συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου οι ζημίες της χρήσης από τη δραστηριοποίηση στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα (Ε.2051/09.03.2021 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).

Σημείωση: Για να έχουν τη δυνατότητα τα παραπάνω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες να χρησιμοποιήσουν τους κωδικούς 086 και 848, πρέπει προηγουμένως να έχουν δηλώσει ότι υπάγονται στις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 71 Ζ του ν. 4172/2013 επιλέγοντας ΝΑΙ στον κωδικό 686.

Επισημαίνεται ότι οι ως άνω κωδικοί παραμένουν ανενεργοί, λόγω μη ύπαρξης αδειοδοτημένων επιχειρήσεων στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στις παραπάνω περιοχές.


Κωδικός 088 

Ο κωδικός 088 «Φορολογητέα κέρδη» αντιστοιχεί στα κέρδη των λοιπών δραστηριοτήτων εκτός παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα από τις επιχειρήσεις που μεταξύ άλλων δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Το ποσό του κωδικού μεταφέρεται στον κωδικό 001.


Κωδικός 888 

Ο κωδικός 888 «Μεταφερόμενες ζημίες» αντιστοιχεί στις συνολικά μεταφερόμενες ζημίες της επιχείρησης ανεξάρτητα αν μεταξύ άλλων δραστηριοποιείται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Η μοναδική περίπτωση που σε αυτό τον κωδικό μεταφέρονται ζημίες των υπόλοιπων δραστηριοτήτων της επιχείρησης εκτός του κλάδου της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, είναι η περίπτωση που η επιχείρηση έχει φορολογηθεί για τα κέρδη του κλάδου αυτού ενώ η υπόλοιπη δραστηριότητα είναι ζημιογόνος (είτε προκύπτουν ζημίες χρήσης, είτε προκύπτει ζημιογόνο αποτέλεσμα λόγω μεταφερόμενων ζημίων παρελθουσών χρήσεων. Το ποσό αυτού του κωδικού μεταφέρεται στον κωδικό 003.

Στη συνέχεια παραθέτουμε ενδεικτικά παραδείγματα για την καλύτερη κατανόηση του προσδιορισμού των φορολογικών αποτελεσμάτων και της εφαρμογής του μειωμένου συντελεστή του άρθρου 71 Ζ του ν. 4172/2013.

Παράδειγμα 1:

Αν έχουμε κέρδος στο σύνολο των δραστηριοτήτων και παράλληλα κέρδος στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων τότε:

1. Αν το σύνολο των κερδών του συνόλου της επιχείρησης είναι μεγαλύτερο από το κέρδος του κλάδου των των ηλ/των αυτ/των, τότε:

• Φορολογείται το κάθε ένα χωριστά με το συντελεστή που προβλέπεται.

Π.χ. στον ΚΑ 048 (φορολογητέα κέρδη του συνόλου των δραστηριοτήτων της επιχείρησης) έχουμε ποσό 100.000,00 ευρώ ενώ στον ΚΑ 086 (φορολογητέα κέρδη που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή) η επιχείρηση καταχωρεί το ποσό των 40.000,00 ευρώ, το οποίο θα φορολογηθεί με τον μειωμένο συντελεστή της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα στον ΚΑ 088 να εμφανισθεί ποσό ίσο με 60.000 το οποίο θα φορολογηθεί με τον κανονικό συντελεστή.


Εικόνα 11. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Παράδειγμα 1, περ. 1.


2. Αν το σύνολο των κερδών της επιχείρησης είναι μικρότερο του κέρδους του κλάδου των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αυτό σημαίνει ότι :

• οι κλάδοι με τις υπόλοιπες δραστηριότητες της επιχείρησης έχουν ζημία ([086]- [048]), που μεταφέρεται (κωδικός 888), ενώ,

• Φορολογείται με τον μειωμένο συντελεστή το κέρδος του κλάδου των ηλ/των οχημάτων. π.χ. στον ΚΑ 048 (φορολογητέα κέρδη του συνόλου των δραστηριοτήτων της επιχείρησης) έχουμε ποσό 100.000,00 ευρώ ενώ στον ΚΑ 086 (φορολογητέα κέρδη που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή) η επιχείρηση καταχωρεί το ποσό των 120.000,00 ευρώ, το οποίο θα φορολογηθεί με τον μειωμένο συντελεστή της παρ. 2 του άρθρου 71Ζ.

Αυτό σημαίνει ότι οι υπόλοιπες δραστηριότητες της επιχείρησης παρουσιάζουν ζημία 20.000,00 ευρώ οι οποίες καταχωρούνται στον κωδικό 888 για μεταφορά και συμψηφισμό με κέρδη επόμενων φορολογικών ετών.


Εικόνα 12. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Παράδειγμα 1, περ. 2.


Παράδειγμα 2:

Αν έχουμε κέρδος στο σύνολο των δραστηριοτήτων και παράλληλα ζημία στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων τότε:

• Το σύνολο των κερδών των υπολοίπων κλάδων το οποίο προκύπτει αν στο σύνολο των κερδών της επιχείρησης προσθέσουμε τη ζημία του κλάδου των ηλεκτροκίνητων οχημάτων ([048]+[848]) φορολογείται με τον κανονικό συντελεστή ενώ,

• Δεν δημιουργείται μεταφερόμενη ζημία από τη ζημία του κλάδου των ηλ/των οχημάτων (παρακολουθείται εσωτερικά). π.χ. Έστω ότι στον ΚΑ 048 που εμφανίζεται φορολογητέο κέρδος στο σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης εμφανίζεται ποσό 100.000,00 ευρώ και παράλληλα συμπληρώνεται ο ΚΑ 848 λόγω φορολογικής ζημίας του κλάδου Η/Κ (για τον υπολογισμό της οποίας λαμβάνονται υπόψη οι μεταφερόμενες φορολογικές ζημίες από τον κλάδο Η/Κ) με το ποσό των 40.000,00 ευρώ. Τότε στον ΚΑ 088 στον οποίο μεταφέρεται το σύνολο των κερδών των υπολοίπων κλάδων το οποίο υπολογίζεται ως το άθροισμα των κερδών της επιχείρησης ΚΑ 048 και της ζημίας του κλάδου Η/Κ ΚΑ 848, ήτοι 140.000,00 ευρώ και φορολογείται με το συντελεστή των γενικών διατάξεων του άρθρου 58 του ΚΦΕ.

Η φορολογική ζημία χρήσης από τον κλάδο Η/Κ παρακολουθείται από την υπόχρεο επιχείρηση προκειμένου για τον συμψηφισμό αυτής με κέρδη από τον ίδιο κλάδο σε επόμενη χρήση.


Εικόνα 13. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Παράδειγμα 2.


Παράδειγμα 3:

Αν έχουμε ζημία στο σύνολο της επιχείρησης και παράλληλα ζημία και στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων τότε:

1. Αν η ζημία στο σύνολο είναι μεγαλύτερη από τη ζημία του κλάδου των ηλ/των αυτ/των τότε:

• η μεταφερόμενη ζημία ισούται με τη ζημία του συνόλου της επιχ/σης χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ζημία του κλάδου των ηλ/των αυτ/των (εμπεριέχεται). π.χ. έστω ότι η επιχείρηση παρουσιάζει στο σύνολο των δραστηριοτήτων της ζημία 100.000,00 η οποία αποτυπώνεται στον ΚΑ 448 ενώ παράλληλα καταχωρεί στον ΚΑ 848 το ποσό των 40.000,00 ευρώ που αντιστοιχεί στη ζημία του κλάδου των ηλ/των αυτ/των, τότε στον ΚΑ 888 να εμφανισθεί ποσό μεταφερόμενης στο επόμενο έτος ζημίας ίσο με 100.000.


Εικόνα 14. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Παράδειγμα 3, περ. 1.


2. Αν η ζημία στο σύνολο είναι μικρότερη από τη ζημία του κλάδου των ηλ/των αυτ/των τότε:

• προκύπτει κέρδος από τις υπόλοιπες δραστηριότητες ίσο με το υπόλοιπο της ζημία του κλάδου των ηλ/των αυτ/των μείον τη ζημία στο σύνολο της επιχείρησης (που φορολογείται με τον κανονικό συντελεστή), ενώ παράλληλα

• μεταφέρεται η ζημία του συνόλου της επιχείρησης για συμψηφισμό με μελλοντικά κέρδη.

Π.χ. έστω ότι η επιχείρηση παρουσιάζει στο σύνολο των δραστηριοτήτων της ζημία 100.000,00 η οποία αποτυπώνεται στον ΚΑ 448 ενώ παράλληλα καταχωρεί στον κωδικό 848 ποσό 160.000,00 ευρώ που αντιστοιχεί στη ζημία του κλάδου των ηλ/των αυτ/των, τότε:

1. φορολογείται με το συντελεστή των γενικών διατάξεων του άρθρου 58 του ΚΦΕ για ποσό ίσο με 60.000 ευρώ ενώ (ΚΑ 088)

2. στον ΚΑ 888 να εμφανισθεί ποσό μεταφερόμενης στο επόμενο έτος ζημίας ίσο με 100.000 ευρώ.


Εικόνα 15. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Παράδειγμα 3, περ. 2.


Παράδειγμα 4:

Αν έχουμε ζημία στο σύνολο των δραστηριοτήτων και παράλληλα κέρδος στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων τότε:

• φορολογείται με τον μειωμένο συντελεστή το κέρδος του κλάδου των ηλ/των οχημάτων και

• δεδομένου ότι η ζημία των υπολοίπων κλάδων της επιχείρησης είναι η συνολική ζημία της επιχείρησης προσαυξημένη με το κέρδος στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων αυτή μεταφέρεται.

