ΔΕΔ 1057/2025
Τεκμαρτή φορολόγηση ανήλικου τέκνου με επιχειρηματική δραστηριότητα - Αρθρο 28Α του ΚΦΕ - Το τεκμαρτό εισόδημα βάσει άρθρου 28Α των ανήλικων τέκνων προστίθεται στα εισοδήματα και φορολογείται στο όνομα του γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα και σε κάθε περίπτωση στο όνομα του συζύγου, ο οποίος θεωρείται κατ' αρχήν υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης, πλην των εισοδημάτων για τα οποία το ανήλικο τέκνο υπέχει δική του φορολογική υποχρέωση όπως το εισόδημα που αποκτά το ανήλικο από εργασιακή σχέση, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 12, καθώς και για το εισόδημα από συντάξεις που περιήλθαν στο ανήλικο τέκνο, λόγω θανάτου του πατέρα ή της μητέρας του, στην προκειμένη περίπτωση το ανήλικο τέκνο για το υπό κρίση φορολογικό έτος δεν έχει αποκτήσει εισόδημα από μισθωτή υπηρεσία ή συντάξεις ως εκ τούτου ορθώς τα εισοδήματά του προστέθηκαν στα εισοδήματα του πατέρα. Δεν έχουν εφαρμογή και οι διατάξεις του άρθρου 28Β του ΚΦΕ «περί μείωσης του τεκμαρτού εισοδήματος με εισόδημα που αποκτούν από τη μισθωτή εργασία, τη σύνταξη ή την αγροτική δραστηριότητα» καθώς αναφέρονται ειδικώς στους υπόχρεους της παρ. 1 του άρθρου 28Α καθώς στην προκειμένη περίπτωση το ανήλικο τέκνο ως υπόχρεο σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251) ως αναφέρθηκε δεν έχει αποκτήσει για το υπό κρίση φορολογικό έτος τέτοιου είδους εισοδήματα
Αθήνα, 14 / 04 / 2025
Αριθμός απόφασης: 1057
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α3
Ταχ. Δ/νση: Φιλαδελφείας 8 και Σάμου
Ταχ. Κώδικας : 104 40 – Αθήνα
Τηλέφωνο 2131312349
E-mail :ded.ath@aade.gr
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024 Α’ 58), εφεξής ΚΦΔ,
β) του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017/10-03-2017 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ B’ 968/22-03-2017) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ) Της ΠΟΛ 1064/2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε (Β’ 1440),
δ) Την με αριθμό Α.1165/2022 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.» (ΦΕΚ Β’ 6009).
2. Την ΠΟΛ.1069/2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την υπ’ αριθ. Δ.Ε.Δ.1126366ΕΞ2016/30.08.2016 (Β’ 2759) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».
4. Τη με ημερομηνία κατάθεσης …………………………………… και με αριθμό πρωτοκόλλου……………………ενδικοφανή προσφυγή του ……………………….., κατοίκου …………………………. κατά της με αριθ. δήλωσης ……………………… και αριθ. ειδοπ. πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου με βάση την Αρχική ηλεκτρονική δήλωση φορολογικού έτους 2023, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.
5. Την ανωτέρω πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου, της οποίας ζητείται η ακύρωση.
6. Τις απόψεις της Προϊσταμένης της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου.
7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α3, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από ………………. και με αριθμό πρωτοκόλλου …………………. ενδικοφανούς προσφυγής του , η οποία υποβλήθηκε εμπρόθεσμα και μετά τη μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
Με τη με αριθ. ειδοπ. ……………………. πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2023, με βάση την αρχική ηλεκτρονική δήλωση, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου, προσδιορίσθηκε ποσό πληρωμής φόρου 3.945,97 €.
