TAXHEAVEN

Η πιο αξιόπιστη πηγή φορολογικής ενημέρωσης

ΔΕΔ Θ 3426/2021

Δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 15 του Κ.Φ.Ε. για αμοιβές αξιωματικών του Εμπορικού Ναυτικού που υπηρετούν σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής

Ημερομηνία: 15 Νοεμβρίου 2021

Κατηγορία: Φορολογία Εισοδήματος

Πηγή: https://tax2.taxheaven.gr/circulars/39212/ded-o-3426-2021


Θεσσαλονίκη, 15/11/2021
Αριθμός απόφασης: 3426


ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α8 - ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ

Ταχ. Δ/νση: Εγνατία 45
Ταχ. Κώδικας: 54630 - Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2313-333267
e-mail: ded.thess@aade.gr

ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπ' όψη:

1. Τις διατάξεις:
α. Του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ Α' 170), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
β. του άρθρου 10 της Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 23-10-2020 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β' 4738/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)»,
γ. της ΠΟΛ.1064/2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β' 1440/27.04.2017).

2. Την ΠΟΛ.1069/2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.

3. Την υπ' αριθμ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ Β' 2759/01.09.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».

4. Την με ημερομηνία κατάθεσης 29/06/2021 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανή προσφυγή του με Α.Φ.Μ , κατά της υπ' αριθ. ειδοποίησης /21.04.2021 πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος με βάση την υπ' αρ. πρωτ /2020 αρχική δήλωση φορολογικού έτους 2019 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΟΛΟΥ και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.

5. Την υπ' αριθ. ειδοποίησης /21.04.2021 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος με βάση την υπ' αρ. πρωτ. /2020 αρχική δήλωση φορολογικού έτους 2019, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΟΛΟΥ, της οποίας ζητείται η τροποποίηση.

6. Τις απόψεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΟΛΟΥ.

7. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 - Επανεξέτασης, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.

Επί της από 29/06/2021 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής του με Α.Φ.Μ , η οποία κατατέθηκε εκπρόθεσμα και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:

Με την με αρ. ειδοποίησης /21.04.2021 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων της Α.Α.Δ.Ε φορολογικού έτους 2019 προέκυψε σε βάρος του προσφεύγοντος χρεωστικό ποσό ύψους 34.868,61€.

Ο προσφεύγων υπέβαλε από κοινού με τη σύζυγο του την με αριθμ /2020 δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 201 9, δηλώνοντας στον πίνακα 4 της δήλωσης στην περίπτωση Β «Εισοδήματα Αξιωματικών και Κατωτέρου Πληρώματος Εμπορικού Ναυτικού», στον κωδικό 263«Καθαρό ποσό αποδοχών αλλοδαπής προέλευσης (σε ευρώ)» το ποσό των 94.282,79€ και στον κωδικό 201 «Κατηγορία Επαγγέλματος 1: Αξιωματικός εμπ. Ναυτικού 2: Κατώτερο πλήρωμα εμπ. ναυτικού 3: Κατώτερο πλήρωμα και αξιωμ. εμπ. ναυτικού συγχρόνως στην ίδια χρήση» την ένδειξη 1.

Κατά τον έλεγχο της δήλωσης και των επισυναπτόμενων δικαιολογητικών αυτής, η Δ.Ο.Υ. ΒΟΛΟΥ μετέφερε το ως άνω ποσό στον κωδικό 343 «Εισόδημα των περιπτ. 1,2,3,4,6 πιν.4Α και παρ.4 αρθ. 13 ΚΦΕ χωρίς ηλεκτρονική πληροφόρηση» της περίπτωσης Α «Εισόδημα από μισθωτή εργασία και Συντάξεις - παρακρατηθέντες φόροι και μειώσεις» του Πίνακα 4 και τέλος, διέγραψε την ένδειξη 1 από τον κωδικό 201, με το αιτιολογικό ότι το εισόδημα του προσφεύγοντος φορολογείται με τις γενικές διατάξεις και προέβη στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου.

Ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την τροποποίηση της προσβαλλόμενης πράξης, προβάλλοντας τους παρακάτω ισχυρισμούς:
1. Παράβαση ουσιαστικής διάταξης νόμου. Εσφαλμένη εφαρμογή του άρθρου 15 του ν. 4172/2013 (ΚΦΕ). Τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής θεωρούνται εμπορικά πλοία σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου και ως Έλληνας ναυτικός, αξιωματικός εμπορικού ναυτικού, που υπηρετεί στο ιδιωτικό σκάφος αναψυχής «......... », νηολογίου Παναμά, ως υποπλοίαρχος, ναυτολογημένος, κάτοχος ναυτικού φυλλαδίου, ασφαλισμένος στο ΝΑΤ έπρεπε να φορολογηθεί με βάση τις ειδικές διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 15 του ν. 4172/2013.
2. Παραβίαση της αρχής της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου, της χρηστής διοίκησης και της ισότητας.

Επειδή, με το άρθρο 3 του ν. 4172/2013 (ΚΦΕ) ορίζεται ότι: «1. Ο φορολογούμενος που έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπόκειται σε φόρο για το φορολογητέο εισόδημα του που προκύπτει στην ημεδαπή και την αλλοδαπή, ήτοι το παγκόσμιο εισόδημα του που αποκτάται μέσα σε ορισμένο φορολογικό έτος. Κατ' εξαίρεση ο φορολογούμενος που είναι αλλοδαπό προσωπικό των εγκατεστημένων στην Ελλάδα γραφείων, σύμφωνα με τις διατάξεις του α.ν. 89/1967 (Α' 132), όπως ισχύει, υπόκειται σε φόρο στην Ελλάδα μόνο για το εισόδημα που προκύπτει στην Ελλάδα...».