Π.χ. έστω η συνολική μεταφερόμενη ζημία από το σύνολο των δραστηριοτήτων που εμφανίζεται στον ΚΑ 448 ανέρχεται στο ποσό των 100.000,00 ευρώ και παράλληλα από την επιχείρηση καταχωρείται στον ΚΑ 086 ποσό 40.000,00 λόγω φορολογητέων κερδών του κλάδου των ηλ/των αυτ/των για να φορολογηθεί με τον μειωμένο συντελεστή, στον ΚΑ 888 ως μεταφερόμενη ζημία του επόμενου έτους μεταφέρεται το άθροισμα των δύο κωδικών δηλαδή της συνολικής μεταφερόμενης ζημίας από το σύνολο των δραστηριοτήτων και των φορολογητέων κερδών του κλάδου Η/Κ. ήτοι 140.000,00 ευρώ.


Εικόνα 16. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Παράδειγμα 4.


Παράδειγμα 5:

Αν στο σύνολό της η επιχείρηση δεν παρουσιάζει ούτε κέρδη ούτε και ζημίες ([048]=0 και [448]=0) τότε:

Αν έχουμε κέρδος στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων τότε:

Αυτό φορολογείται με τον μειωμένο συντελεστή και:

Μεταφέρεται ισόποση ζημία αφού αυτή είναι η ζημία των υπολοίπων κλάδων.

Π.χ. έστω ότι έχουμε μηδενικά ποσά σε ΚΑ 048 και ΚΑ 448 και η επιχείρηση καταχωρεί ποσό 40.000 ευρώ στον ΚΑ 086 θα έχει ως αποτέλεσμα στον ΚΑ 888 να εμφανισθεί ποσό μεταφερόμενης στο επόμενο έτος ζημίας ίσο με 40.000 ευρώ.


Εικόνα 17. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Παράδειγμα 5, περ. 1.


Αν έχουμε ζημία στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τότε:

• οι υπόλοιποι κλάδοι παρουσιάζουν ισόποσο κέρδος που φορολογείται με τον κανονικό συντελεστή και

• δεν μεταφέρεται ζημία αφού η ζημία από τον κλάδο ηλ/των αυτ/των παρακολουθείται εσωτερικά.

Π.χ. έστω ότι έχουμε μηδενικά ποσά σε ΚΑ 048 και ΚΑ 448 στον ΚΑ 848 η επιχείρηση καταχωρίσει ποσό 40.000 ευρώ θα έχει ως αποτέλεσμα στον ΚΑ 088 να εμφανισθεί ποσό το οποίο φορολογείται με το συντελεστή των γενικών διατάξεων του άρθρου 58 του ΚΦΕ ίσο με 40.000 ευρώ.


Εικόνα 18. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Παράδειγμα 5, περ. 2.


Με βάση τα παραπάνω και για την πληρέστερη κατανόηση της λειτουργίας του εντύπου παραθέτουμε ένα παράδειγμα προσδιορισμού των φορολογητέων κερδών ή μεταφερόμενων ζημιών σε περισσότερα του ενός συνεχόμενα φορολογικά έτη:

Έστω ότι κατά τον πρώτο χρόνο επιχείρηση που δραστηριοποιείται μεταξύ άλλων και στον κλάδο της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 71Ζ του ΚΦΕ, παρουσιάζει τα παρακάτω κέρδη ή ζημίες μετά από τη φορολογική αναμόρφωση:

1ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ Συνολικά κέρδη επιχείρησης (χρήσης) : 1.200.000,00 Κέρδη που αντιστοιχούν στο μειωμένο συντελεστή (χρήσης) :

Συνολικές ζημίες επιχείρησης (χρήσης) :

Ζημίες που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή (χρήσης) : 100.000,00 Μεταφερόμενη ζημία παρελθουσών χρήσεων : 200.000,00 Μεταφερόμενη ζημία επιχείρησης :

Μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στο μειωμένο συντελεστή : 100.000,00 Σημείωση: Η μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στον μειωμένο συντελεστή παρακολουθείται εσωτερικά από τον φορολογούμενο.

Σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε παραπάνω το έντυπο Ν θα συμπληρωθεί με τον ακόλουθο τρόπο:


Πίνακας 1. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Συμπλήρωση δήλωσης κατ’ έτος - 1ο έτος.

Κέρδη .   038   1.200.000,00  
Ζημία .   338      
Ζημία παρελθουσών χρήσεων .   039   200.000,00  
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, το οποίο
προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημιές
           
    078        
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, για
εισόδημα της παρ. 2 του αρ. 71Ζ, το οποίο προστίθεται στις
μεταφερόμενες ζημιές
           
    093        
      093      
ΚΕΡΔΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   040   1.000.000,00  
ΖΗΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   400      
ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   048   1.000.000,00  
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΖΗΜΙΑ .   448      
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
           
             
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     086      
ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ            
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     848   100.000,00
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   088   1.100.000,00
ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΖΗΜΙΕΣ .   888    

2ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ Συνολικά κέρδη επιχείρησης (χρήσης) : 900.000,00 Κέρδη που αντιστοιχούν στο μειωμένο συντελεστή (χρήσης) :

Συνολικές ζημίες επιχείρησης (χρήσης) :

Ζημίες που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή (χρήσης) : 80.000,00 Μεταφερόμενη ζημία παρελθουσών χρήσεων :

Μεταφερόμενη ζημία επιχείρησης :

Μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στο μειωμένο συντελεστή : 180.000,00 Σημείωση: Η μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στον μειωμένο συντελεστή και διαμορφώνεται στο ποσό των 180.000,00 ευρώ (100.000,00+80.000,00) παρακολουθείται εσωτερικά από τον φορολογούμενο.

Σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε παραπάνω το έντυπο Ν θα συμπληρωθεί με τον ακόλουθο τρόπο.


Πίνακας 2. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Συμπλήρωση δήλωσης κατ’ έτος - 2ο έτος.

Κέρδη .   038   900.000,00
Ζημία .   338    
Ζημία παρελθουσών χρήσεων .   039    
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, το
οποίο προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημιές
         
    078      
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, για
εισόδημα της παρ. 2 του αρ. 71Ζ, το οποίο προστίθεται στις
μεταφερόμενες ζημιές
         
    093      
      093    
ΚΕΡΔΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   040   900.000,00
ΖΗΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   400    
ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   048   900.000,00
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΖΗΜΙΑ .   448    
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
         
           
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     086    
ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
         
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     848    
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   088   980.000,00
ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΖΗΜΙΕΣ .   888    


3ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ Συνολικά κέρδη επιχείρησης (χρήσης) : 1.500.000,00 Κέρδη που αντιστοιχούν στο μειωμένο συντελεστή (χρήσης) :

Συνολικές ζημίες επιχείρησης (χρήσης) :

Ζημίες που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή (χρήσης) : 50.000,00 Μεταφερόμενη Ζημία παρελθουσών χρήσεων :

Μεταφερόμενη ζημία επιχείρησης :

Μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στο μειωμένο συντελεστή : 230.000,00 Σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε παραπάνω το έντυπο Ν θα συμπληρωθεί με τον ακόλουθο τρόπο.


Πίνακας 3. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Συμπλήρωση δήλωσης κατ’ έτος - 3ο έτος.

Κέρδη .   038   1.500.000,00  
Ζημία .   338      
Ζημία παρελθουσών χρήσεων .   039      
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, το οποίο
προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημιές
           
    078        
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, για
εισόδημα της παρ. 2 του αρ. 71Ζ, το οποίο προστίθεται στις
μεταφερόμενες ζημιές
           
    093        
      093      
ΚΕΡΔΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   040   1.500.000,00  
ΖΗΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   400      
ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   048   1.500.000,00  
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΖΗΜΙΑ .   448      
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
           
             
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     086      
ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ            
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     848   50.000,00  
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   088   1.550.000,00  
ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΖΗΜΙΕΣ .   888      


4ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ Συνολικά κέρδη επιχείρησης (χρήσης) :

Κέρδη που αντιστοιχούν στο μειωμένο συντελεστή (χρήσης) : 200.000,00 Συνολικές ζημίες επιχείρησης (χρήσης) : 700.000,00 Ζημίες που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή (χρήσης) :

Μεταφερόμενη Ζημία παρελθουσών χρήσεων :

Μεταφερόμενη ζημία επιχείρησης :

Μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στο μειωμένο συντελεστή : 30.000,00 Σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε παραπάνω το έντυπο Ν θα συμπληρωθεί με τον ακόλουθο τρόπο.


Πίνακας 4. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Συμπλήρωση δήλωσης κατ’ έτος - 4ο έτος.

Κέρδη .   038    
Ζημία .   338   700.000,00
Ζημία παρελθουσών χρήσεων .   039    
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, το
οποίο προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημιές
         
    078      
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, για
εισόδημα της παρ. 2 του αρ. 71Ζ, το οποίο προστίθεται στις
μεταφερόμενες ζημιές
         
    093      
      093    
ΚΕΡΔΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   040    
ΖΗΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   400   700.000,00
ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   048    
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΖΗΜΙΑ .   448   700.000,00
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
         
           
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     086    
ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
         
           
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     848    
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   088    
ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΖΗΜΙΕΣ .   888   700.000,00


5ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ Συνολικά κέρδη επιχείρησης (χρήσης) :

Κέρδη που αντιστοιχούν στο μειωμένο συντελεστή (χρήσης) : 530.000,00 Συνολικές ζημίες επιχείρησης (χρήσης) : 2.000.000,00 Ζημίες που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή (χρήσης) :

Μεταφερόμενη Ζημία παρελθουσών χρήσεων : 700.000,00 Μεταφερόμενη ζημία επιχείρησης :

Μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στο μειωμένο συντελεστή : 0,00 Σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε παραπάνω το έντυπο Ν θα συμπληρωθεί με τον ακόλουθο τρόπο.


Πίνακας 5. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Συμπλήρωση δήλωσης κατ’ έτος - 5ο έτος.