Η με αριθ. καταχ. ……………….. δήλωση φορολογία εισοδήματος φορολογικού έτους 2023, περιελάβανε εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα του ανήλικου τέκνου του προσφεύγοντα ……………………….., γεννηθείς στις 09/10/2013 σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν… ληξιαρχική πράξη γέννησης. Το ανήλικο τέκνο έχει επιχειρηματική δραστηριότητα με ημερομηνία έναρξής την 16/12/2013 λόγο απόκτησης ………………….. την οποία και παραχωρεί σε …………………………. με συμφωνητικό που έχει κατατεθεί στην Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου, με αριθμό πρωτ. ……………………. στο οποίο αναφέρονται όλες οι λεπτομέρειες σχετικά με το μηνιαίο μίσθωμα που καταβάλει ο Μισθωτής στο ανήλικο τέκνο ύψους 200,00 €/μήνα. Η εκκαθάριση που έγινε για τα Εισοδήματα του 2023, συμπεριέλαβε ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα ποσού 13.213,20 € (άρθ. 28Α – 28Δ του ΚΦΕ) του ανήλικου τέκνου που φορολογήθηκε στο όνομα του γονέα που ασκεί την Γονική μέριμνα, όπως ορίζει η παρ.4 του άρθ. 11 του ν. 4172/2013.
Ο προσφεύγων, ζητά να γίνει δεκτή η παρούσα ενδικοφανής προσφυγή της και να τροποποιηθεί και επαναϋπολογισθεί η σχετική προσβαλλόμενη πράξη, προβάλλοντας τους κάτωθι ισχυρισμούς:
- Εφόσον το ανήλικο τέκνο δεν εξαιρείται από την τεκμαρτή φορολόγηση και ο φόρος του για την επιχειρηματική δραστηριότητα βεβαιώνεται στο όνομα του Γονέα, τα πόσα της επιχειρηματικής δραστηριότητας του τέκνου δεν θα έπρεπε να αθροίζονται με τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία του γονέα σαν να ήταν ο ίδιος επιχειρηματίας.
- Και στην περίπτωση που αυτό συμβαίνει (να θεωρηθεί ο ίδιος ο γονέας ως επιχειρηματίας) θα έπρεπε να έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 28Β του ΚΦΕ και τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία που αποκτά ο γονέας να μειώσουν το ποσό που προσδιορίστηκε σύμφωνα με το άρθρο 28Α του ΚΦΕ.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 4308/2014, ορίζεται ότι:
«1. Για την εφαρμογή των ρυθμίσεων αυτού του νόμου λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη οι ορισμοί του παραρτήματος Α'.
2. Οι παρακάτω οντότητες εφαρμόζουν τις ρυθμίσεις αυτού του νόμου:
…
γ) Η ετερόρρυθμη εταιρεία, η ομόρρυθμη εταιρεία, η ατομική επιχείρηση και κάθε άλλη οντότητα που υποχρεούται στην εφαρμογή αυτού του νόμου από φορολογική ή άλλη νομοθετική διάταξη.».
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι:
«Άρθρο 11 - Εξαρτώμενα μέλη
1. Ως «εξαρτώμενα μέλη» του φορολογούμενου, θεωρούνται:
α) στην περίπτωση υποβολής κοινής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ο (η) σύζυγος, εφόσον δεν έχει ίδια φορολογητέα εισοδήματα οποιασδήποτε πηγής,
β) άγαμα τέκνα, εφόσον:
- είναι ανήλικα έως 18 ετών ή
- είναι ενήλικα έως 25 ετών και φοιτούν σε σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης της ημεδαπής ή αλλοδαπής ή [ ]
4. Το εισόδημα των ανήλικων τέκνων προστίθεται στα εισοδήματα και φορολογείται στο όνομα του γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα και σε κάθε περίπτωση στο όνομα του συζύγου, ο οποίος θεωρείται κατ' αρχήν υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζεται για τις ακόλουθες κατηγορίες εισοδημάτων σχετικά με τα οποία το ανήλικο τέκνο υπέχει δική του φορολογική υποχρέωση:
α) το εισόδημα που αποκτά το ανήλικο από εργασιακή σχέση, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 12,
β) συντάξεις που περιήλθαν στο ανήλικο τέκνο, λόγω θανάτου του πατέρα ή της μητέρας του.»
