TAXHEAVEN

Η πιο αξιόπιστη πηγή φορολογικής ενημέρωσης

ΔΕΔ 1269/2025

Πρόστιμο μη προσκόμισης δικαιολογητικών για δήλωση με επιφύλαξη - Όταν διατυπώνεται επιφύλαξη κατά την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, η φορολογική διοίκηση δεν ζητά πληροφορίες από το φορολογούμενο, αντίθετα ο φορολογούμενος ασκεί το δικαίωμά του να αμφισβητήσει την υποχρέωσή του αναφορικά με την υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ή το χαρακτηρισμό μιας φορολογητέας ύλης προσκομίζοντας έγγραφα και στοιχεία που θεμελιώνουν τον ισχυρισμό του

Ημερομηνία: 11 Ιουλίου 2025

Κατηγορία: Φορολογία Εισοδήματος

Πηγή: https://tax2.taxheaven.gr/circulars/51071/ded-1269-2025


Θεσσαλονίκη, 11/07/2025
Αριθμός Απόφασης: 1269


ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔ/ΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α8 – ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ

Ταχ. Δ/νση : Τακαντζά 8-10
Ταχ. Κώδικας : 54639 - Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο : 2313 - 332255
E-Mail: ded.thess@aade.gr

ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπ’ όψη:

1. Τις διατάξεις:
α. Του άρθρου 72 του ν. 5104/2024 (ΦΕΚ Α' 58/19-04-2024), εφεξής Κ.Φ.Δ.
β. Του άρθρου 10 της με αριθμό Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)» (ΦΕΚ 4738/τ.Β'/26-10-2020).
γ. Της ΠΟΛ 1064/2017 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ 1440/τ. Β’/27-04-2017).
δ. Την με αριθμό Α.1165/2022 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.» (ΦΕΚ 6009/ τ. Β’/25-11-2022).

2. Την με αριθμό ΠΟΛ.1069/2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.

3. Την με αριθμό πρωτοκόλλου Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30-08-2016 απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών με θέμα «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής» (ΦΕΚ 2759/τ. Β'/01-09-2016).

4. Την με ημερομηνία κατάθεσης 17.03.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου..........ενδικοφανή προσφυγή της ........ ........ του ........ με Α.Φ.Μ.: ........ , κατά της με αριθμό ........ /.........2025 πράξης επιβολής προστίμου (άρθρου 53 ν. 5104/2024) του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ξάνθης για το φορολογικό έτος 2023.

5. Την ως άνω προσβαλλόμενη πράξη της οποίας ζητείται η ακύρωση ή τροποποίηση.

6. Τις απόψεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ξάνθης.

7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 – Επανεξέτασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της Απόφασης.
 
Επί της από 17.03.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ........ ενδικοφανούς προσφυγής της ................ του ........ με Α.Φ.Μ.: ........ , η οποία ασκήθηκε εμπρόθεσμα και μετά από μελέτη και αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:

Με την με αριθμό ........ /........2025 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 53 ν. 5104/2024 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ξάνθης για το φορολογικό έτος 2023, επιβλήθηκε σε βάρος της προσφεύγουσας πρόστιμο ποσού 100,00€, λόγω μη ανταπόκρισης σε ειδοποίηση της φορολογικής διοίκησης (το από 16-06-2024 ηλεκτρονικό μήνυμα), να προσκομίσει ή να αποστείλει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ μέσω της πλατφόρμας my aade/τα αιτήματα μου τα δικαιολογητικά (εντός 30 ημερών) σχετικά με την υποβληθείσα με επιφύλαξη με αρ. καταχώρησης ......./..........2024 αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορ. έτους 2023.

Μετά την εκκαθάριση της ανωτέρω δήλωσης εκδόθηκε η με αριθ. ειδοπ....... /........2024 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου, φορ έτους 2023 (χωρίς να ληφθεί υπόψη η διατυπωθείσα από την προσφεύγουσα επιφύλαξη λόγω μη προσκόμισης δικαιολογητικών).

Η ως άνω προσβαλλόμενη πράξη του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ξάνθης, εδράζεται επί της από 20.02.2025 έκθεσης ελέγχου της εν λόγω φορολογικής αρχής.