Κέρδη .   038      
Ζημία .   338   2.000.000,00  
Ζημία παρελθουσών χρήσεων .   039   700.000,00  
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, το οποίο
προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημιές
           
    078        
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, για
εισόδημα της παρ. 2 του αρ. 71Ζ, το οποίο προστίθεται στις
μεταφερόμενες ζημιές
           
    093        
      093      
ΚΕΡΔΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   040      
ΖΗΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   400   2.700.000,00  
ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   048      
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΖΗΜΙΑ .   448   2.700.000,00  
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
           
             
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     086   500.000,00  
ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ            
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     848      
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   088      
ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΖΗΜΙΕΣ .   888   3.200.000,00  


6ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ Συνολικά κέρδη επιχείρησης (χρήσης) : 2.000.000,00 Κέρδη που αντιστοιχούν στο μειωμένο συντελεστή (χρήσης) :

Συνολικές ζημίες επιχείρησης (χρήσης) :

Ζημίες που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή (χρήσης) : 200.000,00 Μεταφερόμενη Ζημία παρελθουσών χρήσεων : 3.200.000,00 Μεταφερόμενη ζημία επιχείρησης :

Μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στο μειωμένο συντελεστή : 200.000,00 Σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε παραπάνω το έντυπο Ν θα συμπληρωθεί με τον ακόλουθο τρόπο:


Πίνακας 6. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Συμπλήρωση δήλωσης κατ’ έτος - 6ο έτος.

Κέρδη .   038   2.000.000,00  
Ζημία .   338      
Ζημία παρελθουσών χρήσεων .   039   3.200.000,00  
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, το οποίο
προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημιές
           
    078        
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, για
εισόδημα της παρ. 2 του αρ. 71Ζ, το οποίο προστίθεται στις
μεταφερόμενες ζημιές
           
    093        
      093      
ΚΕΡΔΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   040      
ΖΗΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   400   1.200.000,00  
ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   048      
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΖΗΜΙΑ .   448   1.200.000,00  
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
           
             
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     086      
ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ            
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     848   200.000,00  
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   088      
ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΖΗΜΙΕΣ .   888   1.200.000,00  


7ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΤΟΣ Συνολικά κέρδη επιχείρησης (χρήσης) : 5.000.000,00 Κέρδη που αντιστοιχούν στο μειωμένο συντελεστή (χρήσης) : 500.000,00 Συνολικές ζημίες επιχείρησης (χρήσης) :

Ζημίες που αντιστοιχούν στον μειωμένο συντελεστή (χρήσης) :

Μεταφερόμενη Ζημία παρελθουσών χρήσεων : 1.200.000,00 Μεταφερόμενη ζημία επιχείρησης :

Μεταφερόμενη ζημία που αντιστοιχεί στο μειωμένο συντελεστή : 0,00 Σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε παραπάνω το έντυπο Ν θα συμπληρωθεί με τον ακόλουθο τρόπο:


Πίνακας 7. Εφαρμογή άρθρου 71Ζ ΚΦΕ - Συμπλήρωση δήλωσης κατ’ έτος - 7ο έτος.

Κέρδη .   038   5.000.000,00  
Ζημία .   338      
Ζημία παρελθουσών χρήσεων .   039   1.200.000,00  
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, το οποίο
προστίθεται στις μεταφερόμενες ζημιές
           
    078        
Ποσό διανεμηθέντων κερδών τρέχοντος φορολογικού έτους που
φορολογήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, για
εισόδημα της παρ. 2 του αρ. 71Ζ, το οποίο προστίθεται στις
μεταφερόμενες ζημιές
           
    093        
      093      
ΚΕΡΔΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   040   3.800.000,00  
ΖΗΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ .   400      
ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   048   3.800.000,00  
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΖΗΜΙΑ .   448      
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ
           
             
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     086   500.000,00  
ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ            
(παρ. 2 άρθ. 71Ζ ν. 4172/2013)     848      
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ .   088   3.300.000,00  
ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΖΗΜΙΕΣ .   888      


Κωδικός 100
Ο κωδικός 100 συμπληρώνεται από τις οικοδομικές επιχειρήσεις, προκειμένου να προσδιορισθούν τα κέρδη τους τεκμαρτά, με βάση τις οδηγίες που έχουν δοθεί στην ΠΟΛ.1060/2015, καθώς και στην ΠΟΛ.1043/2017 εγκύκλιό μας αναφορικά με τη συμπλήρωση του εντύπου Ε3 του φορολογικού έτους 2016.


7 Υπολογισμός προκαταβολής τρέχοντος φορολογικού έτους 


Εικόνα 19. Υπολογισμός προκαταβολής τρέχοντος φορολογικού έτους.


Κωδικοί 049 - 050 - 051 
Στους κωδικούς 049, 050 και 051 υπολογίζεται η προκαταβολή του τρέχοντος φορολογικού έτους.

Για τον υπολογισμό της προκαταβολής του τρέχοντος έτους (κωδικός 049) λαμβάνεται υπόψη το ποσό του φόρου που αναγράφεται στους κωδικούς 004 και 089, χωρίς να συνυπολογίζονται τυχόν ποσά που μειώνουν τον αναλογούντα φόρο, όπως απαλλαγή καταβολής φόρου αναπτυξιακών νόμων (π.χ. ν.3908/2011, ν.4399/2016) και μισθώματα για χρήση ακινήτου ν.4030/2011. Σημειώνεται ότι, για το φόρο επί των κερδών που υπολογίζεται στους κωδικούς 080 και 092, δεν υπολογίζεται προκαταβολή φόρου (ΠΟΛ.1014/2018 εγκύκλιος).

8 Φορολογικές απαλλαγές αναπτυξιακών νομών κ.λπ. 


Εικόνα 20. Φορολογικές απαλλαγές αναπτυξιακών νομών κ.λπ. 

Κωδικοί 576 - 577 - 578 
Οι κωδικοί 576, 577 και 578 (Πίνακας III) συμπληρώνονται από τις επιχειρήσεις, προκειμένου να δηλώσουν τη συνολική δικαιούμενη απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος βάσει της εκδοθείσας απόφασης του αναπτυξιακού νομού ν.3908/2011, το ποσό απαλλαγής από την καταβολή φόρου του τρέχοντος φορολογικού έτους και το υπολειπόμενο ποσό της απαλλαγής καταβολής φόρου, αντίστοιχα.


Κωδικοί 571 - 572 - 573

Οι κωδικοί 571, 572 και 573 (Πίνακας IV) συμπληρώνονται από τις επιχειρήσεις, προκειμένου να δηλώσουν τη συνολική δικαιούμενη απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος βάσει της εκδοθείσας απόφασης του αναπτυξιακού νομού ν.4399/2016, το ποσό απαλλαγής από την καταβολή φόρου του τρέχοντος φορολογικού έτους και το υπολειπόμενο ποσό της απαλλαγής καταβολής φόρου, αντίστοιχα.


Κωδικοί 591 - 592 - 593

Οι κωδικοί 591, 592 και 593 (Πίνακας V) συμπληρώνονται από τις επιχειρήσεις, προκειμένου να δηλώσουν τη συνολική δικαιούμενη απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος βάσει της εκδοθείσας απόφασης του αναπτυξιακού νομού ν.4887/2022, το ποσό απαλλαγής από την καταβολή φόρου του τρέχοντος φορολογικού έτους και το υπολειπόμενο ποσό της απαλλαγής καταβολής φόρου, αντίστοιχα.


Κωδικοί 583 - 584 - 585
 
Οι κωδικοί 583, 584 και 585 (Πίνακας VΙ) συμπληρώνονται από τις επιχειρήσεις, προκειμένου να δηλώσουν τη συνολική δικαιούμενη απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος βάσει της εκδοθείσας απόφασης του αναπτυξιακού νομού ν.4608/2019, το ποσό απαλλαγής από την καταβολή φόρου του τρέχοντος φορολογικού έτους και το υπολειπόμενο ποσό της απαλλαγής καταβολής φόρου, αντίστοιχα.


Κωδικοί 587 - 588 - 589 

Οι κωδικοί 587, 588 και 589 (Πίνακας VII) συμπληρώνονται από τις επιχειρήσεις, προκειμένου να δηλώσουν τη συνολική δικαιούμενη απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος βάσει της εκδοθείσας απόφασης του αναπτυξιακού νομού ν.4864/2021, το ποσό απαλλαγής από την καταβολή φόρου του τρέχοντος φορολογικού έτους και το υπολειπόμενο ποσό της απαλλαγής καταβολής φόρου, αντίστοιχα.

Ωστόσο, λόγω μη πιστοποίησης της πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων εντός του φορολογικού έτους 2025, οι ως άνω κωδικοί παραμένουν ανενεργοί για το έτος αυτό.


Κωδικοί 524 - 525 - 526 - 527 - 528
Για τους κωδικούς 524, 525, 526, 527 και 528 του πίνακα VΙΙI. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (Άρθρο 3 & 5 ν.4935/2022), έχει γίνει αναφορά στην ανάλυση του κωδικού 537 ανωτέρω.

Κωδικοί 532 - 533 - 534 - 535 - 536 
Για τους κωδικούς 532, 533, 534, 535 και 536 του πίνακα ΙΧ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ (Άρθρο 4 ν.4935/2022), έχει γίνει αναφορά στην ανάλυση του κωδικού 537 ανωτέρω.

Επισημαίνεται ότι το ποσό που καταχωρείται στον κωδικό 535 δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό που υπολογίζεται στον ΚΑ 004 «Φόρος που αναλογεί……» του Πίνακα «ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΦΟΡΟΥ, ΤΕΛΩΝ, κ.λπ.».

Κωδικός 746 
Συμπληρώνεται εδώ το συνολικό ποσό της διαφοράς μεταξύ της ονομαστικής αξίας των τίτλων που εκδόθηκαν σε ανταλλαγή και του κόστους απόκτησης των αρχικών τίτλων από τη συμμετοχή της επιχείρησης στο πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων (p.s.i) του νόμου 4046/2012.


