TAXHEAVEN
Η πιο αξιόπιστη πηγή φορολογικής ενημέρωσης
2.1 Για την υποβολή του αιτήματος διακοπής εργασιών, σε περίπτωση κατοχής οχημάτων, είναι απαραίτητη η προηγούμενη ενημέρωση του Πληροφοριακού Συστήματος Οχημάτων (ΠΣΟ) της ΑΑΔΕ για οποιαδήποτε μεταβολή. Εφόσον υφίστανται μεταβολές που δεν έχουν καταχωριστεί στο ΠΣΟ, οι υπόχρεοι οφείλουν πριν την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών, να υποβάλουν αίτημα προς την αρμόδια φορολογική αρχή μέσω της ψηφιακής εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου» και να δηλώσουν την πραγματική κατάσταση (μεταβίβαση, ακινησία, υπεξαίρεση, οριστική διαγραφή, δήλωση κλοπής/ ανολοκλήρωτης μεταβίβασης, κατάσχεση από δημόσια αρχή) των οχημάτων τους (επισυνάπτοντας και τα κατά περίπτωση δικαιολογητικά), προκειμένου να ενημερωθεί το ΠΣΟ με την πραγματική κατάσταση των οχημάτων τους και να καταστεί δυνατή η διακοπή των εργασιών τους, μέσω της ειδικής ψηφιακής εφαρμογής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
2.2 Για τα φυσικά πρόσωπα επαληθεύεται, η μη ύπαρξη επαγγελματικού οχήματος ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης κατά την αιτούμενη ημερομηνία της διακοπής εργασιών και έως και την ημερομηνία ολοκλήρωσης της διακοπής.
Για τα φυσικά πρόσωπα που κατέχουν αγροτικό φορτηγό ΙΧ όχημα σε κίνηση μέχρι 3,5 τόνους ή ρυμουλκούμενα ΙΧ έως 3,5 τόνους σε κίνηση ή ακινησία, κατά την αιτούμενη ημερομηνία της διακοπής εργασιών και έως και την ημερομηνία ολοκλήρωσης της διακοπής, δύναται να δηλώσουν, ότι το όχημα ή τα οχήματα που παραμένουν στην κυριότητά τους χρησιμοποιούνται για ιδιωτική τους χρήση και δεν αποτελούν πάγιο της επιχείρησης. Η δυνατότητα αυτή παρέχεται μέχρι ένα ΦΙΧ σε κίνηση ή ακινησία (αγροτικό) κάτω των 3,5 τον. και μέχρι δυο ρυμουλκούμενα, κάτω των 3,5 τον., επισυνάπτοντας την άδεια κυκλοφορίας τους.
Για τα επαγγελματικά οχήματα ΙΧ και ΔΧ ευρισκόμενα σε ακινησία ή αποχαρακτηρισμένα κατά περίπτωση, κατά την αιτούμενη ημερομηνία της διακοπής εργασιών και έως και την ημερομηνία ολοκλήρωσης της διακοπής, σε ειδικό πεδίο της αίτησης εμφανίζονται τα στοιχεία αυτών και τα φυσικά πρόσωπα δηλώνουν την ημερομηνία μεταβίβασης του αμαξώματος ή οριστικής διαγραφής του ή την ημερομηνία αυτοπαράδοσης αυτού και επισυνάπτουν επικυρωμένο απόσπασμα του βιβλιαρίου μεταβολών ή το πιστοποιητικό οριστικής διαγραφής του αμαξώματος ή το στοιχείο αυτοπαράδοσης κατά περίπτωση. Στην περίπτωση έκδοσης στοιχείου αυτοπαράδοσης από 01/01/2024, καταχωρίζεται στην αίτηση διακοπής ο μοναδικός αριθμός καταχώρισης (ΜΑΡΚ) που έχει λάβει το στοιχείο αυτοπαράδοσης από την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA για το συγκεκριμένο όχημα.
2.3 Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες επαληθεύεται η μη ύπαρξη οχήματος ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης κατά την αιτούμενη ημερομηνία της διακοπής εργασιών και έως και την ημερομηνία ολοκλήρωσης της διακοπής.
Εφόσον εντοπιστούν φορτηγά οχήματα ΙΧ σε ακινησία ή αποχαρακτηρισμένα ΔΧ οχήματα, κατά την αιτούμενη ημερομηνία της διακοπής εργασιών και έως και την ημερομηνία ολοκλήρωσης της διακοπής, σε ειδικό πεδίο της αίτησης εμφανίζονται τα στοιχεία αυτών και τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες δηλώνουν την ημερομηνία μεταβίβασης του αμαξώματος ή οριστικής διαγραφής του και επισυνάπτουν επικυρωμένο απόσπασμα του βιβλιαρίου μεταβολών ή το πιστοποιητικό οριστικής διαγραφής του αμαξώματος κατά περίπτωση.
2.4 Η ημερομηνία της κλοπής ή υπεξαίρεσης και μη ολοκληρωμένης μεταβίβασης σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 2 της παρούσας ή οριστικής διαγραφής του επαγγελματικού οχήματος ή μεταβίβασης αυτού ή κατάσχεσης από δημόσια αρχή είναι δεσμευτική για τον προσδιορισμό της ημερομηνίας διακοπής εργασιών και ο χρόνος διακοπής των εργασιών δεν μπορεί να ανατρέχει σε καμία περίπτωση σε χρόνο προγενέστερο της τελευταίας χρονικά μεταβολής του συνόλου των οχημάτων που χρησιμοποιούνται για επαγγελματική δραστηριότητα. Η ημερομηνία της αυτοπαράδοσης δεν είναι δεσμευτική εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις για τη διακοπή με πραγματικό χρόνο.
2.5 Ειδικά για τα φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, που είχαν στην κατοχή τους επαγγελματικό όχημα δημόσιας χρήσης (Δ.Χ.), ο χρόνος διακοπής των εργασιών τους δεν μπορεί να ανατρέχει σε καμία περίπτωση σε χρόνο προγενέστερο της ημερομηνίας μεταβίβασης της άδειας δημόσιας χρήσης και του οχήματος. Για τα φυσικά πρόσωπα, που είχαν στην κατοχή τους επιβατικά Ι.Χ. και τα οποία χρησιμοποιούν στη δραστηριότητά τους, η οποία εντάσσεται στους παρακάτω ΚΑΔ:
77110000 Ενοικίαση και εκμίσθωση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων.
