Συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις
Ηλεκτρονικό Μητρώο επιτηδευματιών αλκοολούχων ποτών και ηλεκτρονικό σύστημα ταυτοποίησης αλκοολούχων ποτών

Συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις για τη χρήση του ηλεκτρονικού μητρώου επιτηδευματιών αλκοολούχων ποτών και του ηλεκτρονικού συστήματος ταυτοποίησης αλκοολούχων ποτών
Τελευταία ενημέρωση: 28-06-2024
1. Ε Ποια πρόσωπα είναι υπόχρεα εγγραφής στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών;
Α Υπόχρεα εγγραφής1 στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών είναι τα φυσικά και νομικά πρόσωπα τα οποία:
α) παράγουν ή εισάγουν ή παραλαμβάνουν από άλλα κ-μ της ΕΕ ή μεταποιούν ή
β) αποκτούν ή διαθέτουν μέσω χονδρικής πώλησης στο εσωτερικό της χώρας έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά2 και διαθέτουν Κωδικούς
Δραστηριότητας, κύριας ή δευτερεύουσας, που εμπίπτουν στον κλάδο χονδρικού εμπορίου (ΚΑΔ 46).
Ενδεικτικά παραδείγματα προσώπων που υποχρεούνται στην εγγραφή στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών και στην καταχώριση κινήσεων στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών είναι:
• οι ποτοποιοί / παραγωγοί αλκοολούχων ποτών,
• οι εισαγωγείς αλκοολούχων ποτών από τρίτες χώρες,
• οι επιτηδευματίες που παραλαμβάνουν αλκοολούχα ποτά από άλλα κ-μ
• οι εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην χονδρική πώληση αλκοολούχων ποτών,
• σούπερ μάρκετ/μίνι μάρκετ/κάβες και συναφείς επιχειρήσεις που πραγματοποιούν χονδρικές πωλήσεις.
2. Ε Ποιες είναι οι κατηγορίες των αλκοολούχων ποτών για τα οποία απαιτείται η εγγραφή στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών και η καταχώριση κινήσεων στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών;
Α Τα έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά, δηλαδή κατά βάση αυτά που εμπίπτουν:
α) στους κωδικούς Συνδυασμένης Ονοματολογίας (ΣΟ) 2208
β) στους κωδικούς Συνδυασμένης Ονοματολογίας (ΣΟ) 22.04, 22.05 και 22.06 και έχουν αποκτημένο αλκοολικό τίτλο άνω του 22% και τα οποία φορολογούνται με βάση τον συντελεστή Ε.Φ.Κ., που ορίζεται στο άρθρο 81 του ν. 2960/2001.
Ενδεικτικά παραδείγματα των αλκοολούχων ποτών, για τα οποία απαιτείται η εγγραφή στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών και η καταχώριση κινήσεων στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών, είναι τα εξής:
Whiskey, Vodka, Gin, Brandy, Rum, Tequila, Grappa, Λικέρ, Ούζο, Τσίπουρο.
3. Ε Για ποιες κατηγορίες αλκοολούχων ποτών δεν απαιτείται η εγγραφή στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών και η καταχώριση κινήσεων στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης
Αλκοολούχων Ποτών;
Α Δεν απαιτείται η εγγραφή στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών και η καταχώριση στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών για:
• τα προϊόντα μπύρας,
• τα ενδιάμεσα προϊόντα, όπως για παράδειγμα γλυκά κρασιά, κρασί Σάμου, Μοσχάτου, Λήμνου, γλυκά βερμούτ του κωδικού ΣΟ 2205,
• τα κρασιά,
• τα παρασκευαζόμενα με ζύμωση ποτά, όπως για παράδειγμα μηλίτης3.
4. Ε Ποιες είναι οι συναλλαγές που καταχωρίζονται στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών, από τα υπόχρεα πρόσωπα εγγραφής στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών;
Α α) Ως εισερχόμενες κινήσεις καταχωρίζονται: η παραγωγή, μεταποίηση, εισαγωγή από τρίτη χώρα, καθώς και η παραλαβή από άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών της περ. α) του άρθρου 79 του ν. 2960/2001, όπως εξειδικεύονται στο άρθρο 80 του ν. 2960/2001.