Κωδικός 747
Συμπληρώνεται εδώ το ποσό που ήδη έχει αποσβεσθεί (εκπέσει) τις προηγούμενες χρήσεις από τη συμμετοχή της επιχείρησης στο πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων (p.s.i) του νόμου 4046/2012, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 27 του ΚΦΕ Κωδικός 753 Συμπληρώνεται εδώ το ποσό (1/30) της χρεωστικής διαφοράς που θα αποσβεσθεί το τρέχον φορολογικό έτος από τη συμμετοχή της επιχείρησης στο πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων (p.s.i) του νόμου 4046/2012.

Το ποσό του κωδικού αυτού μεταφέρεται στον κωδικό 752 του πίνακα Ι (φορολογική αναμόρφωση λογαριασμού αποτελέσματα χρήσης).


Κωδικός 748 
Συμπληρώνεται εδώ το υπολειπόμενο ποσό της χρεωστικής διαφοράς προς απόσβεση από τη συμμετοχή της επιχείρησης στο πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων (p.s.i) του νόμου 4046/2012.

Κωδικοί 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 και 819
Τα νομικά πρόσωπα που υπάγονται στις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4172/2013 συμπληρώνουν τους κωδικούς 811, 814, 815, 812 και 813 (πίνακας ΧΙ) προκειμένου να δηλώσουν το συνολικό ποσό της χρεωστικής διαφοράς που προέκυψε τα προηγούμενα έτη, το ποσό χρεωστικής διαφοράς που προέκυψε το τρέχον έτος καθώς και τα αντίστοιχα ποσά που αποσβέστηκαν τα προηγούμενα έτη και το τρέχον έτος (1/20 των χρεωστικών διαφορών του έτους και των προηγούμενων ετών που προέκυψε από τη διαγραφή χρεών οφειλετών τους) προκειμένου να προκύψει το υπολειπόμενο ποσό αυτής προς απόσβεση για τα επόμενα έτη.

Τα νομικά πρόσωπα που έχουν εφαρμόσει τις διατάξεις της παρ. 3Α του άρθρου 27 του ν. 4172/2013 συμπληρώνουν τους κωδικούς 816, 817, 818 και 819 (πίνακας ΧΙΙ) προκειμένου να δηλώσουν την ετήσια απόσβεση της χρεωστικής διαφοράς, το ποσό αυτής που εξέπεσε το τρέχον φορολογικό έτος, καθώς και το ποσό που δεν εξέπεσε και μεταφέρεται προς έκπτωση σε επόμενα φορολογικά έτη.


9 Πίνακας 1: Κατανομή κερδών σε προσωπικές εταιρείες που τηρούν απλογραφικά βιβλία 


Εικόνα 21. Πίνακας 1.

Ο πίνακας 1 εμφανίζεται προσυμπληρωμένος με τα μέλη των νομικών προσώπων των περ. β’ (προσωπικών εταιριών), ε’ (κοινωνιών, αστικών εταιριών και συμμετοχικών) και στ’ (κοινοπραξιών) του άρθρου 45 του ν. 4172/2013 με απλογραφικά βιβλία, που συμμετέχουν σε αυτά κατά τη λήξη του φορολογικού έτους.

Η κατανομή των κερδών γίνεται με βάση τα κέρδη που προκύπτουν από τα βιβλία της εταιρίας (κωδικοί 016 και 100), αφαιρουμένου του φόρου εισοδήματος που αναλογεί (κωδικός 004), κατά το ποσοστό συμμετοχής των μελών στην υπόψη εταιρεία. Κατά συνέπεια, αφορολόγητα ποσά που εισπράττουν τα εν λόγω νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα οποία αφαιρούνται από τα φορολογητέα κέρδη τους με την καταχώρησή τους στους κωδικούς 495 έως 514 του εντύπου Ν δεν θα μειώνουν τα κέρδη που κατανέμονται στα μέλη. Επίσης, όπως προκύπτει από τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 47 του ΚΦΕ, στην περίπτωση των προσώπων αυτών δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 47 του ΚΦΕ, για τα αφορολόγητα ποσά που εισπράττουν.

Επιπλέον, επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που τα εν λόγω νομικά πρόσωπα εμφανίζουν στα βιβλία τους ζημία (λογιστική) από προηγούμενα έτη, αυτή θα πρέπει να αφαιρείται προκειμένου να γίνεται η κατανομή κερδών στους εταίρους/μέλη τους. Ως εκ τούτου και δεδομένου ότι η σχετική πληροφορία δεν απεικονίζεται στο έντυπο Ν, το σχετικό πεδίο του Πίνακα 1 όπου αναγράφονται τα κέρδη, παραμένει ανοιχτό για τροποποίηση από το εκάστοτε νομικό πρόσωπο (ΔΕΑΦΒ 1089508 ΕΞ2015/29.6.2015 έγγραφο).

Επίσης, ανοιχτό παραμένει στον ίδιο πίνακα και το πεδίο (στήλη) όπου αναγράφεται το καθαρό ποσό των κερδών των εταίρων/μελών προκειμένου να καταχωρηθούν τα πραγματικά διανεμόμενα σε αυτούς ποσά, καθόσον αν και τα ποσοστά συμμετοχής που εμφανίζονται στον ως άνω πίνακα είναι αυτά που έχουν καταχωρηθεί στο υποσύστημα Μητρώου (ως ποσοστά επί του κεφαλαίου), υπάρχει η περίπτωση από το νόμιμα δημοσιευμένο καταστατικό να προβλέπονται ρητά διαφορετικά ποσοστά συμμετοχής των εταίρων - μελών στα κέρδη της εταιρείας.

Ο εν λόγω πίνακας δεν περιέχει προσυμπληρωμένα πεδία και δεν είναι διαθέσιμος για συμπλήρωση από τα μέλη των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που έχουν τεθεί σε εκκαθάριση, καθόσον, δεδομένου ότι η περίοδος της εκκαθάρισης λαμβάνεται ως ενιαία για φορολογικούς σκοπούς, δεν νοείται διανομή και κατ’ επέκταση κατανομή των κερδών στους εταίρους κατά το στάδιο της εκκαθάρισης και όσο διαρκεί αυτή, αλλά το όποιο κέρδος θα διανεμηθεί / κατανεμηθεί στους εταίρους, ως προϊόν εκκαθάρισης, όταν η εκκαθάριση ολοκληρωθεί, οπότε και υποβάλλεται η οριστική δήλωση με βάση τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013.

Τα ανωτέρω εφαρμόζονται ανάλογα και για τις δικηγορικές εταιρείες με βάση τα αναφερόμενα στην ΠΟΛ.1146/2016 εγκύκλιο.


10 Πίνακας 2: Νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα 

Ο πίνακας 2 συμπληρώνεται υποχρεωτικά από τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα της περ. γ΄ του άρθρου 45 του ν. 4172/2013, καθώς και από τους Φορείς Γενικής Κυβέρνησης που αποτελούν τέτοια πρόσωπα. Την ίδια υποχρέωση έχουν και τα υπό ίδρυση ιδρύματα, η έγκριση της σύστασης των οποίων εκκρεμεί, εφόσον αποκτούν εισόδημα (από εκμίσθωση ακινήτων, τόκους, κ.λπ.), ως εν τοις πράγμασι νομίμως λειτουργούντα πρόσωπα στο πλαίσιο άσκησης των δραστηριοτήτων τους.


Εικόνα 22. Πίνακας 2.


Πίνακας 2Α 
Στον πίνακα 2Α αναγράφεται το συνολικό εισόδημα από ακίνητη περιουσία όπως μεταφέρεται από το άθροισμα των κωδικών 198 και 213 του πίνακα 3Α4. Το ποσό του κωδικού 198 στον πίνακα 3Α4 συγκρίνεται με το σύνολο των ποσών που έχουν καταχωρηθεί στο έντυπο Ε2. Από το εν λόγω ποσό εκπίπτουν οι αντίστοιχες δαπάνες που αφορούν τα ακίνητα (75% ή 100%) κατά περίπτωση, με βάση τις διευκρινίσεις που έχουν δοθεί στην E.2027/2022 εγκύκλιό μας, καθώς και η αντίστοιχη τεκμαρτή δαπάνη ιδιοχρησιμοποίησης στο σύνολό της.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που τα υπόψη νομικά πρόσωπα έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες για ακίνητα από τα οποία δεν αποκτούν εισόδημα (π.χ. κενά) και δεδομένου ότι όλα τα έσοδα που αποκτούν θεωρούνται, με βάση τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, ως έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, οι δαπάνες αυτές εκπίπτουν από το μηδενικό εισόδημα από ακίνητη περιουσία με τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρ.8 του άρθρου 47. Ειδικά για το Άγιο Όρος και τις Ιερές Μονές αυτού, το ποσοστό της έκπτωσης για τις κάθε είδους δαπάνες, ανεξαρτήτως με το αν συνδέονται με την εκμετάλλευση συγκεκριμένου ακινήτου ή της εν γένει ακίνητης περιουσίας τους, ανέρχεται σε ποσοστό 100%, με βάση τις διατάξεις του τρίτου εδαφίου της παρ. 8΄ του άρθρου 47 του ΚΦΕ, όπως αυτό προστέθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 170 του ν.4972/2022 . Τα ανωτέρω ισχύουν και για τις δαπάνες που αφορούν ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα.

Τέλος, διευκρινίζεται ότι κατά τον προσδιορισμό του εισοδήματος από ακίνητη περιουσία των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, στην έννοια των δαπανών που εκπίπτουν περιλαμβάνονται μόνο αυτές για τις οποίες βαρύνεται ο εκμισθωτής ή ο παραχωρών και όχι τυχόν δαπάνες που βαρύνουν τον μισθωτή ή τον παραχωρησιούχο, αντίστοιχα (π.χ. δαπάνη για ηλεκτρισμό ή για νερό, κ.λπ.) (ΔΕΑΦ Β 1107041 ΕΞ 2015/6.8.2015 έγγραφό μας).


