TAXHEAVEN

Η πιο αξιόπιστη πηγή φορολογικής ενημέρωσης

Άρθρα

Πρόγραμμα ελέγχου διπλογραφικών βιβλίων: Τροποποιήσεις που έγιναν με την Α 1110/2025 - «Ετήσιο Φορολογικό Πιστοποιητικό»

Ημερομηνία: 06 Σεπτεμβρίου 2025

Κατηγορία: Κώδικας Φορολογικών διαδικασιών (Κ.Φ.Δ.)

Πηγή: https://tax2.taxheaven.gr/circulars/50945/arora-programma-elegxoy-diplografikwn-bibliwn-tropopoihseis-poy-eginan-me-thn-a-1110-2025-ethsio-forologiko-pistopoihtiko


(Νέο) Πρόγραμμα Ελέγχου διπλογραφικών βιβλίων: Τροποποιήσεις που έγιναν με την Α.1110/31-7-2025 - «Ετήσιο Φορολογικό Πιστοποιητικό»

Κωνσταντίνος Ιωαν. Νιφορόπουλος 
Ορκωτός ελεγκτής λογιστής Επιστημονικός Συνεργάτης Taxheaven


Περιεχόμενα

1. Γενικά για το «Ετήσιο Φορολογικό Πιστοποιητικό»

1.1 Ποιες Εταιρείες έχουν δυνατότητα να το λάβουν

1.2 Πως διενεργείται ο έλεγχος - «Πρόγραμμα Ελέγχου»

1.3 Χρονοδιάγραμμα υποβολής του Φορολογικού Πιστοποιητικού

1.4 Επιβαλλόμενα πρόστιμα σε Ορκωτούς Ελεγκτές Λογιστές

2. Γενικά για το «Πρόγραμμα Ελέγχου»

2.1 Από ποιους Ελεγκτές εφαρμόζεται

2.2 Το προηγούμενο «Πρόγραμμα Ελέγχου»

2.3 Η πρόσφατη απόφαση τροποποίησης - Έναρξη ισχύος

2.4 Γενικές τροποποιήσεις νομοτεχνικού περιεχομένου

3. «Πρόγραμμα Ελέγχου» : Σύνοψη προσθηκών και τροποποιήσεων

3.1 Δομή του Προγράμματος Ελέγχου

3.2 Προσθήκη ελεγκτικών διαδικασιών, που αφορούν την πλατφόρμα myDATA

3.3. - Α. Προϋποθέσεις - Περιορισμοί διενέργειας του ελέγχου

3.4. - Β. Πληροφοριακά στοιχεία ελεγχόμενης επιχείρησης

3.5. - Γ. Φορολογία Εισοδήματος

3.6 - Δ. Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.)

3.7 - Ε. Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα ν.4308/2014

3.8 - ΣΤ. Φορολογία ακινήτων

3.9 - Ζ. Τέλος χαρτοσήμου/Ψηφιακό τέλος συναλλαγής, Φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου και Ειδικές φορολογίες

3.10 - Η. Παρακρατούμενοι φόροι

3.11 - Θ. Μετασχηματισμοί επιχειρήσεων

3.12 - Ι. Ενδοομιλικές Συναλλαγές

3.13 - Κ. Ηλεκτρονικό Εμπόριο

1. Γενικά για το «Ετήσιο Φορολογικό Πιστοποιητικό»

1.1 Ποιες Εταιρείες έχουν δυνατότητα να το λάβουν

Το ''Ετήσιο Πιστοποιητικό'' που προβλέπεται στο άρθρο 78 του ν. 5104/2024, αφορά τις: Ανώνυμες Εταιρείες, Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης, Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες και τα Υποκαταστήματα Αλλοδαπών Επιχειρήσεων, των οποίων οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις ελέγχονται υποχρεωτικά, βάσει γενικών ή ειδικών διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας, από ορκωτούς ελεγκτές λογιστές .

Το πιστοποιητικό αυτό είναι προαιρετικό για τις ανωτέρω εταιρείες και επιχειρήσεις και εκδίδεται μετά από έλεγχο για την εφαρμογή των φορολογικών διατάξεων που διενεργείται από τα ως άνω πρόσωπα και ελεγκτικές εταιρείες.

1.2 Πως διενεργείται ο έλεγχος - «Πρόγραμμα Ελέγχου»

Ο έλεγχος για την εφαρμογή των φορολογικών διατάξεων που διενεργούν οι Νόμιμοι Ελεγκτές και τα ελεγκτικά γραφεία πραγματοποιείται επί συγκεκριμένων φορολογικών αντικειμένων, που προσδιορίζονται σε πρόγραμμα ελέγχου, σύμφωνα με το παράρτημα ΙΙΙ

1.3 Χρονοδιάγραμμα υποβολής του Φορολογικού Πιστοποιητικού

Σχέδιο του Ετήσιου Φορολογικού Πιστοποιητικού υποβάλλεται στην ελεγχόμενη επιχείρηση, οπωσδήποτε μετά την υποβολή της δήλωσης φόρου εισοδήματος και το αργότερο μέχρι τη δέκατη (10η) ημέρα του ενδέκατου (11ου) μήνα από τη λήξη της ελεγχόμενης διαχειριστικής περιόδου.

Η ελεγχόμενη επιχείρηση διατυπώνει εγγράφως προς τον ορκωτό ελεγκτή λογιστή τις παρατηρήσεις της επί των ευρημάτων του ελέγχου, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία υποβολής σε αυτήν του Σχεδίου της Έκθεσης Φορολογικής Συμμόρφωσης. Το Ετήσιο Φορολογικό Πιστοποιητικό γνωστοποιείται εγγράφως στην ελεγχόμενη επιχείρηση και οριστικοποιείται με την ηλεκτρονική υποβολή του στη σχετική βάση δεδομένων που τηρεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων στην οποία έχουν πρόσβαση οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές, καθώς και οι ελεγχόμενες επιχειρήσεις μόνο για τα στοιχεία που τις αφορούν.

Η ως άνω ηλεκτρονική υποβολή πραγματοποιείται έως το τέλος του ενδέκατου (11ου) μήνα από τη λήξη της ελεγχόμενης διαχειριστικής περιόδου.

1.4 Επιβαλλόμενα πρόστιμα σε Ορκωτούς Ελεγκτές Λογιστές

Αν από μεταγενέστερο έλεγχο της Φορολογικής Διοίκησης προκύψουν σημαντικές πρόσθετες επιβαρύνσεις, οι οποίες υπερβαίνουν το ουσιώδες μέγεθος, όπως αυτό προσδιορίζεται κατά το Διεθνές Πρότυπο Αναθέσεων Διασφάλισης 3000 «Αναθέσεις Διασφάλισης πέραν ελέγχου ή Επισκόπησης Ιστορικής Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης» και τις οποίες όφειλε να διαπιστώσει ο ορκωτός ελεγκτής λογιστής ή η ελεγκτική εταιρεία, επιβάλλεται στους ανωτέρω, με απόφαση του Διοικητή, διοικητικό πρόστιμο ύψους από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης και την ενδεχόμενη υποτροπή, το οποίο εκδίδεται ύστερα από δεσμευτική πρόταση της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, με την οποία προσδιορίζεται και το ύψος του επιβλητέου προστίμου.

