Αποτελέσματα live αναζήτησης

Αρχική › Φορολογικό Αρχείο › Φορολογία Εισοδήματος

Άρθρα

Οι διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 5122/2024 ορίζουν ότι επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί στους ν. 3908/2011 και 4399/2016 και μέχρι την 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους, υποβάλουν αίτηση για την πιστοποίηση υλοποίησης του 50% ή 65% του επενδυτικού τους σχεδίου ή της ολοκλήρωσής του, δικαιούνται τη χρήση της φορολογικής απαλλαγής για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν εντός αυτού του φορολογικού έτους, εφόσον η απόφαση πιστοποίησης εκδοθεί έως την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του αντίστοιχου φορολογικού έτους

Άρθρα
Οι διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 5122/2024 ορίζουν ότι επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί στους ν. 3908/2011 και 4399/2016 και μέχρι την 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους, υποβάλουν αίτηση για την πιστοποίηση υλοποίησης του 50% ή 65% του επενδυτικού τους σχεδίου ή της ολοκλήρωσής του, δικαιούνται τη χρήση της φορολογικής απαλλαγής για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν εντός αυτού του φορολογικού έτους, εφόσον η απόφαση πιστοποίησης εκδοθεί έως την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του αντίστοιχου φορολογικού έτους


Αναδημοσίευση από το Ενημερωτικό Δελτίο Δεκεμβρίου 2024, Ιανουαρίου 2025, Φεβρουαρίου 2025 της ΣΟΛ Α.Ε.
www.solcrowe.gr


Οι διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 5122/2024 ορίζουν ότι, επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί στους ν. 3908/2011 και 4399/2016 και μέχρι την 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους, υποβάλουν αίτηση για την πιστοποίηση υλοποίησης του 50% ή 65% του επενδυτικού τους σχεδίου ή της ολοκλήρωσής του, δικαιούνται τη χρήση της φορολογικής απαλλαγής για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν εντός αυτού του φορολογικού έτους, εφόσον η απόφαση πιστοποίησης εκδοθεί έως την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του αντίστοιχου φορολογικού έτους.

ΕΡΩΤΗΜΑ


Εταιρεία έχει υπαχθεί στο καθεστώς ενισχύσεων «Γενική Επιχειρηματικότητα» του Ν.4399/2016, με είδος ενίσχυσης την ωφέλεια της φορολογικής απαλλαγής. Στην χρήση 2022, εκδόθηκε η απόφαση πιστοποίησης της υλοποίησης του 50% του επενδυτικού της σχεδίου και μέχρι και τη χρήση 2023 η Εταιρεία είχε ωφεληθεί με το ένα τρίτο (1/3) της φορολογικής απαλλαγής που δικαιούταν. Εντός της χρήσης 2024, η Εταιρεία υπέβαλε αίτημα για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου.

Ποια είναι η καταληκτική ημερομηνία έκδοσης από το Υπουργείο Ανάπτυξης της απόφασης πιστοποίησης της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου, προκειμένου η εταιρεία να αξιοποιήσει την ωφέλεια της φορολογικής απαλλαγής για το φορολογικό έτος 2024;

ΓΝΩΜΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

Η γνώμη της Φορολογικής Επιτροπής σχετικά με το παραπάνω ερώτημα είναι η εξής:

Στην παράγραφο 1 του άρθρου 20 του Ν. 4399/2016 ορίζονται τα εξής:

«Η καταβολή της ενίσχυσης ή η χρήση της ωφέλειας από τον δικαιούχο μπορεί να πραγματοποιείται είτε εφάπαξ με την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου είτε σταδιακά και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις των επόμενων παραγράφων. Ο προσδιορισμός των ποσών της δικαιούμενης ενίσχυσης ανά είδος ενίσχυσης γίνεται βάσει των επιμέρους ποσοστών ενίσχυσης ανά ομάδα επιλέξιμων δαπανών, όπως αυτά έχουν οριστεί στην απόφαση υπαγωγής.