Πίνακες 2Β και 2Γ 
Στον πίνακα 2Β αναγράφονται τα λοιπά έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποτελούν αντικείμενο φόρου (πλην του εισοδήματος από ακίνητη περιουσία), όπως και οι συνολικές αντίστοιχες δαπάνες προκειμένου να προσδιοριστεί το καθαρό εισόδημα του σχετικού πίνακα. Στον ίδιο πίνακα (2Β) αναγράφονται και τα έσοδα που αποκτούν τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα από συμβάσεις βραχυχρόνιας μίσθωσης των ακινήτων τους που αρχίζουν από 1.1.2024 και εφεξής, καθόσον το υπόψη εισόδημα θεωρείται εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, και όχι από ακίνητη περιουσία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39Α του Κ.Φ.Ε., όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 27 του ν. 5073/2023 (Ε.2024/2024 εγκύκλιος ΑΑΔΕ).

Το εισόδημα αυτό συναθροιζόμενο με το αντίστοιχο εισόδημα του πίνακα 2Α θα διαμορφώσει το φορολογητέο εισόδημα και θα μεταφερθεί στους κωδικούς 029 ή 030 κατά περίπτωση.

Ειδικά, οι Φορείς Γενικής Κυβέρνησης είτε είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, είτε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, δεν θα συμπληρώνουν το πεδίο που αφορά στο εισόδημα από επιχειρηματικές συναλλαγές, καθόσον τα υπόψη νομικά πρόσωπα φορολογούνται μόνο για εισόδημα από κεφάλαιο και υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου.

Επίσης, στον πίνακα 2Β αναγράφεται σε ειδικό πεδίο και η χρεωστική διαφορά (1/30) που έχει προκύψει σε βάρος των υπόψη νομικών προσώπων από την ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου ή εταιρικών ομολόγων με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, κατ’ εφαρμογή του προγράμματος συμμετοχής στην αναδιάταξη του ελληνικού χρέους. Επίσης, στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να συμπληρώνονται οι κωδικοί 746, 747, 753 και 748 (Πίνακας Χ).

Ακόμη, στον πίνακα 2Β, το πεδίο «Λοιπά έσοδα μη φορολογούμενα» αναλύεται στον κωδικό 001, στο οποίο καταχωρούνται τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούν τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα της περ. γ΄ του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε. κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους, τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο επιβολής φόρου εισοδήματος, όπως οι εισφορές (συνδρομές) και τα δικαιώματα εγγραφής των μελών τους, τα έσοδα από εράνους, κρατικές επιχορηγήσεις, χορηγίες ιδιωτών ή επιχειρήσεων, δωρεές τρίτων, λαχειοφόρους κληρώσεις, κ.λπ. (σχετ. η ΠΟΛ.1044/2015 εγκύκλιος), καθώς και αφορολόγητα ποσά επιχορηγήσεων ή οικονομικών ενισχύσεων που λαμβάνουν λόγω έκτακτων γεγονότων (π.χ. εμφάνιση και διάδοση του κορωνοϊού COVID19, πυρκαγιές, σεισμοί κ.α.).

Στο ίδιο κωδικό (001) του πεδίου «Λοιπά έσοδα μη φορολογούμενα» αναγράφονται και τα κεφαλαιακά κέρδη που προκύπτουν από την ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου ή εταιρικών ομολόγων με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου με άλλους τίτλους, κατ’ εφαρμογή του προγράμματος συμμετοχής στην αναδιάταξη του ελληνικού χρέους, τα οποία απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε., καθώς και οι τόκοι που προκύπτουν από ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, οι οποίοι απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος σύμφωνα με τις ίδιες πιο πάνω διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε. (σχετ. η Ο.3047/2023 Οδηγία).

Ακόμη, στον ίδιο κωδικό καταχωρούνται και οι πρόσοδοι που αποκτούν οι φορείς γενικής κυβέρνησης που αποτελούν πρόσωπα της περ. γ΄ του άρθρου 45 του ΚΦΕ από τη συμμετοχή τους στο Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν.2469/1997, καθώς και από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης, σύμφωνα με την περ. η΄ της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν.2469/1997, οι οποίες απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος δυνάμει των διατάξεων της παρ. 9 του άρθρου 47 του ΚΦΕ, όπως προστέθηκαν με την παρ. 2 του άρθρου 54 του ν.4916/2022. Επισημαίνεται ότι οι τυχόν δαπάνες ή ζημίες σχετιζόμενες με τις πιο πάνω απαλλασσόμενες από το φόρο προσόδους (από τη συμμετοχή στο Κοινό Κεφάλαιο ή από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης), δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση από τα λοιπά έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα των πιο πάνω νομικών προσώπων.

Επιπρόσθετα, το πεδίο «Λοιπά έσοδα μη φορολογούμενα» αναλύεται περαιτέρω και στον κωδικό 002 «Υπεραξία Κεφαλαίου (περ.γ΄, άρθρο 45 του ν. 4172/2013)», στο οποίο αναγράφονται τα έσοδα από υπεραξία που πραγματοποιούν τα εγγεγραμμένα στο Ειδικό Μητρώο Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) της περ. α΄της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021 σωματεία της περ. στ΄της παρ. 1 του άρθρου 4 του ίδιου πιο πάνω νόμου, τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, εφόσον τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται, έχουν περιέλθει σε αυτά από χαριστική αιτία ή κληρονομική διαδοχή και διατίθενται για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. γ΄ του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε.. Πίνακας 2Δ Στον πίνακα 2Δ έχει ενσωματωθεί η κατάσταση Εσόδων-Εξόδων, προκειμένου να αναγράφονται τα συνολικά έσοδα και έξοδα των υπόψη νομικών προσώπων.


11 Πίνακας 3: Εισόδημα από διάφορες πηγές 

Πίνακες 3Α και 3Β 
Στους πίνακες 3Α και 3Β αναγράφονται το εισόδημα από κεφάλαιο (Μερίσματα, Τόκοι, Δικαιώματα, Ακίνητη Περιουσία) και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου αντίστοιχα, με βάση την επιμέρους ανάλυση των αντίστοιχων υποπινάκων.

Ειδικότερα, επισημαίνεται ότι για τα μερίσματα που εισπράττουν τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου (περ. γ’ άρθρου 45 ν. 4172/2013) έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013, καθόσον τα υπόψη πρόσωπα εμπίπτουν στην έννοια της νομικής οντότητας και ως εκ τούτου, τα εισοδήματα αυτά φορολογούνται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, με βάση τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013, συμψηφιζομένου τόσο του παρακρατηθέντος φόρου, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 64 του ίδιου ως άνω νόμου, όσο και του αναλογούντος φόρου εισοδήματος, κατά το μέρος που αφορά στα διανεμόμενα κέρδη. Επομένως, τα υπόψη πρόσωπα όταν θα συμπληρώνουν τους πίνακες 3 Α1α, 3 Α1β, 3 Α1γ, 3 Α1δ και 3 Α1ε, κατά περίπτωση, ως ακαθάριστο ποσό θα καταχωρούν το μικτό ποσό με την προσθήκη τόσο του παρακρατηθέντος φόρου, όσο και του αναλογούντος φόρου εισοδήματος κατά το μέρος που αφορά στα διανεμόμενα κέρδη του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που προβαίνει στη διανομή, συμπληρώνοντας παράλληλα τα αντίστοιχα πεδία.

11.1 Πίνακας 3Α: Εισόδημα από κεφάλαιο 

11.1.1 Πίνακας 3Α1: Μερίσματα (άρθρο 36 ν. 4172/2013)

11.1.1.1 Πίνακας 3Α1α 


Εικόνα 23. Πίνακας 3Α1α.


Στον πίνακα αυτό συμπληρώνονται τα μερίσματα ημεδαπής πλην αυτών που αφορούν το άρθρο 48 του ΚΦΕ. Μερίσματα λοιπόν που νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα εισπράττει από τη συμμετοχή του σε άλλο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που εδρεύει εντός της Ελληνικής επικράτειας και για τα οποία δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την απαλλαγή τους από τον φόρο σύμφωνα με το άρθρο 48 του ΚΦΕ 

11.1.1.2 Πίνακας 3Α1β 


Εικόνα 24. Πίνακας 3Α1β.


Στον πίνακα αυτό συμπληρώνονται τα μερίσματα αλλοδαπής θυγατρικής κράτους μέλους εντός της Ε.Ε. πλην αυτών που αφορούν το άρθρο 48 του ΚΦΕ. Μερίσματα λοιπόν που νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα έλαβε από τη συμμετοχή του σε άλλο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που εδρεύει στην αλλοδαπή και εντός της Ε.Ε. και για τα οποία δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την απαλλαγή τους από τον φόρο σύμφωνα με το άρθρο 48 του ΚΦΕ.

Για τα μερίσματα που εισπράττει ημεδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα από ημεδαπό ή αλλοδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα όταν δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 48, καθιερώνεται η μέθοδος της πίστωσης του φόρου ως τρόπος φορολογικής μεταχείρισης των εισπραττόμενων μερισμάτων. Ειδικότερα, με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 68 προβλέπεται ότι από το ποσό του φόρου εκπίπτει το ποσό του αναλογούντος φόρου εισοδήματος κατά το μέρος που αφορά στα διανεμόμενα κέρδη του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που προβαίνει στη διανομή, καθώς και το ποσό του φόρου που παρακρατήθηκε ως φόρος επί του μερίσματος.


11.1.1.3 Πίνακας 3Α1γ 



Εικόνα 25. Πίνακας 3Α1γ.


Στον πίνακα αυτό συμπληρώνονται τα μερίσματα αλλοδαπής θυγατρικής τρίτης χώρας.

Μερίσματα λοιπόν που νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα έλαβε από την συμμετοχή του σε άλλο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που εδρεύει εκτός της Ε.Ε., όταν δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του ΚΦΕ.

Επισημαίνεται ότι για τα μερίσματα ή κέρδη που εισπράττει ημεδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα από αλλοδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, με έδρα σε τρίτη χώρα (εκτός E.E.), από τον αναλογούντα φόρο του νομικού προσώπου εκπίπτει το ποσό του φόρου που παρακρατήθηκε ως φόρος επί του μερίσματος, το οποίο συμπληρώνεται στην αντίστοιχη στήλη.