β) Ως εξερχόμενες κινήσεις καταχωρίζονται: η εξαγωγή, η αποστολή σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., ο εφοδιασμός πλοίων και αεροσκαφών και οι χονδρικές πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας προς οντότητες που δραστηριοποιούνται σε υπηρεσίες εστίασης (ΚΑΔ 56), έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών της περ. α) του άρθρου 79 του ν. 2960/2001, όπως εξειδικεύονται στο άρθρο 80 του ν. 2960/2001.
5. Ε Για τα προϊόντα απόσταξης των διήμερων μικρών αποσταγματοποιών, όπως αυτοί ορίζονται στην παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 2969/2001, υφίσταται υποχρέωση καταχώρισης στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης
Αλκοολούχων Ποτών;
Α Δεν υφίσταται υποχρέωση καταχώρισης στοιχείων στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών για τα προϊόντα απόσταξης των διήμερων μικρών αποσταγματοποιών, όπως αυτοί ορίζονται στην παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 2969/2001 και οι οποίοι παράγουν τα προϊόντα με βάση την άδεια απόσταξης που εκδίδεται κατ’ εφαρμογή της παρ. Ε΄ του άρθρου 7 του ιδίου ως άνω νόμου.
6. Ε Πότε πρέπει να καταχωρούνται οι κινήσεις (εισερχόμενες/ εξερχόμενες) στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών;
Α
|
Η καταχώριση στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών
πρέπει να ολοκληρώνεται εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημέρα
της εκάστοτε σχετικής κίνησης εισερχομένων/εξερχομένων έτοιμων προς
κατανάλωση αλκοολούχων ποτών (με βάση τα κατά περίπτωση παραστατικά ή
εμπορικά έγγραφα), δηλαδή από την ημερομηνία παραγωγής, μεταποίησης,
αγοράς/παραλαβής, πώλησης, επιστροφής των αλκοολούχων ποτών4.
Ειδικότερα, όσον αφορά τις εισερχόμενες κινήσεις, στην περίπτωση που στο
χρονικό διάστημα των πέντε (5) εργάσιμων ημερών πραγματοποιηθεί η με
οποιονδήποτε τρόπο διάθεση των ως άνω αγαθών, η καταχώριση της
εισερχόμενης κίνησης ολοκληρώνεται πριν την πώληση. Αναλυτικά οι υποχρεώσεις ως προς τις ημερομηνίες καταχώρησης έχουν ως ακολούθως: ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΗΣ - 5 ΕΡΓΑΣΙΜΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΗΣ / ΕΞΕΡΧΟΜΕΝΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ |
|
| ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΔΙΟΥ «ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ» ΣΤΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ ΤΗΣ ΥΠΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Α.1263/2021 (Β΄6317) ΚΟΙΝΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ | |
| ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ (Ημερομηνία συναλλαγής - Παράρτημα ΙΙ) |
|
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΠΟ ΤΡΙΤΗ ΧΩΡΑ (Θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία και ανάλωση) |
Η ημερομηνία της άδειας παράδοσης των αλκοολούχων ποτών στον εισαγωγέα (με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διατυπώσεων εισαγωγής). |
| Είσοδος των αλκοολούχων ποτών σε φορολογική αποθήκη μετά την ολοκλήρωση των διατυπώσεων εισαγωγής (καταβολή δασμών - θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία) | Η ημερομηνία υποβολής της αναφοράς παραλαβής που υποβάλλεται από τον εγκεκριμένο αποθηκευτή των αλκοολούχων ποτών μέσω του συστήματος EMCS του υποσυστήματος ΕΦΚ του ICISnet. |
