TAXHEAVEN
Η πιο αξιόπιστη πηγή φορολογικής ενημέρωσης
Θεσσαλονίκη, 23/07/2020
Αριθμός απόφασης: 1191
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α8 - ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
Ταχ. Δ/νση: Εγνατία 45
Ταχ. Κώδικας: 54630 - Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2313-333267
ΦΑΞ: 2313-333258
E-Mail: ded.thess@aade.gr
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπ' όψη:
1. Τις διατάξεις:
α. Του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ Α' 170), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017/10.03.2017 Απόφασης του Διοικητή
της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β' 968/2017) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής
Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως αναριθμήθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει.
γ. Της ΠΟΛ.1064/2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β'
1440/27.04.2017).
2. Την ΠΟΛ.1069/2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του
Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την υπ' αριθμ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ Β' 2759/01.09.2016)
Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης
υπογραφής».
4. Την Ε.2043/2020 Εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., η οποία εκδόθηκε
σε εκτέλεση της παραγράφου 4 του 6ου άρθρου της από 30.03.2020 ΠΝΠ (Α' 75)
σχετικά με τα πρόσθετα μέτρα και τις ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της ανάγκης
περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού.
5. Την Α.1122/2020 Απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή
της Α.Α.Δ.Ε., με την οποία αποφασίστηκε η παράταση της προθεσμίας του δεύτερου
εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου έκτου της από 30.03.2020 Πράξης Νομοθετικού
Περιεχομένου (Α' 75) ως προς την εξέταση της ενδικοφανούς προσφυγής του άρθρου
63 του ν. 4174/2013.
6. Την από 24/01/2020 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανή προσφυγή της
επιχείρησης με την επωνυμία « O.E.» με ΑΦΜ: , κατά των κατωτέρω πράξεων
του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ:
α) της υπ' αριθ /....12.2019 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 54 ν.4174/2013 για
το φορολογικό έτος 2016,
β) της υπ' αριθ /....12.2019 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 58Α ν.4174/2013
για το φορολογικό έτος 2016,
γ) της υπ' αριθ /....12.2019 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 58Α ν.4174/2013
για το φορολογικό έτος 2017,
δ) της υπ' αριθ /....12.2019 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2016,
ε) της υπ' αριθ /....12.2019 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2017,
στ) της υπ' αριθ /....12.2019 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ για
το φορολογικό έτος 2016,
ζ) της υπ' αριθ. 53/1713/27.12.2019 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού
ΦΠΑ για το φορολογικό έτος 2017, και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.
7. Την υπ' αριθ /....12.2019 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 του ν. 4174/2013 για
το φορολογικό έτος 2016, τις υπ' αριθ /....12.2019 και /....12.2019 πράξεις
επιβολής προστίμου άρθρου 58Α του ν. 4174/2013 για τα φορολογικά έτη 2016 και 2017
αντίστοιχα, τις υπ' αριθ. /....12.2019 και /....12.2019 οριστικές πράξεις
διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος για τα φορολογικά έτη 2016 και 2017
αντίστοιχα, και τις υπ' αριθ /....12.2019 και 53/1713/27.12.2019 οριστικές
πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ για τα φορολογικά έτη 2016 και 2017
αντίστοιχα, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, των οποίων ζητείται η
ακύρωση.
8. Τις απόψεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
9. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 - Επανεξέτασης, όπως
αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 24/01/2020 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής της
επιχείρησης με την επωνυμία « O.E.» με ΑΦΜ: , η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και
μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο
εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα
ακόλουθα:
Με την υπ' αριθ /.... 12.2019 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 του ν. 4174/2013 του
Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα, για το
φορολογικό έτος 2016, πρόστιμο ποσού 500,00€, κατόπιν έκδοσης αποδείξεων
λιανικής πώλησης (Α.Λ.Π.) με χρήση του με αριθ. μητρώου ΕΡΚ φορολογικού
μηχανισμού ο οποίος δεν πληρούσε τις οριζόμενες από την ΠΟΛ.1220/2012 Α.Υ.Ο.
τεχνικές προδιαγραφές, λόγω μη δημιουργίας των αρχείων e.txt και s.txt, που
επισύρει την επιβολή του προβλεπόμενου από την περ. ια' της παρ. 1 του άρθρου 54
του ν. 4174/2013 σε συνδυασμό με την περ. στ' της παρ. 2 του ίδιου άρθρου
προστίμου ποσού 500,00€.
Με την υπ' αριθ /....12.2019 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 58Α του ν. 4174/2013 του
Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα, για το
φορολογικό έτος 2016, πρόστιμο ποσού 13.549,72€, λόγω μη έκδοσης φορολογικού
στοιχείου εσόδου ή έκδοσης ανακριβούς φορολογικού στοιχείου, συνολικής καθαρής
αποκρυβείσας αξίας 115.895,93€ πλέον ΦΠΑ 27.099,45€, κατά παράβαση των διατάξεων
των άρθρων 1, 5, 12 και 13 του ν.4308/2014 (Ε.Λ.Π.), που επισύρει την κύρωση της
παρ. 1 του άρθρου 58Α του ν.4174/2013, ήτοι 27.099,45€ x 50%.
Με την υπ' αριθ /....12.2019 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 58Α του ν. 4174/2013 του
Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα, για το
φορολογικό έτος 2017, πρόστιμο ποσού 15.646,40€, λόγω μη έκδοσης φορολογικού
στοιχείου εσόδου ή έκδοσης ανακριβούς φορολογικού στοιχείου, συνολικής καθαρής
αποκρυβείσας αξίας 131.359,93€ πλέον ΦΠΑ 31.292,80€, κατά παράβαση των διατάξεων
των άρθρων 1, 5, 12 και 13 του ν.4308/2014 (Ε.Λ.Π.), που επισύρει την κύρωση της
παρ. 1 του άρθρου 58Α του ν. 4174/2013, ήτοι 31.292,80€ x 50%.
Με την υπ' αριθ /....12.2019 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, για το φορολογικό έτος
2016, μειώθηκαν οι ζημίες χρήσης από 259.961,78€ σε 123.971,83€, ήτοι κατά το
ποσό των 135.989,95€, λόγω διαπίστωσης α) αποκρυβείσας ύλης ποσού 115.895,93€
κατόπιν επαναπροσδιορισμού των ακαθαρίστων εσόδων με εφαρμογή έμμεσων τεχνικών
ελέγχου άρθρου 27 του ν. 4174/2013 και β) λογιστικών διαφορών (μη εκπιπτόμενων
δαπανών και συγκεκριμένα αποσβέσεων) ποσού 20.094,02€, με το αιτιολογικό ότι δεν
πληρούνται οι προβλεπόμενες από το άρθρο 22 ν.4172/2013 προϋποθέσεις.
