ΔΕΔ 3275/2024
Εκπρόθεσμη υποβολή στοιχείων μίσθωσης - Η μίσθωση θεωρείται ότι είναι σε ισχύ μέχρι τη λύση της, συνεπώς ο προσφεύγων δεν είχε τη φορολογική υποχρέωση να δηλώσει την παράταση της υπό κρίση μίσθωσης
ΑΑΔΕ
Αριθμός απόφασης: ΔΕΔ 3275/2024
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΑ3
Ταχ. Δ/νση : Φιλαδελφείας 8 και Σάμου
Ταχ. Κώδικας : 104 40 - Αθήνα
Τηλέφωνο : 2131312349
E-mail : ded.ath@aade.gr
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
'Εχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις :
α) του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024 Α' 58), εφεξής ΚΦΔ, β) του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017/10-03-2017 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ B' 968/22-03-2017) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ) Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε (Β' 1440),
δ) Την με αριθμό Α.1165/22.11.2022 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με θέμα «Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), αποκλειστικά ψηφιακά μέσω διαδικτύου από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.» (ΦΕΚ Β' 6009).
2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την υπ' αριθ. Δ.Ε.Δ.1126366ΕΞ2016/30.08.2016 (Β' 2759) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».
4. Την με ημερομηνία κατάθεσης 30-8-2024 και με αριθμό πρωτοκόλλου .............(ID..........) ενδικοφανή προσφυγή της .......................... με ΑΦΜ ...................... κατοίκου ..................... οδός ..................... κατά της υπ' άριθμ............/4-7-2024 Πράξης Επιβολής προστίμου αρθ. 53 ΚΦΔ φορολογικού έτους 2024 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Αργοστολίου και τα προσκομιζόμενα με αυτή σχετικά έγραφα.
5. Τις απόψεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Αργοστολίου.
6. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α3, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 30-8-2024 και με αριθμό πρωτοκόλλου............(ID...........) ενδικοφανούς προσφυγής της...........................με ΑΦΜ.....................η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
- Με την υπ' άριθμ........../4-7-2024 Πράξη Επιβολής προστίμου αρθ. 53 ΚΦΔ φορολογικού έτους 2024 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Αργοστολίου, επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 100,00€ σύμφωνα με τις διατάξεις του αρθ.53 παρ. 1 του ΚΦΔ, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της με αρ............../26-6 2024 τροποποιητικής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης φορολογικού έτους 2024.
Η προσφεύγουσα, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή ζητά την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης, προβάλλοντας τους κάτωθι ισχυρισμούς:
1. Για λόγους ανωτέρας βίας, ήτοι λόγω προβλημάτων υγείας, δεν κατέστη δυνατό να γίνει και τυπικά η ηλεκτρονική συνέχιση της αρχικής μίσθωσης.
2. Η μίσθωση θεωρείται ότι παραμένει σε ισχύ εφόσον δεν έχει δηλωθεί η λύση της μίσθωσης (ν. 2235/94).
3. Δεν έχει εκπνεύσει η προθεσμία για την υποβολή της φορολογικής της δήλωσης και δεν δύναται να επιβληθεί πρόστιμο για οφειλόμενη ενέργεια που αφορά το έτος 2023.
4. Κάθε περίπτωση αξιολογείται ξεχωριστά και δεν είναι νομικά αποδεκτό γενική, ισοπεδωτική, απορριπτική, δημοσιοϋπαλληλική αντίληψη.
Επειδή, στις διατάξεις της ΠΟΛ.1162/2018 Απόφασης «Υποβολή Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, ορίζεται:
«Άρθρο 1
Υπόχρεοι υποβολής «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας
1. Οι εκμισθωτές ακίνητης περιουσίας υποχρεούνται να δηλώνουν όλα τα πληροφοριακά στοιχεία των αρχικών ή τροποποιητικών μισθώσεων, μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την έναρξη της μίσθωσης ή την ημερομηνία που λαμβάνει χώρα η τροποποίησή της, ανεξάρτητα αν πρόκειται για γραπτή ή προφορική συμφωνία. Σε περίπτωση λύσης της μίσθωσης, ο εκμισθωτής υποχρεούται να δηλώνει τη λύση αυτής μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από τη λύση της, διαφορετικά η συμφωνία της μίσθωσης θεωρείται ότι είναι σε ισχύ.