| Παραλαβή από άλλο κράτος - μέλος [ήτοι τα πρόσωπα που διαθέτουν άδεια εγκεκριμένου αποθηκευτή, (περιστασιακά) εγγεγραμμένου παραλήπτη, (περιστασιακά) πιστοποιημένου παραλήπτη] | Η ημερομηνία υποβολής της αναφοράς παραλαβής που υποβάλλεται από τον παραλήπτη των μέσω του συστήματος EMCS του υποσυστήματος ΕΦΚ του ICISnet. |
| Παραγωγή ή μεταποίηση αλκοολούχων ποτών υπό καθεστώς φορολογικής αποθήκης | Η ημερομηνία υποβολής του δελτίου παραγωγής ή της αίτησης μεταβολής μέσω του υποσυστήματος ΕΦΚ του ICISnet. |
| Παραγωγή ή μεταποίηση αλκοολούχων ποτών εκτός καθεστώτος φορολογικής αποθήκης | Η ημερομηνία παραγωγής ή μεταποίησης των αλκοολούχων ποτών (ενδεικτικά η ημερομηνία των εσωτερικών δελτίων παραγωγής εφόσον εκδίδονται από τον παραγωγό). |
| ΕΞΕΡΧΟΜΕΝΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΞΕΡΧΟΜΕΝΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ (Ημερομηνία συναλλαγής - Παράρτημα ΙΙ) |
| Χονδρική πώληση στο εσωτερικό της χώρας προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε υπηρεσίες εστίασης (ΚΑΔ 56) | Η ημερομηνία έκδοσης του αντίστοιχου παραστατικού διακίνησης ή παραστατικού πώλησης |
| Εξαγωγή σε Τρίτη χώρα | Η ημερομηνία καταχώρισης της Διασάφησης Εξαγωγής ή εναλλακτικά η ημερομηνία του αντίστοιχου παραστατικού πώλησης. |
| Αποστολή σε άλλο κράτος - μέλος | Η ημερομηνία υποβολής του Ηλεκτρονικού Διοικητικού Εγγράφου (e-ΔΕ) για αποστολές προϊόντων υπό καθεστώς αναστολής ή του Ηλεκτρονικού Απλουστευμένου διοικητικού εγγράφου (e-ΑΔΕ) προϊόντων φορολογημένων στο εσωτερικό της χώρας ή εναλλακτικά η ημερομηνία των αντίστοιχων παραστατικών διακίνησης ή πώλησης |
| Εφοδιασμός πλοίων και αεροσκαφών | Η ημερομηνία υποβολής της Διασάφησης Εξαγωγής ή της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης κατά περίπτωση ή εναλλακτικά ή εναλλακτικά η ημερομηνία των αντίστοιχων παραστατικών διακίνησης ή πώλησης. |
| σ.σ. Δεν απαιτείται η διόρθωση κινήσεων στην περίπτωση που εντός του διαστήματος των πέντε (5) ημερών εκδοθεί το τιμολόγιο, για τις κινήσεις που έχουν ήδη καταχωρηθεί με άλλο παραστατικό (π.χ. δελτίο αποστολής). | |
7. Ε Ποιο το είδος και ο αριθμός του παραστατικού που συμπληρώνεται κατά την καταχώριση των κινήσεων στο ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών;
Α Το είδος του παραστατικού και ο αριθμός αυτού επιλέγεται κατά περίπτωση.
Για τις εισερχόμενες κινήσεις:
• Το δελτίο παραγωγής ή η αίτηση μεταβολής, στην περίπτωση παραγωγής υπό καθεστώς φορολογικής αποθήκης
• Το δελτίο παραγωγής ή οποιοδήποτε άλλο παραστατικό με το οποίο αποδεικνύεται η παραγωγή, στην περίπτωση παραγωγής εκτός καθεστώτος φορολογικής αποθήκης
• Το Ηλεκτρονικό Διοικητικό έγγραφο (e-ΔΕ) ή το Ηλεκτρονικό Απλουστευμένο Διοικητικό έγγραφο (e-ΑΔΕ)5 και ο αριθμός αυτού, στην περίπτωση παραλαβής αλκοολούχων ποτών από άλλο κ-μ
• Η διασάφηση εισαγωγής και ο αριθμός αυτής, στην περίπτωση εισαγωγής από τρίτες χώρες.
Για τις εξερχόμενες κινήσεις:
• Το παραστατικό διακίνησης ή πώλησης το οποίο έχει εκδοθεί μέσα στο χρονικό διάστημα των 5 ημερών που απαιτείται η καταχώριση των κινήσεων και ο αριθμός αυτού, εναλλακτικά
• Το e-ΔΕ και ο αριθμός αυτού, στην περίπτωση αποστολής αλκοολούχων ποτών σε άλλα κ-μ υπό καθεστώς αναστολής, / Το e-ΑΔΕ και ο αριθμός αυτού στην περίπτωση αποστολής αλκοολούχων ποτών σε άλλα κ-μ, τα οποία είχαν τεθεί προηγουμένως σε ανάλωση στο εσωτερικό της χώρας, / Την διασάφηση εξαγωγής και ο αριθμός αυτής, στην περίπτωση εξαγωγής από τρίτες χώρες.