Με την υπ' αριθ /....12.2019 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, για το φορολογικό έτος
2017, μειώθηκαν οι ζημίες χρήσης από 336.896,68€ σε 48.339,82€, ήτοι κατά το
ποσό των 288.556,86€, λόγω διαπίστωσης α) αποκρυβείσας ύλης ποσού 131.359,75€
κατόπιν επαναπροσδιορισμού των ακαθαρίστων εσόδων με εφαρμογή έμμεσων τεχνικών
ελέγχου άρθρου 27 του ν. 4174/2013, β) μη αναγνώρισης ζημιάς προηγούμενων χρήσεων
ποσού 135.989,95€ και γ) λογιστικών διαφορών (μη εκπιπτόμενων δαπανών και
συγκεκριμένα δαπανών μισθοδοσίας και αποσβέσεων) ποσού 21.207,16€, με το
αιτιολογικό ότι δεν πληρούνται οι προβλεπόμενες από το άρθρο 22 ν.4172/2013
προϋποθέσεις.
Με την υπ' αριθ /....12.2019 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού Φ.Π.Α. του
Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, εξαλείφθηκε το βάσει δήλωσης πιστωτικό
υπόλοιπο για έκπτωση ποσού 121,67€ και επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα, για το
φορολογικό έτος 2016, κύριος φόρος ποσού 26.977,78€, λόγω μη έκδοσης φορολογικού
στοιχείου εσόδου ή έκδοσης ανακριβούς φορολογικού στοιχείου, συνολικής καθαρής
αποκρυβείσας αξίας 115.895,93€ πλέον ΦΠΑ 27.099,45€.
Με την υπ' αριθ. 53/1713/27.12.2019 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού
Φ.Π.Α. του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, επιβλήθηκε στην
προσφεύγουσα, για το φορολογικό έτος 2017, κύριος φόρος ποσού 30.795,89€, λόγω
α) μη έκδοσης φορολογικού στοιχείου εσόδου ή έκδοσης ανακριβούς φορολογικού
στοιχείου, συνολικής καθαρής αποκρυβείσας αξίας 131.359,93€ πλέον ΦΠΑ
31.292,80€, β) εξάλειψης του πιστωτικού υπολοίπου προηγούμενης περιόδου ποσού
121,67€ και γ) μείωσης των αφαιρούμενων ποσών από το φόρο εισροών κατόπιν
αναπροσδιορισμού του εκπιπτόμενου φόρου (άρθρο 31 ν.2859/2000) κατά το ποσό των
618,58€.
Οι ανωτέρω πράξεις εδράζονται επί των από 27/12/2019 εκθέσεων Κ.Φ.Δ.
(ν.4174/2013), φορολογίας εισοδήματος (ν.4172/2013) και Φ.Π.Α. (ν.2859/2000) της
Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, κατόπιν ελέγχου που διενεργήθηκε σε εκτέλεση της υπ'
αριθ /2019 εντολής του Προϊσταμένου της.
Η προσφεύγουσα εταιρία, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά να γίνει αυτή
δεκτή και να ακυρωθούν ή άλλως να μεταρρυθμιστούν οι προαναφερθείσες πράξεις,
προβάλλοντας τους ακόλουθους ισχυρισμούς:
1. Νόμω και ουσία αβάσιμες, αόριστες και αναιτιολόγητες οι προσβαλλόμενες
πράξεις. Μη συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 28 του ν.4172/2013. Παραβίαση
του άρθρου 11 της Α.1293/2019. Πλημμελής και αναιτιολόγητη η κρίση της
φορολογικής αρχής. Παραβίαση άρθρου 27 ν.4174/2013 λόγω μη έκδοσης της
προβλεπόμενης απόφασης για τις εφαρμοσθείσες έμμεσες τεχνικές ελέγχου. Μη νόμιμη
η εφαρμογή έμμεσων τεχνικών ελέγχου στο Φ.Π.Α.. Αβάσιμη η κρίση του ελέγχου ως
προς τις υποτιθέμενες αποκλίσεις στα ποτήρια και στο γάλα.
2. Παραβίαση των αρχών της αναλογικότητας, της φοροδοτικής ικανότητας και της
χρηστής διοίκησης.
Επειδή, με το άρθρο 21 παρ. 1 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «Ως κέρδος από
επιχειρηματική δραστηριότητα θεωρείται το σύνολο των εσόδων από τις
επιχειρηματικές συναλλαγές μετά την αφαίρεση των επιχειρηματικών δαπανών, των
αποσβέσεων και των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις. Στα έσοδα από τις
επιχειρηματικές συναλλαγές περιλαμβάνονται και τα έσοδα από την πώληση των
στοιχείων του ενεργητικού της επιχείρησης, καθώς και το προϊόν της εκκαθάρισής
της, όπως αυτά προκύπτουν στη διάρκεια του φορολογικού έτους...».
Επειδή, με το άρθρο 22 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «Κατά τον προσδιορισμό του
κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, επιτρέπεται η έκπτωση όλων των
δαπανών, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 23 του Κ.Φ.Ε., οι οποίες: α)
πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές
συναλλαγές της, β) αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και η αξία της
συναλλαγής δεν κρίνεται κατώτερη ή ανώτερη της αγοραίας, στη βάση των στοιχείων
που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση, γ) εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία
απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και
αποδεικνύονται με κατάλληλα δικαιολογητικά».
Επειδή, με το άρθρο 23 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «Οι ακόλουθες δαπάνες δεν
εκπίπτουν:. ιδ) Οι δαπάνες που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης
όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4172/2013 , εφόσον η
τμηματική ή ολική εξόφληση δεν έχει πραγματοποιηθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού
μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών.».
Επειδή, με το άρθρο 24 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «1. Κατά τον προσδιορισμό
των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα, οι φορολογικές αποσβέσεις των
στοιχείων του ενεργητικού εκπίπτουν από: α) τον κύριο των παγίων στοιχείων του
ενεργητικού της επιχείρησης σε όλες τις περιπτώσεις εκτός της περίπτωσης β',..».
Επειδή, με το άρθρο 28 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι: «1. Το εισόδημα των φυσικών
και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που ασκούν ή προκύπτει ότι ασκούν
επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να προσδιορίζεται με βάση κάθε διαθέσιμο
στοιχείο ή με έμμεσες μεθόδους ελέγχου κατά τις ειδικότερες προβλέψεις του
Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) όταν τα λογιστικά
αρχεία δεν τηρούνται ή οι οικονομικές καταστάσεις δεν συντάσσονται σύμφωνα με
τον νόμο για τα λογιστικά πρότυπα, ή β) όταν τα φορολογικά στοιχεία ή τα λοιπά
προβλεπόμενα σχετικά δικαιολογητικά δεν συντάσσονται σύμφωνα με τον Κώδικα
Φορολογικής Διαδικασίας, ή γ) όταν τα λογιστικά αρχεία ή φορολογικά στοιχεία δεν
προσκομίζονται στη Φορολογική Διοίκηση μετά από σχετική πρόσκληση.».
Επειδή, με το άρθρο 27 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «1. Η Φορολογική Διοίκηση
δύναται να προβαίνει σε εκτιμώμενο, διορθωτικό ή προληπτικό προσδιορισμό της
φορολογητέας ύλης και με την εφαρμογή μιας ή περισσοτέρων από τις κατωτέρω
τεχνικές ελέγχου: α) της αρχής των αναλογιών, β) της ανάλυσης ρευστότητας του
φορολογούμενου, γ) της καθαρής θέσης του φορολογούμενου, δ) της σχέσης της τιμής
πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών και ε) του ύψους των τραπεζικών
καταθέσεων και των δαπανών σε μετρητά. Με τις ως άνω τεχνικές μπορούν να
προσδιορίζονται τα φορολογητέα εισοδήματα των φορολογουμένων, τα ακαθάριστα
έσοδα, οι εκροές και τα φορολογητέα κέρδη των υπόχρεων βάσει των γενικά
παραδεκτών αρχών και τεχνικών της ελεγκτικής. 2. Με απόφαση του Γενικού
Γραμματέα καθορίζονται το ειδικότερο περιεχόμενο τεχνικών ελέγχου της παραγράφου
1, ο τρόπος εφαρμογής τους και κάθε σχετικό θέμα για την εφαρμογή του παρόντος
άρθρου».