2. Γενικά για το «Πρόγραμμα Ελέγχου»

2.1 Από ποιους Ελεγκτές εφαρμόζεται

Το «πρόγραμμα ελέγχου» εφαρμόζεται αφενός από τους ορκωτούς ελεγκτές λογιστές κατά τον έλεγχο εφαρμογής των φορολογικών διατάξεων που διενεργούν στο πλαίσιο έκδοσης του ετήσιου φορολογικού πιστοποιητικού (σχετ. άρθρο 78 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας) και αφετέρου από τους ελεγκτές της Φορολογικής Διοίκησης κατά τον φορολογικό έλεγχο επιχειρήσεων που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, βάσει της υπό στοιχεία ΠΟΛ.1036/09-03-2017.

2.2 Το προηγούμενο «Πρόγραμμα Ελέγχου»

- ΠΟΛ.1067/2018 Τροποποίηση της ΠΟΛ 1124/2015 απόφασης Γ.Γ.Δ.Ε. περί του καθορισμού της διαδικασίας εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 65Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Φ.Ε.Κ. 170 Α'), (Φ.Ε.Κ. 174 Α')

2.3 Η πρόσφατη απόφαση τροποποίησης - Έναρξη ισχύος

Με την απόφαση Α.1110/2025 Ετήσιο Φορολογικό Πιστοποιητικό, έγινε επικαιροποίηση του προγράμματος ελέγχου (Παράρτημα ΙΙΙ) της ΠΟΛ.1124/18-06-2015

Έναρξη ισχύος : Οι διατάξεις της ανωτέρω απόφασης ισχύουν για το φορολογικό έτος 2024 και εφεξής.

2.4 Γενικές τροποποιήσεις νομοτεχνικού περιεχομένου

- Όπου στο σώμα της απόφασης και το Παράρτημα Ι και Παράρτημα ΙΙΙ αυτής αναφέρονται οι λέξεις "Διεθνές Πρότυπο Εργασιών Διασφάλισης 3000 «Έργα Διασφάλισης πέραν ελέγχου ή Επισκόπησης Ιστορικής Οικονομικής Πληροφόρησης»" αντικαθίστανται από τις λέξεις "Διεθνές Πρότυπο Αναθέσεων Διασφάλισης 3000 «Αναθέσεις Διασφάλισης πέραν ελέγχου ή Επισκόπησης Ιστορικής Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης»".

- Στο σημείο Ζ της παρ. 2 του άρθρου 7 και όπου αναφέρεται στους πίνακες του Παραρτήματος ΙΙ και ΙΙΙ της απόφασης οι λέξεις «Τέλος χαρτοσήμου και Φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Τέλος χαρτοσήμου/Ψηφιακό τέλος συναλλαγής, Φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου και Ειδικές φορολογίες».

- Όπου στο σώμα της απόφασης και το Παράρτημα Ι και Παράρτημα ΙΙΙ αυτής αναφέρονται οι λέξεις «άρθρο 65Α του ν. 4174/2013» και «άρθρο 65Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013)», αντικαθίστανται από τις λέξεις «άρθρο 78 του ν. 5104/2024» ή «άρθρο 78 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024)» αντίστοιχα.


3. «Πρόγραμμα Ελέγχου» : Σύνοψη προσθηκών και τροποποιήσεων

3.1 Δομή του Προγράμματος Ελέγχου

Αποτελείται από τα εξής μέρη:

α) Κεφ. Α. Προϋποθέσεις - Περιορισμοί διενέργειας του ελέγχου

β) Κεφ. Β. Πληροφοριακά στοιχεία ελεγχόμενης επιχείρησης

γ) Κεφ. Γ έως και Ι : Αφορά τα εξής φορολογικά αντικείμενα :

- Γ. Φορολογία Εισοδήματος

Το αντικείμενο καλύπτεται κυρίως από τον Νόμος 4172/2013 ( και το «Πρόγραμμα Ελέγχου», αναλύεται στα εξής επιμέρους σημεία :

(1.Α). Εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες (άρθρο 22 ν.4172/2013)

(1.Β). Μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες (άρθρο 23 ν.4172/2013)

(2) Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας

(3) Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για συγκεκριμένες δαπάνες που αφορούν τους εργαζόμενους και την προστασία του περιβάλλοντος

(4) Δαπάνες διαφήμισης

(5) Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση

(6) Τόκοι

(7) Δαπάνες προς αντισυμβαλλόμενους εγκατεστημένους σε μη συνεργάσιμα κράτη ή / και κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς του άρθρου 65 του K.Φ.Ε.

(8) Φορολογικές αποσβέσεις

(9) Αποτίμηση αποθεμάτων

(10) Επισφαλείς απαιτήσεις

(11) Φορολογικές ζημίες

(12) Αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση

(13) Δαπάνες που αφορούν απαλλασσόμενα έσοδα

(14) Προσδιορισμός φορολογητέων κερδών

(15) Διανομή / κεφαλαιοποίηση κερδών που δεν έχουν υπαχθεί σε φόρο

(16) Έλεγχος αφορολόγητων εσόδων

(17) Κανόνες για τις Ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες

(18) Φορολόγηση κατά την έξοδο

(19) Ασυμφωνίες στη μεταχείριση υβριδικών μέσων

(20) Αποθεματικά

(21) Ειδικά φορολογικά κίνητρα

(22) Επιχορηγήσεις

(23) Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος

- Δ. Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.)

Το αντικείμενο καλύπτεται κυρίως από τους εξής νόμους: (Νόμος 5144/2024 και ο προγενέστερος Νόμος 2859/2000) και το «Πρόγραμμα Ελέγχου», αναλύεται στα εξής επιμέρους σημεία :

(1) Προσδιορισμός εταιρικής εικόνας εξ' απόψεως Φ.Π.Α.

(2) Λογιστικές επαληθεύσεις και ορθή συμπλήρωση δηλώσεων Φ.Π.Α.

(3) Φ.Π.Α. εκροών

(4) Φ.Π.Α. εισροών

(5) Λοιπές ελεγκτικές διαδικασίες Φ.Π.Α.