8. Ε Τι καταχώριση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί στην περίπτωση επιστροφής αλκοολούχων ποτών από τον αγοραστή τους;
Α Στην περίπτωση επιστροφής αλκοολούχων ποτών ο προμηθευτής-πωλητής των προϊόντων προβαίνει:
• σε καταχώριση εισερχόμενης κίνησης επιλέγοντας:
Τύπος Καταχώρισης: Εισερχόμενο
Είδος Καταχώρισης: Νέα Καταχώριση
Είδος συναλλαγής: Επιστροφή
ή εναλλακτικά
• σε διόρθωση της εξερχόμενης κίνησης, εφόσον υπάρχει μερική επιστροφή των προϊόντων ή σε διαγραφή της καταχώρισης σε περίπτωση επιστροφής ολόκληρης της ποσότητας.
9. Ε Ποιος και σε ποια ενέργεια προβαίνει στην περίπτωση ανάκλησης μιας παρτίδας αλκοολούχου ποτού, που είχε καταχωρηθεί στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών;
Α Το πρόσωπο το οποίο σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία είναι υπεύθυνο για την ανάκληση/απόσυρση των προϊόντων από την αγορά (ο παραγωγός ή ο εισαγωγέας αυτών ή ο νόμιμος διακινητής αυτών στην Ελλάδα) θα καταχωρεί ανά ένδειξη παρτίδας προϊόντος (lot) στοιχεία σχετικά με τις ποσότητες των προϊόντων που ανακαλούνται από την αγορά, αναγράφοντας και την σχετική απόφαση απόσυρσης του Γ.Χ.Κ. (σχετική λειτουργία είναι υπό ανάπτυξη στην εφαρμογή). Για τις περιπτώσεις αυτές δεν θα πραγματοποιούνται άλλες καταχωρήσεις.
Στην περίπτωση απόσυρσης/ανάκλησης μιας παρτίδας από τον ίδιο τον παραγωγό, τον εισαγωγέα ή τον νόμιμο διακινητή αυτών, αντί της σχετικής απόφασης απόσυρσης καταχωρείται το σχετικό εσωτερικό έγγραφο με το οποίο πραγματοποιείται η ενημέρωση για την απόσυρση/ανάκληση.
10. Ε Παρέχεται η δυνατότητα διόρθωσης κινήσεων σε περίπτωση λάθους;
Α Σε περίπτωση λάθος καταχωρήσεων παρέχεται η δυνατότητα διόρθωσης ή και διαγραφής, εφόσον απαιτείται διαγραφή ολόκληρης καταχώρισης (με την διόρθωση ή τη διαγραφή διατηρείται η ιστορικότητα των προηγούμενων κινήσεων).
Δεν επιτρέπεται η διόρθωση ή η διαγραφή κινήσεων, όταν η επιχείρηση βρίσκεται υπό σχετικό έλεγχο6.
11. Ε Πότε ξεκινά η υποχρέωση καταχώρισης κινήσεων στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών;
Α Για τα πρόσωπα τα οποία έχουν εγγραφεί στο Ηλεκτρονικό Μητρώο:
• Η υποχρέωση καταχώρησης στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών εισερχόμενων κινήσεων αρχίζει από 30 Ιανουαρίου 2024
• Η υποχρέωση καταχώρησης στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών εξερχόμενων κινήσεων αρχίζει από 31/12/2024.7
12. Ε Πώς καταχωρείται μια συσκευασία η οποία περιέχει περισσότερα από ένα διαφορετικά αλκοολούχα ποτά (για παράδειγμα 1 φιάλη τσικουδιά, 1 φιάλη ρακόμελο και 1 φιάλη ούζο) και πωλείται ως ένα είδος (σετ);
Α Η καταχώριση των κινήσεων στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης διαφορετικών αλκοολούχων ποτών πραγματοποιείται ανά αλκοολούχο ποτό, ανεξαρτήτως εάν πωλούνται ως σετ, δεδομένου ότι το κάθε ένα ποτό φέρει διαφορετική ένδειξη παρτίδας.
Συνεπώς, στις περιπτώσεις συσκευασιών (σετ) που περιέχουν ένα ή περισσότερα αλκοολούχα ποτά, οι οποίες δεν μπορούν να ανοιχθούν παρά μόνο από τον τελικό καταναλωτή, οι ενδείξεις παρτίδας όλων των περιεχόμενων αλκοολούχων ποτών, με αντιστοίχιση στο κάθε ένα από τα εν λόγω ποτά, θα πρέπει να αναγράφονται στην εξωτερική συσκευασία ούτως ώστε να μπορούν να καταχωριστούν στο ηλεκτρονικό σύστημα χωρίς να ανοιχθεί η συσκευασία. Σε περίπτωση που οι εν λόγω συσκευασίες (σετ) διακινούνται από άλλα κράτη-μέλη και δεν περιλαμβάνονται οι ενδείξεις παρτίδας των επιμέρους αλκοολούχων
ποτών στην εξωτερική συσκευασία, θα πρέπει να ενημερώνονται οι παραλήπτριες εταιρείες στη χώρα μας για τις ενδείξεις παρτίδας των εν λόγω αλκοολούχων ποτών από τους προμηθευτές των κρατών μελών.