Η προσφεύγουσα, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή ζητά να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη, ισχυριζόμενη ότι την 16-06-2024 υπέβαλε ηλεκτρονικά με επιφύλαξη τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 καθώς στον κωδικό 727 «η) για την τοκοχρεωλυτική απόσβεση δανείων οποιασδήποτε μορφής» του πίνακα 5 «προσδιορισμός ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης», ήταν προσυμπληρωμένο το ποσό των 89.400,73€. Το ποσό αυτό αφορούσε στην εξόφληση στεγαστικού δανείου της με συνεγγυητές τους ............. της. Από το εν λόγω ποσό τα 87.481,49€ πληρώθηκαν από τους ........ της και τα υπόλοιπα 1.919,24€ πληρώθηκαν με έμβασμά της από τη ............ Την ίδια ημέρα επισύναψε μέσω της πλατφόρμας της υποβολής της δήλωσης τα απαραίτητα δικαιολογητικά (την αιτιολόγησή της, τη σύμβαση του δανείου, τα σχετικά τραπεζικά παραστατικά έγγραφα (μεταφορές των χρηματικών ποσών από λογαριασμούς των εγγυητών), τις υπεύθυνες δηλώσεις). Με την επισύναψη των δικαιολογητικών μέσω της πλατφόρμας υποβολής της δήλωσης δεν εκδίδεται κάποια βεβαίωση υποβολής ή παραστατικό απόδειξης της υποβολής και θα ήταν άδικο να πληρώσει πρόστιμο εξαιτίας της αδυναμίας της εν λόγω πλατφόρμας να καλύψει τον φορολογούμενο.

Επειδή, στο άρθρο 67 «Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και καταβολή του φόρου» του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «1 . Ο φορολογούμενος που έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του υποχρεούται να δηλώνει όλα τα εισοδήματά του, τα φορολογούμενα με οποιοδήποτε τρόπο ή απαλλασσόμενα, στη Φορολογική Διοίκηση ηλεκτρονικά…. 3. Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι και την 30ή Ιουνίου του αμέσως επόμενου, ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, οι εξαιρετικές περιπτώσεις για τις οποίες επιτρέπεται η μη ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης, καθώς και τα δικαιολογητικά ή άλλα στοιχεία τα οποία συνυποβάλλονται με αυτήν.»

Επειδή, στο άρθρο 33 «Μη εφαρμογή αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών» του ν.4172/2013 ορίζεται ότι: «Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη και η δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων δεν εφαρμόζονται: …… η) Προκειμένου για αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες του άρθρου 31 φυσικού προσώπου που έχει τη φορολογική κατοικία του στην αλλοδαπή. Προκειμένου για δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του άρθρου 32 φυσικού προσώπου που έχει τη φορολογική κατοικία του στην αλλοδαπή εφόσον δεν αποκτά εισόδημα στην Ελλάδα».

Επειδή, σύμφωνα με τις οδηγίες της φορολογικής διοίκησης για τη συμπλήρωση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2023 (27.05.2024)
«ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
1. ΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΥΠΟΒΑΛΛΟΥΝ ΔΗΛΩΣΗ
1.1.3 Φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής Οι κάτοικοι εξωτερικού είναι υπόχρεοι για υποβολή δήλωσης μόνο όταν αποκτούν πραγματικό εισόδημα φορολογούμενο με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. βάσει κλίμακας ή αυτοτελώς) ή απαλλασσόμενο από πηγές Ελλάδος. Ειδικότερα, οι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής είναι υπόχρεοι υποβολής δήλωσης στις ακόλουθες περιπτώσεις:
Α. Φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής, ενήλικος, (μόνο) όταν αποκτά πραγματικό εισόδημα φορολογούμενο με οποιονδήποτε τρόπο ή απαλλασσόμενο από πηγές Ελλάδος (παρ. 1 άρθρου 67 σε συνδυασμό με τα άρθρα 3 και 5 ν. 4172/2013).
Β. Φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής, ανήλικος, μόνο για το εισόδημα πηγής Ελλάδας από προσωπική (μισθωτή) εργασία ή από σύνταξη λόγω θανάτου του πατέρα ή της μητέρας του. Τα λοιπά εισοδήματά του (πηγής Ελλάδας), προστίθενται στα εισοδήματα του γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα (παρ. 1 άρθρου 67 σε συνδυασμό με τα άρθρα 3, 5 και 11 παρ. 4 ν. 4172/2013)».