Στον ίδιο πίνακα, στη στήλη «φόρος Ν.Π.» αναγράφεται και το ποσό του αναλογούντος φόρου εισοδήματος, κατά το μέρος που αφορά στα διανεμόμενα κέρδη του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που προβαίνει στη διανομή, είτε στις περιπτώσεις που υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας (Σ.Α.Δ.Φ.), με βάση την οποία επιτρέπεται ο συμψηφισμός του (ΠΟΛ.1232/2015 εγκύκλιος), είτε όταν η αλλοδαπή θυγατρική που καταβάλλει τα μερίσματα έχει τη μορφή κεφαλαιουχικής εταιρείας και δεν είναι εγκατεστημένη σε μη συνεργάσιμο κράτος σύμφωνα με το άρθρο 65 του Κ.Φ.Ε.. 


11.1.1.4 Πίνακας 3Α1δ 



Εικόνα 26. Πίνακας 3Α1δ.

Στον πίνακα αυτό συμπληρώνονται τα μερίσματα ημεδαπής από κέρδη παρελθουσών χρήσεων πλην αυτών που αφορούν το άρθρο 48 του ΚΦΕ. Μερίσματα λοιπόν που νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα έλαβε από τη συμμετοχή του σε άλλο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα από κέρδη παρελθουσών χρήσεων και που εδρεύει εντός της Ελληνικής επικράτειας και για τα οποία δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την απαλλαγή τους από φόρο σύμφωνα με το άρθρο 48 του ΚΦΕ.


11.1.1.5 Πίνακας 3Α1ε


Εικόνα 27. Πίνακας 3Α1ε.

Στον πίνακα αυτό συμπληρώνονται τα μερίσματα αλλοδαπής θυγατρικής κράτους μέλους εντός της Ε.Ε. που προέρχονται από διανομή κερδών παρελθουσών χρήσεων, πλην αυτών που αφορούν το άρθρο 48 του ΚΦΕ. Μερίσματα λοιπόν που νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα έλαβε από τη συμμετοχή του σε άλλο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που εδρεύει στην αλλοδαπή και εντός της Ε.Ε. και τα οποία προέρχονται από κέρδη παρελθουσών χρήσεων ενώ ταυτόχρονα για τα μερίσματα αυτά δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την απαλλαγή τους από φόρο σύμφωνα με το άρθρο 48 του ΚΦΕ 

11.1.2 Πίνακας 3Α2: Τόκοι (άρθρο 37 ν. 4172/2013)


Εικόνα 28. Πίνακας 3Α2.

Στον πίνακα αυτό συμπληρώνονται οι τόκοι (απαλλασσόμενοι ή μη) που εισέπραξε το νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα και αφορούν τη συγκεκριμένη χρήση.


11.1.3 Πίνακας 3Α3: Δικαιώματα (άρθρο 38 ν. 4172/2013)


Εικόνα 29. Πίνακας 3Α3.

Στον πίνακα αυτό συμπληρώνεται το εισόδημα από δικαιώματα σύμφωνα με το άρθρο 38 του ΚΦΕ Αναλυτικά αναγράφεται η χώρα, ο Α.Φ.Μ. και το ακαθάριστο ποσό δικαιώματος που εισπράχθηκε, καθώς και ο παρακρατηθείς φόρος (σχετική ΠΟΛ.1042/2015).


11.1.4 Πίνακας 3Α4: Εισόδημα από ακίνητη περιουσία (άρθρο 39 ν. 4172/2013)


Εικόνα 30. Πίνακας 3Α4.


Κωδικός 208 
Στον κωδικό 208 εισάγεται το ακαθάριστο εισόδημα που προκύπτει από την εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση, στο οποίο επιβάλλεται ψηφιακό τέλος συναλλαγής.


Κωδικός 209 
Στον κωδικό 209 εισάγεται διακριτά το ακαθάριστο εισόδημα που προκύπτει από δωρεάν παραχώρηση, έτσι ώστε να συμβαδίζει η ανάλυσή του με αυτή του εντύπου Ε2.


Κωδικός 210 
Στον κωδικό 210 εισάγεται το ακαθάριστο εισόδημα που προκύπτει από ιδιοχρησιμοποίηση.


Κωδικός 211 
Στον κωδικό αυτό συμπληρώνεται το ακαθάριστο εισόδημα από την εκμίσθωση ακινήτου το οποίο κατ' επιλογή του μισθωτή, υπάγεται στο ΦΠΑ, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 8 του ΦΠΑ (2859/2000).


Κωδικός 215 
Στον κωδικό αυτό συμπληρώνεται το ακαθάριστο εισόδημα που προκύπτει από την εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση κατοικιών.


Κωδικός 199 
Στον κωδικό αυτό συμπληρώνεται το ακαθάριστο εισόδημα από εκμίσθωση και υπεκμίσθωση ακινήτων που αποκτά το Δημόσιο, οι Δήμοι και οι Ιερές μονές του Αγίου Όρους και το οποίο απαλλάσσεται από το ψηφιακό τέλος συναλλαγής.

Σχετική διάταξη περ. α΄ και β΄ παραγράφου 3 άρθρου 22 ν.4283/2014, με ισχύ από 1.1.2014:

Στα πρόσωπα της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ. 28/ 1931 «Περί Κώδικος των νόμων περί Τελών Χαρτοσήμου» (Α' 239) προστίθενται οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους. Στις περιπτώσεις της εκμίσθωσης ακινήτων στις οποίες εκμισθωτές είναι οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους το τέλος χαρτοσήμου των μισθωμάτων αποδίδεται από τον μισθωτή.


Κωδικός 198 
Στον κωδικό αυτό αναγράφεται το σύνολο των κωδικών (199)+(215)+(211)+(210)+(209)


Κωδικός 214 
Στον κωδικό 214 αναγράφονται τα ενοίκια που καταβλήθηκαν σε Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, όταν η σχετική μίσθωση υπάγεται σε ψηφιακό τέλος συναλλαγής και το τέλος καταβάλλεται από το μισθωτή.


Κωδικός 213 
Στον κωδικό 213 αναγράφεται το εισόδημα από ακίνητη περιουσία των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα της περ. γ’ του άρθρου 45 του ν.4172/2014 το οποίο δεν περιλαμβάνεται στον κωδικό 198, καθώς δεν υφίσταται υποχρέωση αναγραφής του υπόψη εισοδήματος στο έντυπο Ε2 (π.χ. εισόδημα ακίνητης περιουσίας που βρίσκεται στην αλλοδαπή, αποζημίωση ή δικαίωμα εμπορικής εκμετάλλευσης (άυλη αξία) που καταβάλλεται από τον μισθωτή στον εκμισθωτή).


11.2 Πίνακας 3Β: Εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου 

11.2.1 Πίνακας 3Β1: Μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας 



Εικόνα 31. Πίνακας 3Β1.

Στον πίνακα αυτό συμπληρώνεται το εισόδημα που προκύπτει από την υπεραξία μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας.


11.2.2 Πίνακας 3Β2: Μεταβίβαση τίτλων (άρθρο 42 ν. 4172/2013)


Εικόνα 32. Πίνακας 3Β2.


Στον πίνακα αυτό αναγράφεται η υπεραξία ή η ζημιά που προκύπτει από τη μεταβίβαση τίτλων.


12 Πίνακας 4: Εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου 48 ν. 4172/2013

Ο πίνακας 4 αφορά μόνο τα νομικά πρόσωπα που εισπράττουν ενδοομιλικά μερίσματα και συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 48 του ν. 4172/2013. Τα ποσά των πινάκων 4Α και 4Β διαμορφώνουν το ποσό του κωδικού 495 (σχετική η ΠΟΛ.1039/2015).

12.1 Πίνακας 4Α: Εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου 48 ν. 4172/2013 (εντός Ε.Ε.)

Για εισπραττόμενα μερίσματα από κράτη μέλη της Ε.Ε. συμπληρώνεται ο Πίνακας 4Α, με τους επιμέρους υποπίνακες.

12.1.1 Πίνακας 4A1: Συμμετοχές του αρθ. 48 ν. 4172/2013 που κατέχονται από το δικαιούχο του εισοδ/τος 


Εικόνα 33. Πίνακας 4Α1.


12.1.2 Πίνακας 4Α2: Συνδρομή προϋποθέσεων για την εφαρμογή του άρθ. 48 ν. 4172/2013 


Εικόνα 34. Πίνακας 4Α2.


12.1.3 Πίνακας 4Α3: Στοιχεία εγγυητικής επιστολής υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου 


Εικόνα 35. Πίνακας 4Α3
.

12.2 Πίνακας 4Β: Εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου 48 ν. 4172/2013 (εκτός Ε.Ε.)

Για εισπραττόμενα μερίσματα από κράτη εκτός Ε.Ε. (τρίτες χώρες πλην μη συνεργάσιμων κρατών) συμπληρώνεται ο Πίνακας 4Β με τους επιμέρους υποπίνακες.


12.2.1 Πίνακας 4Β1: Συμμετοχές του αρθ. 48 ν. 4172/2013 που κατέχονται από το δικαιούχο του εισοδ/τος 


Εικόνα 36. Πίνακας 4Β1.


12.2.2 Πίνακας 4Β2: Συνδρομή προϋποθέσεων για την εφαρμογή του άρθ. 48 ν. 4172/2013 


Εικόνα 37. Πίνακας 4Β2.


12.2.3 Πίνακας 4Β3: Στοιχεία εγγυητικής επιστολής υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου 


Εικόνα 38. Πίνακας 4Β3.


13 Πίνακας 5: Υπεραξία από μετασχηματισμό με Ν.Δ. 1297/1972 


Εικόνα 39. Πίνακας 5.