13. Ε Ποια είναι η νόμιμη ονομασία προϊόντος;
Α Οι νόμιμες ονομασίες των αλκοολούχων ποτών είναι αυτές που καθορίζονται στη νομοθεσία. Για τα αλκοολούχα ποτά (>15%vol), οι νόμιμες ονομασίες
καθορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/787 (κατηγορίες του Παραρτήματος Ι, π.χ. whiskey, vodka, gin κλπ). Στην περίπτωση που ένα αλκοολούχο ποτό δεν εμπίπτει σε καμία κατηγορία του Παραρτήματος Ι, η νόμιμη ονομασία είναι "αλκοολούχο ποτό".
Για τα προϊόντα που έχουν αλκοολικό τίτλο <15%vol (αλλά πάνω από >1,2%) και έχουν ως βάση αλκοολούχα ποτά, η νόμιμη ονομασία είναι "χαμηλόβαθμο αλκοολούχο ποτό".
Είναι αποδεκτή η καταχώριση της νόμιμης ονομασίας στο εν λόγω ηλεκτρονικό σύστημα στην αγγλική γλώσσα, εφόσον αναγράφεται με αυτόν τον τρόπο στην ετικέτα του σχετικού ποτού (και δεν έχει επικολληθεί ακόμα η ονομασία στην ελληνική γλώσσα, όπου προβλέπεται). Στο πεδίο «Νόμιμη ονομασία προϊόντος» δεν καταχωρίζεται ο κωδικός συνδυασμένης ονοματολογίας του προϊόντος.
Σημειώνεται ότι η νόμιμη ονομασία δεν σχετίζεται υποχρεωτικά με τη συνδυασμένη ονοματολογία.
14. Ε Αριθμός συσκευασιών θεωρείται η φιάλη ή το κιβώτιο;
Α Αριθμός συσκευασιών είναι ο αριθμός φιαλών.
15. Ε Οι παραγωγικές διαδικασίες, όπως αποστάξεις και αραιώσεις, θα καταχωρούνται ως διαδικασία μεταποίησης;
Α Στο σύστημα καταχωρίζονται τα έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά. Ως εκ τούτου, οι διαδικασίες απόσταξης και αραίωσης, που προηγούνται της εμφιάλωσης έτοιμου προς κατανάλωση αλκοολούχου ποτού, δεν καταχωρίζονται.
16. Ε Θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος σήμανσης των lot; Για παράδειγμα, επιχείρηση παραγωγής τσίπουρου τυπώνει τα lot πάνω στις ετικέτες με βάση την παρτίδα που απελευθερώνει κάθε φορά και όχι με την ημερήσια εμφιάλωση.
Α Ο τρόπος σήμανσης της παρτίδας δεν αλλάζει.
17. Ε Ποια είναι τα βασικά στοιχεία καταχώρησης για την ταυτοποίηση ενός προϊόντος;
Α α) Νόμιμη Ονομασία Προϊόντος:
Η ονομασία του προϊόντος σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2019/787, π.χ. whisky, vodka κ.λπ.
β) Εμπορική Ονομασία Προϊόντος (και τυχόν άλλες διακριτικές ενδείξεις):
Καταγράφεται η εμπορική ονομασία (brand name), καθώς και άλλες συμπληρωματικές ενδείξεις που το διαφοροποιούν από τυχόν άλλα με την ίδια εμπορική ονομασία.
π.χ. εμπορική ονομασία: “Glenfarclas”, με συμπληρωματική (διακριτική) ένδειξη: “Aged for 12 years” , “Year 50 OLD”, “sherry cask”, “black label”, “single malt” κ.λπ.
γ) Ένδειξη Παρτίδας Προϊόντος (lot):
Αρχίζει υποχρεωτικά με το γράμμα L (εκτός πολύ συγκεκριμένης περίπτωσης βλ. άρθρο 11 [παρ. 3, περίπτωση (δ), δεύτερο εδάφιο] του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών https://www.aade.gr/sites/default/files/2020-03/11-iss4.pdf) και μπορεί να είναι αριθμητικός ή αλφαριθμητικός κωδικός.