- Ε. Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα ν.4308/2014

Το αντικείμενο καλύπτεται κυρίως από τους εξής νόμους: (Νόμος 4308/2014) και το «Πρόγραμμα Ελέγχου», αναλύεται στα εξής επιμέρους σημεία :

(1) Γενικές ελεγκτικές επαληθεύσεις

(2) Συμφωνία μεταξύ των λογιστικών αρχείων

(3) Ειδικές ελεγκτικές επαληθεύσεις

- ΣΤ. Φορολογία ακινήτων

- ΣΤ.1 Δήλωση Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) και Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.)

Το αντικείμενο καλύπτεται κυρίως από τους εξής νόμους: (Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακίνητων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) Νόμος 4223/2013 (από 18/7/2025 άρθρα 8-17 Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας Νόμος 5219/2025 ) .

- ΣΤ.2 Ειδικός Φόρος επί των ακινήτων (Ε.Φ.Α.)

Το αντικείμενο καλύπτεται κυρίως από τον Νόμο: Ειδικός Φόρος επί των Ακίνητων (Ε.Φ.Α.) Νόμος 3091/2002 (από 18/7/2025 άρθρα 18-21 Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας ν. 5219/2025)

- Ζ. Τέλος χαρτοσήμου/Ψηφιακό τέλος συναλλαγής, Φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου και Ειδικές φορολογίες

Το αντικείμενο καλύπτεται κυρίως από τους εξής νόμους: (Τέλος χαρτοσήμου (ΚΝΤΧ - ΠΔ της 28ης Ιουλίου 1931 )/ Ψηφιακό τέλος συναλλαγής [Βιβλίο πρώτο (άρθρα 1-31) Νόμος 5177/2025 Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής και λοιποί έμμεσοι φόροι του ΚΦΔ]) και το «Πρόγραμμα Ελέγχου», αναλύεται στα εξής επιμέρους σημεία:

(1) Τέλος χαρτοσήμου (π.δ. της 28ης Ιουλίου 1931 - ΦΕΚ Α' 239)/ Ψηφιακό τέλος συναλλαγής [Βιβλίο πρώτο (άρθρα 1-31) του ν. 5177/2025 (Α' 21)]

- α) Δάνεια

- β) Εκχώρηση απαίτησης

- γ) Αναδοχή χρέους

- δ) Καταθέσεις - αναλήψεις μετόχων, εταίρων κ.λπ.

- ε) Συμβάσεις συμβιβασμών

- στ) Τόκοι υπερημερίας

- ζ) Προσύμφωνα (για χαρτόσημο)

- η) Μίσθωση ακινήτου

- θ) Λοιπές συναλλαγές

(2) Φόρος στη συγκέντρωση κεφαλαίων [άρθρα 17 -31 του ν.1676/1986 και Βιβλίο δεύτερο (άρθρα 32 - 42) του ν.5177/2025 (Α' 21)]

(3) Ειδικές φορολογίες

- Περιβαλλοντικό τέλος στην πλαστική σακούλα [άρθρο 79 του ν.4819/2021]

- Εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα [άρθρο 4 του ν.4736/2020 (Α' 200), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις διατάξεις των άρθρων 106, 107 και 108 του ν.4819/2021]

- Τέλος ανακύκλωσης για τα προϊόντα, η συσκευασία των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC) [άρθρο 80 του ν.4819/2021]

- Τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση [άρθρο 53 του ν.4389/2016, άρθρο 30 του ν.5073/2023 και Βιβλίο τέταρτο (άρθρο 44) του ν.5177/2025 (Α' 21)]

- Τέλος συνδρομητών κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης [Βιβλίο πέμπτο (άρθρα 45-47 του ν.5177/2025 (Α' 21)]

• Τέλη συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας και καρτοκινητής τηλεφωνίας [άρθρο 45 του ν.5177/2025]

• Τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας [άρθρο 46 του ν.5177/2025]

• Τέλος στη συνδρομητική τηλεόραση [άρθρο 47 του ν.5177/2025]

- Φόρος ασφαλίστρων [Βιβλίο τρίτο (άρθρο 43) του ν.5177/2025 (Α' 21)]

- Ειδικός φόρος πολυτελείας εμπορευμάτων χωρών της Ε.Ε. και εγχωρίως παραγομένων ειδών [άρθρο 17 του ν.3833/2010 και Βιβλίο έκτο (άρθρο 48) του ν.5177/2025 (Α' 21)]

- Συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη των εταιρειών παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου [άρθρο 50 του ν.4002/2011]

- Εισιτήριο εισόδου στα καζίνο [ΑΥΟ 1128269/1226/0015/16-11- 1995 (Β' 982), περ. 9-10 της υποπαρ. Ε7 του άρθρου πρώτου του ν.4093/2012 (Α' 222) και άρθρο 377 του ν.4512/2018 (Α' 5)].

- Ψυχαγωγικά τεχνικά παίγνια [άρθρο 49 του ν.5177/2025 (Α' 21)]

- Εισφορά δακοκτονίας [άρθρα 50 και 51 του ν.5177/2025 (Α' 21)]

- Η. Παρακρατούμενοι φόροι

Αναλύεται στα εξής επιμέρους σημεία :

(1) Φόρος Μισθωτής Εργασίας (άρθρο 60 του ν.4172/2013)

(2) Εφάπαξ αποζημίωση λόγω διακοπής της σχέσεως εργασίας ή άλλης σύμβασης μισθωτών (άρθρο 15 παρ. 3 του ν.4172/2013)

(3) Μερίσματα, προμερίσματα, άλλα εταιρικά δικαιώματα, μαθηματικά αποθέματα και κάθε άλλο συναφές διανεμόμενο ποσό (άρθρο 36 του ν.4172/2013, άρθρο 62 ν.4172/2013 άρθρο 63 του ν.4172/2013 )

(4) Τόκοι (άρθρο 62 §1(β) ν.4172/2013)

(5) Δικαιώματα (royalties) [άρθρο 62 § 1(γ) ν.4172/2013]

(6)  Αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές υπηρεσίες και άλλες αμοιβές για παρόμοιες υπηρεσίες (άρθρο 62 § 1(δ) ν.4172/2013)

(7) Αμοιβές που εισπράττονται από εργολήπτες κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων και ενοικιαστών δημοσίων, δημοτικών και κοινοτικών ή λιμενικών προσόδων (άρθρο 62 § 1(δ) ν.4172/2013)

(8) Φορολογία ασφαλίσματος ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων άρθρο 64 § 1(ε) ν.4172/2013

(9) Φόρος χρηματιστηριακών συναλλαγών (παρ.2 του άρθρου 9 του ν.2579/1998)

(10) Φόρος πλοίων του ν.27/1975 (tonnage tax)

(11) Ειδικός Φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων (ν.3845/2010, άρθρο πέμπτο, παρ. 12, όπως ισχύει).