Κωδικός 980 
Στον κωδικό 980 αναγράφεται το ποσό κατά το οποίο μειώθηκε το μετοχικό κεφάλαιο εταιρείας που προήλθε από μετασχηματισμό με βάση τις διατάξεις του ν.δ.1297/1972 και το οποίο προέρχεται από το ποσό της κεφαλαιοποιηθείσας υπεραξίας με βάση τις ίδιες διατάξεις, προκειμένου κατά τον χρόνο διάλυσης της εταιρείας το σύνολο της υπεραξίας, που περιγράφεται σε σχετικό λογαριασμό τάξεως, να υπαχθεί σε φορολογία (αναβαλλόμενη φορολογική υποχρέωση) (σχετ. Ε.2181/10.10.2019).


14 Πίνακας 6: Τραπεζικές Επιχειρήσεις 

14.1 Πίνακας 6Α: Πιστωτικά υπόλοιπα της παρ. 1 του άρθρου 93 του ν.4605/2019
 


Εικόνα 40. Πίνακας 6.


Τα πιστωτικά ιδρύματα, για τα οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 93 του ν.4605/2019 συμπληρώνουν τον υποπίνακα 6Α «Πιστωτικά Υπόλοιπα της παραγράφου 1 του άρθρου 93 του ν.4605/2019» του πίνακα 6 «ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ».

Ειδικότερα:


Κωδικός 754 
Στον κωδικό 754 αναγράφεται το ποσό των πιστωτικών υπολοίπων του δεύτερου εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 93 που απομένει για συμψηφισμό το τρέχον φορολογικό έτος, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί από τη δήλωση του προηγούμενου φορολογικού έτους.


Κωδικός 756 
Στον κωδικό 756 αναγράφεται το μέρος του ποσού των πιστωτικών υπολοίπων του δεύτερου εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 93 που συμψηφίζεται το τρέχον φορολογικό έτος, όταν προκύψει φόρος εισοδήματος. Στην περίπτωση αυτή το ποσό των πιστωτικών υπολοίπων που συμψηφίζεται, κατά ρητή διατύπωση των διατάξεων, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό του αναλογούντος φόρου δηλαδή του ποσού που αναγράφεται στους κωδικούς 004 ή 080 του τρέχοντος φορολογικού έτους.

Το ποσό του κωδικού αυτού μεταφέρεται στον κωδικό 761.


Κωδικός 759 
Στον κωδικό 759 αναγράφεται το ποσό των πιστωτικών υπολοίπων του δεύτερου εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 93 που παραμένει για συμψηφισμό τα επόμενα φορολογικά έτη, όπως αυτό προκύπτει μετά την αφαίρεση του ποσού που αναγράφεται στον κωδικό 756 από το αντίστοιχο ποσό του κωδικού 754.


Κωδικός 755 
Στον κωδικό 755 αναγράφεται το ποσό των πιστωτικών υπολοίπων του πρώτου εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 93 που απομένει για συμψηφισμό το τρέχον φορολογικό έτος, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί από τη δήλωση του προηγούμενου φορολογικού έτους.


Κωδικός 757 
Στον κωδικό 757 αναγράφεται το μέρος του ποσού των πιστωτικών υπολοίπων του πρώτου εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 93 που συμψηφίζεται το τρέχον φορολογικό έτος, όταν προκύψει φόρος εισοδήματος. Στην περίπτωση αυτή το ποσό των πιστωτικών υπολοίπων που συμψηφίζεται, κατά ρητή διατύπωση των διατάξεων, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό του αναλογούντος φόρου δηλαδή του ποσού που αναγράφεται στους κωδικούς 004 ή 080 του τρέχοντος φορολογικού έτους.

Το ποσό του κωδικού αυτού μεταφέρεται στον κωδικό 762.


Κωδικός 758 
Στον κωδικό 758 μεταφέρεται από τον κωδικό 756 το ποσό των πιστωτικών υπολοίπων του δεύτερου εδαφίου που προστίθεται στο ποσό των υπολοίπων του πρώτου εδαφίου.


Κωδικός 760 
Στον κωδικό 760 αναγράφεται το ποσό των πιστωτικών υπολοίπων του πρώτου εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 93 που μεταφέρεται για συμψηφισμό τα επόμενα φορολογικά έτη, όπως αυτό προκύπτει μετά την αφαίρεση του ποσού που αναγράφεται στον κωδικό 757 από το αντίστοιχο ποσό του κωδικού 755, αφού ταυτόχρονα προστεθεί στον ίδιο κωδικό (ΚΑ 755) το ποσό του κωδικού 758.

Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση ύπαρξης πιστωτικών υπολοίπων μόνο του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 93 του ν. 4605/2019, τα πιστωτικά ιδρύματα αναγράφουν στον κωδικό 757 ποσό ίσο με αυτό που έχει συμπληρωθεί στον κωδικό 756, ώστε να πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα και ο συμψηφισμός του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 93 του ν. 4605/2019 και να μην απομείνει υπόλοιπο του πρώτου εδαφίου για επόμενο φορολογικό έτος.


14.2 Πίνακας 6Β: Εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν.4046/2012 


Εικόνα 41. Πίνακας 6Β.


Κωδικοί 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777 και 778
Οι σχετικοί κωδικοί του υποπίνακα 6Β «Εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν.4046/2012» του πίνακα 6 «ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ» συμπληρώνονται από τις τράπεζες, προκειμένου για την εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν.4046/2012 (Α΄ 28). Ειδικότερα, με τις διατάξεις αυτές ορίζεται ότι το πιστωτικό υπόλοιπο που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2011 και μετά των τραπεζών, ανεξάρτητα από τη νομική μορφή που λειτουργούν στην Ελλάδα, κατά το μέρος που οφείλεται σε φόρο που έχει παρακρατηθεί επί τόκων ομολόγων ή εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου και ομολόγων ημεδαπών επιχειρήσεων, με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου συμψηφίζεται με το φόρο εισοδήματος διαδοχικώς στα πέντε (5) επόμενα οικονομικά έτη από τη δημιουργία του πιστωτικού υπολοίπου, κατά το υπόλοιπο που απομένει κάθε φορά.

Πιο συγκεκριμένα, στους κωδικούς 764, 765, 766, 767, 768 τα εν λόγω πρόσωπα συμπληρώνουν για τα πέντε φορολογικά έτη που προηγούνται αυτού για το οποίο υποβάλλεται η δήλωση φορολογίας εισοδήματος (τρέχον φορολογικό έτος), εν προκειμένω για τα φορολογικά έτη 2020, 2021, 20212, 2023 και 2024, τα οποία αποτυπώνονται ως ΦΕ5, ΦΕ-4, ΦΕ-3, ΦΕ-2, ΦΕ-1, αντίστοιχα, το πιστωτικό υπόλοιπο των ως άνω διατάξεων ή το μέρος αυτού, εφόσον σε προηγούμενα φορολογικά έτη έχει ήδη διενεργηθεί συμψηφισμός. Στη συνέχεια, προκειμένου να διενεργηθεί συμψηφισμός με το φόρο εισοδήματος του τρέχοντος φορολογικού έτους, ήτοι του φορολογικού έτους 2025, (κωδικός 004), μειωμένο με το ποσό της Φ.Α. του άρθρου 27Α ν. 4172/2013 (κωδικός 995), συμπληρώνουν τους κωδικούς 769, 770, 771, 772, 773, με το ποσό ή μέρος αυτού, κατά περίπτωση, των πιστωτικών υπολοίπων των κωδικών 764–768, που δύναται να συμψηφιστεί με βάση την επάρκεια φόρου. Σε περίπτωση που το ποσό του φόρου δεν επαρκεί για το συμψηφισμό των πιστωτικών υπολοίπων όλων των φορολογικών ετών, συμψηφίζεται κατά προτεραιότητα το πιστωτικό υπόλοιπο προγενέστερου έτους.

Στους κωδικούς 774, 775, 776, 777, 778 συμπληρώνεται το ποσό που απομένει για συμψηφισμό τα επόμενα φορολογικά έτη.

Σε ότι αφορά το φορολογικό έτος 2020, σε περίπτωση μη επάρκειας φόρου για το συμψηφισμό του πιστωτικού υπολοίπου του εν λόγω έτους ή μέρους αυτού, κατά περίπτωση, το ποσό που δεν δύναται να συμψηφιστεί στο τρέχον έτος και αναγράφεται στον κωδικό 774, μεταφέρεται στον κωδικό 763 προκειμένου να επιστραφεί, καθώς, κατά ρητή διατύπωση των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 68 του ΚΦΕ, σε περίπτωση που το ποσό του φόρου που προκαταβλήθηκε ή παρακρατήθηκε είναι μεγαλύτερο από τον οφειλόμενο φόρο, η επιπλέον διαφορά επιστρέφεται. Κατά συνέπεια και με δεδομένο ότι με τις διατάξεις του ΚΦΕ δεν προβλέπεται αυτοτελής φορολόγηση των τραπεζών για τα σχετικά εισοδήματα από τόκους, ώστε να δικαιολογείται η μη επιστροφή του παρακρατηθέντος φόρου, όπως, αντίστοιχα, προβλεπόταν στον ισχύοντα, κατά το χρόνο θέσπισης των διατάξεων του ν.4046/2012, Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.2238/1994), σε περίπτωση αδυναμίας πραγματοποίησης του συμψηφισμού κατά το τελευταίο (πέμπτο) έτος, λόγω μη ύπαρξης επαρκούς ποσού φόρου, το σχετικό ποσό επιστρέφεται.


15 Πίνακας 7: Εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου 48Α ν. 4172/2013 

Ο πίνακας 7 αφορά μόνο τα νομικά πρόσωπα που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και αποκτούν εισόδημα από την υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής σε άλλο νομικό πρόσωπο το οποίο υπό προϋποθέσεις απαλλάσσεται από τον φόρο.


15.1 Πίνακας 7Α: Εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου 48Α (εντός Ε.Ε.)

Για το εισόδημα από την υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής σε νομικό πρόσωπο που βρίσκεται εντός Ε.Ε. συμπληρώνεται ο Πίνακας 7Α με τους επιμέρους υποπίνακες.