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28Α του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι:
«Άρθρο 28Α
Ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας
1. Για τους ασκούντες ατομική επιχείρηση της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251) το ετήσιο ελάχιστο εισόδημα από την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας τεκμαίρεται ότι δεν υπολείπεται του ποσού που προσδιορίζεται σύμφωνα με το παρόν.
2. Ως ελάχιστο ετήσιο εισόδημα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας τεκμαίρεται ποσό μέχρι πενήντα χιλιάδες ευρώ (50.000 €) που προκύπτει από το άθροισμα των παρακάτω: α) ποσού μέχρι τις τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000 €) που αντιστοιχεί στο μεγαλύτερο εκ των εξής:
αα) του ετήσιου ποσού του μικτού κατώτατου μισθού των άρθρων 134 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α' 222) και 103 του παρόντος, όπως ισχύει κατά την τελευταία ημέρα του αντίστοιχου φορολογικού έτους, προσαυξανόμενου κατά δέκα τοις εκατό (10 %) για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας από τη δήλωση έναρξης επαγγελματικής δραστηριότητας, επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τρίτης τριετίας για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας και επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τέταρτης τριετίας για τα επόμενα έτη ή
αβ) του ποσού που αντιστοιχεί στις μικτές αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου που απασχολείται από τον υπόχρεο της παρ. 1, πλέον
β) ποσού, έως δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ (15.000 €), που ισούται με το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου κόστους που καταβάλλει ο υπόχρεος της παρ. 1 για τη μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολεί, πλέον
γ) ποσού που ανέρχεται στο πέντε τοις εκατό (5%) επί του ποσού, κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) της περ. ιστ) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4919/2022 (Α' 71), όπως ορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται με βάση την παρ. 4 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022, στον οποίο ο υπόχρεος πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα. Η προσαύξηση της περ. γ) δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ή
β) όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται στον συγκεκριμένο Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τους τριάντα (30).
Για την εφαρμογή της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεύτερου βαθμού του προηγούμενου φορολογικού έτους, που αφορά στους υπόχρεους της παρ. 1, όπως αυτός αναρτάται στον ιστότοπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), εντός ενός μηνός από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του άρθρου 67 εκάστου έτους. Για τον προσδιορισμού του μέσου όρου του προηγούμενου εδαφίου δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών.
Ειδικά ως προς τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)», «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» και «λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα (47.26)», για τον προσδιορισμό του ετήσιου κύκλου εργασιών του υπόχρεου και τον προσδιορισμό του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ. δεν λαμβάνονται υπόψη οι πωλήσεις των καπνοβιομηχανικών προϊόντων της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 30 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 2859/2000, Α' 248). Για τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)» και «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» ως μέσος όρος της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος ετήσιου κύκλου εργασιών του συνόλου των επιτηδευματιών με τους δύο αυτούς Κ.Α.Δ., χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών. Για την εύρεση του μέσου όρου ετήσιου κύκλου εργασιών των επιτηδευματιών με τους λοιπούς τεταρτοβάθμιους κωδικούς υπό τον Κ.Α.Δ. 47.19, πλην των Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02, δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02.