Επειδή, με την Α.1008/2020 (ΦΕΚ Β' 88/27.01.2020) Απόφαση του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε.
καθορίστηκε το περιεχόμενο και ο τρόπος εφαρμογής των μεθόδων έμμεσου
προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης των περιπτώσεων α' και δ' της παραγράφου 1
του άρθρου 27 του ν. 4174/2013 για τον διορθωτικό προσδιορισμό της φορολογητέας ύλης
φυσικών ή νομικών προσώπων ή κάθε είδους νομικής οντότητας που ασκούν
επιχειρηματική δραστηριότητα και ορίζεται ότι: «Άρθρο 1 Αντικείμενο μεθόδων
έμμεσου προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης των περιπτώσεων α' και δ' της
παραγράφου 1 του άρθρου 27 του ν. 4174/2013. Αντικείμενο των τεχνικών ελέγχου των
περιπτώσεων α' και δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 27 ν. 4174/2013, είναι ο
προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης, μέσω μεθοδολογίας εξεύρεσης αξιόπιστων
αναλογιών ή σχέσεων, προκειμένου να εκδοθεί πράξη διορθωτικού προσδιορισμού
φόρου, σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή κάθε είδους νομική οντότητα που ασκεί
επιχειρηματική δραστηριότητα. Ως αξιόπιστη αναλογία ή σχέση, θεωρείται το
ποσοστό ή ο δείκτης ή η αναλογική σχέση, που είναι κατάλληλη, βάσει των γενικά
παραδεκτών αρχών και τεχνικών της ελεγκτικής, λαμβανομένων υπόψη των δεδομένων
και του τρόπου λειτουργίας της επιχείρησης, για τον προσδιορισμό των εσόδων από
επιχειρηματική δραστηριότητα, του κόστους πωληθέντων, του μικτού και του καθαρού
κέρδους. Τα στοιχεία για τον υπολογισμό των αναλογιών ή σχέσεων λαμβάνονται από
τα δεδομένα του ελεγχόμενου προσώπου καθώς και από τρίτες πηγές. Άρθρο 2
Περιεχόμενο των μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού φορολογητέας ύλης των περιπτώσεων
α' και δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 27 του ν. 4174/2013. 2.1 Η μέθοδος της
αρχής των αναλογιών. Με την μέθοδο αυτή προσδιορίζονται τα έσοδα από
επιχειρηματική δραστηριότητα, οι εκροές και τα φορολογητέα κέρδη του ελεγχόμενου
προσώπου βάσει αναλογιών και ιδίως, του περιθωρίου μικτού κέρδους. Κατόπιν
επαλήθευσης του κόστους πωληθέντων/παρεχόμενων υπηρεσιών και ανάλυσης στοιχείων
και πληροφοριών από το ελεγχόμενο πρόσωπο ή και από τρίτες πηγές, προσδιορίζεται
με αξιόπιστο τρόπο το πραγματικό περιθώριο μικτού κέρδους, το οποίο εφαρμοζόμενο
στο κόστος πωληθέντων/παρεχόμενων υπηρεσιών, οδηγεί στον προσδιορισμό των εσόδων
από επιχειρηματική δραστηριότητα του ελεγχόμενου προσώπου. Η υπόψη μέθοδος
εφαρμόζεται ιδίως σε επιχειρήσεις των οποίων το απόθεμα είναι ελεγχόμενο ή
μπορεί να προσδιοριστεί με αξιόπιστο τρόπο ή οι αγορές μπορούν εύκολα να
κατανέμονται σε ομάδες με το ίδιο ή παρόμοιο ποσοστό περιθωρίου κέρδους. Ο
προσδιορισμός των εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα με την χρήση της αρχής
των αναλογιών δύναται να γίνει και με την χρήση άλλων αναλογικών σχέσεων, εκτός
του περιθωρίου μικτού κέρδους, υπό την προϋπόθεση ότι οι σχετικές αναλογίες
προκύπτουν με αξιόπιστο τρόπο. Περαιτέρω, η μέθοδος της αρχής των αναλογιών,
εκτός του προσδιορισμού των εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα, δύναται να
εφαρμοσθεί και για τον προσδιορισμό των εκροών και των φορολογητέων κερδών των
ελεγχόμενων προσώπων, με τη χρήση αξιόπιστων, για τον προσδιορισμό των εκροών
και φορολογητέων κερδών, αναλογιών.
2.2 Η μέθοδος σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών. Με
την μέθοδο αυτή προσδιορίζονται τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα
αξιοποιώντας τη σχέση της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών.
Επί του συνολικού όγκου του κύκλου εργασιών, ο οποίος προσδιορίζεται είτε από τα
λογιστικά αρχεία του ελεγχόμενου προσώπου είτε από τρίτες πηγές, εφαρμόζεται η
τιμή πώλησης ανά μονάδα προϊόντος/υπηρεσίας προκειμένου να προσδιοριστούν τα
έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα. Ο συνολικός όγκος του κύκλου εργασιών
δύναται να προσδιορισθεί κατόπιν εύρεσης σχέσεων μεταξύ των εισροών (προϊόντων
και υπηρεσιών) που απαιτούνται ανά μονάδα παραγόμενου προϊόντος/ παρεχόμενης
υπηρεσίας του ελεγχόμενου προσώπου. Η μέθοδος της τιμής πώλησης προς το συνολικό
όγκο κύκλου εργασιών εφαρμόζεται ιδίως για τον προσδιορισμό της πραγματικής
φορολογικής υποχρέωσης όταν: α) δύναται να προσδιορισθούν οι εισροές που
αναλώνονται ανά μονάδα παραγόμενου προϊόντος/παρεχόμενης υπηρεσίας και είναι
γνωστή η τιμή πώλησης ανά μονάδα παραγόμενου προϊόντος/παρεχόμενης υπηρεσίας. β)
το ελεγχόμενο πρόσωπο έχει περιορισμένα είδη προϊόντων ή παρεχόμενων υπηρεσιών,
με σχετικά σταθερές τιμές πώλησης/αμοιβές σε όλη τη φορολογική περίοδο.
Άρθρο 3 Υπαγόμενοι πεδίο εφαρμογής.
Στον τρόπο και στη διαδικασία ελέγχου που ορίζεται με την απόφαση αυτή, μπορούν
να υπαχθούν οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και
νομικών οντοτήτων που ασκούν ή προκύπτει ότι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα
και εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 4172/2013, για φορολογικά έτη
που αρχίζουν από 1.1.2014 και μετά. Η εφαρμογή των μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού
της φορολογητέας ύλης της παρούσας απόφασης τεκμηριώνεται επαρκώς στην οικεία
έκθεση ελέγχου με ρητή αναφορά στις σχετικές διατάξεις του άρθρου 28 του
ν. 4172/2013.