15.1.1 Πίνακας 7Α1: Υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμέτοχης του αρθ. 48Α ν. 4172/2013 (εντός Ε.Ε.)


Εικόνα 42. Πίνακας 7Α1.


15.1.2 Πίνακας 7Α2: Συνδρομή προϋποθέσεων για την εφαρμογή του αρθ. 48Α ν. 4172/2013 


Εικόνα 43. Πίνακας 7Α2.

15.2 Πίνακας 7Β: Εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου 48Α (εκτός Ε.Ε.)

Για το εισόδημα από την υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής σε νομικό πρόσωπο που βρίσκεται εκτός Ε.Ε. συμπληρώνεται ο Πίνακας 7Β με τους επιμέρους υποπίνακες.


15.2.1 Πίνακας 7Β1: Υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμέτοχης του αρθ. 48Α ν. 4172/2013 (εκτός Ε.Ε.)


Εικόνα 44. Πίνακας 7Β1.


15.2.2 Πίνακας 7Β2: Συνδρομή προϋποθέσεων για την εφαρμογή του αρθ. 48Α ν. 4172/2013 


Εικόνα 45. Πίνακας 7Β2.

16 Πίνακας 8: Εισόδημα και προσδιορισμός φόρου αλλοδαπής 

Στον πίνακα 8 δηλώνονται τα εισοδήματα αλλοδαπής, ανά χώρα, ανάλογα με την ύπαρξη (8Α) ή μη (8Β) Σύμβασης Αποφυγής Διπλής Φορολογίας, ώστε να είναι εφικτή η κατά προτεραιότητα έκπτωση του φόρου που έχει καταβληθεί σε χώρα με την οποία υφίσταται ΣΑΔΦ (σχετ. η Ε. 2089/2021 εγκύκλιος).

Το νομικό πρόσωπο επιλέγει από αναδυόμενη λίστα τη χώρα στην οποία έχει αποκτήσει εισόδημα, συμπληρώνοντας το συνολικό εισόδημα που έχει αποκτηθεί εκεί και το φόρο που έχει καταβληθεί στην αλλοδαπή για το εισόδημα αυτό.

Από το φορολογικό έτος 2021 και επόμενα παρέχεται η δυνατότητα επιλογής από αναδυόμενη λίστα του συντελεστή φορολόγησης στην Ελλάδα. Στη συνέχεια το ποσό του φόρου περιορίζεται στο ποσό που αναλογεί για το εισόδημα αυτό στην Ελλάδα με βάση τον υφιστάμενο συντελεστή φορολογίας, εφόσον ο καταβληθείς στην αλλοδαπή φόρος υπερβαίνει τον αναλογούντα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην εκάστοτε ΣΑΔΦ και το άρθρο 9 του ν. 4172/2013.



Εικόνα 46. Πίνακας 8.


Ακολούθως το συνολικό ποσό του φόρου που προκύπτει από κάθε υποπίνακα μεταφέρεται στους κωδικούς 619 και 600 αντίστοιχα.

Τέλος, αφού τελικά συμπληρωθούν τα ποσά των κωδικών 619 και 600, το ποσό που τελικά μεταφέρεται στον κωδικό 619 αφαιρείται κατά προτεραιότητα. έναντι των λοιπών φόρων της παρ. 3 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013, σύμφωνα με την Ε. 2089/2021 εγκύκλιο.

Επισημαίνεται ότι το ποσό του φόρου που έχει καταβληθεί στην αλλοδαπή δεν επιστρέφεται (σχετική η ΠΟΛ.1060/2015 εγκύκλιος).


17 Πίνακας 9: Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών - αποσβέσεων 

17.1 9Α. Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας άρθρου 22Α (εξωλογιστικά)


Εικόνα 47. Πίνακας 9Α.


Ο υποπίνακας 9Α συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας προκειμένου, πέραν της έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά τους, να αφαιρούν (εξωλογιστικά) και ποσοστό των δαπανών αυτών, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 22Α του Κ.Φ.Ε.

Το άθροισμα του υποπίνακα 9Α μεταφέρεται στον κωδικό 503.


17.2 9Β. Δαπάνες άρθρων 22Β και 22Ε ν. 4172/2013 (εξωλογιστικά)


Εικόνα 48. Πίνακας 9Β.


Ο υποπίνακας 9Β συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες αγοράς, μίσθωσης κ.λπ. κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου αυτού.. 

Το άθροισμα του υποπίνακα 9Β μεταφέρεται στον κωδικό 504.


17.3 9Γ. Δαπάνη για την εφαρμογή ηλεκτρονικής τιμολόγησης, άρθρου 71Θ ν. 4172/2013 (εξωλογιστικά)


Εικόνα 49. Πίνακας 9Γ.


Ο υποπίνακας 9Γ συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες που αφορούν στην εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 71Θ του Κ.Φ.Ε. και της Α.1129/2025 (Β΄4938) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ, εφόσον δεν έγινε χρήση των ευεργετημάτων του άρθρου 71ΣΤ σε προηγούμενα φορολογικά έτη.

Το άθροισμα του υποπίνακα 9Γ μεταφέρεται στον κωδικό 509.


17.4 9Δ. Δαπάνη για την εισαγωγή επιχειρήσεων σε ρυθμιζόμενη αγορά, άρθρου 22ΣΤ ν. 4172/2013 (εξωλογιστικά)


Εικόνα 50. Πίνακας 9Δ.


Ο υποπίνακας 9Δ συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που αποτελούν πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες (μικρομεσαίες) επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μαΐου 2003, και έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες που αφορούν στην εισαγωγή μετοχών τους και άλλων τίτλων ισοδύναμων με μετοχές σε ρυθμιζόμενη αγορά που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα σύμφωνα με τον ν. 4514/2018 (Α΄14), με βάση όσα ορίζονται στο άρθρο 22ΣΤ του Κ.Φ.Ε.. Το άθροισμα του υποπίνακα 9Δ μεταφέρεται στον κωδικό 529.

Για το φορολογικό έτος 2025 οι κωδικοί του υποπίνακα 9Δ είναι ανενεργοί.


17.5 9Ε. Προσαυξημένες αποσβέσεις άρθρων 24 και 71Ζ ν. 4172/2013 (εξωλογιστικά)


Εικόνα 51. Πίνακας 9Ε.


Ο υποπίνακας 9Ε συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που διενεργούν αποσβέσεις εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου μηδενικών/χαμηλών ρύπων σε νησιωτικούς ή μη δήμους, του κόστους για την αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ), του κόστους ενεργειακής απόδοσης ή εξοικονόμησης νερού και του κόστους επενδύσεων που χαρακτηρίζονται ως συμβάλλουσες σημαντικά στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, καθώς και του κόστους της επένδυσης δημιουργίας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και παγίων που έχουν ενταχθεί στις διατάξεις της περ. β΄της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4864/2021.

Το άθροισμα του υποπίνακα 9Ε μεταφέρεται στον κωδικό 512.


18 Πίνακας 10: Αφορολόγητα έσοδα από έκτακτα γεγονότα.

18.1 10Α. Αφορολόγητα έσοδα για τα οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 1 του αρ.47 του ν. 4172/2013 


Εικόνα 52. Πίνακας 10Α.


Ο υποπίνακας αυτός συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες τα οποία αποκτούν έσοδα τα οποία δεν υπόκεινται σε φορολογία εισοδήματος βάσει ειδικότερων διατάξεων νόμων για τα οποία κατά το χρόνο διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.

Το άθροισμα του υποπίνακα 10Α μεταφέρεται στον κωδικό 513.


18.2 10Β. Αφορολόγητα έσοδα για τα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της περ. 1 του αρ. 47 του ν. 4172/2013 


Εικόνα 53. Πίνακας 10Β.


Ο υποπίνακας αυτός συμπληρώνεται από τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες τα οποία αποκτούν έσοδα τα οποία δεν υπόκεινται σε φορολογία εισοδήματος βάσει ειδικότερων διατάξεων νόμων για τα οποία κατά το χρόνο διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.

Το άθροισμα του υποπίνακα 10Β μεταφέρεται στον κωδικό 514.


19 Υποστήριξη – Εξυπηρέτηση

Για περισσότερες πληροφορίες ή διευκρινίσεις μπορείτε να απευθύνεστε στην Εξυπηρέτηση Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ my1521:

• Τηλεφωνικά: στο 1521, χωρίς χρέωση, εργάσιμες ημέρες από 7:00 έως 20:00.
• Ψηφιακά: μέσω της πλατφόρμας my1521 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα επιλέγοντας:

Θέματα Φορολογίας Εισοδήματος → Φορολογία Εισοδήματος Νομικών Προσώπων → Ν Οδηγίες συμπλήρωσης → Ν - Δήλωση εισοδήματος νομικών προσώπων.


Παράρτημα Α - Στοιχεία Έκδοσης & Επικαιροποιήσεων

Στοιχεία Σύνταξης και επιμέλειας
Η παρούσα έκδοση καταρτίστηκε υπό την επιμέλεια των ακόλουθων Υπηρεσιών:

• ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ, Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας
• ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ, Διεύθυνση
Επιχειρησιακών Διαδικασιών


Ιστορικό Εκδόσεων

Πίνακας 8. Πίνακας εκδόσεων

Πίνακας εκδόσεων

Έκδοση: 1.0 
Ημερομηνία: Μάρτιος 2026 
Περιγραφή: Αρχική Έκδοση

Έκδοση: 2.0 
Ημερομηνία: Ιούλιος 2026 
Περιγραφή: Αναθεωρημένη Έκδοση:
Διαγραφή σημείωσης σχετικά με τους κωδικούς 002, 003 και 004 του υποπίνακα 9Α (κωδικός 503, σελ. 49), λόγω ενεργοποίησης των κωδικών.


O browser δεν υποστηρίζει pdf viewer. Κατεβάστε το έγγραφο από εδώ: Download PDF
TAXHEAVEN.GR | © 2026 Taxheaven | Ημ. εκτύπωσης: 12/10/2026 02:18