3. Το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα που προσδιορίζεται με βάση το τεκμήριο της παρ. 2, μπορεί να αμφισβητηθεί από τον υπόχρεο για αντικειμενικούς λόγους, εφόσον συντρέχει ιδίως κάποια από τις παρακάτω προϋποθέσεις:
α) στρατιωτική θητεία,
β) φυλάκιση,
γ) νοσηλεία σε νοσοκομείο ή κλινική,
δ) αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή κατά τους δώδεκα (12) μήνες μετά τον τοκετό ή την υιοθεσία ή αναδοχή τέκνου,
ε) εκτεταμένες φυσικές καταστροφές που κατέστησαν αδύνατη, συνολικά ή μερικά, την άσκηση της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας,
στ) ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής τους επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός τους,
ζ) απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε εφαρμογή απόφασης δημόσιας αρχής για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ή άλλου λόγου που υπαγορεύει το δημόσιο συμφέρον,
η) άλλοι λόγοι ανωτέρας βίας που εμποδίζουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Για την εφαρμογή της παρούσας, ο φορολογούμενος προσκομίζει τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών του στη Φορολογική Διοίκηση. Η Φορολογική Διοίκηση ελέγχει την αλήθεια των ισχυρισμών και την ακρίβεια των αποδεικτικών στοιχείων του υπόχρεου και υποχρεούται να μειώσει ανάλογα το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα.
4. Αν ο υπόχρεος αμφισβητεί το ποσό που προκύπτει από την εφαρμογή του παρόντος για λόγους πέρα από τη συνδρομή των προϋποθέσεων της παρ. 3, ζητεί τη διενέργεια ελέγχου του άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 4987/2022 Α' 206) για να αποδειχθεί η ακρίβεια της δήλωσής του για εισόδημα μικρότερο του τεκμαρτού.
5. Για την εφαρμογή των διατάξεων που θέτουν προϋποθέσεις για τη λήψη προνοιακών και κοινωνικών επιδομάτων, καθώς και της περ. β) της παρ. 6 του άρθρου 15, το εισόδημα που λαμβάνεται υπόψη δεν μπορεί να υπολείπεται του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος που προσδιορίζεται με το παρόν και τα άρθρα 28Β έως 28Δ.
6. Το τεκμήριο του παρόντος δεν εφαρμόζεται:
α) στα κέρδη από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα,
β) σε όσους αμείβονται σύμφωνα με την περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 12, εφόσον συμβάλλονται με έως και τρία (3) φυσικά ή νομικά πρόσωπα, και σε ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές που συμβάλλονται με έως και δύο (2) ασφαλιστικές επιχειρήσεις και δηλώνουν ως επαγγελματική έδρα την κατοικία τους,
γ) σε πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του ογδόντα τοις εκατό (80%), και
δ) σε καφενεία που βρίσκονται σε οικισμούς της χώρας με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων.
7. Όταν οι επαγγελματικές δραστηριότητες του υπόχρεου περιορίζονται χρονικά από νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις που περιορίζουν την άσκηση της δραστηριότητας εντός του φορολογικού έτους, το τεκμήριο ισχύει αναλογικά για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι δραστηριότητες αυτές επιτρέπονται.
8. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., καθορίζονται η διαδικασία, ο χρόνος διενέργειας του ελέγχου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παρ. 3 και 4.»
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28Β του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι:
«Άρθρο 28Β - Εισοδήματα που μειώνουν το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας
Για τους υπόχρεους της παρ. 1 του άρθρου 28Α που αποκτούν εισόδημα από μισθωτή εργασία ή σύνταξη του άρθρου 12 ή από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα της παρ. 1 του άρθρου 21, το ποσό της παρ. 2 του άρθρου 28Α μειώνεται κατά ποσό που αντιστοιχεί στο εισόδημα που αποκτούν από τη μισθωτή εργασία, τη σύνταξη ή την αγροτική δραστηριότητα.»
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28Γ του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι:
«Άρθρο 28Γ - Λοιπές μειώσεις του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και ειδικές ρυθμίσεις
1. Τα άρθρα 28Α και 28Β δεν εφαρμόζονται για τα τρία (3) πρώτα έτη από την πρώτη έναρξη της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας των υπόχρεων της παρ. 1 του άρθρου 28Α. Για το τέταρτο έτος από την πρώτη έναρξη της άσκησης της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος της παρ. 2 του άρθρου 28Α μειώνεται κατά δύο τρίτα (2/3). Για το πέμπτο έτος από την πρώτη έναρξη της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας το τεκμαιρόμενο ποσό της παρ. 2 του άρθρου 28Α μειώνεται κατά ένα τρίτο (1/3).