Επειδή, στο άρθρο 24 «Δήλωση με επιφύλαξη» του ν. 5104/2024 ορίζεται ότι : «1. Όταν ο φορολογούμενος αμφιβάλλει σχετικά με την υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης, έχει δικαίωμα να υποβάλει φορολογική δήλωση με επιφύλαξη, η οποία πρέπει να είναι ειδική και αιτιολογημένη. Κάθε γενική ή αόριστη επιφύλαξη θεωρείται άκυρη και δεν επιφέρει κανένα αποτέλεσμα. Ο Διοικητής δύναται να δεχθεί την επιφύλαξη και να διαγράψει το ποσό της φορολογητέας ύλης για την οποία διατυπώθηκε η επιφύλαξη μέσα σε ενενήντα (90) ημέρες από την υποβολή της δήλωσης. Σε περίπτωση απόρριψης της επιφύλαξης ή παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας απάντησης, ο φορολογούμενος μπορεί να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή, σύμφωνα με το άρθρο 72.….».

Επειδή, με την υπ’ αριθ. Α.1061/2024 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα:
«Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2023 των λοιπών εντύπων και των δικαιολογητικών εγγράφων που συνυποβάλλονται με αυτή. Τύπος και περιεχόμενο της πράξης διοικητικού/διορθωτικού προσδιορισμού φόρου φορολογικών ετών 2023 και εφεξής». :…. «Άρθρο 1 Υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων…. 11. Οι δηλώσεις με επιφύλαξη υποβάλλονται με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE. Εντός χρονικού διαστήματος 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης οι φορολογούμενοι οφείλουν να προσκομίσουν στην αρμόδια για την εξέταση της επιφύλαξης υπηρεσία τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τα οποία αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς τους και τον λόγο της επιφύλαξης, προκειμένου να εκκαθαριστούν οι δηλώσεις και να εκδοθούν οι πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου από την υπηρεσία αυτή εντός της προβλεπόμενης από το άρθρο 24 παρ. 1 του ΚΦΔ, προθεσμίας των 90 ημερών από την υποβολή της δήλωσης.
 