Άρθρο 4 Εφαρμογή και επιλογή τεχνικής ελέγχου.
Για τις υποθέσεις του άρθρου 3 της παρούσας, δύναται να εφαρμόζονται, σε
οποιοδήποτε στάδιο διενέργειας του ελέγχου, οι τεχνικές έλεγχου, που ορίζονται
με την παρούσα απόφαση, οι οποίες επιλέγονται κατόπιν έγκρισης του Προϊσταμένου
της Δ.Ο. Υ. ή του Ελεγκτικού Κέντρου. Άρθρο 5 Ενέργειες της Φορολογικής
Διοίκησης.
Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να συγκεντρώνει πληροφορίες από τον φορολογούμενο
και από τρίτους κατ' εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4174/2013, ενώ περαιτέρω
αξιοποιεί στοιχεία και πληροφορίες που διαθέτει για τον φορολογούμενο. Τα
ανωτέρω καθώς κάθε άλλη σχετική πληροφορία που δύναται να συλλεχθεί κατά τον
έλεγχο, σε συνδυασμό με τη φύση, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και άλλους συναφείς
παράγοντες του εκάστοτε είδους και μορφής της επιχείρησης λαμβάνονται υπόψη για
την εφαρμογή των οριζομένων στην παρούσα.
Άρθρο 6 Προσδιορισμός εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα / εκροών /
φορολογητέων κερδών στην περίπτωση εφαρμογής μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού.
Τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα / εκροές / φορολογητέα κέρδη που
προσδιορίζονται με τις προαναφερθείσες μεθόδους έμμεσου προσδιορισμού, εφόσον
είναι μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα δηλωθέντα, συνιστούν τα τελικά έσοδα από
επιχειρηματική δραστηριότητα / εκροές / φορολογητέα κέρδη. Εφόσον τα έσοδα από
επιχειρηματική δραστηριότητα του ελεγχόμενου προσώπου προσδιορίζονται με τις
έμμεσες μεθόδους της παρούσας, τότε, ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα
για κάθε φορολογικό έτος θεωρείται το σύνολο των προσδιορισθέντων με τις έμμεσες
μεθόδους της παρούσας εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα μετά την αφαίρεση
των επιχειρηματικών δαπανών, των αποσβέσεων και των προβλέψεων για επισφαλείς
απαιτήσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4172/2013. Άρθρο 7 Έλεγχος λοιπών
φορολογικών αντικειμένων στην περίπτωση εφαρμογής μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού.
Εφόσον με τις έμμεσες μεθόδους της παρούσας προσδιορίζονται τα έσοδα από
επιχειρηματική δραστηριότητα του ελεγχόμενου προσώπου, τα έσοδα αυτά,
λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό των φόρων, τελών και εισφορών στις λοιπές
φορολογίες. Ο προσδιορισμός των φόρων, τελών και εισφορών στις λοιπές φορολογίες
πραγματοποιείται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για κάθε φορολογία».
Επειδή, με την Ε.2015/2020 εγκύκλιο παρασχέθηκαν οδηγίες για την εφαρμογή του
άρθρου 28 ν. 4172/2013 και αναφέρονται τα ακόλουθα: «1. Με τις διατάξεις του
άρθρου 28 του ν. 4172/2013, καθορίζεται έμμεσος τρόπος προσδιορισμού του
εισοδήματος των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων στις
περιπτώσεις που αναφέρονται στο άρθρο αυτό. Ο τρόπος προσδιορισμού του
εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, σύμφωνα με το άρθρο 28 του
ν. 4172/2013, συνίσταται στη χρήση κάθε διαθέσιμου στοιχείου καθώς και στην
εφαρμογή των προβλεπόμενων στο άρθρο 27 του ν.4174/2013 (Κώδικας Φορολογικής
Διαδικασίας) μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης. Σημειώνεται
ότι όταν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 28 ν. 4172/2013, το εισόδημα
των φυσικών προσώπων καθώς και των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων
προσδιορίζεται κατ' εφαρμογή των λοιπών διατάξεων του ν. 4172/2013. 2. Στα
διαθέσιμα στοιχεία, για τον προσδιορισμό του εισοδήματος σύμφωνα με τις
διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 4172/2013, συμπεριλαμβάνονται, ενδεικτικά,
στοιχεία και πληροφορίες που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση για την έκταση της
συναλλακτικής δράσης και τις συνθήκες λειτουργίας του νομικού προσώπου/νομικής
οντότητας ή του φυσικού προσώπου που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα. Τέτοια
στοιχεία μπορούν να είναι οι αγορές, οι πωλήσεις και το μικτό κέρδος που
εμφανίζει το πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα, το ύψος των αμοιβών
που εισπράττονται κατά περίπτωση, η πελατεία, το μικτό κέρδος που προκύπτει από
ομοειδείς επιχειρηματικές ή επαγγελματικές δραστηριότητες, οι οποίες
προσδιορίζονται με βάση ιδίως το χρόνο, τον τρόπο, τον τόπο και τα μέσα άσκησης
της δραστηριότητας, καθώς και την ειδικότητα και τον επιστημονικό τίτλο κατά
περίπτωση, το απασχολούμενο προσωπικό, το ύψος των κεφαλαίων που έχουν
επενδυθεί, καθώς και των ίδιων κεφαλαίων κίνησης, το ποσό των δανείων και των
πιστώσεων, το ποσό των εξόδων παραγωγής και διάθεσης των εμπορευμάτων, των
εξόδων διαχείρισης, κάθε επιχειρηματική δαπάνη και γενικά κάθε άλλο στοιχείο που
προσδιορίζει την επιχειρηματική δραστηριότητα αυτών. Ακόμα, διαθέσιμα στοιχεία
θεωρούνται τα στοιχεία και πληροφορίες που μπορούν να αντληθούν από τρίτες
πηγές, τα οποία αφορούν τον φορολογούμενο. 3. Επίσης, ο προσδιορισμός του
εισοδήματος σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν.4172/2013 μπορεί να διενεργηθεί βάσει
των προβλεπόμενων στο άρθρο 27 του ν. 4174/2013 μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού της
φορολογητέας ύλης. Ειδικότερα, για την εφαρμογή των τεχνικών ελέγχου της
ανάλυσης ρευστότητας του φορολογούμενου (περ. β' της παρ.1 του άρθρου 27 του
ν. 4174/2013), της καθαρής θέσης του φορολογούμενου (περ. γ' της παρ.1 του άρθρου
27 του ν. 4174/2013) και του ύψους των τραπεζικών καταθέσεων και των δαπανών σε
μετρητά (περ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4174/2013) ισχύουν τα οριζόμενα
στην ΠΟΛ.1050/2014 Απόφαση Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, όπως ισχύει. 4.