45111100 Χονδρικό εμπόριο επιβατηγών μηχανοκίνητων οχημάτων.
45112100 Λιανικό εμπόριο καινούριων επιβατηγών μηχανοκίνητων οχημάτων.
45112200 Λιανικό εμπόριο μεταχειρισμένων επιβατηγών μηχανοκίνητων οχημάτων.
85531100 Υπηρεσίες σχολών ερασιτεχνών οδηγών αυτοκινήτων.
85591306 Υπηρεσίες σχολών επαγγελματιών οδηγών αυτοκινήτων.
Ο χρόνος διακοπής των εργασιών τους δεν μπορεί να ανατρέχει σε χρόνο προγενέστερο της μεταβίβασης του οχήματος ή της ημερομηνίας κατάθεσης των στοιχείων κυκλοφορίας ή κλοπής ή οριστικής διαγραφής τους ή υπεξαίρεσης ή μη ολοκληρωμένης μεταβίβασης ή κατάσχεσης από δημόσια αρχή. Η ημερομηνία της αυτοπαράδοσης δεν είναι δεσμευτική εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις για τη διακοπή με πραγματικό χρόνο.
Σε καμία περίπτωση, ο χρόνος διακοπής των εργασιών δεν μπορεί να ανατρέχει σε χρόνο προγενέστερο της τελευταίας χρονικά μεταβολής του συνόλου των οχημάτων που χρησιμοποιούνται για επαγγελματική δραστηριότητα. Σε ειδικό πεδίο της αίτησης δηλώνουν αν το όχημα ή τα οχήματα που παραμένουν στην κυριότητά τους τα χρησιμοποιούν για ιδιωτική τους χρήση αναγράφοντας την ημερομηνία αυτοπαράδοσης και επισυνάπτουν στοιχείο αυτοπαράδοσης χωριστά για κάθε όχημα κατά περίπτωση. Ειδικά στην περίπτωση αυτοπαράδοσης οχήματος ελέγχεται συστημικά μετά την 1/1/2024 ο δηλωθείς μοναδικός αριθμός καταχώρησης (ΜΑΡΚ) που έχει λάβει το στοιχείο αυτοπαράδοσης από την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA για το συγκεκριμένο όχημα. Επίσης δηλώνουν αν το όχημα ή τα οχήματα που παραμένουν στην κυριότητά τους αποκτήθηκαν για ιδιωτική χρήση και δεν τα χρησιμοποιούσαν στην επιχειρηματική τους δραστηριότητα.
Εφόσον κατά την αιτούμενη ημερομηνία της διακοπής εργασιών και έως και την
ημερομηνία ολοκλήρωσης της διακοπής, εντοπιστούν αγροτικά φορτηγά ΙΧ κάτω των
3,5 τον. σε κίνηση και τα οποία δεν αποτελούν πάγιο της επιχείρησης ή
επαγγελματικά οχήματα ΙΧ σε ακινησία ή αποχαρακτηρισμένα ΔΧ ή επαγγελματικά
ρυμουλκούμε-να ΙΧ έως 3,5 τόνων σε κίνηση ή ακινησία και τα οποία δεν αποτελούν
πάγιο της επιχείρησης ή επαγγελματικά ρυμουλκούμενα ΙΧ. άνω των 3,5 τόνων, τα
φυσικά πρόσωπα προβαίνουν στις ενέργειες της παρ 2.2 του παρόντος.
3. Πλοία
Επαληθεύεται ότι τα φυσικά και νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες δεν έχουν στην
κυριότητά τους πλοίο κατά την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής εργασιών και έως και
την ημερομηνία ολοκλήρωσης της δήλωσης διακοπής.
4. Λογιστικά αρχεία και στοιχεία
Επαληθεύεται η μη άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας κατά το κρινόμενο διάστημα, η οποία αποδεικνύεται από τον χρόνο έκδοσης φορολογικών στοιχείων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 11 του ν. 4308/2014 (Α' 251) ή από τη λήψη αυτών, όπως τα σχετικά δεδομένα προκύπτουν από τις υποβληθείσες καταστάσεις πελατών και προμηθευτών της παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 4987/2022 (έως και το ημερολογιακό έτος 2020) ή τα διαβιβασθέντα δεδομένα των εκδοθέντων λογιστικών αρχείων/στοιχείων, ανεξαρτήτως της μεθόδου έκδοσης αυτών, στην ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA» της ΑΑΔΕ (από το ημερολογιακό έτος 2021 και εφεξής), κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 16 του ΚΦΔ. Εφόσον διαπιστωθεί σωρευτικά ότι στα υποβληθέντα στοιχεία προμηθευτών στις καταστάσεις της παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 4987/2022, με συνολική αξία αυτών, προ ΦΠΑ η οποία ξεπερνά τα οκτακόσια (800) ευρώ, κατά την τελευταία διαχειριστική χρήση, με την προϋπόθεση για την ίδια περίοδο, να μην έχει υποβληθεί κατάσταση πελατών, ο αιτών ενημερώνεται με σχετικό μήνυμα από την εφαρμογή και το αίτημα δρομολογείται σε υπάλληλο για περαιτέρω διερεύνηση. Όσον αφορά τη λήψη φορολογικών στοιχείων από το ημερολογιακό έτος 2021 και έπειτα, η απόρριψη διαβιβασθέντων δεδομένων των υπόψη στοιχείων στην ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA» δεν επηρεάζει τον χρόνο διακοπής εργασιών.
Στην περίπτωση ύπαρξης παγίων και αποθεμάτων η αυτοπαράδοση ή η μεταβίβαση αυτών προηγείται της διακοπής εργασιών και εφαρμόζονται κατά περίπτωση τα οριζόμενα στις οικείες διατάξεις του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 5144/2024).
Περαιτέρω, επαληθεύεται ότι δεν υφίστανται Φορολογικοί Ηλεκτρονικοί Μηχανισμοί (ΦΗΜ) σε λειτουργία κατά την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής εργασιών της επιχείρησης. Εφόσον διαπιστωθεί η ύπαρξη Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ), ο αιτών ενημερώνεται με σχετικό μήνυμα από την εφαρμογή και το αίτημα διακοπής δρομολογείται σε υπάλληλο για περαιτέρω διερεύνηση. Τυχόν διαπίστωση μη διαφύλαξης ΦΗΜ ή φορολογικών μνημών και αρχείων που δημιουργούν οι ΦΗΜ δεν κωλύει τη διακοπή εργασιών επιχείρησης κατά την αιτούμενη ημερομηνία, εφόσον δεν υφίστανται ενδείξεις ότι ο εν λόγω ΦΗΜ ήταν σε λειτουργία κατά την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής.