2. Το ποσό του άρθρου 28Α μειώνεται κατά το ήμισυ (1/2) για υποχρέους που είναι πολύτεκνοι, για υπόχρεους που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του εξήντα επτά τοις εκατό (67%), για γονείς μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα και για γονείς με τέκνα με ποσοστό νοητικής ή σωματικής αναπηρίας τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%), εφόσον είναι άγαμα, διαζευγμένα ή σε χηρεία που θεωρούνται εξαρτώμενα, κατά την περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 11 και οι εκμεταλλευτές Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης οχημάτων (ΤΑΞΙ) με ποσοστό ιδιοκτησίας επί του οχήματος που δεν υπερβαίνει το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%).
3. Το ποσό της παρ. 2 του άρθρου 28Α μειώνεται κατά το ήμισυ (1/2) για υπόχρεους της παρ. 1 που ασκούν τη δραστηριότητά τους και έχουν την κύρια κατοικία τους σε οικισμούς με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων ή σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων.»
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28Δ του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι:
«Άρθρο 28Δ - Διακοπή της επαγγελματικής δραστηριότητας
Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι υπόχρεοι της παρ. 1 του άρθρου 28Α προέβησαν σε διακοπή της επαγγελματικής τους δραστηριότητας δεν προσμετράται για τον υπολογισμό της προσαύξησης της υποπερ. αα) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 28Α και για τα χρονικά διαστήματα της παρ. 1 του άρθρου 28Γ.»
Επειδή, εν προκειμένω, ο προσφεύγων (ως ασκών την γονική μέριμνα του ανήλικου τέκνου του……………………………….. το οποίο ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα με ημερομηνία έναρξής την 16/12/2013 λόγω απόκτησης την οποία σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή παραχωρεί σε ………………….. με συμφωνητικό που έχει κατατεθεί στην ΔΟΥ Ηρακλείου με αριθμό πρωτ........), προέβη στην υποβολή της με αριθ. καταχ. ………………… δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023, στην οποία μεταξύ άλλων υπολογίσθηκαν εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα του ανήλικου τέκνου του και συγκεκριμένα υπολογίστηκε ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα ποσού 13.213,20 € (άρθ. 28Α – 28Δ του ΚΦΕ) που φορολογήθηκε στο όνομα του προσφεύγοντος γονέα που ασκεί την Γονική μέριμνα, όπως ορίζει η παρ.4 του άρθ. 11 του ν. 4172/2013 κι εκδόθηκε η σχετική με αριθ. ειδοπ. ………………….. πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2023, με βάση την αρχική ηλεκτρονική δήλωση, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου με την οποία προσδιορίσθηκε ποσό πληρωμής φόρου 3.945,97 €.
Επειδή, ο προσφεύγων με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή του ισχυρίζεται ότι εφόσον το ανήλικό τέκνο του δεν εξαιρείται από την τεκμαρτή φορολόγηση και ο φόρος για την επιχειρηματική δραστηριότητα του βεβαιώνεται στο όνομα του Γονέα, τα πόσα της επιχειρηματικής δραστηριότητας του τέκνου δεν θα έπρεπε να αθροίζονται με τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία του γονέα σαν να ήταν ο ίδιος επιχειρηματίας.
Επίσης ισχυρίζεται ότι ακόμη και στην περίπτωση που αυτό συμβαίνει (να θεωρηθεί ο ίδιος ο γονέας ως επιχειρηματίας) θα έπρεπε να έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 28Β του ΚΦΕ και τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία που αποκτά ο γονέας να μειώσουν το ποσό που προσδιορίστηκε σύμφωνα με το άρθρο 28Α του ΚΦΕ.