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4172/2013, το εισόδημα
των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που ασκούν ή προκύπτει
ότι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να προσδιορίζεται με βάση κάθε
διαθέσιμο στοιχείο ή με έμμεσες μεθόδους ελέγχου στις ακόλουθες περιπτώσεις: α)
όταν τα λογιστικά αρχεία δεν τηρούνται ή οι οικονομικές καταστάσεις δεν
συντάσσονται σύμφωνα με τον νόμο για τα λογιστικά πρότυπα, ή β) όταν τα
φορολογικά στοιχεία ή τα λοιπά προβλεπόμενα σχετικά δικαιολογητικά δεν
συντάσσονται σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, ή γ) όταν τα
λογιστικά αρχεία ή φορολογικά στοιχεία δεν προσκομίζονται στη Φορολογική
Διοίκηση μετά από σχετική πρόσκληση. Η προϋπόθεση της περ. α' της παρ. 1 του
άρθρου 28 του ν. 4172/2013 αναφέρεται στις περιπτώσεις εκείνες κατά τις οποίες η
τήρηση των λογιστικών αρχείων (βιβλίων και στοιχείων) ή η σύνταξη των
οικονομικών καταστάσεων σύμφωνα με τον νόμο για τα λογιστικά πρότυπα γίνεται με
τέτοιο τρόπο που καθιστά αδύνατη τη διενέργεια ελεγκτικών επαληθεύσεων ή καθιστά
μη αξιόπιστο το λογιστικό σύστημα. Ενδεικτικά, η διενέργεια ελεγκτικών
επαληθεύσεων θεωρείται ότι δεν είναι δυνατή ή το λογιστικό σύστημα θεωρείται ως
μη αξιόπιστο όταν: - Δεν τηρούνται τα προβλεπόμενα βιβλία ή τηρούνται βιβλία
κατώτερης κατηγορίας από την προβλεπόμενη. - Δεν διαφυλάσσονται τα λογιστικά
αρχεία (βιβλία και στοιχεία), οι ΦΗΜ, οι φορολογικές μνήμες και τα αρχεία των
Φ.Η.Μ. - Η οντότητα παραβιάζει ή παραποιεί ή επεμβαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο
στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (Φ.Η.Μ.). - Από το
τηρούμενο λογιστικό σύστημα δεν παρέχονται ευχερώς και αναλυτικά και σε σύνοψη,
όλα τα δεδομένα και οι πληροφορίες που απαιτούνται για να καθίσταται ευχερής η
διενέργεια συμφωνιών και επαληθεύσεων κατά τη διάρκεια του ελέγχου.
Επισημαίνεται ότι σε κάθε περίπτωση, η αδυναμία διενέργειας ελεγκτικών
επαληθεύσεων ή η μη αξιοπιστία του λογιστικού συστήματος αποτελεί θέμα
πραγματικό, για το οποίο απαιτείται επαρκής τεκμηρίωση στην σχετική έκθεση
ελέγχου, ώστε να αιτιολογείται ο προσδιορισμός του εισοδήματος με κάθε διαθέσιμο
στοιχείο ή με τη χρήση των έμμεσων μεθόδων ελέγχου κατά τα οριζόμενα στο άρθρο
28 του ν. 4172/2013. Η προϋπόθεση της περ. β' της παρ. 1 του άρθρου 28 του
ν .4172/2013 αναφέρεται στις περιπτώσεις κατά τις οποίες διαπιστώνονται
παραβάσεις ή παρατυπίες που αφορούν τα φορολογικά στοιχεία ή δικαιολογητικά
έγγραφα που επέχουν θέση φορολογικού στοιχείου. Ειδικότερα στις περιπτώσεις
αυτές εντάσσεται η μη έκδοση ή ανακριβής έκδοση φορολογικών στοιχείων, η λήψη
ανακριβών φορολογικών στοιχείων, η έκδοση εικονικών ή πλαστών φορολογικών
στοιχείων, η λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων καθώς και η νόθευση
φορολογικών στοιχείων. Η προϋπόθεση της περ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 28 του
ν. 4172/2013 αναφέρεται στις περιπτώσεις όπου κατόπιν επίδοσης πρόσκλησης στον
φορολογούμενο, δεν προσκομίζονται τα λογιστικά αρχεία (βιβλία και στοιχεία). Η
πλήρωση της προϋπόθεσης αυτής θα επαναπροσδιοριστεί μετά την εφαρμογή των
ηλεκτρονικών βιβλίων. 5. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 28 του ν. 4172/2013 ,
το εισόδημα φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως αν προέρχεται από άσκηση
επιχειρηματικής δραστηριότητας, μπορεί επίσης να προσδιορίζεται με βάση κάθε
διαθέσιμο στοιχείο ή έμμεσες μεθόδους ελέγχου σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις
του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, όταν το ποσό του δηλούμενου εισοδήματος δεν
επαρκεί για την κάλυψη των προσωπικών δαπανών διαβίωσης ή σε περίπτωση που
υπάρχει προσαύξηση περιουσίας η οποία δεν καλύπτεται από το δηλούμενο εισόδημα.
Διευκρινίζεται ότι ο προσδιορισμός του εισοδήματος των φυσικών προσώπων που
ασκούν ή προκύπτει ότι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα δύναται να γίνει με
τη χρήση οποιασδήποτε από τις έμμεσες τεχνικές που προβλέπονται στο άρθρο 27 του
ν. 4174/2013, υπό την πλήρωση των προϋποθέσεων είτε της παρ. 1, είτε της παρ.2
του άρθρου 28 του ν. 4172/2013. Υπενθυμίζεται ότι για φορολογικά έτη που ξεκινούν
από την 01.01.2014, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 21 του
ν.4172/2013 και του άρθρου 39 του ν. 4174/2013 , κάθε προσαύξηση περιουσίας που
προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία θεωρείται κέρδος
από επιχειρηματική δραστηριότητα, εκτός εάν ο φορολογούμενος αποδείξει την
πραγματική πηγή αυτής, καθώς επίσης και ότι αυτή είτε έχει υπαχθεί σε νόμιμη
φορολογία είτε απαλλάσσεται από το φόρο σύμφωνα με ειδικές διατάξεις. 6.
Περαιτέρω, επισημαίνονται τα εξής: Α. Οι διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 4172/2013
εφαρμόζονται για τον προσδιορισμό του εισοδήματος για έτη που ξεκινούν από την
01.01.2014 και εντεύθεν. Β. Η εφαρμογή κάθε διαθέσιμου στοιχείου ή των μεθόδων
έμμεσου προσδιορισμού φορολογητέας ύλης εφαρμόζεται σε οποιοδήποτε στάδιο του
ελέγχου διαπιστωθεί η πλήρωση των προϋποθέσεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 28
του ν. 4172/2013. Γ. Στοιχεία που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση ή μπορούν να
αντληθούν από τρίτες πηγές για τον φορολογούμενο δύναται να χρησιμοποιηθούν
συνδυαστικά με στοιχεία από ομοειδείς επιχειρηματικές ή επαγγελματικές
δραστηριότητες, εφόσον το φορολογητέο εισόδημα προσδιορίζεται με τη χρήση κάθε
διαθέσιμου στοιχείου ή με τις έμμεσες μεθόδους προσδιορισμού της φορολογητέας
ύλης».