(12) Φορολογία κτήσης κερδών από τυχερά παίγνια (περιπτώσεις του άρθρου 58 του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια (κυρ. με ν.2961/2001) )

(13) Εισφορά επί του ετήσιου συνολικού εισαγόμενου συναλλάγματος με βάση το άρθρο 43 του ν.4111/2013

- Θ. Μετασχηματισμοί επιχειρήσεων

(1) Εισφορά ενεργητικού έναντι τίτλων (άρθρο 52 ν.4172/2013)

(2) Ανταλλαγή τίτλων (άρθρο 53 ν.4172/2013)

(3) Συγχωνεύσεις και διασπάσεις (άρθρο 54 ν.4172/2013)

(4) Μεταφορά της καταστατικής έδρας μίας SE ή μίας SCE (άρθρο 55 ν.4172/2013)

(5) Mε βάση τις διατάξεις των ν.2166/1993, ν.δ.1297/1972, ν.2515/1997, ν.4601/2019, ν.4935/2022 κλπ.

Σημ.: Μετά από την 5/12/2024, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Μέρους Δ' του Νόμος 5162/2024 Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις, καταργούμενων των σχετικών ρυθμίσεων του ν.δ.1297/1972 και του ν.2166/1993.

- Ι. Ενδοομιλικές Συναλλαγές

Οι ελεγκτικές αυτές επαληθεύσεις διενεργούνται μόνο στη περίπτωση που το ελεγχόμενο πρόσωπο είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα των περιπτώσεων γ' και δ' του άρθρου 2 του Νόμος 4172/2013 (ΚΦΕ).

δ) Κεφ. Κ. Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Επισήμανση:

Η κάθε ενότητα αποτελείται συνήθως από δύο μέρη : α) Τις ελεγκτικές διαδικασίες, που πρέπει να εκτελεστούν και β) Την παράθεση της ισχύουσας νομοθεσίας (νόμοι και οδηγίες/εγκύκλιοι )

3.2 Προσθήκη ελεγκτικών διαδικασιών, που αφορούν την πλατφόρμα myDATA

- Γ. 14 Προσδιορισμός φορολογητέων κερδών

« Για την εκτέλεση των ανωτέρω ελεγκτικών βημάτων λαμβάνονται υπόψη και τα δεδομένα της προσυμπλήρωσης των κωδικών των πινάκων του εντύπου Ε3 βάσει των δεδομένων που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, και του χαρακτηρισμού αυτών, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες αποφάσεις».

- Δ. 2 Λογιστικές επαληθεύσεις και ορθή συμπλήρωση δηλώσεων Φ.Π.Α.

«(θ) Για την εκτέλεση των ανωτέρω ελεγκτικών βημάτων λαμβάνονται υπόψη και τα δεδομένα της προσυμπλήρωσης των κωδικών των πινάκων της δήλωσης Φ.Π.Α. βάσει των δεδομένων που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, και του χαρακτηρισμού αυτών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 καθώς και της παρ. 16 του άρθρου 83 του ν.5104/2024 (ΚΦΔ), καθώς και τις εκάστοτε ισχύουσες αποφάσεις.»

- Ε.1 Γενικές ελεγκτικές επαληθεύσεις

2) Να ελεγχθεί εάν, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 8 και 9 του ν.4308/2014, καθώς και τις παρ. 9Α, 9Β και 9Γ του ίδιου άρθρου όπως αυτές ισχύουν από την έναρξη εφαρμογής των σχετικών αποφάσεων, σε κάθε περίπτωση παρακολουθούνται με κατάλληλες δικλίδες τα παραλαμβανόμενα και αποστελλόμενα αποθέματα, είτε έχουν τιμολογηθεί είτε όχι, καθώς και τα αποθέματα της οντότητας σε χώρους τρίτων ή τα αποθέματα τρίτων σε δικούς της χώρους. Σε περίπτωση μη λήψης παραστατικού διακίνησης ή πώλησης εάν τηρείται κατάλληλο αρχείο, στο οποίο καταχωρούνται οι απαιτούμενες πληροφορίες, αμελλητί, με την παραλαβή των αποθεμάτων.

- Ε.2 Συμφωνία μεταξύ των λογιστικών αρχείων

«(β) Να ελεγχθεί δειγματοληπτικά εάν:

1. Εκδόθηκαν αντίστοιχα τιμολόγια πώλησης ή στοιχεία λιανικής πώλησης και γενικώς φορολογικά στοιχεία αξίας για τα εκδοθέντα παραστατικά διακίνησης αποθεμάτων με σκοπό την πώληση ως και για τυχόν έσοδα που προκύπτουν από υπάρχοντα συμφωνητικά και εάν διαβιβάστηκαν στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

2. Οι επιστροφές και οι εκπτώσεις πωλήσεων καλύπτονται με νόμιμα παραστατικά (πιστωτικά τιμολόγια ή πιστωτικά στοιχεία λιανικής πώλησης) ή άλλα δικαιολογητικά όπου απαιτείται και εάν διαβιβάστηκαν στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

3. Έγινε η ορθή καταχώρηση (κατά αξία) των αγορών (παγίων, εμπορευσίμων κλπ) στα λογιστικά αρχεία (βιβλία) με βάση τα τιμολόγια αγοράς και τις διασαφήσεις εισαγωγής και εάν διαβιβάστηκαν στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, για τις περιπτώσεις που υπόχρεη είναι η ελεγχόμενη εταιρεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

4. Έγινε ορθή καταχώρηση των αγορών αποθεμάτων στα τηρούμενα λογιστικά αρχεία (βιβλία), με βάση τις ποσότητες που αναγράφονται στα σχετικά παραστατικά διακίνησης ή τιμολόγια και εάν διαβιβάστηκαν στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, για τις περιπτώσεις που υπόχρεη είναι η ελεγχόμενη εταιρεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Οι επιστροφές, οι εκπτώσεις και τα ειδικά έξοδα αγορών καλύπτονται με νόμιμα παραστατικά ή άλλα δικαιολογητικά όπου απαιτείται και εάν διαβιβάστηκαν στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, για τις περιπτώσεις που υπόχρεη είναι η ελεγχόμενη εταιρεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.»