Δεν κωλύει την ολοκλήρωση της διακοπής εργασιών μέσω της ψηφιακής εφαρμογής η
ύπαρξη ΦΗΜ:
α) Που τιμολογούν σε δραχμές και όχι σε ευρώ,
β) των οποίων έπρεπε να έχει παύσει η λειτουργία, σύμφωνα με την υπό στοιχεία
ΠΟΛ.1196/2017 (Πίνακας Β), εφόσον για την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής, το
δικαίωμα του Δημοσίου για την έκδοση πράξης διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου
έχει παρέλθει κατά το χρόνο υποβολής του αιτήματος διακοπής εργασιών.
5. ΦΠΑ
Επαληθεύεται
5.1 Η μη υποβολή χρεωστικών ή πιστωτικών δηλώσεων ΦΠΑ που ανάγονται σε χρόνο
μεταγενέστερο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής των εργασιών. Η υποβολή
μηδενικών δηλώσεων (δηλώσεων που έχουν υποβληθεί χωρίς να μεταβάλλεται το
υπόλοιπο προς έκπτωση) δεν επηρεάζει τον προσδιορισμό της ημερομηνίας διακοπής
των εργασιών.
5.2 Η μη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών καθώς και εισαγωγών-εξαγωγών, η
οποία αποδεικνύεται κατόπιν διερεύνησης:
5.2.1 Αν έχουν δηλωθεί από κοινοτικές επιχειρήσεις ενδοκοινοτικές παραδόσεις
αγαθών ή παροχή υπηρεσιών ή διαπιστώνεται η εισαγωγή αγαθών (πληροφορία από το
Σύστημα VIES ή το σύστημα ICIS των τελωνείων αντίστοιχα) προς τον φορολογούμενο
(φυσικά ή νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες) οι οποίες ανάγονται σε χρόνο
μεταγενέστερο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής των εργασιών.
5.2.2 Αν ο φορολογούμενος έχει δηλώσει ενδοκοινοτικές συναλλαγές σε
Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα ενδοκοινοτικών αποκτήσεων αγαθών και λήψεων υπηρεσιών ή
ενδοκοινοτικών παραδόσεων αγαθών και παρεχόμενων υπηρεσιών ή αποθέματος στη
διάθεση συγκεκριμένου αποκτώντος σε άλλο κράτος - μέλος ή εξαγωγή αγαθών, οι
οποίες ανάγονται σε μεταγενέστερο χρόνο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής των
εργασιών.
Εφόσον, κατά τη διακοπή, απαιτείται διακανονισμός της έκπτωσης ΦΠΑ από την
απόκτηση επενδυτικών αγαθών ή υφίσταται πιστωτικό υπόλοιπο, με κριτήρια που δεν
δημοσιοποιούνται, καθορίζονται οι περιπτώσεις για τις οποίες η Α.Α.Δ.Ε.
διενεργεί επαληθεύσεις πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας διακοπής
εργασιών.
6. Εισόδημα
Επαληθεύεται η μη υποβολή δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος με έσοδα ή δαπάνες από
επιχειρηματική δραστηριότητα, το αποτέλεσμα των οποίων (κέρδος/ ζημία) ανάγεται
σε χρόνο μεταγενέστερο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής των εργασιών. Η
υποβολή μηδενικών δηλώσεων ως προς το εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα
δεν επηρεάζει τον προσδιορισμό της ημερομηνίας διακοπής των εργασιών.
7. Είσπραξη Ενισχύσεων
Επαληθεύεται η μη λήψη επιστρεπτέας προκαταβολής ή άλλης μορφής κρατικής
ενίσχυσης για επιχειρηματική δραστηριότητα σε χρόνο μεταγενέστερο της αιτούμενης
ημερομηνίας διακοπής των εργασιών της επιχείρησης.
8. Ακίνητα
Επαληθεύεται για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες η ύπαρξη ή μη
ακίνητης περιουσίας σε ημερομηνία μεταγενέστερη της αιτούμενης ημερομηνίας
διακοπής εργασιών. Αν διαπιστωθεί η ύπαρξη ακινήτων σε χρόνο μεταγενέστερο της
αιτηθείσας ημερομηνίας διακοπής των εργασιών, δεν είναι δυνατή η ολοκλήρωση της
διαδικασίας διακοπής εργασιών επί της ψηφιακής εφαρμογής, και ο φορολογούμενος
ενημερώνεται σχετικά.
9. Έλεγχος στοιχείων δημοσιότητας στο Γ.Ε.ΜΗ.
Στην περίπτωση των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που έχουν υποχρέωση
εγγραφής στο ΓΕΜΗ, εφόσον ο αιτούμενος χρόνος διακοπής ανάγεται σε χρόνο από την
23-11-2016 και μετά, επαληθεύεται η ημερομηνία διαγραφής τους από το Γ.Ε.ΜΗ. και
η μη καταχώριση πράξης σε χρόνο μεταγενέστερο της δημοσίευσης της ανακοίνωσης
διαγραφής τους στο Γ.Ε.ΜΗ. από την εμφανιζόμενη σε ειδικά πεδία ημερομηνία
διαγραφής και του ΚΑΚ.
Στην περίπτωση των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που έχουν υποχρέωση
εγγραφής στο ΓΕΜΗ, εφόσον ο αιτούμενος χρόνος διακοπής ανάγεται σε χρόνο έως και
την 22-11-2016, επαληθεύεται αν υπάρχει ανακοίνωση στο Γ.Ε.ΜΗ. με ημερομηνία
δημοσίευσης από την 23-11-2016 και μετά. Εφόσον διαπιστωθεί δημοσιευμένη
ανακοίνωση στο Γ.Ε.ΜΗ. σε χρόνο από την 23-11-2016 και μετά, η διαδικασία επί
της ψηφιακής εφαρμογής συνεχίζει εφόσον η τελευταία δημοσιευμένη ανακοίνωση
αφορά τη διαγραφή της επιχείρησης από το Γ.Ε.ΜΗ. οπότε και εμφανίζονται σε
ειδικά πεδία η ημερομηνία και ο ΚΑΚ. Σε διαφορετική περίπτωση, η διαδικασία επί
της ψηφιακής εφαρμογής δεν ολοκληρώνεται και ο φορολογούμενος ενημερώνεται με
σχετικό μήνυμα.