Επειδή, με την Ε.2016/2020 εγκύκλιο παρασχέθηκαν οδηγίες για την ομοιόμορφη
εφαρμογή των διατάξεων των περιπτώσεων α' και δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 27
του ν. 4174/2013 περί των μεθόδων της αρχής των αναλογιών και της σχέσης της
τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο του κύκλου εργασιών.
Επειδή, με την Α.1293/2019 (ΦΕΚ Β' 3085/31.07.2019) Απόφαση του Διοικητή
Α.Α.Δ.Ε. καθορίστηκε το πρόγραμμα ελέγχου προσώπων που τηρούν απλογραφικά
βιβλία, για φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά.
Ειδικότερα, με το άρθρο 11 ορίζεται ότι ελέγχεται η πλήρωση των προϋποθέσεων που
ορίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 4172/2013 και σε περίπτωση που
συντρέχουν οι ως άνω προϋποθέσεις, το εισόδημα δύναται να προσδιοριστεί με βάση
κάθε διαθέσιμο στοιχείο ή με τις προβλεπόμενες, στο άρθρο 27 του ν. 4174/2013,
έμμεσες μεθόδους ελέγχου.
Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από τα διαλαμβανόμενα στις από 27/12/2019
εκθέσεις Κ.Φ.Δ. (ν. 4174/2013), φορολογίας εισοδήματος (ν. 4172/2013) και Φ.Π.Α.
(ν.2859/2000) της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, κατά τον έλεγχο που διενεργήθηκε βάσει
της Α.1293/2019 και συγκεκριμένα κατά την ελεγκτική επαλήθευση του άρθρου 3 παρ.
10 διαπιστώθηκε ότι ο με αριθ. μητρώου ΕΡΚ φορολογικός μηχανισμός, κατά το
χρονικό διάστημα 01/01/2016 - 20/07/2017, δεν παρήγαγε τα αρχεία e.txt και
s.txt, ως οι τεχνικές προδιαγραφές της ΠΟΛ.1220/2012 Α.Υ.Ο. ορίζουν. Το γεγονός
αυτός δεν εμπόδισε τον έλεγχο να προβεί σε ελεγκτικές επαληθεύσεις.
Επιπροσθέτως, από τον υπό κρίση έλεγχο διαπιστώθηκε ότι στην προσφεύγουσα
καταλογίστηκαν από προγενέστερους ελέγχους παραβάσεις μη έκδοσης φορολογικών
στοιχείων εσόδου, στις 19/05/2017 και 25/06/2017, για πλήθος πέντε (-5-)
αποδείξεων λιανικής πώλησης έκαστης, συνολικής αξίας 20,00€ και 14,00€
αντιστοίχως. Εκτός των ανωτέρω, από τις ελεγκτικές επαληθεύσεις του άρθρου 10
της προαναφερθείσας απόφασης διαπιστώθηκε η έκπτωση δαπανών μισθοδοσίας κατά το
φορολογικό έτος 2017, συνολικού ποσού 1.113,14€ οι οποίες δεν διενεργήθηκαν με
χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής και ορθώς δεν εκπίπτουν κατά τα οριζόμενα του
άρθρου 23 περ. ιδ' ν. 4172/2013. Περαιτέρω, η προσφεύγουσα δεν απέδειξε με
κατάλληλα δικαιολογητικά ποσό αποσβέσεων 20.094,02€ που διενεργήθηκε σε έκαστο
των υπό κρίση ετών.
Κατόπιν, από την εξέταση των δεδομένων των υποβληθεισών δηλώσεων και των βιβλίων
και στοιχείων διαπιστώθηκε ότι, κατά τα υπό κρίση έτη 2016 και 2017, το μικτό
περιθώριο κέρδους μειώθηκε σε 41% και 47% αντίστοιχα, ενώ το 2013 ήταν 62%, το
2014 ήταν 71% και το 2015 ήταν 67%. Επίσης, παρατηρήθηκε η μεγάλη απόκλιση
μεταξύ αγορασθέντων ποτηριών καφέ μιας χρήσης και συσκευασιών γάλακτος για την
παρασκευή ροφημάτων αναλογικά με τις καταγραφείσες πωλήσεις ροφημάτων.
Ακολούθως, η ελεγκτική αρχή επέδωσε στην προσφεύγουσα την υπ' αριθ. πρωτ.
54636/2019 πρόσκληση - αίτημα παροχής πληροφοριών, με την οποία κλήθηκε να
παράσχει εξηγήσεις για τις ανωτέρω αποκλίσεις. Οι εξηγήσεις που παρείχε η
προσφεύγουσα κρίθηκαν ανεπαρκείς από την ελεγκτική αρχή, με αποτέλεσμα να
θεωρηθεί ότι οι αποκλίσεις οφείλονται σε συστηματική απόκρυψη φορολογητέας ύλης
(πωλήσεων) και κατ' επέκταση ότι το τηρούμενο λογιστικό σύστημα είναι μη
αξιόπιστο, κατά παράβαση των οριζόμενων στο άρθρο 13 ν.4174/2013, δίχως όμως να
προβεί σε καταλογισμό σχετικής παράβασης σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1
περ. ια' και 2 περ. στ' του άρθρου 54 του ν.4174/2013. Βάσει της προαναφερθείσας
διαπίστωσης, η ελεγκτική αρχή έκρινε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 28 ν. 4172/2013 περί έμμεσου προσδιορισμού εσόδων με εφαρμογή των προβλεπόμενων
από το άρθρο 27 του ν. 4174/2013 έμμεσων τεχνικών ελέγχου στις οποίες περιλαμβάνονται
η αρχή των αναλογιών (markup method) και αυτή της σχέσης της τιμής πώλησης προς
το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών (unit and volume method). Με την εφαρμογή της
αρχής των αναλογιών, η ελεγκτική αρχή διαπίστωσε συνολική αποκρυβείσα ύλη, για
το έτος 2016, αξίας 115.895,93€ πλέον ΦΠΑ 27.099,45€ και για το έτος 2017 αξίας
131.359,93€ πλέον ΦΠΑ 31.292,80€, η οποία ανάγεται σε μη έκδοση ή ανακριβή
έκδοση φορολογικών στοιχείων εσόδου, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 1,
5, 12 και 13 του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.).
Επειδή, από τα διαλαμβανόμενα στις οικείες εκθέσεις ελέγχου, ουδεμία παράβαση
περί μη συμμόρφωσης με τις κατ' άρθρο 13 ν. 4174/2013 υποχρεώσεις που να θίγει
την αξιοπιστία του τηρούμενου λογιστικού συστήματος καταλογίστηκε (η
διαπιστωθείσα παράβαση της έκδοσης Α.Λ.Π. με χρήση ΦΗΜ που δεν πληρούσε τις
οριζόμενες από την ΠΟΛ.1220/2012 Α.Υ.Ο. τεχνικές προδιαγραφές, λόγω μη
δημιουργίας των αρχείων e.txt και s.txt, δεν κατέστησε αδύνατες τις ελεγκτικές
επαληθεύσεις).
Επειδή, με το άρθρο 65 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «Σε περίπτωση αμφισβήτησης
πράξης προσδιορισμού φόρου στα πλαίσια ενδικοφανούς προσφυγής, ο φορολογούμενος
ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προβαίνει στην εν λόγω αμφισβήτηση φέρει το βάρος
της απόδειξης της πλημμέλειας της πράξης προσδιορισμού του φόρου».