Στην περίπτωση που η ένδειξη παρτίδας καταλήγει σε ώρα, λεπτά και δευτερόλεπτα, στο σύστημα καταχωρίζεται μόνο ο αναγνωριστικός αριθμός χωρίς τα στοιχεία της ώρας.
Για παράδειγμα την περίπτωση που η ένδειξης παρτίδας πάνω σε μια φιάλη εμφανίζεται ως ακολούθως:
L 133631874 07:53
Τα τελευταία ψηφία της ένδειξης παρτίδας (07:53) δεν καταχωρούνται στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών.
Στην περίπτωση των χαμηλόβαθμων αλκοολούχων ποτών με αλκοολικό τίτλο ≤10% vol, η ένδειξη παρτίδας μπορεί να αντικαθίσταται από την ημερομηνία ελάχιστης διατηρησιμότητας, σύμφωνα με το άρθρο 11, παρ. 3 (στ) του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών (χωρίς τα στοιχεία της ώρας, όπως ανωτέρω).
18. Ε Ως εμφιάλωση νοείται το προϊόν σε περιέκτες κάτω από 2 λίτρα;
Α Ως εμφιαλωμένο, έτοιμο προς κατανάλωση αλκοολούχο ποτό, εννοείται το εμφιαλωμένο ποτό, που αποτελεί χωριστή μονάδα προς πώληση, που προορίζεται να παρουσιασθεί ως έχει στον τελικό καταναλωτή και στις μονάδες ομαδικής εστίασης και αποτελείται από το ποτό και τη συσκευασία μέσα στην οποία έχει τοποθετηθεί πριν από τη διάθεσή του προς πώληση, κατά τρόπο που να μην είναι δυνατόν να τροποποιηθεί το περιεχόμενο, χωρίς να ανοιχθεί ή να τροποποιηθεί η συσκευασία.
Δεν υπάρχει όριο στον όγκο συσκευασίας (δηλ. στην εμφιάλωση), αλλά στο αν το θεωρούμε προσυσκευασμένο.
19. Ε Τα αποθέματα που κατέχουν οι επιχειρήσεις στις 29η-Ιανουαρίου-2024 θα πρέπει να καταχωρηθούν στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών ως εισερχόμενες κινήσεις;
Α Τα πρόσωπα τα οποία παράγουν ή εισάγουν ή παραλαμβάνουν από άλλα κράτη – μέλη της Ε.Ε.ή μεταποιούν έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά της περ. α) του άρθρου 79 του ν.2960/2001, όπως εξειδικεύονται στο άρθρο 80 του ν. 2960/2001 υποχρεούνται να καταχωρίσουν στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Ποτών, σταδιακά και έως τις 15.4.2024, τα αδιάθετα στις 29.01.2024 αποθέματα των έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών.
Η καταχώριση των αδιάθετων αποθεμάτων, από τα υπόχρεα πρόσωπα, γίνεται συγκεντρωτικά ανά αριθμό παρτίδας του κάθε είδους και τα κάτωθι πεδία συμπληρώνονται ως ακολούθως :
• Τύπος Καταχώρισης: Εισερχόμενο
• Είδος Καταχώρισης: Νέα Καταχώριση
• Είδος Συναλλαγής: α) Παραγωγή, εφόσον πρόκειται για παραγωγό ή β) Αγορά, εφόσον πρόκειται για εισαγωγέα ή παραλήπτη από άλλο κράτος – μέλος
• Ημερομηνία συναλλαγής: 29/01/2024
• Είδος Παραστατικού: Άλλο
• Αριθμός Παραστατικού: 29/01/2024
• Στοιχεία Προμηθευτή: Τα στοιχεία της ίδιας της εταιρίας
• Παρατηρήσεις: Αναγράφεται η λέξη «Απόθεμα»
Τα λοιπά πεδία συμπληρώνονται σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί στο εγχειρίδιο «Οδηγίες για τη χρήση της εφαρμογής Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών / Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών (Lotify)».
20. Ε Υπάρχει υποχρέωση αναγραφής των αριθμών παρτίδας (Lot number) στα τιμολόγια πώλησης;
Α Δεν υπάρχει υποχρέωση αναγραφής των Lot number στα τιμολόγια, σύμφωνα με την κείμενη φορολογική νομοθεσία.