Ανακοινώσεις με ημερομηνία δημοσίευσης έως και την 22-11-2016 δεν επηρεάζουν τον
προσδιορισμό του χρόνου διακοπής εργασιών της επιχείρησης.
Η αιτούμενη ημερομηνία διακοπής πρέπει να ταυτίζεται με την ημερομηνία διαγραφής
από το ΓΕΜΗ, αν η ημερομηνία λύσης απορρέει από δικαστική απόφαση.
10. Τέλη - Ειδικοί και Παρακρατούμενοι Φόροι
Επαληθεύεται η μη υποβολή δηλώσεων ειδικών και παρακρατούμενων φόρων και
δηλώσεων τελών, για συναλλαγές που ανάγονται σε χρόνο μεταγενέστερο της
αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής των εργασιών.
11. Μητρώο Μέσων Πληρωμών και Τραπεζικών Επαγγελματικών Λογαριασμών.
Επαληθεύεται εάν υφίσταται ενεργή σύμβαση μέσου πληρωμής κατά την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής εργασιών και έως την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης διακοπής εργασιών. Σε περίπτωση ύπαρξης ενεργούς σύμβασης, ο αιτών ενημερώνεται αφενός για την υποχρέωσή του να διακόψει τη σύμβαση, αφετέρου για το ενδεχόμενο αναπροσαρμογής της ημερομηνίας διακοπής, με βάση τα στοιχεία που θα τεθούν στη διάθεση της ΑΑΔΕ για το μέσο πληρωμής.
Επαληθεύεται εάν υφίσταται τραπεζικός επαγγελματικός λογαριασμός κατά την
αιτούμενη ημερομηνία διακοπής εργασιών και έως την ημερομηνία υποβολής της
δήλωσης διακοπής εργασιών. Σε περίπτωση ύπαρξης λογαριασμού, ο αιτών
ενημερώνεται αφενός για την υποχρέωσή του να διακόψει το λογαριασμό, και
αφετέρου για το ενδεχόμενο αναπροσαρμογής της ημερομηνίας διακοπής, με βάση τα
στοιχεία που θα τεθούν στη διάθεση της ΑΑΔΕ.
12. Έλεγχος και Βεβαιωμένες οφειλές
12.1 Επαληθεύεται ότι για τον φορολογούμενο δεν υπάρχει σε εκκρεμότητα εντολή
ελέγχου ή περαιωμένη εντολή ελέγχου για μεταγενέστερη της διακοπής φορολογική
περίοδο ή/και βεβαιωμένες οφειλές κατόπιν ελέγχου, σχετιζόμενες με την
επιχειρηματική δραστηριότητα που να αφορούν φορολογικό έτος/φορολογική περίοδο
μεταγενέστερο του αιτούμενου χρόνου διακοπής εργασιών.
12.2 Επαληθεύεται κατά την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης διακοπής εργασιών η
μη ύπαρξη ανεξόφλητων βεβαιωμένων οφειλών Νομικού προσώπου ή Νομικής οντότητας
που προέρχονται από φόρους, τόκους, πρόστιμα, προσαυξήσεις και οποιαδήποτε
χρηματική κύρωση που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του
άρθρου 49 του
ΚΦΔ. Αν διαπιστωθεί η ύπαρξη σχετικών οφειλών,δεν είναι δυνατή η ολοκλήρωση
της διαδικασίας διακοπής εργασιών επί της ψηφιακής εφαρμογής, και ο
φορολογούμενος ενημερώνεται σχετικά ώστε να προβεί πρώτα σε εξόφληση αυτών.
Άρθρο 5
Διαδικασία διακοπής εργασιών
1. Εφόσον από τους παραπάνω συστημικούς ελέγχους επαληθεύεται ο αιτούμενος
χρόνος διακοπής εργασιών, η διαδικασία της διακοπής ολοκληρώνεται άμεσα.
Καταχωρίζεται η διακοπή στο Μητρώο της Φορολογικής Διοίκησης και εκδίδεται η
Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών, η οποία αναρτάται στην οικεία ψηφιακή εφαρμογή στην
ψηφιακή πύλη myAADE της Α.Α.Δ.Ε. Η κοινοποίηση στον φορολογούμενο
πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις των
παρ. 2 και 3 του άρθρου 5 του
ΚΦΔ. Συγκεκριμένα, ο φορολογούμενος λαμβάνει στη εφαρμογή «Τα Μηνύματά μου»,
της πλατφόρμας «Μητρώο και Επικοινωνία» της ψηφιακής πύλης myAADE, σχετική
ειδοποίηση με διαδρομή (link) που τον οδηγεί στην ψηφιακή εφαρμογή για τη
διακοπή εργασιών στην ψηφιακή πύλη myAADE της Α.Α.Δ.Ε., στην οποία είναι
αναρτημένη η Βεβαίωση Διακοπής. Επιπρόσθετα, αποστέλλεται ηλεκτρονική ειδοποίηση
στη δηλωθείσα από τον φορολογούμενο διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του.
Εφόσον έχει δηλωθεί διεύθυνση email Βοηθού Εκπλήρωσης, η ηλεκτρονική ειδοποίηση
αποστέλλεται και στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του Βοηθού
Εκπλήρωσης, κατά τα οριζόμενα στην
Α.1025/2022 απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.