1. Φορολογική απαλλαγή

α. Το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου με την έκδοση απόφασης εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της έκθεσης ελέγχου της επένδυσης της παρ. 5 του άρθρου 16 ή των σχετικών βεβαιώσεων υλοποίησης της παρ. 11 του άρθρου 16, ή της ημερομηνίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων. Ο φορέας μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής εντός δεκαπέντε (15) φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας με τους ακόλουθους περιορισμούς που ισχύουν σωρευτικά:

αα. Η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει, κατ’ έτος, το ένα τρίτο (1/3) του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, με εξαίρεση την περίπτωση της μη πλήρους αξιοποίησής του κατά τα προηγούμενα φορολογικά έτη λόγω έλλειψης επαρκών κερδών. Στην περίπτωση αυτή, εναπομείναν ποσό ενίσχυσης από προηγούμενα φορολογικά έτη προστίθεται στο ανωτέρω υπολογιζόμενο μέγιστο ετήσιο ποσό δικαιούμενης ενίσχυσης.

ββ. Η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει το ένα τρίτο (1/3) του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, μέχρι το φορολογικό έτος της έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.

β. Το ποσό της δικαιούμενης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής για το τμήμα του εξοπλισμού του επενδυτικού σχεδίου, που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση, προσδιορίζεται για κάθε φορολογικό έτος ως ποσοστό επί του τμήματος της αξίας κτήσης του εξοπλισμού, το οποίο εμπεριέχεται στα μισθώματα που καταβλήθηκαν μέχρι τη λήξη του φορολογικού έτους.

γ. Το κατ’ έτος αναλωθέν ποσό της φορολογικής απαλλαγής εμφανίζεται σε ειδικό αποθεματικό και αντίστοιχο λογαριασμό στα βιβλία της επιχείρησης, που σχηματίζεται από τον φόρο εισοδήματος, ο οποίος δεν καταβλήθηκε λόγω της παρεχόμενης φορολογικής απαλλαγής.

δ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Οικονομικών εξειδικεύεται ο τρόπος υπολογισμού του ποσού της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής για κάθε φορολογικό έτος, τυχόν δικαιολογητικά που απαιτούνται για τη χρήση του φορολογικού οφέλους, το περιεχόμενο της Δήλωσης Φορολογικής Απαλλαγής (ΔΦΑ) της περίπτωσης ιβ’ της παρ. 3 του άρθρου 21 και κάθε συναφές θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας παραγράφου.»

Στο άρθρο 2 της με αριθμό 61239/2020 ΚΥΑ ορίζονται τα εξής:

«Άρθρο 2 Χρόνος θεμελίωσης δικαιώματος της φορολογικής απαλλαγής

1. Έτος θεμελίωσης της δυνατότητας έναρξης της χρήσης της φορολογικής απαλλαγής θεωρείται το έτος εντός του οποίου δημοσιεύεται η απόφαση πιστοποίησης της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) του επενδυτικού σχεδίου ή η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου.
2. Ο φορέας της επένδυσης μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής εντός δεκαπέντε (15) φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας, κατά τα ανωτέρω, με τους περιορισμούς της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του ν. 4399/2016.

(….)»

Στο άρθρο 11 Ν. 5122-2024 «Αξιοποίηση κινήτρου φορολογικής απαλλαγής σε επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων των νόμων 4399/2016 και 3908/2011 για έτη 2023 και μετά» ορίζονται τα εξής:

«Επιχειρήσεις, επενδυτικά σχέδια των οποίων έχουν υπαχθεί στους ν. 3908/2011 (Α' 8) και 4399/2016 (Α' 117), οι οποίες, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους, έχουν υποβάλει αίτηση για την πιστοποίηση υλοποίησης ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) ή εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού τους σχεδίου ή της ολοκλήρωσής του, δικαιούνται τη χρήση της ωφέλειας του κινήτρου φορολογικής απαλλαγής για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν εντός αυτού του φορολογικού έτους, εφόσον η απόφαση πιστοποίησης εκδοθεί έως την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του αντίστοιχου φορολογικού έτους.»