21. Ε Πωλήσεις αλκοολούχων ποτών με τιμολόγιο χονδρικής προς επιχειρήσεις που δεν ανήκουν στον κλάδο εμπορίας αλκοολούχων ποτών, με σκοπό τη διάθεση αυτών ως επαγγελματικά δώρα, καταχωρούνται στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών;
Α Οι ανωτέρω πωλήσεις δεν καταχωρούνται στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών. Ως εξερχόμενες κινήσεις καταχωρούνται οι χονδρικές πωλήσεις προς οντότητες που δραστηριοποιούνται σε υπηρεσίες εστίασης (ΚΑΔ 56).
22. Ε Σε ποιες περιπτώσεις και από ποιους καταχωρείται ΥΠΟΠΤΟ LOT;
Α Στην περίπτωση που ο παραγωγός, ο εισαγωγέας ή ο νόμιμος διακινητής αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, έχουν πληροφορίες ή βάσιμες ενδείξεις για την παράνομη χρήση κάποιων αριθμών παρτίδων, καταχωρίζουν αυτές ως ύποπτα Lot.
23. Ε Πού μπορούν να υποβάλλονται ερωτήματα από τους εμπλεκόμενους επιτηδευματίες σχετικά με τη χρήση του Ηλεκτρονικού Μητρώου και Ηλεκτρονικού Σύστηματος Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών;
Α Για θέματα Τεχνικής υποστήριξης της εφαρμογής εγγραφής στο μητρώο ή καταχώρησης κινήσεων στο ηλεκτρονικό σύστημα ταυτοποίησης αλκοολούχων ποτών μπορείτε να υποβάλετε ερώτημα τηλεφωνικά στο +30 213 162 1000 του Κέντρου Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ και ώρες λειτουργίας: εργάσιμες ημέρες 07:30 - 17:00 ή μέσω της φόρμας υποβολής Ερωτημάτων προς ΑΑΔΕ της ενότητας myAADE των πιστοποιημένων χρηστών
24. Ε Ο «Μοναδικός Κωδικός Καταχώρησης» της κάθε γραμμής, θα πρέπει να είναι μοναδικός εντός του αρχείου; Πού βρίσκεται ο μοναδικός κωδικός καταχώρισης;
Α Όταν η υποβολή μιας εγγραφής πραγματοποιείται μέσα από την «Φόρμα Καταχώρισης» τότε το σύστημα παράγει αυτόματα ένα ”ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΚΩΔΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟΥ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ”, ο οποίος είναι ταυτόσημος με τον ”ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΟΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΗΣ”, αφού πρόκειται για μια εγγραφή κάθε φορά.
Όταν η υποβολή μιας ή και περισσοτέρων εγγραφής/ών πραγματοποιείται μέσα από την «Εισαγωγή αρχείου κινήσεων excel», τότε σύστημα δεν παράγει αυτόματα κανένα ”ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΚΩΔΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟΥ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ” και κανένα ”ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΚΩΔΙΚΟ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΗΣ”. Οι κωδικοί αυτοί καταχωρούνται από τον χρήστη και θα πρέπει ο συνδυασμός των δύο αυτών κωδικών να είναι μοναδικός για κάθε εγγραφή στο σύστημα.
25. Ε Στο αρχείο excel, στην στήλη «Είδος Γραμμής» τι επιλέγουμε;
Α Στην στήλη «Είδος Γραμμής» καταχωρούμε για κάθε εγγραφή που προσθέτουμε τον αριθμό 2.
26. Ε Η καταχώριση των εγγραφών είναι απαραίτητο να υποβάλλεται και με την «Φόρμα καταχώρισης» και με την «Εισαγωγή αρχείου κινήσεων excel»;
Α Όχι, η καταχώρηση της κάθε εγγραφής θα πραγματοποιείται είτε μέσω της «Φόρμας καταχώρισης» είτε με την «Εισαγωγή αρχείου κινήσεων excel». Όταν οι εγγραφές είναι λίγες, η καταχώριση μέσω φόρμας είναι πιο εύκολος. Όταν οι εγγραφές είναι πάρα πολλές, τότε είναι προτιμότερο να καταχωρούνται με το αρχείο excel.
27. Ε Υπάρχει στην εφαρμογή τρόπος εξουσιοδότησης ώστε να μην δίνονται οι κωδικοί πρόσβασης της εταιρείας στους υπαλλήλους που υποβάλλουν τις κινήσεις.
Α Όχι, δεν υπάρχει τρόπος εξουσιοδότησης στην εφαρμογή.
28. Ε Υπάρχουν παραδείγματα για το αρχείο excel;
Α Ναι, στα ”Φύλλα Εργασίας” του αρχείου excel υπάρχουν παραδείγματα για καταχώρηση, τροποποίηση και διαγραφή.