2. Στην περίπτωση που από τους συστημικούς ελέγχους προσδιορίζεται χρόνος
διακοπής των εργασιών μεταγενέστερος από τον αιτούμενο και τον οποίο ο
φορολογούμενος αποδέχεται, η διαδικασία διακοπής ολοκληρώνεται και καταχωρίζεται
στο Φορολογικό Μητρώο. Στην περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν τον αποδέχεται, η
διαδικασία διακοπής δεν δύναται να ολοκληρωθεί άμεσα επί της ψηφιακής εφαρμογής
και το αίτημά του δρομολογείται προς την αρμόδια Υπηρεσία. Ο φορολογούμενος
καλείται, εφόσον το επιθυμεί, να αιτιολογήσει σχετικά με την απόρριψη της
προσδιορισθείσας από τους συστημικούς ελέγχους ημερομηνίας διακοπής, εντός
προθεσμίας είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών, επισυνάπτοντας τυχόν δικαιολογητικά
έγγραφα που τεκμαίρουν το αίτημά του στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή για την
διακοπή εργασιών στην ψηφιακή πύλη myAADE της ΑΑΔΕ. Η αρμόδια Υπηρεσία
επεξεργάζεται το αίτημά του εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από την λήξη
της προθεσμίας προσκόμισης των δικαιολογητικών. Κατόπιν ακολουθεί η σύνταξη
Ειδικού Σημειώματος Διενεργούμενων Επαληθεύσεων (συνημμένο Υπόδειγμα στο
Παράρτημα Ι της παρούσης) και η έκδοση σχετικής Διαπιστωτικής Πράξης (συνημμένο
Υπόδειγμα στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσης), τα οποία μετά την ολοκλήρωση της
διαδικασίας αναρτώνται στην εφαρμογή «Τα Μηνύματά μου», της πλατφόρμας «Μητρώο
και Επικοινωνία» της ψηφιακής πύλης myAADE και αποστέλλεται ηλεκτρονική
ειδοποίηση στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όπως προβλέπεται
στην παρ. 1. Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την επεξεργασία της ψηφιακής αίτησης,
την προσθήκη επί αυτής της προσδιορισθείσας ημερομηνίας διακοπής σύμφωνα με τα
αναγραφόμενα στην σχετική Διαπιστωτική Πράξη, καθώς και τη καταχώρησή αυτής στο
Φορολογικό Μητρώο. Ως προς την Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών, εφαρμόζεται αναλόγως
η παρ. 1.
3. Στην περίπτωση των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, η ανωτέρω
διαδικασία της παραγράφου 2 εφαρμόζεται εφόσον από τους παραπάνω συστημικούς
ελέγχους προσδιορίζεται ως χρόνος διακοπής των εργασιών μεταγενέστερος από τον
αιτούμενο χρόνο και αναγόμενος σε χρονικό σημείο έως τη διαγραφή τους από το
Γ.Ε.ΜΗ. ή το κατά περίπτωση σχετικό μητρώο.
Για την περίπτωση νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που έχουν υποχρέωση
εγγραφής στο ΓΕΜΗ, εφόσον από τους συστημικούς ελέγχους επαληθεύεται η ύπαρξη
φορολογικών υποχρεώσεων ή ακινήτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων ή άλλων
ενδείξεων επιχειρηματικής δραστηριότητας σε χρόνο μεταγενέστερο της διαγραφής
τους από το Γ.Ε.ΜΗ. και αναγόμενος από την 23/11/2016 και μετά, απαιτείται η
επανεγγραφή της επιχείρησης στο Γ.Ε.ΜΗ. για αναβίωση και η θέση της σε
εκκαθάριση. Μέχρι τότε η διαδικασία διακοπής εργασιών δεν ολοκληρώνεται και ο
φορολογούμενος ενημερώνεται με μήνυμα να προβεί σε αναβίωση και θέση σε
εκκαθάριση της εταιρείας στο ΓΕΜΗ, η οποία, εν τω μεταξύ, τίθεται σε ειδική
κατάσταση επιχείρησης στο Φορολογικό Μητρώο. Μετά την αναβίωση, την ολοκλήρωση
των ενεργειών της εκκαθάρισης και την εκ νέου διαγραφή από το ΓΕΜΗ, η διαδικασία
της διακοπής ολοκληρώνεται με την υποβολή νέου αιτήματος προς τη Φορολογική
Διοίκηση, οπότε προσδιορίζεται ο τελικός χρόνος διακοπής των εργασιών, που
καταχωρίζεται στο Φορολογικό Μητρώο και εκδίδεται η Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών,
για την οποία ενημερώνεται ο φορολογούμενος όπως προβλέπεται στην παράγραφο 1.
Για την περίπτωση των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που εγγράφονται σε
άλλο Ειδικό Δημόσιο Βιβλίο ή Μητρώο εκτός ΓΕΜΗ, εφόσον από τους συστημικούς
ελέγχους επαληθεύεται η ύπαρξη υποχρεώσεων ή ακινήτων ή άλλων περιουσιακών
στοιχείων ή άλλων ενδείξεων επιχειρηματικής δραστηριότητας σε χρόνο
μεταγενέστερο της διαγραφής τους από το Ειδικό Δημόσιο Βιβλίο ή Μητρώο εκτός
Γ.Ε.ΜΗ. και αναγόμενος από την 23/11/2016 και μετά, η διαδικασία διακοπής δεν
ολοκληρώνεται, η εταιρεία τίθεται σε ειδική κατάσταση επιχείρησης στο Φορολογικό
Μητρώο και ο φορολογούμενος ενημερώνεται με μήνυμα να προβεί στις απαραίτητες
ενέργειες για την ολοκλήρωση του σταδίου της εκκαθάρισης. Με την ολοκλήρωση της
διαδικασίας, υποβάλλεται εκ νέου αίτημα προς τη Φορολογική Διοίκηση οπότε
προσδιορίζεται ο τελικός χρόνος διακοπής των εργασιών,καταχωρίζεται η νέα
ημερομηνία διακοπής στο Φορολογικό Μητρώο και εκ-δίδεται η Βεβαίωση Διακοπής
Εργασιών, για την οποία ενημερώνεται ο φορολογούμενος όπως προβλέπεται στην
παράγραφο 1.
4. Για την περίπτωση νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων με αιτούμενη
ημερομηνία διακοπής έως και την 22/11/2016, εφόσον από τους συστημικούς ελέγχους
προσδιορίζεται η ύπαρξη φορολογικών υποχρεώσεων ή ακινήτων ή άλλων περιουσιακών
στοιχείων ή άλλων ενδείξεων επιχειρηματικής δραστηριότητας σε χρόνο
μεταγενέστερο από τον αιτούμενο χρόνο διακοπής, ακολουθείται αναλογικά η
διαδικασία που προβλέπεται στην παρ. 2 και 3 εδάφιο πρώτο σε συνδυασμό με τα
οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 2.
5. Στις περιπτώσεις που απαιτείται διακανονισμός της έκπτωσης ΦΠΑ από την
απόκτηση επενδυτικών αγαθών, βάσει κριτηρίων που δεν δημοσιοποιούνται, το αίτημα
διακοπής εργασιών δύναται:
α) Να ολοκληρώνεται άμεσα, με σχετική ενημέρωση του φορολογουμένου να υποβάλλει δήλωση για διακανονισμό του ΦΠΑ εντός τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία διακοπής,
β) να δρομολογείται προς την αρμόδια Υπηρεσία για διενέργεια επαληθεύσεων, με σχετική ενημέρωση του φορολογουμένου.