Επειδή, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις του άρθρου 11 του ΚΦΕ το εισόδημα των ανήλικων τέκνων προστίθεται στα εισοδήματα και φορολογείται στο όνομα του γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα και σε κάθε περίπτωση στο όνομα του συζύγου, ο οποίος θεωρείται κατ' αρχήν υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης, πλην των εισοδημάτων για τα οποία το ανήλικο τέκνο υπέχει δική του φορολογική υποχρέωση όπως το εισόδημα που αποκτά το ανήλικο από εργασιακή σχέση, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 12, καθώς και για το εισόδημα από συντάξεις που περιήλθαν στο ανήλικο τέκνο, λόγω θανάτου του πατέρα ή της μητέρας του, στην προκειμένη περίπτωση το ανήλικο τέκνο για το υπό κρίση φορολογικό έτος δεν έχει αποκτήσει εισόδημα από μισθωτή υπηρεσία ή συντάξεις ως εκ τούτου ορθώς τα εισοδήματά του προστέθηκαν στα εισοδήματα του πατέρα. Περαιτέρω, δεν έχουν εφαρμογή και οι διατάξεις του άρθρου 28Β του ΚΦΕ «περί μείωσης του τεκμαρτού εισοδήματος με εισόδημα που αποκτούν από τη μισθωτή εργασία, τη σύνταξη ή την αγροτική δραστηριότητα» καθώς αναφέρονται ειδικώς στους υπόχρεους της παρ. 1 του άρθρου 28Α καθώς στην προκειμένη περίπτωση το ανήλικο τέκνο ως υπόχρεο σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251) ως αναφέρθηκε δεν έχει αποκτήσει για το υπό κρίση φορολογικό έτος τέτοιου είδους εισοδήματα. Κατόπιν των ανωτέρω οι ως άνω προβαλλόμενοι ισχυρισμοί του προσφεύγοντος απορρίπτονται ως αβάσιμοι.
Επειδή η Δημόσια Διοίκηση δεσμεύεται από την αρχή της νομιμότητας, όπως αυτή καθιερώνεται με τις διατάξεις των άρθρων 26 παρ. 2, 43, 50, 82, 83 και 95 παρ.1 του Συντάγματος (ΣτΕ 8721/1992, 2987/1994), και η οποία συνεπάγεται ότι η Διοίκηση οφείλει ή μπορεί να προβαίνει μόνο σε ενέργειες που προβλέπονται και επιβάλλονται ή επιτρέπονται από τους κανόνες που θεσπίζουν το Σύνταγμα, οι νομοθετικές πράξεις, οι διοικητικές κανονιστικές πράξεις, που έχουν εκδοθεί βάσει νομοθετικής εξουσιοδότησης, καθώς και από κάθε κανόνα ανώτερης ή ισοδύναμης προς αυτούς τυπικής ισχύος.
Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε
Την απόρριψη της από …………………… και με αριθμό πρωτοκόλλου ……………………… ενδικοφανούς προσφυγής του …………………….και την επικύρωση της με αριθ. δήλωσης………………… και αριθ. ειδοπ. ……………………… πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου με βάση την Αρχική ηλεκτρονική δήλωση φορολογικού έτους 2023, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου.
Οριστική φορολογική απαίτηση του υπόχρεου με βάση την παρούσα απόφαση:
Φορολογικό έτος 2023
Ποσό πληρωμής: 3.945,97 €.
(Ως η υπ’ αριθ. ειδοποίησης πράξη διορθωτικού προσδιορισμού με βάση την αρχική ηλεκτρονική δήλωση φορολογικού έτους 2023, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου).
Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία στον υπόχρεο.
Με εντολή του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών
Η Προϊσταμένη του Τμήματος Επανεξέτασης Α3
Ακριβές Αντίγραφο
Η Υπάλληλος του Τμήματος Διοικητικής Υποστήριξης