Επειδή
, με το άρθρο 12 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «1. Το ακαθάριστο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως εισοδήματα σε χρήμα ή σε είδος που αποκτώνται στο πλαίσιο υφιστάμενης, παρελθούσας ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης.».

Επειδή, με το άρθρο 15 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «1. Το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις υποβάλλεται σε φόρο, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα: Εισόδημα και φορολογικός συντελεστής 0 - 20.000 22%, 20.001 - 30.000 29%, 30.001 - 40.000 37% 40.001 και άνω 45%... 2. Η παράγραφος 1 δεν εφαρμόζεται για το εισόδημα από μισθωτή εργασία που αποκτούν: α) οι αξιωματικοί που υπηρετούν σε πλοία του εμπορικού ναυτικού και το οποίο φορολογείται με φορολογικό συντελεστή 15% και β) το κατώτερο πλήρωμα που υπηρετεί σε πλοία του εμπορικού ναυτικού και το οποίο φορολογείται με φορολογικό συντελεστή 10%.».

Επειδή, με το άρθρο 16 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «1. Ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή του άρθρου 15 μειώνεται κατά το ποσό των επτακοσίων εβδομήντα επτά (777) ευρώ για τον φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 11. Η μείωση του φόρου ανέρχεται σε οκτακόσια δέκα(810) ευρώ για τον φορολογούμενο με ένα (1) εξαρτώμενο τέκνο, σε εννιακόσια (900) ευρώ για δύο (2) εξαρτώμενα τέκνα, σε χίλια εκατόν είκοσι (1.120) ευρώ για τρία (3) εξαρτώμενα τέκνα και σε χίλια τριακόσια σαράντα (1.340) ευρώ για τέσσερα (4) εξαρτώμενα τέκνα. Για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο μετά το τέταρτο, η μείωση του φόρου αυξάνεται κατά διακόσια είκοσι (220) ευρώ για κάθε επόμενο τέκνο. Εάν το ποσό του φόρου είναι μικρότερο των ποσών αυτών, η μείωση του φόρου περιορίζεται στο ποσό του αναλογούντος φόρου. 2. Για φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις, το οποίο υπερβαίνει το ποσό των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ, το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά είκοσι (20) ευρώ ανά χίλια (1.000) ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος από μισθούς και συντάξεις μέχρι του ποσού της μείωσης του φόρου της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου. Οι προβλέψεις του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζονται για φορολογούμενους με πέντε (5) εξαρτώμενα τέκνα και άνω».

Επειδή, τα μέλη πληρώματος ιδιωτικών σκαφών αναψυχής φορολογούνται σύμφωνα με την κλίμακα της παρ.1 του άρθρου 15 του ν. 4172/2013, καθώς με όσα ορίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 16 του ίδιου νόμου περί μειώσεων φόρου και όχι βάσει της παρ. 2 του άρθρου 15 του ν.4172/2013 με τους ειδικούς συντελεστές 15% και 10%, καθόσον οι συντελεστές αυτοί έχουν εφαρμογή μόνο για αξιωματικούς και κατώτερο πλήρωμα που υπηρετούν σε πλοία του εμπορικού ναυτικού και όχι σε μη εμπορικά πλοία όπως είναι τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής.

Επειδή, στην υπό κρίση περίπτωση, το σκάφος στο οποίο υπηρετεί ο προσφεύγων είναι σκάφος ιδιωτικής χρήσης αναψυχής (θαλαμηγός), νηολογημένο στον Παναμά. Επομένως, σύμφωνα με τα ανωτέρω, κατά τη εκκαθάριση της υπό κρίση φορολογικής δήλωσης φορολογικού έτους 2019 από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., ορθώς ο προσφεύγων φορολογήθηκε σύμφωνα με την κλίμακα της παρ.1 του άρθρου 15 του ν. 4172/2013, καθώς και με όσα ορίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 16 του ίδιου νόμου περί μειώσεων φόρου και όχι σύμφωνα με τους ειδικούς συντελεστές 15% και 10% που ισχύουν για πληρώματα πλοίων του εμπορικού ναυτικού.
Κατόπιν των ανωτέρω, ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί παράβασης διάταξης νόμου απορρίπτεται ως αβάσιμος.

Αποφασίζουμε

την απόρριψη της από 29/06/2021 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής του με Α.Φ.Μ.

Οριστική φορολογική υποχρέωση - καταλογιζόμενο ποσό / πρόστιμο με βάση την παρούσα απόφαση:

Φορολογικό Έτος 2019 Τελικό χρεωστικό: 34.868,61€

Το παραπάνω ποσό προέκυψε από τη με αριθμό ειδοποίησης /21.04.2021 πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων (AXK ... ./2).

Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα απόφαση στον υπόχρεο.

ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ Α8 ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΖΑΧΑΡΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

Ακριβές αντίγραφο
Η υπάλληλος του Αυτοτελούς Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης

Σημείωση: Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.

TAXHEAVEN.GR | © 2026 Taxheaven | Ημ. εκτύπωσης: 11/10/2026 14:52