Στην αιτιολογική έκθεση του νόμου για το παραπάνω άρθρο αναφέρονται τα εξής:

«Παρέχεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να κάνουν χρήση του δικαιώματος της φοροαπαλλαγής το έτος έκδοσης της οικείας απόφασης χορήγησής του, αν αυτή εκδοθεί έως την προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Συγκεκριμένα, η εν λόγω ρύθμιση έχει ήδη προβλεφθεί με το άρθρο 81 του ν. 4914/2022 (Α' 61) για το έτος 2021 και με το άρθρο 5 του ν. 5039/2023 (Α' 83) για το έτος 2022, ως εξαιρετικού χαρακτήρα διάταξη και έχει εφαρμοστεί χωρίς να παρουσιαστεί κάποια δυσλειτουργία. Ακολούθως, η ρύθμιση του ζητήματος με πάγια διάταξη είναι κρίσιμη, ώστε να αποτελέσει διαρκές δικαίωμα των επιχειρήσεων που επωφελούνται, οι οποίες θα έπρεπε να κάνουν χρήση του προβλεπόμενου δικαιώματος φοροαπαλλαγής μετά από ένα φορολογικό έτος.

Τέλος, η προτεινόμενη διάταξη πρέπει να νομοθετηθεί πριν από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων για το φορολογικό έτος 2023 (26.7.2024).»

Λαμβάνοντας υπόψη συνδυαστικά τα δεδομένα του ερωτήματος και τα ανωτέρω προκύπτουν τα εξής:

Σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις του άρθρου 20 Ν. 4399/2016 έτος θεμελίωσης της δυνατότητας έναρξης της χρήσης της φορολογικής απαλλαγής θεωρείται το έτος εντός του οποίου εκδίδεται η απόφαση πιστοποίησης της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του επενδυτικού σχεδίου ή η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου. Με το άρθρο 11 Ν. 5122/2024 νομοθετήθηκε ειδική διάταξη βάσει της οποίας δόθηκε το δικαίωμα στις επιχειρήσεις, επενδυτικά σχέδια των οποίων έχουν υπαχθεί στο Ν. 4399/2016, και μέχρι την 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους και έχουν υποβάλει αίτηση για την πιστοποίηση υλοποίησης ποσοστού 50% ή 65% του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού τους σχεδίου ή της ολοκλήρωσής του επενδυτικού σχεδίου, να κάνουν χρήση της φορολογικής απαλλαγής για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν εντός αυτού του φορολογικού έτους, εφόσον η απόφαση πιστοποίησης εκδοθεί έως την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος (ΔΦΕ) του αντίστοιχου φορολογικού έτους. Από τη διατύπωση των διατάξεων του άρθρου 11 Ν. 5122/2024 και από την αιτιολογική έκθεση του, προκύπτει ότι, πέραν των δύο προϋποθέσεων που τίθενται στο νόμο (υποβολή αίτησης πριν την 31/12 και έκδοση απόφασης ολοκλήρωσης πριν την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της ΔΦΕ) δεν ορίζεται καμία άλλη προϋπόθεση ή περιορισμός. Σημειώνεται επίσης ότι, οι διατάξεις του άρθρου 11 Ν. 5122/2024 ως νεότερες και ειδικές υπερισχύουν των γενικών διατάξεων του άρθρου 20 Ν. 4399/2016.

Επομένως η εταιρεία, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι έχει κάνει χρήση του 1/3 της φορολογικής απαλλαγής στα φορολογικά έτη 2022 και 2023 βάσει της πιστοποίησης του 50% του επενδυτικού της σχεδίου, εφόσον μέχρι 31/12/2024 έχει υποβάλλει αίτηση για την πιστοποίηση ολοκλήρωσης του και η απόφαση ολοκλήρωσης εκδοθεί μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της φορολογικής δήλωσης του έτους 2024, δικαιούται να κάνει χρήση του 1/3 της ωφέλειας του κινήτρου φορολογικής απαλλαγής για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν εντός του φορολογικού έτους 2024.



Νομοθεσία-Νομολογία
- Άρθρο 20 Ν 4399/2016
- Άρθρο 11 Ν. 5122/2024
- ΚΥΑ 61239/2020