29. Ε Υπάρχει κάπου αναρτημένος ο οδηγός χρήσης της εφαρμογής;
Α Ναι, υπάρχει εγχειρίδιο οδηγιών μέσα στην εφαρμογή και στον σύνδεσμο της ΑΑΔΕ:
https://www.aade.gr/epiheiriseis/teloneiakes-ypiresies/ilektronikes-synallages-e-customs/teloneia/ilektroniko-mitroo-epitideymation-alkooloyhon
30. Ε Στο αρχείο excel που θα υποβάλλουμε θα μπορεί γίνει μεταβολή του αρχικού αρχείου ώστε να δημιουργηθεί ένα νέο αρχείο με τα κελιά στις ίδιες θέσεις;
Α Ναι, θα μπορεί να δημιουργηθεί νέο αρχείο με αντιγραφή και επικόλληση ώστε να διατηρηθούν τα κελία στις ίδιες θέσεις. Θα πρέπει όμως το όνομα του Φύλλου Εργασίας να έχει τις εξής ονομασίες: ”Αρχείο Εισαγωγής”, ”Φύλλο1…”, ”Sheet1…” και ”Lotify”.
31. Ε Υπάρχει η δυνατότητα να κατεβάσουμε τα βίντεο χρήσης της εφαρμογής που είναι αναρτημένα στο site της ΑΑΔΕ;
Α Ναι, μπορεί να γίνει λήψη των αρχείων βίντεο χρήσης της εφαρμογής που είναι αναρτημένα στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ.
32. Ε Ποιος είναι ο υπόχρεος καταχώρισης της εισερχόμενης κίνησης στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών στην περίπτωση τριγωνικής πώλησης ήτοι πώλησης αλκοολούχων προϊόντων από άλλο κράτος μέλος σε εταιρεία στο εσωτερικό της χώρας και αποστολής των προϊόντων αυτών υπό την κάλυψη e-ΔΕ από τον αποστολέα στο άλλο κράτος μέλος απευθείας σε άλλη
εταιρεία /φορολογική αποθήκη/ παραλήπτη στο εσωτερικό της χώρας στην οποία τα εν λόγω προϊόντα έχουν μεταπωληθεί από την πρώτη πριν την αποστολή τους.
Α Στην περίπτωση αυτή, υπόχρεος καταχώρισης της εισερχόμενης κίνησης στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών είναι ο κύριος των εμπορευμάτων, δηλαδή το πρόσωπο στο οποίο ο αποστολέας από το άλλο κράτος – μέλος πούλησε τα προϊόντα και εξέδωσε το φορολογικό στοιχείο πώλησης και το οποίο προβαίνει στην ενδοκοινοτική απόκτηση και υποβάλει τον σχετικό ανακεφαλαιωτικό πίνακα ενδοκοινοτικών αποκτήσεων.
33. Ε Ποιος είναι ο υπόχρεος καταχώρισης της εξερχόμενης κίνησης στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών στην περίπτωση εκχώρησης του εξαγωγικού δικαιώματος από τον εξαγωγέα σε εγκεκριμένο αποθηκευτή,
Α Στην περίπτωση αυτή, υπόχρεος για την καταχώριση της εξερχόμενης κίνησης στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών είναι ο εξαγωγέας ο οποίος έχει εκδώσει και το φορολογικό στοιχείο διακίνησης και όχι ο εγκεκριμένος αποθηκευτής που ενεργεί για λογαριασμό του.
1Βλ. άρθ. 3 της υπό στοιχεία Α.1263/2021 (Β΄6317) κοινής απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ
2Της περ. α) του άρθρου 79 του ν. 2960/01, όπως εξειδικεύονται στο άρθρο 80 του ν. 2960/2001
3Βλ. άρθρα 86, 88, 90, 92 του ν. 2960/2001 αντίστοιχα
4Βλ. παρ. 2 του άρθρου 7 της υπό στοιχεία Α.1263/2021 (Β΄6317) κοινής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 της υπό στοιχεία Α.1011/2024
5του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/1636 της Επιτροπής της 5ης Ιουλίου 2022
6Βλ. παρ. 3 του άρθρου 7 της Α.1263/2021 κοινής απόφασης
7Βλ. άρθ. 10 της Α.1263/2021 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ, όπως αυτή τροποποιήθηκε με το άρθρο 10 της υπό στοιχεία Α.1011/2024 (Β’ 617) κοινής απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ

