Αποτελέσματα live αναζήτησης

Αρχική › Φορολογικό Αρχείο › Φορολογία Εισοδήματος

Άρθρα

Η διαφορά μεταξύ της ονομαστικής αξίας του εταιρικού ομόλογου και της αξίας κτήσεώς του, που προκύπτει κατά την αγορά του, δεν αποτελεί φορολογικό έσοδο, του φορολογικού έτους αγοράς του

Άρθρα
Η διαφορά μεταξύ της ονομαστικής αξίας του εταιρικού ομόλογου και της αξίας κτήσεώς του, που προκύπτει κατά την αγορά του, δεν αποτελεί φορολογικό έσοδο, του φορολογικού έτους αγοράς του


Αναδημοσίευση από το Ενημερωτικό Δελτίο ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024 της ΣΟΛ Α.Ε.

www.solcrowe.gr

H ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ ΤΟΥ ΕΤΑΙΡΙΚΟΥ ΟΜΟΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΞΙΑΣ ΚΤΗΣΕΩΣ ΤΟΥ, ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ, ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΣΟΔΟ, ΤΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΟΥ

ΕΡΩΤΗΜΑ

Ανώνυμη εταιρεία συμμετοχών που τηρεί τα λογι­στικά της βιβλία βάσει των ΔΛΠ, εντός του έτους 2024, αγόρασε, από ομολογιούχο δανειστή, εταιρικό ομόλογο που κατείχε, ονομαστικής αξίας ευρώ 3.000.000,00 αντί του ποσού ευρώ 2.500.000,00.

Ερωτάται, εάν η διαφορά, μεταξύ της ονομαστικής αξίας του εταιρικού ομολόγου και της αξίας απόκτησής του, ποσού ευρώ 500.000,00 αποτελεί φορολογητέο εισόδημα του φορολογικού έτους 2024.

ΓΝΩΜΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

Στο άρθρο 42 του Ν. 4172/2013 ορίζεται:

«1. Κάθε εισόδημα που προκύπτει από υπεραξία με­ταβίβασης των ακόλουθων τίτλων, καθώς και μεταβί­βασης ολόκληρης επιχείρησης, υπόκειται σε φόρο ει­σοδήματος φυσικών προσώπων:

α) μετοχές σε εταιρεία μη εισηγμένη σε χρηματιστη­ριακή αγορά,

β) μετοχές και άλλες κινητές αξίες εισηγμένες σε χρη­ματιστηριακή αγορά, εφόσον ο μεταβιβάζων συμμε­τέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με ποσο­στό τουλάχιστον μισό τοις εκατό (0,5%),

γ) μερίδια ή μερίδες σε προσωπικές εταιρείες,

δ) κρατικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια ή εταιρικά ομόλογα,

ε) παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα.

(…)

3. Ως υπεραξία νοείται η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης που κατέβαλε ο φορολογούμενος και της τι­μής πώλησης που εισέπραξε. Τυχόν δαπάνες που συνδέονται άμεσα με την αγορά ή την πώληση των τίτλων συμπεριλαμβάνονται στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης.

4. Σε περίπτωση που οι μεταβιβαζόμενοι τίτλοι είναι εισηγμένοι σε χρηματιστηριακή αγορά, η τιμή κτήσης και η τιμή πώλησης καθορίζονται από τα δικαιολογη­τικά έγγραφα συναλλαγών, τα οποία εκδίδει η χρημα­τιστηριακή εταιρεία ή το πιστωτικό ίδρυμα ή οιοσδή­ποτε φορέας που διενεργεί συναλλαγές.

(….)