3.3. - Α. Προϋποθέσεις - Περιορισμοί διενέργειας του ελέγχου

Γενικά:

Δεν υπάρχουν ιδιαίτερες αλλαγές

3.4. - Β. Πληροφοριακά στοιχεία ελεγχόμενης επιχείρησης

Γενικά

Δεν υπάρχουν ιδιαίτερες αλλαγές

Επισήμανση

Δεν απαιτείται η πληροφορία «3.9 Μεταφορικά μέσα»

3.5. - Γ. Φορολογία Εισοδήματος

Υπάρχουν σημαντικές προσθήκες επιμέρους κεφαλαίων που προσαρμόζουν τις ελεγκτικές διαδικασίες στις προσθήκες/τροποποιήσεις της νομοθεσίας σε σχέση με το προηγούμενο πρόγραμμα ελέγχου. Ειδικότερα προστέθηκαν τα εξής :

(1.Α). Εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες (άρθρο 22 ν.4172/2013)

Προσθήκη των περιπτώσεων για δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

(1.Β). Μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες (άρθρο 23 ν.4172/2013)

Προσθήκη των περιπτώσεων : 
α)
Περιπτώσεων εξόφλησης δαπανών με τραπεζικό τρόπο, 
β)
«Να ελεγχθεί η φορολογική μεταχείριση του ΦΠΑ εκροών που αφορά σε ποσά επιστροφής (rebate) του άρθρου 35 του ν.3918/2011, ο οποίος ενώ είχε εκπέσει ως δαπάνη από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων σε προηγούμενα φορολογικά έτη, επιστρέφεται στο τρέχον φορολογικό έτος με βάση δικαστική απόφαση με την οποία μειώνεται η βάση υπολογισμού του ΦΠΑ εκροών (Ε.2023/2023)» και 
γ)
«xiii. Χρηματικά ποσά ή άλλα ανταλλάγματα που τυχόν καταβλήθηκαν άμεσα ή έμμεσα για μη εξουσιοδοτημένη πώληση διαφημιστικού τηλεοπτικού χρόνου [άρθρο 23 περ. (ιστ)]. .»

Επισήμανση : «ιζ) οι επιχειρηματικές δαπάνες που πραγματοποιούνται από εκμισθωτή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα και αφορούν ακίνητο για το οποίο η καταβολή του μισθώματος δεν έχει πραγματοποιηθεί κατά τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 39».

(2) Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας

Σημαντικές αλλαγές/προσθήκες λόγω τροποποίησης της Νομοθεσίας

(3) Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για συγκεκριμένες δαπάνες που αφορούν τους εργαζόμενους και την προστασία του περιβάλλοντος [ ΝΕΟ ]

(4) Δαπάνες διαφήμισης [ ΝΕΟ ]

(5) Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση [ ΝΕΟ ]

(6) Τόκοι [ και άρθρο 49 ν.4172/2013 « υπερβαίνον κόστος δανεισμού» ]

Σημαντικές αλλαγές/προσθήκες λόγω τροποποίησης της Νομοθεσίας

(7) Δαπάνες προς αντισυμβαλλόμενους εγκατεστημένους σε μη συνεργάσιμα κράτη ή / και κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς του άρθρου 65 του K.Φ.Ε.

Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές

(8) Φορολογικές αποσβέσεις

Σημαντικές αλλαγές/προσθήκες λόγω τροποποίησης της Νομοθεσίας

(9) Αποτίμηση αποθεμάτων

Χωρίς αλλαγές

(10) Επισφαλείς απαιτήσεις

Προσθήκες : α) Απαιτήσεις, το συνολικό ύψος των οποίων, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, δεν υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων (300) ευρώ ανά αντισυμβαλλόμενο και β) Απαιτήσεις που διαγράφονται στο πλαίσιο αμοιβαίας συμφωνίας ή δικαστικού συμβιβασμού

(11) Φορολογικές ζημίες

Προσθήκη : «4. Για τα νομικά πρόσωπα των παρ. 5, 6 και 7 του άρθρου 26 του ΚΦΕ, η χρεωστική διαφορά της ως άνω παρ. 2 εκπίπτει κατά προτεραιότητα έναντι της χρεωστικής διαφοράς της παρ. 3.....»

(12) Αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση [ ΝΕΟ ]

(13) Δαπάνες που αφορούν απαλλασσόμενα έσοδα

Προσθήκη : «Στις επιχειρηματικές δαπάνες που καταλαμβάνονται από τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 48 του ν.4172/2013 περιλαμβάνονται κάθε είδους δαπάνες που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τη συμμετοχή αυτή (σχετ. Ε.2088/2019).»

(14) Προσδιορισμός φορολογητέων κερδών

Προσθήκη : Δείτε Κεφ. «3.2 Προσθήκη ελεγκτικών διαδικασιών, που αφορούν την πλατφόρμα myDATA»

(15) Διανομή / κεφαλαιοποίηση κερδών που δεν έχουν υπαχθεί σε φόρο

Προσθήκη : «Να ελεγχθεί η φορολογική μεταχείριση των προσωρινών διαφορών κατά τον χρόνο διανομής τους με βάση τις οδηγίες που έχουν δοθεί με την Ε.2089/2022 εγκύκλιο»

(16) Έλεγχος αφορολόγητων εσόδων

Προσθήκες: 
α)
«Το ποσό των εισπραττόμενων μερισμάτων, το οποίο απαλλάσσεται της φορολογίας εισοδήματος με βάση τις διατάξεις του άρθρου 48 του ΚΦΕ, προκειμένου για τα νομικά πρόσωπα που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, εμφανίζεται σε ειδικό λογαριασμό αποθεματικού.....» και 
β) «4. Να ελεγχθεί εάν το εισόδημα που προκύπτει από την υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής σε νομικό πρόσωπο που εισπράττει ένα νομικό πρόσωπο που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας, απαλλάσσεται από τον φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 48Α του Κ.Φ.Ε. ....»

(17) Κανόνες για τις Ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες

Σημαντικές αλλαγές/προσθήκες λόγω τροποποίησης της Νομοθεσίας

(18) Φορολόγηση κατά την έξοδο [ άρθρο 66Α του Κ.Φ.Ε.] - [ ΝΕΟ ]

(19) Ασυμφωνίες στη μεταχείριση υβριδικών μέσων [ άρθρο 66Β του Κ.Φ.Ε.]-[ ΝΕΟ ]

(20) Αποθεματικά

Προσθήκη : « 2. Να ελεγχθεί η ορθή φορολόγηση της διανομής ή κεφαλαιοποίησης των αποθεματικών ειδικών νόμων, συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων που ενσωματώθηκαν στον Κ.Φ.Ε. με τα άρθρα 71Β και 71Γ, εάν συνέτρεξε τέτοια περίπτωση εντός του ελεγχόμενου φορολογικού έτους.

(21) Ειδικά φορολογικά κίνητρα [ ΝΕΟ ]

«Να ελεγχθεί η ορθή εφαρμογή των διατάξεων που αφορούν στα εξής:

• Κίνητρα για την ενίσχυση των θέσεων απασχόλησης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 71Δ του Κ.Φ.Ε. [ΠΟΛ.1244/2018]

• Κίνητρα για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων του άρθρου 71Ε του Κ.Φ.Ε. [Ε.2189/2020]

• Κίνητρα σε επιχειρήσεις παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 71Ζ του Κ.Φ.Ε. [Ε.2051/2021]

• Κίνητρα για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης του άρθρου 71ΣΤ του Κ.Φ.Ε.