Σε περίπτωση που τα απαιτούμενα δικαιολογητικά δεν προσκομιστούν εντός της προαναφερθείσας προθεσμίας των 30 ημερών, οι δηλώσεις εκκαθαρίζονται, χωρίς να ληφθεί υπόψη η επιφύλαξη, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 24 του ΚΦΔ, η επιφύλαξη δεν συνεπάγεται την αναστολή της είσπραξης του φόρου. …. Άρθρο 4 Εκκαθάριση δήλωσης και καταβολή φόρου 1. Η ΑΑΔΕ πραγματοποιεί την εκκαθάριση των δηλώσεων Φ.Π. που υπεβλήθησαν με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE και την έκδοση των Πράξεων Διοικητικού ή Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου κατά περίπτωση, με τις οποίες συνιστάται και βεβαιώνεται η οφειλή ή η απαίτηση του φορολογούμενου. Παράλληλα, κοινοποιεί τις πράξεις στους φορολογούμενους, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 5 του ΚΦΔ. Ο φορολογούμενος λαμβάνει στην προσωπική θυρίδα του στο λογαριασμό του (επιλογή e-Κοινοποιήσεις, που είναι προσβάσιμη μέσω της επιλογής Μητρώο και Επικοινωνία της ψηφιακής πύλης myAADE), ειδοποίηση με διαδρομή (link) που τον οδηγεί στην αντίστοιχη σελίδα του δικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ, όπου έχει τη δυνατότητα να ανακτήσει, να αποθηκεύσει και να εκτυπώσει την εκδοθείσα πράξη προσδιορισμού φόρου. Επιπρόσθετα αποστέλλεται ηλεκτρονική ειδοποίηση στη δηλωθείσα από τον φορολογούμενο διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η παραπάνω διαδικασία δύναται να εκτελείται όλο το εικοσιτετράωρο και όλες τις ημέρες της εβδομάδας, σύμφωνα με τις διατάξεις της υποπ. γ) της περ. 3 της υποπ. Ε2 της παρ. Ε' του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α΄ 222) (όπως προστέθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 19 του ν. 4223/2013, Α΄ 287) και της παρ. 5 του άρθρου 22 της υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ. 2. Στις περιπτώσεις που κριθεί απαραίτητος ο έλεγχος των δικαιολογητικών των αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων που υποβάλλονται με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, οι φορολογούμενοι ειδοποιούνται μέσω μηνύματος να επισυνάψουν εντός της πλατφόρμας της υποβολής της δήλωσης ή να προσκομίσουν ή να αποστείλουν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., μέσω της πλατφόρμας «Τα Αιτήματά μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE και τους λοιπούς τρόπους που προβλέπονται στην παρ. 1γ του άρθρου 1, τα δικαιολογητικά εντός δεκαπέντε (15) ημερών. Μετά το πέρας της ανωτέρω προθεσμίας, οι δηλώσεις εκκαθαρίζονται από τις Δ.Ο.Υ., διαγράφοντας ή διορθώνοντας, όπου απαιτείται, ποσά τα οποία συνεπάγονται φορολογική απαλλαγή, έκπτωση ή ελάφρυνση του δηλούμενου εισοδήματος ή μείωση του φόρου, τα οποία δεν καλύπτονται από ηλεκτρονικά αρχεία ούτε προσκομίζονται για αυτά τα κατάλληλα δικαιολογητικά σε φυσική μορφή και στη συνέχεια εκδίδονται οι πράξεις προσδιορισμού φόρου, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 32 ΚΦΔ (σχετ. η Ε.2162/2020 εγκύκλιος). Οι Πράξεις Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου, στις περιπτώσεις αυτές, εκδίδονται από τη Δ.Ο.Υ. εκκαθάρισης της δήλωσης και κοινοποιούνται στους φορολογούμενους με βάση τις διατάξεις της περιπτ. α) της παρ. 2 του άρθρου 5 του ΚΦΔ, κατά τα αναφερόμενα στην παρ. 13 του άρθρου 1 της παρούσας. 12 Η μη ανταπόκριση από τους φορολογούμενους στην πρόσκληση της ΑΑΔΕ να προσκομίσουν στοιχεία επισύρει τις κυρώσεις που προβλέπονται στην περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 54 του ΚΦΔ.

Επειδή, σύμφωνα με το από 29-04-2025 ενημερωτικό σημείωμα με θέμα «Διαχείριση δηλώσεων με επιφύλαξη» που είναι αναρτημένο στο πληροφοριακό σύστημα taxis/υποσύστημα φορολογίας εισοδήματος της ΑΑΔΕ: «Από την επιλογή διόρθωση λαθών μπορείτε να διαχειριστείτε τις δηλώσεις με επιφύλαξη. Στην περίπτωση που έχετε ενημέρωση από το φορολογούμενο ότι έχει υποβληθεί εκ παραδρομής, μπορείτε να διαγράψετε την ένδειξη της επιφύλαξης και αφού ελέγξετε τη συμπλήρωση της δήλωσης να προχωρήσετε στην υποβολή της. Για τις υπόλοιπες δηλώσεις με επιφύλαξη για όσες δεν θα κάνετε δεκτούς τους λόγους της επιφύλαξης, αφού τις ελέγξετε και διορθώσετε τους κωδικούς που σας επιτρέπει η εφαρμογή, μπορείτε να προχωρήσετε στην υποβολή τους χωρίς να διαγράψετε την ένδειξη της επιφύλαξης. Για όσες δηλώσεις θα κάνετε δεκτούς τους λόγους της επιφύλαξης θα προβείτε στην υποβολή τους, αφού τις ελέγξετε και διορθώσετε τους κωδικούς που σας επιτρέπει η εφαρμογή, ενώ η διόρθωση των κωδικών που είναι προσυμπληρωμένοι θα γίνει με υποβολή τροποποιητικής δήλωσης».