Επειδή, ουδείς ισχυρισμός προβάλλεται από την προσφεύγουσα αναφορικά με την
απόρριψη δαπανών από τον έλεγχο, ποσού 20.094,02€, ως λογιστικών διαφορών για το
φορολογικό έτος 2016, καθώς δεν πληρούνταν οι προϋποθέσεις του άρθρων 22 του
ν. 4172/2013 για τη φορολογία εισοδήματος, καθώς επίσης και ως προς το επιβληθέν
πρόστιμο του άρθρου 54 του ν. 4174/2013.
Κατά συνέπεια, ο επιμέρους ισχυρισμός της προσφεύγουσας, περί μη συνδρομής
προϋποθέσεων του άρθρου 28 του ν. 4172/2013, προβάλλεται βάσιμα και γίνεται δεκτός
μόνον ως προς τις προσβαλλόμενες πράξεις εισοδήματος, ΦΠΑ και προστίμου άρθρου
58Α του ν. 4174/2013 του φορολογικού έτους 2016, ενώ απορρίπτεται ως προς το έτος
2017, αφού οι διαπιστωθείσες παραβάσεις περί μη έκδοσης φορολογικού στοιχείου
εσόδων (στις 19/05/2017 και 25/06/2017) εμπίπτουν στην περίπτωση β' της παρ. 1
του άρθρου 28 του ν. 4172/2013 και ως εκ τούτου συντρέχει η προϋπόθεση για τη
διενέργεια έμμεσων τεχνικών ελέγχου στο εν λόγω έτος.
Επειδή, με το άρθρο 62 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «1. Ο Γενικός Γραμματέας
είναι αρμόδιος για την έκδοση πράξεων επιβολής προστίμων. Οι διατάξεις του
Κώδικα, και ιδίως αυτές που αφορούν το φορολογικό έλεγχο, τον προσδιορισμό φόρου
την παραγραφή και την είσπραξη, εφαρμόζονται αναλόγως και για τις πράξεις
επιβολής προστίμων... 3. Η πράξη επιβολής προστίμων πρέπει να περιλαμβάνει
αυτοτελή αιτιολογία.».
Επειδή, με το άρθρο 28 παρ. 2 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «... Η έκθεση
ελέγχου περιλαμβάνει εμπεριστατωμένα και αιτιολογημένα τα γεγονότα, τα στοιχεία
και τις διατάξεις τις οποίες έλαβε υπόψη της η Φορολογική Διοίκηση για τον
προσδιορισμό του φόρου.».
Επειδή, με το άρθρο 64 του ν .4174/2013 ορίζεται ότι: «Η Φορολογική Διοίκηση έχει
την υποχρέωση να παρέχει σαφή, ειδική και επαρκή αιτιολογία για τη νομική βάση,
τα γεγονότα και τις περιστάσεις που θεμελιώνουν την έκδοση πράξεως και τον
προσδιορισμό φόρου».
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 17 του ν. 2690/1999 ορίζεται ότι: «1. Η
ατομική διοικητική πράξη πρέπει να περιέχει αιτιολογία, η οποία να περιλαμβάνει
τη διαπίστωση της συνδρομής των κατά νόμο προϋποθέσεων για την έκδοσή της. 2. Η
αιτιολογία πρέπει να είναι σαφής, ειδική, επαρκής και να προκύπτει από τα
στοιχεία του φακέλου, εκτός αν προβλέπεται ρητώς στο νόμο ότι πρέπει να
περιέχεται στο σώμα της πράξης......
Επειδή, από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει ότι η έκθεση ελέγχου,
που συνιστά την αιτιολογία της καταλογιστικής του φόρου πράξεως, πρέπει να είναι
σαφής, ειδική και επαρκής. Σκοπός της αιτιολογίας είναι η δημιουργία δυνατότητος
ελέγχου τόσο από τον διοικούμενο, όσο και από το Δικαστήριο, κατά πόσο η
διοικητική πράξη εκδόθηκε για τη διασφάλιση του διοικουμένου και κατά πόσο είναι
σύμφωνη ή βρίσκεται σε αρμονία προς τους κανόνες δικαίου, που καθορίζουν το
πλαίσιο της νομιμότητος [Επ. Σπηλιωτόπουλου, Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου,
έκδοση 15η, Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα, τ. Ι, παρ. 165].
Επειδή, όπως προκύπτει από την αδιάστικτη γραμματική διατύπωση του άρθρου 27
παρ. 2 του ν. 4174/2013, η εφαρμογή των εμμέσων τεχνικών ελέγχου, στις οποίες
περιλαμβάνονται η αρχή των αναλογιών (markup method) και αυτή της σχέσης της
τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών (unit and volume method),
προϋποθέτει την έκδοση κανονιστικής απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., η οποία
να καθορίζει το ειδικότερο περιεχόμενο, τον τρόπο εφαρμογής τους και κάθε
σχετικό θέμα για καθεμιά εξ αυτών.
Επειδή, ωστόσο, έως τη λήξη του υπό κρίση ελέγχου και την έκδοση των
προσβαλλόμενων καταλογιστικών πράξεων, στις 27/12/2019, δεν είχε εκδοθεί καμιά
απόφαση κατ' εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 27 του ν. 4174/2013, σχετικά με τις
μεθόδους της αρχής των αναλογιών (markup method) και της σχέσης της τιμής
πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών (unit and volume method).
Αντιθέτως, σε μεταγενέστερο του φορολογικού ελέγχου χρόνο και συγκεκριμένα στις
20/01/2020 εκδόθηκε η υπ' αριθμ. Α.1008/2020 Απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.,
η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β' 88/27.01.2020. Ρητώς, εξ άλλου, στο άρθρο 3 της
ως άνω απόφασης αναφέρεται ότι στον τρόπο και τη διαδικασία ελέγχου, που
ορίζονται με την απόφαση αυτή, μπορούν να υπαχθούν οι υποθέσεις φορολογίας
εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, που ασκούν ή
προκύπτει ότι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και εμπίπτουν στις διατάξεις
του άρθρου 28 του ν. 4172/2013, για φορολογικά έτη, τα οποία αρχίζουν από
01.01.2014 και μετά. Ακολούθησε στις 31/01/2020 η έκδοση της με αρ. πρωτ.
Ε.2016/2020 εγκυκλίου που παρείχε περαιτέρω οδηγίες για την εφαρμογή των
ανωτέρω μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού φορολογητέας ύλης.
Επειδή, κατά τον χρόνο διεξαγωγής του ελέγχου, απουσίαζε πλήρως η υποχρεωτική
για την εφαρμογή των μεθόδων της αρχής των αναλογιών και της σχέσης της τιμής
πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.,
η οποία να ορίζει τον τρόπο, τη διαδικασία και κάθε άλλο αναγκαίο στοιχείο ως
προς αυτές, ούτε, βεβαίως, η ως άνω έλλειψη καλύπτεται από την μετέπειτα
εκδοθείσα υπ' αριθ. Α.1008/2020 απόφαση καθώς και την με αρ. πρωτ.
Ε.2016/2020 εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., η εφαρμογή των οποίων θα
έπρεπε λα αποτελεί ρητώς περιεχόμενο της οικείας έκθεσης ελέγχου.