3. Έγγραφες ή προφορικές συμφωνίες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτου, που δεν συνάπτονται μέσω ψηφιακών πλατφόρμων, υποβάλλονται ηλεκτρονικά σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας.
4. α. Η «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» στις περιπτώσεις συνιδιοκτησίας υποβάλλεται από έναν εκ των συνιδιοκτητών. Μετά την οριστικοποίηση της υποβολής το αποδεικτικό υποβολής επέχει θέση δήλωσης και για τους λοιπούς συνιδιοκτήτες. Σε περίπτωση μη αποδοχής των στοιχείων της μίσθωσης από κάποιον εκ των συνιδιοκτητών, απαιτείται, μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, να επιλεγεί το ειδικό πεδίο μη αποδοχής και να αναγραφούν οι λόγοι μη αποδοχής.
Άρθρο 5
Κυρώσεις
1. Όσοι υποχρεούνται και δεν δηλώνουν τα στοιχεία των μισθώσεων ή τα δηλώνουν εκπρόθεσμα, υπόκεινται στις κυρώσεις που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις του ν. 4174/2013.
2. Για τις περιπτώσεις υποβολής εκπρόθεσμης «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας», θα αποστέλλονται από τη Δ.ΗΛΕ.Δ. προς τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. συγκεντρωτικές καταστάσεις με τα στοιχεία των υπόχρεων εκμισθωτών που υπέβαλαν εκπρόθεσμα μέσα στον προηγούμενο μήνα τα πληροφοριακά στοιχεία μίσθωσης ακίνητης περιουσίας. Με βάση τις καταστάσεις αυτές οι Δ.Ο.Υ. θα βεβαιώνουν στον υπόχρεο εκμισθωτή τα προβλεπόμενα πρόστιμα του ν. 4174/2013.
Στις ανωτέρω καταστάσεις δεν περιλαμβάνονται τα στοιχεία των υπόχρεων που υπέβαλαν ετεροχρονισμένα τη «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» λόγω αποδεδειγμένης τεχνικής αδυναμίας.
3. Δεν επιβάλλονται κυρώσεις και σε όσους εκμισθωτές υποβάλλουν, υποχρεωτικά, εκ νέου «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας», για τις περιπτώσεις που ο υπεκμισθωτής του ακινήτου επιθυμεί την εγγραφή του ακινήτου αυτού στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 54 του ΚΦΔ (4987/2022): «1. Για καθεμία από τις παρακάτω παραβάσεις επιβάλλεται πρόστιμο στον φορολογούμενο ή οποιοδήποτε πρόσωπο, εφόσον υπέχει αντίστοιχη υποχρέωση από τον Κώδικα ή τη φορολογική νομοθεσία που αναφέρεται στο πεδίο εφαρμογής του:
α) δεν υποβάλλει ή υποβάλλει εκπρόθεσμα ή υποβάλει ελλιπή δήλωση πληροφοριακού χαρακτήρα ή φορολογική δήλωση από την οποία δεν προκύπτει φορολογική υποχρέωση καταβολής φόρου, .
2. Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 καθορίζονται ως εξής:.
α) εκατό (100) ευρώ, σε περίπτωση μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής σχετικά με την περίπτωση α' της παραγράφου 1 και, στις φορολογίες κεφαλαίου, για κάθε παράβαση των περιπτώσεων α', β', γ', δ' στ' και ιγ' της παραγράφου 1».
Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 του ν. 5104/2024 (νέου ΚΦΔ) όπως αυτές αντικατέστησαν τις διατάξεις του αρθ. 54 του ν. 4987/2022, ορίζεται ότι: «1. Με την επιφύλαξη του οίκοθεν προσδιορισμού της παρ. 4 του άρθρου 36, σε φορολογούμενους που παραλείπουν να υποβάλουν ή υποβάλλουν εκπρόθεσμα φορολογικές δηλώσεις και δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα από τις οποίες δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου ή δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ για κάθε παράβαση. Παράβαση του πρώτου εδαφίου συνιστούν ιδίως:
α) η μη υποβολή ή η ελλιπής υποβολή ή η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης πληροφοριακού χαρακτήρα ή φορολογικής δήλωσης, συμπεριλαμβανομένων των δηλώσεων που υποβάλλονται στη φορολογία κεφαλαίου, από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου, και των δηλώσεων παρακράτησης φόρου,[..]»
Επειδή, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1252/2015, με θέμα «Παροχή διευκρινίσεων για την εφαρμογή των διατάξεων του Δέκατου Κεφαλαίου του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, άρθρα 53-62)», ως προς το ως άνω άρθρο 54 διευκρινίστηκαν τα εξής:
«α) Μη υποβολή, εκπρόθεσμη υποβολή, ελλιπής υποβολή δηλώσεων από τις οποίες δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου και δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα (παρ. 1 περ. α')
Για κάθε παράβαση μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης, από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου (πιστωτικές και μηδενικές δηλώσεις), καθώς και φορολογικής δήλωσης πληροφοριακού χαρακτήρα, η οποία αφορά φορολογικά έτη, υποθέσεις και περιόδους από 1.1.2014 και μετά, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ (περ. α' της παρ. 1 σε συνδυασμό με την περ. α' της παρ. 2 του άρθρου 54). Δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα είναι, μεταξύ άλλων, οι καταστάσεις φορολογικών στοιχείων πελατών-προμηθευτών της παρ. 3 του άρθρου 14, οι ανακεφαλαιωτικοί πίνακες ενδοκοινοτικών συναλλαγών, τα έντυπα προϋπολογιστικού και απολογιστικού κόστους, οι γνωστοποιήσεις, οι δηλώσεις μητρώου (πλην της δήλωσης εγγραφής στο φορολογικό μητρώο), η δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης κ.λπ.
Ελλιπής δήλωση είναι η δήλωση η οποία δεν είναι πλήρης ως προς τη συμπλήρωση όλων των τυπικών στοιχείων της, ή, στην περίπτωση που έχουν αναγραφεί όλα τα τυπικά στοιχεία, αυτά δεν είναι πλήρη ή δεν έχουν αναγραφεί κατά τρόπο ώστε να απεικονίζουν την πραγματική κατάσταση.
Δεν θεωρείται ελλιπής η δήλωση που δεν περιλαμβάνει στοιχεία στα οποία η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να έχει πρόσβαση από άλλες υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου για τα οποία υπάρχει υποχρέωση αυτεπάγγελτης αναζήτησης, πλην των περιπτώσεων στις οποίες η προσκόμιση συγκεκριμένων δικαιολογητικών προκύπτει από το ισχύον νομοθετικό ή κανονιστικό πλαίσιο (π.χ. υπουργικές αποφάσεις καθορισμού δικαιολογητικών για τη χορήγηση απαλλαγών).
Τέλος, διευκρινίζεται ότι για την υποβολή μετά την 1.1.2014 εκπρόθεσμων δηλώσεων από τις οποίες δεν προκύπτει φόρος για καταβολή ή δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα που αφορούν φορολογικές υποχρεώσεις, περιόδους, χρήσεις και υποθέσεις έως την 31.12.2013, επιβάλλονται τα πρόστιμα του άρθρου 4 του ν. 2523/1997 με τον περιορισμό το καταβλητέο σε καθεμία περίπτωση ποσό να μην ξεπερνά το προβλεπόμενο πρόστιμο των εκατό (100) ευρώ που ορίζεται στην περίπτωση α' της παραγράφου 2 του άρθρου 54 του ν.4174/2013 (άρθ. 72 (πρώην 66) παρ.19)
Δεν επιβάλλεται πρόστιμο σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη φορολογική υποχρέωση (εκ παραδρομής).»