• Κίνητρα για την πρόωρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης του άρθρου 71Θ του Κ.Φ.Ε. (επί δαπανών που διενεργούνται από το φορολογικό έτος 2025 και επόμενα).

• Κίνητρα για εταιρείες ειδικού σκοπού διαχείρισης οικογενειακής περιουσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 71Η του Κ.Φ.Ε.»

(22) Επιχορηγήσεις

Χωρίς αλλαγές

(23) Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος

Προσθήκη : «Επισημαίνεται ότι ο φόρος που καταβάλλεται από πρόσωπο του άρθρου 45 του ν.4172/2013 σε χώρα με την οποία υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας ..... Για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν υφίσταται ΣΑΔΦ ....»

3.6 - Δ. Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.)

(1) Προσδιορισμός εταιρικής εικόνας εξ' απόψεως Φ.Π.Α.

Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές (περισσότερες επεξηγήσεις )

(2) Λογιστικές επαληθεύσεις και ορθή συμπλήρωση δηλώσεων Φ.Π.Α.

Προσθήκες : α) «Επισημαίνεται ότι, για να ισχύει η απαλλαγή της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 28 (από 11.10.2024 του άρθρου 33), πρέπει να πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζονται στην περίπτωση αυτή. Επιπλέον, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1α του άρθρου 28 (από 11.10.2024 του άρθρου 33) του Κώδικα Φ.Π.Α., η απαλλαγή που προβλέπεται για παράδοση αγαθών σε άλλο κράτος-μέλος (πρώτο εδάφιο της περ. α' της παρ. 1) δεν εφαρμόζεται, όταν ο προμηθευτής δεν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις σχετικά με την υποβολή ανακεφαλαιωτικού πίνακα ή όταν ο ανακεφαλαιωτικός πίνακας, που έχει υποβάλει, δεν περιέχει τις ορθές πληροφορίες σχετικά με την εν λόγω παράδοση, εκτός εάν ο προμηθευτής μπορεί να αιτιολογήσει δεόντως την παράλειψή του κατά τρόπο ικανοποιητικό στις αρμόδιες αρχές (σχετ. εγκύκλιοι Ε.2019/2022 και Ε.2079/2022)...», β) «(στ) Να ελεγχθεί εάν στην παράδοση αγαθών και την παροχή υπηρεσιών καθώς και στην ενδοκοινοτική απόκτηση αγαθών μεταξύ συγγενικών ή/και συνδεδεμένων προσώπων, όπως αυτά ορίζονται στον ν.4172/2013, ως φορολογητέα αξία λαμβάνεται η κανονική αξία σύμφωνα με τις ειδικότερες προϋποθέσεις που ορίζονται στην παράγραφο 2 περ. (δ) του άρθρου 19 (από 11.10.2024 του άρθρου 24) του Κώδικα Φ.Π.Α., όπως ισχύει» και γ) Δείτε Κεφ. «3.2 Προσθήκη ελεγκτικών διαδικασιών, που αφορούν την πλατφόρμα myDATA» .

(3) Φ.Π.Α. εκροών

Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές

(4) Φ.Π.Α. εισροών

Προσθήκες : α) «γ.1 εάν αυτά δεν έχουν χρησιμοποιηθεί σε φορολογητέες δραστηριότητες εντός πενταετίας ή δεκαετίας εφόσον πρόκειται για ακίνητα της παρ. 2 του άρθρου 33 (από 11.10.2024 της παρ. 2 του άρθρου 38) του Κώδικα Φ.Π.Α. από την πραγματοποίηση της αγοράς τους, ή της κατασκευής τους, οπότε η επιχείρηση οφείλει να επιστρέψει στο Δημόσιο φόρο που εξέπεσε κατά την απόκτησή τους, εκτός από τις περιπτώσεις που προκύπτει με ασφάλεια, είτε από νόμο είτε από δικαστική απόφαση, ότι η μη χρησιμοποίηση του επενδυτικού αγαθού εντός του τιθέμενου χρονικού πλαισίου οφείλεται σε περιστάσεις ανεξάρτητες της βουλήσεως του υποκειμένου (Ε.2021/2023), καθώς επίσης και ...», β) «ii. ανέγερσης κτισμάτων ή κατασκευής εγκαταστάσεων σε ακίνητο ιδιοκτησίας τρίτου με δικαίωμα χρήσης του ακινήτου αυτού, βάσει οποιασδήποτε έννομης σχέσης, σε περίπτωση που μέσα στην πενταετία ή δεκαετία, εφόσον πρόκειται για ακίνητα του άρθρου 33 παρ. 2 (από 11.10.2024 του άρθρου 38 παρ. 2) του Κώδικα Φ.Π.Α., του διακανονισμού σταματά η χρήση του ακινήτου, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 33 (από 11.10.2024 στην παρ. 4 του άρθρου 38) του Κώδικα Φ.Π.Α..», γ) «(ε) Να ελεγχθεί εάν ειδικά για τα ακίνητα που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς αναστολής της παραγράφου 4α του άρθρου 6 (από 11.10.2024 της παρ. 1 του άρθρου 70), εκπέστηκε φόρος εισροών που προσδιορίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 31 (από 11.10.2024 του άρθρου 36), καθώς το δικαίωμα έκπτωσης αναστέλλεται καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου της παραγράφου 4α του άρθρου 6 (από 11.10.2024 της παρ. 1 του άρθρου 70)» και δ) «(στ) Να ελεγχθεί εάν για τα ακίνητα αυτά τα οποία έχουν υπαχθεί στο καθεστώς αναστολής της παραγράφου 4α του άρθρου 6 (από 11.10.2024 της παρ. 1 του άρθρου 70), ο εκπεσθείς, πριν την έναρξη της αναστολής φόρος, διακανονίστηκε κατά τον χρόνο της παράδοσης του κάθε ακινήτου».

(5) Λοιπές ελεγκτικές διαδικασίες Φ.Π.Α.

Προσθήκη : «(δ) Στις περιπτώσεις ένταξης υποκειμένου σε ένα από τα ειδικά καθεστώτα του ηλεκτρονικού εμπορίου (αρ. 55-58 του ν.5144/2024), να ελεγχθεί εάν έχουν υποβάλλει αντίστοιχα δηλώσεις OSS/IOSS για τις φορολογητέες πράξεις και εάν έχουν αποδώσει τον Φ.Π.Α. που οφείλεται στα άλλα κράτη-μέλη».