Στο άρθρο 21 του Ν. 4172/2013 ορίζεται ότι:

«1.(…)Στα έσοδα από τις επιχειρηματικές συναλλα­γές περιλαμβάνονται και τα έσοδα από την πώληση των στοιχείων του ενεργητικού της επιχείρησης, κα­θώς και το προϊόν της εκκαθάρισής της, όπως αυτά προκύπτουν στη διάρκεια του φορολογικού έτους.(…)»

Στην παρ. 2 του άρθρου 47 του Ν. 4172/2013 ορί­ζεται ότι:

«Όλα τα έσοδα που αποκτούν τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που αναφέρονται στις περι­πτώσεις του άρθρου 45 θεωρούνται έσοδα από επι­χειρηματική δραστηριότητα».

Στην ΠΟΛ.1032/2015 με την οποία εδόθησαν οδηγίες για τη φορολογική μεταχείριση του εισο­δήματος από μεταβίβαση τίτλων και ολόκληρης επιχείρησης μετά την έναρξη ισχύος των διατά­ξεων του νέου Κ.Φ.Ε. (ν. 4172/2013) μεταξύ άλλων αναφέρεται:

«1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 42 του ν. 4172/2013, κάθε εισόδημα που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης των ακόλου­θων τίτλων, καθώς και μεταβίβασης ολόκληρης επι­χείρησης, υπόκειται σε φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων,

…

δ) κρατικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια ή εταιρικά ομόλογα,

...

2. Από τα ανωτέρω προκύπτουν τα ακόλουθα:

…

iii) Ως υπεραξία από μεταβίβαση ομολόγων της περί­πτωσης δ' δεν νοείται η τυχόν διαφορά που προκύ­πτει μεταξύ της ονομαστικής αξίας και της αξίας κτή­σης των τίτλων αυτών κατά την ημερομηνία λήξης τους, λόγω απόκτησής τους στη δευτερογενή αγορά. Επισημαίνεται ότι από το φόρο εισοδήματος απαλ­λάσσεται και η υπεραξία που προκύπτει από τη με­ταβίβαση ημεδαπών εταιρικών ομολόγων, κατ' εφαρ­μογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 14 του ν. 3156/2003, καθόσον οι διατάξεις αυτές ως ειδικότε­ρες κατισχύουν του άρθρου 42 του ν. 4172/2013. Για λόγους ίσης μεταχείρισης και σύμφωνα με την πάγια νομολογία ΔΕΕ, της ίδιας απαλλαγής τυγχάνουν και τα εταιρικά ομόλογα που έχουν εκδοθεί από εταιρείες ΕΕ και ΕΟΧ/ΕΖΕΣ. Ωστόσο, σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησης της υπόψη υπεραξίας, αυτή φο­ρολογείται με βάση τις διατάξεις της παρ.1 του άρ­θρου 47 του Ν. 4172/2013.

…

Ειδικότερα, για τον προσδιορισμό της υπεραξίας από τα ως άνω νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, από την συμφωνηθείσα αξία πώλησης αφαιρείται η τιμή κτήσης. (…). Επισημαίνεται ότι για τίτλους που αποκτώνται από την 1.1.2014 και μετά, ως τιμή κτήσης για τον προσδιορισμό της υπεραξίας κατά τη μεταβίβασή τους λαμβάνεται υπόψη η αρχική τιμή κτήσης τους χωρίς τις μεταγενέστερες αποτιμήσεις τους.

…»

Με την ΠΟΛ.1059/2015 διευκρινίστηκε ότι, στα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν περιλαμβάνονται αυτά που προκύπτουν από την επιμέτρηση περιουσιακών στοιχείων των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013 στην εύλογη αξία (ν. 4308/2014), δεδομένου ότι κατά τον ως άνω χρόνο δεν προκύπτει κανένα έσοδο από επιχειρηματική συναλλαγή για το νομικό πρόσωπο ή τη νομική οντότητα, αλλά το όποιο έσοδο εισόδημα θα προκύψει κατά τη ρευστοποίηση των υπόψη στοιχείων.