Επειδή, στο άρθρο 53 «Κυρώσεις για παράλειψη υποβολής ή εκπρόθεσμη υποβολή φορολογικών δηλώσεων και δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα και παράλειψη χορήγησης στοιχείων που ζητούνται από τη Φορολογική Διοίκηση» του ν. 5104/2024 ορίζεται ότι : «. Με την επιφύλαξη του οίκοθεν προσδιορισμού της παρ. 4 του άρθρου 36, σε φορολογούμενους που παραλείπουν να υποβάλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα φορολογικές δηλώσεις και δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα από τις οποίες δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου ή δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ για κάθε παράβαση.».

Επειδή, στο άρθρο 84 «Μεταβατικές διατάξεις» του Ν. 5104/2024 ορίζεται ότι: «4. Πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση των ν. 4174/2013 (Α' 170) και 4987/2022 (Α' 206) εξακολουθούν να ισχύουν».

Επειδή, στο κεφάλαιο II παρ. 2 περ. γ) της ΠΟΛ.1252/2015 Εγκυκλίου του Υπουργείου Οικονομικών, με θέμα «Παροχή διευκρινίσεων για την εφαρμογή των διατάξεων του Δέκατου Κεφαλαίου του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (N.4174/2013, άρθρα 53 – 62)», αναφέρεται ότι : ….«II. ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 53 – 62…. 2. Διαδικαστικές παραβάσεις (άρθρο 54)….. γ) Μη ανταπόκριση σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων [παρ. 1 περ. δ)]: …Για παραβάσεις μη ανταπόκρισης φορολογουμένων σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ σε μη υπόχρεο τήρησης βιβλίων,   [περ. δ) της παρ. 1 σε συνδυασμό με τις περ. β), γ) ) της παρ. 2 του άρθ. 54)]. Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης του φορολογούμενου στο αίτημα για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, η παράβαση ανάγεται στον χρόνο που έλαβε αποδεδειγμένα χώρα το γεγονός της μη ανταπόκρισης και τα πρόστιμα επιβάλλονται κατά τον χρόνο παρέλευσης της προθεσμίας που τίθεται από την Φορολογική Διοίκηση με το σχετικό αίτημα/πρόσκληση που κοινοποιήθηκε στον φορολογούμενο    ».

Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, η προσφεύγουσα υπέβαλε την με αριθμό καταχώρισης......../...........2024 αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορ. έτους 2023 με επιφύλαξη. Κατά την υποβολή της δήλωσης και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Α.1061/2024 όφειλε να προσκομίσει στη Δ.Ο.Υ. τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τα οποία αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς της και τον λόγο της επιφύλαξης, προκειμένου να εκκαθαριστεί η δήλωση και να εκδοθεί η πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου από τη Δ.Ο.Υ. εντός της προβλεπόμενης από το άρθρο 24 του ν. 5104/2024 προθεσμίας των 90 ημερών από την υποβολή της δήλωσης. Ωστόσο, σύμφωνα με την από 18.03.2025 έκθεση απόψεων της Δ.Ο.Υ. Ξάνθης για την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή και την από 22.02.2053 έκθεση ελέγχου της ίδιας φορολογικής αρχής, η προσφεύγουσα δεν ανταποκρίθηκε στην ως άνω ειδοποίηση της φορολογικής διοίκησης και εκδόθηκε εις βάρος της η προσβαλλόμενη πράξη επιβολής προστίμου.

Επειδή, από το πληροφοριακό σύστημα taxis - υποσύστημα μητρώου προκύπτει ότι, η ............... του ........ με Α.Φ.Μ..........., είναι κάτοικος εξωτερικού (Γερμανία) από 01.01.2018 έως σήμερα.