3.7 - Ε. Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα ν.4308/2014

(1) Γενικές ελεγκτικές επαληθεύσεις

Προσθήκες :
α)
Δείτε Κεφ. «3.2 Προσθήκη ελεγκτικών διαδικασιών, που αφορούν την πλατφόρμα myDATA»,
β)
«3) Να ελεγχθεί εάν τα στοιχεία λιανικής πώλησης (αποδείξεις λιανικής πώλησης ή αποδείξεις παροχής υπηρεσιών), η έκδοση των οποίων προβλέπεται από το άρθρο 12 του ν.4308/2014 εκδόθηκαν με την χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών του ν.1809/1988, ή εναλλακτικά με την χρήση υπηρεσιών παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής τιμολόγησης, λαμβάνοντας υπόψη τις περιπτώσεις για τις οποίες παρέχεται απαλλαγή από την χρησιμοποίηση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (Απόφαση Γ.Γ.Δ.Ε. ΠΟΛ. 1002/2014)»,
γ)
«5) Να ελεγχθεί εάν για τις οντότητες που έχουν επιλέξει να εκδίδουν και αποδέχονται παραστατικά μέσω Παρόχου ή ανακαλούν την αντίστοιχη επιλογή, έχουν υποβάλλει εμπρόθεσμα τις σχετικές δηλώσεις σύμφωνα με το άρθρο 4 της Απόφασης Α.1258/26.11.2020 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., όπως ισχύει. Επίσης να ελεγχθεί εάν η οντότητα και ο Πάροχος έχει υποβάλλει και έχει αποδεχτεί αντίστοιχα εμπρόθεσμα την ειδική εξουσιοδότηση στην ενότητα «Εξουσιοδοτήσεις» του Taxisnet, σύμφωνα με την περ. 6.3 του άρθρου 6 της υπό στοιχεία Α.1035/2020 Απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών» και
δ)
«Να ληφθεί μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE [Μητρώο & Επικοινωνία → Στοιχεία Επιχείρησης → 6. Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)] η πληροφόρηση για τα στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS) που χρησιμοποιούν οι οντότητες, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Α.1137/2023 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ».

(2) Συμφωνία μεταξύ των λογιστικών αρχείων

Προσθήκη: Δείτε Κεφ. «3.2 Προσθήκη ελεγκτικών διαδικασιών, που αφορούν την πλατφόρμα myDATA»

(3) Ειδικές ελεγκτικές επαληθεύσεις

Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές.

3.8 - ΣΤ. Φορολογία ακινήτων

ΣΤ.1 Δήλωση Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) και Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.)

Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές.

ΣΤ.2 Ειδικός Φόρος επί των ακινήτων (Ε.Φ.Α.)

Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές.

3.9 - Ζ. Τέλος χαρτοσήμου/Ψηφιακό τέλος συναλλαγής, Φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου και Ειδικές φορολογίες

(1) Τέλος χαρτοσήμου (π.δ. της 28ης Ιουλίου 1931 - ΦΕΚ Α' 239)/ Ψηφιακό τέλος συναλλαγής [Βιβλίο πρώτο (άρθρα 1-31) του ν. 5177/2025 (Α' 21)]

Εκτεταμένες αλλαγές, λόγω αλλαγής της Νομοθεσίας

(2) Φόρος στη συγκέντρωση κεφαλαίων [άρθρα 17 -31 του ν.1676/1986 και Βιβλίο δεύτερο (άρθρα 32 - 42) του ν.5177/2025 (Α' 21)]

Προσθήκη : «Απαλλάσσεται από τον Φόρο Συγκέντρωσης Κεφαλαίου η αύξηση του κεφαλαίου που γίνεται με μετρητά όταν το προϊόν της αύξησης πρόκειται να διατεθεί αποκλειστικά για δαπάνες Επιστημονικής και Τεχνολογικής Έρευνας, όπως αυτές ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 22Α του ν.4172/2013 (άρθρο 68 ν.4583/2018).

Να ελεγχθεί αν πραγματοποιείται κεφαλαιοποίηση υποχρεώσεων της εταιρείας.

Σημειώνεται ότι εξαιρείται από τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου η αύξηση του κεφαλαίου των προσώπων του άρθρου 32 του ν.5177/2025 (του άρθρου 17 του ν.1676/1986, για πράξεις πριν την 14/02/2025) που γίνεται με κεφαλαιοποίηση κερδών, αποθεματικών ή προβλέψεων (άρθρο 22 του ν.1676/1986 για πράξεις πριν την 14/02/2025 και άρθρο 37 του ν.5177/2025 για πράξεις από 14/02/2025)».

(3) Ειδικές φορολογίες [ ΝΕΟ ]

Δείτε αναλυτικά τις Ειδικές φορολογίες στο Κεφ. 3.1, ανωτέρω.

3.10 - Η. Παρακρατούμενοι φόροι

Σημαντικές αλλαγές/προσθήκες λόγω τροποποίησης της Νομοθεσίας.

Επισήμανση :

«8. Φορολογία ασφαλίσματος ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων

Να ελεγχθεί ότι στα ποσά που καταβάλλει ασφαλιστική εταιρεία εφάπαξ ή περιοδικά στους δικαιούχους από ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια ζωής, που ο εργοδότης τους έχει συνάψει, έχει γίνει παρακράτηση φόρου σύμφωνα με το άρθρο 64 § 1(ε) ν.4172/2013.

Με την παρ. 1 του άρθρου 107 του ν.5078/2023, αντικαταστάθηκε η παρ. 4 του άρθρου 15 του ΚΦΕ και με την νέα παρ. 4α ρυθμίζεται η φορολόγηση των συνταξιοδοτικών παροχών που καταβάλλονται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων. Αντιστοίχως, με το άρθρο 109 του ν.5078/2023 αντικαταστάθηκε η περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 64 του ΚΦΕ.

Με την παρ. 15 του άρθρου 110 του ν.5078/2023, ορίζεται ότι τα σωρευμένα ποσά κατ' άτομο στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων μέχρι την 31η.12.2023 φορολογούνται σύμφωνα με το προϊσχύον καθεστώς, καθώς και ότι για τον υπολογισμό του φόρου που αντιστοιχεί στα ποσά που σωρεύονται από την 1η.1.2024 και εφεξής λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του χρόνου που έχει διανυθεί στο πλαίσιο ομαδικού συμβολαίου ή σε ταμείο επαγγελματικής ασφάλισης. Περαιτέρω, ορίζεται ότι εφόσον καταβληθεί η παροχή, χρόνος που λήφθηκε υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου που αντιστοιχεί σε αυτή δεν προσμετράται εκ νέου για τη φορολόγηση μελλοντικής παροχής στο πλαίσιο μεταγενέστερης ασφάλισης σε Τ.Ε.Α. ή ομαδικό ασφαλιστήριο συνταξιοδοτικό συμβόλαιο.

Συσσωρευθέντα κεφάλαια που αντιστοιχούν σε καταβαλλόμενα έως 31.12.2023 ασφάλιστρα του εργαζομένου εξαιρούνται από την οριζόμενη στην παρ. 4 του άρθρου 15 φορολόγηση βάσει των διατάξεων της παρ. 16 του άρθρου 72 του ΚΦΕ.