Στην ανωτέρω περ. β), η διαδικασία ολοκληρώνεται με τη σύνταξη Ειδικού
Σημειώματος Διενεργούμενων Επαληθεύσεων (συνημμένο Υπόδειγμα στο Παράρτημα Ι της
Παρούσης) και την έκδοση σχετικής Διαπιστωτικής Πράξης (συνημμένο Υπόδειγμα στο
Παράρτημα ΙΙ της Παρούσης), τα οποία αναρτώνται στην εφαρμογή «Τα Μηνύματά μου»,
της πλατφόρμας «Μητρώο και Επικοινωνία» της ψηφιακής πύλης myAADE και
αποστέλλεται ηλεκτρονική ειδοποίηση στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου, όπως προβλέπεται στην παρ. 1. Ως προς την Βεβαίωση Διακοπής
Εργασιών, εφαρμόζεται αναλόγως η παρ. 1.
6. Στην περίπτωση που δεν εντοπίζεται δήλωση φορολογίας εισοδήματος ΝΠ σε έτος
πριν το 2014 ή δεν εντοπίζεται περιουσιακή κατάσταση ανεξαρτήτως έτους, αλλά
εντοπίζεται απόκτηση ακινήτου, η διακοπή δεν ολοκληρώνεται και δρομολογείται
προς την αρμόδια υπηρεσία για διενέργεια επαληθεύσεων.
7. Στην περίπτωση που από τις επαληθεύσεις των παρ. 2 και 4 του άρθρου 4
προκύπτουν ευρήματα, το αίτημα διακοπής δύναται να δρομολογηθεί σε υπάλληλο της
αρμόδιας υπηρεσίας για τη διερεύνηση.
8. Στην περίπτωση που από τους παραπάνω ελέγχους δεν δύναται να προσδιοριστεί
χρόνος διακοπής των εργασιών της επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθόσον
επαληθεύεται η ύπαρξη φορολογικών υποχρεώσεων ή ακινήτων ή άλλων περιουσιακών
στοιχείων ή άλλων ενδείξεων επιχειρηματικής δραστηριότητας, το αίτημα διακοπής
εργασιών απορρίπτεται και ο φορολογούμενος ενημερώνεται σχετικά με τις
διαπιστώσεις που προέκυψαν. Στην περίπτωση αυτή, ο φορολογούμενος επανέρχεται
στην ψηφιακή εφαρμογή, αφού διευθετήσει τις εκκρεμότητες που προκύπτουν από τις
εν λόγω διαπιστώσεις.
Άρθρο 6
Λοιπά θέματα
1. Η ύπαρξη ανεξόφλητων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ δεν επηρεάζει τον προσδιορισμό της
ημερομηνίας διακοπής εργασιών από την Φορολογική Διοίκηση.
2. Τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία ήδη έχουν ολοκληρώσει τη διακοπή των εργασιών
τους, ή οι κληρονόμοι αυτών, δύνανται να υποβάλλουν προς τη Φορολογική Διοίκηση,
μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της Α.Α.Δ.Ε. «Τα
Αιτήματά μου», αίτημα αντικατάστασης της ημερομηνίας διακοπής τους με άλλη,
προγενέστερη ή μεταγενέστερη, επικαλούμενοι νέα στοιχεία. Η Φορολογική Διοίκηση,
εφόσον επαληθεύσει σύμφωνα με την παρούσα τα νέα στοιχεία και προσδιορίσει τον
νέο χρόνο διακοπής εργασιών, επιβεβαιώνοντας την πλήρωση των προϋποθέσεων της
παρούσης, συντάσσει το Ειδικό Σημείωμα Διενεργούμενων Επαληθεύσεων, ως το
συνημμένο Υπόδειγμα στο Παράρτημα Ι της παρούσης και εκδίδει την σχετική
Διαπιστωτική Πράξη, ως συνημμένο Υπόδειγμα στο Παράρτημα II της παρούσης,
προβαίνει στην αντικατάσταση της ημερομηνίας της διακοπής με άλλη προγενέστερη ή
μεταγενέστερη και εκδίδει νέα «Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών», τα οποία αναρτώνται
στην ψηφιακή εφαρμογή «Τα Μηνύματά μου» στην πλατφόρμα «Μητρώο και Επικοινωνία»
στην ψηφιακή πύλη myAADE της ΑΑΔΕ, για την οποία ενημερώνεται ο φορολογούμενος
όπως προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 5. Η νέα δήλωση αντικατάστασης της
ημερομηνίας διακοπής είναι σε κάθε περίπτωση εκπρόθεσμη εφόσον υποβάλλεται πέραν
των τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία του χρόνου διακοπής των εργασιών και
επιβάλλονται τα προβλεπόμενα από τον
ΚΦΔ πρόστιμα.
3. Η Φορολογική Διοίκηση δύναται, εφόσον περιέλθουν σε γνώση της νέα στοιχεία
από τα οποία προκύπτει νέος μεταγενέστερος χρόνος διακοπής εργασιών,
α) για τα μεν φυσικά πρόσωπα να αντικαταστήσει την ημερομηνία διακοπής με άλλη
μεταγενέστερη εκδίδοντας νέα «Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών», η οποία αναρτάται
στην ψηφιακή εφαρμογή «Τα Μηνύματα μου», της πλατφόρμας «Μητρώο και Επικοινωνία»
στην ψηφιακή πύλη myAADE της ΑΑΔΕ, με ταυτόχρονη ενημέρωση του φορολογουμένου ή
των κληρονόμων αυτού σε περίπτωση θανάτου του υπόχρεου, όπως προβλέπεται στην
παρ. 1 του άρθρου 5.
β) για τα δε νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες να ενημερώσει τον τελευταίο
νόμιμο εκπρόσωπο με ειδοποίηση στην ψηφιακή εφαρμογή «Τα Μηνύματά μου» της
πλατφόρμας «Μητρώο και Επικοινωνία» της ψηφιακής πύλης myAADE συνοδευόμενη από
ηλεκτρονική ειδοποίηση στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όπως
προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 5, ώστε να ακολουθήσει η αναβίωση της
επιχείρησης σε στάδιο εκκαθάρισης για την ολοκλήρωση των ενεργειών της
εκκαθάρισης, κατά τα οριζόμενα της απόφασης
Α. 1125/2022.