Επειδή, κατά την υποβολή της με αριθμό καταχώρισης ......../............2024 αρχικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορ. έτους 2023 με επιφύλαξη συμπληρώθηκαν οι εξής κωδικοί στο έντυπο Ε1:

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΠΟΧΡΕΟΥ
ΚΩΔΙΚΟΣ ΠΟΣΟ
Δαπάνη αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής 049 161,00€
Αριθμός παροχής ΔΕΗ πρώτης δευτερεύουσας κατοικίας 205 ........
Τ.Κ. πρώτης δευτερεύουσας κατοικίας 217 54638
Επιφάνεια κυρίων χώρων πρώτης δευτερεύουσας κατοικίας 218 56
Ποσοστό συνιδιοκτησίας ή χρήσης πρώτης δευτερεύουσας κατοικίας 220 100
Μήνες ιδιοκατοίκησης πρώτης δευτερεύουσας κατοικίας 222 12
Φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής που υποχρεούται να υποβάλει φορολογική δήλωση στην Ελλάδα 319 1
Δαπάνη για την τοκοχρεωλυτική απόσβεση δανείων οποιασδήποτε μορφής 727 89.400,73€
Εισαγωγή συναλλάγματος από νυν ή πρώην κατοίκους αλλοδαπής 781 2.000,00€
Εξαίρεση από την πραγματοποίηση δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής 023 1


Επειδή, οι κάτοικοι εξωτερικού, έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν φορολογική δήλωση για το φορολογικό έτος 2023, εφόσον απέκτησαν πραγματικό εισόδημα στην Ελλάδα, το οποίο, είτε φορολογείται αυτοτελώς είτε με τις γενικές διατάξεις, είτε απαλλάσσεται. Κατά συνέπεια δεν υπήρχε υποχρέωση για υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος από την προσφεύγουσα για το φορολογικό έτος 2023 καθόσον από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης δεν προκύπτει να έχει αποκτήσει πραγματικό εισόδημα στην Ελλάδα.

Επειδή, όταν διατυπώνεται επιφύλαξη κατά την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, η φορολογική διοίκηση δεν ζητά πληροφορίες από το φορολογούμενο, αντίθετα ο φορολογούμενος ασκεί το δικαίωμά του να αμφισβητήσει την υποχρέωσή του αναφορικά με την υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ή το χαρακτηρισμό μιας φορολογητέας ύλης προσκομίζοντας έγγραφα και στοιχεία που θεμελιώνουν τον ισχυρισμό του.

Επειδή, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα αλλά και υπό το πρίσμα της αρχής της χρηστής διοίκησης, η οποία επιτάσσει την άσκηση των διοικητικών αρμοδιοτήτων σύμφωνα με το κοινό περί δικαίου αίσθημα, δηλαδή κατά τρόπο σύμφωνο με τα χρηστά ήθη, κρίνουμε ότι το επιβληθέν από την Δ.Ο.Υ. Ξάνθης πρόστιμο του άρθρου 53 του ν. 5104/2024 πρέπει να ακυρωθεί.

Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε

Την αποδοχή της με ημερομηνία κατάθεσης 17.03.2025 και με αριθμό πρωτοκόλλου ........ ενδικοφανούς προσφυγής της ........ ........ του......... με Α.Φ.Μ ....... και την ακύρωση της με αριθμό ........ /.......2025 πράξης επιβολής προστίμου φορ. έτους 2023 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ξάνθης.

Οριστική φορολογική υποχρέωση με βάση την παρούσα απόφαση:

Η με αριθμό ........ /20.02.2025 πράξη επιβολής προστίμου (φορ έτους 2023) του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ξάνθης:


Βάσει ελέγχου (σε ευρώ) Βάσει απόφασης Δ.Ε.Δ. (σε ευρώ)
Πρόστιμο του άρθρου 53 παρ. 1 του ν. 5104/2024 100,00 0,00


Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα απόφαση στην προσφεύγουσα.

Ακριβές αντίγραφο
O/Η υπάλληλος του Αυτοτελούς Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης

ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΜΑΒΙΝΙΔΟΥ ΚΥΡΑΤΣΑ

Σ η μ ε ί ω σ η :
Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.

TAXHEAVEN.GR | © 2026 Taxheaven | Ημ. εκτύπωσης: 10/10/2026 23:43