Κατά συνέπεια, ο επιμέρους ισχυρισμός της προσφεύγουσας, περί παραβίασης τοπ
άρθρου 27 του ν.4174/2013, έχει νομικό έρεισμα και γίνεται δεκτός, καθότι οι
εκθέσεις ελέγχου και οι προσβαλλόμενες πράξεις, εισοδήματος, ΦΠΑ και προστίμου άρθρου 58Α του ν.4174/2013, του φορολογικού έτους 2017, είναι πλημμελώς
αιτιολογημένες και ο έλεγχος πρέπει να διενεργηθεί εκ νέου λαμβάνοντας υπόψη τα
ανωτέρω εκτεθέντα. Η δε εξέταση του έτερου ισχυρισμού της προσφεύγουσας
παρέλκει.
Επειδή, με το άρθρο 36 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «1. Η Φορολογική Διοίκηση
μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού
προσδιορισμού φόρου εντός πέντε (5) ετών από τη λήξη του έτους εντός του οποίου
λήγει η προθεσμία υποβολής δήλωσης. Στις περιπτώσεις που για κάποια φορολογία
προβλέπεται η υποβολή περισσότερων δηλώσεων, η έκδοση της πράξης του
προηγούμενου εδαφίου μπορεί να γίνει εντός πέντε (5) ετών από τη λήξη του έτους
εντός του οποίου λήγει η προθεσμία υποβολής της τελευταίας δήλωσης. 2. Η
περίοδος που αναφέρεται στην παράγραφο 1 παρατείνεται στις εξής περιπτώσεις:..γ)
εάν ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή, ένδικο βοήθημα ή μέσο, για περίοδο ενός έτους
μετά την έκδοση απόφασης, η οποία δεν προσβάλλεται με ένδικο βοήθημα ή μέσο και
μόνο για το ζήτημα, το οποίο αφορά...» και με τις διατάξεις του άρθρου 63 παρ. 6
του ίδιου κώδικα, ορίζεται ότι: «Αν με την απόφαση [της Δ.Ε.Δ.] ακυρώνεται,
μερικά ή ολικά, ή τροποποιείται η πράξη της φορολογικής αρχής, η Υπηρεσία
Εσωτερικής Επανεξέτασης οφείλει να αιτιολογεί την απόφαση αυτή επαρκώς με
νομικούς ή και πραγματικούς ισχυρισμούς... Η φορολογική αρχή, της οποίας η πράξη
ακυρώνεται για τυπικές πλημμέλειες, εκδίδει νέα πράξη σύμφωνα με τα οριζόμενα
στην απόφαση της Υπηρεσίας Εσωτερικής Επανεξέτασης».
Αποφασίζουμε
την αποδορή της υπ' αριθ. πρωτ /24.01.2020 ενδικοφανούς προσφυγής της
επιχείρησης με την επωνυμία « O.E.» με ΑΦΜ: , και συγκεκριμένα:
Α. 1. την επικύρωση της υπ' αριθ /....12.2019 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 54 ν.4174/2013, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, για το φορολογικό
έτος 2016,
2. την τροποποίηση της υπ' αριθ /....12.2019 οριστικής πράξης διορθωτικού
προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ,
για το φορολογικό έτος 2016,
3. την ακύρωση της υπ' αριθ /....12.2019 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 58Α
ν.4174/2013, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, για το φορολογικό έτος
2016,
4. την ακύρωση της υπ' αριθ /....12.2019 οριστικής πράξης διορθωτικού
προσδιορισμού ΦΠΑ, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, για τη
φορολογική περίοδο 01/01/2016 - 31/12/2016,
Β. την ακύρωση των:
1. υπ' αριθ /....12.2019 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, για το φορολογικό έτος
2017,
2. υπ' αριθ /....12.2019 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 58Α του ν. 4174/2013, του
Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, για το φορολογικό έτος 2017, και
3. υπ' αριθ. 53/1713/27.12.2019 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ,
του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, για τη φορολογική περίοδο
01/01/2017 - 31/12/2017, για λόγους τυπικής πλημμέλειας, προκειμένου ο
Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. Δ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ να ενεργήσει αναλόγως.
Οριστική φορολογική υποχρέωση - καταλογιζόμενο ποσό / πρόστιμο με βάση την
παρούσα απόφαση:
Η υπ' αριθ /... 12.2019 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 ν.4174/2013
φορολογικού έτους 2016
Πρόστιμο: 500,00 €
Η υπ' αριθ /...12.2019 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος φορολογικού έτους 2016
| ΑΝΑΛΥΣΗ | Βάσει δήλωσης | Βάσει ελέγχου | Βάσει της παρούσας απόφασης | Διαφορά απόφασης - ελέγχου |
| Κέρδος/ζημιά | -111.940,61 € | 3.955,32 € | -111.940,61 € | -115.895,93 € |
| Δαπάνες μη εκπιπτόμενες βάσει ελέγχου/απόφασης | 20.094,02 € | 20.094,02 € | 0,00 € | |
| Κέρδη/Ζημιά φορολογικού έτους | -111.940,61 € | 24.049,34 € | -91.846,59 € | -115.895,93 € |
| Ζημιά παρελθουσών χρήσεων | -148.021,17 € | -148.021,17 € | -148.021,17 € | 0,00 € |
| Φορολογητέα κέρδη ή ζημιά | -259.961,78 € | -123.971,83 € | -239.867,76 € | -115.895,93 € |
| ΜΕΤΑΦΟΡΑ Ζημιάς | -259.961,78 € | -123.971,83 € | -239.867,76 € | -115.895,93 € |
Η υπ' αριθ /... 12.2019 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 58Α ν.4174/2013
φορολογικού έτους 2016
| ΑΝΑΛΥΣΗ | Βάσει ελέγχου | Βάσει της παρούσας απόφασης | Διαφορά απόφασης - ελέγχου |
| Πρόστιμο | 13.549,72 € | 0,00 € | -13.549,72 € |
Υπ' αριθ /12.2019 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού Φ.Π.Α. φορολογική
περίοδο 01/01/2016 - 31/12/2016
| ΑΝΑΛΥΣΗ | Βάσει δήλωσης | Βάσει ελέγχου | Βάσει της παρούσας απόφασης | Διαφορά απόφασης - ελέγχου |
| Φόρος εκροών | 28.627,43 | 55.726,88 | 28.627,43 | -27.099,45 |
| Υπόλοιπο φόρου εισροών | 28.749,10 | 28.749,10 | 28.749,10 | 0,00 |
| Πιστωτικό υπόλοιπο για έκπτωση | 121,67 | 121,67 | 121,67 | |
| Χρεωστικό υπόλοιπο για καταβολή | 26.977,78 | -26.977,78 | ||
| ΣΥΝΟΛΟ ΦΟΡΟΥ για καταβολή | 26.977,78 | -26.977,78 | ||
| Υπόλοιπο φόρου για έκπτωση | 121,67 | 121,67 | 121,67 |
Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την
παρούσα απόφαση στην υπόχρεη.
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΚΑΤΣΙΟΥΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Ακριβές αντίγραφο
Η υπάλληλος του Αυτοτελούς Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης
Σημείωση: Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των
αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την
κοινοποίησή της.