Η μεταβολή της ημερομηνίας διακοπής θεωρείται εκπρόθεσμη καθόσον υποβάλλεται
πέραν των τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία του χρόνου παύσης των εργασιών
για τα φυσικά πρόσωπα και από τη λύση τους ή από τη λήξη των εργασιών της
εκκαθάρισης ή από την ανακοίνωση διαγραφής από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ)
ή άλλα Μητρώα για τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες και επιβάλλονται τα
προβλεπόμενα από τον
ΚΦΔ πρόστιμα.
4. Εξαιρετικά, τα αιτήματα διακοπής εργασιών που αφορούν αποβιώσαντες
εξακολουθούν να υποβάλλονται από τους κληρονόμους μέσω της εφαρμογής Ψηφιακής
Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της Α.Α.Δ.Ε. «Τα Αιτήματά μου», με το έντυπο
Δ211 «Δήλωση έναρξης, μεταβολής, διακοπής εργασιών επιχείρησης» το οποίο
υποβάλλεται από έναν εκ των κληρονόμων, και συνοδεύεται από σχετική υπεύθυνη
δήλωση όλων των υπολοίπων συγκληρονόμων, με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής.
Σε περίπτωση θανάτου φυσικού προσώπου και συνέχισης της επιχείρησης, λόγω
κληρονομικής διαδοχής, από κληρονόμο φυσικό πρόσωπο ή σε περίπτωση περισσότερων
του ενός από την κοινωνία των κληρονόμων του αποβιώσαντος, το έντυπο Δ211
υποβάλλεται με ημερομηνία διακοπής την ημερομηνία θανάτου, από τον κληρονόμο ή
στην περίπτωση της κοινωνίας από έναν τουλάχιστον εκ των κληρονόμων, και
συνοδεύεται από σχετική υπεύθυνη δήλωση όλων των υπολοίπων συγκληρονόμων, με
βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής. Η δήλωση διακοπής της επιχείρησης του
αποβιώσαντος υποβάλλεται ταυτόχρονα με τη Δήλωση Έναρξης της κοινωνίας
κληρονόμων και θεωρείται εμπρόθεσμη, εφόσον υποβληθεί μέχρι και την 30ή ημέρα
από τη λήξη της προθεσμίας αποποίησης που προβλέπεται από τις διατάξεις του
άρθρου 1847 του
Αστικού Κώδικα.
Σε περίπτωση θανάτου και μη συνέχισης της επιχείρησης, το έντυπο Δ211
υποβάλλεται από έναν τουλάχιστον εκ των κληρονόμων και συνοδεύεται από σχετική
υπεύθυνη δήλωση όλων των υπολοίπων συγκληρονόμων με βεβαιωμένο το γνήσιο της
υπογραφής. Η δήλωση διακοπής θεωρείται εμπρόθεσμη, εφόσον υποβληθεί μέχρι και
την 30ή ημέρα από τη λήξη της προθεσμίας αποποίησης που προβλέπεται από τις
διατάξεις του άρθρου 1847 του
Αστικού Κώδικα. Ως ημερομηνία διακοπής θεωρείται η ημερομηνία θανάτου ή,
εφόσον αποδεικνύεται και προσδιορίζεται από τις επαληθεύσεις, οποιαδήποτε
αιτούμενη προγενέστερη ημερομηνία που αναφέρεται στον χρόνο διακοπής εργασιών
της επιχείρησης.
Πριν την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών θα πρέπει να έχει δηλωθεί ο
θάνατος και οι κληρονόμοι θα πρέπει να έχουν καταχωριστεί ως προς την ιδιότητά
τους αυτή στο Μητρώο της Φορολογικής Διοίκησης.
Η Φορολογική Διοίκηση, με οίκοθεν διαδικασίες, δύναται να προβεί στη διακοπή
εργασιών ατομικής επιχείρησης αποβιώσαντος μετά την παρέλευση ενός (1) έτους από
την ημερομηνία θανάτου.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασία, εκδίδεται «Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών», η
οποία αναρτάται στην ψηφιακή εφαρμογή «Τα Μηνύματά μου» της πλατφόρμας «Μητρώο
και Επικοινωνία» στην ψηφιακή πύλη myAADE της Α.Α.Δ.Ε. στο λογαριασμό όλων των
κληρονόμων, με ταυτόχρονη ενημέρωσή τους, όπως προβλέπεται στην παράγραφο 1 του
άρθρου 5.
5. Τα φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που επιθυμούν να
δηλώσουν διακοπή εργασιών με αιτούμενο χρόνο διακοπής έως και την 31/12/2013,
υποβάλλουν αίτημα μέσω της νέας ψηφιακής εφαρμογής, συνυποβάλλοντας τα
απαραίτητα κατά περίπτωση δικαιολογητικά. Εφόσον από τους συστημικούς ελέγχους
δεν προκύψει απαγορευτικό εύρημα, κατά τις παραπάνω διατάξεις, αναγόμενο σε
χρόνο από την 01/01/2014 και έπειτα ως προς τον χρόνο διακοπής εργασιών, το
αίτημά τους δρομολογείται προς την αρμόδια Φορολογική Υπηρεσία για περαιτέρω
έλεγχο ως προς την πλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 2, τη διενέργεια των
απαιτούμενων επαληθεύσεων και τον έλεγχο των δικαιολογητικών, κατά τα οριζόμενα
της παρούσης. Ακολούθως, συντάσσεται το Ειδικό Σημείωμα Διενεργούμενων
Επαληθεύσεων ως το συνημμένο Υπόδειγμα στο Παράρτημα Ι και εφόσον ο αιτούμενος
χρόνος διακοπής εργασιών συμπίπτει με τον προσδιορισθέντα χρόνο κατόπιν των
διενεργούμενων επαληθεύσεων, ολοκληρώνεται η διαδικασία της διακοπής, εκδίδεται
η Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών, η οποία αναρτάται στην οικεία ψηφιακή εφαρμογή,
στην πλατφόρμα «Μητρώο και Επικοινωνία», στην ψηφιακή πύλη myAADE της ΑΑΔΕ, για
την οποία ενημερώνεται ο φορολογούμενος όπως προβλέπεται στην παράγραφο 1 του
άρθρου 5. Κατά τα λοιπά, εφαρμόζεται η παρούσα.
6. Για φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες η ύπαρξη «Δήλωσης
Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας», στην οποία αναγράφονται
ως μισθωτές δεν επηρεάζει καθαυτή τον προσδιορισμό του χρόνου διακοπής εργασιών
ακόμα και αν δεν έχει υποβληθεί δήλωση για τη λύση της μίσθωσης.
7. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες, στα οποία προσδιορίζεται και
δηλώνεται ως χρόνος διακοπής εργασιών ημερομηνία έως και την 22.11.2016, ως
ημερομηνία λήξης της εκκαθάρισης ή της διάλυσης, σε
περίπτωση που το στάδιο της εκκαθάρισης δεν είναι υποχρεωτικό,για την
εφαρμογή της
παρ. 2 του
άρθρου 68 του ν.
4172/2013, λογίζεται η ημερομηνία του προσδιορισθέντα χρόνου διακοπής
εργασιών.
Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες για τα
οποία αποδεικνύεται πραγματικός χρόνος διακοπής εργασιών προγενέστερος της
διαγραφής τους από το Γ.Ε.Μ.Η. ή άλλο Ειδικό Δημόσιο Βιβλίο ή Μητρώο εκτός
Γ.Ε.Μ.Η., ως ημερομηνία λήξης της εκκαθάρισης ή της διάλυσης, για την εφαρμογή
της
παρ. 2 του
άρθρου 68 του ν.
4172/2013,
λογίζεται η ημερομηνία του προσδιορισθέντα σύμφωνα με την παρούσα χρόνου
διακοπής εργασιών
8. Η Φορολογική Διοίκηση, πέραν των επαληθεύσεων που προσδιορίζονται στο άρθρο
4, δύναται να χρησιμοποιεί κάθε άλλο στοιχείο που περιέρχεται σε γνώση της για
τον προσδιορισμό του χρόνου διακοπής εργασιών των επιχειρήσεων, καθώς και να
ανακαθορίζει τα επιμέρους κριτήρια για την ολοκλήρωση της διακοπής εργασιών.
9. Η αίτηση που υποβάλλεται για τη διακοπή εργασιών επιχείρησης επέχει θέση
υπεύθυνης δήλωσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1599/1986, ως προς την
ακρίβεια των καταχωριζόμενων, επισυναπτόμενων και δηλούμενων στοιχείων.
Άρθρο 7
Μεταβατικές διατάξεις- Έναρξη ισχύος
1. Η απόφαση αυτή ισχύει από την δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
και καταλαμβάνει και όλα τα εκκρεμή αιτήματα διακοπής εργασιών που έχουν
υποβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος της.
2. Με την έναρξη ισχύος της παρούσας, παύουν να ισχύουν το άρθρο 8 της υπό στοιχεία ΠΟΛ. 1006/2013 (Β' 19/2014), το άρθρο 3 της υπό στοιχεία Α. 1213/2021 (Β' 4272), η υπό στοιχεία ΠΟΛ. 1163/2016 (Β' 3779).
3. Τα αιτήματα διακοπής εργασιών που αφορούν αποβιώσαντες εξακολουθούν να υποβάλλονται από τους κληρονόμους μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου». Κατά την εξέταση των υποβληθέντων αιτημάτων διακοπής εργασιών που αφορούν ατομικές επιχειρήσεις αποβιωσάντων, εφαρμόζονται τα οριζόμενα στην παρούσα.
4. Τα αιτήματα διακοπής εργασιών που αφορούν αιτία επιχειρηματικού μετασχηματισμού (όπως ιδίως μετατροπή, συγχώνευση, διάσπαση, οριστικοποίηση μετασχηματισμού ν. 2166/1993, διασυνοριακή συγχώνευση) εξακολουθούν να υποβάλλονται μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου».
5. Τα αιτήματα διακοπής εργασιών που υποβάλλονται για λογαριασμό φορολογουμένων σε κατάσταση πτώχευσης εξακολουθούν να υποβάλλονται μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου».
6. Τα αιτήματα διακοπής εργασιών που αφορούν γραφεία αλλοδαπών ναυτιλιακών επιχειρήσεων που εγκαθίστανται στην Ελλάδα, βάσει των διατάξεων του άρθρου 25 του ν. 27/1975 καθώς και τα αιτήματα διακοπής εργασιών που αφορούν νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που είτε δεν υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος είτε υποχρεούνται μόνο σε περίπτωση που αποκτούν φορολογητέο εισόδημα, εξακολουθούν να υποβάλλονται μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου».
7. Τα αιτήματα διακοπής εργασιών που αφορούν δημοτικούς και περιφερειακούς συνδυασμούς, εξακολουθούν να υποβάλλονται μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου».
8. Επιτρέπεται να υποβληθεί μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της Α.Α.Δ.Ε. «Τα Αιτήματά μου», δήλωση διακοπής εργασιών στις περιπτώσεις που απαιτείται φυσικός έλεγχος και δεν δύναται να ολοκληρωθεί συστημικά η διακοπή όπως ιδίως η κατάσχεση οχήματος από δημόσια αρχή ως προς το αν το όχημα έχει εκποιηθεί ή έχει επιστραφεί στον ιδιοκτήτη του, η αντικατάσταση λεωφορείου δημοσίας χρήσης ως προς τον έλεγχο της καταβολής των τελών κυκλοφορίας κ.λπ.
9. Με την επιφύλαξη των οριζόμενων στις παρ. 3, 4, 5, 6 και 7, τα εκκρεμή μέχρι την δημοσίευση της παρούσας αιτήματα διακοπής εργασιών στην Εφαρμογή Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου» δύνανται να εξυπηρετούνται πλέον από την νέα ψηφιακή εφαρμογή και οι φορολογούμενοι θα πρέπει να υποβάλλουν εκ νέου το αίτημά τους σ' αυτήν. Το νέο αίτημα υποβάλλεται συμπληρώνοντας σε σχετικά πεδία τον αριθμό και την ημερομηνία υποβολής του αρχικού αιτήματος που είχε υποβληθεί στην Εφαρμογή Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου».
10. Δεν επιβάλλεται πρόστιμο εκπρόθεσμης διακοπής εργασιών, για αιτήματα που θα υποβληθούν από την έναρξη ισχύος της παρούσας έως και την 1/9/2025, εφόσον μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης υπάρχει καταγεγραμμένη στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ απόπειρα εμπρόθεσμης υποβολής αιτήματος διακοπής εργασιών στην ψηφιακή εφαρμογή, η οποία δεν ολοκληρώθηκε, για λόγους που ρυθμίζονται διαφορετικά με την παρούσα απόφαση.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ
Όπως τροποποιήθηκε με την Α.1060/2025 και την Α.1121/2025.