Στην ΠΟΛ.1094/2016 «Συμπλήρωση της ΠΟΛ.1113/2015 εγκυκλίου μας, σχετικά με τις εκ­πιπτόμενες και μη δαπάνες» ορίζονται τα εξής:

«Γ. Ζημία από τη μεταβίβαση εταιρικών ομολόγων του ν. 3156/2003

1. Με την ΠΟΛ.1032/26.1.2015 εγκύκλιό μας διευκρι­νίστηκε ότι από τον φόρο εισοδήματος απαλλάσσεται και η υπεραξία που προκύπτει από τη μεταβίβαση ημεδαπών εταιρικών ομολόγων, κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 14 του ν. 3156/2003, καθόσον οι διατάξεις αυτές ως ειδικότε­ρες κατισχύουν του άρθρου 42 του ν. 4172/2013. Για λόγους ίσης μεταχείρισης και σύμφωνα με την πάγια νομολογία ΔΕΕ, της ίδιας απαλλαγής τυγχάνουν και τα εταιρικά ομόλογα που έχουν εκδοθεί από εταιρείες ΕΕ και ΕΟΧ/ΕΖΕΣ. Ωστόσο, σε περίπτωση διανο­μής ή κεφαλαιοποίησης της υπόψη υπεραξίας, αυτή φορολογείται με βάση τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013.

2. Κατά συνέπεια, η τυχόν ζημία που προκύπτει από τη μεταβίβαση των ως άνω εταιρικών ομολόγων ανα­γνωρίζεται προς έκπτωση κατά τον χρόνο πραγμα­τοποίησής της, καθόσον, όπως διευκρινίσθηκε πιο πάνω η υπεραξία από την ίδια αιτία φορολογείται κατά την κεφαλαιοποίηση ή τη διανομή της με βάση τις διατάξεις του άρθρου 47 του ν. 4172/2013».

Από τον συνδυασμό των ανωτέρω προκύπτει ότι:

Με την ΠΟΛ.1059/2015 διευκρινίστηκε ότι, στα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν περι­λαμβάνονται αυτά που προκύπτουν από την επιμέ­τρηση περιουσιακών στοιχείων των νομικών προσώ­πων του άρθρου 45 του Ν. 4172/2013 στην εύλογη αξία, δεδομένου ότι κατά τον ως άνω χρόνο δεν προ­κύπτει κανένα έσοδο από επιχειρηματική συναλλαγή για το νομικό πρόσωπο, αλλά το όποιο έσοδο θα προκύψει κατά τη ρευστοποίηση των υπόψη στοι­χείων.

Στην ΠΟΛ.1032/2015 αναφέρεται ότι ως υπεραξία από μεταβίβαση εταιρικών ομολόγων δεν νοείται η τυχόν διαφορά που προκύπτει μεταξύ της ονομαστι­κής αξίας και της αξίας κτήσης των τίτλων αυτών κατά την ημερομηνία λήξης τους.

Επίσης με την ΠΟΛ.1032/2015 διευκρινίστηκε ότι από τον φόρο εισοδήματος απαλλάσσεται η υπερα­ξία που προκύπτει από τη μεταβίβαση ημεδαπών εταιρικών ομολόγων, κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν. 3156/2003, καθόσον οι διατάξεις αυτές ως ειδικότερες κατισχύουν του άρ­θρου 42 του Ν. 4172/2013. Ωστόσο, σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησης της υπόψη υπεραξίας, αυτή φορολογείται με βάση τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 47 του Ν. 4172/2013.

Συνεπώς η διαφορά μεταξύ της ονομαστικής αξίας του εταιρικού ομολόγου και της αξίας κτήσεώς του, που προέκυψε κατά την αγορά του στο φορολογικό έτος 2024, δεν αποτελεί φορολογικό έσοδο του φο­ρολογικού έτους 2024.


Νομοθεσία - Νομολογία

- Άρθρα 21, 42 και 47 του Ν. 4172/2013

- ΠΟΛ.1032/2015

- ΠΟΛ.1059/2015

- ΠΟΛ.1094/2016