Ως προς την παρακράτηση φόρου για καταβαλλόμενα από 1/1/2024 ασφαλίσματα που αντιστοιχούν σε σωρευμένα ποσά κατ' άτομο στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων μέχρι την 31/12/2023, ισχύει η διάταξη της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 64 του ΚΦΕ ως είχε πριν την τροποποίησή της με το άρθρο 109 του ν.5078/2023, ως εξής: ....»

3.11 - Θ. Μετασχηματισμοί επιχειρήσεων

(1) Εισφορά ενεργητικού έναντι τίτλων (άρθρο 52 ν.4172/2013)

(2) Ανταλλαγή τίτλων (άρθρο 53 ν.4172/2013)

(3) Συγχωνεύσεις και διασπάσεις (άρθρο 54 ν.4172/2013)

(4) Μεταφορά της καταστατικής έδρας μίας SE ή μίας SCE (άρθρο 55 ν.4172/2013)

(5) Mε βάση τις διατάξεις των ν.2166/1993, ν.δ.1297/1972, ν.2515/1997, ν.4601/2019, ν.4935/2022 κλπ.

Γενικά :

Δεν δίδονται ιδιαίτερες οδηγίες/διευκρινήσεις για το ισχύον Νομικό πλαίσιο

Επισημάνσεις

5. Mε βάση τις διατάξεις των ν.2166/1993, ν.δ.1297/1972, ν.2515/1997, ν.4601/2019, ν.4935/2022 κλπ.

Ως προς τη φορολογία μεταβίβασης ακινήτων σημειώνεται ότι για μετασχηματισμούς δυνάμει των ν.2515/1997 και ν.2166/1993 από την 18/5/2021 και δυνάμει του ν.4935/2022 από την έναρξη ισχύος του, δεν απαιτείται να υποβάλλονται δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων.

Περαιτέρω, για μετασχηματισμούς επιχειρήσεων δυνάμει του ν.δ. 1297/1972 επισημαίνεται ότι απαιτείται η υποβολή δήλωσης ΦΜΑ και χορηγείται απαλλαγή από τον οικείο φόρο, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που τάσσει ο νόμος.

6. Για συγχωνεύσεις, διασπάσεις, μετατροπές, ανταλλαγές εταιρικών συμμετοχών και μεταφορές καταστατικής έδρας μιας SE ή SCE, για τις οποίες το σχετικό σχέδιο σύμβασης μετασχηματισμού ή η σχετική απόφαση του αρμόδιου οργάνου, κατά περίπτωση, δημοσιεύονται μετά από την 5/12/2024, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Μέρους Δ' του ν.5162/2024, καταργούμενων των σχετικών διατάξεων του ν.δ.1297/ 1972, των άρθρων 1 έως 4, του ν.2166/1993, του Κεφαλαίου Α' του ν.2578/1998 και των άρθρων 52 έως και 56 του ΚΦΕ.

Σε ότι αφορά τις εισφορές ατομικών επιχειρήσεων ή κοινοπραξιών, αν η διακοπή εργασιών της εισφερόμενης επιχείρησης ή κοινοπραξίας λαμβάνει χώρα μετά από την 5/12/2024, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Μέρους Δ' του ν.5162/2024, καταργούμενων των σχετικών ρυθμίσεων του ν.δ.1297/1972 και του ν.2166/1993.

[παρ. 1 του άρθρου 58 και άρθρο 59 του ν.5162/2024]

3.12 - Ι. Ενδοομιλικές Συναλλαγές

Προσθήκες : α) «Β.7. Υφίστανται καταχωρισμένες στα λογιστικά αρχεία/βιβλία ενδοομιλικές συναλλαγές που δεν έχουν συμπεριληφθεί στον φάκελο τεκμηρίωσης και για τις οποίες δεν έχει τεκμηριωθεί η τήρηση της αρχής των ίσων αποστάσεων;» και β) «Ζ. Εμπίπτει στην έννοια του «ενδιάμεσου» ή του «ενδιαφερόμενου προσώπου», κατά τα οριζόμενα στις παρ. 21 και 22 του άρθρου 4 του ν.4170/2013 (Α' 163), που φέρει την υποχρέωση δήλωσης διασυνοριακής ρύθμισης (παρ. 18 ίδιου άρθρου και νόμου), για τους σκοπούς υποχρεωτικής αυτόματης ανταλλαγής; Εάν ναι:

Ζ.1. Έχει προβεί σε γνωστοποίηση διασυνοριακών ρυθμίσεων που να χαρακτηρίζονται από τα ειδικά διακριτικά (όπως αυτά περιγράφονται στο άρθρο 5 του Μέρους ΙΙ του Παραρτήματος IV Κεφ. Η' του Μέρους Πρώτου του ν.4170/2013) προς τις φορολογικές αρχές των κρατών-μελών;

Εάν ναι:

Ζ.1.1. Έχει υποβάλει τις εν λόγω πληροφορίες εμπρόθεσμα, σύμφωνα με τις προθεσμίες του άρθρου 9ΑΒ του ν.4170/2013;

Ζ.1.2. Οι πληροφορίες που έχουν υποβληθεί, περιλαμβάνουν κατ' ελάχιστον τις πληροφορίες της παρ. 13 του άρθρου 9ΑΒ του ν.4170/ 2013;

Εάν όχι:

Ζ.1.3. Ποιος είναι ο υπόχρεος σε γνωστοποίηση της εν λόγω διασυνοριακής ρύθμισης (ενδιάμεσος ή ενδιαφερόμενο πρόσωπο), σε ποια φορολογική δικαιοδοσία θα έπρεπε να υποβληθεί η γνωστοποίηση και ποια θα έπρεπε να είναι η ημερομηνία υποβολής της, σύμφωνα με τις προθεσμίες του άρθρου 9ΑΒ του ν.4170/2013;»

3.13 - Κ. Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Προσθήκη : «18. ...... Είναι εγγεγραμμένο το ελεγχόμενο πρόσωπο στο σύστημα One Stop Shop/Import One Stop Shop (OSS/IOSS) για την απόδοση ΦΠΑ; Εφόσον εγγράφηκε υποχρεωτικά λόγω υπέρβασης του ορίου συναλλαγών των 10.000 ευρώ, τήρησε την υποχρέωση αυτή ως προς τον χρόνο ένταξής του; Εφόσον η ένταξη έγινε κατ' επιλογή, χωρίς να υπάρχει υπέρβαση του ως άνω ορίου, να ελεγχθεί η υποβολή του εντύπου Δ212»

TAXHEAVEN.GR | © 2026 Taxheaven | Ημ. εκτύπωσης: 11/10/2026 01:57