Επειδή εν προκειμένω, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου της υπό εξέταση υπόθεσης, η προσφεύγουσα κατά το έτος 2021 υπέβαλε, ως εκμισθώτρια μίας κατοικίας 47 τ.μ. στην..........επί της οδού .................. την με αρ /6-9-2021 δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης με μισθωτή τον...............ΑΦΜ.................και με διάρκεια μίσθωσης από 1-9-2021 έως 30-9-2022. Η ως άνω δήλωση τροποποιήθηκε με την με αρ............./14-10-2022 τροποποιητική δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης με την οποία ορίστηκε νέα περίοδος μίσθωσης από 1-10-2022 έως 30-9-2023. Ακολούθως, επί της ως άνω με αρ............/14-10-2022 δήλωσης υπεβλήθη από την προσφεύγουσα στις 26-6-2024, η με αρ................... (εκπρόθεσμη) τροποποιητική δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης με την οποία παρατάθηκε εκ νέου η περίοδος μίσθωσης από 110-2023 έως 31-12-2025. Η εν λόγω δήλωση χαρακτηρίστηκε από το σύστημα ως εκπρόθεσμη καθότι υπεβλήθη μετά το τέλος του επόμενου μήνα από την ημερομηνία που έλαβε χώρα η τροποποίησή της, ήτοι μετά την 31-10-2023. Λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της ως άνω τροποποιητικής δήλωσης, επιβλήθηκε πρόστιμο του αρθ.53 παρ.1 του ΚΦΔ ύψους 100,00€ από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Επειδή, ωστόσο από την ως άνω δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης, προκύπτει ότι η προσφεύγουσα υπέβαλε αυτή αποκλειστικά προκειμένου να δηλώσει την εκ νέου παράταση της από 6-9-2021 αρχικής μίσθωσης, χωρίς να υπάρχει τροποποίηση σε οποιοδήποτε άλλο πληροφοριακό στοιχείο της εν λόγω μίσθωσης.
Επειδή, σύμφωνα με την προαναφερόμενη ΠΟΛ.1162/2018 της ΑΑΔΕ, η μίσθωση θεωρείται ότι είναι σε ισχύ μέχρι τη λύση της, συνεπώς ο προσφεύγων δεν είχε τη φορολογική υποχρέωση να δηλώσει την παράταση της υπό κρίση μίσθωσης.
Ως εκ τούτου η ως άνω δήλωση θεωρείται ότι υποβλήθηκε εκ παραδρομής, ήτοι χωρίς να υπάρχει η σχετική φορολογική υποχρέωση. Συνεπώς ο σχετικός προβαλλόμενος ισχυρισμός γίνεται αποδεκτός και το υπό κρίση πρόστιμο τυγχάνει ακυρωτέο.
Επειδή γενομένου δεκτού του ως άνω προσβαλλόμενου λόφου παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των υπολοίπων λόγων της προσφυγής.
Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε
Την αποδοχή της με ημερομηνία υποβολής 30-8-2024 και με αριθμό πρωτοκόλλου ........... (ID ..................) ενδικοφανούς προσφυγής της...........................με ΑΦΜ............και την ακύρωση της υπ' άριθμ /4-7-2024 Πράξης Επιβολής προστίμου αρθ. 53 ΚΦΔ φορολογικού έτους 2024 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Αργοστολίου.
Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου - καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:
Φορολογικό έτος 2024
-Πρόστιμο αρθ.53 του ΚΦΔ (Λόγω ακύρωσης της υπ'αριθμ....../4-7-2024 πράξης) : 0,00 €.
Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία, στον υπόχρεο.
Με εντολή του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών1
Ακριβές Αντίγραφο
Η Υπάλληλος του Τμήματος
Διοικητικής Υποστήριξης
Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΣΚΟΥΡΑ ΓΡΑΜΜΑΤΩ

